abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 december 2003 @ 16:04:26 #1
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15277284
Hey allemaal,

Ik zit er over de denken om binnen aanzienlijke tijd een mooi mengpaneel aan te schaffen die ik zowel kan gebruiken voor recording als voor oefenen met de band waarin ik speel.
Ik zoek er een met minimaal 8 xlr ingangen

Nu krijg ik allerlei verschillende merken voorgeschoteld in de vorm van "soundcraft", "mackie" "yamaha" en "behringer", maar welk merk is de beste of is beter dan de anderen? En wat zijn de verschillen?
Ik weet dat behringer vrij goedkoop is, maar is die ook echt slechter?

Als laatste heb ik nog de vraag, ben ik gebaat bij een paneel die al versterkt is (powered mixer) of een paneel waar ik een 19" versterker onderplaats?

Bij voorbaat dank!

dinsdag 9 december 2003 @ 16:10:22 #2
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_15277420
tip, bel eens naar de winkel van www.feedback.nl

leg uit wat je wilt, wat je budget is en zij helpen jou de juiste keuze maken (prijs/kwaliteitsverhouding).

"A brain is like a parachute, it only functions when it's open" FRANK ZAPPA
  dinsdag 9 december 2003 @ 16:38:00 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15277919
Ik heb al idd op hun site gekeken, maar ga mn gear waarschijnlijk toch kopen bij conijn muziek in eindhoven ( www.conijnmuziek.com ), want die zitten bij mij in de buurt en geven de laagte prijs garantie, dus als je ergens iets goedkoper vindt, krijg je het voor die prijs, alleen wel met de garantie en service van conijn die echt is!

allen kijk ik bedoel sommige van jullie hebben duidelijk ervaring in die dingen en dan zou ik graag wat tips willen horen!

dinsdag 9 december 2003 @ 16:52:38 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_15278232
Op zich is een non-powered mixer natuurlijk altijd flexibeler, omdat je dan elke versterker eraan kunt koppelen en dus ook later bv nog kunt switchen enzo.

Even kijken naar de features kan natuurlijk nooit kwaad. Zo is het bv handig als je de phantom power per kanaal of per groep kunt schakelen ipv het òf op alle kanalen te hebben, òf helemaal niet (zoals goedkope mixers vaak hebben). Sommige apparatuur heeft namelijk phantom power nodig om uberhaupt te werken (condensator mics), maar andere apparatuur gaat juist stuk als je het op phantom power aansluit (een laptop bv). Het aantal auxen en of ze stereo of mono zijn speelt mee in je keuze, en hangt natuurlijk ook af van de randapparatuur die je hebt. Het is handig als je je auxen kunt schakelen tussen post- en pre-fader, zodat je kunt kiezen of je het volume van het signaal wat je naar je auxen stuurt wil laten afhangen van de stand van je fader of niet. Het kunnen maken van subgroepen is op zich ook praktisch (hoewel bij 8 sporen dat ws niet nodig is).

Je moet per feature wel bedenken of het handig is voor jou om te hebben of niet. Het is niet praktisch om een full-featured mixer aan te schaffen als je er toch nooit gebruik van maakt, want je betaalt er wel voor.

Is 8 sporen trouwens niet wat weinig voor een bandje, of wil je alleen 8 xlr-ingangen voor de mics en wil je hiernaast nog een zooitje line-ingangen?

Qua merken... het enige wat ik uit ervaring kan zeggen is dat ik geen Behringer zou nemen omdat het het doorgaans allemaal nèt niet is. Vaak zijn de EQs niet mooi bv en das gewoon zonde. Voor Mackie betaal je imho teveel voor wat je ervoor krijgt. Een merk om misschien eens naar te kijken is Phonic, die maken hele aardige mixers voor een behoorlijk nette prijs. Bij Feedback staat er nu bv een 24-kanaals (20x mono en 2x stereo) Phonic-mixer te koop met 4 subgroepen en 6 auxen voor maar 800 euro.

[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 09-12-2003 16:53]

woensdag 10 december 2003 @ 20:09:06 #5
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15311758
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 16:52 schreef Tijn het volgende:

Je moet per feature wel bedenken of het handig is voor jou om te hebben of niet. Het is niet praktisch om een full-featured mixer aan te schaffen als je er toch nooit gebruik van maakt, want je betaalt er wel voor.

Is 8 sporen trouwens niet wat weinig voor een bandje, of wil je alleen 8 xlr-ingangen voor de mics en wil je hiernaast nog een zooitje line-ingangen?

Qua merken... het enige wat ik uit ervaring kan zeggen is dat ik geen Behringer zou nemen omdat het het doorgaans allemaal nèt niet is. Vaak zijn de EQs niet mooi bv en das gewoon zonde. Voor Mackie betaal je imho teveel voor wat je ervoor krijgt. Een merk om misschien eens naar te kijken is Phonic, die maken hele aardige mixers voor een behoorlijk nette prijs. Bij Feedback staat er nu bv een 24-kanaals (20x mono en 2x stereo) Phonic-mixer te koop met 4 subgroepen en 6 auxen voor maar 800 euro.

ten 1e, dank voor de info!

Nou die 8 sporen zijn vooral eigenlijk voor in het oefenhok.

Wat betreft de merken, ik zal eens gaan kijk op de site bij phonic!

Ik wil idd ook wel een condensator eraan hangen, dus phantom power is wel een vereiste!

Weet iemand btw iets van het merk soundcraft?

woensdag 10 december 2003 @ 20:11:45 #6
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_15311851
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:09 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Weet iemand btw iets van het merk soundcraft?

Prima merk!
  woensdag 10 december 2003 @ 20:34:20 #7
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15312519
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:11 schreef Tijn het volgende:

[..]

Prima merk!

Ik was nog een merk vergeten, komt ie:

Allen&Heath

Veel goede dingen over gelezen, maar ist ook zo goed?

is dat iets

woensdag 10 december 2003 @ 20:37:35 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_15312616
A&H hoort bij de topmerken, maar ik denk niet dat ze dingen maken die echt binnen je budget vallen.
pi_15312622
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:34 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Ik was nog een merk vergeten, komt ie:

Allen&Heath

Veel goede dingen over gelezen, maar ist ook zo goed?

is dat iets

Top merk, wel duur, maar krijgt wel waar voor je geld, vind ik.
pi_15312696
Wat is precies je budget?
Als je veel geld hebt zou je zelfs kunnen kijken voor een compacte digitale mixer; wat ideaal zou zijn voor recording toepassingen.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  woensdag 10 december 2003 @ 20:44:20 #11
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15312800
Ja idd ze zijn wel vrij prijzig ja!!

de Allen&heath WZ14:4:2+ ziet er aan de andere kant wel heel veelbelovend uit!

woensdag 10 december 2003 @ 20:48:10 #12
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15312898
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:40 schreef MaartenGrendel het volgende:
Wat is precies je budget?
Als je veel geld hebt zou je zelfs kunnen kijken voor een compacte digitale mixer; wat ideaal zou zijn voor recording toepassingen.
Ja mn budget wete ik nog niet precies, Kijk voor kwaliteit wil ik wel 1500E uitgeven, maar dan moet het ook wel echt "je-van-het" zijn, voor mindere kwaliteit wil ik dus ook minder uitgeven.

Tevens wil ik dus ook flexibiliteit dus ik wil em ook in het oefenhok en misschien ook wel voor kleine optredens gebruiken

woensdag 10 december 2003 @ 20:49:04 #13
43172 crN
The Excessum
pi_15312917
Ik/wij gebruik(en) zelf een Behringer mixertje en ik moet zeggen dat ie ERRUG goed klinkt!
pi_15313352
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:48 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Ja mn budget wete ik nog niet precies, Kijk voor kwaliteit wil ik wel 1500E uitgeven, maar dan moet het ook wel echt "je-van-het" zijn, voor mindere kwaliteit wil ik dus ook minder uitgeven.

Tevens wil ik dus ook flexibiliteit dus ik wil em ook in het oefenhok en misschien ook wel voor kleine optredens gebruiken

Ik heb zelf goede ervaringen met Spirit (=Soundcraft, maar dan iets goedkoper), ik heb gewerkt met allerlei modellen, waaronder de kleine NotePad en Folio RacPac, tot en met de Live 4 en Digital 328. Dat is allemaal top apparatuur, erg gemakkelijk te bedienen, een goede (Engelse!) geluidskwaliteit, weinig ruis, stevige constructie enz.

Ik denk dat een mixer uit de Spirit FX serie weleens een oplossing voor je band zou kunnen zijn.
Dat zijn hele mooie analoge multi-purpose mixers met een ingebouwde digitale(!) effectunit van Lexicon (=ook een topmerk) en een hoop functies, met een heel schappelijk prijskaartje.

Voor opname is het sowieso beter om een externe versterker te gebruiken, omdat dit bij mindere merken een belangrijke bron van ruis kan zijn en zoals Tijn ook al zegt is ben je dan ook een stuk flexibeler met uitbreiden en/of vervangen van apparatuur.

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  donderdag 11 december 2003 @ 10:36:16 #15
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_15324648
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:05 schreef MaartenGrendel het volgende:

[..]

Ik heb zelf goede ervaringen met Spirit (=Soundcraft, maar dan iets goedkoper), ik heb gewerkt met allerlei modellen, waaronder de kleine NotePad en Folio RacPac, tot en met de Live 4 en Digital 328. Dat is allemaal top apparatuur, erg gemakkelijk te bedienen, een goede (Engelse!) geluidskwaliteit, weinig ruis, stevige constructie enz.

Ik denk dat een mixer uit de Spirit FX serie weleens een oplossing voor je band zou kunnen zijn.
Dat zijn hele mooie analoge multi-purpose mixers met een ingebouwde digitale(!) effectunit van Lexicon (=ook een topmerk) en een hoop functies, met een heel schappelijk prijskaartje.

Voor opname is het sowieso beter om een externe versterker te gebruiken, omdat dit bij mindere merken een belangrijke bron van ruis kan zijn en zoals Tijn ook al zegt is ben je dan ook een stuk flexibeler met uitbreiden en/of vervangen van apparatuur.

Thanks for the tips!

Ik moet idd zeggen ja dat die spirit FX16 er idd ook wel veelbelovend uitziet!

pi_15324947
Ik heb nog een aria mengpaneeltje.. Oud ding maar geen ruis. Van gitaar leraar geweest. Mag je voor een habbekrats hebben. Geen geintegreerde amp. 12 kanaals (mono) Voor de rest geen idee wat ie allemaal kan. Dis de enige pic die ik hier ff bij de hand heb type nr weet ik zo ook nie. Zou ik thuis moeten kijken...

donderdag 11 december 2003 @ 15:35:24 #17
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_15331507
quote:
Op donderdag 11 december 2003 10:49 schreef Klaasklapschaats het volgende:
Ik heb nog een aria mengpaneeltje.. Oud ding maar geen ruis. Van gitaar leraar geweest. Mag je voor een habbekrats hebben. Geen geintegreerde amp. 12 kanaals (mono) Voor de rest geen idee wat ie allemaal kan. Dis de enige pic die ik hier ff bij de hand heb type nr weet ik zo ook nie. Zou ik thuis moeten kijken...

[afbeelding]

wat wil je ervoor hebben?
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_15334290
Spirit, daar ben ik het mee eens. Komt uit de Soundcraft fabriek maar wel vriendelijke prijs/kwaliteit verhouding. Powered zou ik niet doen, met een tweeweg systeempje erachter krijg je veel vetter geluid voor iets meer geld.

Bepaal ook van tevoren hoeveel sub/auxen je wilt gaan gebruiken, beetje jammer als je bijvoorbeeld 4 subs betaalt maar er geen gebruikt. Probeer ook naar een mengtafel te kijken met een fatsoenlijke 3 bands asymmetrische toonregeling, anders moet je er weer equalizers bij gaan kopen enzo.

Succes ermee!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')