abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15434264
hoe hebben de mensen vroeger de omtrek van de aarde berekent aangezien je niet de doorsnede weet en meten ook nogal moeilijk op gaat...

Beetje simpel topic met waarschijnlijk een kort antwoord maar ik zit er al de hele dag over te denken

Michelle is een chick
pi_15434323
via satelieten? of waren die er toen nog niet
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
pi_15434334
Volgens mij door de kromming van de horizon

// edit afstand tot de zon, mijn tweede gok

[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 15-12-2003 18:38]

pi_15434350
Waarschijnlijk kan je het hier wel vinden:
http://www.sterrenkunde.nl/anw/omtrekaarde.html
eerste link bij google
Daar staat oa:

Al in de derde eeuw voor Christus bepaalde de Griek Eratosthenes de omtrek van de aarde. Hij deed dit door de zonshoogte in Alexandrië te meten, en deze te vergelijken met de zonshoogte in Syene. Van deze laatste plaats was namelijk bekend dat de zon op een bepaalde dag recht in het zenit stond. Omdat hij ook de afstand tussen beide plaatsen kon schatten kon hij uit deze meetgegevens de omtrek van de aarde afleiden.

[Dit bericht is gewijzigd door vanOekelen op 15-12-2003 18:42]

pi_15434351
geen flauw idee; zal wel een wiskundig model voor zijn waarbij je aan de bolling van de aarde (die is te zien als je over zee uitkijkt) kan berekenen hoe de bolling is of iets dergelijks

spoiler:

t is 40.000 km
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_15434370
volgens mij was het berekend via wat natuur-wetten en de zwaartekracht. Maar ik kan me vergissen
  maandag 15 december 2003 @ 18:41:01 #7
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_15434421
meetlintje
pi_15434479
Dit heb ik gevonden:

pi_15434489
ik verwachtte hem al Wixx
Michelle is een chick
pi_15434610
Waarom dachten ze dan dat de aarde plat was als ze de omtrek konden bepalen? (en ja een schijf heeft ook een omtrek maar...)
  maandag 15 december 2003 @ 18:50:33 #11
77410 jolijngvk
de zus van....
pi_15434643
quote:
Op maandag 15 december 2003 18:37 schreef vanOekelen het volgende:
Waarschijnlijk kan je het hier wel vinden:
http://www.sterrenkunde.nl/anw/omtrekaarde.html
eerste link bij google
Daar staat oa:

Al in de derde eeuw voor Christus bepaalde de Griek Eratosthenes de omtrek van de aarde. Hij deed dit door de zonshoogte in Alexandrië te meten, en deze te vergelijken met de zonshoogte in Syene. Van deze laatste plaats was namelijk bekend dat de zon op een bepaalde dag recht in het zenit stond. Omdat hij ook de afstand tussen beide plaatsen kon schatten kon hij uit deze meetgegevens de omtrek van de aarde afleiden.

ik snap m nog niet... mssn hebben ze een rondje gelopen en de meters geteld?
mzzls Mellow
pi_15434769
zijn meters niet bepaald doormiddel van de omtrek van de aarde oid?
Michelle is een chick
pi_15438514
quote:
Op maandag 15 december 2003 18:54 schreef Mischa_NL het volgende:
zijn meters niet bepaald doormiddel van de omtrek van de aarde oid?
The French originated the meter in the 1790s as one/ten-millionth of the distance from the equator to the north pole along a meridian through Paris. It is realistically represented by the distance between two marks on an iron bar kept in Paris. The International Bureau of Weights and Measures, created in 1875, upgraded the bar to one made of 90 percent platinum/10 percent iridium alloy.

In 1960 the meter was redefined as 1,650,763.73 wavelengths of orange-red light, in a vacuum, produced by burning the element krypton (Kr-86). More recently (1984), the Geneva Conference on Weights and Measures has defined the meter as the distance light travels, in a vacuum, in 1/299,792,458 seconds with time measured by a cesium-133 atomic clock which emits pulses of radiation at very rapid, regular intervals.

None of the definitions changed the length of the meter, but merely allowed this length to be duplicated more precisely.

Our English foot has not been so constant. The U. S. Congress legalized the use of the metric system in 1866 on the basis that one meter is exactly equal to 39.37 inches. In 1959 a number of English-speaking countries agreed that an inch is exactly equal to 2.54 centimeters so that the International foot is exactly equal to 0.3048 meters. The United States retained the old 1866 equivalency and called it the U. S. Survey foot so that 1 U. S. Survey foot equals 1.000002 International feet.

Bron: http://www.surveyhistory.org/the_standard_meter.htm

Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_15440309
er stond niet voor niets "oid" bij
Michelle is een chick
pi_15440859
wat is de omtrek van de aarde want de aarde was toch ingestompt op de polen ofzo?
pi_15441004
Ze zijn met die meter die daar ergens in Parijs ligt gewoon de wereld rond gegaan. Daarmee kwamen ze uit op 40.000.000 keer. Dus dat is de omtrek ongeveer simpel .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_15441069
De doorsnee van de aarde is trouwens iets van 12465 kilometer ofzoiets. En de omtrek 40000 km toch?
pi_15441245
quote:
Op maandag 15 december 2003 18:48 schreef Maidenfan het volgende:
Waarom dachten ze dan dat de aarde plat was als ze de omtrek konden bepalen? (en ja een schijf heeft ook een omtrek maar...)
De grieken dachten helemaal niet dat de aarde plat was.

Volgens mij heeft de kerk de leer, dat aarde plat is, aangenomen. In de middeleeuwen dachten ze in europa dat de aarde plat was. En dat de aarde het middelpunt van het universum was. Als je iets anders beweerde, stond je de brandstappel te wachten!

Are you nuts??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')