abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15532829
N.a.v. het topic: Ooit geleerd hoe het is om op jezelf te wonen? zijn
Chandler en ikzelf een beetje off-Fok blijven doorlullen. Het leek ons leuk om er een site voor op te richten, omdat zowel Chandler als ik toch de nodige opstart probleempjes zijn tegen gekomen.
De bedoeling is dus om een site op te zetten die alle onderwerpen van
het opjezelf wonen behandeld. En wellicht in de toekomst nog meer
onderwerpen op heel andere gebieden.

Het leek ons leuk om de hele site te ontwikkelen m.b.v. Fok. Niet dat
wij te lam zijn om wat te doen, maar het leek ons wat gezelliger. Daarbij komt dat wij de wijsheid niet in pacht hebben, verre van zelfs. Op het Fok!Forum zijn er diverse fora die dit onderwerp beslaan, bijvoorbeeld WGR (huren, budget, etc), LIF (inrichten van je huis, & F&F (een huisdier nemen), R&P (samenwonen, eenzaamheid).

We willen een wat gefaseerde ontwikkeling. Grof gezegd zijn er dan
drie fasen:
(1) opzet en ontwikkeling van de site.
(2) Content genereren.
(3) Onderhouden.

Fase (1) is voor [DIG]. Fase(2) kan natuurlijk al tijdens fase(1)
aanvangen.
We hebben wat grof een stappenplan gemaakt voor fase(1):

• Indeling van de site ~ wat komt erop de site. Wat zijn de functionaliteiten.
  • Modulair ontwerp van de site
  • Scripten
  • Testen met demo content
  • Oplevering

Chandler en ik hebben al wat gedachten over wat puntjes over de site, namelijk:

• Het geheel moet voorzien zijn van een CMS
  • Er moeten via dat CMS categoriën aangemaakt en onderhouden kunnen worden
  • Er moet een 'achterkant' van de site zijn, waarop nieuwe onderwerpen/functionaliteiten eerst door de 'Modjes' gereviewd kunnen worden, alvorens ze te releasen.
  • We willen alles zelf ontwikkelen, dus geen sleur en pleur scripts.
  • Het is wellicht ook een idee om de complete source van de site

• vrij te geven, bijvoorbeeld via http://www.sourceforge.net/ om er een echte community spirit in te krijgen.
  • De site krijgt geen commercieël uitgangspunt, nooit.

Dit zijn uiteraard brainstormpjes, de bedoeling is dat jullie mee
gaan denken/doen.

Als je reageert en je wilt eventueel actief mee gaan doen met de [DIG] fase, geef dit dan even aan in je post.

Reageren staat uiteraard vrij, maar als je ons of het idee stom vind
hebben we liever dat je dat elders meldt. Iig niet in dit topic

pi_15532844
* Chandler is verheugd om te zien hoe sop een mooie start heeft gemaakt en hoopt op veel positieve reacties..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_15532854
Zelf een CMS maken?
Veel succes .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_15532874
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 08:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Zelf een CMS maken?
Veel succes .
hoezo, dat heb ik al zo vaak gemaakt.
pi_15532883
quote:
Zelf een CMS maken?
Veel succes .
Waarom niet? Ik heb voor mijn eigen website inmiddels ook een CMS-je gemaakt omdat ik niets had aan een standaard iets. Ik had iets nodit wat nieuws, verhalen en informatie-pagina's kon publiceren, en buiten dat ook een forumpje kan onderhouden, 5500 door mij aangeboden hotels voorziet van nieuwe pagina's als ik daarom vraag.
pi_15532898
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 08:51 schreef sop het volgende:

[..]

hoezo, dat heb ik al zo vaak gemaakt.

In dat geval, als je al de kennis hebt .
Qua PHP ben ik een ramp, dus op dat gebied kan ik jullie niet verder helpen.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_15532939
Ik wil niet lullig doen maarre..

www.samenwonen.com

Staat erg veel op, verzekeringen, heel de mikmak.

Trotse mamma :)
pi_15533001
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 08:58 schreef Faithz het volgende:
Ik wil niet lullig doen maarre..

www.samenwonen.com

Staat erg veel op, verzekeringen, heel de mikmak.

baggersite en nog een popup na
pi_15533279
Ik hoop dat het [dev] project goed gaat lopen.
Succes ermee jongens.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 19 december 2003 @ 09:30:56 #10
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_15533325
quote:
Zelf een CMS maken?
Veel succes .
Doe ik dagelijks
pi_15539653
Hmm ik had toch op wat meer reacties gehoopt; ach de dag is nog jong.. verder als iemand suggesties en of vragen heeft mogen ze die hier natuurlijk met een gerust hard posten
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_15539742
Zullen we een Lijstje maken met actievelingen?:
We hebben nu:
  • Chandler
  • Sop
  • QuietGuy

En Chandler: als er niemand komt helpen, dan wordt het in ASP gemaakt hoor!!!!! Dus ASP bashers schrijf je nu in!!!

pi_15564435
Ik heb een opzetje gemaakt voor het datamodel. Dat ziet er als volgt uit:

Ik zal even uitleggen hoe ik dit voor me zie de tabelnamen zet ik even tussen blokhaken:

Het draait allemaal om artikelen [Article]. De artikelen bevatten de daadwerkelijke tekst in bijvoorbeeld UBB vorm. Ieder artikel heeft een titel en een datum van aanmaak. Aan een artikel kunnen links [Link] worden gekoppeld - via de crossreference table [linkCR], op die manier kunnen links dus meerdere keren worden gebruikt,
Ook kunnen er gerelateerde artikelen worden aangegeven [RelArtCR].
Wijzigingen in een artikel worden bijgehouden in het changemanagement [ChangeManagement]. Dit is nog een simpele versie. Eventueel zouden we er ook voor kunnen kiezen om de vorige versies van de artikelen ook op te slaan, maar dat lijkt me overbodig. Het bijhouden van de wijzigingen lijkt me voldoende. Indien de wijzigingen groot zijn, kan er ook voor worden gekozen om gewoon een nieuw artikel aan te maken.

De artikelen [Article] hangen aan categoriën [Cat] via de crossreference tabel [ArtCatCR]. Artikelen kunnen dus eventueel in meerdere categoriën hangen.

De opbouw van de site zit in zijn geheel in boomstructuur [CatTree]. In deze tabel kun je voor iedere categorie een moedercategorie aangeven. Bijvoorbeeld:
Home = CatID: 1, ParentID: -1
ParentID -1 geeft aan dat dit de stam is.
SamenWonen = CatID: 2, ParentID: 0
Eerste Woning = CatID: 3, ParentID: 0
ParentID: 0 geeft aan dat deze categoriën onder Home vallen
Ruzie = CatID: 4, ParentID: 2
SchoonmaakSchema = CatID: 5, ParentID: 2
ParentID: 2 geeft aan dat deze categoriën onder SamenWonen vallen

Op deze manier is dus met een CMS de hele structuur uit te breiden en aan te passen. Het is ook mogelijk (!) om Shared Subtrees te gebruiken. Dat houdt in dat een deel van een boom in meerdere categorien te gebruiken is. Bijvoorbeeld: je hebt een subcategorie in SamenWonen genaamd "huren". Deze Subcategorie met alle categoriën die daar onder hangen is hetzelfde in de categorie "Eerste Woning", Je kunt dan die hele subtree ook aan de subcategorie "eerste woning hangen.
Ik kan het zoals je ziet niet zo goed uitleggen, maar ik heb het al eens gedaan en het werkt perfect .

Dan hebben we nog de gebruikers [User], die worden allemaal in een gebruikersgroep gehangen [UserGrp] via de CrossReference tabel [UserGrpCr]. Gebruikers kunnen dus in meerdere Gebruikersgroepen hangen.
Iedere Gebruikersgroep is vervolgens aan een Categorie te hangen via de CrossReference tabel [UserGrpCatCR], die heeft een Rights veld, waarin aangegeven kan worden of een UserGrp (en dus een gebruiker) toegang heeft tot een categorie, en of die gewijzigd kan worden. En of er daar artikelen aan kunnen worden toegevoegd.
Op die manier creeer je een backend voor de modjes. Er kunnen artikelen worden ontwikkeld die 'gewone' gebruikers niet kunnen zien. Bijvoorbeeld in een admin subtree. Zodra het artikel is goedgekeurd kan het in een categorie gehangen worden die wel zichtbaar is voor gebruikers, of de rechten van die categorie kunnen worden aangepast zodat alle artikelen in die categorie in 1 keer 'live' worden gezet.

Op deze manier heb je imho een zeer flexibel systeem dat gemakkelijk te onderhouden is en waar er met veel mensen aan een artikel/categorie kan worden gewerkt zonder dat een gewone gebruiker daar last van heeft.

pi_15565350
Ik heb nog niets te melden over wat je hierboven geschreven hebt qua inhoudelijk maar moet wel zeggen dat het erg goed doordacht is ik laat mijn hersencellen eens draaien

Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die hier plezier in zien of zal het zijn dat deze uitdaging voor velen té is?

Like trump...
  zaterdag 20 december 2003 @ 15:45:12 #15
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_15565409
quote:
Zelf een CMS maken?
Veel succes .
Geen probleem hoor
pi_15569359
Het is slechts een observatie maar is dit niet gewoon een omgebouwd forum? tenminste als ik sop's datastructure zo zie.

Het lijkt me dan ook enigszins overbodig om dan een cms erachter te hangen als je met gewoon een userrights systeem zo goed als klaar. De enige admin die dan overblijft is usermanagement en userlevel indelingen. Artikel versie beheer zou kunnen door een simpel extra veld version, maar zou ook achterwege kunnen blijven aangezien weinigen interesse zullen houden in gewijzigde artikelen.

pi_15569605
De opzet is een bundel artikelen, die in structuur worden gezet door een boomstructuur met categorieën.
Zoals jij het stelt (denk ik) bedoel jij meer een soort Forum met alleen de openingspost van een topic.
Zo ja: dan heb je denk ik wel gelijk.
Alleen zitten er wel wat zaken bij die niet in een prefab forum zitten en daarbij komt dat we alles zelf willen bouwen.
Zowiezo is een Forum ook een soort van CMS.

-edit- of bedoel je dat ik de datastructuur geript heb van een prefab forum da's iig niet zo .

pi_15594586
Nee, ik bedoelde idd dat je een prefab forum zou kunnen ombouwen.
pi_15643811
quote:
Op zondag 21 december 2003 22:53 schreef Roonaan het volgende:
Nee, ik bedoelde idd dat je een prefab forum zou kunnen ombouwen.
Dan zou ik eerder voor een prefab weblog kiezen, daar lijkt het meer op.
Maar zoals gezegd, we gaan het zelf maken en de source ook beschikbaar stellen.
  dinsdag 23 december 2003 @ 16:59:17 #20
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_15643854
in welke taal eigelijk? php? asp?
  dinsdag 23 december 2003 @ 17:03:18 #21
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_15643998
Ik ken jullie totaal niet helpen met PHP oid. Anders had ik zeker wel meegeholpen. Ik lurk uiteraard wel mee
pi_15644024
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 16:59 schreef Tiemie het volgende:
Is daar officieel al een discussie over geweest?

Bovendien staat er in de 1e post dat deze volgorde van ontwikkelen wordt gevolgt:
- Indeling van de site ~ wat komt erop de site. Wat zijn de functionaliteiten.
- Modulair ontwerp van de site
- Scripten
- Testen met demo content
- Oplevering

Keuze van taal is volgens mij nog niet aan de orde.

pi_15644093
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 17:03 schreef Anthraxx het volgende:
Ik ken jullie totaal niet helpen met PHP oid. Anders had ik zeker wel meegeholpen. Ik lurk uiteraard wel mee
Hoe ben jij met Flash? Er staat een ander [Dev] project in de steigers met Flash, zie de FAQ.
Misschien dat je daar mee kan doen.
pi_15644098
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 16:59 schreef Tiemie het volgende:
Wat we willen. Het is een gezamenlijke [DEV] aktie, dus we bepalen ook gezamenlijk wat het gaat worden.
Ikzelf heb de voorkeur voor ASP, maar dat is ijdele hoop als er meer mensen gaan meedoen. Het zal dus waarschijnlijk wel PHP worden.
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:39:29 #25
22567 innovation
Don't look at the sun
pi_15653678
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 17:05 schreef sop het volgende:

[..]

Wat we willen. Het is een gezamenlijke [DEV] aktie, dus we bepalen ook gezamenlijk wat het gaat worden.
Ikzelf heb de voorkeur voor ASP, maar dat is ijdele hoop als er meer mensen gaan meedoen. Het zal dus waarschijnlijk wel PHP worden.

voor php en js. kun je mij in rekken. ook php in combi met mysql; roep maar ik kan geen asp en wil het ook niet kunne. dus ik vind het jammer als het asp zou blijven wil graag helpen.
op alle mogelijk manieren..
poebeer houd van Knorretje2712 http://www.clusius.com,Alain Lecluse
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')