De maat die er nu onder zit is 205/55/R15. Ik heb weer 15" velgen gekocht maar volgens mij zijn die wel wat breder. Wat ik me nou afvraag is het volgende.
Is het zo dat je om een velg bijvoorbeeld 205, 215 of 225 kan leggen? Of is er maar 1 maat mogelijk?
Ik neem aan dat de 55 en R15 altijd hetzelfde moet blijven.
[Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 14-12-2003 12:38]
de breedte kan enigsinds verschillen, maar 175 dat gaat niet passen op een velg die eik 215 ofzo moet hebben.
Je kan wel een iets smallere band erop doen, dan wordt ie platter zegmaar, lastiger om hem erop te krijgen, maar ziet wel stoerder uit (uitkijken met stoeprandjes )
quote:Je zit volgens mij automatisch vast aan de maat van de velg. Daar bestel je je banden ook naar als ik het goed heb.
Op zondag 14 december 2003 12:32 schreef Kogando het volgende:
De maat die er nu onder zit is 205/55/R15. Ik heb weer 15" velgen gekocht maar volgens mij zijn die wel wat breder. Wat ik me nou afvraag is het volgende.Is het zo dat je om een velg bijvoorbeeld 205, 215 of 225 kan leggen? Of is er maar 1 maat mogelijk?
Ik neem aan de 55 en R15 altijd hetzelfde moet blijven.
By the weg: welke banden ga je er onder leggen? Bridgestone Potenza beveel ik aan.... Mooie banden met een extra dik uiterlijk door de 'velgbescherming' (er zit gewoon een laagje rubber meer op in de buurt van de velg.)
quote:En dat is juist lelijk IMO!
Op zondag 14 december 2003 12:41 schreef SSSylvester het volgende:
By the weg: welke banden ga je er onder leggen? Bridgestone Potenza beveel ik aan.... Mooie banden met een extra dik uiterlijk door de 'velgbescherming' (er zit gewoon een laagje rubber meer op in de buurt van de velg.)
Enige nadeel zijn dan de stoeprandjes, maarja, als je je dure wielen aan gort rijdt ben je gewoon een debiel denk ik
quote:Ok, dus ik kan zowel 205 als 215 eronder kwijt.
Op zondag 14 december 2003 12:39 schreef vosss het volgende:
eik moet alleen de 15" hetzelfde blijven
Da's de grootte van de velg, in diameter zegmaar.de breedte kan enigsinds verschillen, maar 175 dat gaat niet passen op een velg die eik 215 ofzo moet hebben.
Je kan wel een iets smallere band erop doen, dan wordt ie platter zegmaar, lastiger om hem erop te krijgen, maar ziet wel stoerder uit (uitkijken met stoeprandjes)
Maar als ik ipv 55, 50 of 60 doe dan klopt de diameter en daarmee mijn aangegeven snelheid toch niet meer?
quote:Klopt, dan krijg je te grote of te kleine wieldiameters.. en neeeeeeee, geen bredere of smallere banden eronder leggen
Op zondag 14 december 2003 12:45 schreef Kogando het volgende:[..]
Ok, dus ik kan zowel 205 als 215 eronder kwijt.
Maar als ik ipv 55, 50 of 60 doe dan klopt de diameter en daarmee mijn aangegeven snelheid toch niet meer?
quote:Ok, kan ik nog op de velg terugvinden wat de aanbevolen breedte van de band is?
Op zondag 14 december 2003 12:47 schreef Snuitebolletje het volgende:
Klopt, dan krijg je te grote of te kleine wieldiameters.. en neeeeeeee, geen bredere of smallere banden eronder leggen
quote:bullshit, die 40 50 65 whatever is gewoon de hoogte van de band.
Op zondag 14 december 2003 12:47 schreef Snuitebolletje het volgende:[..]
Klopt, dan krijg je te grote of te kleine wieldiameters.. en neeeeeeee, geen bredere of smallere banden eronder leggen
en breder of smaller is ook geen enkel probleem!
Ik heb zelf ook een smallere band erop dan eik op de velg hoort, puur omdat dat wat mooier uitziet
het kan allemaal dus
=edit=
Niet goed gelezen, als je een hogere of plattere band erop legt, dan wijkt idd de kmteller af
quote:En dan kan je ineens 20km harder.. Of het regent ineens snelheids boetes.
Op zondag 14 december 2003 12:59 schreef vosss het volgende:
bullshit, die 40 50 65 whatever is gewoon de hoogte van de band.
En je kan makkelijk een hogere of lagere band erop leggen, en breder of smaller kan ooken breder of smaller is ook geen enkel probleem!
Ik heb zelf ook een smallere band erop dan eik op de velg hoort, puur omdat dat wat mooier uitziet
het kan allemaal dus
=edit=
Niet goed gelezen, als je een hogere of plattere band erop legt, dan wijkt idd de kmteller af
quote:dat valt wel mee hoor, bovendien wijkt standaard een kmteller ook al af
Op zondag 14 december 2003 13:43 schreef Kogando het volgende:[..]
En dan kan je ineens 20km harder.. Of het regent ineens snelheids boetes.
Tik op google 'afrolomtrek banden' in, en je krijgt plenty resultaten.
quote:afstand tussen het midden van de velg en het aanlegvlek waarmee deze tegen de as ligt.
Op zondag 14 december 2003 23:17 schreef Kogando het volgende:
Wat is de 'ET Maat'?
quote:Ik hoop dat je dat gecheckt hebt voor je die velgen kocht.
Op zondag 14 december 2003 23:17 schreef Kogando het volgende:
Wat is de 'ET Maat'?
(of de velgen lagen al op zo'n zelfde auto)
Anders zou je wel eens een probleem kunnen hebben !
Welke banden er op een velg mogen hangt af van de breedte er van, die is in "J" aangegeven en staat vaak (net als de ET waarde) aan de binnenkant van de velg op op de buitenste rand aan de binnenkant.
Bij elke J-maat mogen een paar breette matne gebruikt worden, als je buiten die tollerantie komt staat de band to bol op de velg. Wat is de J-maat?
quote:Ze passen er op en zijn ook 15", is dat niet goed genoeg?
Op woensdag 17 december 2003 13:19 schreef AsconaB-16V het volgende:
Ik hoop dat je dat gecheckt hebt voor je die velgen kocht.(of de velgen lagen al op zo'n zelfde auto)
Anders zou je wel eens een probleem kunnen hebben !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |