Is het flitslicht van een fototoestel schadelijk voor een babytjes/kindertjes? Oogjes? Hersenen?
[/overbezorgde_papa_mode]
quote:goh daar dacht ik laatst ook al aan
Op woensdag 17 december 2003 18:42 schreef stefimke het volgende:
[overbezorgde_papa_mode]
Erg leuk die ontwikkelingen op het gebied van digitale camera's, maar het zorgt er wel voor dat er onophoudelijk foto's gemaakt worden van de kleinste wereldburgertjes. Aangezien compactcamera's binnenshuis meestal niet genoeg licht hebben gaan die foto's vaak vergezeld van een flits.Is het flitslicht van een fototoestel schadelijk voor een babytjes/kindertjes? Oogjes? Hersenen?
[/overbezorgde_papa_mode]
Vroegâh (toen ik klein was ) had je flitslampjes en flitsblokjes waar ongeveer 16 keer zoveel licht uitkwam, en dat heeft op mijn levensgeluk geen meetbaar kwalijke invloed gehad.
Enige voorzichtigheid is wellicht geboden met zwaardere reportageflitsers, maar die zet je toch zoveel mogelijk indirect in.
Mijn kinders hebben zoveel flitslicht gezien dat ze niet eens bang voor onweer zijn
[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 17-12-2003 21:17]
quote:Dat werkt precies andersom, wanneer iemand vatbaar is voor epileptische aanvallen, kun je deze soms triggeren met een stroboscoop, dus een lamp ergens tussen de 1 en 10 flitsen per seconde geeft.
Op woensdag 17 december 2003 20:58 schreef bweijer het volgende:
Misschien als je heel veel heel snel gaat lopen flitsen dat ze dan misschien sneller last krijgen van epileptische (schrijf ik dat goed) aanvallen... maar volgens mij valt het verder mee. Die kleine van ons heeft inmiddels heel wat moeten verdragen en ze ziet alles nog steeds prima.
Dommer is ze ook niet echt geworden, dus het zal wel meevallen met hersenproblemen.
Laten we het anders stellen, wanneer flitslicht schade aan de ogen zou kunnen toebrengen, zou de verkoop wereldwijd al lang aan banden zijn gelegd of zag je in de verenigde staten wel van die idiote 'schade'-zaken
Oppassen geblazen is het alleen met sommige lenzenspots waar een geconcentreerde lichtbundel uitkomt, doorgaans aangedreven door een stevige monohead (studioflitser). Ook zo'n ding richt je doorgaans niet op een baby.
Als je enigszins de mogelijkheid hebt flits je indirect bij het fotograferen van gezichten. Niet alleen uit veiligheidsoverwegingen maar ook omdat het gewoon mooier is .
Het advies om niet met flitsers op babies te richten is volgens mij nog een overblijfsel uit de flitslampjestijd. Die lampjes gaven naar huidige maatstaven een enorme partij licht af.
Ik heb ook wel 's geprobeerd om off-shoe te flitsen, maar omdat die kinderen de hele tijd bewegen is dat niet echt haalbaar.
Hij lijkt wel veel op jouw hè
Ook van die groene prut uit z'n mond enzo
quote:Ehm, ik snap het niet helemaal
Op donderdag 18 december 2003 15:24 schreef blue_dolphin het volgende:
Neem van [e]en aanstaand dokter maar aan dat het niet erg goed is voor kindjes. Ze zijn nog jong en zeer beinvloedbaar omdat hun hersenen zich nog moeten ontwikkelen. Licht flitsen kunnen veel aanrichten, denk maar aan ep[i]lepsie aanvallen bij drukke tekenfilms en migraine verergering bij fel zon licht.
Het is niet goed voor ze maar over permanente schade hoef je je geen zorgen te maken.
Sucses
Ik heb na de geboorte van mijn kinders vrij intensief lopen flitsen op de couveuseafdeling van het ziekenhuis (met een Metz60 ). Over de lichtintensiteit is nooit een arts (afgestudeerd) of verpleegkundige gevallen. Het enige waarmee ik de meute tot waanzin dreef was de pieper van mijn flitser. Na iedere flits zag je de plaatselijke witjassen vertwijfeld in hun jaszakken grijpen
.
quote:
Op donderdag 18 december 2003 16:21 schreef Ouwesok het volgende:
Het enige waarmee ik de meute tot waanzin dreef was de pieper van mijn flitser. Na iedere flits zag je de plaatselijke witjassen vertwijfeld in hun jaszakken grijpen.
Mja, het zijn ook k*t dingen die piepers. Ik heb een tijdje consignatie gelopen en als ik op TV bij 1 of andere doktersserie zo'n ding hoor afgaan schrik me nog steeds het leplazerus
quote:Meer dan een meter afstand bij kinderen staat idd ook in mijn gebruiksaanwijzing.
Op woensdag 17 december 2003 19:55 schreef Re het volgende:
Ik zou direct (tussen 0 en 100 cm) in de ogen van kindlief toch wel voorkomen, maar dat staat als het goed is ook wel in de bijsluiter
Ik sta vaak met 3 flinke studio flitsers op zo'n kleine gericht
en volgens mij zijn ze allenmaal nog helemaal gezoen......
quote:
Op maandag 22 december 2003 15:41 schreef Jyrun het volgende:
zet haar/hem een zonnebril op
staat ook nog cool op de foto
[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 22-12-2003 23:10]
quote:
Op maandag 22 december 2003 16:23 schreef Koos_26 het volgende:
edit: rustig maar, hij 's al weg
[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 22-12-2003 23:12]
|
Forum Opties | |
---|---|