abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15398892
Ik zoek voor mijn BMW325i uit '86 vier banden. De velgen die er nu onder zitten zijn lelijk dus ik heb ergens vier andere lichtmetalen velgen op de kop getikt.

De maat die er nu onder zit is 205/55/R15. Ik heb weer 15" velgen gekocht maar volgens mij zijn die wel wat breder. Wat ik me nou afvraag is het volgende.

Is het zo dat je om een velg bijvoorbeeld 205, 215 of 225 kan leggen? Of is er maar 1 maat mogelijk?

Ik neem aan dat de 55 en R15 altijd hetzelfde moet blijven.

[Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 14-12-2003 12:38]

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_15399060
eik moet alleen de 15" hetzelfde blijven
Da's de grootte van de velg, in diameter zegmaar.

de breedte kan enigsinds verschillen, maar 175 dat gaat niet passen op een velg die eik 215 ofzo moet hebben.
Je kan wel een iets smallere band erop doen, dan wordt ie platter zegmaar, lastiger om hem erop te krijgen, maar ziet wel stoerder uit (uitkijken met stoeprandjes )

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 14 december 2003 @ 12:41:41 #3
75970 SSSylvester
ja, 2 S-en teveel ja
pi_15399100
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:32 schreef Kogando het volgende:
De maat die er nu onder zit is 205/55/R15. Ik heb weer 15" velgen gekocht maar volgens mij zijn die wel wat breder. Wat ik me nou afvraag is het volgende.

Is het zo dat je om een velg bijvoorbeeld 205, 215 of 225 kan leggen? Of is er maar 1 maat mogelijk?

Ik neem aan de 55 en R15 altijd hetzelfde moet blijven.

Je zit volgens mij automatisch vast aan de maat van de velg. Daar bestel je je banden ook naar als ik het goed heb.

By the weg: welke banden ga je er onder leggen? Bridgestone Potenza beveel ik aan.... Mooie banden met een extra dik uiterlijk door de 'velgbescherming' (er zit gewoon een laagje rubber meer op in de buurt van de velg.)

Kijk eens niet zo knap joh!!
>now known as: Syb-Sosef<
pi_15399144
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:41 schreef SSSylvester het volgende:

By the weg: welke banden ga je er onder leggen? Bridgestone Potenza beveel ik aan.... Mooie banden met een extra dik uiterlijk door de 'velgbescherming' (er zit gewoon een laagje rubber meer op in de buurt van de velg.)

En dat is juist lelijk IMO!
Zo dun mogelijk en zo plat mogelijk moet een band op de velg liggen.
Gewoon een maatje smaller erop dan eik de bedoeling is.

Enige nadeel zijn dan de stoeprandjes, maarja, als je je dure wielen aan gort rijdt ben je gewoon een debiel denk ik

vosss is de naam,
pi_15399172
ik zou er geen kleinere of grotere band op doen.. lopen sneller leeg, meer slijtage etc. als je een plattere band wil, koop een grotere velg en leg er een platte band omheen..
kijk anders een keer op http://nl.goodyear.com/services/guides/reading_a_tyre.html ofzo
pi_15399195
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:39 schreef vosss het volgende:
eik moet alleen de 15" hetzelfde blijven
Da's de grootte van de velg, in diameter zegmaar.

de breedte kan enigsinds verschillen, maar 175 dat gaat niet passen op een velg die eik 215 ofzo moet hebben.
Je kan wel een iets smallere band erop doen, dan wordt ie platter zegmaar, lastiger om hem erop te krijgen, maar ziet wel stoerder uit (uitkijken met stoeprandjes )

Ok, dus ik kan zowel 205 als 215 eronder kwijt.

Maar als ik ipv 55, 50 of 60 doe dan klopt de diameter en daarmee mijn aangegeven snelheid toch niet meer?

pi_15399245
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:45 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ok, dus ik kan zowel 205 als 215 eronder kwijt.

Maar als ik ipv 55, 50 of 60 doe dan klopt de diameter en daarmee mijn aangegeven snelheid toch niet meer?

Klopt, dan krijg je te grote of te kleine wieldiameters.. en neeeeeeee, geen bredere of smallere banden eronder leggen
pi_15399279
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:47 schreef Snuitebolletje het volgende:
Klopt, dan krijg je te grote of te kleine wieldiameters.. en neeeeeeee, geen bredere of smallere banden eronder leggen
Ok, kan ik nog op de velg terugvinden wat de aanbevolen breedte van de band is?
pi_15399493
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:47 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

bullshit, die 40 50 65 whatever is gewoon de hoogte van de band.
En je kan makkelijk een hogere of lagere band erop leggen, en breder of smaller kan ook

en breder of smaller is ook geen enkel probleem!
Ik heb zelf ook een smallere band erop dan eik op de velg hoort, puur omdat dat wat mooier uitziet
het kan allemaal dus

=edit=
Niet goed gelezen, als je een hogere of plattere band erop legt, dan wijkt idd de kmteller af

vosss is de naam,
  zondag 14 december 2003 @ 13:43:52 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_15400532
quote:
Op zondag 14 december 2003 12:59 schreef vosss het volgende:
bullshit, die 40 50 65 whatever is gewoon de hoogte van de band.
En je kan makkelijk een hogere of lagere band erop leggen, en breder of smaller kan ook

en breder of smaller is ook geen enkel probleem!
Ik heb zelf ook een smallere band erop dan eik op de velg hoort, puur omdat dat wat mooier uitziet
het kan allemaal dus

=edit=
Niet goed gelezen, als je een hogere of plattere band erop legt, dan wijkt idd de kmteller af

En dan kan je ineens 20km harder.. Of het regent ineens snelheids boetes.
pi_15400614
quote:
Op zondag 14 december 2003 13:43 schreef Kogando het volgende:

[..]

En dan kan je ineens 20km harder.. Of het regent ineens snelheids boetes.

dat valt wel mee hoor, bovendien wijkt standaard een kmteller ook al af
Mn eerste auto daar deed de snelheidsmeter het niet eens van! Dat was wel lachen als ik werd aangehouden: meneer weet u wel hoe hard u reed?
eehmz, nee ik heb niet op de teller gekeken
vosss is de naam,
pi_15403131
15 inch moet het in ieder geval zijn. De 55 is de hoogte-breedte verhouding. ( 55% van de breedte ) 205 of 215, enz is de breedte.
Van belang is de afrolomtrek. Doe je bredere banden om je velg dan zal de hoogte/breedte verhouding naar beneden moeten.

Tik op google 'afrolomtrek banden' in, en je krijgt plenty resultaten.

everybody must be happy
  zondag 14 december 2003 @ 23:17:59 #13
14827 Kogando
Modelprutser
pi_15416128
Wat is de 'ET Maat'?
pi_15420516
quote:
Op zondag 14 december 2003 23:17 schreef Kogando het volgende:
Wat is de 'ET Maat'?
afstand tussen het midden van de velg en het aanlegvlek waarmee deze tegen de as ligt.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_15480836
quote:
Op zondag 14 december 2003 23:17 schreef Kogando het volgende:
Wat is de 'ET Maat'?
Ik hoop dat je dat gecheckt hebt voor je die velgen kocht.

(of de velgen lagen al op zo'n zelfde auto)

Anders zou je wel eens een probleem kunnen hebben !

Member off "The lords of the Ring" says : Wie later remt, rijd langer snel !
  woensdag 17 december 2003 @ 17:36:23 #16
41915 Eul
Greetings Eul
pi_15488217
De ET waarde is (iets makkelijker gezegt) een maat om aan te geven waar het opspanvlak zit ten opzichte van het hart van de velg. Die maat geeft dus aan hoe ver de velg naar binnen of buiten steekt. Het is heel belangrijk dat die maat wel klopt want die maakt deel it van de wielgeometrie.

Welke banden er op een velg mogen hangt af van de breedte er van, die is in "J" aangegeven en staat vaak (net als de ET waarde) aan de binnenkant van de velg op op de buitenste rand aan de binnenkant.

Bij elke J-maat mogen een paar breette matne gebruikt worden, als je buiten die tollerantie komt staat de band to bol op de velg. Wat is de J-maat?

pi_15505361
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:19 schreef AsconaB-16V het volgende:
Ik hoop dat je dat gecheckt hebt voor je die velgen kocht.

(of de velgen lagen al op zo'n zelfde auto)

Anders zou je wel eens een probleem kunnen hebben !

Ze passen er op en zijn ook 15", is dat niet goed genoeg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')