abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15522036
Hey jongens, ik ben in het bezit van een 10 inch, 375 watt (max) subwoofer.

Ik heb besloten om daarvoor een 20 liter (netto) subwooferkast te bouwen. Voor wat mooier geluid

Nu heb ik de kast gebouwd, alleen heb ik de bovenkant (waar de sub in moet gaan hangen) en de onderkant er nog niet opgezet (vastgelijmd + vastgeschroeft).

Ik wil namelijk wel dat de box ook nog later open kan..om bijvoorbeeld wol te vervangen of om een tunnel er in te bouwen. Nou was mijn vraag wat het handigst was om de bovenkant dicht te maken (zodat ie ook weer open gemaakt kan worden?

Moet ik de bovenkant alleen dicht schroeven (zonder dicht te lijmen), of moet ik hem met een pianoscharnier met klemmen dicht maken? Hoe hebben jullie het gedaan? of wat is in mijn geval het best?

Hopelijk kunnen jullie me helpen...
MVG Maart

pi_15522145
Gewoon schroeven.. daar heb je ook speciale schroeven voor die niet los trillen.
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_15522185
Meestal kun je de woofer zelf nog wel loshalen om wol o.i.d. aan toe te voegen.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  donderdag 18 december 2003 @ 20:03:52 #4
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_15522249
Volgens mij kan je voor een eurotje of 30 een kast kopen voor een 10" blaffer. Dan is ie pcies de goede inhoud en is ie netjes afgewerkt met stof en lucht dicht. Voor dat geld ga je zelf toch niet lopen kloten....

-edit-
Heeft ie hem al gemaakt

[Dit bericht is gewijzigd door trance40 op 18-12-2003 20:04]

pi_15522258
Om hem luchtdicht te maken, zou je na het schroeven even een laagje soepele kit in de randen kunnen spuiten. Dit kun je neem ik aan nog doen via het gat waar de sub in komt.

Mocht je nog een 12" willen kopen, dat hoor ik het wel

pi_15522289
gewoon helemaal dichtmaken, desnoods ook dichtkitten enzo.

Als je er ooit nog bijwil kan je gewoon je woofer zelf los schroeven, dan heb een groot genoeg gat om vanalles erin te proppen.

pi_15522419
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:03 schreef trance40 het volgende:
Volgens mij kan je voor een eurotje of 30 een kast kopen voor een 10" blaffer. Dan is ie pcies de goede inhoud en is ie netjes afgewerkt met stof en lucht dicht. Voor dat geld ga je zelf toch niet lopen kloten....

-edit-
Heeft ie hem al gemaakt

Woops
Weet je dit heel zeker?
Grrrrrrrr dan heb ik dus voor voor jan piet lul de hele middag zitten zagen hameren lijmen schroeven en zitten boren
Het heeft me nu in totaal 15 euri gekost en dit wordt ongeveer in totaal 20 euro...dus ben nog net wel wat goedkoper uit, maar ik had hem idd wat liever voor 30 euro kant en klaar gekocht

Waar kan dat dan? welke winkel?

pi_15522467
En wat koop je voor 30 euro dan?
Een simpel kastje van spaanplaat met een tapijtje erom heen.
pi_15522543
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:10 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Woops
Weet je dit heel zeker?
Grrrrrrrr dan heb ik dus voor voor jan piet lul de hele middag zitten zagen hameren lijmen schroeven en zitten boren
Het heeft me nu in totaal 15 euri gekost en dit wordt ongeveer in totaal 20 euro...dus ben nog net wel wat goedkoper uit, maar ik had hem idd wat liever voor 30 euro kant en klaar gekocht

Als je goed materiaal hebt gebruikt ben je nu beter af.
pi_15522744
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:10 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Woops
Weet je dit heel zeker?

voor 30 euro heb je niks. als je voor die 15 euro een 18 mm mdf plaat hebt gekocht heb je veeeeeel beter materiaal waar straks veel meer plezier van zult hebben. een kwaliteitskist kost al gauw 100 euro.

ik heb er zelf ook 1 gemaakt en heb niks dichtgekit ofzo. ik heb de standaard vorm nagebootst en gewoon om de 3 cm een schroef geplaatst. missch overdreven maar het zit nu wel stevig genoeg en het belangrijkste, er komt een mooie, diepe klank uit.

pi_15523242
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:23 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

voor 30 euro heb je niks. als je voor die 15 euro een 18 mm mdf plaat hebt gekocht heb je veeeeeel beter materiaal waar straks veel meer plezier van zult hebben. een kwaliteitskist kost al gauw 100 euro.

ik heb er zelf ook 1 gemaakt en heb niks dichtgekit ofzo. ik heb de standaard vorm nagebootst en gewoon om de 3 cm een schroef geplaatst. missch overdreven maar het zit nu wel stevig genoeg en het belangrijkste, er komt een mooie, diepe klank uit.

heb nu 18 mm MDF voorgezaagd voor 15 euri
Alles in elkaar gezet met houtlijm + volgedouwd met schroeven.
Alleen nog vilt/leer om te bekleden en klaar is Maart

Trouwens 20 liter (netto) voor een 375 watt (max) 10 inch Sub is wel ok toch?

donderdag 18 december 2003 @ 20:42:55 #12
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_15523300
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:40 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Ligt aan de specs natuurlijk, maar lijkt me i.i.g. voldoende (en/of heb je ook bass-reflex/pijp?)
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_15546330
quote:

[..]

merk? en het gaat nooit om de max power, dat zijn verkoopcijfers die het mooier maken dan het is. het gaat alleen om de rms waarden, dus de continue waarden. hoeveel watt is die woofer continu.

maar eigenlijk denk ik dat die 20 liter wel voldoende is, mocht ie iets te klein zijn dan heb je een lekkere strakke bas.

pi_15548244
quote:

[..]

staat als het goed is in je boekje anders heb je hier wel software voor.
wel volstoppen met wol
pi_15578434
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 18:56 schreef slashme het volgende:

[..]

wel volstoppen met wol

Ik heb in het instructie boekje gekeken, en daar stond in dat ik een subwoofer kast kon bouwen, maar dan van 40 liter
Ik vond dit belachelijk voor een 375 watt (max) sub.
Heb het gewoon gehouden op een ruime 20 liter box en dan zien we het wel wat voor geluidje eruit komt
pi_15578572
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 18:56 schreef slashme het volgende:

[..]

wel volstoppen met wol

Ik heb een kist van Rockford-Fosgate, origineel, maar daar zit geen wol of niks in

Als ik die vol zou proppen met wol, zou ik dan een betere bas krijgen en in welk opzicht zegmaar, want nu klinkt hij ook prima

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 21 december 2003 @ 14:45:52 #17
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_15580291
In een sub hoeft geen wol volgens mij. Als de bass niet heel vol klinkt moet er wol in. Maar door wol wordt je inhoud ook minder. In mijn sub zit ook geen wol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')