quote:Nee, doen ik niet meer
Op vrijdag 2 januari 2004 23:20 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Ben jij professioneel fotograaf? Wat moet je met 144MP foto's, posters voor bushokjes maken
Voor thuisgebruik heb je niets aan die resolutie, je monitor kan nog geen 3MP weergeven en digitale afdruk services (Hema, Trekpleister etc.) ontvangen meestal een maximale resolutie van 1200x1800.
DUS ben je een pro?
Ik heb echter wel veel midden- en grootformaat. Voor veel toepassingen is de uiteindelijke resolutie inderdaad niet zo hoog. Om van die uitvoerresolutie iets moois te maken kan me de scanresolutie niet hoog genoeg zijn. Op torenhoge resolutie iets moois maken, dat downsizen en op die manier krijg je leuke dingen, en alleen dan vang je alle goeie eigenschappen van midden- of grootformaat.
quote:Dat in combinatie met die ene flatbed scanner toch? Epson Perfection Photo 4870 flatbed scanner??
Op vrijdag 19 december 2003 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
Komend voorjaar helemaal hybride, met de middenformaat-camera's in combinatie met een transparantenscanner 6*6 wordt 144MP
quote:Staar je bij dat verhaal niet blind op de megapixels. De kwaliteit en flexibiliteit van de CCD's zal de komende jaren ook alleen nog maar vooruit gaan.
Op donderdag 29 januari 2004 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben eens wat aan het rekenen gegaan, en ik ben tot de conclusie gekomen dat als digitale spiegelreflex cameras met KB objectieven zo bij 16 MP aankomen kleinbeeld film kan gaan pakken, en bij 32MP is het eigenlijk voorbij (uitgaande van een degelijk japans objectief, geen zoom)
Een goede KB Diafilm met een degelijk objectief komt imho zo aan de 25 MP, mits je een goed lab gebruikt.
Het moment waarop kleinbeeld kan inpakken is wat mij betreft nog niet aangebroken, er is namelijk ook nog iets anders aan de hand dan alleen de technische eisen die je aan een digitale camera moet stellen.
Nog steeds zijn er in Nederland hele volksstammen die niet in het bezit zijn van een computer of die niet de behoefte hebben om tijdenlang bezig te zijn hun opnamen te managen en uit te zoeken hoe ze het beste af kunnen drukken.
Er zal dus nog datgene moeten volgen dat Kodak groot maakte een jaar of honderd geleden, namelijk het principe 'You push the button, we do the rest'. De massa is momenteel nog het meest gebaat bij het wegbrengen van een filmpje en het ophalen van de afdrukken. Zolang er nog niet iets is dat een digitale opmars in dat marktsegment triggert zal kleinbeeld blijven bestaan.
Ook voor de langetermijnopslag zijn kleinbeelddia's nog altijd een stuk vertrouwder dan fotobestanden.
Voorlopig zijn we dus nog niet van kleinbeeld af.
quote:Dat is er al, mensen hoeven helemaal geen computer te hebben of verstand ervan hebben. Ik verkoop in de winkel mensen een simpele camera, en die komen eens in de zoveel tijd met de camera in de hand foto's afdrukken. Die hebben precies hetzelfde maar dan digitaal, dus leuk foto's terugzien op het LCD scherm.
Op donderdag 29 januari 2004 14:22 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Nog steeds zijn er in Nederland hele volksstammen die niet in het bezit zijn van een computer of die niet de behoefte hebben om tijdenlang bezig te zijn hun opnamen te managen en uit te zoeken hoe ze het beste af kunnen drukken.
Er zal dus nog datgene moeten volgen dat Kodak groot maakte een jaar of honderd geleden, namelijk het principe 'You push the button, we do the rest'. De massa is momenteel nog het meest gebaat bij het wegbrengen van een filmpje en het ophalen van de afdrukken.
....Ook voor de langetermijnopslag zijn kleinbeelddia's nog altijd een stuk vertrouwder dan fotobestanden.
Daarnaast is er qua kwaliteitsbehoud natuurlijk niks beters dan digitaal. Naar mijn schatting zal binnen afzienbare tijd alleen de fanatiekeling nog analoog werken. Net zoals er nu nog platenspelers verkocht worden.
quote:Ja, lekker korrel scannen
Op vrijdag 19 december 2003 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
Komend voorjaar helemaal hybride, met de middenformaat-camera's in combinatie met een transparantenscanner 6*6 wordt 144MP
Wat mij opvalt is dat als ik met m'n simpele digicam (fuji finepix 2400) aan de slag ga, ik niet altijd even veel aandacht aan het maken van de foto besteed als wanneer ik met de SLR fotos maak.
Het is iig voor mij allebij leuk om mee te werken, alleen de analoge camera iets meer, omdat het toch wat anders heeft..
quote:Jij schijnt er een te hebben
Op dinsdag 3 februari 2004 19:14 schreef Patrick281 het volgende:[..]
Ja, lekker korrel scannen
en dan ook nog met een verkeerde scanner die er niet alles uithaald.
Wordt dus gewoon middenformaat scannen. Natuurlijk met de verkeerde scanner, want we zijn nou eenmaal niet allemaal zo kapitaalkrachtig dat we een scanner van enkele duizenden Euro's kunnen bekostigen. Tot die tijd behelpen we ons dan maar met iets dat nog wel betaalbaar is
.
quote:Ach, misschien wat overdreven maar ja 144 MP flatbed scan kan nou eenmaal niet wedijveren aan 16 MP digitale achterwand.
Op dinsdag 3 februari 2004 20:40 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Jij schijnt er een te hebben
Wordt dus gewoon middenformaat scannen. Natuurlijk met de verkeerde scanner, want we zijn nou eenmaal niet allemaal zo kapitaalkrachtig dat we een scanner van enkele duizenden Euro's kunnen bekostigen. Tot die tijd behelpen we ons dan maar met iets dat nog wel betaalbaar is
.
quote:Mensen schijnen te vallen voor grote hoeveelheden megapixels
Op dinsdag 3 februari 2004 20:46 schreef Patrick281 het volgende:[..]
Ach, misschien wat overdreven maar ja 144 MP flatbed scan kan nou eenmaal niet wedijveren aan 16 MP digitale achterwand.
Zelfs een drumscanner haalt dat niet eens, informatie verdwijnt allemaal in de korrel.
Ik ben het met je eens dat het qua kosten he-le-maal niet vergelijkbaar is.
Maar die 144 MP deden het even.
Een middenformaat digitale achterwand is simpelweg niet te bekostigen, en bovendien ook geen middenformaat want gecropt naar iets ter grootte van een kleinbeeldplaatje. Leuk voor commercieel werk, maar niet voor mij. Een drumscanner is ook al geen optie want ook simpelweg onbetaalbaar en voor thuisgebruik een tikkie overkill.
De Epson maakt in elk geval weer leuke middenformaatfotografie mogelijk met een digitaal staartje
.
quote:Ach ja, ik verkocht ook eens een Epson flatbed scanner aan een fotograaf - alleen voor contactsheets .. en vervolgens heeft hij zijn hele portfolio ermee ingescand.
Op dinsdag 3 februari 2004 20:53 schreef Ouwesok het volgende:
De Epson maakt in elk geval weer leuke middenformaatfotografie mogelijk met een digitaal staartje.
Ow en die printer is geen 1440 maar 240 Dpi output resolutie.
(aantal kleuren van Epson printer =6 gedeeld door Dpi getal = 1440/6)
Mensen die er echt geen verstand van hebben drukken alles via word af in 72 Dpi..
quote:precies EEN epson scanner.....niet de 4870 flatbed scanner...da's toch effe een poepie anders.
Op dinsdag 3 februari 2004 20:57 schreef Patrick281 het volgende:[..]
Ach ja, ik verkocht ook eens een Epson flatbed scanner aan een fotograaf - .....
Normaal ben ik niet zo'n specs freak, maar optische densiteit van 3,8 is toch wel heel erg veel...voor wat voor scanner dan ook.
En de discussie over ja maar een drumscanner of digitale achterwand voor MF is veel beter enzo....
Ik zou die discussie over scanners en films/rolfilms wel eens willen aangaan met iedereen gegeven een budget van 550 euro.
Dan kom je dus echt niet om dat ding van epson heen, wellicht dat canon met een antwoord komt, maar voorlopig is epson echt het enige antwoord.
En juist om deze materie vind ik de nederlandse fotobladen echt bagger...ons amateurfotografen hebben geen duizenden euro's te besteden aan apparatuur. En dan wil ik ook nog eens een antwoord hebben op de beste verhouding prijs/kwaliteit.
Zelf vind ik het hele digitale fotografie een goede ontwikkeling voor de reporters, en beroepen waar snelle beeldoverdracht essentieel is en dat het fotografie een lagere drempel geeft voor veel mensen.
Maar ik zie dus nog heel veel mensen die een hele dure comapct digicam kopen en gebruiken als toen ze hun aloude compact gebruiken....alleen met veel meer capaciteit....dus nu hebben ze niet 2 kerstmissen op 1 rolletje, maar een stuk of tien op 1 compactflashkaartje. En per saldo zijn ze effe tig keer zoveel tijd en geld kwijt.
Is inderdaad anders bij digitaal, je moet eigenlijk vooraf weten wat je met je opname van plan bent en daar het hele opnameproces op afstemmen.quote:Op vrijdag 30 april 2004 01:54 schreef Takkesteeg het volgende:
Even (als leek) een vraag waar ik mee worstel en met gebruik van de Search niet kan vinden.
Als je digitaal een foto schiet op een formaat en je wil in of uitzoomen, dat gaat niet echt want dan krijg je 'bagger'.
Idem dito als je van een groter formaat een kleiner formaat wil gebruiken om maar niet je Megapixelfotootjes als A4-tje te hoeven afdrukken maar dit op 'normaal' doorgeeffoto-formaat wil afdrukken.
Dit t.o.v. analoog, waar dit toch wat 'prettiger' werkt, zeg maar.
Of hou je dit gewoon met digitaal t.o.v. analoog?
Eventuele doorverwijzingen, tips en/ofzo zijn welkom!![]()
Komt daar in de (nabije) toekomst nog verandering in, denk je?quote:Op vrijdag 30 april 2004 02:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Is inderdaad anders bij digitaal, je moet eigenlijk vooraf weten wat je met je opname van plan bent en daar het hele opnameproces op afstemmen.
Overigens werkt het met filmpjes niet makkelijker, maar je hebt simpelweg weinig keuze, je zet er immers niet een beroerd filmpje in omdat het afdrukje toch niet zo groot hoeft.
Digitaal werk ik dus net als met filmpjes, alles op maximale resolutie en laagste compressie, dan kan ik er nog alle kanten mee op
Er is al aardige beweging in, namelijk de prijzen van opslagmedia. Door voldoende opslagruimte bij je te hebben kun je gewoon alles in de hoogste resolutie opnemen waardoor je nog alle vrijheid hebt om je eindprodukt te bepalen. Het gebruiken van lage resolutie of hoge compressie(=kwaliteitsverlies) omdat je te weinig geheugen bij je hebt wordt steeds minder een issue. Je kunt in principe alles wat je maakt als RAW of TIFF opnemen en op de computer naar je eigen hand zettenquote:Op vrijdag 30 april 2004 02:13 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Komt daar in de (nabije) toekomst nog verandering in, denk je?
Ik vind dit wel een groot nadeel t.o.v analoog.
Klopt ook wel, daarom ben ik sinds ik die epson heb puur alleen op diafilm aan het schieten en dan met name velvia en sensia..dat zou je kunnen zien als schieten in RAW of TIFF.quote:Op vrijdag 30 april 2004 11:30 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er is al aardige beweging in, namelijk de prijzen van opslagmedia. Door voldoende opslagruimte bij je te hebben kun je gewoon alles in de hoogste resolutie opnemen waardoor je nog alle vrijheid hebt om je eindprodukt te bepalen. Het gebruiken van lage resolutie of hoge compressie(=kwaliteitsverlies) omdat je te weinig geheugen bij je hebt wordt steeds minder een issue. Je kunt in principe alles wat je maakt als RAW of TIFF opnemen en op de computer naar je eigen hand zetten
Ik heb in de loop der tijd een hypothese gesteld voor mezelf dat de stijging in mate van flexibiliteit ook eenzelfde of grotere mate van complexiteit met zich mee brengt en een hogere prijs vraagt.quote:Overigens is digitaal in dit soort opzichten veel flexibeler dan filmpjes, zeker wanneer je een speciaal karakter in je opnamen wilt hebben. Voorbeeldje weer:
En dat is dan een SLR, waarmee je je op gebied van reportage en perswerk begeeft. Bij grotere formaten voor studiofotografie is de digiflatie nog schrijnender:quote:Op vrijdag 30 april 2004 13:38 schreef hassanjassan het volgende:
Ik sprak laatst een prof-fotograaf die een EOS 1D gekocht had een paar jaar geleden en toen een jaar later kwam de 1DS uit....bam...in 1 keer zijn investering gehalveerd....over inflatie gesproken...
Het heeft weer allemaal met massa produktie te maken en iedere fotograaf werkt anders / is anders en denkt anders.quote:Op vrijdag 30 april 2004 14:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
En dat is dan een SLR, waarmee je je op gebied van reportage en perswerk begeeft. Bij grotere formaten voor studiofotografie is de digiflatie nog schrijnender:
De digitale achterwanden voor technische camera's bleven steeds gelijk in prijs. Alleen kocht je voor die prijs een jaar later twee tot vier keer zoveel achterwand :'( .
Voor hobby niet zo'n issue, als vakfotograaf sta je redelijk machteloos als de buren hun investering toevallig een jaartje hebben uitgesteld en voor dezelfde prijs als jij twee tot vier keer zoveel mogelijkheden en kwaliteit bieden. Menig vakfotograaf heeft zich de afgelopen jaren letterlijk doodgeinvesteerd.
Voor het meeste vakgebruik is het beste produkt nog steeds een simpel 4*5" dia. Dat kan in elke gewenste kwaliteit gescand worden, en heeft niet onder de digitale inflatie te lijden (het wordt zelfs steeds beter naar mate er betere scanners zijn). Het dia is op die manier voor zo ongeveer elke toepassing in te zetten.
Scannen kun je als dienst van een lab inkopen en vergt dus geen eigen investering en brengt geen risico's met zich mee voor wat de houdbaarheid van je unicaat betreft, een dia gaat een eeuwigheid mee mits goed bewaard. Van digitaal beeld moet de houdbaarheid nog bewezen worden, dat zien we over een jaar of tig allemaal wel.
Een eventuele digitale instap is op die manier uit te stellen tot het moment waarop het de fotograaf goed uitkomt voor zijn toepassingen.
Er zijn situatie's waarbij je 10D beter presteert dan je F3.quote:Op vrijdag 30 april 2004 17:59 schreef ebas het volgende:
en vind zelfs ik het kwaliteitsverschil aanzienlijk.
Nu noem je nét het geval waarbij ik ook erg blij ben met mn 10Dquote:Op vrijdag 30 april 2004 18:02 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Er zijn situatie's waarbij je 10D beter presteert dan je F3.
Ga maar eens met negatieffilm > 800 iso opnames maken in kleine schouwburgjes met alleen maar bestaand licht en tegen de onderbelichting aan. Zelfde met de 10D
Ik heb mij erover verbaast in ieder geval. Nog afgezien van de perfecte kleuren.
quote:Op vrijdag 30 april 2004 18:05 schreef ebas het volgende:
En ik hoop over een aantal jaar toch wel dat er CCD's zijn(of CMOS eigelijk, of whatever) van (uiteraard een hoop MP) die bij 3200/6400 asa presteren als die van nu op 100 asa
Dit ligt er maar aan wat voor soort fotografie je doet. Tenminste zo zie ik het.quote:Op dinsdag 23 december 2003 11:39 schreef dawg het volgende:
Ja, er is ook de 300D, maar als iemand echt serieus met fotografie aan de slag gaat, denk ik dat je op den duur ook spijt krijgt van dat ding, en je toch meer wilt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |