We zouden toch de onderstaande volgorde aanhouden van ontwikkelen:
- Indeling van de site ~ wat komt erop de site. Wat zijn de functionaliteiten.
- Modulair ontwerp van de site
- Scripten
- Testen met demo content
- Oplevering
Ofwel, ik zie hier vragen opduiken over script talen en inhoudelijke kwesties, terwijl deze dingen pas als item 3 en 4 op de lijst staan. Op deze manier zal het project nooit goed gaan. Laten we aub de volgorde aanhouden die hierboven is bedacht.
quote:+ makkelijke recepten
Op dinsdag 23 december 2003 23:09 schreef innovation het volgende:
misschien is het een idde om een stukje te maken waar mensen foto's van hun eerste huis poste. (als ze dus klar zijn met samen wonen.)
[Dit bericht is gewijzigd door modestus op 23-12-2003 23:57]
quote:ik denk dat de meeste met probleem zitten dat ze pas kunnen helpen als ze weten wat voor taal het is.
Op dinsdag 23 december 2003 23:34 schreef Lucille het volgende:
Mag ik nogmaals deze vraag stellen:We zouden toch de onderstaande volgorde aanhouden van ontwikkelen:
- Indeling van de site ~ wat komt erop de site. Wat zijn de functionaliteiten.
- Modulair ontwerp van de site
- Scripten
- Testen met demo content
- OpleveringOfwel, ik zie hier vragen opduiken over script talen en inhoudelijke kwesties, terwijl deze dingen pas als item 3 en 4 op de lijst staan. Op deze manier zal het project nooit goed gaan. Laten we aub de volgorde aanhouden die hierboven is bedacht.
quote:Het zou best kunnen zijn dat een deel van de mensen pas actief kan gaan deelnemen als anderen het voorwerk hebben gedaan. Niet iedereen hoeft het project van begin tot eind te doen.
Op woensdag 24 december 2003 00:01 schreef innovation het volgende:[..]
ik denk dat de meeste met probleem zitten dat ze pas kunnen helpen als ze weten wat voor taal het is.
Vergelijk het maar met het bouwen van een huis. Je gaat niet eerst een keuze maken tusen bouwen met hout of beton en daarna bedenken of je een hut of een torenflat wilt gaan bouwen. Dat is de omgekeerde wereld. Je gaat eerst bepalen wat je wilt maken (een hut of een torenflat) en gaat daarna de geschikte bouwmaterialen zoeken.
BTW, you've got mail betreffende dat andere [Dev] project.
quote:Goed zo, dat jij een lijst met actiepunten gaat maken. Ook goed bezig dus.
Op woensdag 24 december 2003 00:00 schreef sop het volgende:
Ik ga morgen hier een lijstje maken met aktiepunten, zo wordt het een zootje.
Lucille: goed bezig!
quote:Het is dan ook maar een opzet hè.
Op woensdag 24 december 2003 00:28 schreef ErikN het volgende:
wat een debiele naamgeving voor je database variabelen. dan mag je wel een poster printen om al die troep te onthouden
LET OP DIT IS EEN OPZET, MIJN WIL IS GEEN WEG
Ik heb er af en toe wat SQL statements aan toegevoegd om een en ander te verduidelijken. Soms zegt een SQL meer dan 1000 woorden.
..
..
..
F U N C T I O N A L I T E I T E N _ O P J E Z E L F . N E T
DEMO CONTENT:
Om wat voorbeelden te kunnen geven hier een globale demo opzet van de site structuur:
code:HOME PAGECatTreeID Catname artID Artname
1 Home
2 -samen wonen
3 -huren
1 Inschrijven
2 Particulier
4 -kopen
3 Hypotheken
4 Makelaars
5 -alleen wonen
6 -huren
1 Inschrijven
2 Particulier
7 -kopen
3 Hypotheken
4 Makelaars
8 -Lifestyle
9 -koken
10 -1 persoons
8 Pannekoeken
9 Spruiten
11 -2 persoons
10 Bloemkool
11 Andijvie
12 -boodschappen
12 Aldi
13 Albert Heijn
Catogorie pagina
Dit blok wordt de huidige categorie opgehaald en de tekst van die categorie beschreven.
SQL:
code:Ook wordt hier de lokatie van deze categorie weergegeven, dit is een recursieve functie die iedere keer de parent categorie ophaalt, totdat er bij de stam is aangekomen.@CurrentID = Huidige Lokatie in de CatTree SELECT cat.name,cat.text
FROM Cat
INNER JOIN cattree
ON cat.catid = cattree.catid
WHERE cattreeid=@CurrentID
Onderliggende categorieën
Dit blok geeft de categorieën weer die onder de huidige categorie hangen, bijvoorbeeld alle direct onderliggende categorieën onder [1] Home zijn dus:
[2] Samen wonen, [5] Alleen wonen en [8] Lifestyle
Voor [8] Lifestyle zijn dat [9] Koken en [12] Boodschappen.
SQL:
code:Deze sql wordt tevens gebruikt voor het menu. Alleen is de @CurrentID dan altijd 1 (in dit voorbeeld althans).@CurrentID = Huidige Lokatie in de CatTree SELECT cat.catid, cat.name, cat.description
FROM Cat
INNER JOIN cattree
ON cat.catid=cattree.catid
WHERE parentcatid = @CurrentID
Laatste Artikelen
Dit blok geeft de laatst toegevoegde artikelen weer. Indien een categorie subcategorieën heeft, worden alle artikelen in die subcategorieën samengenomen, waarna er op die artikelen een selektie op bijvoorbeeld de 10 laatst toegevoegden wordt gedaan.
SQL:
code:Laatste Reacties@CATIDS = String met alle catids in alle subcategorieën van de huidige
categorieSELECT article.*
FROM article
INNER JOIN ArtCatCR
ON article.artid= ArtCatCR.artid
WHERE ArtCatCR.Catid IN (@CATIDS)
Laatste Nieuws
Deze box geeft de laatste nieuwtjes op Categorie niveau. Eventueel gecombineerd met de subcategorieën.
opmerking
D.m.v. een parameter in de URL kan worden aangegeven dat bijvoorbeeld alle artikelen van een bepaald domein weergegeven moeten worden. Zo ook bij het Nieuws. Zon lijst bevat dan alleen de artikelen van dat bepaalde domein.
..
ARTICLE PAGE
Artikel pagina
In dit blok wordt het huidige artikel opgehaald en de tekst van dat artikel beschreven.
SQL:
code:Ook wordt hier de lokatie van deze categorie weergegeven, dit is een recursieve functie.@CurrentID = Huidige artikelid SELECT article.*
FROM article
WHERE artid=@CurrentID
code:Dat houdt in dat je het artikel in 1 tekst bestand houdt, zodat het onderhoud eenvoudig blijft.[page][title]Stap1[/title]tekst[/page][page][title]Stap2[/title]tekst[/page]
Gerelateerde Artikelen
In dit blok worden de aangegeven gerelateerde artikelen getoond.
SQL:
code:Gerelateerde Links@CurrentID = Huidige artikelid SELECT article.*
FROM article
LEFT JOUN relartCR
ON relartCR.relartID = article.artid
WHERE relartCR.artid=@CurrentID
SQL:
code:Andere artikelen in dezelfde categorie@CurrentID = Huidige artikelid SELECT Link.*
FROM Link
LEFT JOUN artlinkCR
ON artlinkCR.LinkID = link.linkid
WHERE artlinkCR.artid=@CurrentID
...
ADMIN PAGE
Hieronder een lijst van de te maken admin functionaliteiten:
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Categorieën
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Artikelen
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Links
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Gebruikers
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Gebruikersgroepen
Koppelen/Ontkoppelen categorie aan CatTree
Aanmaken van Shared Subtrees*
Koppelen/Ontkoppelen Artikelen aan Categorieën
Koppelen/Ontkoppelen Artikelen aan gerelateerde Artikelen
Koppelen gebruikers aan gebruikersgroepen
Koppelen gebruikersgroepen aan Categorieën
Rechten aan gebruikersgroepen toekennen
In de toekomst:
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen reacties
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Nieuws
* ) In het voorbeeld zouden kopen en huren shared subtrees kunnen zijn omdat ze dezelfde artikelen bevatten en omdat ze dezelfde subcategorieën hebben (in dit geval geen).
In het bovenstaande spreek ik van 'blokken', daarmee bedoel ik een blok met content die ergens op de site geplaatst kan worden.
Een interpretatie zou kunnen zijn om bovengenoemde functionaliteiten in een function library te proppen, de output is dan HTML.
Bijvoorbeeld (in ASP, maar wordt dus waarschijnlijk PHP):
code:In de HTML van de pagina zelf kan dat dan als volgt worden aangeroepen:Function ShowArticle(ArtID)
' in deze functie wordt een titel + de artikel tekst uit de database gevist
' en via UBB opgemaakt en in een DIV geplaatst.
ShowArticle = ....
End Function
code:Enige voorwaarde als het op deze manier gedaan wordt is dat de layout via CSS wordt gedaan.response.write ShowArticle(CurrentArtID)
ook zou een stuk maken over voor bereing
1 wegeving
2 wat je te w8ten staat
3 test wat beste bij je past. huren samen wonne.
dat soort dingen mis ik nog op de site.
edit : ik was toch maar es naar dat samewonen site gegaan.. brr brake site. snel wat beters maken mensen.. maar het idde van hun chek list vond ik
quote:Uhm. innovation. Dat was demo content. Niets te maken met de categorisering die uiteindelijk gemaakt wordt.
Op woensdag 24 december 2003 09:46 schreef innovation het volgende:
Wat er daadwerkelijk in de site komt en waar precies gaan we uiteraard niet in DIG doen. We maken eerst de kapstok, die jassen komen later wel.
[Dit bericht is gewijzigd door sop op 24-12-2003 14:19]
quote:(Y)
Op woensdag 24 december 2003 15:07 schreef Lucille het volgende:
Ik ga straks wel ff dat documentje lezen. Ben nu bezig met konijn braden.
Goed werk sop, hiermee kunnen we gaan brainstormen.
quote:Tuurlijk, inductie
Op woensdag 24 december 2003 15:09 schreef sop het volgende:[..]
(Y)
Wat een keukenprinces ben jij toch! Toch wel elektrisch kookstel hè? als DIG mod zijnde.
quote:CJ_S jij kan goed security testen? dan heb ik nog wel iets dat niets te maken heeft met dit project maar dat terzeide... heel leuk... ik wacht met plezier op wat inbreng van jou!
Op woensdag 24 december 2003 16:02 schreef CJ_S het volgende:
* CJ_S wilt wel meedoen met: technisch ontwerp doornemen, problematieke stukken code schrijven (zal wel niet in dit project) en een security test uitvoeren!
quote:tja daar zit wat in..
Op woensdag 24 december 2003 14:11 schreef sop het volgende:[..]
Uhm. innovation. Dat was demo content. Niets te maken met de categorisering die uiteindelijk gemaakt wordt.
Wat dit document doet is welke functionaliteiten de site moet hebben en dat heeft nog niets met inhoudelijkheden te maken.
Beter gezegd: de indeling van de site.Wat er daadwerkelijk in de site komt en waar precies gaan we uiteraard niet in DIG doen. We maken eerst de kapstok, die jassen komen later wel.
Ik heb wel aan de hand van de kapstop een ASP versie gemaakt en die voor mijn eigen site gebruikt. Dit houdt echter NIET in dat Opjezelf.net in ASP gemaakt hoeft te worden.
Site is CSS driven en daar zitten nog een paar foutjes in. Dat heeft weinig met de functionaliteit te maken.
http://www28.brinkster.com/kennisbank/soptools
Content is demo content. Dezelfde Artikelen zitten aan zo'n beetje iedere categorie gekoppeld.
check ook de Site map deze wordt dynamisch vanuit de database gegenereerd, en opgemaakt d.m.v. CSS
quote:Ik heb zelf niet het idee gekregen dat er, buiten QuietgutQuietguy, Chandler en ondergetekende, andere Fokkers zijn die aktief willen mee denken/devven.
Op vrijdag 16 januari 2004 11:41 schreef Lucille het volgende:
Ik vraag me nu dus af of er enige inbreng van Fok!kers nodig is om weer een stap verder te gaan. Qua ideeen, testen, dat soort dingen.
Ik zal QuietgutQuietguy en Chandler even op dit topic wijzen. Aangezien ik niet (alleen)beslissings bevoegd ben.
[Dit bericht is gewijzigd door sop op 16-01-2004 11:51]
Maar heb je het gevoel dat er meer mensen nodig zijn voor het raamwerk? En zo ja, op welk vlak heb je hulp nodig? Misschien handig om dan een oproep te doen.
quote:mijn naam!
Op vrijdag 16 januari 2004 11:45 schreef sop het volgende:
[..]
Ik denk dat wij, Quietgut, Chandler en ondergetekende, maar een eerste versie moeten bouwen, om die vervolgens in dit topic ter test aan te bieden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |