quote:Eens
Op donderdag 18 december 2003 16:57 schreef Emphemeris het volgende:
Als ze naar de middelbare school gaan lijkt me wel een goeie.
laat ze er zelf 1 kopen . . (oftewel . .zodra ze zelf een krantenwijk hebben)
is best belachelijk om een kind van 10 een mobieltje te geven . ..
quote:Het zelf laten kopen of geven is een detail, niet de focus van de discussie.
Op donderdag 18 december 2003 16:59 schreef Flierp het volgende:
niet . ..laat ze er zelf 1 kopen . . (oftewel . .zodra ze zelf een krantenwijk hebben)
kinderen hebben voor de rest geen mobiel nodig... als ze wille bellen zoeken ze gewoon een telefooncel...
ik ben nu 20 en keb geen mobiel nodig gehad or... ja toen k uitging kreeg ik er een mee om te belle als me fiets gejat was.. maar voor de rest?
keb t gezien toen ik nog op de middelbare school zat, die koters uit de brugklas gaven al hun spaargeld uit aan mobieltjes om vervolgens geen geld voor prepaid kaarten te hebben en de hele dag beltoontjes af te spelen....
quote:idd volledig mee eens.
Op donderdag 18 december 2003 16:59 schreef Flierp het volgende:
niet . ..laat ze er zelf 1 kopen . . (oftewel . .zodra ze zelf een krantenwijk hebben)
voor niks komt de zon op!
quote:Net alsof dat nodig is... imho zwaar overdreven.
Opzich vind ik het wel een goede zaak, ze kan ingeval er iets is altijd haar ouders bellen
quote:Je kunt het overdreven vinden, maar als de optie er is, waarom er dan geen gebruik van maken?
Op donderdag 18 december 2003 17:02 schreef Mondo_Generator het volgende:
Net alsof dat nodig is... imho zwaar overdreven.
quote:Als er iets is kun je vaak niet eens bellen.
Op donderdag 18 december 2003 17:02 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Maar goed, ik heb em destijds zelf gekocht van m'n centen...
quote:Niks overdreven, Brechtje kreeg een mobiel op haar 10e.
Op donderdag 18 december 2003 17:02 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
En ik vind het nog steeds flauwekul, want die kleine koters geven al hun geld uit aan SMSjes en beltoontjes, alsof ze niks leukers te doen hebben
quote:Het geven of zelf laten kopen is een detail in deze. Het gaat er meer om wanneer een kind een goede leeftijd heeft om een mobiel te hebben.
Op donderdag 18 december 2003 17:06 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik zou het nooit doen...als ze er één nodig hebben moeten ze em zelf maar kopen. Ik heb er zelf ook nooit één nodig gehad tot m'n 20e en ik baal er nu eigenlijk wel een beetje van dat ik zo'n ding heb. Je hebt gewoon geen rust meer als je dat ding aan laat staan. Dus meestal heb ik em ook uitstaanMaar goed, ik heb em destijds zelf gekocht van m'n centen...
quote:Nee natuurlijk niet, weleens van opvoeden gehoord
Op donderdag 18 december 2003 17:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
Yvonne, je post dubbel enzo...En ik vind het nog steeds flauwekul, want die kleine koters geven al hun geld uit aan SMSjes en beltoontjes, alsof ze niks leukers te doen hebben
quote:Dus je vind haar wel volwassen genoeg zo'n lang stuk alleen te fietsen & all, maar niet om verder voor zichzelf te zorgen? Ik snap wel dat tijden veranderen, maar toch...
Op donderdag 18 december 2003 17:06 schreef yvonne het volgende:[..]
Niks overdreven, Brechtje kreeg een mobiel op haar 10e.
Haar pony stond hier een 7 tal kilometers vandaan, ze moest op de fiets over een lange stille polderweg.
Ik vond het een prettig idee dat ze me kon bellen als er iets zou zijn, denk aan lekke band, ongelukje, pony's kunnen nog weleens wild zijn, etcetc.
quote:Ja, mijn moeder ging altijd mee als ik ergens naar toe ging
Op donderdag 18 december 2003 17:09 schreef yvonne het volgende:[..]
Nee natuurlijk niet, weleens van opvoeden gehoord
quote:Ik moest vroeger 10 kilometer fietsen naar school bv, ook over stille polderwegen, ik zou, wetende dat ze nu bestaan, voor m'n eigen geruststelling ook een mobieltje gehad willen hebben.
Op donderdag 18 december 2003 17:09 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Dus je vind haar wel volwassen genoeg zo'n lang stuk alleen te fietsen & all, maar niet om verder voor zichzelf te zorgen? Ik snap wel dat tijden veranderen, maar toch...
quote:Je bent zelf ook jong geweest. Je klinkt als mijn vader.
Op donderdag 18 december 2003 17:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
Yvonne, je post dubbel enzo...En ik vind het nog steeds flauwekul, want die kleine koters geven al hun geld uit aan SMSjes en beltoontjes, alsof ze niks leukers te doen hebben
quote:Tijden veranderen, kinderen worden zelfstandiger, een mobiel zie ik daar een rol inspelen.
Op donderdag 18 december 2003 17:10 schreef ThE_ED het volgende:Ja, mijn moeder ging altijd mee als ik ergens naar toe ging
quote:Mijn moeder niet, ook zij was voor zelfstandigheid,
Op donderdag 18 december 2003 17:10 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Ja, mijn moeder ging altijd mee als ik ergens naar toe ging
quote:Natuurlijk is het soms best makkelijk, maar ik stel toch vraagtekend bij het nut hoor. Ik zou best kunnen bellen, maar mijn vader is op het werk en kan er dus toch niet binnen 1,5 uur zijn, en who knows waar mijn moeder is. En die moet dan eerst misschien ook nog weer eens tig km fietsen...
Op donderdag 18 december 2003 17:11 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik moest vroeger 10 kilometer fietsen naar school bv, ook over stille polderwegen, ik zou, wetende dat ze nu bestaan, voor m'n eigen geruststelling ook een mobieltje gehad willen hebben.
Maarja, ik ben ook een beetje ouderwets hoor
quote:Maar dan toch een mobieltje geven voor het geval ze de verantwoordelijkheid niet aankan...
Op donderdag 18 december 2003 17:13 schreef yvonne het volgende:[..]
het hebben en verzorgen van een paard is al een verantwoordelijkheid op zich,
dus ook het rijden er naartoe.
Enne; Mijn moeder is ook voor zelfstandigheid, maar ook voor verstandigheid.
quote:Kinderen worden wel zelfstandiger, maar toch een stuk minder als vaak gedacht wordt volgens mij.
Op donderdag 18 december 2003 17:12 schreef ruk het volgende:[..]
Tijden veranderen, kinderen worden zelfstandiger, een mobiel zie ik daar een rol inspelen.
Verder maakt het me ook niet zo veel uit, een mobieltje hoort er ook gewoon ene beetje bij tegenwoordig, voor het gemak alleen al. Ik stel alleen vraagtekens bij de redenen die sommige mensen geven. Zeg gewoon dat het lekker makkelijk is, en niet dat het veiliger is ofzo.
quote:Ja, maar je zit toch niet elke minuut op d'r lip?
Op donderdag 18 december 2003 17:09 schreef yvonne het volgende:[..]
Nee natuurlijk niet, weleens van opvoeden gehoord
Vooral de pubertijd is een cru, want dan zijn ze juist vollop bezig met SMSjes en Ringtones Er moeten dan persé 200 smsjes gestuurd worden naar IDOLS voor DJimmmmm (sommige kids )
Zo vaak gebruik ik de mobiele telefoon helemaal niet voor lekke banden en ongelukjes. Heb tijdens m'n middelbare schooltijd wel een paar keer 10 km met de hand aan m'n fiets in de bar koude winter en stromende regen/hagel naar huis gelopen omdat ik een lekke band had. Ook een paar keer flink op me lazarus gegaan, open wonden e.d. Tis effe kut, maar in 4 jaar is dat betrekkelijk weinig, gewoon doorbikkelen...
En soms heb je geluk en dan bel je bij een huisje aan en dan vertel je die aardige mevrouw dat je met de fiets gevallen bent enzo en of je naar je ouders mag bellen
Maar goed, prepaid is misschien wel een beter ideetje dan
Kun je iig de kosten nog binnen de perken houden
[Dit bericht is gewijzigd door Mr.Noodle op 18-12-2003 17:20]
quote:Ik had wel met prepaid dat het beltegoed net op was als ik het echt voor iets nuttigs nodig had
Op donderdag 18 december 2003 17:18 schreef Mr.Noodle het volgende:
Maar goed, prepaid is misschien wel een beter ideetje dan
Kun je iig de kosten nog binnen de perken houden
quote:Wat dan? Abonnementje geven?
Op donderdag 18 december 2003 17:19 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Ik had wel met prepaid dat het beltegoed net op was als ik het echt voor iets nuttigs nodig had
quote:Nee, maar ik wil alleen zeggen dat je nooit echt kunt zeggen dat het zo heel handig is voor noodgevallen. Volgens de wet van Murphy zul je altijd zien dat het beltegoed net op is.
Op donderdag 18 december 2003 17:21 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Wat dan? Abonnementje geven?
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:11 schreef ruk het volgende:[..]
Je bent zelf ook jong geweest. Je klinkt als mijn vader.
quote:Wat heb je ondertussen dan met die prepaid kaart gedaan?
Op donderdag 18 december 2003 17:23 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Nee, maar ik wil alleen zeggen dat je nooit echt kunt zeggen dat het zo heel handig is voor noodgevallen. Volgens de wet van Murphy zul je altijd zien dat het beltegoed net op is.
En trouwens als er echt iets mis is, kan met nog altijd 112 gratis bellen
quote:gebeld
Op donderdag 18 december 2003 17:26 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Wat heb je ondertussen dan met die prepaid kaart gedaan?
quote:Idd, maar ik vraag me af of je in zo'n ernstige situatie nog wel zelf kunt bellen. Maar nogmaals, op zich heb ik er ook niets op tegen, alleen de redenen van "veiliger" vind ik vaak wat overdreven. Als je kind oud genoeg is om alleen op pad te gaan, dan neem ik aan dat het ook wel zelf wat kan bij kleine problemen, bij ergere problemen zoals een ongeluk oid kun je toch niet zelf bellen... Ik denk eerlijk gezegd dat het eerdre gebruikt word in geval van "ik kom wat later" of "ik eet vandaag bij pietje" dan voor "mam mijn band is lek".
En trouwens als er echt iets mis is, kan met nog altijd 112 gratis bellen
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:37 schreef ThE_ED het volgende:gebeld
![]()
![]()
Ik wist dat je wanhopig was, maar om alles nou aan 0900-nummers op te bellen
![]()
[..]
Idd, maar ik vraag me af of je in zo'n ernstige situatie nog wel zelf kunt bellen. Maar nogmaals, op zich heb ik er ook niets op tegen, alleen de redenen van "veiliger" vind ik vaak wat overdreven. Als je kind oud genoeg is om alleen op pad te gaan, dan neem ik aan dat het ook wel zelf wat kan bij kleine problemen, bij ergere problemen zoals een ongeluk oid kun je toch niet zelf bellen... Ik denk eerlijk gezegd dat het eerdre gebruikt word in geval van "ik kom wat later" of "ik eet vandaag bij pietje" dan voor "mam mijn band is lek".Mee eensch is
, vaak word ik alleen maar gebeld om te vragen waar ik me op dit moment bevindt
Urenlange gesprekken gaan wel over de vaste telefoon hoor
![]()
quote:Ik hoop het voor je
Op donderdag 18 december 2003 18:47 schreef ruk het volgende:
Als ik mijn kind opvoed op een manier dat ze weet wat een mobiel betekenen, plus dat ze gewoon relaxed kan sms-en als ze wil, zonder hyperig mee te willen doen met tmf-trends en dergelijke, als ik die opvoeding meegeef aan mijn kind, dan kan ik met die insteek denk ik gerust een kind van 10 een mobiel geven, of het kind een mobiel laten kopen.
Ik zie mijn mobiel niet als een stukje hightech-show-off model, ik ben veel onderweg, en moet gewoon een middel van communicatie bij me hebben ingeval iemand mij wil bereiken, of ik iemand moet bereiken.
Als je zelf al het idee dat een kind alleen maar met d'r vriendinnetjes sms-ed of onbenullig gaat bellen, dan is denk ik de insteek bij jezelf al niet ok, en kan ik me voorstellen dat je 10 jaar te jong vindt voor een mobiel.
quote:Niet pessimistisch, ik spreek uit ervaring...
Op donderdag 18 december 2003 18:54 schreef ruk het volgende:
Niet zo pessimistisch, Mr.Noodle.
quote:Vertel eens?
Op donderdag 18 december 2003 19:05 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Niet pessimistisch, ik spreek uit ervaring...
quote:Vind ik geen goed argument om het te verbieden. Dat het hebben van een mobieltje bij sommige mensen automatisch het verkwisten van geld inhoudt, zegt nog niet dat dit bij iedereen ook zo het geval is. Vooral als je bedenkt dat je een kind een mobiel met een prepaid kaart geeft, gaat die reden helemaal al niet op.
Op donderdag 18 december 2003 19:34 schreef FrankC het volgende:
Niet onder de 15 ben ik van mening. Kost veelte veel geld anders. En alleen geven met verjaardag en anders maar lekker zelf opsparen. Beetje leren met geld omgaan is ook nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |