Brennie, kun je dan de topic-titel aanpassen plz ? Deze is nu nogal misleidend dan imho.quote:Op maandag 31 mei 2004 00:58 schreef Brennie het volgende:
Oud topic met wat info: Astma
verder kun je bv via google enorm veel info vinden
Laat deze wel open, voor ervaringen etc.
Thanks voor het aanpassenquote:Op maandag 31 mei 2004 12:09 schreef schatje het volgende:
edit: topictitel op verzoek gewijzigd.
Was idd beter geweest, maar is nu aangepast zie ikquote:Op maandag 31 mei 2004 12:07 schreef Stuart het volgende:
[..]
Brennie, kun je dan de topic-titel aanpassen plz ? Deze is nu nogal misleidend dan imho.
Wellicht kun je hiervan maken zoiets als: 'Astma en ervaringen' ?
Hmmmmmz, ik zal er niet meer overheen groeien (ben al 22)quote:Op maandag 31 mei 2004 20:22 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
* Stuart heeft ook astma, maar ben er overheen gegroeit. Heel veel gezwommen vroeger (heb nu 12 diploma's)Werkt echt.
Ik zou geen dag zonder medicijnen kunnen hoorquote:Op maandag 31 mei 2004 20:33 schreef chillv het volgende:
Ik heb zelf ook astma, maar ik ben er bijna overheen gegroeid, speel ook al 9 jaar trompet, dat scheelt ook veel.
Als je astma hebt reageer je bijvoorbeeld op inspanning, als ik bijvoorbeeld echt ga sprinten, ben ik aan het einde benauwd, dat komt omdat de spieren rond mijn luchtwegen te strak aanspannen, waardoor dichtgeknepen wordt. Als dat gebeurd ga je piepend ademhalen, en moet je echt moeite doen om in te ademen. Bij mij viel het wel mee, maar het is best kut als het een ergere vorm is, dan zit je steeds met medicijnen enzo.
Ik heb niet gevraagd hoe het zit met rokenquote:Op maandag 31 mei 2004 20:33 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
@ Stuart
Ik zou het wel aangeven, omdat als er gerookt wordt, ik weet dat van mezelf, dat is NIETfijn. Dan kunnen ze er rekening mee houden. (Dat hoorde natuurlijk al door rookvrije werkplek)
Maar het zou niet eerlijk zijn als je niet zou worden aangenomen omdat je astma hebt. Als dat wel zo is, zou ik er niet gan werken: als ze alleen maar daaraan denken? Ze 'horen' te kijken je presaties enz. "(niet iedereen doet dat helaas)
Ja precies, zo dacht ik er zelf ook overquote:Op maandag 31 mei 2004 20:36 schreef chillv het volgende:
Ik vind het trouwens onzin dat je dat zou moeten melden op je solicitatiegesprek, je hebt toch ook met die astma je diploma's gehaald? Gewoon je medicijnen gebruiken als het nodig is, en als iemand er naar vraagd gewoon uitleggen dat je astma hebt, en dat je even medicijnen nodig hebt. Omdat je astma hebt ben je niet meteen gehandicapt, en kun je nog best gewoon functioneren.
Thanks BMWM3 ! Me eerste dag vandaag viel best meequote:Op maandag 31 mei 2004 23:19 schreef BMWM3 het volgende:
@ Stuart. Wat ik kan zeggen is. Veel succes en ik hoop echt dat je het na je zin hebt en het belangrijkste... Dat de sfeer en je collega's goed is...
Succes
quote:Op dinsdag 1 juni 2004 23:22 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
kijk eens bij 'maandag 31 mei 2004 @ 20:22'![]()
Bestaat al 10 jaar..... 3M verkoopt het al jaren..... was toen ik het gebruikte (10 jaar geleden) 85 gulden ipv 29 gulden voor Ventolin spray 100quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:32 schreef Stuart het volgende:
Ik gebruik zelf trouwens onder meer een Easi-Breathe Ventolin:
[afbeelding]
Voordeel van deze is, dat je géén spacer nodig hebt ! Ik vind het met een gewone Ventolin zonder spacer namelijk best moeilijk eigenlijk
Deze, welke ik nu heb, werkt op het moment dat je inademt. Je hoeft dus niet zelf op het flesje te drukken en dan inademen tegelijkertijd. Dit is echt veel makkelijker![]()
Ik vind dat dus helemaal geen probleem. Heb zelf nogal last van hooikoorts en zie er tijdens zo'n seizoen ook wel eens niet uit, zit aan de pillen, druppels, puffertjes en wat dies meer zij. Heb ik in m'n nieuwe baan totaal geen rare reacties op gekregen.quote:Op maandag 31 mei 2004 19:29 schreef Stuart het volgende:
[i]Verhaal van Stuart
Gelukkig eens een reactiequote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:29 schreef La_Guiri het volgende:
Omdat je je zo alleen voelt zal ik je vertellen dat ik ook astma heb.hb het sinds mijn twaalfde ofzo. Had het in redelijk erge mate, vooral inspanningsastma. Ben ook allergisch voor huisstofmijt.
Ik gebruik dagelijks pulmicort en als ik het echt benauwd heb bricanyl. Ik heb het een keer zo benauwd gehad gedurende enkele dagen dat ik niet kon liggen of niks, mijn medicijnen hielpen niet. Het waren de eerste nachten op mijn nieuwe kamer en ik had nog geen dokter in die plaats. HAd zo´n pijn in mijn borst van het verkrampte ademhalen dat ik dacht dat ik stikte. Ben naar mijn ouderlijk huis gegaan om naar de dokter te gaan en heb toen prednison gehad.
Maar verder gaat het nu redelijk goed moet ik zeggen, het rare is dat ik hier in Spanje er bijna nooit last van heb. Zodra ik in Nederland ben krijg ik weer last van van alles. Zal wel met het klimaat te maken hebben.
Hoop dat je je wat minder alleen voelt nu![]()
Ik heb in de winter ook veel last buiten. Hetzelfe verhaal eigenlijk als het erg mistig is.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:43 schreef Riannuh het volgende:
Ik heb ook astma... als sinds dat ik geboren ben... Ik gebruik ventolin(blauw) en flixotide(oranje)... in de winter gebruik ik het dagelijks omdat ik dan veel meer moeite met inspanning heb en van de kou... ik ga tjah hyperventileren van kou.. dat is niet zo goed in combinatie met astma...
Heeft trouwens iemand anders het zelfde probleem als je last hebt van je astma en je ligt in bed te "piepen" dat je dan niet in slaap komt... zeeeer vervelend... ik ga me dan zo irriteren aan mezelfen daardoor wordt ik meer gestressed en krijg ik er meer last van
Oh ik heb van ventolin en flixotide alle bij het disk ding
Ja, ik gebruik nog steeds medicijnen idd.. en ik bebn dr een beetje overheen gegroeidquote:Op woensdag 2 juni 2004 19:30 schreef Stuart het volgende:
[..]Je schrijft, dat je er overheen bent gegroeid. Hieruit mag ik dan toch opmaken, dat je geen last meer hebt van astma-aanvallen ? Ik maak hier eveneens uit op, dat je ook geen medicijnen dagelijks hoeft te gebruiken ? Of zit ik nu helemaal verkeerd
Aha, soz dat heb ik dan verkeerd begrepenquote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:02 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
[..]
Ja, ik gebruik nog steeds medicijnen idd.. en ik bebn dr een beetje overheen gegroeid![]()
Die spuiten idd die in dit topic staan afgebeeld. In de zomer gebruik ik ze niet, alleen in de winter; bij minder weerstand enz.
Wow, ik zou wel graag willen dat ik dat kon zeggen, dat ik al 1 jaar geen aanval meer heb gehad.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 09:38 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb astma maar na de pubertijd heb ik er weinig last van gehad.
De laatste aanval was 1 jaar geleden. Ik heb het wel veel benauwd en vooral als ik slaap of me juist erg inspan wil het weleens mis gaan. Ik heb altijd ventolin bij me maar dat spul is enorm slecht voor je dus gebruik ik het weinig. Ik wordt enorm hyper van ventolin en duizelig en trillerig.Ik heb die in diskette vorm. Heb er echt een hekel aan dus.
Maar goed vorig jaar dus een hele heftige aanval gekregen. Een aanval voelt aan alsof iemand een stuk stof tegen je neus en mond gedrukt houdt en je gewoon niet genoeg kunt inademen. Ik heb toen weer wat zwaaredere medicijnen gekregen waar ik nu volledig vanaf ben. Ik heb door mijn astma ook veel allergieen en als bijwerking exceem. Een groot feest.
Maar goed als je vriendin of wie dan ook astma heeft vraag dan of hij of zij zijn medicijnen meeneemt want anders heb je toch echt een probleem. Mond op mond beademeing vlot niet echt bij een aanval.
En Stuart ze mogen je niet weigeren vanwege astma en je kunt het beter wel vertellen zodat mensen weten wat ze moeten doen als het zover is.
Lekker hoor, dat je helemaal geen nare reacties hebt gekrgen op je werkquote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:09 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Ik vind dat dus helemaal geen probleem. Heb zelf nogal last van hooikoorts en zie er tijdens zo'n seizoen ook wel eens niet uit, zit aan de pillen, druppels, puffertjes en wat dies meer zij. Heb ik in m'n nieuwe baan totaal geen rare reacties op gekregen.
Misschien is het wel handig om op je eerste dag te melden dat je je inhaler daarvoor gebruikt, dan weten ze wat er aan de hand is en raken ze misschien niet in paniek ... (maar ja, daar is het nu een beetje laat voor, als het goed is zit je er al een paar dagen)
Ja, ik heb het ook vanaf mijn geboorte. Volgens mij hebben veel mensen die astmatisch zijn het al vanaf hun geboorte. Met inspanning (vooral 's winters buiten) heb ik er ook erg veel last van idd.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:20 schreef Lehcimus het volgende:
Ook ik heb astma, al vanaf mijn geboorte om precies te zijn. Heb er lange tijd last van gehad de laatste jaren is het gelukkig wat minder. Nu heb ik er alleen nog maar last van als ik me erg inspan.
Vroeger gebruikte ik ventolin en becotide maar daar werd ik op het laatst immuun voor, als ik dan mijn medicijnen in nam werkte het voor geen meter meer. Nu gebruik ik Seretide, ik hoef minder in te nemen en het werkt langer bij mij.
Ik ben bang dat ik er nooit echt van af kom maar er is zeker wel mee te leven.
Wat raar eigenlijk, dat je er pas op je 19e last van begon te krijgen. Jij hebt dus inspanningsastma ?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:04 schreef 1299 het volgende:
Ik heb ook astma, kwam er halfjaartje terug opeens achter (ben 20).. Maar ik heb er alleen echt last van met grote inspaninngen.
Heb ook last van huisstofmijt, en hooikoorts. De dag dat ik wist dat ik astma had ben ik ook gelijk gestopt met roken (4 jaar gerookt). Er is zelfs een grote kans dat ik astma heb gekregen juist van roken :/
Vroeger ben ik namelijk wel eens getest op astma en allergien en had ik nergens last van.
Slijm in je keel is zó irritant ! Ik heb daar ook veel last vanquote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:43 schreef AnnekeM het volgende:
Ik kreeg vorig jaar te horen dat ik een huisstofmijtallergie heb. Ik heb al verschillende medicijnen hiervoor gehad en heb nu Rhincort turbuhaler.. Mijn neusholten zijn vrij schoon en ik kan weer door mijn neus ademhalen.. Maar nu sinds enkele weken stik ik in het slijm dat in mijn keel zit.. Ik heb geen idee wat dit kan zijn.. Ik heb het ook benauwd en kuch zowat de hele dag.. Word er echt moe en suf van.. Gister viel ik op school flauwIk ben nog nooit zo hectisch flauw gevallen. Meestal voel ik zo'n flauwte wel aankomen.. Dit was spontaan toen ik met een klasgenote stond te kletsen. dus dat was wel erg schrikken
...
Weet iemand misschien of dit astmatische klachten zijn? Zou het flauwvallen hier mee te maken kunnen hebben (zuurstofgebrek in hersenen)?
Mijn huisarts is met vakantie en komt 21 juni weer terug.. Zijn vervanger mag ik niet echt en 24 juni moet ik weer naar m'n kno-arts voor controle van mn allergie... Wat moet ik doen? Wachten, of toch maar naar de vervanger van mn huisarts gaan?
*zucht*![]()
Thanx!.. Na nog een paar dagen te hebben gewacht heb ik toch maar besloten om morgenochtend meteen de vervanger te bellen. Hopelijk kan ik er morgen nog terecht.. Het is niet meer te verdragen zo.. Moet a.s maandag ook nog es een presentatie geven :'(quote:Op zaterdag 5 juni 2004 21:36 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
idd.. gewoon naar de vervanger gaan !
Het kan om een allergische reactie gaan. Teveel huisstofmijt ofzo en dar trekken je bronchiën samen en krijg je het benauwd --> zuurstof tekort --> flauwvallen..
Dit ZOU kunnen. Had je je medicijnen voldoende ingenomen? Of miss. extra ?
Sterktequote:Op woensdag 9 juni 2004 13:42 schreef AnnekeM het volgende:
Ben vanochtend bij de huisarts geweest. Gelukkig viel die vervanger reuze mee.
Mijn rechterlong zit helemaal vol als gevolg van bronchitis
Kep nu een antibioticum voor de luchtwegen en extra pillen voor de allergie. Als het na een week niet over is wil hij mij graag terugzien.. Afwachten dus..
Het flauwvallen had zeer waarschijnlijk met te weinig zuurstofopname te maken, volgens de huisarts..
Thanx voor jullie advies! Nu maar hopen dat ik maandag probleemloos een presentatie kan geven.
Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd, en ik ga het niet proberen ookquote:Op maandag 14 juni 2004 01:51 schreef LivingL het volgende:
Hebben jullie astma-"patienten" wel is geprobeerd pure weed of weed via een verdamper te roken? Ken mensen die er daardoor zijn afgekomen, het opent je luchtwegen
Wel zonder tabak roken dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |