quote:Het begint wel erg vreemd te klinken eigenlijk.
AMSTERDAM - Marc Kalmann, de joodse inwoner van de Haagse Schilderswijk die zegt dat hij wordt geterroriseerd door Marokkaanse jongeren, wil Nederland verlaten.
Hij zegt van plan te zijn nog deze week asiel aan te vragen bij de Israëlische ambassade. ''Om de Nederlandse autoriteiten, die niets doen om te voorkomen dat ik hier wordt vervolgd, in verlegenheid te brengen.''
Aanleiding is een incident, afgelopen zaterdag, waarbij hij zou zijn bekogeld met bakstenen. ''Als ze me hadden geraakt was ik dood geweest,'' aldus Kalmann vanmorgen. Op zijn aanwijzing zijn twee jongens aangehouden, maar die werden na verhoor naar huis gestuurd wegens gebrek aan bewijs. Volgens de politie ging het om twee jongens van niet-Marokkaanse afkomst, die zichzelf hadden gemeld toen ze hoorden dat ze werden gezocht.
Kalmann beschuldigt de politie ervan dat zij geen bescherming biedt. De politie bezweert echter dat de man 'zeer intensieve' beveiliging krijgt van agenten in burger, maar dat Kalmann zich niet altijd aan de afspraak houdt om het bureau te bellen als hij zijn woning verlaat.
Kalmann: ''Ik ben officier geweest in het Israëlische leger en ik kan ruiken of ik wordt gevolgd of niet. En dat gebeurt niet.''
De joodse man, voormalig docent aan een universiteit in Georgia (VS), zegt een pistool te hebben gekocht om zichzelf te verdedigen. Als hij opnieuw wordt bedreigd, zal hij er niet voor terugschrikken het wapen te gebruiken, verzekert hij. Op de vraag of de politie het wapen in beslag zal nemen, antwoordde een woordvoerder: ''Mijnheer Kalmann heeft wel meer van dergelijke verhalen. Hij zou ook een knokploeg optrommelen.''
quote:Een bewapende ex-officier die zijn achtervolgers kan RUIKEN??? Waar hebben we het hier over? Een joodse herder?
Op dinsdag 19 juni 2001 15:41 schreef links234 het volgende:
Het begint wel erg vreemd te klinken eigenlijk.
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 15:45 schreef Ringo het volgende:
alsof je in Israël NIET met stenen wordt bekogeld...
De laatste stenengooiers waren trouwens geen marokkanen.
quote:Nee, dat waren palestijnen
Op dinsdag 19 juni 2001 16:24 schreef links234 het volgende:
En omhoog:De laatste stenengooiers waren trouwens geen marokkanen.
quote:Sinds Nederland de uitwassen van Marroko moet opvangen
Op dinsdag 19 juni 2001 16:54 schreef HiZ het volgende:
En sinds wanneer moeten Israelische burgers politiek asiel vragen in Israel?
quote:Dat bedoel ik dus met vaag. Hij is trouwens amerikaan.
Op dinsdag 19 juni 2001 16:54 schreef HiZ het volgende:
En sinds wanneer moeten Israelische burgers politiek asiel vragen in Israel?
Overigens heb ik dit geval nu al een paar weken gevolgd en begin toch een beetje te geloven dat Kalmann een beetje last van paranoïde achtervolgingswaanzin heeft.
Er zal ongetwijfeld een grond van waarheid in zijn verhalen zitten, maar bij de laatste paar incidenten lijken mij de zaken door hem wat uit het verband gerukt.
Wat natuurlijk niet goedpraat dat de buurtbewoners zo'n man gewoon niet mogen lastig vallen.
Overigens doet mij dit verhaal heel in de verte denken aan de (naar later bleek) door hemzelf in scene gezette ontvoering van Jules Croiset, enige jaren geleden, tijdens alle ophef over een stuk van Fassbinder.
Soms kan je als Jood ook te veel in een slachtoffer-rol kruipen
quote:Dat kan iedereen, dus ik zie niet in waarom een jood niet.
Op dinsdag 19 juni 2001 17:10 schreef golfer het volgende:
quote:idd. Een beetje vreemd vind ik het allemaal wel.
Als Jood ben je niet automatisch Israelisch staatsburger.Overigens heb ik dit geval nu al een paar weken gevolgd en begin toch een beetje te geloven dat Kalmann een beetje last van paranoïde achtervolgingswaanzin heeft.
[...]
Overigens doet mij dit verhaal heel in de verte denken aan de (naar later bleek) door hemzelf in scene gezette ontvoering van Jules Croiset, enige jaren geleden, tijdens alle ophef over een stuk van Fassbinder.
quote:Ja, en in België komen dit soort incidenten natuurlijk nooit voor en daarom ben jij daar natuurlijk gaan wonen?
Op dinsdag 19 juni 2001 18:20 schreef Aernout het volgende:
Goede actie! Die zogenaamd tolerante Nederlandse samenleving staat mooi voor lul. Hopelijk gebruikt iemand dit incidentje om de problemen eindelijk eens bij de wortel aan te pakken.
quote:
quote:Wat ik daarmee bedoel, is dat je het Joods-zijn niet moet gebruiken om jezelf extra zielig of zo te vinden, vanwege bijvoorbeeld de geschiedenis.
Op dinsdag 19 juni 2001 18:35 schreef aa het volgende:
Verklaar je nader.
Wat niets afdoet aan het feit dat ik vind dat bewoners uit een buurt een andere buurtbewoner met rust moet laten, ongeacht de achtergrond: Nederlands, Joods, Chinees of whatever.
quote:never mind.
Op dinsdag 19 juni 2001 19:06 schreef golfer het volgende:[..]
..
Maar deze meneer beweert in het Israelische leger te hebben gezeten. En ik kan je verzekeren dat hij dan wel Israelisch staatsburger is ook.
quote:Een mooit voorbeeld hiervan is de Croiset affaire in verband met het toneel stuk De stad, de dood ..(en nog iets) waarbij meneer Croiset een complete antisemitische ontvoeringsactie tegen zichzelf in scene zette om een daad te stellen tegen het anti semitisme.
Op dinsdag 19 juni 2001 18:35 schreef aa het volgende:[..]
Verklaar je nader.
quote:Daar doelde ik niet op.
Op dinsdag 19 juni 2001 20:40 schreef HiZ het volgende:[..]
Een mooit voorbeeld hiervan is de Croiset affaire in verband met het toneel stuk De stad, de dood ..(en nog iets) waarbij meneer Croiset een complete antisemitische ontvoeringsactie tegen zichzelf in scene zette om een daad te stellen tegen het anti semitisme.
quote:Ja, het gedrag van 1 persoon is representatief voor de hele groep.
Op dinsdag 19 juni 2001 20:40 schreef HiZ het volgende:[..]
Een mooit voorbeeld hiervan is de Croiset affaire in verband met het toneel stuk De stad, de dood ..(en nog iets) waarbij meneer Croiset een complete antisemitische ontvoeringsactie tegen zichzelf in scene zette om een daad te stellen tegen het anti semitisme.
quote:Omdat het nu niet over marokkanen gaat klinkt het ineens vreemd?
Op dinsdag 19 juni 2001 15:41 schreef links234 het volgende:[..]
Het begint wel erg vreemd te klinken eigenlijk.
Gewoon terug sturen naar Marokko ook al zijn het nederlandse jongeren. Gelijke behandeling.
quote:nee. Lees dat artikeltje maar even.
Op woensdag 20 juni 2001 01:34 schreef evert het volgende:[..]
Omdat het nu niet over marokkanen gaat klinkt het ineens vreemd?
Selectieve twijfel ineens?
quote:
Op woensdag 20 juni 2001 11:19 schreef Flexer het volgende:
Gewoon terug sturen naar Marokko ook al zijn het nederlandse jongeren. Gelijke behandeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |