Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.Geen gekloot met kloontjes.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.
quote:Ik wil heel graag dat de Palestijnen hun eigen staat krijgen. Om dat doel te bewerkstelligen is het echter zaak dat de Palestijnse Autoriteit een zeer duidelijk signaal afgeven van aanpakken terreurgroepen. Dat wordt in diverse akkoorden ook van de Palestijnen geëist.
Op donderdag 11 december 2003 21:41 schreef hazelnoot het volgende:[..]
Ik constateer dat je de Palestijnse akties wel meent te moeten veroordelen, maar dat je nalaat de veel ernstiger moordpartijen en aanverwante criminele daden door de staat Israel uitgevoerd op dezelfde wijze te veroordelen. Dat komt op zijn zachtst gezegd niet erg evenwichtig over.
De Israelische acties zijn ook vreselijk, en beneden alle peil. Maar die zijn het gevolg vanwege de reden die ik hierboven aangaf. Dat de Palestijnse Autoriteit vrijwel niets onderneemt tegen de terreurgroepen. Onder het beleid van Abbas was dat duidelijk wel het geval. Die gaf opdracht om geheime tunnels met Egypte enzo te sluiten.
Wat dat betreft vind ik de conclusie van HRW wel treffend:
quote:bron
Is Change Possible during the Intifada?
Some Palestinian leaders told Human Rights Watch they agree that measures are needed to reduce or eliminate human rights violations and strengthen the justice system, but that such reforms are not possible while the heightened conflict with Israel and the pressure of Israeli restrictions continue.On the contrary, Human Rights Watch believes that the PA can and should take practical steps now, even in the middle of this crisis, to ensure justice and build an effective and independent Palestinian justice system.
quote:Tegen militaire doelen mag er inderdaad verzet worden gepleegd. Voor Israëlische staatburgers gaat dat natuurlijk niet op.
Overigens ben ik van mening dat de Palestijnen in de gegeven situatie op grond van de Conventie van Geneve uitdrukkelijk het recht hebben om verzet te plegen. Persoonlijk zou ik wensen dat zij minder bloederige akties zouden weten te bedenken en uit te voeren. Maar recht op verzet hebben ze. Zij hebben zelf de ervaring dat andere vormen van verzet geen enkele uitwerking heeft op het zeer zware repressieve en voor de Palestijnen uitermate funeste beleid van de staat Israel.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 11-12-2003 22:27]
quote:Tegen militaire doelen mag er inderdaad verzet worden gepleegd. Voor Israëlische staatburgers gaat dat natuurlijk niet op.
Op donderdag 11 december 2003 22:21 schreef schatje het volgende:
Vervolg van [centraal topic] Israël/Palestina discussie #41Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.Geen gekloot met kloontjes.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.
[..]Ik wil heel graag dat de Palestijnen hun eigen staat krijgen. Om dat doel te bewerkstelligen is het echter zaak dat de Palestijnse Autoriteit een zeer duidelijk signaal afgeven van aanpakken terreurgroepen. Dat wordt in diverse akkoorden ook van de Palestijnen geëist.
De Israelische acties zijn ook vreselijk, en beneden alle peil. Maar die zijn het gevolg vanwege de reden die ik hierboven aangaf. Dat de Palestijnse Autoriteit vrijwel niets onderneemt tegen de terreurgroepen. Onder het beleid van Abbas was dat duidelijk wel het geval. Die gaf opdracht om geheime tunnels met Egypte enzo te sluiten.
Wat dat betreft vind ik de conclusie van HRW wel treffend:
[..]bron
[..]Tegen militaire doelen mag er inderdaad verzet worden gepleegd. Voor Israëlische staatburgers gaat dat natuurlijk niet op.
Weet je trouwens dat een aantal extreem rechtse Joodse politieke partijen, die ook aan de regering van Sharon deelnemen in verregaande mate aangejaagd worden door hun extreme fanate rabbi's, die op geen enkele wijze welk compromis dan ook maar wensen? Zij persisteren koste wat kost in het nastreven van Groot Israel, d.i. inclusief Samaria en Judea, dit beslaat de Westbank, bij voorkeur zonder de hier levende Palestijnen. We spreken regelmatig van een democratisch staat, waar ik zo al mijn vraagtekens bij zet, maar als je de invloed kent van de extreem fanatieke rabbi's op het politieke proces in Israel zou je ook van een fundamentalistische theocratie kunnen spreken. Hij is alleen verdekter dan de theocratie zoals die in Iran aan de macht is, omdat daar de ayatolla's zelf politieke bestuursfunkties vervullen, terwijl dat in Israel overgelaten wordt aan voor deze rabbi's opererende politici, maar verder is het verschil niet eens zo groot.
quote:Laat ze Jeruzalem ontmantelen en ergens anders weer opbouwen, een in de westerlijke sahara de andere in de rimboe van brazilie
Op vrijdag 12 december 2003 00:22 schreef Cart_man het volgende:
Wat ik me nu afvraag, is of het wel nut heeft om te gaan discussiëren over iets wat toch nooit zal ophouden. Israël en Palestina zullen elkaar nooit erkennen, het moorden zal aan beide kanten blijven doorgaan en geen hond die er wat aan kan doen.
quote:Het zou een schande voor de wereld zijn als deze moordpartijen niet stoppen, het moet stoppen. Niet alleen in het belang van de Israeli's en de Palestijnen, maar ook voor de veiligheid in de wereld in het algemeen. De invloed van het voortduren van dit conflict is een belangrijke voedingsbodem en drijfveer voor het internationale terrorisme onder fanate moslimgroepen. De Islamitische wereld als geheel voelt zich zwaar beledigd doordat de Palestijnen geen recht gedaan wordt. Het westen krijgt daarvan deels de schuld omdat zij de staat Israel op allerlei wijze steunen en niet zorgen dat er een redelijk te achten oplossing komt. Het is dus ook voor onze eigen veiligheid van belang dat er aan een aanvaardbare oplossing gewerkt wordt. Let wel: aanvaardbaar voor beide partijen en niet alleen voor Israel en de Israeli's
Op vrijdag 12 december 2003 00:22 schreef Cart_man het volgende:
Wat ik me nu afvraag, is of het wel nut heeft om te gaan discussiëren over iets wat toch nooit zal ophouden. Israël en Palestina zullen elkaar nooit erkennen, het moorden zal aan beide kanten blijven doorgaan en geen hond die er wat aan kan doen.
quote:Wat is en bedoel je eigenlijk met zionistische demonisatie in dit verband? Het openbare leven in de autonome gebieden in Palestina wordt beheerst door de extremistische organisaties. Dat is geen probleem of verantwoordelijkheid voor de staat Israël, want daarvoor zijn het autonome gebieden.
Op donderdag 11 december 2003 21:06 schreef IPdaily het volgende:Het is inderdaad jammer dat de Palestijnen hun echte gezicht niet kunnen/mogen laten zien. Ze zijn slachtoffer van Palestijns extremisme en zionistische demonisatie.
quote:Die kreet is zo ongeveer de enige die is toegestaan, behalve ook nog dood aan Bush"! Zoals je in de krant hebt kunnen volgen worden in Israël kritische geluiden wel getolereerd. Denk maar aan Nederlandse en Internationale organisaties zoals "Een ander Joods geluid", die worden echt niet tegengehouden bij de Israëlische grens.
Wie zou ze werkelijk hun eigen gezicht kunnen laten zien? Jij? of krijgen we dan weer te horen dat er enkel "Allah akbar, dood aan de joden" wordt gekrijst
In Palestina is een kritisch geluid onmogelijk en zal het buitenland het moeten verwoorden. Als jij pro-Palestina denkt te zijn, dan zou dat "andere" geluid eigenlijk van jou moeten komen. Toch meen ik de retoriek van Arafat te horen in veel zogenaamde "pro-Palestina" posts in dit topic en dat verbaast mij.
Vanavond was er weer een goede docu op ned1:
De Kinderen van Arna
quote:Meer over Arna Mer
IKON - DE DONDERDAG DOCUMENTAIRE
uitzending: donderdag 11 december 23.07 - 00.05 uur Nederland 1
herhaling: zaterdag 13 december 11.00 - 11.58 uur Nederland 1
Arna Mer (1929-1995) leidde in de laatste jaren van haar leven een theatergroepje van Palestijnse kinderen op de Westbank. Haar zoon Juliano, die het groepje regisseerde, heeft al die jaren opnamen gemaakt van de repeterende kinderen. Arna Mer kreeg vlak voor haar overlijden de Right Livelihood Award, een alternatieve Nobelprijs. Juliano Mer Khamis is de zoon van de joodse Arna en een Arabische vader.Een paar van de kinderen in de theatergroep zijn Yussef, Ashraf en A'lla. Door bezig te zijn met toneel proberen ze hun ervaringen uit het vluchtelingenkamp en de dagelijkse realiteit te verwerken. Door haar actieve inzet voor de kinderen vervult Arna een belangrijke rol in de gemeenschap van Jenin. Als de Israëli's de stad bezetten, betekent dat het einde van het theatergezelschap. Arna laat het er niet bij zitten. Ze ontwikkelt een alternatief onderwijssysteem dat een alternatief biedt voor het bestaande systeem dat door de Israëlische bezetting volledig is lamgelegd.
Na het overlijden van zijn moeder en jaren na de sluiting van het theater, zoekt Juliano 'de kinderen van Arna' weer op. Het Israëlisch-Palestijnse conflict is inmiddels opnieuw geëscaleerd en bloedige aanslagen zijn aan de orde van de dag. Het gebouw waar ooit het theater in was gehuisvest, is gebombardeerd. Juliano zelf is inmiddels een bekende acteur en theaterregisseur in Israël. Terug in Jenin komt hij stukje bij beetje achter de tragische levensloop van de kinderen die hem eens zo lief waren: Ashraf is neergeschoten door Israëlische soldaten bij de veldslag om Jenin. Yussef heeft een zelfmoordaanslag gepleegd in Hadera. A'lla is leider van een verzetsgroep als Juliano hem terugvindt.
quote:Vreemd dat men hier denkt (na veel van deze "loze" documentaires) dat de Nederlandse media hier geen aandacht voor zouden hebben. Waar en op welke media hebben ze deze documentaires dan gezien? We wonen toch niet in Palestina! Het bekende psychologische fenomeen, we hebben medelijden met hen en daarom zijn hun vijanden ook automatisch onze vijanden. Je maakt jezelf daarmee wel onderdeel van het probleem, waardoor je niet aan de oplossing kunt werken. Is de AEL dan de oplossing? Ik dacht het niet!
IKON - DE DONDERDAG DOCUMENTAIRE "De Kinderen van Arna"Deze kinderen en hun families hebben de hoop nog niet opgegeven. Ze gaan liever dood dan dat ze hoop opgeven. Iedere kijker moet toegeven dat het recht wat ze vragen zo simpel en terecht is. Ze willen geen onderdrukking en ze willen terug naar hun huizen en dezelfde rechten genieten. Hoe kan een zo verward publiek zoals het westerse deze groep palestijnen steunen wanneer ze haast onzichtbaar zijn geworden in de Westerse media?
De Palestijnen die worden afgebeeld hebben geen menselijke gezicht of menselijk verhaal. Daarom apprecieer ik het feit dat Ikon dit heeft uitgezonden. Ik acht het hoogst noodzakelijk dat the real story van de Palestijnen wordt verteld. Dit laat niet alleen de bombers en Arafat's mislukte beleid zien, maar het gezicht van de kinderen die vanaf hun geboorte in deze ellende leven en die uiteindelijk zo indifferent en keihard worden, dat ze bereid zijn om mensenlevens te wreken ookal kost het hen hun eigen leven.
Helaas hebben deze jongeren geen juiste visie, want dood en wraak zal hun dromen niet verwezenlijken. Deze mensen hebben een strategie nodig die is opgebouwd door de dromen, de wilskracht en de rijke historie. Hoe kunnen de westerlingen zo blind zijn na zo'n documentaire te hebben gezien? Een ding moet ik toegeven, de enige Nederlandse organisatie die de tragedie van de Palestijnen herdenkt en elke keer opbrengt is de AEL. Afgelopen dinsdag hebben zij de Palestijnse vlag meerdere malen tevoorschijn gehaald en na zo'n documentaire denk ik toch wel petje af.
Precies hetzelfde verhaal als met de Nederlandse Molukkers, die plotseling werden ontdekt door de Nederlandse media. Verhalen in de krant over de problemen in de Molukken met familieleden van de Nederlandse Mollukers en het ideaal van de bevrijding van Indonesia. Met als gevolg Molluks-extremisme in Nederland met gewelddadige treinkapingen. Bij de eerste Nederlandse dode draaide de media weer om en was het gelijk einde oefening voor de Nederlandse Mollukers en hebben we ze niet meer gezien.
Best wel zielig hè al die Palestijnse kinderen, tussen al die tanks en soldaten en geen uitzicht op vrede. Ja laten we onszelf maar opblazen, dat is goed voor de Jihad en voor de financiële positie en het aanzien van de familie. Laten we voor het gemak maar even vergeten dat er daarbij ook Joodse en Arabische kinderen in Israël gedood worden. Laten we ook vergeten dat ze sinds 1993 in autonome Palestijnse gebieden woonden, waardoor ze überhaupt zelfmoordaanslagen konden plegen. Er waren best wel andere opties.
quote:Ach jee, er wordt geopperd dat de pro-Israel posters Israelisch geweld opvallend genoeg toejuigen en nu posten pro-Palestina posters ineens Arafat retoriek.
Op vrijdag 12 december 2003 01:15 schreef the.moderator het volgende:[..]
Toch meen ik de retoriek van Arafat te horen in veel zogenaamde "pro-Palestina" posts in dit topic en dat verbaast mij.
Vertel eens "the-ik-probeer-balans-in-deze-discussie-aan-te-brengen-moderator" waar je die retoriek precies terug hoort.
Wat is Arafat retoriek en waar wordt dat gepost?
quote:Dat is al lang geen sprake meer van, het is al jaren weer een overall bezetting.
Op vrijdag 12 december 2003 04:47 schreef the.moderator het volgende:Laten we ook vergeten dat ze sinds 1993 in autonome Palestijnse gebieden woonden,
quote:Zoals ik al zei: "Ze zijn slachtoffer van Palestijns extremisme en zionistische demonisatie." Het Palestijnse extremisme beschrijf je onder (2) en dat is inderdaad een groot probleem. Aan de andere kant is de demonisatie van de Palestijnen aan de "pro-israel" kant evident. Demonisatie die jij vaak bewust of onbewust
Op vrijdag 12 december 2003 01:15 schreef the.moderator het volgende:Wat is en bedoel je eigenlijk met zionistische demonisatie in dit verband? Het openbare leven in de autonome gebieden in Palestina wordt beheerst door de extremistische organisaties. Dat is geen probleem of verantwoordelijkheid voor de staat Israël, want daarvoor zijn het autonome gebieden niet waar, werd in topic #41 als eens uitgelegd
...rest verhaal zie (2)...
Daarom vroeg ik ook:
quote:
Op donderdag 11 december 2003 21:06 schreef IPdaily het volgende:Wie zou ze werkelijk hun eigen gezicht kunnen laten zien? Jij? of krijgen we dan weer te horen...
quote:Het zijn nu net wel deze "loze" documentaires die een gezicht kunnen geven aan de palestijnen. Juist in bijvoorbeeld de bekroonde docu "Checpoint" van laatst, zag je "jan met de palestijnsepet" en Israelische soldaten in het dagelijks leven met checkpoints tussen dorpen en rondom steden nogmaals niks autonoom gebied!!
Op vrijdag 12 december 2003 04:47 schreef the.moderator het volgende:(na veel van deze "loze" documentaires)
Of kan jij een evenwichtiger beeld schetsen van de ervaringen en denkbeelden van de gewonen palestijn die leeft onder de bezetting??? Ik denk dat jij over "De Palestijn" niet veel meer te zeggen hebt dan de standaart blinde demonistatie retoriek.
verder zie northernsstar...
quote:Prima opening schatje, de conclusie van het HRW is inderdaad treffend.
Op donderdag 11 december 2003 22:21 schreef schatje het volgende:
Vervolg van [centraal topic] Israël/Palestina discussie #41
Ook dit deel (42 ) is niet compleet zonder een plaatje van de West-Bank met de geplande veiligheidsmuur. Zeker aan de oostkant zijn de Israelische plannen om een groot deel van de west-bank in te lijven duidelijk zichtbaar
JERUZALEM (ANP) - Een meerderheid van de Israëliërs staat achter het ontmantelen van de meeste joodse neerzettingen in de bezette Palestijnse gebieden. Velen zien dat zelfs los van een vredesakkoord. Dat bleek vrijdag uit een opiniepeiling in de Israëlische krant Yediot Aharonot.
Volgens het onderzoek is 62 procent van de ondervraagden voor het verwijderen van de meeste nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, als deel van een overeenkomst met de Palestijnen. Bijna 38 procent is daar tegen. Ook zonder een vredesakkoord zijn echter de meeste ondervraagden voor een ontmanteling van de nederzettingen.
-------------------------------------
Kennelijk is de meerderheid van de Israeli's verstandiger dan hun regering en hun fanate fundamentalistische rabbi's.
quote:Wel of geen autonoom gebied wordt niet bepaald door de mate waarin de IDF er optreedt, maar juist door de mate waarin de PA er optreedt.
Op vrijdag 12 december 2003 10:16 schreef IPdaily het volgende:Het zijn nu net wel deze "loze" documentaires die een gezicht kunnen geven aan de palestijnen. Juist in bijvoorbeeld de bekroonde docu "Checpoint" van laatst, zag je "jan met de palestijnsepet" en Israelische soldaten in het dagelijks leven met checkpoints tussen dorpen en rondom steden nogmaals niks autonoom gebied!!
quote:De meest contra-productieve documentaires hebben nu eenmaal een zeer laag "Leni Riefenstahl" gehalte. Deze politiek "neutrale" documentaire vanuit de slachtofferoptiek, zal veel meer ongewilde impact hebben. Daarvan heb ik een voorbeeld gegeven, door een reactie op de IKON-site te quoten. Ik denk ook dat er veel meer Arna Mer's in Israël zijn, maar mijn conclusie van de documentaire is dat het vergeefse moeite is. Ik heb best bewondering voor Arna Mer en haar zoon's documentaire, maar wat is nu het doel?
Of kan jij een evenwichtiger beeld schetsen van de ervaringen en denkbeelden van de gewonen palestijn die leeft onder de bezetting??? Ik denk dat jij over "De Palestijn" niet veel meer te zeggen hebt dan de standaart blinde demonistatie retoriek.
Ik heb al eerder gewezen op valse sentimenten. Ken jij historische voorbeelden van oh-gut-wat-zijn-we/ze-zielig documentaires die iets voor de "slachtoffers" zelf hebben opgeleverd. Statistisch zijn er meer zelfmoordpogingen in West Europa, Japan en Amerika dan in Palestina. Ik zou daaruit ook de conclusie kunnen trekken dat je beter af bent om in het eerder/nog-steeds/wederom bezette Palestina te wonen.
[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 12-12-2003 13:50]
quote:Wat wil je nu zeggen??
Op vrijdag 12 december 2003 12:18 schreef the.moderator het volgende:De meest contra-productieve documentaires hebben nu eenmaal een zeer laag "Leni Riefenstahl" gehalte. Deze politiek "neutrale" documentaire vanuit de slachtofferoptiek, zal veel meer ongewilde impact hebben. Daarvan heb ik een voorbeeld gegeven, door een reactie op de IKON-site te quoten. Ik denk ook dat er veel meer Arna Mer's in Israël zijn, maar mijn conclussie van de documentaire is dat het vergeefse moeite is. Ik heb best bewondering voor Arna Mer en haar zoon's documentaire, maar wat is nu het doel?
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 10:16 schreef IPdaily het volgende:Of kan jij een evenwichtiger beeld schetsen van de ervaringen en denkbeelden van de gewone palestijn die leeft onder de bezetting??? Ik denk dat jij over "De Palestijn" niet veel meer te zeggen hebt dan de standaart blinde demonistatie retoriek.
De Dode Zee is de belangrijkste bron voor grondstoffen in het hele gebied. Het meer is verzadigd van een heel scale aan exotische metalen en mineralen en is daarmee economisch enorm van belang voor zowel Jordanië als Israel. Langs de oevers is een hele industrie opgebouwd die tientallen soorten grondstoffen uit het water en het sediment wint.
Al die metalen en mineralen zijn in de loop van duizenden jaren via het water van de Jordaan aangevoerd. Wat niet oplost in het water zakt eenmaal aangekomen in de Dode Zee snel naar de bodem, logisch dus dat het meeste te vinden is in het gebied waar de Jordaan in het meer stroomt.
Er zijn weinig plekken op aarde, zo niet geen andere, waar zoveel verschillende en waardevolle grondstoffen, in zulke grote hoeveelheden te vinden zijn.
Hoeveel invloed zou dit hebben in het geheel?
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 12-12-2003 12:48]
quote:Jullie maken bezwaar dat ik externe factoren zoals religie in de berekening wilde opnemen. Je bent nogal bang voor propaganda en denkt een neutraal beeld van de situatie te hebben. Ik pretendeer geen neutraal beeld te hebben, maar kijk ook naar de andere kant van de medaille. Ga er ook maar vanuit dat jij een gekleurd en vertekend of simplistisch beeld hebt van de werkelijke situatie. Het is ook niet zo dat waar twee mensen of landen ruzie hebben er maar één schuldig kan of moet zijn.
Op vrijdag 12 december 2003 10:07 schreef IPdaily het volgende:[..]
Zoals ik al zei: "Ze zijn slachtoffer van Palestijns extremisme en zionistische demonisatie." Het Palestijnse extremisme beschrijf je onder (2) en dat is inderdaad een groot probleem. Aan de andere kant is de demonisatie van de Palestijnen aan de "pro-israel" kant evident. Demonisatie die jij vaak bewust of onbewust
overneemt, om een paar voorbeelden te noemen:
feestende palestijnen na 11-9
Wat sommige gebeurtenissen betreft zijn ze zeker waar maar worden keer op keer aangehaald om de tegenstander een onmenselijk gezicht te geven, andersom worden ze ook tegen Israel gebruikt denk aan het op ambulances schieten vs het gebruiken voor aanslagen.
"Palestijnen haten de joden meer dan dat ze van hun kinderen houden"
"Geen Arabieren, Geen terreur!"Daarom vroeg ik ook:
[..Wie zou ze werkelijk hun eigen gezicht kunnen laten zien? Jij? of krijgen we dan weer te horen...]
Dus bij deze jouw propaganda:
Pavlov reactie: Feestende Palestijnen na 11-9
Religieusiteit: Palestijnen haten de joden meer dan dat ze van hun kinderen houden
Weerlegbaar: Geen Arabieren, Geen terreur!
Je vergeet dat er een miljoen Arabieren in Israël wonen en ook vergeet je voor het gemak dat ik zei "Geen Israël, Wel terreur!". Mijn simpele vraag is dan, zie ik het misschien helemaal verkeerd. Waren er misschien geen feestende Palestijnen na 11-9? Speelt religie misschien geen belangrijke rol in het conflict? Als de Joden zelf vertrekken uit het gebied is er dan misschien wel geluk en vrede? You tell me!
[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 12-12-2003 13:18]
quote:Ik maak helemaal geen bezwaar tegen de factor religie, dat is idd niet extern maar verweven, waar ik wel bezwaar tegen maak is dat JIJ moslim extremisme bombardeert tot "HET WARE" gezicht van de palestijnen!
Op vrijdag 12 december 2003 12:45 schreef the.moderator het volgende:Jullie maken bezwaar dat ik externe factoren zoals religie in de berekening wilde opnemen. Je bent nogal bang voor propaganda en denkt een neutraal beeld van de situatie te hebben. Ik pretendeer geen neutraal beeld te hebben, maar kijk ook naar de andere kant van de medaille. Ga er ook maar vanuit dat jij een gekleurd en vertekend of simplistisch beeld hebt van de werkelijke situatie. Het is ook niet zo dat waar twee mensen of landen ruzie hebben er maar één schuldig kan of moet zijn.
quote:Voor Israël heeft water sowieso een heel erg grote invloed, alleen dan in de zoete vorm en niet het zeer zoute water van de Dode Zee. Israël heeft ook geen bezette gebieden nodig om vrije toegang te hebben tot de Dode Zee. Wat echter niet wil zeggen dat het in het geheel geen rol speelt. You never know!
Op vrijdag 12 december 2003 12:44 schreef NorthernStar het volgende:
Hoeveel invloed zou dit hebben in het geheel?
[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 12-12-2003 12:55]
quote:Het gaat niet om water maar om grondstoffen. Daar waar de Jordaan de Dode Zee instroomt.
Op vrijdag 12 december 2003 12:53 schreef the.moderator het volgende:[..]
Voor Israël heeft water sowieso een heel erg grote invloed, alleen dan in de zoete vorm en niet het zeer zoute water van de Dode Zee. Israël heeft ook geen bezette gebieden nodig om vrije toegang te hebben tot de Dode Zee.
quote:Je bedoelt dat die grondstoffen zich in de delta - waar de Jordaan de Dode Zee instroomt - ophopen en Israël er alleen via de bezette gebieden bij kan komen?
Op vrijdag 12 december 2003 12:55 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Het gaat niet om water maar om grondstoffen. Daar waar de Jordaan de Dode Zee instroomt.
quote:Juist NIET. Ik heb gezegd dat het moslim-extremisme de dienst uitmaakt in het openbare leven. Daarvan zijn al genoeg voorbeelden in de voorgaande delen van dit topic gegeven. Om één of andere reden is het voor sommigen gemakkelijker om Palestijnen als zielig en weerloos te zien. Dat laatste staat haaks op hun werkelijkheid en hun Arabische trots. De religie compliceert het beeld van en voor het Westen (ons).
Op vrijdag 12 december 2003 12:53 schreef IPdaily het volgende:[..]
Ik maak helemaal geen bezwaar tegen de factor religie, dat is idd niet extern maar verweven, waar ik wel bezwaar tegen maak is dat JIJ moslim extremisme bombardeert tot "HET WARE" gezicht van de palestijnen!
quote:Ja en in de delta zijn de zwaardere metalen en mineralen neergeslagen.
Op vrijdag 12 december 2003 12:58 schreef the.moderator het volgende:[..]
Je bedoelt dat die grondstoffen zich in de delta - waar de Jordaan de Dode Zee instroomt - ophopen en Israël er alleen via de bezette gebieden bij kan komen?
En ook wat je aan grondstoffen in de rest van de bodem van de Dode Zee vind, is daar in tig keer hogere concentraties aanwezig.
Als je ziet wat Israel nu al uit het meer wint (en vervolgens exporteert) zullen ze vast het economisch belang van het deltagebied wel inzien. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op het weer af te staan.
Onderaan staat een overzicht van de winning van alle natuurlijke grondstoffen over verschillende jaren. De belangrijkste komen allemaal uit de Dode Zee. Bovendien stijgt de produktie ervan enorm terwijl de rest gelijk blijft of zakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |