Er was gisteravond een documentaire op de BBC, waarin ze duidelijk maakten dat geweld en vooral wapengebruik wel degelijk sterk toegenomen was door hip-hop. Vooral jongeren uit de leeftijdscategorie 12-16 jaar zouden erg snel beïnvloed worden door hun idolen en zelfs vanuit de hip-hop wereld zelf komt er steeds sterkere kritiek op wapen en geweldsverheelijkers als 50 Cent. Ze bewonderen de 'Get rich or die trying' instelling aangezien ze het zelf al zo moeilijk hebben tegenwoordig.
Men verwacht dat binnen afzienbare tijd het wapengebruik onder jongeren in Engeland op hetzelfde niveau zal zijn als in de VS.
Ik vind het erg moeilijk om hier een uitgesproken mening over te hebben. Aan de ene kant vind ik dat muziek nooit zo'n grote invloed kan hebben en de geweldsverheerlijking vooral wordt ingegeven door maatschappelijke factoren. Bovendien is censuur eigenlijk al een non-issue.
Aan de andere kant zijn er dus deze wel degelijk professionele onderzoeken en cijfers die bewijzen dat (bepaalde) hip-hop echt wel een negatieve invloed heeft op jonge kinderen.
Wat is nu de oplossing? 'Parental Advisory' stickertjes werken toch niet.
Iemand een serieuze mening? Let wel: dit is geen hip-hop bash topic
die lui hebben al problemen voor ze die muziek gehoord hebben, dus een beetje dom om diezelfde problemen aan (no matter welke) muziek te koppelen.
censuur is voor mij uit den boze.
als je iets niet wil horen, luister je er niet naar...
en muziek schadelijk voor jongeren?
komop, dan vind ik dat je eerder partijen als de AEL het zwijgen op moet leggen...
Ik denk dat dit gewoon veel te maken heeft met hoe zwak je persoonlijkheid is.
quote:Natuurlijk is het zo dat deze jongeren al allerlei problemen hebben en eerder tot agressie en geweld geneigd zijn. Het blijkt echter dat deze muziek deze gevoelens zwaar versterkt en het ook een (voor hen) bepaalde legitimiteit geeft. Als beroemde mensen dat doen, kunnen wij dat ook wel maken, denken ze.
Op woensdag 10 december 2003 14:15 schreef realist_ik het volgende:
die lui hebben al problemen voor ze die muziek gehoord hebben, dus een beetje dom om diezelfde problemen aan (no matter welke) muziek te koppelen.
quote:
Op woensdag 10 december 2003 14:22 schreef Redman het volgende:
Zo zijn er ook zat Frans Bauer fans die hun huis hebben veruilt voor een woonwagen.
bron?
quote:ik denk dat er nog wel een klein verschil is tussen het dragen van bepaalde kleding en het daadwerkelijk op zoek gaan naar wapens om iemand een cap in z'n ass te busten.
Op woensdag 10 december 2003 14:20 schreef Salvad0R het volgende:
Als dat met kleding al zo gaat, dan lijkt t me logisch dat de get rich or die trying mentaliteit ook wel zijn weg vindt naar de normen en waarden van mensen die deze muziek oke vinden.
Het lijkt me bovenal een taak van de ouders, school, omgeving en overheid om te zorgen dat dit soort mensen niet ontsporen, want door bepaalde muziek te verbieden maak je die juist alleen maar aantrekkelijker. Die "Parental Advisory"-stickers helpen in ieder geval geen moer, het is meer een soort "Seal of approval" wanneer je toch al naar gewelddadige muziek op zoek bent. Er is ook genoeg hiphop-muziek met een meer positieve boodschap, maar vreemd genoeg is die juist vaak meer underground dan de gewelddadige variant.
quote:Jah
Op woensdag 10 december 2003 14:25 schreef realist_ik het volgende:[..]
ik denk dat er nog wel een klein verschil is tussen het dragen van bepaalde kleding en het daadwerkelijk op zoek gaan naar wapens om iemand een cap in z'n ass te busten.
quote:Hmm.. dit verhaal kende ik nog niet. Ik had meer de indruk dat goth en metal-liefhebbers ook wel allerlei gewelds erheerlijking horen, maar dat het toch meer ver-van-m'n bed geweld is, wat uiteindelijk ook in mindere mate invloed heeft. Het gaat meer om duivelse zaken e.d.
Op woensdag 10 december 2003 14:22 schreef Punica het volgende:
Bijvoorbeeld onder gothics, die het leuk vinden om in hun armen te krassen met scherpe voorwerpen, zonder enige reden eigenlijk maar omdat ze dat zo oppikken, en daarmee beinvloeden ze andere nook weer, met andere woorden, als 1 schaap over de dam is volgen er meer.
Het probleem met hip-hop is juist dat de jongeren erg kunnen relateren aan de sfeer en omgeving die geschetst wordt. Het heeft iets alledaags voor hen, en het gewled wat vervolgens voorkomt zien ze als niet meer dan een normaal gevolg.
quote:Body Count
Op woensdag 10 december 2003 14:29 schreef Redman het volgende:
Ok, ik moet toegeven dat ik onder invloed van Ice-T zijn plaatje "Cop Killer" wel een paar piggs heb omgelegd. Maar toen zat Ice in zijn hardrock periode dus dat telt gelukkig niet.
quote:Ja, ik ook. Maar wanneer dus blijkt dat er heel veel jongeren zijn, bij wie dit niet zo is, en die groep procentueel erg sterk groeit....
Op woensdag 10 december 2003 14:27 schreef Zander het volgende:
Ik ben ook opgegroeid met NWA, Geto Boys, 2 Live Crew en dergelijken, maar ik kan me zelf niet herinneren dat ik de boodschap die in die muziek verpakt zit ooit serieus heb genomen. Ik heb het altijd als een soort 'cartoongeweld' gezien, net zoals Scarface of Goodfellas ook maar gewoon films zijn.
quote:... dan is het wel een serieus probleem, inderdaad. Ik denk dat het voor een deel ook aan de media ligt, Zij halen types als 50 Cent of in 't verleden bijv. Notorious BIG binnen als helden en overladen ze met Awards etc., terwijl het eigenlijk gewoon (voormalig) criminelen zijn met een strafblad dat nog niet eens op een rol behangpapier past. Deze artiesten zijn populair, dus de media ontkomt er niet aan om daar aandacht aan te schenken, maar wat meer kritiek op hun levensstijl zou ook wel gepast zijn.
Op woensdag 10 december 2003 14:37 schreef Posdnous het volgende:
Maar wanneer dus blijkt dat er heel veel jongeren zijn, bij wie dit niet zo is, en die groep procentueel erg sterk groeit....
quote:Nou, dat vind ik niet. Ik heb niets tegen de hip-hop cultuur en bezoedeling van de blanke cultuur zou ik het al helemaal niet noemen.
Op woensdag 10 december 2003 14:42 schreef Redman het volgende:
Eigenlijk is dit al een hele oude discussie die al 13 jaar geleden in de Us werd en nog steeds wordt gevoerd. Met Tipper Gore voorop in de strijd tegen deze vergiftiging van onze blanke jongeren cultuur en hun tere blanke zieltjes.
Het gaat meer om feiten die aan het daglicht komen en ik vroeg me af wat hieraan gedaan zou kunnen worden, voor er inderdaad, massale stemmen opgaan om hip-hop in het algemeen in een kwaad daglicht te stellen of te verbieden op enigerlei manier.
quote:Dit is ook niet mijn gedachte dit is de gedachte van Tipper Gore die al jaren een strijd tegen hiphop voert.
Op woensdag 10 december 2003 14:57 schreef Posdnous het volgende:[..]
Nou, dat vind ik niet. Ik heb niets tegen de hip-hop cultuur en bezoedeling van de blanke cultuur zou ik het al helemaal niet noemen.
Het gaat meer om feiten die aan het daglicht komen en ik vroeg me af wat hieraan gedaan zou kunnen worden, voor er inderdaad, massale stemmen opgaan om hip-hop in het algemeen in een kwaad daglicht te stellen of te verbieden op enigerlei manier.
quote:Ik wil niet lullig doen, maar Biggie is een beetje een slecht voorbeeld. Biggie is in zijn jeugd naar een Private School gestuurd, zo'n school waar ze allemaal in uniform lopen. Ik dacht zelfs dat Biggie wel uit Brooklyn, maar niet uit het arme gedeelte kwam. Biggie was iemand die enorm geinspireerd raakte door de hiphop scene en is daardoor zelf gaan rappen. Dat hij over geweld en dat soort dingen rapte heeft hij zelf voor gekozen, omdat hij vond dat juist dat verteld moest worden. De grootste fout die mensen ook maken over Gangsta Rap, is namelijk dat zij denken dat geweld verheerlijkt wordt, terwijl juist het verhaal verteld wat er allemaal gaande is in de ghetto's en de boodschap is juist om het niet te doen. Maar dat snappen maar weinig mensen kennelijk.
Op woensdag 10 december 2003 14:44 schreef Zander het volgende:[..]
... dan is het wel een serieus probleem, inderdaad. Ik denk dat het voor een deel ook aan de media ligt, Zij halen types als 50 Cent of in 't verleden bijv. Notorious BIG binnen als helden en overladen ze met Awards etc., terwijl het eigenlijk gewoon (voormalig) criminelen zijn met een strafblad dat nog niet eens op een rol behangpapier past. Deze artiesten zijn populair, dus de media ontkomt er niet aan om daar aandacht aan te schenken, maar wat meer kritiek op hun levensstijl zou ook wel gepast zijn.
quote:Uit de AllMusic Guide: "Attracted by the money and flashy style of local drug dealers, he started selling crack for a living. He got busted on a trip to North Carolina and spent nine months in jail, and upon his release, he made some demo recordings on a friend's four-track."
Op woensdag 10 december 2003 15:13 schreef Mr.Tear het volgende:
Ik wil niet lullig doen, maar Biggie is een beetje een slecht voorbeeld. Biggie is in zijn jeugd naar een Private School gestuurd, zo'n school waar ze allemaal in uniform lopen. Ik dacht zelfs dat Biggie wel uit Brooklyn, maar niet uit het arme gedeelte kwam. Biggie was iemand die enorm geinspireerd raakte door de hiphop scene en is daardoor zelf gaan rappen. Dat hij over geweld en dat soort dingen rapte heeft hij zelf voor gekozen, omdat hij vond dat juist dat verteld moest worden.
Nou, zo slecht is mijn voorbeeld dus niet. Het is niet mijn favoriete genre, maar ik weet ook wel dat gangsterrap niet noodzakelijk altijd geweld verheerlijkt. Maar vaak wordt er in die muziek wel een behoorlijk dubbele standaard gehanteerd: in het ene nummer pimpen met al je geld, guns en je vrouwen, en in het volgende nummer huilen over doodgeschoten homies. 2Pac was daar ook altijd zo goed in...
quote:Maar haar gedachte is wat anders dan het punt dat ik hier aankaart.
Op woensdag 10 december 2003 15:04 schreef Redman het volgende:[..]
Dit is ook niet mijn gedachte dit is de gedachte van Tipper Gore die al jaren een strijd tegen hiphop voert.
quote:Ok, dan zal ik mijn menig ook ff geven. Ik vind dat je nooit muziek allen mag beschuldigen van veranderingen in de maatschappij. Veel meer factoren spelen hier mee. Kijk eens naar de gezins situaties van veel van die kinderen.
Op woensdag 10 december 2003 15:36 schreef Posdnous het volgende:[..]
Maar haar gedachte is wat anders dan het punt dat ik hier aankaart.
Waarom kijken al die (kleine) ghetto kids altijd op tegen hun rappende helden en waarom willen ze net zo leven als zij. Omdat in hun ogen, die rapper hun vaderfiguur en hun rolmodel is. Veel kinderen in achterstandswijken in zowel England als de VS zijn vaderloos en leven in een niet al te rooskleurige thuissituatie. En er is niemand die ze verteld dat het niet zo moet. De fout ligt hier denk ik meer bij de ouder(s) en de opvoeding van de kinderen.
Nou heb ik de docu niet gezien dus kan ik niet oordelen over de kinderen die gefilmd werden.
quote:Dat is ook zo, de muziek is zeker niet de oorzaak van alle problemen, maar speelt er wel op in. De sociale situatie maakt hen ontevreden en ongelukkig, de muziek geeft het een 'zogenaamde' oplossing (volgens die kids dan). Met schijnbaar nogal verstrekkende gevolgen. Ervanuit gaande dat die sociale situatie niet zo snel verandert, zal men zich eerder richten op de muziek, aangezien het volgens deskundigen niet langer door kan gaan op deze manier. Dan kan iedereen wel zeggen, dat ligt aan de maatschappelijke factoren, maar die zijn te moeilijk om op te lossen. Rapmuziek aanpakken is veel gemakkelijker, dus ziet de brave burger in ieder geval dat er wat aan gedaan wordt.
Op woensdag 10 december 2003 15:47 schreef Redman het volgende:Ok, dan zal ik mijn menig ook ff geven. Ik vind dat je nooit muziek allen mag beschuldigen van veranderingen in de maatschappij. Veel meer factoren spelen hier mee. Kijk eens naar de gezins situaties van veel van die kinderen.
Ik voorspel dan ook zware tijden voor hip-hop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |