Bij voorbaat dank lieve mensen op dit fijne forum
Eventuele oorzaken:
Rietje is te nieuw. Als je rietje in het begin te zwaar is (te nieuw) dan kun je het eens een 10 min in lauw water laten liggen. Dat helpt. Je kunt het natuurlijk ook gewoon inspelen.
Misschien zit het rietje te ver van de buitenkant van het mondstuk af, dat speelt ook zwaarder.
Misschien is het gewoon een bagger rietje, die zitten er helaas ook wel eens tussen.
Misschien zit je poetsdoek nog in de sax?
Misschien blijft er ergens een klepje hangen, af is er een klepje scheef geschoven
Misschien moet je wat meer oefenen
[Dit bericht is gewijzigd door Dj-delphi op 08-12-2003 23:19]
quote:Ja, dat merk rietjes heb ik nu!
Op maandag 8 december 2003 22:22 schreef tuxido het volgende:
1,5 is echt veel te licht lijkt me. Daar krijg je lijkt me niet zo mooie toon mee; en scheuren kun je net zo goed op 3,0.
Ik speel zelf altijd op van Doren rietjes, maar als je een speciaal mondstuk (metaal) hebt dan is het misschien verstandig wat anders te proberen. Ik speel meestal 3, maar soms ook 2,5 of 3,5. Gewoon proberen wat de mooiste klank oplevert.
De rietsterkte heeft trouwens niet direct iets te maken met het type sax waar je op speelt.Eventuele oorzaken:
Rietje is te nieuw. Als je rietje in het begin te zwaar is (te nieuw) dan kun je het eens een 10 min in lauw water laten liggen. Dat helpt. Je kunt het natuurlijk ook gewoon inspelen.
Misschien zit het rietje te ver van de buitenkant van het mondstuk af, dat speelt ook zwaarder.
Misschien is het gewoon een bagger rietje, die zitten er helaas ook wel eens tussen.
Misschien zit je poetsdoek nog in de sax?
Misschien blijft er ergens een klepje hangen, af is er een klepje scheef geschoven
Misschien moet je wat meer oefenen
quote:Dit is een forum, geen chatbox. Wanneer je hier een vraag stelt, heb je de kans dat je binnen 5 minuten een antwoord krijgt en soms pas na een aantal dagen en misschien wel nooit. Dat is de essentie van een forum.
Op dinsdag 9 december 2003 00:14 schreef Dj-delphi het volgende:
Nou als er toch niemand reageerd hier mag hij van mij op slot hoor...
quote:Jaja, dat weet ik wel.
Op dinsdag 9 december 2003 00:15 schreef Seborik het volgende:[..]
Dit is een forum, geen chatbox. Wanneer je hier een vraag stelt, heb je de kans dat je binnen 5 minuten een antwoord krijgt en soms pas na een aantal dagen en misschien wel nooit. Dat is de essentie van een forum.
Ook een manier om je rietje beter te maken is door het op een plat oppervlak te leggen en er dan met de bolle kant van een lepel (of iets vergelijkbaars) in de lengterichting overheen te wrijven. Daar wordt het soepeler van.
Behalve verschil in sterkte zit er ook per merk veel verschil in rietjes, Vandoren rietjes bijvoorbeeld zijn meer voor klassiek (behalve V16 volgens mij), en bijv. Rico Royal (niet zo'n heel goed merk vind ik persoonlijk) zijn meer voor de lichte muziek. Je zou dus kunnen experimenteren met verschillende merken.
Zelf gebruik ik Alexander rieten.
Ohja, dat probleem van de G# klep die vastkleeft hebben veel mensen last van, dat komt omdat die dicht is als hij niet gebruikt wordt itt de meeste andere kleppen. Een remedie hiertegen is schoonmaken of een poederpapiertje ertussen doen (dan komt er een laagje talkpoeder op de pad zodat hij niet/minder kleeft)
Je kan je saxofoon ook heel goed zelf schoonmaken, de meeste kleppen zijn vrij makkelijk los te schroeven, waarna je met een gewoon doekje met een beetje water/spuug vaak al een heel eind komt.
Waar je wel voorzichtig mee moet doen is het losmaken van die lange stangen die soms een toets met een klep verbinden, daarbei moet je het schroefje aan beide uiteinden eruit draaien en niet aan één kant, want het puntje van de schroefjes waar de stangetjes in "hangen" kan snel verbuigen waardoor je kleppen niet meer goed zouden kunnen sluiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |