abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 december 2003 @ 00:53:39 #1
33733 IsaacD
Gevaarlijk exemplarisch
pi_15292298
Aangezien ik vocoder stemmetjes zeer tof vind [Beastie Boys - Intergalactic, Daft Punk - Around the World, Kraftwerk, ettelijke disco hits..] ben ik op zoek naar vocoders...Ik ben voornamelijk op zoek naar "Robot" achtige stemmen, je weet wel van die Transformer-achtige dingen, maar dan wel de "concrete" versie die je op een podium kunt gebruiken, geen plugins en shit..

Bestaan dit soort apparaten wel? Welke merken heb je zoal? [Met google kwam er niet al te veel uit namelijk ]

Make waaaaaaaaaay for the firetruck!
pi_15292690
Natuurlijk bestaan die apparaten. Ze zijn in allerlei vormen verkrijgbaar. Bijv. als een 19" module, ingebouwd in een synthesizer, of als standalone minikeyboard.

Kijk bijv. eens naar de Waldorf Q+ ..
of de MiniKorg

Het geluid van de vocoder, wat je omschrijft als robotachtig, heb je zelf invloed op bij zulke apparaten. Hoe werkt het:

De vocoder heeft een input-signaal nodig... over het algemeen een drumritme of een stem.

Dit input signaal gaat de vocoder vergelijken met een andere audiobron - in het geval van een synthesizer een intern geluid. Er worden frequenties etc etc gemeten... Er worden berekeningen gedaan, en het resultaat is het vocoder-geluid....

Zo kun je bijv. een viool een zin laten zeggen... Of een door een oscillator gevormde blokgolf een zin laten zeggen - dit komt dan al in de buurt van een robotstem.

Wist je dat het vocoder-principe is ontstaan in WW2? Het werd gebruikt om berichten te versleutelen.

pi_15292710
Korg Vocoder: http://www.sexyjazz.de/world/synthesizer/korg.html
Korg microKorg Analog Modeled Synth/Vocoder

Waldorf heeft synths/modules/racks waarin vocoders zitten.
Ook Korg, Yamaha, Roland.....

Verdere merken welke wellicht vocoders hebben (niet nagekeken) zijn EMU, Alesis, Behringer, Boss, Clavia....

Zag laatst toevallig die MicroKorg op http://www.marktplaats.nl/ voor een relatief goedkope prijs te koop staan.

pi_15292719
Mijn schoteltje vliegt nu op diesel.
  woensdag 10 december 2003 @ 02:46:33 #5
42020 DJMarcel.nl
/care sedert 2002
pi_15293219
is er hier een cool edit filter voor wanneer je een stem selecteerd hierin ?
  woensdag 10 december 2003 @ 11:47:37 #6
33733 IsaacD
Gevaarlijk exemplarisch
pi_15297922
Bedankt voor alle info! Alleen heb ik nu nog een vraagje... Ik zag laatst ook nog zoiets als een "talkbox" op www.jimdunlop.com ... Je moet dan iets via een slangetje inspreken ofzoiets.. Ik zag het ook eens op T.V. met een synthesizer. Een vent praatte in zo'n slangetje en kon de toonhoogte van zijn zin bepalen door op een van de toetsen van de synthesizer te drukken..

Mijn Willem Wever vragen van vandaag is... Wat doet zo'n apparaat nu precies? Welke soorten heb je? [Ik heb namelijk nu eentje voor gitaar en synthesizer gezien] In welk opzicht verschilt zo'n "talkbox" nu van een vocoder?

Make waaaaaaaaaay for the firetruck!
pi_15298895
Ik weet niet of jij hetzelfde bedoeld. Maar als je het geluid van de versterker terug laat komen naar de gitarist via een slangetje. En dan doe je die slang in je mond, en dan moet je net doen met je mond alsof je praat.
Krijg je meer zo'n Wah effect.

Bedoel je dat? Of bedoel je effecten module zoals een vocoder ?

"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')