abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15266944
Mijn vriendin heeft astma ze heeft het zelden maar toch zou ik er meer over willen weten. Hoe krijg je het en als je het krijgt wat gebeurt er dan in je lichaam, dus wat gaat er fout? (ik neem niet aan dat je longen opeens denken, we gaan moeilijk doen met ademen)
En hebben die medicijnen die je tegen astma gebruikt invloed op de pil?
pi_15266995
op http://www.astmafonds.nl is vast veel informatie te vinden
pi_19526355
Uitleg met plaatje:

"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_19526522
Oud topic met wat info: Astma
verder kun je bv via google enorm veel info vinden
Laat deze wel open, voor ervaringen etc.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19527949
* Stuart heeft astma
pi_19531027
* daeri heeft ook astma...

Ik heb het trouwens al sinds mn geboorte maar in de puberteit ben ik er overheen gegroeit (voor een deel). Ik zelf heb trouwens ook geen idee wat nou precies het "probleem" is. Ik weet dat je kan gaan hyperfentileren en dat je het moeilijk hebt met ademen, maar waarom geen idee...
pi_19531281
Hyperfentileren ? Hmmmz, daar heb ik dus nooit last van
Ik heb ook al astma sinds mijn geboorte, maar ben er niet overheen gegroeid

Astma is in het heel kort gezegd een (vaak allergische) reactie op stoffen, waardoor je luchtwegen snel geprikkeld raken.
Ik hoest vaak veel, en als ik benauwd ben, hoor je dat best wel erg aan mijn ademhaling.
Ik gebruik dagelijks een ontstekingsremmer en indien nodig een luchtwegverwijder
pi_19531562
quote:
Op maandag 31 mei 2004 00:58 schreef Brennie het volgende:
Oud topic met wat info: Astma
verder kun je bv via google enorm veel info vinden
Laat deze wel open, voor ervaringen etc.
Brennie, kun je dan de topic-titel aanpassen plz ? Deze is nu nogal misleidend dan imho.
Wellicht kun je hiervan maken zoiets als: 'Astma en ervaringen' ?
  maandag 31 mei 2004 @ 12:09:40 #9
16715 Mylene
*schatje*
pi_19531613
edit: topictitel op verzoek gewijzigd .
pi_19531618
quote:
Op maandag 31 mei 2004 12:09 schreef schatje het volgende:
edit: topictitel op verzoek gewijzigd .
Thanks voor het aanpassen
  maandag 31 mei 2004 @ 13:28:58 #11
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19533285
quote:
Op maandag 31 mei 2004 12:07 schreef Stuart het volgende:

[..]

Brennie, kun je dan de topic-titel aanpassen plz ? Deze is nu nogal misleidend dan imho.
Wellicht kun je hiervan maken zoiets als: 'Astma en ervaringen' ?
Was idd beter geweest, maar is nu aangepast zie ik
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19542454
Okay, ik hoop, dat hier een paar reacties op komen, want dit is een nogal stil topic !

Morgen begin ik aan een nieuwe baan. Dan zou je kunnen denken, nou leuk, geweldig, whatever. Dat is misschien ook wel leuk, alhoewel ik zo'n eerste dag maar nix vind
Anyway, ik kom terecht op een kantoor waar zo'n 50 andere mensen werken, verdeeld over verschillende, vrij open afdelingen.

Tijdens mijn sollicitatie-gesprek heb ik niet aangegeven dat ik astmatisch ben. Dit omdat ik dit niet relevant acht voor het kunnen uitoefenen van de functie.
Okay, misschien ook wel, omdat als ik het wél zou vermelden, ik het risico loop dat een werkgever denkt, hmmmmmz, iemand met astma, die zal wel veel ziek zijn dus die hoeven we niet

Nou heb ik het echt wel een paar keer per week benauwd overdags, dat ik mijn inhaler moet gebruiken.
Best kut natuurlijk, daar (nog) niemand dat weet op mijn (nieuwe) werk.
Daarnaast baal ik ook van de vaak nog grote onwetendheid hierom, danwel de domme reacties die je kunt krijgen.

Hoe zouden jullie omgaan met zo'n situatie
Of, als je zelf niet astmatisch bent, hoe zou jij hiermee omgaan / op reageren, als ik je 'nieuwe' collega zou zijn
Is het kwalijk, dat ik dit niet heb vermeld tijdens mijn sollicitatie-gesprek

Graag serieuze reacties
pi_19543960
Niemand
  maandag 31 mei 2004 @ 20:22:15 #14
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_19544014
* Olivier_B_Bommel heeft ook astma, maar ben er overheen gegroeit. Heel veel gezwommen vroeger (heb nu 12 diploma's) Werkt echt.
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
pi_19544368
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:22 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
* Stuart heeft ook astma, maar ben er overheen gegroeit. Heel veel gezwommen vroeger (heb nu 12 diploma's) Werkt echt.
Hmmmmmz, ik zal er niet meer overheen groeien (ben al 22)
pi_19544390
Ik heb zelf ook astma, maar ik ben er bijna overheen gegroeid, speel ook al 9 jaar trompet, dat scheelt ook veel.
Als je astma hebt reageer je bijvoorbeeld op inspanning, als ik bijvoorbeeld echt ga sprinten, ben ik aan het einde benauwd, dat komt omdat de spieren rond mijn luchtwegen te strak aanspannen, waardoor dichtgeknepen wordt. Als dat gebeurd ga je piepend ademhalen, en moet je echt moeite doen om in te ademen. Bij mij viel het wel mee, maar het is best kut als het een ergere vorm is, dan zit je steeds met medicijnen enzo.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:33:54 #17
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19544402
@ Stuart

Ik zou het wel aangeven, omdat als er gerookt wordt, ik weet dat van mezelf, dat is NIETfijn. Dan kunnen ze er rekening mee houden. (Dat hoorde natuurlijk al door rookvrije werkplek )

Maar het zou niet eerlijk zijn als je niet zou worden aangenomen omdat je astma hebt. Als dat wel zo is, zou ik er niet gan werken: als ze alleen maar daaraan denken? Ze 'horen' te kijken je presaties enz. "(niet iedereen doet dat helaas )
pi_19544479
Ik vind het trouwens onzin dat je dat zou moeten melden op je solicitatiegesprek, je hebt toch ook met die astma je diploma's gehaald? Gewoon je medicijnen gebruiken als het nodig is, en als iemand er naar vraagd gewoon uitleggen dat je astma hebt, en dat je even medicijnen nodig hebt. Omdat je astma hebt ben je niet meteen gehandicapt, en kun je nog best gewoon functioneren.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:58:19 #19
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19545154
het kan wel als een handicap werken..
pi_19545648
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:33 schreef chillv het volgende:
Ik heb zelf ook astma, maar ik ben er bijna overheen gegroeid, speel ook al 9 jaar trompet, dat scheelt ook veel.
Als je astma hebt reageer je bijvoorbeeld op inspanning, als ik bijvoorbeeld echt ga sprinten, ben ik aan het einde benauwd, dat komt omdat de spieren rond mijn luchtwegen te strak aanspannen, waardoor dichtgeknepen wordt. Als dat gebeurd ga je piepend ademhalen, en moet je echt moeite doen om in te ademen. Bij mij viel het wel mee, maar het is best kut als het een ergere vorm is, dan zit je steeds met medicijnen enzo.
Ik zou geen dag zonder medicijnen kunnen hoor
pi_19545734
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:33 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
@ Stuart

Ik zou het wel aangeven, omdat als er gerookt wordt, ik weet dat van mezelf, dat is NIETfijn. Dan kunnen ze er rekening mee houden. (Dat hoorde natuurlijk al door rookvrije werkplek )

Maar het zou niet eerlijk zijn als je niet zou worden aangenomen omdat je astma hebt. Als dat wel zo is, zou ik er niet gan werken: als ze alleen maar daaraan denken? Ze 'horen' te kijken je presaties enz. "(niet iedereen doet dat helaas )
Ik heb niet gevraagd hoe het zit met roken Ik ga ervan uit dat dit niet mag op de afdeling.
Dat lijkt me wel heel asociaal als dat wel zou gebeuren !

Tegenwoordig zijn werkgevers natuurlijk als de dood voor evt. ziekteverzuim. Ik zal toch ingeschaald worden als 'risicogroep' en ben bang, dat als ik het had verteld tijdens mijn sollicitatie, dat ze (onder het aanvoeren van andere redenen uiteraard) mij hadden afgewezen !
pi_19545788
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:36 schreef chillv het volgende:
Ik vind het trouwens onzin dat je dat zou moeten melden op je solicitatiegesprek, je hebt toch ook met die astma je diploma's gehaald? Gewoon je medicijnen gebruiken als het nodig is, en als iemand er naar vraagd gewoon uitleggen dat je astma hebt, en dat je even medicijnen nodig hebt. Omdat je astma hebt ben je niet meteen gehandicapt, en kun je nog best gewoon functioneren.
Ja precies, zo dacht ik er zelf ook over (alhoewel ik het rot vind om te moeten vertellen aan collega's )
pi_19549862
@ Stuart. Wat ik kan zeggen is. Veel succes en ik hoop echt dat je het na je zin hebt en het belangrijkste... Dat de sfeer en je collega's goed is...

Succes
pi_19566758
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:19 schreef BMWM3 het volgende:
@ Stuart. Wat ik kan zeggen is. Veel succes en ik hoop echt dat je het na je zin hebt en het belangrijkste... Dat de sfeer en je collega's goed is...

Succes
Thanks BMWM3 ! Me eerste dag vandaag viel best mee
Heb alleen nog aan niemand verteld over me astma Vind dit best moeilijk en rot !
pi_19574321
* Stuart vraagt zich af, of hij nagenoeg de enige hier is op Fok! met astma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')