Ik speel al vanaf mn negende piano, zowel klassiek als modern. Maar op dit moment begin ik een beetje zat te worden van alleen maar piano spelen en denk er nu aan om een gitaar te kopen.
Aangezien ik helemaal geen ervaring heb met gitaren en ik graag elektrisch gitaar wil spelen; is het nu verstandig eerst een akoestisch gitaar te kopen en later een elektrische? misschien om eerst wat ervaring te krijgen met de grips?
En als je een elektrisch gitaar koopt, waar moet je op letten? Dus qua versterkers enz... en over welke prijsklasse van een nieuwe elektrisch gitaar spreek je dan?
Bedankt alvast!
Maar het heeft ook veel te maken met wat voor muziek je wilt maken... Wat voor muziek wil je spelen op gitaar?
Gewoon een redelijk goedkoop gitaartje en een ibanez versterkertje is al goed, niet zo'n klein rotding van 20 bij 20 bij 30 cm!
Dan if you like een vervormer van Korg ofzo, das wel een goed merk.
Lekkere distortion die goed in te stellen is en voor een breed spectrum bruikbaar is.
En electrische gitaar spelen is idd makkelijker.
Ik heb beide, alhoewel mijn voorkeur ook naar electrisch gaat. Het is wel leuk om er een accoustisch gitaartje bij te hebben. Of beter nog een semiaccoustisch gitaartje.
(ik mag alvast beginnen met sparen denk ik!)
Kijk eens bij www.feedback.nl die verkoopt ook occasions.
[Dit bericht is gewijzigd door Zenith4ever op 14-12-2003 16:52]
quote:Ja dat is een goed merk, maar de gitaren van Ibanez zijn niet goedkoop volgens mij.
Op zondag 14 december 2003 17:03 schreef NB_TD het volgende:
Ik zie telkens op die feedback.nl site het merk Ibanez staan.
Weten jullie of dit een goed merk is?
Ze hebben ook een akoustisch gitaar met een versterker??? Is dat die semi-akoustisch gitaar waar jullie het over hebben, ik dacht nl. dat alleen een elektrisch gitaar een versterker had@.
Ik zelf heb een Yamaha gitaar twv plus minus 600 euro en een marshall valvestate v100 versterker van 500 euro. Ik ben over beide zeer tevreden, ik zou ook niets anders willen op dit moment. Daartussen heb ik een Digitech rp1 multi-effectpedaal, waar ik ook zeer tevrede over ben, maar die gaat binnenkort wel plaats maken voor een nieuwere Digitech omdat ik iets wil hebben met een expressiepedaal en een volumepedaal.
Les is nooit verkeerd, en zeker als je verder niemand kent die je de basis kan leren. Ik zou echter wel privéles nemen dan omdat je dan kan leren wat je wilt leren, en niet de eerste 5 jaar domme kleuterschool liedjes zit te riedelen.
Ik zou eerst een boekje kopen met alle accoorden erin, en daarnaast wat muziekboekjes met makkelijke accoorden. Bijvoorbeeld de serie "Dit songboek zocht ik". Volgens mij in elke muziekwinkel wel te krijgen.
quote:Als je dan een setje gekocht hebt, ga je gewoon aan de slag met wat online lessen (genoeg te vinden), akkoorden lijstjes etc.
Op zondag 14 december 2003 17:24 schreef NB_TD het volgende:
Vinden jullie hierbij les nemen een vereiste? Sommigen schijnen het zich ook gewoon aan te kunnen leren! Weet natuurlijk niet of dat voor mij geldt.
Mocht je na een tijdje het idee hebben dat je echt geen centimeter opschiet kun je altijd nog les nemen
Maar die dingen gaan niet zo hard dat je ouders het kunnen horen hoor. Tenminste hier hoor je benede niets als ik accoustisch speel. Bovendien oefen ik altijd als mijn vriendin niet thuis is. Dan kan ik wat harder rammen en heb ik wat meer de gelegenheid om vals te spelen
[Dit bericht is gewijzigd door Zenith4ever op 14-12-2003 17:49]
En als je toch voornamelijk rock wil spelen, is dat misschien ook wel gelijk je beste keus.
quote:Ook die is niet volledig geluidloos, ik speel weleens elektisch unplugged
Op zondag 14 december 2003 17:48 schreef Tijn het volgende:
Volledig geluidloos spelen kan alleen met een elektrische gitaar.
quote:Jerry Lee Lewis kon dat anders best aardig
Op zondag 14 december 2003 17:52 schreef NB_TD het volgende:
Hee das toevallig! Vond jij het ook niet meer leuk dan?
Ik vind het zo irritant, want ik wil gewoon ns een andere sound. En met piano kun je niet echt rocken zal ik maar zeggen!
quote:Nagenoeg geluidsloos dan. In elk geval heeft buiten je eigen kamer niemand er last van.
Op zondag 14 december 2003 17:54 schreef D.Rose het volgende:[..]
Ook die is niet volledig geluidloos, ik speel weleens elektisch unplugged
quote:ik heb ut gewoon precies utzelfde!!!!! piano is mooi en ontspannend enzo.......... maar als ik een elektrische gitaar vast heb bonk mun hartje toch net iets harde...........
Op zondag 14 december 2003 18:03 schreef NB_TD het volgende:
Dan wordt t een elektrische denk ik!
Maar tja dr zijn natuurlijk uitzonderingen die wel kunnen rocken op de piano. Ik kan dat ook wel, maar het heeft niet hetzelfde geluid als hard elektrisch gitaar! Rock op de gitaar is gewoon geweldig. Wanneer ik dat hoor, leef ik me helemaal uit.
Ik kan niet zeggen dat ik dat met pianomuziek heb; bij pianospelen heb ik toch een ander soort gevoel; ook leuk hoor daar niet van. Maar ik wil die gitaarsound dr gewoon bijhebben!
quote:Heheh, even doorsparen, dan maar.
Op zondag 14 december 2003 18:11 schreef NB_TD het volgende:
Ik vind trouwens de PRS gitaren dr echt mooi uitzien!
Ik vind het trouwens wel een beetje een cliche dat piano alleen maar 'rustgevend' is, want vette boogie spelen op de piano is ook wel leuk
quote:feedback zal je vast een van deze aanraden, zelf heb ik deze
Op zondag 14 december 2003 18:22 schreef NB_TD het volgende:
ik denk dat ik maar ns goed ga informeren bij Feedback. Want van al die effecten heb ik niet zoveel verstand! Maar als er iets bestaat waar alles inzit en je die ook nog op de pc kunt aansluiten is dat natuurlijk geweldug.
Trouwens, ik ben ook met gitaar begonnen destijds omdat ik piano/keyboard zat was, maar geloof me, daar kom je op terug. Ik speel het nu allebei en dat bevalt me prima. Het is maar net hoe de wind waait
quote:Behringer heeft ook nog een model, de V-amp, daar adverteert Feedback ook veel mee. Ik heb m nooit gehoord, maar hij schijnt voor de prijs best aardig te klinken. Zoals al eerder gezegd zijn deze dingen ideaal om met koptelefoon te oefenen (of opnemen op je pc).
Op zondag 14 december 2003 18:29 schreef NB_TD het volgende:
hmm.......ziet dr goed uit. Al weet ik natuurlijk niet welk knopje voor wat is!!
Bedankt.:)
quote:Precies
Op zondag 14 december 2003 18:34 schreef BUG80 het volgende:[..]
Behringer heeft ook nog een model, de V-amp, daar adverteert Feedback ook veel mee. Ik heb m nooit gehoord, maar hij schijnt voor de prijs best aardig te klinken. Zoals al eerder gezegd zijn deze dingen ideaal om met koptelefoon te oefenen (of opnemen op je pc).
Mocht je ooit willen gaan optreden (toekomstmuziek?), dan kun je altijd nog rondkijken voor een "echte" versterker.
quote:als je serieus muzikant bent kan je volgens mij ook beter niet zo'n starterpakket kopen. Ik kan zelf voor geen meter spelen maar ik heb ondertussen wel al een stuk of 4 of 5 electrische gitaren versleten, allemaal van die cheaposhit van de Feedback (driehonderd gulden toendertijd) en daar wordt je echt niet blij van. Nu heb ik eindelijk een goede (Fender Strat) en ben nu ook echt van plan het eindelijk goed te gaan leren, die kwaliteit merk je echt heel erg, ook als je voor geen meter kan spelen zoals ik....
Op zondag 14 december 2003 18:31 schreef NB_TD het volgende:
Fijn dat ik zoveel support krijg van jullie!
Voornamelijk medepianisten! Tja ik wil gitaar ook dr alleen maar bij doen, tis gewoon een tweede obsessie denk ik.
Ik benwel van plan indeed om de gitaar los te kopen. Ik wil ook graag een mooie hebben en die uit de starterspakketten zijn niet echt wat ik zoek.
-edit-
en als dat nog niet duidelijk was, ik kan dus voor geen meter spelen
[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 14-12-2003 18:38]
quote:Ik doe 't alletwee, wel lekker veelzijdig. Al vind ik zelf op dit moment pianospelen wat interessanter dan gitaarspelen, maar dat wisselt ook meestal weer. Van gitaarspelen is de basis wel een stuk makkelijker te leren, vind ik zelf. Op piano duurt het toch een tijdje voordat je iets fatsoenlijks kunt spelen.
Op zondag 14 december 2003 18:31 schreef NB_TD het volgende:
Fijn dat ik zoveel support krijg van jullie!
Voornamelijk medepianisten! Tja ik wil gitaar ook dr alleen maar bij doen, tis gewoon een tweede obsessie denk ik.
quote:Wat een raar verhaal, wat heb je met die Squiers (ik neem aan dat het Squiers waren) gedaan dan
Op zondag 14 december 2003 18:37 schreef Short_stop het volgende:[..]
als je serieus muzikant bent kan je volgens mij ook beter niet zo'n starterpakket kopen. Ik kan zelf voor geen meter spelen maar ik heb ondertussen wel al een stuk of 4 of 5 electrische gitaren versleten, allemaal van die cheaposhit van de Feedback (driehonderd gulden toendertijd) en daar wordt je echt niet blij van. Nu heb ik eindelijk een goede (Fender Strat) en ben nu ook echt van plan het eindelijk goed te gaan leren, die kwaliteit merk je echt heel erg, ook als je voor geen meter kan spelen zoals ik....
Ik ken iig genoeg mensen die het op zo'n ding geleerd hebben en de kwaliteit varieert nogal, maar een beetje scheuren gaat prima op zich.
quote:Squier is toch een b-merk van fender of zo? Nee, ik heb nooit een Squier gehad, ik had altijd van die merkloze immitatie strats uit China of zo. De laatste heb ik nog, een Vester, ziet er prachtig uit maar is dus gewoon kut, en nu kapot omdat bij het stemmen een van die draadingen afbrak
Op zondag 14 december 2003 18:38 schreef Tijn het volgende:[..]
Wat een raar verhaal, wat heb je met die Squiers (ik neem aan dat het Squiers waren) gedaan dan
Ik ken iig genoeg mensen die het op zo'n ding geleerd hebben en de kwaliteit varieert nogal, maar een beetje scheuren gaat prima op zich.
quote:Nou ik heb het jaren kunnen doen met zo'n Squier hoor. Het voordeel is dat ze geen kapitaal kosten, dus je kunt proberen of gitaarspelen je wel echt bevalt. Maar je hebt wel gelijk, als je een paar honderd euro meer uit wil geven kun je beter gaan voor bijvoorbeeld een Mexicaanse Fender of een Squier Standard (de duurdere klasse van Squier) het liefst nog tweedehands, dan betaal je minder.
Op zondag 14 december 2003 18:37 schreef Short_stop het volgende:[..]
als je serieus muzikant bent kan je volgens mij ook beter niet zo'n starterpakket kopen. Ik kan zelf voor geen meter spelen maar ik heb ondertussen wel al een stuk of 4 of 5 electrische gitaren versleten, allemaal van die cheaposhit van de Feedback (driehonderd gulden toendertijd) en daar wordt je echt niet blij van. Nu heb ik eindelijk een goede (Fender Strat) en ben nu ook echt van plan het eindelijk goed te gaan leren, die kwaliteit merk je echt heel erg, ook als je voor geen meter kan spelen zoals ik....
maar stiekem pak ik soms ook die Squier weer eens op
quote:Dat lijkt mij nou ook
Op zondag 14 december 2003 18:44 schreef Zander het volgende:
Maar verder heeft het meer met doorzettingsvermogen en echt willen leren spelen te maken.
En veel feedback heeft ook z'n charme wel trouwens
Dit is dus mijn laatste cheapo shit gitaar waar dat ding afbrak tijdens het stemmen. Hij weegt trouwens ook het dubbele van mijn nieuwe (echte) stratocaster...
Ik moet alleen nog uitvinden wat het beste is voor mn PC. Want t zal best zo zijn dat de versterker een betere sound geeft.
Alleen met zo'n pc apparaatje wil ik toch een vergelijkbaar geluid kunnen produceren; via een headphone, dat zullen de buren namelijk een stuk prettiger vinden!
quote:Dank je, jij begrijpt me tenminste
Op zondag 14 december 2003 19:10 schreef NB_TD het volgende:
hmmmm.....leuk dat jullie allemaal van die crap kopen! Kom je uiteindelijk toch nog duurder te staan!
Nee, ik wil gelijk een goeie gitaar kopen en ook een die ik echt mooi vind, zodat ik er ook graag op wil spelen. Als ik zo'n lelijk ding in de hoek heb staan, word ik ook niet echt motivated om eens effe lekker te gaan spelen! Moet toch maar ns beginnen met sparen!
quote:probleem met een versterker is
Ik moet alleen nog uitvinden wat het beste is voor mn PC. Want t zal best zo zijn dat de versterker een betere sound geeft.
Alleen met zo'n pc apparaatje wil ik toch een vergelijkbaar geluid kunnen produceren; via een headphone, dat zullen de buren namelijk een stuk prettiger vinden!
quote:zo'n voetpedaal is meestal of voor wha-wha of voor volume, maar je kan er ook andere dingen mee regelen. Verder gebruiken ze live ook nog allerlei andere effecten en die stellen ze dan in met hun voeten. Er wordt in de studio en live eigenlijk nog maar heel weinig met echte versterker/speakercombo's gewerkt, de meeste professionele muzikanten spelen tegenwoordig via een digitale effectsprocessor of serie processors die van alles simuleren, zowel live als in de studio... Je kan al die dingen los kopen of allemaal geintegreerd in één apparaat.
Op zondag 14 december 2003 19:28 schreef NB_TD het volgende:
Is dus dan dat ding wat vaak op de grond ligt op een podium dus een gitaareffectboxje zeg maar? En dezelfde functie dus als die je aan de computer kunt koppelen? Ze hebben dr meestal ook nog een pedaal op zitten, daarvan weet ik al helemaal niet waarvoor het dient!
-edit-
de meeste van die effecten doen dus eigenlijk niets anders dan bepaalde versterker/speakercombo's simuleren, en dan heb je nog allerlei andere (simulaties van) effecten als flanger, reverb, chorus, delay, teveel om op te noemen
-edit 2-
en ja, om op je computer aan te sluiten en/of opnames te maken moet je zo'n multieffectsprocessor hebben, of je moet een geisoleerde kamer hebben met verschillende versterker/speakercombo's van duizenden euro's met microfoons van duizenden euro's om ook maar een beetje in de buurt te komen van de mogelijkheden van een multieffectsprocessor....
[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 14-12-2003 19:44]
quote:opleiding geluidstechniek gedaan
Op zondag 14 december 2003 19:42 schreef NB_TD het volgende:
Ok.......dat word dus voor mij in een apparaat/ Hoe minder boxjes hoe beter! Je weet dr trouwens nogal veel van af......zit je in een band, of gewoon solo?
http://www.prsguitars.com/showcase/current/images/gt_mt.jpg Volgens mij wil ik weer ns teveel!
quote:Oe, die is wel erg mooi ja, wat kost dat?
Op zondag 14 december 2003 20:43 schreef NB_TD het volgende:
Dit is pas een toffe gitaar:http://www.prsguitars.com/showcase/current/images/gt_mt.jpg
Volgens mij wil ik weer ns teveel!
Deze is ¤ 749,-
Koopie he? Ik denk wel dat het zo'n soort gaat worden.
Viel me trouwens ook op dat veel bands de PRS-gitaren gebruiken!
quote:Ja jij hebt t nu geloof ik over een soort versterker?? Ik denk dat ik die inderdaad niet zo duur wil aanschaffen, zolang je maar de meeste effectopties hebt! Maar een mooie gitaar.......ik weet niet, straks als je zo'n goedkoop ding neemt ligt ie, zoals drvoor al gezegd werd, binnen de kortste keren al uit elkaar! Kijk.......dan kom je uiteindelijk duurder te staan.
Op zondag 14 december 2003 22:50 schreef Tijn het volgende:
Ik blijf trouwens bij de V-Amp2, ik denk dat je daar voor het minste geld het meest plezier aan beleeft. Als je later meer wil, kun je altijd nog ander spul kopen.
quote:De V-Amp2 is een oplossing die zowel je effecten als je versterker/speaker-combo's voor zijn rekening kan nemen ja
Op zondag 14 december 2003 22:58 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ja jij hebt t nu geloof ik over een soort versterker??
quote:Als beginnende gitarist wil je denk ik niet zozeer de meeste effectopties... De V-Amp2 heeft dan ook lang niet alles, maar wel de basics (reverb, flanger/chorus, phaser, autowah, delay (ook stereo)). Mocht je later nog een bepaalde stijl ontwikkelen waarin je een specifiek effect nodig hebt, kan dat altijd nog. Een beetje beperking in het aantal effecten waar je mee begint lijkt me sowieso niet gek, anders ben je meer bezig met het maken van een of ander wazig geluid dan dat je aan het gitaarspelen bent.
Ik denk dat ik die inderdaad niet zo duur wil aanschaffen, zolang je maar de meeste effectopties hebt!
Op termijn wil je waarschijnlijk sowieso wel een bepaalde sound ontwikkelen waar je v-Amp2 niet meer in past, maar tot die tijd heb je een all-round apparaat voor weinig geld die bovendien heel eenvoudig te bedienen is.
quote:Oh wat voor gitaar je neemt staat er ook volledig los van en moet je helemaal zelf weten. Kzou iig geen cheapo gitaar nemen met een tremolo, want dat werkt in 9 van de 10 gevallen volkomen ruk, maar verder is het vooral een persoonlijke keuze die afhangt van je eigen prioriteiten.
Maar een mooie gitaar.......ik weet niet, straks als je zo'n goedkoop ding neemt ligt ie, zoals drvoor al gezegd werd, binnen de kortste keren al uit elkaar! Kijk.......dan kom je uiteindelijk duurder te staan.
quote:Jep. Als je geen geluidskaart hebt waar direct grote jacks in kunnen (veel consumentenkaartjes hebben alleen maar een stereo minijack input), kun je OF de 2 jackoutputs omvormen naar 1x stereo minijack (bv via tulp). Je kunt je ook een heleboel verloopjesellende besparen door de koptelefoonuitgang te gebruiken voor de verbinding naar je PC. Dat is al een stereojack en hoef je alleen nog maar met een enkel verloopje om te vormen naar minijack.
Op zondag 14 december 2003 23:15 schreef NB_TD het volgende:
Deze is dus ook op je pc aan te sluiten en met koptelefoon te gebruiken?
quote:o...........................k..............................
Op zondag 14 december 2003 23:17 schreef Tijn het volgende:[..]
Jep. Als je geen geluidskaart hebt waar direct grote jacks in kunnen (veel consumentenkaartjes hebben alleen maar een stereo minijack input), kun je OF de 2 jackoutputs omvormen naar 1x stereo minijack (bv via tulp). Je kunt je ook een heleboel verloopjesellende besparen door de koptelefoonuitgang te gebruiken voor de verbinding naar je PC. Dat is al een stereojack en hoef je alleen nog maar met een enkel verloopje om te vormen naar minijack.
quote:Het geluid komt dan ook binnen op je PC. Je kunt dan een koptelefoon aan de uitgang van je geluidskaart hangen om je gitaar te hroen. Hoor je echter ook alle andere geluiden die je op je computer maakt (windows-sounds, games, films, alles). Maar misschien is het juist wel leuk om daar doorheen te kunnen spelen
Op zondag 14 december 2003 23:22 schreef NB_TD het volgende:[..]
Maar als je de hoofdtelefoonuitgang als stereojack gebruikt, is er dan nog wel ruimte voor de hoofdtelefoon om aangesloten te worden aan de PC?
Je kunt eventueel ook een splitter aan de koptelefoonuitgang van de V-Amp hangen. Dan heb je 2x stereo en kun je de ene verbinding gebruiken voor naar je PC en de andere voor je koptelefoon.
[Dit bericht is gewijzigd door barkingstar op 15-12-2003 16:14]
quote:Hoezo?
Op maandag 15 december 2003 16:13 schreef barkingstar het volgende:
Via een koptelefoon spelen hou je niet lang vol, tenminste dat geldt voor mij.
Maar ik woon in een flat man. i zal echt niet volop met een versterker in mn kamer gaan spelen! Ten eerste mn ouders gaan zeiken, ten tweede mn buren klagen me aan. Geen zin in!
Maar qua effects, wil ik gewoon een apparaat, die misschien ook nog aan te sluiten is op je PC en waar ja een AANTAL effecten mee kan uitvoeren. Niet zo uitgebreid dus.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat je over de Headphones een mooie kwailteit geluid kan produceren, niet van die crap!
quote:Epiphone is het zijmerk van Gibson, zoals Squier dat van Fender is. Ze richten zich dan ook voornamelijk op de Gibson-modellen (Les Paul, SG, Explorer etc), maar ze hebben ook andere modellen.
Op maandag 15 december 2003 17:13 schreef NB_TD het volgende:
Weet trouwens een van jullie of de Epiphone gitaren goed bekend staan?
Over het algemeen zijn Epiphone-gitaren best okay. Ze zijn wat lichter dan de gitaren van Gibson zelf, de elementen zingen wat sneller rond, de gitaren onstemmen wat sneller (mijn Epiphone iig ), maar ze kosten dan ook een fractie van de prijs die Gibson die voor hun gitaren vraagt
Hebben trouwens de meeste versterkers/ effectprocessors de functie echte riffrock(zoals theory of a deadman, metallica enz) geluiden te produceren?
Tsja, je moet ervan houden denk ik. Sommige mensen zweren bij een strat, kvind er zelf eigenlijk ook niet zo fantastisch uitzien. Bovendien vind ik het vervelend dat veel strats en tele's nogal brommen. Maar goed, das verder allemaal vrij persoonlijk.
Kzou trouwens niet alles van plaatjes doen en ook gewoon eens in de winkel gaan kijken.
Ik heb een idee; we hebben een zolder, dus misschien kan ik toch een keer een echte versterker aanschaffen; blijft natuurlijk leuker!
Kun je zo'n ding ook zachter zetten??
quote:Dikke onzin dit . ALs ik eerst m'n 12 snarige bespeel speel ik makkelijker klassiek gitaar, vervolgens raas ik over m'n electrische heen omdat het verschil zo voelbaar wordt dat die elektro wel een mandolientje lijkt.
Op zondag 14 december 2003 16:34 schreef Orion-666- het volgende:
Als je bepaalde muziek wilt maken beter meteen een elektrische.
Het is helemaal neit zo dat je meer leert op een acoustische!
Alleen als je uiteindelijk met de acoustische klank muziek wilt maken... dan acoustische natuurlijk.
Als je kan tappen op een klassieke en snelle etudes kan spelen op een klassieke dan speel je ook makkelijker elektrisch.
Let wel, om de echte feel en sound te krijgen die jij wil moet je natuurlijk wel veel oefenen op de electrisch. Maar dat is wezenlijk verschillend van vlakke techniek.
quote:Ja, tis gewoon hardware. Je stopt er je gitaar in en er komt bruikbare audio uit
Op maandag 15 december 2003 19:06 schreef NB_TD het volgende:
Is die V-Amp dan wel zonder PC te gebruiken?
quote:Neuh, daar hadden we het gisteren nog over, je kunt de koptelefoonuitgang (of de gewone uitgangen) gewoon aan je PC hangen om zo geluid te krijgen. Of bv aan je hifi-set als je die speakers wil gebruiken. Of gewoon je koptelefoon erin prikken
Tja dan moet je dr toch weer zo'n geluidsbox versterker bijkopen toch?
quote:En natuurlijk dat ie ook nog steeds duurder is dan de qua geluidsopties vergelijkbare V-Amp. Daarentegen is een PC als interface/opslagmedium toch altijd nog wel iets handiger dan een lcd-schermpje. De vraag blijft dan toch in hoeverre je mobiel wilt kunnen zijn.
Op maandag 15 december 2003 18:48 schreef Tijn het volgende:
Nadeel van de Guitar Port is alleen dat 'ie zonder PC niet te gebruiken is.
Brengt Behringer trouwens ook met enige regelmaat updates uit? Voor mijn Guitarport zijn er een half jaar geleden 7 versterkermodellen en een aantal effecten bijgekomen namelijk.
quote:De laatste update van de firmware is nog van juli 2002. Echt nieuwe sounds toevoegen gaat ook wat lastig, omdat er dan geen knopje is voor je nieuwe sound
Op maandag 15 december 2003 19:10 schreef Litpho het volgende:[..]
Brengt Behringer trouwens ook met enige regelmaat updates uit? Voor mijn Guitarport zijn er een half jaar geleden 7 versterkermodellen en een aantal effecten bijgekomen namelijk.
Maar via de software kun je ook patches maken voor je V-Amp2 en via MIDI erin proppen en daar zijn er wel diversen van te downloaden. Zo kun je dus ook je patches op PC opslaan
quote:Als ik je een tip mag geven, staar je alsjeblieft niet teveel blind op het uiterlijk van een gitaar. Ik snap dat je PRS en Les Pauls er gaaf uit vindt zien enzo, en bovendien lopen er een hoop coole gasten rond met die dingen, maar zet dat allemaal uit je hoofd en probeer gewoon een gitaar te zoeken waar het mee klikt. Klinkt misschien zweverig allemaal, maar een instrument is een heel persoonlijk ding, een gitaar moet je het gevoel geven dat je er je ei op kwijt kunt en hij moet je inspireren om er uren en uren achter elkaar op te klooien zonder je te vervelen.
Op maandag 15 december 2003 19:17 schreef NB_TD het volgende:
behoorlijke expert talk over here! Ga je gang, daar is t forum voor!
Die Les Paul epiphone is nog steeds heel gaaf.
Het zou best kunnen dat jouw droomgitaar er maar saai uitziet en 100 euro kost. Denk alsjeblieft niet dat je met gitaren van 2000 euro ook automatisch betere muziek maakt, sterker nog, ook dure instrumenten kunnen je beperken.
Een relaxte gitaar heb je al vanaf 200 euro. Ik zou beginnen met een niet te dure (dus in de buurt van de 200 euro). Ik ben met de onderste uit een Ibanez reeks begonnen, ik zou wel een beetje merkgitaar kopen maar dan wel een instapmodel. Er worden ook veel 2e hands aangeboden, maar als je die gaat kopen zou ik iemand meenemen die er wat verstand van heeft, anders smeren ze je misschien rotzooi aan.
Versterker heb je vanaf 150 euro oid. Om te beginnen heb je maar een kleintje nodig. Hoe groter hoe meer ruimtje je kunt vullen, maar ik neem aan dat je niet voor 20 000 man gaat spelen . Plug de gitaar die je wilt in de versterker die je wilt en kijk of de klanken je bevallen; het gaat om de combinatie gitaar/versterker.
Ik zou minsten een paar lessen nemen als quickstart. Wat voor type gitaar/versterker je wilt kopen hangt af van de stijl die je wilt spelen. Maar ik zou voor allround gaan, echt heavymetal geluid en psychedelic effecten kun je later erbij kopen, die schakel je er tussen. Reverb of Echo op je versterker is wel handig, dat klinkt gelijk een stuk lekkerder. En hoe lekkerder het klinkt hoe leuker spelen Hf
Maar ik heb toch liever een combinatie van!Dus zowel goeie sound als leuke vormgeving, tenslotte is t een instrument wat ik niet snel weg zal doen, net als mn piano . Als ik t doe moet ik t goed doen.
Dr werd al gezegd, de echte cheap gitaren zijn qua geluid ook niet om naar huis te schrijven, ook al zien ze dr 'redelijk' uit.
MAar daarvoor moet ik ook eerst in de winkels zijn! Goed luisteren enz.
Maar dan nog: 600 euro voor een elektrisch gitaar is toch niet verschrikkelijk veel? Als ik soms bedragen van 3.000 euro zie!
quote:Het scheelt dat ik voor een jaar viool heb gespeeld. Misschien toch iets meer vingervaardigheid. Op een gegeven moment liep ik ook echt op mn viool te tokkelen alsof je gitaar speelt!
Op maandag 15 december 2003 20:20 schreef Navane het volgende:
Ik zat anderhalf jaar geleden precies in jou situatie. Acoustisch kun je overslaan. Het is gewoon een minder relaxed instrument; sommige mensen vallen op de klank, maar zo zijn er ook veel mensen die vinyl platen willen ipv cd's, kwestie van smaak. Als je een jaar of wat electrisch speelt, kun je ook wel wat op een acoustische. Acoustisch speelt alleen wat moeizamer.Een relaxte gitaar heb je al vanaf 200 euro. Ik zou beginnen met een niet te dure (dus in de buurt van de 200 euro). Ik ben met de onderste uit een Ibanez reeks begonnen, ik zou wel een beetje merkgitaar kopen maar dan wel een instapmodel. Er worden ook veel 2e hands aangeboden, maar als je die gaat kopen zou ik iemand meenemen die er wat verstand van heeft, anders smeren ze je misschien rotzooi aan.
Versterker heb je vanaf 150 euro oid. Om te beginnen heb je maar een kleintje nodig. Hoe groter hoe meer ruimtje je kunt vullen, maar ik neem aan dat je niet voor 20 000 man gaat spelen
. Plug de gitaar die je wilt in de versterker die je wilt en kijk of de klanken je bevallen; het gaat om de combinatie gitaar/versterker.
Ik zou minsten een paar lessen nemen als quickstart. Wat voor type gitaar/versterker je wilt kopen hangt af van de stijl die je wilt spelen. Maar ik zou voor allround gaan, echt heavymetal geluid en psychedelic effecten kun je later erbij kopen, die schakel je er tussen. Reverb of Echo op je versterker is wel handig, dat klinkt gelijk een stuk lekkerder. En hoe lekkerder het klinkt hoe leuker spelen
Hf
quote:In dit geval nu ik echt super enthousiast ben wel ja! T gaat eeuwen duren, maar ok. It's worth it. Sinds kort werk ik ook weer, dus heb t in no time bijmekaar.
Op maandag 15 december 2003 20:29 schreef Tijn het volgende:
Veel muziekwinkels bieden trouwens ook de mogelijkheid om voor een geringe meerprijs de betaling in termijnen af te handelen. Kweenie hoe je ervoor staat natuurlijk en hoe ongeduldig je bent, maar persoonlijk vind ik het altijd nogal een gedoe om eerst 1000 euro bij elkaar te sparen
quote:ja, zeker aan te bevelen zodat je de basistechnieken goed onder de knie hebt. Als je je handen verkeerd gebruikt zit je zo met een peesontsteking.
Op maandag 15 december 2003 20:20 schreef Navane het volgende:
Ik zou minsten een paar lessen nemen als quickstart.
Als je al een aardig stukje piano kan spelen heb je al vingeronafhankelijkheid, dat is mooi meegenomen voor de gitaar! plus je hebt waarschijnlijk al notenkennis en een ontwikkeld muzikaal gehoor dus eea moet wel makkelijker gaan.
quote:Dat hoop je dan!
Als je al een aardig stukje piano kan spelen heb je al vingeronafhankelijkheid, dat is mooi meegenomen voor de gitaar! plus je hebt waarschijnlijk al notenkennis en een ontwikkeld muzikaal gehoor dus eea moet wel makkelijker gaan.
Ik vind t wel leuk dat zoveel mensen in hetzelfde dilemma hebben gezeten als ik! Piano --> gitaar --> piano --> gitaar
Hee, ik heb een paar maanden geleden ook in jouw situatie gezeten;
ik had al 6 jaar akoestisch gitaar gespeeld, en ik wou eigenlijk wel overstappen op elektrisch. Ik ging toen kijken voor een elektrische gitaar, en iedereen zei dat je als beginner een Squier moest nemen, maar ik had toen in de winkel ook een echte Fender uitgeprobeerd. Nou, dat was wel wat beter hoor. Voor 800,- had ik een Amerikaanse Fender. Het is ook een hele mooie trouwens.
Als je echt serieus wilt spelen, zou ik ook zo een nemen.
IIG, ik ben ook gelijk op les gegaan, en ik kan nu al wat leuks spelen. Na een tijdje heb ik ook voor een effectenpedaal gespaard, en ook maar gelijk een van de betere gehaald: de BOSS GT-6. Dat is echt een geweldig ding, met honderden effecten.
IIG, ik vind het nog steeds heel leuk!
quote:Laat je nou niet nu al ergens van overtuigen, waar het om gaat is wat voor JOU het beste is en niet voor iemand op het forum die misschienvan heel andere muziek houdt of zo...
Op maandag 15 december 2003 20:33 schreef NB_TD het volgende:En ik denk r aan om die V-Amp 2 te kopen
Ik denk dat je er verstandig aan doet om te kiezen voor een multieffectsprocessor inplaats van voor een versterker/speakercombo maar daaarvoor geldt net als voor de gitaar, je kan beter meteen ¤500 uitgeven aan het perfecte apparaat dan eerst ¤200 aan de verkeerde en dán ¤500 voor de goede... Ga je nou eerst een paar maanden lang uitgebreid voor laten lichten bij verschillende zaken en zorg dat je weet wat je hebben wil vóórdat je je geld uitgeeft... Het gaat je meer dan ¤1000 kosten en misschien wel véél meer en je weet hoe belangrijk het is dat je iets koopt waar je écht blij mee bent...
quote:lol, dan heb jij dus echt precies hetzelfde als ik
Op maandag 15 december 2003 20:50 schreef WalfredGeesink het volgende:
* terugvindpostHee, ik heb een paar maanden geleden ook in jouw situatie gezeten;
ik had al 6 jaar akoestisch gitaar gespeeld, en ik wou eigenlijk wel overstappen op elektrisch. Ik ging toen kijken voor een elektrische gitaar, en iedereen zei dat je als beginner een Squier moest nemen, maar ik had toen in de winkel ook een echte Fender uitgeprobeerd. Nou, dat was wel wat beter hoor. Voor 800,- had ik een Amerikaanse Fender. Het is ook een hele mooie trouwens.
Als je echt serieus wilt spelen, zou ik ook zo een nemen.
IIG, ik ben ook gelijk op les gegaan, en ik kan nu al wat leuks spelen. Na een tijdje heb ik ook voor een effectenpedaal gespaard, en ook maar gelijk een van de betere gehaald: de BOSS GT-6. Dat is echt een geweldig ding, met honderden effecten.IIG, ik vind het nog steeds heel leuk!
quote:tja, fender maakt eerder OVERprijsde namen, ze teren alleen op hun naam. Ze moeten het nog steeds hebben van die strats van ze, terwijl fender noch de strats maakt met beste prijs prestatie verhouding noch de beste strats maakt. Het zijn juist de mensen met een beetje verstand die zo gaan voor Fender (OEOEHEOEH) gibson (AHAHAAAHA) en PRS (OPEOEHEOEHOAHAHA), no offence trouwens. Maar je koopt dan voor een groot deel voor de naam terwijl je de echte juweeltjes laat liggen.
Op maandag 15 december 2003 18:04 schreef Tijn het volgende:
Fender maakt gewoon hele goeie gitaren, je mag misschien niet onder de indruk van de looks zijn, maar je doet je leven lang met zo'n gitaar. Bovendien is de sound ontzettend divers vanwege de 3 elementen. De strat zou je zelfs de standaard voor de elektrische gitaar kunnen noemen. Bovendien zijn ze lekker groot
(dit gaat trouwens over de amerikaanse, highways included).
om maar een paar argumenten te geven.
- een groot deel van de prijs komt door arbeidsskosten, en laat amerika nou net een van de landen zijn met duurstbetaalde arbeiders
- fender gitaren worden gewoon door uit mexico geimporteerde huisvrouwen in elkaar geschroefd aan de lopende band, voor (bijna) hetzelfde geld heb je een door een 'echte' instrumentbouwer gebouwde gitaar
- over de algemene fender constructie waar ik ook net zon fan van ben, fenders zijn eigelijk gemaakt als serieproduceerbare gitaren die een beetje betaalbaar waren etc, niet echt 'instrumenten' dus
- fender heeft belabberde kwaliteit controle
- de hoge bazen van fender maakt het geen ene reet uit of je een of ander stuk verrot openhaardvuurhout onder je lak hebt zitten of een mooi licht stukje essen, voor hun maakt het niet uit of ze er 1 meer of minder verkopen etc
voor veel van deze punten kan er net zo goed gibson oid staan.
voor gibson nog een leuk voorval dat als argument kan dienen.
Een nieuwe gibson es137 kost heir in nederland 2200 euro (niet niks), maar laatst stuntte musiciansfriend.com in de vs met dezelfdee gitaar voor 900 DOLLAR nieuw (even omrekenen> nog geen 775 euro). Als je dat even doortrekt naar de supermarkten hier kom je op de conclusie dat ze osn gewoon zitten te naaien, die gitaar van hier 2200 is heus niet 3 keer zo 'goed' als diezelfde gitaar als ze daar in amerika verkopen.
Zelfde gaat ook op voor bepaalde merken versterkers of elementen die heir in europa belachelijk duur z ijn vergeleken met de amerikaanse prijzen, zijn die amerikaanse modellen dan 50% slechter? Ik dacht het niet...
Ik lees op internet en overal veel over gitaren en dat soort dingen en een aantal websites (onder andere die van de beruchte ed roman) hebben mij toch ernstig aan het denken gezet.
quote:
Op maandag 15 december 2003 21:01 schreef Short_stop het volgende:[..]
Laat je nou niet nu al ergens van overtuigen, waar het om gaat is wat voor JOU het beste is en niet voor iemand op het forum die misschienvan heel andere muziek houdt of zo...
Ik denk dat je er verstandig aan doet om te kiezen voor een multieffectsprocessor inplaats van voor een versterker/speakercombo maar daaarvoor geldt net als voor de gitaar, je kan beter meteen ¤500 uitgeven aan het perfecte apparaat dan eerst ¤200 aan de verkeerde en dán ¤500 voor de goede... Ga je nou eerst een paar maanden lang uitgebreid voor laten lichten bij verschillende zaken en zorg dat je weet wat je hebben wil vóórdat je je geld uitgeeft... Het gaat je meer dan ¤1000 kosten en misschien wel véél meer en je weet hoe belangrijk het is dat je iets koopt waar je écht blij mee bent...
Groot gelijk. Ben t levende voorbeeld van beter in een keer goed doen dan tien keer fout!
Maar ja, ik ga natuurlijk eerst in winkels kijken, dat spreekt voor zich. Ik ga geen kat in de zak kopen!
Maar ik heb toch een beetje ideeen gekregen en id. het gaat boven de 1000 euro koste, dat voel ik nu al aankomen!
quote:Das waar!! Als ik naar die prijzen kijk, we worden met onze ogen open vet in de zeik genomen!
Op maandag 15 december 2003 21:12 schreef LenL het volgende:[..]
tja, fender maakt eerder OVERprijsde namen, ze teren alleen op hun naam. Ze moeten het nog steeds hebben van die strats van ze, terwijl fender noch de strats maakt met beste prijs prestatie verhouding noch de beste strats maakt. Het zijn juist de mensen met een beetje verstand die zo gaan voor Fender (OEOEHEOEH) gibson (AHAHAAAHA) en PRS (OPEOEHEOEHOAHAHA), no offence trouwens. Maar je koopt dan voor een groot deel voor de naam terwijl je de echte juweeltjes laat liggen.
(dit gaat trouwens over de amerikaanse, highways included).
om maar een paar argumenten te geven.
- een groot deel van de prijs komt door arbeidsskosten, en laat amerika nou net een van de landen zijn met duurstbetaalde arbeiders
- fender gitaren worden gewoon door uit mexico geimporteerde huisvrouwen in elkaar geschroefd aan de lopende band, voor (bijna) hetzelfde geld heb je een door een 'echte' instrumentbouwer gebouwde gitaar
- over de algemene fender constructie waar ik ook net zon fan van ben, fenders zijn eigelijk gemaakt als serieproduceerbare gitaren die een beetje betaalbaar waren etc, niet echt 'instrumenten' dus
- fender heeft belabberde kwaliteit controle
- de hoge bazen van fender maakt het geen ene reet uit of je een of ander stuk verrot openhaardvuurhout onder je lak hebt zitten of een mooi licht stukje essen, voor hun maakt het niet uit of ze er 1 meer of minder verkopen etcvoor veel van deze punten kan er net zo goed gibson oid staan.
voor gibson nog een leuk voorval dat als argument kan dienen.
Een nieuwe gibson es137 kost heir in nederland 2200 euro (niet niks), maar laatst stuntte musiciansfriend.com in de vs met dezelfdee gitaar voor 900 DOLLAR nieuw (even omrekenen> nog geen 775 euro). Als je dat even doortrekt naar de supermarkten hier kom je op de conclusie dat ze osn gewoon zitten te naaien, die gitaar van hier 2200 is heus niet 3 keer zo 'goed' als diezelfde gitaar als ze daar in amerika verkopen.
Zelfde gaat ook op voor bepaalde merken versterkers of elementen die heir in europa belachelijk duur z ijn vergeleken met de amerikaanse prijzen, zijn die amerikaanse modellen dan 50% slechter? Ik dacht het niet...
Ik lees op internet en overal veel over gitaren en dat soort dingen en een aantal websites (onder andere die van de beruchte ed roman) hebben mij toch ernstig aan het denken gezet.
Maar correct me if I'm wrong, want ik heb zelf nooit met zo'n Boss-ding gespeeld.
quote:ja is te doen, gt-6 is een leuk ding waarm,ee je een beetje kennis kunt maken met effecten enzo. MAar als electrirsche beginner zou ik liever voor een podxt gaan vanwege de amp sims, ben zelf niet zon effecten gek en die nieuwste pods klinek gigantisch goed. Is alleen wat minder voor live optredens, maar daar valt van alles aan te doen.
Op maandag 15 december 2003 21:20 schreef NB_TD het volgende:
Die BOSS GT-6 is die ook gewoon met headphones te spelen? Ik begrijp t systeem nog niet helemaal.
tijn> gt-6 heeft headphone uitgang.
quote:Yup. Zie http://www.bossgtcentral.com/gt6.php en de Phones-uitgang achterop
Op maandag 15 december 2003 21:20 schreef NB_TD het volgende:
Die BOSS GT-6 is die ook gewoon met headphones te spelen?
quote:
Op maandag 15 december 2003 21:26 schreef LenL het volgende:[..]
tijn> gt-6 heeft headphone uitgang.
quote:Ja ok, hij heeft een connector voor een koptelefoon, maar dat zegt natuurlijk geen drol. Waar het om gaat is offie ook amp modelling en speaker simulatie heeft, anders klinkt het natuurlijk nergens naar, tenzij je er nog meer apparatuur tegenaan wil smijten
Op maandag 15 december 2003 21:28 schreef Litpho het volgende:[..]
Yup. Zie http://www.bossgtcentral.com/gt6.php en de Phones-uitgang achterop
.
[edit] Oh wacht... "An Advanced COSM Modeling Engine.
Rather than adding a few bells and whistles, BOSS completely refined the GT-6s COSM engine to include 30 of the finest amp and speaker cabinet models everfrom vintage classics to modern screamers." Dat betekent dus dat het kan
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 15-12-2003 21:34]
quote:GEWELDUG al die opties
Op maandag 15 december 2003 21:28 schreef Litpho het volgende:[..]
Yup. Zie http://www.bossgtcentral.com/gt6.php en de Phones-uitgang achterop
.
quote:voor een beetje thuisgeouwehoer met koptelefoons heb je eecht geen hoogstaande amp simulaties enzo te hebben (persoonlijke ervaring), buiten dat heeft de gt-6 ook preamp functies etc.
Op maandag 15 december 2003 21:30 schreef Tijn het volgende:[..]
[..]Ja ok, hij heeft een connector voor een koptelefoon, maar dat zegt natuurlijk geen drol. Waar het om gaat is offie ook amp modelling en speaker simulatie heeft, anders klinkt het natuurlijk nergens naar, tenzij je er nog meer apparatuur tegenaan wil smijten
quote:De Pods van Line6 klinken idd geweldig
Op maandag 15 december 2003 21:26 schreef LenL het volgende:[..]
MAar als electrirsche beginner zou ik liever voor een podxt gaan vanwege de amp sims, ben zelf niet zon effecten gek en die nieuwste pods klinek gigantisch goed.
quote:Op zich wel, maar je loopt wel het risico dat je meer bezig bent met het uitzoeken van mogelijkheden dan met het maken van muziek.
Op maandag 15 december 2003 21:31 schreef NB_TD het volgende:
GEWELDUG al die opties
Hallo, ik ben Litpho en ik ben VST-verslaafd.
- Hallo, Litpho.
.
quote:Nou, zeker als je ook silent opnames wil maken (wat 'ie dus van plan is), is het wel belangrijk. Anders klinkt je distortion zo plat als een pannekoek
Op maandag 15 december 2003 21:32 schreef LenL het volgende:[..]
voor een beetje thuisgeouwehoer met koptelefoons heb je eecht geen hoogstaande amp simulaties enzo te hebben (persoonlijke ervaring), buiten dat heeft de gt-6 ook preamp functies etc.
quote:Hehe, ja dat ontwerp heeft Behringer mooi gejat van Line6. Zoals ze de meeste producten zie maken jatten trouwens
Op maandag 15 december 2003 21:40 schreef NB_TD het volgende:
Tja , die Pod ziet dr ook niet slecht uit. Alleen is die qua vormgeving best als de V-Amp! De prijs verschilt ook niet zoveel. Op feedback is die 299,- is wel te doen dus.
Alles komt nu op me af : WWWWWWAAAAAAAAAHHH
Hoe dan ook, heb je al een Pod voor 300 euro? Damn, dan zou ik daarvoor gaan, dat is de moeder van al deze shit! Waar is de tijd gebleven dat die apparaten 1500 gulden kostten?
quote:Don't ask me..........don't know a shit about the stuff@
Op maandag 15 december 2003 21:43 schreef Tijn het volgende:[..]
Hehe, ja dat ontwerp heeft Behringer mooi gejat van Line6. Zoals ze de meeste producten zie maken jatten trouwens
Het schijnt dat Behringer per jaar meer aan rechtzaken dan aan R&D uitgeeft
Hoe dan ook, heb je al een Pod voor 300 euro? Damn, dan zou ik daarvoor gaan, dat is de moeder van al deze shit! Waar is de tijd gebleven dat die apparaten 1500 gulden kostten?
quote:helemaal gelijk, dat stuk had ik niet gelezen. Al moet ik zeggen dat de pod xt de enige line6 telg is die me kwa geluid kon overtuigen. Vooral omdat ik vele let op de wat ruigere sounds. Daar heeft modelling nog de meeste moeite mee, maar de pod xt komt steeds dichter bij. Als zou ik zon ding louter voor oefenen/opnemen gebruiken en nooit live ofzo.
Op maandag 15 december 2003 21:36 schreef Tijn het volgende:[..]
Nou, zeker als je ook silent opnames wil maken (wat 'ie dus van plan is), is het wel belangrijk. Anders klinkt je distortion zo plat als een pannekoek
quote:Hij klinkt niet alleen minstens net zo goed als een pod en hij heeft niet alleen minstens zoveel mogelijkheden als een pod, hij is ook nog eens helemaal met de voeten en dus tijdens het spelen te bedienen... Doe jezelf een plezier en ga er eens een proberen zou ik zeggen...
Op maandag 15 december 2003 21:30 schreef Tijn het volgende:[..]
[..]Ja ok, hij heeft een connector voor een koptelefoon, maar dat zegt natuurlijk geen drol. Waar het om gaat is offie ook amp modelling en speaker simulatie heeft, anders klinkt het natuurlijk nergens naar, tenzij je er nog meer apparatuur tegenaan wil smijten
[edit] Oh wacht... "An Advanced COSM Modeling Engine.
Rather than adding a few bells and whistles, BOSS completely refined the GT-6s COSM engine to include 30 of the finest amp and speaker cabinet models everfrom vintage classics to modern screamers." Dat betekent dus dat het kan
quote:Tja met je poten bedienen tijdens t spelen is weleen stuk handiger!
Op maandag 15 december 2003 22:38 schreef Short_stop het volgende:[..]
Hij klinkt niet alleen minstens net zo goed als een pod en hij heeft niet alleen minstens zoveel mogelijkheden als een pod, hij is ook nog eens helemaal met de voeten en dus tijdens het spelen te bedienen... Doe jezelf een plezier en ga er eens een proberen zou ik zeggen...
quote:Je hebt voor de pod ook gewoon extensies om met een kabeltje een voetenswitch aan te schaffen
Op maandag 15 december 2003 22:43 schreef NB_TD het volgende:[..]
Tja met je poten bedienen tijdens t spelen is weleen stuk handiger!
Is deze ook aan de pc te koppelen??
Jaja ik blijf vragen
Probleem met Boss is dat het apparatuur oude stijl is. Een effectsprocessor is niks anders dan een chip met modulaties, precies hetzelfde wat je met een guitarport doet. Maar de guitarport gebruikt je pc als chip en de software levert de modulaties/effecten. Je kan eenvoudig de firmware updaten waardoor je nog tig meer mogelijkheden krijgt. Tevens kan je direct opnemen, heb een creative audigy2 is nu in samenhang met de guitarport te vergelijken met kleine studio, wat wil je nog meer voor een paar centen?
Je kan 100-en tracks downloaden ingespeeld door de beste studiomuzikanten, meespelen en direct opnemen.
Daar kon je als gitarist 5 jaar terug alleen maar een natte droom van krijgen.
quote:Ja, hij heeft zelfs een digital out dus je kan hem volledig digitaal op je geluidskaart zetten of analoog, wat jij wil...
Op maandag 15 december 2003 22:43 schreef NB_TD het volgende:[..]
Tja met je poten bedienen tijdens t spelen is weleen stuk handiger!
Is deze ook aan de pc te koppelen??
Jaja ik blijf vragen
-edit-
en hij heeft ook nog MIDI in en out dus waarschijnlijk kan je hem ook met je computer besturen als je wil, dat heb ik alleen nog niet uitgeprobeert...
[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 15-12-2003 23:08]
quote:Wat voor de één een probleem is is voor de ander juist de perfecte oplossing... Een processor in je multiprocessor heeft als voordeel dat je dus juist niét je computer hoeft te gebruiken en het is juist handig dat bij die Boss écht alles in één apparaat zit, als je dan een keertje ergens live gaat spelen of in een studio of zo hoef je maar één apparaat mee te nemen en je hebt meteen ál je effecten bij je, dat gaat je niet lukken als je voor alles je PC nodig hebt....
Op maandag 15 december 2003 22:53 schreef giovan het volgende:[..]
Je hebt voor de pod ook gewoon extensies om met een kabeltje een voetenswitch aan te schaffen
Ik heb zelf een digitech RP-1 effects (10 jaar oud) en die kan ik ook met knutselwerk op m'n guitarport gebruiken als voetswitch.Probleem met Boss is dat het apparatuur oude stijl is. Een effectsprocessor is niks anders dan een chip met modulaties, precies hetzelfde wat je met een guitarport doet. Maar de guitarport gebruikt je pc als chip en de software levert de modulaties/effecten. Je kan eenvoudig de firmware updaten waardoor je nog tig meer mogelijkheden krijgt. Tevens kan je direct opnemen, heb een creative audigy2 is nu in samenhang met de guitarport te vergelijken met kleine studio, wat wil je nog meer voor een paar centen?
Je kan 100-en tracks downloaden ingespeeld door de beste studiomuzikanten, meespelen en direct opnemen.
Daar kon je als gitarist 5 jaar terug alleen maar een natte droom van krijgen.
quote:Om maar te zwijgen van het "living on the edge" gevoel wat je krijgt met je brakke laptopje met Windows wat tijdens je geweldige solo plotseling een blauw scherm vertoont
Op maandag 15 december 2003 23:11 schreef Short_stop het volgende:
Wat voor de één een probleem is is voor de ander juist de perfecte oplossing... Een processor in je multiprocessor heeft als voordeel dat je dus juist niét je computer hoeft te gebruiken en het is juist handig dat bij die Boss écht alles in één apparaat zit, als je dan een keertje ergens live gaat spelen of in een studio of zo hoef je maar één apparaat mee te nemen en je hebt meteen ál je effecten bij je, dat gaat je niet lukken als je voor alles je PC nodig hebt....
quote:Rock & roll is toch niet meer wat het geweest is he? Vroeger moesten ze uitkijken niet geëlectrocuteerd te worden, nou moeten ze oppassen dat hun computer niet crasht...
Op maandag 15 december 2003 23:21 schreef Litpho het volgende:[..]
Om maar te zwijgen van het "living on the edge" gevoel wat je krijgt met je brakke laptopje met Windows wat tijdens je geweldige solo plotseling een blauw scherm vertoont
.
quote:Mijne is donkerblauw. Misschien is het wel hetzelfde model
Op maandag 15 december 2003 21:04 schreef Short_stop het volgende:[..]
lol, dan heb jij dus echt precies hetzelfde als ik
De mijne is lichtgeel met een lichte hals, de jouwe?
(en ik heb dus ook die GT-6, maar dat had ik al verteld)
quote:Zit er dik in, die van mij was ook ¤ 700 van de Feedback
Op maandag 15 december 2003 23:37 schreef WalfredGeesink het volgende:[..]
Mijne is donkerblauw. Misschien is het wel hetzelfde model
-edit-
oww, die van jou was ¤ 800 zie ik nu, na ja, die van mij was een speciale aanbieding, mét tweed case
-edit 2-
en nu kosten ze (zonder case) ¤ 669 (Highway 1 Strat)
deze dus;
Die van mij is dus precies dezelfde kleur en alles als deze, alleen is mijn vingerbord dus dezelfde kleur als de hals (zo zeg ik het toch goed?)...
-edit 4-
En zo heb je dus bij de Feedback voor ¤ 1169 een Fender Highway 1 Strat en een Boss GT-6, als TS die nou gewoon ook even gaat kopen kunnen we met zijn drieeën uhm, nou, weetikveel, gebruiksaanwijzingen uitwisselen
[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 15-12-2003 23:59]
[img] http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=569497 [/img]
[img] http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=569500 [/img]
[img] http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=569502 [/img]
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 01:26 schreef giovan het volgende:
Dit ga je allemaal missen zonder guitar port
quote:Grappig hoor die pics veranderen !! Boss $ucks
Op dinsdag 16 december 2003 02:17 schreef Short_stop het volgende:
[..]
quote:Dit kán gewoon niet serieus zijn, iemand die in een topic over gitaren vóór Windows en tégen Boss loopt te ageren...
Op dinsdag 16 december 2003 03:10 schreef giovan het volgende:[..]
Grappig hoor die pics veranderen !! Boss $ucks
quote:Toevallig draait die app onder windows, als hij onder linux draaide vond ik het ook prima. Draait stabiel onder XP.
Op dinsdag 16 december 2003 03:20 schreef Short_stop het volgende:[..]
Dit kán gewoon niet serieus zijn, iemand die in een topic over gitaren vóór Windows en tégen Boss loopt te ageren...
quote:Ja maar luister nou, ik geloof best dat dat leuk speelgoed is en misschien kan je er net als met Magix Music Maker en zo best leuke dingen mee doen maar als je serieus electrisch gitaar wil gaan spelen is dat toch iets dat je er misschien extra bijkoopt als je geld over hebt, dat is toch geen serieus alternatief voor een Pod of een Boss GT-6?
Op dinsdag 16 december 2003 03:26 schreef giovan het volgende:[..]
Toevallig draait die app onder windows, als hij onder linux draaide vond ik het ook prima. Draait stabiel onder XP.
Maarruh laat de TS het maar testen in de gitaarshop
(en die foto's die je plakte vond ik wel grappig gevonden hoor)
eind goed..al goed
quote:Hij wil thuis op z'n zolderkamertje met een koptelefoon op spelen en opnametjes maken. Zeg nou zelf, daar is een Guitar Port gewoon een prima oplossing voor.
Op dinsdag 16 december 2003 03:30 schreef Short_stop het volgende:[..]
Ja maar luister nou, ik geloof best dat dat leuk speelgoed is en misschien kan je er net als met Magix Music Maker en zo best leuke dingen mee doen maar als je serieus electrisch gitaar wil gaan spelen is dat toch iets dat je er misschien extra bijkoopt als je geld over hebt, dat is toch geen serieus alternatief voor een Pod of een Boss GT-6?
quote:Ik ken guitar port alleen van die drie plaatjes hierboven en ik vind daar nou niet echt de serieusheid vanaf druipen eigenlijk... Verder gaat iedere gitarist vroeg of laat met zijn gitaar onder zijn arm of op zijn rug ergens anders dan op dat zolderkamertje willen spelen en dan ben je met zo'n Software oplossing flink gehandicapt. En verder heb ik er geen mening over en moet iedereen zelf maar weten hoe hij het wil leren... zelf heb ik twee DVD's gekocht bij Amazon; Guitar for Dummies en Getting started on Electric Guitar with Keith Wyatt van Fender maar ik ben er nog niet zo heel erg actief mee bezig geweest...
Op dinsdag 16 december 2003 09:01 schreef Tijn het volgende:[..]
Hij wil thuis op z'n zolderkamertje met een koptelefoon op spelen en opnametjes maken. Zeg nou zelf, daar is een Guitar Port gewoon een prima oplossing voor.
quote:De leermogelijkheden die je hebt met een Guitarport zijn juist heel geschikt voor beginnende gitaristen, en minder iets wat je er "later wel even bijkoopt". Als mobiliteit geen probleem is, dan is het wat mij betreft een gebruiksvriendelijker oplossing dan de Behringer V-Amp, de enige mij bekende echt vergelijkbare optie in dat prijssegment.
Op dinsdag 16 december 2003 03:30 schreef Short_stop het volgende:
Ja maar luister nou, ik geloof best dat dat leuk speelgoed is en misschien kan je er net als met Magix Music Maker en zo best leuke dingen mee doen maar als je serieus electrisch gitaar wil gaan spelen is dat toch iets dat je er misschien extra bijkoopt als je geld over hebt.
quote:Dat klopt. Was het dat wel, dan werd er door slaapkamergitaristen geen Pod of Boss GT-6 meer gekocht omdat je voor het geld wat je kwijt bent voor een Pod er bijna een reserve-Guitarport op na kan houden.
dat is toch geen serieus alternatief voor een Pod of een Boss GT-6?
Ik snap best dat iedereen uiteindelijk het mooiste van het mooiste wil hebben, maar ik zou werkelijk geen enkele beginnende gitarist aanraden om direct maar topapparatuur te kopen voordat hij/zij echt een beetje kan spelen en dus kan bepalen welke topapparatuur bij hem/haar past. Tot die tijd is het voor een relatief prikkie uit kunnen proberen van extra mogelijkheden een veel beter idee, ondanks dat je daarmee op de lange duur meer geld kwijt bent.
quote:Haha, en effe jammen zeker! Ik kan alleen zeggen, ikdoe niets anders dan mn best! Ik krijg t wel bijmekaar!
Op maandag 15 december 2003 23:41 schreef Short_stop het volgende:[..]
En zo heb je dus bij de Feedback voor ¤ 1169 een Fender Highway 1 Strat en een Boss GT-6, als TS die nou gewoon ook even gaat kopen kunnen we met zijn drieeën uhm, nou, weetikveel, gebruiksaanwijzingen uitwisselen
quote:Kijk hier ben ik t nou mee eens!
Op dinsdag 16 december 2003 09:08 schreef Short_stop het volgende:[..]
Ik ken guitar port alleen van die drie plaatjes hierboven en ik vind daar nou niet echt de serieusheid vanaf druipen eigenlijk... Verder gaat iedere gitarist vroeg of laat met zijn gitaar onder zijn arm of op zijn rug ergens anders dan op dat zolderkamertje willen spelen en dan ben je met zo'n Software oplossing flink gehandicapt. En verder heb ik er geen mening over en moet iedereen zelf maar weten hoe hij het wil leren... zelf heb ik twee DVD's gekocht bij Amazon; Guitar for Dummies en Getting started on Electric Guitar with Keith Wyatt van Fender maar ik ben er nog niet zo heel erg actief mee bezig geweest...
quote:Ik kom er nu net achter dat Guitar Port een (software) product is van Line 6, de makers van de Pod... Dat wist ik dus niet...
Op dinsdag 16 december 2003 10:12 schreef Litpho het volgende:[..]
De leermogelijkheden die je hebt met een Guitarport zijn juist heel geschikt voor beginnende gitaristen, en minder iets wat je er "later wel even bijkoopt". Als mobiliteit geen probleem is, dan is het wat mij betreft een gebruiksvriendelijker oplossing dan de Behringer V-Amp, de enige mij bekende echt vergelijkbare optie in dat prijssegment.
[..]Dat klopt. Was het dat wel, dan werd er door slaapkamergitaristen geen Pod of Boss GT-6 meer gekocht omdat je voor het geld wat je kwijt bent voor een Pod er bijna een reserve-Guitarport op na kan houden.
Ik snap best dat iedereen uiteindelijk het mooiste van het mooiste wil hebben, maar ik zou werkelijk geen enkele beginnende gitarist aanraden om direct maar topapparatuur te kopen voordat hij/zij echt een beetje kan spelen en dus kan bepalen welke topapparatuur bij hem/haar past. Tot die tijd is het voor een relatief prikkie uit kunnen proberen van extra mogelijkheden een veel beter idee, ondanks dat je daarmee op de lange duur meer geld kwijt bent.
iig, wij zullen het vandaag toch wel niet meer met elkaar eens worden en ik kan die guitar port toestand niet uitproberen nu dus laat ik het hier nu even bij, behalve dan dat ik TS nog wel even aan zou willen raden bijvoorbeeld hier zelf eens wat reviews van bijvoorbeeld de Boss GT-6 en de Line 6 Guitar Port te lezen....
quote:Nou, dan is het simpel. Dan is de Guitarport voor jou gewoon geen optie, en is de budgetoplossing dus de Behringer V-Amp, en de semi-professionele oplossingen beginnen dan bij Boss GT-6 en Pod (evt. XT).
Op dinsdag 16 december 2003 10:30 schreef NB_TD het volgende:
Niet alleen te gebruiken op mn zolderkamertje!!!
quote:Prima plan. Daar wil ik graag nog Harmony Central aan toevoegen
Op dinsdag 16 december 2003 10:33 schreef Short_stop het volgende:
iig, wij zullen het vandaag toch wel niet meer met elkaar eens worden en ik kan die guitar port toestand niet uitproberen nu dus laat ik het hier nu even bij, behalve dan dat ik TS nog wel even aan zou willen raden bijvoorbeeld hier zelf eens wat reviews van bijvoorbeeld de Boss GT-6 en de Line 6 Guitar Port te lezen....
quote:euh, nou, om de Boss GT-6 een beginnende semi-professionele oplossing te noemen vind ik wel een flinke understatement hoor, maar ik zou mijn mond houden, sorry
Op dinsdag 16 december 2003 10:37 schreef Litpho het volgende:[..]
Nou, dan is het simpel. Dan is de Guitarport voor jou gewoon geen optie, en is de budgetoplossing dus de Behringer V-Amp, en de semi-professionele oplossingen beginnen dan bij Boss GT-6 en Pod (evt. XT).
quote:Het overgrote deel van de professionals zweert nog steeds bij rack gear wat slechts 1 effect aanstuurt, in plaats van multieffectprocessors. Zelfs als ze zo goed zijn als de Boss GT-6.
Op dinsdag 16 december 2003 10:44 schreef Short_stop het volgende:
euh, nou, om de Boss GT-6 een beginnende semi-professionele oplossing te noemen vind ik wel een flinke understatement hoor, maar ik zou mijn mond houden, sorry
quote:Ja, goed, maar de GT-6 is óf een top semi-pro model of een beginnende pro, geen beginnende semi-pro, dat is een understatement
Op dinsdag 16 december 2003 10:46 schreef Litpho het volgende:[..]
Het overgrote deel van de professionals zweert nog steeds bij rack gear wat slechts 1 effect aanstuurt, in plaats van multieffectprocessors. Zelfs als ze zo goed zijn als de Boss GT-6.
En in zijn soort (multieffectsprocessor/amp/speaker simulator) issie gewoon top of the line....
quote:Muggenziften, aldus de nieuwe spelling
Op dinsdag 16 december 2003 10:50 schreef Short_stop het volgende:
Ja, goed, maar de GT-6 is óf een top semi-pro model of een beginnende pro, geen beginnende semi-pro, dat is een understatement
Speel zelf momenteel voornamelijk hierop:
met
Ingebouwde effectapparatuur en modelling is van Korg en bevalt tot dusver uitstekend. Geluid past veel beter bij wat ik wil dan de net iets goedkopere Line 6 Spider-serie.
quote:Mee eens
En in zijn soort (multieffectsprocessor/amp/speaker simulator) issie gewoon top of the line....
quote:Ziet er
Op dinsdag 16 december 2003 10:56 schreef Litpho het volgende:Speel zelf momenteel voornamelijk hierop:
...Ingebouwde effectapparatuur en modelling is van Korg en bevalt tot dusver uitstekend. Geluid past veel beter bij wat ik wil dan de net iets goedkopere Line 6 Spider-serie.
quote:Okee dan
Mee eens.
quote:Whaaaaa lithpo wat een mooi setje. Gebruik je dat ook bij optredens?
Op dinsdag 16 december 2003 10:56 schreef Litpho het volgende:[..]
Muggenziften, aldus de nieuwe spelling
.
Speel zelf momenteel voornamelijk hierop:
[afbeelding]
met
[afbeelding]Ingebouwde effectapparatuur en modelling is van Korg en bevalt tot dusver uitstekend. Geluid past veel beter bij wat ik wil dan de net iets goedkopere Line 6 Spider-serie.
[..]Mee eens
.
ontopic:
Misschien is de "gewone" POD of de POD2 inmiddels goedkoper? Dan heb je een (nog) betere prijs/kwaliteit verhouding. Ik ken trouwens studio's waar vrijwel alle gitaren worden opgenomen via een POD in plaats van de versterkers die gitaristen meenemen, hoe duur die ook zijn. Op een cd hoor je het verschil niet of nauwelijks, schijnt, en het is veel makkelijker op te nemen.
Ikzelf heb de Genesis 1 van Digitech, dat is ook een best goede Amp simulator, en ook niet zo duur meer. Ik vind het grote voordeel dat er geen toeters en bellen op zitten, gewoon wat versterkers, speakers en effectjes. Mijn ervaring is dat apparatuur ook wel eens TE veel mogelijkheden kan hebben en dat zit je al gauw aan knopjes te draaien i.p.v. spelen tot je vingers eraf vallen
Wat betreft de gitaren (ook niet onbelangrijk); LenL heeft wel gelijk wat betreft Fender, Gibson, enz, je betaalt ook behoorlijk voor de naam. Ik heb me wel eens laten vertellen dat bijvoorbeeld een Squier Standard van 300 euro ofzo zich gewoon kan meten met een Amerikaanse Fender, maar daar komt nog een hoop bovenop voor het merkje.
Maar je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je belangrijk vindt.
edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door BUG80 op 16-12-2003 11:54]
quote:Hét grote verschil tussen de verschillende Pods aan de ene kant en de GT-6 aan de andere kant is dat de pods in een rack zitten of op tafel liggen terwijl je de GT-6 op de grond legt en met je voeten bedient en dus écht een álles-in-één apparaat is, alleen is ie wel weer vrij groot en flink zwaar vergeleken met de pods... Qua bouw zou je dus de pods studio-apparatuur en de GT-6 live-apparatuur kunnen noemen, qua geluid en mogelijkheden is de GT-6 netzogoed te gebruiken in de studio als een Pod...
Op dinsdag 16 december 2003 11:12 schreef NB_TD het volgende:
Die PodXt heeft volgens mij zat opties...........alleen is die bijna even duur als de BOSS!!!
quote:Ja dat klop. Dat heb ik vaak zien staan op de sites. Al zie ik bij de reviews dat niet iedereen even blij is met deze gitaar!
Op dinsdag 16 december 2003 12:25 schreef Short_stop het volgende:
En kan er nou misschien iemand met verstand van zaken even uitleggen hoe dat nou zit met die Squier strats want Squier is toch gewoon een sub-merk van Fender?
quote:Klopt. Maar (voor zover mogelijk als je LenL moet geloven
Op dinsdag 16 december 2003 12:25 schreef Short_stop het volgende:
En kan er nou misschien iemand met verstand van zaken even uitleggen hoe dat nou zit met die Squier strats want Squier is toch gewoon een sub-merk van Fender?
Bug80: nee, ik ben grotendeels slaapkamergitarist. Kleinschalige optredens zouden met dit setje wel kunnen, maar tot dusver niet voor gebruikt.
En als je toch beginner bent stel je vaak niet zo hoge eisen aan je gitaar, laat staan dat je het merkt...
Maar als je dan al wat gevorderd bent moet je toch echt niet aan squiers beginnen.
quote:ik ken er genoeg, ik hoor er zelf ook bij... Als je echt kennis van zaken hebt, inruilgarantie mogelijk is etc. dan kun je een gitaar wel kopen zonder dat je erop hebt gespeeld, maar ik zou het alleen doen als het echt 'nodig' was.
Op dinsdag 16 december 2003 12:40 schreef Litpho het volgende:[..]
Op zich niet zo verschrikkelijk want niemand met een beetje hersens koopt een nieuwe gitaar zonder er eerst op te spelen. Toch?
Ik denk dat dit mijn uiteindelijke mening zal zijn tov de topicstarter over versterker/pod/gt6:
Je moet goed weten wat je wilt, wil je er lang mee doen, wiol je er mee opnemen, wil je het thuis gebruiken, wil je het in bands gebruiken, wil je live spelen etc. etc. Als je alleen thuis wilt spelen en ook goed wilt kunnen opnemen en af en toe eens naar een jam sessietje ofzo zou ikz eker gaan voor dee pod. Die simulaties 0wnen gewoon alles van de gt6 toonsgewijs.
Wil je optreden met een band en ben je van plan veel effecten te gebruiken en een grote veelzijdigheid te benutten dan ontkom je niet aan gt-6 en een versterker.
Wil je thuis een beetje oefenen maar voornamelijk bandwerk gaan doen, optredens etc zonder al te veel effecten nodig te hebben (die kunnen evt ook nog later) dan moet je aan een goede versterker.
Fatality van dit forum is een gewaardeeerde klasgenoot van mij die v roeger klassiek gitaar heeft gespeeld en een paar maanden terug serieus met electrisch bezig wou. Ik heb toen samen met hem een leuk setje uitgekozen waarmee je ook thuis uit de voeten kunt. Maanden op allerlei tweedehands sites zwerven en daar leuke deals zien te vinden. Uiteindelijk heeft hij voor een spotprijs een mex classic strat kunnen kopen (helft van de nieuwprijs) en een v-amp2 voor 100 euro in nieuwstaat. Daarbij nog een goede kabel en mijn oude versterker en hij had voor een beginner een geweldige set wat nauwelijks geld heeft gekost, inmiddels zit er een hot rails in zn strat zodat er wat bruter gescheurd kan worden en voor het thuis oefenen etc is het echt werkelijk waar ideaal, bands heb je hier toch niet zo heel veel.
edit: ik heb een beetje een negatieve mening over multi effecten, met name over het nut ervan. Dus mijn oordeel is lichtelijk gekleurd.
[Dit bericht is gewijzigd door LenL op 16-12-2003 14:38]
quote:Nou ja, ik overdreef een beetje, maar liever dat iemand te voorzichtig is dan dat iemand binnen een paar maanden weer stopt met spelen om redenen die voorkomen hadden kunnen worden.
Op dinsdag 16 december 2003 14:29 schreef LenL het volgende:
ik ken er genoeg, ik hoor er zelf ook bij... Als je echt kennis van zaken hebt, inruilgarantie mogelijk is etc. dan kun je een gitaar wel kopen zonder dat je erop hebt gespeeld, maar ik zou het alleen doen als het echt 'nodig' was.
quote:Ja het zijn dezelfde, en de halskleur is ook dezelfde als het fingerboard, maar de rest is dus donkerblauw.
Op maandag 15 december 2003 23:41 schreef Short_stop het volgende:[..]
Zit er dik in, die van mij was ook ¤ 700 van de Feedback
Heb je geen foto?
-edit-
oww, die van jou was ¤ 800 zie ik nu, na ja, die van mij was een speciale aanbieding, mét tweed case
-edit 2-
en nu kosten ze (zonder case) ¤ 669 (Highway 1 Strat)
deze dus;
Die van mij is dus precies dezelfde kleur en alles als deze, alleen is mijn vingerbord dus dezelfde kleur als de hals (zo zeg ik het toch goed?)...
-edit 4-
Dit is trouwens mijn versterker (zal wel niet dezelfde zijn)
[Dit bericht is gewijzigd door WalfredGeesink op 16-12-2003 15:34]
quote:Zeg dat wel, die epiphones lees ik veel goede dingen over! Ook goeie sound. En zeg maar even duur!
Op dinsdag 16 december 2003 14:59 schreef headshrinker het volgende:
Ik denk dat als je iets meer uitgeeft dan wat je voor een Squier betaalt je ook een mooie goed Epiphone Les Paul of Sg hebt.
quote:Zolang je de Epiphone Les Paul Special II maar ontwijkt. Wel goedkoop, maar je krijgt ook precies waar je voor betaalt
Op dinsdag 16 december 2003 15:58 schreef NB_TD het volgende:
Zeg dat wel, die epiphones lees ik veel goede dingen over! Ook goeie sound. En zeg maar even duur!
quote:Dat boeit ze daar echt niet, hoor. Een beetje goede muziekzaak weet toch wel dat dat de klant van morgen is, en bij Feedback zijn ze iig altijd wel relaxed over gitaren proberen en zo. Je moet ook niet over 1 nacht ijs gaan voordat je een gitaar koopt, gewoon rustig meerdere modellen proberen.
Op dinsdag 16 december 2003 18:27 schreef NB_TD het volgende:
Ik liep vandaag nog langs de feedback in utreg, en ik stond letterlijk te kwijlen voor het raam!! Echt shit, ik wilde naar binnen gaan, maar ik wacht toch liever totdat ik een beetje poen op zak heb, want anders kom ik daar zo binnen als arme sloeber die alleen maar komt kijke en nie kopu.
quote:HAHA..........dan word ik gek! Hoe dan ook ben ik altijd impulsief koper geweest! Ook met mn andere instrumenten.
Op woensdag 17 december 2003 17:36 schreef BUG80 het volgende:
Misschien is het zelfs beter om alvast rond te kijken terwijl je er eigenlijk nog geen geld voor hebt, dan kom je ook niet in de verleiding om een impulsieve aankoop te doen. Je hebt er immers toch geen geld voor, dus je kunt net zo goed even alles proberen hè?
quote:Sterker nog........ik heb nog nooit gespeeld. Behalve wat getokkel op mn oude viool!
Op donderdag 18 december 2003 00:12 schreef Enemy het volgende:
Ik zit met het id om ook gitaat te gaan leren spelen.
Nou ga je natuurlijk naar een winkel om een gitaartje uit te zoeken
en te testen welke t lekkerst klinkt en speelt.
Maar wat moet je doen als je nou helemaal niet kan gitaar spelen?
Ik kan de eerste paar accoorden van Nothing else matters wel een beetje maar daarmee houd het dan ook wel op![]()
quote:Ja dat kan natuurlijk. Maar d'r staan er zoveel, hoe weet je nou welke 10(?) je moet kiezen.
Op donderdag 18 december 2003 00:14 schreef NB_TD het volgende:[..]
Sterker nog........ik heb nog nooit gespeeld. Behalve wat getokkel op mn oude viool!
Wat ik ga doen is de winkel binnenstappen en vragen of zij daar bij feedback voor mij op verschillende gitaren kunnen spelen.
Ik moet natuurlijk een aantal uitkiezen, je kunt ze moeilijk allemaal gaan spelen. Maar wanneer die verkoper voor mij speelt, wil ik niet zien op welke gitaar hij speelt, anders ben ik niet objectief meer!
Hopen dat die verkoper zelf wel kan gitaarspelen
quote:Ik heb op internet reviews gelezen + natuurlijk mijn eigen smaak. Ik val voornamelijk voor zwarte gitaren met veel zilverkleur(
Op donderdag 18 december 2003 00:17 schreef Enemy het volgende:[..]
Ja dat kan natuurlijk. Maar d'r staan er zoveel, hoe weet je nou welke 10(?) je moet kiezen.
Hopen dat die verkoper zelf wel kan gitaarspelen
En dat is dus ook meteen wat al die multieffectentoestanden doen, ze simuleren allerlei verschillende versterker/speakercombinaties...
quote:Ok..............maar in mijn geval hebben jullie aangeraden geen versterker te kopen. In dat geval moet ik dus zeker mijn guitar aan de geluidskaart van mn pc hangen of zo? Kan dat dan ook zonder effects drtussen, of zijn die vereist? Ik heb nog steeds t idee dat een elektrisch gitaar ALLEEN niks kan!
Op donderdag 18 december 2003 00:23 schreef Short_stop het volgende:
Het geluid van electrische gitaar wordt maar voor een heel klein deel door de gitaar gemaakt en voor het grootste deel door de versterker/speakercombo. Welke versterker je gebruikt, hoe je die hebt ingesteld en wat je er verder nog voor effecten tussen hangt is dus veel bepalender voor het uiteindelijke geluid dan de gitaar zelf. Wat dus het allerbelangrijkste aan de gitaar is is dat hij lekker speelt... Als je zelf niet kan spelen is iemand anders laten proberen wel een oplossing maar dan zou ik toch ik ieder geval kijken, het geluid zegt dan eigenlijk niets.En dat is dus ook meteen wat al die multieffectentoestanden doen, ze simuleren allerlei verschillende versterker/speakercombinaties...
quote:Je kan je gitaar zo los in je geluidskaart prikken. Dat levert echter een absoluut baggergeluid op en met een beetje pech weet je je geluidskaart op te blazen. Wat je tussen je geluidskaart en gitaar nodig hebt (bij gebrek aan versterker) voor iets wat je herkent als gitaargeluid is een versterkersimulator. Deze zit onderhand, met wisselende kwaliteit, wel in de meeste multi-effectprocessoren maar is bij mijn weten nooit de basisfunctie geweest van zo'n apparaat.
Op donderdag 18 december 2003 00:27 schreef NB_TD het volgende:
Ok..............maar in mijn geval hebben jullie aangeraden geen versterker te kopen. In dat geval moet ik dus zeker mijn guitar aan de geluidskaart van mn pc hangen of zo? Kan dat dan ook zonder effects drtussen, of zijn die vereist? Ik heb nog steeds t idee dat een elektrisch gitaar ALLEEN niks kan!
quote:Ja dat kan natuurlijk ook!
Op donderdag 18 december 2003 11:16 schreef Wietgeur het volgende:
koop of huur gewoon een cheap squire pakket, dat is een ondermerk van fender dus dat zit wel goed, en het kost niet veel geld, versterkertje erbij, en klooi daar een jaar op . Als het je dan nog bevalt kun je eventueel vette dingen gaan kopen. Ik heb een miniversterkertje en een kutgitaartje geleend voor een jaar toen ik begon, voor ik weet niet meer hoeweinig geld, en ik vond het zo leuk dat ik nu een epiphone SG heb gekocht met een redelijke marshall versterker en een boss metal zone pedaaltje. \m/\m/
quote:ja, ze zijn ok, marshall heeft goede versterkers, maar je moet niet al te veel verwachten van een mini versterkertje, uiteraard produceert het geen snoeihard bruut geluid ofzo, anders zou je naar rockpalace of feedback of waardanook moeten gaan en wat gitaren en versterkers uitproberen, dan krijg je wel een idee van wat die dingen allemaal wel of niet kunnen
Op donderdag 18 december 2003 11:40 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ja dat kan natuurlijk ook!
Zijn die hele mini marshallversterkertjes ok eigenlijk?
quote:Ja alleen in dit forum loopt iedereen te zeuren over de effectsimulators! En ik las net op Inet dat je daarmee ook orgel geluiden kan produceren, teveel om op te noemen. Maar eigenlijk wil ik alleen gitaargeluiden?! Tis tenslotte rockmuziek wat ik wil gaan maken. Dan heb ik dus toch niks aan die simulators? "?
Op donderdag 18 december 2003 11:54 schreef Wietgeur het volgende:[..]
ja, ze zijn ok, marshall heeft goede versterkers, maar je moet niet al te veel verwachten van een mini versterkertje, uiteraard produceert het geen snoeihard bruut geluid ofzo, anders zou je naar rockpalace of feedback of waardanook moeten gaan en wat gitaren en versterkers uitproberen, dan krijg je wel een idee van wat die dingen allemaal wel of niet kunnen
Meestal is de verleiding om extra effecten te kopen voor de elektrische gitaar groot, en leer je 'vervormd' te spelen. Probeer regelmatig af te wisselen naar akoustisch en elektrisch, en je zal zien dat je van de akoustische gitaar het meeste leert!
quote:Probleem is als jij wil rocken dat je een fatsoenlijke effectbak nodig hebt. Mening persoon haakt af op de gitaar omdat ze niet de gewenste sound krijgen, vaak veroorzaakt door aanschaf foute apparatuur.
Op donderdag 18 december 2003 12:03 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ja alleen in dit forum loopt iedereen te zeuren over de effectsimulators! En ik las net op Inet dat je daarmee ook orgel geluiden kan produceren, teveel om op te noemen. Maar eigenlijk wil ik alleen gitaargeluiden?! Tis tenslotte rockmuziek wat ik wil gaan maken. Dan heb ik dus toch niks aan die simulators? "?
Nightyangel maakt de zinnige opmerking dat je voor je techniek het beste op een akoestische kan beginnen. Maar dat vereist wel het nodige aan doorzettingsvermogen. Iemand die ervan overtuigd is alleen maar nirvana te willen spelen haakt al snel af op klassiek gitaarles.
Daarom, tweedehands elektro (300 euro heb je al goeie middenklasser) plus de guitarport (hoef je geen versterker aan te schaffen). Bij elkaar ben je voor 450 klaar.
quote:Mee eens, maar als iemand het geluid van een acoustische gitaar niet mooi vindt dan zal die persoon al vrij gauw motivatie verliezen.
Op donderdag 18 december 2003 14:13 schreef giovan het volgende:
Nightyangel maakt de zinnige opmerking dat je voor je techniek het beste op een akoestische kan beginnen. Maar dat vereist wel het nodige aan doorzettingsvermogen. Iemand die ervan overtuigd is alleen maar nirvana te willen spelen haakt al snel af op klassiek gitaarles.
quote:Zoals in dit topic te lezen is wil de topicstarter graag mobiel zijn en is de Guitarport dus geen optie.
Daarom, tweedehands elektro (300 euro heb je al goeie middenklasser) plus de guitarport (hoef je geen versterker aan te schaffen). Bij elkaar ben je voor 450 klaar.
Nee, maar serieus; als je akoustisch kan spelen, mag elektrisch ook geen probleem zijn. Met stalen snaren (op de akoustische gitaar) krijg je sneller eelt, je leert de lage E-snaar beter kennen (zeer handig bij het stemmen), en natuurlijk wederom de stelling dat je je fouten makkelijker hoort.
Daar hoort natuurlijk motivatie bij-- toen ik voor de eerste keer een maand bezig was met een akoustische gitaar, zonk de moed al gauw in m'n schoenen. Maar omdat ik een interessante tablature vond, vond ik ook snel de motivatie om door te zetten.
Uiteindelijk heb ik het gitaarspelen in de verkeerde volgorde geleerd; eerst leerde ik tokkelen, daarna diverse solotechnieken en powerchords, en toen pas de basisakkoorden. Maar dat maakt niet uit; ik heb de meeste onder de knie
Nogmaals, het beste om je (power)akkoorden te leren is met de akoustische gitaar.
quote:Voor gitaarrock heb je nou eenmaal een bepaalde sound nodig die niet automatisch uit je gitaar komt, daar heb je spullen voor nodig.
Op donderdag 18 december 2003 12:03 schreef NB_TD het volgende:[..]
Tis tenslotte rockmuziek wat ik wil gaan maken. Dan heb ik dus toch niks aan die simulators? "?
quote:Ok.....dus dan waarschijnlijk een kleine effectenbak moet voldoende zijn en niet zo een met gorillageluiden, orgel en kerkmuziek
Op donderdag 18 december 2003 15:22 schreef Tijn het volgende:[..]
Voor gitaarrock heb je nou eenmaal een bepaalde sound nodig die niet automatisch uit je gitaar komt, daar heb je spullen voor nodig.
Ik weet trouwens niet of ik wel akoustisch gitaar wil, dan heb ik t idee dat het zo lang duurt voordat ik met het echte werk kan beginnen!
quote:De V-Amp, de Line6 PODs en de BOSS GT-6 zijn allemaal apparaten die je direct op een input kunt aansluiten zonder dat je een versterker of computer nodig hebt. Dat komt omdat ze allemaal amp- en speakersimulatie hebben. Bovendien hebben ze ook nog de nodige effecten aanboord, dus met 1 van deze apparaten en een gitaar ben je in principe klaar.
Op donderdag 18 december 2003 18:00 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ok.....dus dan waarschijnlijk een kleine effectenbak moet voldoende zijn en niet zo een met gorillageluiden, orgel en kerkmuziek
Is de V-Amp zonder de pc te gebruiken trouwens? En de Line 6 pod XT?
En de Boss? Zo ja, is het dan verplicht ze aan te slutien op een versterker? Of ook gewone geluidsboxen?
quote:Ha, toen ik begon kon ik geen poot spelen!
Op donderdag 18 december 2003 00:03 schreef NB_TD het volgende:
Misschien een beetje domme vraag, maar is een elektrisch gitaar ook te bespelen zonder effectendoos?
quote:Whats your suggestion? Eerst akoustisch en dan elektrisch? Of gewoon gelijk gaan kloten op elektrisch?
Op donderdag 18 december 2003 20:32 schreef Mes het volgende:[..]
Ha, toen ik begon kon ik geen poot spelen!
Dus kocht ik wat effecten. Dat klonk beter, althans dacht ik. Want het was nog hetzelfde geploeter, alleen met een leuk geluidje er omheen.
Dus raad ik iedere beginnende gitarist aan eerst lekker te leren spelen en daarna pas de toeters en bellen aan te schaffen.
quote:Tja, dat kan ik niet voor je zeggen.
Op donderdag 18 december 2003 21:16 schreef NB_TD het volgende:[..]
Whats your suggestion? Eerst akoustisch en dan elektrisch?
quote:En waarschijnlijk kun je met een elektrisch gitaar ook akoustische geluiden nabootsen..........
Op donderdag 18 december 2003 21:33 schreef Tijn het volgende:
Als je het leuk vindt en je wil het leren, moet je het gewoon doen. Als je het alleen maar als middel wil gebruiken om uiteindelijk elektrisch gitaar te kunnen spelen, is het wat mij betreft zonde en een omweg en kun je je tijd en geld beter gelijk in een elektrische gitaar investeren.
quote:Nah, niet echt.
Op donderdag 18 december 2003 21:53 schreef NB_TD het volgende:[..]
En waarschijnlijk kun je met een elektrisch gitaar ook akoustische geluiden nabootsen..........
quote:Ok.......................heb jij een acoustisch gitaar? En was je daar ook mee begonnen? Y)
Op donderdag 18 december 2003 21:56 schreef Tijn het volgende:[..]
Nah, niet echt.
quote:Jep! Maar meer bij toeval hoor. Er was nou eenmaal al een akoustische gitaar in huis, dus ja, dat ging een beetje vanzelf.
Op donderdag 18 december 2003 21:59 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ok.......................heb jij een acoustisch gitaar? En was je daar ook mee begonnen? Y)
quote:ik ben persoonlijk een groot voorstander van de klank van nylon, maar in een van de eerdere discussies over dit onderwerp kwam terecht naar voren dat de westerngitaren (met stalen snaren dus) beter aansluiten bij de doorstap naar een electrische gitaar. Uiteindelijk, zoals zo'n beetje alles in dit topic, komt het toch neer op persoonlijke smaak.
Op vrijdag 19 december 2003 15:16 schreef NB_TD het volgende:
Is het trouwens beter om een nylonsnarige gitaar te hebben of een staaldradige?
quote:Persoonlijk zou ik voor een (elektrische) Dean gaan. Smalle kast en heerlijke grip. Al is de klank niet 'authentiek' akoustisch, zoals het bij een grotere klankkast beaamt.
Welk merk qua akoustisch staat goed bekend voor zover jullie weten?
Is bijvoorbeeld Ibanez ok? Of is de Fender beter?
quote:Ik zal het nog één keer helemaal uit proberen te leggen...
Welk merk qua akoustisch staat goed bekend voor zover jullie weten?
Is bijvoorbeeld Ibanez ok? Of is de Fender beter?
Het grote verschil tussen een akoestische gitaar en een electrische gitaar is dat bij een acoustische gitaar het geluid wordt opgewekt door trilling van de snaren die lucht in de klankkast laten trillen waardoor het geluid versterkt wordt en je het mooi hoort. Bij een electrische gitaar wekt de trilling van de (metalen) snaren een heel klein stroompje op in de pickup dat door een versterker wordt versterkt en vervolgens met een speaker in geluid wordt omgezet...
Bij een electrische gitaar wordt het geluid dus voor het grootste deel gemaakt door de versterker en de speaker en niet door de gitaar zelf, die zorgt eigenlijk alleen voor een electrisch stroompje.
Vroeger werden electrische gitaren vooral voor Jazz en Blues gebruikt, en toen kwam Jimi Hendrix (nogal gesimplificeerd). Jimi was (een van) de eerste(n) die zijn versterker veeeeeeel te hard zette(n) en het helemaal vervormde geluid dat dat veroorzaakte in zijn muziek verwerkte(n). (Jimi speelde trouwens meestal op een Fender Stratocaster, vandaar...)
En toen was er Metallica...
En het verschil tussen het geluid van de gitaar van Jimi Hendrix, de gitaar van B.B. King en de Gitaren van Metallica is dus niet zozeer het merk of de vorm maar vooral welke versterk/speakercombo ze gebruiken en hoe hard ze hem hebben staan.
En omdat er dus ook mensen zijn die de ene dag B.B. King na willen doen, de volgende dag Jimi Hendrix en de derde dag Metallica zonder minstens drie verschillende versterker/speakercombo's te hebben zijn er tegenwoordig dozen te koop die tientallen of zelfs honderden versterker/speakercombo's kunnen simuleren zodat je dan weer als Jimi, dan weer als B.B. en dan weer als Metallica kan klinken. EN iig de GT-6 doet in diezelfde doos ook nog een gitaarstemapparaat, een Wha-wha en allerlei andere effecten erbij....
quote:Die gitaarstemapparaat////////bedoel ke daarmee zodat je m kan stemmen? Of bedoel je dat die het geluid kan nabootsen van een acoustisch gitaar?
Op vrijdag 19 december 2003 15:36 schreef Short_stop het volgende:[..]
Ik zal het nog één keer helemaal uit proberen te leggen...
Het grote verschil tussen een akoestische gitaar en een electrische gitaar is dat bij een acoustische gitaar het geluid wordt opgewekt door trilling van de snaren die lucht in de klankkast laten trillen waardoor het geluid versterkt wordt en je het mooi hoort. Bij een electrische gitaar wekt de trilling van de (metalen) snaren een heel klein stroompje op in de pickup dat door een versterker wordt versterkt en vervolgens met een speaker in geluid wordt omgezet...
Bij een electrische gitaar wordt het geluid dus voor het grootste deel gemaakt door de versterker en de speaker en niet door de gitaar zelf, die zorgt eigenlijk alleen voor een electrisch stroompje.
Vroeger werden electrische gitaren vooral voor Jazz en Blues gebruikt, en toen kwam Jimi Hendrix (nogal gesimplificeerd). Jimi was (een van) de eerste(n) die zijn versterker veeeeeeel te hard zette(n) en het helemaal vervormde geluid dat dat veroorzaakte in zijn muziek verwerkte(n). (Jimi speelde trouwens meestal op een Fender Stratocaster, vandaar...)
En toen was er Metallica...
En het verschil tussen het geluid van de gitaar van Jimi Hendrix, de gitaar van B.B. King en de Gitaren van Metallica is dus niet zozeer het merk of de vorm maar vooral welke versterk/speakercombo ze gebruiken en hoe hard ze hem hebben staan.
En omdat er dus ook mensen zijn die de ene dag B.B. King na willen doen, de volgende dag Jimi Hendrix en de derde dag Metallica zonder minstens drie verschillende versterker/speakercombo's te hebben zijn er tegenwoordig dozen te koop die tientallen of zelfs honderden versterker/speakercombo's kunnen simuleren zodat je dan weer als Jimi, dan weer als B.B. en dan weer als Metallica kan klinken. EN iig de GT-6 doet in diezelfde doos ook nog een gitaarstemapparaat, een Wha-wha en allerlei andere effecten erbij....
Bedankt voor de uitleg trouwens...............je kunt hele verhalen schrijven!
quote:Daarmee kan je hem netjes stemmen
Op vrijdag 19 december 2003 16:00 schreef NB_TD het volgende:[..]
Die gitaarstemapparaat////////bedoel ke daarmee zodat je m kan stemmen? Of bedoel je dat die het geluid kan nabootsen van een acoustisch gitaar?
Bedankt voor de uitleg trouwens...............je kunt hele verhalen schrijven!
trouwens, ik weet niet hoe je aan dat verhaal over kerkorgelgeluiden kwam, maar voorzover ik weet kan dat met de Boss GT-6 dus niet, het is geen synthesizer...
quote:Short_Stop......vind jij dat het beter is met een acoustisch gitaar te beginnen? Voor de grips enz.......
Op vrijdag 19 december 2003 16:04 schreef Short_stop het volgende:[..]
Daarmee kan je hem netjes stemmen
trouwens, ik weet niet hoe je aan dat verhaal over kerkorgelgeluiden kwam, maar voorzover ik weet kan dat met de Boss GT-6 dus niet, het is geen synthesizer...
quote:volgens mij ben ik de enige in deze topic die géén gitaar kan spelen, naja, samen met jou dan misschien. Ik heb dus geen idee. Wat mij betreft zijn het gewoon twee helemaal verschillende instrumenten die je toevallig min of meer hetzelfde bespeelt...
Op vrijdag 19 december 2003 16:25 schreef NB_TD het volgende:[..]
Short_Stop......vind jij dat het beter is met een acoustisch gitaar te beginnen? Voor de grips enz.......
Over die effectendozen... voor zover ik weet kan zowel de Boss GT-6, de Line6 POD als de V-Amp geen synthese toepassen om bv een orgelgeluid te krijgen uit je gitaar. Het zijn gewoon modelling-apparaten met wat effecten (of voor de Boss: een effecten-apparaat met modelling). Niks meer, niks minder. Zo'n apparaat is gewoon praktischer voor jou dan een echte versterker, omdat dat dat laatste lawaai maakt, een eenzijdig geluid produceert, lastig op te nemen is etc.
Wat je uiteraard wel kunt doen, is zonder distortion of overdrive spelen. Dat noemen ze "clean", oftewel, het pure geluid wat uit je elektrisch gitaar komt, zonder effecten of dingen. In de praktijk gebruik je vaak toch nog wel wat effecten, maar in elk geval niet de distortion/overdrive, die zorgt voor die rock-sound. Met dat cleane geluid kun je een beetje het effect bereiken wat een akoustische sound ook heeft, maar je blijft altijd horen dat het een elektrische gitaar is.
Als je wil kan ik wel wat samples opnemen zodat je kunt horen wat ik bedoel.
quote:vaag verhaal dat jij hebt gelezen hoor... Het enige wat erop lijkt waar je dat mee zou kunnen doen is als je een MIDI-pickup op je gitaar zet en dan met je gitaar een synthesizer aanstuurt, dat kan wél, maar niet met een multieffectsprocessor, iig niet met een die ik ken...
Op vrijdag 19 december 2003 16:48 schreef NB_TD het volgende:
Nee........dat kwam doordat ik ergens las dat effectendozen echt abnormaal veelgeluiden na kunnen bootsen; zo ook orgelgeluiden, ik wilde noujuist dat soort effecten helemaal niet, want het lijkt gewoon niet op gitaar! Daarom wilde ik echt niet een effectenbox met zzoveel mogelijkheden, want ik gebruik t toch niet!
Maar het enige dat ik me in het begin afvroeg is of een elektrisch gitaar met een effectendoos ook acoustische geluiden kan nabootsen..........want dan hoef je in principe helemaal geen acoustische te kopen!
Een effectsprocessor als de GT-6 bootst dan ook geen geluiden na, maar versterker/speakercombinaties... Dat heet modelling omdat er niet zozeer een geluid wordt gesimuleerd als wel het hele proces dat in een échte (buizen)-versterker plaatsvindt als je er een gitaar op aansluit. Het is dus absoluut géén synthesizer met snaren maar een (hele verzameling van verschillende) gedigitaliseerde versterker/speakercombo('s)...
[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 19-12-2003 17:03]
quote:Precies. En dat is ook exact de reden waarom je het signaal wat uit een GT6/POD/V-Amp/etc (wat dus allemaal apparaten zijn die modelling-functionaliteit hebben) direct kunt opnemen of op je koptelefoon kunt prikken. Het klinkt alsof het door een versterker/speaker gaat en daar krijg je die typische gitaar-sound van
Op vrijdag 19 december 2003 16:53 schreef Short_stop het volgende:[..]
Een effectsprocessor als de GT-6 bootst dan ook geen geluiden na, maar versterker/speakercombinaties... Dat heet modelling omdat er niet zozeer een geluid wordt gesimuleerd als wel het hele proces dat in een échte (buizen)-versterker plaatsvindt als je er een gitaar op aansluit. Het is dus absoluut géén synthesizer met snaren maar een gedigitaliseerde versterker/speakercombo...
quote:Het enige dat ik al die digitale versterker/speakersimulators nog nooit overtuigend heb zien doen is wat er gebeurt als de bassist weer eens tegen de Marshall aanvalt en zo de inhoud van zeven flesjes Heineken over de buizen leeggooit...
Op vrijdag 19 december 2003 16:56 schreef Tijn het volgende:[..]
Precies. En dat is ook exact de reden waarom je het signaal wat uit een GT6/POD/V-Amp/etc (wat dus allemaal apparaten zijn die modelling-functionaliteit hebben) direct kunt opnemen of op je koptelefoon kunt prikken. Het klinkt alsof het door een versterker/speaker gaat en daar krijg je die typische gitaar-sound van
Waarschijnlijk zal ik m in februari gaan kopen.........dus dan zal ik t in dit forum laten weten! Is lachuh
quote:Hehe. Er bestaan trouwens wel springboxen die het geluid nabootsen wat je krijgt als je tegen je amp schopt
Op vrijdag 19 december 2003 17:05 schreef Short_stop het volgende:[..]
Het enige dat ik al die digitale versterker/speakersimulators nog nooit overtuigend heb zien doen is wat er gebeurt als de bassist weer eens tegen de Marshall aanvalt en zo de inhoud van zeven flesjes Heineken over de buizen leeggooit...
quote:Ja, dat kan. Maar dan heb je dus de directe line-out van je amp en gaat het geluid niet door een speaker of iets wat dat simuleert. Kortom, het klinkt nergens naar, zeker niet met distortion.
Op vrijdag 19 december 2003 17:08 schreef NB_TD het volgende:De losse oefenversterkers zijn toch ook aan de headphones te koppelen?
quote:Ok dan houden we dat tegoed zodra ik in een band ga of zow
Op vrijdag 19 december 2003 17:11 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, dat kan. Maar dan heb je dus de directe line-out van je amp en gaat het geluid niet door een speaker of iets wat dat simuleert. Kortom, het klinkt nergens naar, zeker niet met distortion.
quote:Ach, in vrijwel elke oefenruimte staan al versterkers waar je zo gebruik van kunt maken, dus dan zou er alleen eentje nodig hebben voor optredens. En tegen die tijd zijn we jaren verder
Op vrijdag 19 december 2003 17:13 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ok dan houden we dat tegoed zodra ik in een band ga of zow
Duurt wel effe...........................>:)
quote:Waarom wil je nou ineens weer een versterker inplaats van een effectsprocessor?
Op vrijdag 19 december 2003 17:13 schreef NB_TD het volgende:[..]
Ok dan houden we dat tegoed zodra ik in een band ga of zow
Duurt wel effe...........................>:)
quote:Dat meeeeeeeeen je niet!?!?!?!
Op vrijdag 19 december 2003 17:09 schreef Tijn het volgende:[..]
Hehe. Er bestaan trouwens wel springboxen die het geluid nabootsen wat je krijgt als je tegen je amp schopt
quote:Nou zodra ik live zou gaan optreden........Jaaaaaaren verder
Op vrijdag 19 december 2003 17:16 schreef Short_stop het volgende:[..]
Waarom wil je nou ineens weer een versterker inplaats van een effectsprocessor?
Short_stop zit zich nu heeeeeel erg in te houden om geen flauwe opmerkingen over vrouwelijke gitaristen te gaan maken...)
quote:sjit, deze had ik ff gemist
Op vrijdag 19 december 2003 17:08 schreef NB_TD het volgende:
Conclusie: koop gewoon een moddeling, dus bijv de BOSS. Dies toch bijna even duur als de PODs. Plug de headphones drin, of misschien zelfs mn PC boxen(los gekocht), die hebben geweldig geluid trouwens, van JBL. Weet natuurlijk niet in hoeverre die subwoofer gaat flippen, maar dat zie ik wel
De losse oefenversterkers zijn toch ook aan de headphones te koppelen? Maar dan heb je zeker minder effects.......Maar hoe dan ook...............in het begin zal ik zeker niet in een band gaan spelen of zo! Mag eerst wel eens de grips gaan leren!
Bedankt voor de tips in ieder geval!! Heb dr veel aan gehad...........ondanks al mn domme vragen tussendr![]()
Waarschijnlijk zal ik m in februari gaan kopen.........dus dan zal ik t in dit forum laten weten! Is lachuh
Ja, inderdaad, ik heb ook een Boss GT-6 die ik op mijn computer en op mijn hifi aan kan sluiten en dat werkt perfect. Ik heb geen aparte gitaarversterker... Mocht ik ooit nog in een bandje gaan spelen dan blijf ik gewoon mijn GT-6 gebruiken en dan zie ik wel wat ik als speakers gebruik... Als ik jou was zou ik inderdaad een GT-6 kopen... (of een GT-5 of GT-3 of een Pod of een V-amp)
quote:Haal die haakjes maar weg, Jeff Beck bijv., die voor zover ik weet ook als eerste opzettelijk feedback gebruikte, zie bijv. het nummer "Shapes of Things" uit 1966
Op vrijdag 19 december 2003 15:36 schreef Short_stop het volgende:
Jimi was (een van) de eerste(n) die zijn versterker veeeeeeel te hard zette(n) en het helemaal vervormde geluid dat dat veroorzaakte in zijn muziek verwerkte(n).
quote:Waarschijnlijk hebben ze niet alleen een versterker maar ook een stel effecten bij zich. Dat zijn meestal van die kleine vierkante metalen kastjes van 10cm x 15cm met een paar knojes en soms een voetschakelaar. Die hebben ze bijna zeker als ze met vervorming (rock, versterker te hard, overstuurd, distortion, overdrive...) spelen... Je zou ze dan eens kunnen vragen of ze die vervorming uit hun versterker of uit een effectdoosje halen....
Op vrijdag 19 december 2003 17:22 schreef NB_TD het volgende:[..]
Nou zodra ik live zou gaan optreden........Jaaaaaaren verder
Bij ons op school gaan ze ook wel ns jammen en zie ik ze altijd met versterkers.........................kom ik aan met boxen/headphone of laptop
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 17:25 schreef Short_stop het volgende:[..]
sjit, deze had ik ff gemist
sorry, kzit ook veel te veel doorelkaar te doen.... Mijn excuses voor mijn vorige berichtje, dat sloeg dus nergens op, sorry....
Ja, inderdaad, ik heb ook een Boss GT-6 die ik op mijn computer en op mijn hifi aan kan sluiten en dat werkt perfect. Ik heb geen aparte gitaarversterker... Mocht ik ooit nog in een bandje gaan spelen dan blijf ik gewoon mijn GT-6 gebruiken en dan zie ik wel wat ik als speakers gebruik... Als ik jou was zou ik inderdaad een GT-6 kopen... (of een GT-5 of GT-3 of een Pod of een V-amp)
Ik had al veel eerder in dit forum besloten dat het de GT-6 zou worden. Jij hebt ook nogal veel ervaring merk ik!
Tegen de tijd dat ik die gekocht heb, zal ik effe mn opinion op t forum zetten! Can't wait.............................................. Ow en de guitar natuurlijk. (Lijkt me ook echt gaaf om riffjes van metallica te spelen)
quote:Zit wat in, zit wat in
Op vrijdag 19 december 2003 17:28 schreef Toet het volgende:
Volgens mij heeft degene die het over een orgel had gewoon met veel fantasie naar het chorus-effect geluisterd. Kan me er overigens wel iets bij voorstellen, luister maar naar Van Halen - Cathedral
quote:Maar dit?!?!?!!? Jeff Beck???? Je gaat me nou toch niet serieus vertellen dat Blues met een overstuurde electrische gitaar is uitgevonden door een blanke Engelsman he??? Dat Jimi Hendrix het niet heeft uitgevonden, goed, ok, maar Jeff Beck!?!?!!? Net alsof Jimi Hendrix stiekem op die luchtmachtbasis in de USA naar Jeff Beck platen zat te luisteren...
Haal die haakjes maar weg, Jeff Beck bijv., die voor zover ik weet ook als eerste opzettelijk feedback gebruikte, zie bijv. het nummer "Shapes of Things" uit 1966
quote:Nou, voor iemand die geen gitaar kan spelen heb ik misschien vrij veel ervaring met gitaren en zo ja, maar vergeleken met sommige anderen in dit topic ben ik ook maar een leek...
Op vrijdag 19 december 2003 17:29 schreef NB_TD het volgende:[..]
ITS A DEAL
Ik had al veel eerder in dit forum besloten dat het de GT-6 zou worden. Jij hebt ook nogal veel ervaring merk ik!
Tegen de tijd dat ik die gekocht heb, zal ik effe mn opinion op t forum zetten! Can't wait..............................................Ow en de guitar natuurlijk. (Lijkt me ook echt gaaf om riffjes van metallica te spelen)
En ja, een echte versterker/speakercombo heb je pas nodig als je live gaat spelen en die zou ik dan ook pas dan aan gaan schaffen (2de hands, geen enkele reden om een nieuwe te kopen tenzij je geld teveel hebt)...
Succes!
quote:Ik heb geen idee of Jeff Beck de eerste was, hij was alleen eerder dan Hendrix, dat weet ik wel
Op vrijdag 19 december 2003 17:37 schreef Short_stop het volgende:[..]
Zit wat in, zit wat in
[..]Maar dit?!?!?!!? Jeff Beck???? Je gaat me nou toch niet serieus vertellen dat Blues met een overstuurde electrische gitaar is uitgevonden door een blanke Engelsman he??? Dat Jimi Hendrix het niet heeft uitgevonden, goed, ok, maar Jeff Beck!?!?!!? Net alsof Jimi Hendrix stiekem op die luchtmachtbasis in de USA naar Jeff Beck platen zat te luisteren...
Om maar één naam te noemen (die een beetje bekend is), Muddy Waters...
Maar vergeet niet je eigenlijk ook nog een floorboard moet kopen voor een POD (om 'em met je voeten te kunnen bedienen), iets wat de GT6 al standaard erin heeft gebakken. Het zou kunnen dat er al een klein pedaaltje bij de POD zit, maar dat weet ik niet zeker. Tis iig handig om in elk geval EEN vorm van voetcontrole te hebben, want das het enige wat je vrij hebt tijdens het spelen en het komt heel vaak voor dat je tijdens een nummer van geluid wil schakelen
quote:Thanx Tijn
Op vrijdag 19 december 2003 17:48 schreef Tijn het volgende:
Een POD2 klinkt hartstikke goed. Een PODXT klinkt net ff beter.Maar vergeet niet je eigenlijk ook nog een floorboard moet kopen voor een POD (om 'em met je voeten te kunnen bedienen), iets wat de GT6 al standaard erin heeft gebakken. Het zou kunnen dat er al een klein pedaaltje bij de POD zit, maar dat weet ik niet zeker. Tis iig handig om in elk geval EEN vorm van voetcontrole te hebben, want das het enige wat je vrij hebt tijdens het spelen en het komt heel vaak voor dat je tijdens een nummer van geluid wil schakelen
quote:Al die Engelse gitaristen uit die tijd deden toch helemaal niks anders dan Amerikaanse blues spelen voor een blank publiek, Beck, Clapton, Townsend.... Sjit, de enige nummers die de Stones speelden bij hun allereerste opnames voor de BBC die geen covers van mensen als Muddy Waters waren waren covers van Buddie Holly!!!
Op vrijdag 19 december 2003 17:43 schreef Toet het volgende:[..]
Ik heb geen idee of Jeff Beck de eerste was, hij was alleen eerder dan Hendrix, dat weet ik wel
Het debuut van Hendrix stamt immers uit 1967. Wat Hendrix voor die release in zijn garage uitvoerde met overdrive weet ik natuurlijk niet, maar goed.
quote:Ah, dat van problemen met platendeals wist ik niet
Op vrijdag 19 december 2003 17:54 schreef Short_stop het volgende:[..]
Al die Engelse gitaristen uit die tijd deden toch helemaal niks anders dan Amerikaanse blues spelen voor een blank publiek, Beck, Clapton, Townsend.... Sjit, de enige nummers die de Stones speelden bij hun allereerste opnames voor de BBC die geen covers van mensen als Muddy Waters waren waren covers van Buddie Holly!!!
Toen Jimi Hendrix eindelijk in Engeland ging proberen een platendeal binnen te slepen omdat dat niet in Amerika lukte stonden Beck, Clapton en townsend op een rijtje bij zijn concert met hun tong op hun schoenen en hun ogen uit hun kassen....
Maar je kunt van deze gitaristen zeggen wat je wilt, Beck heeft toch echt veel nieuwe dingen gedaan.
quote:Het enige dat al die Engelse gitaarbluesbands uit die tijd (The Stones, The Who, Cream, enz enz) voor nieuws hebben gedaan is blank zijn en in Europa zwarte Amerikaanse blues spelen...
Op vrijdag 19 december 2003 18:00 schreef Toet het volgende:[..]
Ah, dat van problemen met platendeals wist ik niet
Ben niet zo'n Hendrix-kenner.
Maar je kunt van deze gitaristen zeggen wat je wilt, Beck heeft toch echt veel nieuwe dingen gedaan.
quote:Ik heb het niet over "al die Engelse gitaarbluesbands" maar over Jeff Beck
Op vrijdag 19 december 2003 18:06 schreef Short_stop het volgende:[..]
Het enige dat al die Engelse gitaarbluesbands uit die tijd (The Stones, The Who, Cream, enz enz) voor nieuws hebben gedaan is blank zijn en in Europa zwarte Amerikaanse blues spelen...
quote:Nou, jij hebt eerlijk toegegeven niet zoveel van Hendrix te weten, dan zal ik eerlijk toegeven niet zoveel van Jeff Beck te weten... Wat ik over hem lees is dat hij technisch heel goed is/was en dat hij inderdaad in de periode vóórdat Hendrix doorbrak heel erg met vervorming bezig was... Maar ja, Je had in die tijd een heleboel gitaristen en die zullen allemaal wel regelmatig last hebben gehad van feedback en zo en tsja, er waren in die tijd nou eenmaal ook een hoop drugs en dan krijg je dat dus he
Op vrijdag 19 december 2003 18:39 schreef Toet het volgende:[..]
Ik heb het niet over "al die Engelse gitaarbluesbands" maar over Jeff Beck
quote:Ja, je hebt gelijk, sorry
Op vrijdag 19 december 2003 18:47 schreef Tijn het volgende:
En het was net zo goed on-topic
Effe tussendoor: Tijn vertelde mij dat de POD een betere sound heeft dan de GT6. Maar dat de GT6 weer meer effects heeft...................wat is nu belangrijker? Ik denk de sound he?
Alleen jammer van het ontbreken van de pedaalfuncties bij de POD, ga die echt nie los aanschaffen! T wordt allemaal al duur zat voor mij!
quote:Jammer, ik zou zelf voor de podxt kiezen. Maar het blijft jouw keus natuurlijk.
Op vrijdag 19 december 2003 17:29 schreef NB_TD het volgende:[..]
ITS A DEAL
Tegen de tijd dat ik die gekocht heb, zal ik effe mn opinion op t forum zetten! Can't wait..............................................Ow en de guitar natuurlijk. (Lijkt me ook echt gaaf om riffjes van metallica te spelen)
quote:Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik van zowel Hendrix als Beck weinig afweet. Ik heb zelfs maar 2 nummers van de Yardbirds, waar Beck in speelt
Op vrijdag 19 december 2003 18:46 schreef Short_stop het volgende:[..]
Nou, jij hebt eerlijk toegegeven niet zoveel van Hendrix te weten, dan zal ik eerlijk toegeven niet zoveel van Jeff Beck te weten... Wat ik over hem lees is dat hij technisch heel goed is/was en dat hij inderdaad in de periode vóórdat Hendrix doorbrak heel erg met vervorming bezig was... Maar ja, Je had in die tijd een heleboel gitaristen en die zullen allemaal wel regelmatig last hebben gehad van feedback en zo en tsja, er waren in die tijd nou eenmaal ook een hoop drugs en dan krijg je dat dus he
quote:Wat boeit t...................................daar gaat de hele to[pic niet over!
Op vrijdag 19 december 2003 19:39 schreef Toet het volgende:
Laatste offtopic opmerking
[..]Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik van zowel Hendrix als Beck weinig afweet. Ik heb zelfs maar 2 nummers van de Yardbirds, waar Beck in speelt
Ik ga ook af op wat ik lees en wat ik dus in die twee nummers hoor.
Maar over de andere opmerking..........is het niet lastig dan dat de POD XT niet handig is voor op de grond?
quote:Daar zit wat in
Op vrijdag 19 december 2003 17:41 schreef doedelzak13 het volgende:
Ik zou in elk geval ook een akoestische kopen, eventueel een goedkope. Ik speel beide, en vind het wel zo leuk om in huiskamersetting wat te kunnen tokkelen op een akoestisch dingetje. Ik ga niet de boel inpluggen als ik even een liedje wil spelen, en dat vinden mijn huisgenoten ook niet zo leuk (met name als ik 's nachts speel). Ook bijvoorbeeld op een feestje als er spontaan gejamd gaat worden, is het wel zo handig: je kunt namelijk moeilijk akoestisch spelen als je alleen elektrisch hebt geleerd. "Hee, speel eens wat, jij speelt toch gitaar? " "Nee, alleen elektrisch..." Da's toch midner.
Als je eenmaal akoestisch hebt geleerd, is elektrisch trouwens een eitje..
zit ook steeds vaker te denken aan een elektrische gitaar
ik had me dus wijs laten maken dat je moet beginnen met akoustisch maar lees hier dus dat dat onzin is....
binennkort eens het hele topic doorspitten
iedere keer als ik weer een solo van Mark Knopfler (Dire Straits) luister dan denk ik dat wil ik ook!!
heb vele jaren piano gespeeld vroeger maar vraag me af of je daar wat aan hebt bij een gitaar
[Dit bericht is gewijzigd door Bolderbast op 19-12-2003 20:16]
quote:Een elektrische hoef je toch niet in te pluggen, zoals volgens mij Tijn eerder al zei. Dat vinden je huisgenoten nóg leuker, en je kunt nóg makkelijker 's nachts spelen, want het is zachter. Maar wel goed hoorbaar voor de speler, jij dus. Kortom, lijkt me niet echt een doorslaggevend argument om al dan niet voor een elektrische te gaan.
Op vrijdag 19 december 2003 17:41 schreef doedelzak13 het volgende:
Ik zou in elk geval ook een akoestische kopen, eventueel een goedkope. Ik speel beide, en vind het wel zo leuk om in huiskamersetting wat te kunnen tokkelen op een akoestisch dingetje. Ik ga niet de boel inpluggen als ik even een liedje wil spelen, en dat vinden mijn huisgenoten ook niet zo leuk (met name als ik 's nachts speel).
's Nachts bestaat er ook nog de hoofdtelefoon, maar dat is, toegegeven, wat lastig soms.
quote:Dat valt volgens mij wel mee. Ik speel alleen elektrisch, en ik heb laatst even voor het eerst echt op een akoestische gespeeld. Het is even wennen (vooral het tekort aan frets en het gevoel van de nylonsnaren), maar het is best te doen. Vooral aangezien die dingen op feestjes vaak bekende meezingliedjes zijn waar enkel wat simpele akkoorden gestrumd hoeven te worden.
Ook bijvoorbeeld op een feestje als er spontaan gejamd gaat worden, is het wel zo handig: je kunt namelijk moeilijk akoestisch spelen als je alleen elektrisch hebt geleerd. "Hee, speel eens wat, jij speelt toch gitaar? " "Nee, alleen elektrisch..." Da's toch midner.
Als je eenmaal akoestisch hebt geleerd, is elektrisch trouwens een eitje..
quote:Je hebt in ieder geval al de muzikale kennis, dus het verkennen van het fretboard zal makkelijker zijn.
Op vrijdag 19 december 2003 20:16 schreef Bolderbast het volgende:heb vele jaren piano gespeeld vroeger maar vraag me af of je daar wat aan hebt bij een gitaar
Wat de techniek betreft, weet ik het niet. Het zou best kunnen, omdat je vingers al goed individueel kunnen werken enzo.
Ik doe het overigens andersom, ik speel nu iets meer dan een jaar gitaar en heb net een 2e-hands elektrisch orgel uit de 70's gekocht
quote:Het scheelt dat ik ook nog viool heb gespeeld voor een jaartje. Ik weet hoe stemmen werkt, en met piano spelen in mijn geval moet je toch al een behoorlijke vingervlugheid hebben bereikt na 10 jaar!
Op vrijdag 19 december 2003 20:16 schreef Bolderbast het volgende:
terugvind post....zit ook steeds vaker te denken aan een elektrische gitaar
ik had me dus wijs laten maken dat je moet beginnen met akoustisch maar lees hier dus dat dat onzin is....
binennkort eens het hele topic doorspitten
iedere keer als ik weer een solo van Mark Knopfler (Dire Straits) luister dan denk ik dat wil ik ook!!heb vele jaren piano gespeeld vroeger maar vraag me af of je daar wat aan hebt bij een gitaar
quote:He??????????? Een elektrische unplugged? Dan komt dr toch helemaal geen geluid uit? Tijn heeft het iedere keer over de versterker of de effectensimulatoren.
Op vrijdag 19 december 2003 20:16 schreef Toet het volgende:[..]
Een elektrische hoef je toch niet in te pluggen, zoals volgens mij Tijn eerder al zei. Dat vinden je huisgenoten nóg leuker, en je kunt nóg makkelijker 's nachts spelen, want het is zachter. Maar wel goed hoorbaar voor de speler, jij dus. Kortom, lijkt me niet echt een doorslaggevend argument om al dan niet voor een elektrische te gaan.
's Nachts bestaat er ook nog de hoofdtelefoon, maar dat is, toegegeven, wat lastig soms.
[..]Dat valt volgens mij wel mee. Ik speel alleen elektrisch, en ik heb laatst even voor het eerst echt op een akoestische gespeeld. Het is even wennen (vooral het tekort aan frets en het gevoel van de nylonsnaren), maar het is best te doen. Vooral aangezien die dingen op feestjes vaak bekende meezingliedjes zijn waar enkel wat simpele akkoorden gestrumd hoeven te worden.
quote:DAT LIJKT ME ZOOOO GAAF. Als je al die riffjes kan spelen, waar je alleen maar van kan dromen als je bepaalde songs luisterd! Dan denk ik: kon ik dat ook maar spelen!!!! T is gewoon zo..........als je zelf muziek maakt leef je je veel meer in dan dat je alleen maar luistert! Want t is your vision............echt helemaal gaaf...................kan niet wachtuh!
Op vrijdag 19 december 2003 20:22 schreef Dezz het volgende:
Ik speel nu zo'n 2 jaar elektrisch gitaar en ik kan alleen maar zeggen: oefen die toonladdersdaar heb je dus echt veel aan bij snel én goed solo's spelen!
quote:Een metalen snaar is een metalen snaar
Op vrijdag 19 december 2003 20:23 schreef NB_TD het volgende:[..]
He??????????? Een elektrische unplugged? Dan komt dr toch helemaal geen geluid uit? Tijn heeft het iedere keer over de versterker of de effectensimulatoren.
Nadelig is ook wel eens dat als je op een elektrische unplugged hard een snaar fret, je ook de trilling aan de andere kant van de vinger van je linkerhand hoort.
Maar goed, we hebben het hier over 's nachts even een kort stukje spelen als je geen zin hebt om in te pluggen he.
quote:Ja dan wel.................................ik dacht dat de meesten onder ons dat helemaal niks zouden vinden, aangezien we hiero zo gefixeerd zijn op de sound
Op vrijdag 19 december 2003 20:42 schreef Toet het volgende:[..]
Een metalen snaar is een metalen snaar
Een snaar die met zo'n frequentie trilt brengt altijd geluid voort, of er nou een klankkast achter zit of niet. Het is alleen vele malen zachter dan een akoestische gitaar, ook heeft het niet het "akoestische gitaar-geluid". Om eerlijk te zijn, het klinkt voor geen meter.
Nadelig is ook wel eens dat als je op een elektrische unplugged hard een snaar fret, je ook de trilling aan de andere kant van de vinger van je linkerhand hoort.
Maar goed, we hebben het hier over 's nachts even een kort stukje spelen als je geen zin hebt om in te pluggen he.
Dr zit indeed geen klankkast aan..........tenzij t een semi is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |