abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15248288
Wie vindt ook dat de PU zuigt. Er zit te veel reclame in. Ze hebben het volgens mij meer over hoe cool die redacteuren zijn en wat ze allemaal wel niet hebben beleefd, dan dat ze over games hebben.

Ze hebben het naar mijn mening ook teveel over console games. Bij hun lijkt het alsof de pc niet bestaat. Bij domme console games maken ze een preview van twee paginas en een nog eens een review van 2 paginas en als score geven ze een cijfer rond de 7 en verderop krijg een goed pc-game een 8.2 met een review van een paar regels.

De reclame neemt hele blad over. Minstens een kwart is reclame. Je krijgt ook soms een cd of een dvd die volledig is gesponsord en wordt dan helemaal gehypd, want het iq van de lezers is toch niet zo hoog dat ze snappen dat het gewoon reclame is.

Als je het vergelijkt met bladen als PC Zone en PC gameplay dat is het gewoon rommel. Beide bladen hebben veel minder reclame, meer info en ze hypen niet mee met sommige games.

Kom niet met rare post dat ik consoles haat, maar kom met goede argumentaties. Ik haat geen consoles, ik speel er vrij veel op, maar ik het over de PU en niet over de consoles. Ik was een jaar lid geweest en heb toen opgezegd omdat het steeds slechter werd. Toen heb ik een abo genomen op PC zone en dat bevalt me uitstekend.

Kortom: De PU zuigt gewoon.

[Dit bericht is gewijzigd door WarSnake op 08-12-2003 15:06]

pi_15248355
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:59 schreef WarSnake het volgende:
want de iq van de lezers is toch niet zo hoog dat ze snappen dat het gewoon reclame is.
HET iq.......
aibohphobia ;The fear of palindromes
pi_15248361
Ik ben een jaar of 4 (vanaf het begin van de PU) lid geweest en vond het altijd wel een leuk blad. Juist omdat het wat minder 'serieus' was dan bladen als PC Zone etc.
Maar ik zag toevallig laatst ergens nog een PU liggen en ik moet zeggen dat het blad inderdaad wel achteruit gegaan is. Overigens moet je ook wel een beetje rekening houden met de doelgroep van de PU, toen het begon lag die bij mensen rond de 14 jaar, misschien dat dat ook e.e.a. verklaart.
pi_15248368
Zo, onder welke steen heb jij gelegen? Dit is toch oud nieuws?
pi_15248420
*Pc zone fan

ik vind de pc zone zoiezo stukken beter, ze geven naar mijn mening de juiste informatie over een game en proberen niet gewoon een grappig verhaal te schrijven

ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
  maandag 8 december 2003 @ 15:04:57 #6
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_15248443
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:02 schreef DKS_ReDHeaD het volgende:
Zo, onder welke steen heb jij gelegen? Dit is toch oud nieuws?
2 jaar geleden was de PU al niet leuk meer...
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_15248497
Denk dat het vooral met de doelgroep heeft te maken waar PU op richt idd. De redacteuren zijn ook bijna allemaal kereltjes die in de pubertijd zijn blijven steken. Overigens vind ik de kwantiteit reclame niet veel erger dan in die andere bladen die TS noemt.
Abigail, I'm sure if there is something out there looking down on us from somewhere else in the universe...they're wise enough to stay away from us.
pi_15248503
Anders koop je hem niet...
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 8 december 2003 @ 15:07:59 #9
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_15248518
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:04 schreef shroomer het volgende:
2 jaar geleden was de PU al niet leuk meer...
Twee? Zes!
Ik ga naar huis.
  maandag 8 december 2003 @ 15:08:18 #10
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_15248528
quote:
Wie vindt ook dat de PU zuigt. Er zit te veel reclame in. Ze hebben het volgens mij meer over hoe cool die redacteuren zijn en wat ze allemaal wel niet hebben beleefd, dan dat ze over games hebben.

Lees dan PC Zone en PC gameplay .

Ze hebben het naar mijn mening ook teveel over console games. Bij hun lijkt het alsof de pc niet bestaat. Bij domme console games maken ze een preview van twee paginas en een nog eens een review van 2 paginas en als score geven ze een cijfer rond de 7 en verderop krijg een goed pc-game een 8.2 met een review van een paar regels.

Lees dan PC Zone en PC gameplay ofzo.

De reclame neemt hele blad over. Minstens een kwart is reclame. Je krijgt ook soms een cd of een dvd die volledig is gesponsord en wordt dan helemaal gehypd, want de iq van de lezers is toch niet zo hoog dat ze snappen dat het gewoon reclame is.

Jouw iq lijkt me ook niet bijster hoog maar dat even terzijde. En tja, als het een kwart reclame is, dan gaat het dus voor de rest over games en dergelijke. Dus dat reclame het HELE blad overneemt stijgt mij de pet te boven. En als je die DVD of CD niet wilt dan flikker je 'm toch weg?

Als je het vergelijkt met bladen als PC Zone en PC gameplay dat is het gewoon rommel. Beide bladen hebben veel minder reclame, meer info en ze hypen niet mee met sommige games.

Ze hebben ook minder humor, zijn minder menselijk, hebben het alleen maar over PC-games etc. En wat betreft die reclame, wat boeit het nou daar lees je toch overheen? En als je er niet over heen leest dan vindt je het blijkbaar interesting.

Kom niet met rare post dat ik consoles haat, maar kom met goede argumentaties. Ik haat geen consoles, ik speel er vrij veel op, maar ik het over de PU en niet over de consoles. Ik was een jaar lid geweest en heb toen opgezegd omdat het steeds slechter werd. Toen heb ik een abo genomen op PC zone en dat bevalt me uitstekend.

Dat is een goede zaak jongen, ga zo door

Wat jij wilt

Ik vind de PU trouwens wel zeer ok, en ze hebben een schappelijk prijsje.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  maandag 8 december 2003 @ 15:09:51 #11
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_15248578
Ik heb 2 keer geen nummer ontvangen; Heb meteen opgezegd en ben nu al een paar weken lid van HP/de Tijd Dat is een veel beter blad.
pi_15248611
Ik heb de PU al een meer dan een jaar niet gelezen, maar kwam die gisteren in de boekhandel tegen. Toch maar gekocht of het wat is verbeterd.

Eenmaal thuis begon ik met lezen. Meteen weer raak! De gebeurtenissen van de redactie werd uitgebreid uitgelegd. Wat kan mij dat nou schelen.

Een half uurtje later was mijn conclusei: Wat een miskoop!!

pi_15248629
Vind het idd een kut blad.. Tis meer voor de wat jeugdigere lezers, het niveau is gewoon erg laag en kinderachtig... Ook de reviews en overige inhoud vind ik maar matig.. Ben ook iets van een jaar lid geweest maar er zijn toch echt wel veel betere bladen... Ook al zijn die wat duurder, de prijs-kwaliteit verhouding is dan nog steeds een stuk beter.
  maandag 8 december 2003 @ 15:11:54 #14
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_15248632
Ik heb ook een abbo op PC Zone maar die gasten proberen dus echt grappig te zijn terwijl ze alleen maar mensen afzeiken bij de post, wat dus niet op een grappige manier gebeurt. Ik denk van, ben grappig dan of normaal maar anders houd je bek.

Ik vind de PU wel ruig omdat je ook te weten krijgt hoe het op die beurzen eraantoe gaat en niet alleen info over de games krijgt. En die cd's (ook van de PC zone) test ik altijd hoever ze kunnen buigen. En cd's kunnen best ver buigen voordat ze springen.

maandag 8 december 2003 @ 15:12:05 #15
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_15248633
Ik heb ook een abbo op PC Zone maar die gasten proberen dus echt grappig te zijn terwijl ze alleen maar mensen afzeiken bij de post, wat dus niet op een grappige manier gebeurt. Ik denk van, ben grappig dan of normaal maar anders houd je bek.

Ik vind de PU wel ruig omdat je ook te weten krijgt hoe het op die beurzen eraantoe gaat en niet alleen info over de games krijgt. En die cd's (ook van de PC zone) test ik altijd hoever ze kunnen buigen. En cd's kunnen best ver buigen voordat ze springen.

maandag 8 december 2003 @ 15:12:11 #16
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15248635
De prijs van de Pu vind ik zeer vriendelijk, het lezen ervan brengt aardig wat entertainment met zich mee (reden 1 waarom ik sowieso games speel ) en ze zijn imo op dit ogenblik nog steeds het leukste nederlandse gamesblad.

Als ik kwaliteit wil kan ik altijd nog de EDGE kopen

De hele grote gemene wereld in!
  maandag 8 december 2003 @ 15:14:07 #17
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_15248678
quote:
blabla
vind je het heel raar dat PC Zone en PC Gameplay meer PC spellen in hun blad zetten er zit niet voor niks PC in hun naam, ze zullen wel meer op de pc gericht zijn denk je ook niet?
en over consoles: er zijn gewoon veel meer concole spellen die de moeite waard zijn, en in verhouding tot pc spellen is het belangrjiker om te weten of ze echt de moeite waard zijn om te kopen, omdat er nou eenmaal goedkoper aan de pc spellen te komen is (downloaden, kopiëren e.d) dan aan console spellen. Die je dus echt legaal moet kopen.
plus dat de PU gewoon leuk is om te lezen. dat je er dan nog wat info over games bij krijgt is gewoon mooi meegenomen

[Dit bericht is gewijzigd door MadMarine op 08-12-2003 15:15]

ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_15248688
Enige goede van PU is de prijs. Maar dat komt omdat toch minstens een kwart gebruiken voor reclame-doeleinde. Als je die reclame en ook dat gezeik over de redactie wegneemt, dan hou een blad met weinig aantal paginas over.
  maandag 8 december 2003 @ 15:15:44 #19
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_15248705
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:12 schreef WiXX het volgende:

Ze proberen de PU in bepaalde dingen inderdaad te imiteren. PU zou dat inderdaad andersom niet doen.

En ook de PC-ZONE of wat dan ook is dan wel wat degelijker om te zien etc. Maar de inhoud vindt ik niet beter en waarom zou je alleen maar over die games willen lezen. Ik vind een beetje ander entertainment ook wel leuk. Juist wel.

maandag 8 december 2003 @ 15:16:12 #20
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15248720
quote:
Wat is dan eigenlijk je probleem?
  maandag 8 december 2003 @ 15:17:57 #21
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_15248774
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:15 schreef WarSnake het volgende:
Enige goede van PU is de prijs. Maar dat komt omdat toch minstens een kwart gebruiken voor reclame-doeleinde. Als je die reclame en ook dat gezeik over de redactie wegneemt, dan hou een blad met weinig aantal paginas over.
Zullen we procentueel gezien eens 's gaan kijken en vergelijken? Jij neemt je PC-vulin en ik m'n PU. Dan trek ik het aantal reclame-pagina's van het totaal aantal blz af. En kijk ik hoeveel procent eroverblijft
Dat doe ik dan ook even met de PC-vulin.
Gezeik van de redactie blijft erinstaan. Dat is immers ook leeswaar.
pi_15248823
Waarom kopen er mensen Games-bladen
er zijn genoeg internet sites die veel beter te lezen zijn meer screenshots en ook filmpjes hebben, demo's hoef ik niet ik die kan ik ook downloaden. ik was altijd PC-zone abbonee maar sinds ik "echt" internet heb is ook deze voor mij overbodig gewoorden.
pi_15248827
heb de laatste PU er ff bijgepakt en geteld hoeveel (p)reviews
er in stonden.

xbox 7
pc 9
ngc 4
ps2 9
multiplatform 14

je lult dus gewoon zwaar uit je nek met "het lijkt alsof de pc niet voor ze bestaat". In totaliteit worden er (duh) uiteraard meer console spellen behandeld, maar ik kan me niet voorstellen dat je zo dom bent dat je dat bedoelde.

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  maandag 8 december 2003 @ 15:22:16 #24
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_15248872
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:20 schreef Foxx2k3 het volgende:
er zijn genoeg internet sites die veel beter te lezen zijn meer screenshots en ook filmpjes hebben, demo's hoef ik niet ik die kan ik ook downloaden. ik was altijd PC-zone abbonee maar sinds ik "echt" internet heb is ook deze voor mij overbodig gewoorden.
Tis gewoon lekker om in je bedje een gamesblad te lezen
pi_15248927
quote:

De reclame neemt hele blad over. Minstens een kwart is reclame. Je krijgt ook soms een cd of een dvd die volledig is gesponsord en wordt dan helemaal gehypd, want het iq van de lezers is toch niet zo hoog dat ze snappen dat het gewoon reclame is.

Stilte, jij oelewapper.
pi_15248961
Hierboven. Het iq van een gemiddelde PU-Lezer.

[Dit bericht is gewijzigd door WarSnake op 08-12-2003 15:28]

maandag 8 december 2003 @ 15:26:15 #27
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15248970
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:20 schreef Foxx2k3 het volgende:
Games bladen zijn voor mij meer entertainment dan alleen bronnen van informatie, sites als Ign.com bezoek ik alleen als ik wat info willen hebben over een game, bladen lees ik ook in de tram, tuin of in de bus om me dan te vermaken
  maandag 8 december 2003 @ 15:27:20 #28
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15248998
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:25 schreef WarSnake het volgende:
Hierboven. Het iq van een gemiddelde PU-Lezer. 8)67
8)67

Is dat je formule voor zijn Iq of gewoon een wannabe smilie?

pi_15249164
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:27 schreef Muizig het volgende:
8)67

Is dat je formule voor zijn Iq of gewoon een wannabe smilie?

hij laat slechts blijken dat 't IQ van de gemiddelde PU lezer een stuk hoger is dan dat van hem
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_15249379
Wat zijn we weer lollig. Een typfoutje en dan meteen domme grapjes maken.
pi_15249409
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:01 schreef mortar999 het volgende:

[..]

HET iq.......

Die zit
  maandag 8 december 2003 @ 16:41:48 #32
46045 mikando18
stop drop rofl
pi_15250658
quote:
Er zit te veel reclame in.
Valt wel mee vergeleken Pczone.
push it to the limit
pi_15250721
Ik ben alang afgestapt van die stomme blaadjes ..
daarvoor heb ik toch internet
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 8 december 2003 @ 16:47:13 #34
65537 gimeone
you asked for an opinion?..
pi_15250780
de PU is wel goed...... als er niet genoeg dingen over de PC games enz... gaan dan koop je lekker een ander blad.... de PU is grappig en goed. klaar.
pi_15250797
dat t nog bestaat dat blad...
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
  maandag 8 december 2003 @ 16:51:23 #36
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_15250889
jaaaren gelededn nog een abbonement op gehad. Maar het blad is errug snel bergafwaarts gegaan
  maandag 8 december 2003 @ 16:53:02 #37
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_15250927
Nu je het weet, koop je het de volgende keer gewoon niet meer. PU is zelden goed, maar heel af en toe koop ik de ene die wel een lange review heeft van een spel die ik wil kopen.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 08-12-2003 16:54]

The Internets, I needs it..
  Donald Duck held maandag 8 december 2003 @ 16:58:34 #38
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_15251031
Ik heb de PU ook lange tijd gelezen, maar de laatste jaren vind ik er echt niks meer aan.
De redacteuren vinden zichzelf veel te leuk, ze doen echt ongelooflijk populair, 't is gewoon irritant. En de reviews slaan vaak nergens op. Als iemand bijvoorbeeld een review moet schrijven over een spel dat ie k*t vindt, wordt er eerst een heel onzinverhaal geschreven dat werkelijk nergens over gaat, om in de laatste alinea te melden 'O ja, ik moest nog iets over dit spel schrijven. Het is k*t, niet kopen!'. Slaat werkelijk nergens op.
Ook nemen ze hun lezers niet serieus. Iemand schrijft bijvoorbeeld een hele normale brief met een vraag, gaan ze de schrijver afzeiken om een spelfout of om z'n achternaam bijvoorbeeld.

Om nog maar te zwijgen over het forum dat bij de PU hoort, want dat is helemaal k*t. Bagger-users en mods, die zodra je ook maar iets verkeerd doet, gelijk een 'warning' geven zoals ze het daar heel stoer noemen, en na 2 van die warnings heb je dus een ip-ban te pakken. Één verkeerde opmerking tegen een 'bekende' user daar is al genoeg om zo'n warning te pakken te krijgen. Vroeger postte ik af en toe nog op dat forum, maar tegenwoordig echt niet meer.

❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_15251189
het is dat een blad veel advertenties moet plaatsen, anders houden ze de kostprijs niet zo laag

Max payne 2 stond er laatst toch in
en kunnen zij eraan doe n dat bijna alles PC-toppers uitgesteld worden, daarom zijn er dan ook gene ellenlange reviews

Als Half-life 2, doom 3, enz... uitkomen dan zal je wel anders piepen
Want dan zijn er weer pagina's lange reviews ervan te lezen

maandag 8 december 2003 @ 17:08:30 #40
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15251263
quote:
Op maandag 8 december 2003 16:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het forum dat bij de PU hoort, want dat is helemaal k*t. Bagger-users en mods, die zodra je ook maar iets verkeerd doet, gelijk een 'warning' geven zoals ze het daar heel stoer noemen, en na 2 van die warnings heb je dus een ip-ban te pakken. Één verkeerde opmerking tegen een 'bekende' user daar is al genoeg om zo'n warning te pakken te krijgen. Vroeger postte ik af en toe nog op dat forum, maar tegenwoordig echt niet meer.
hmz, je bent niet de enige met dat idee.. imo is de rel die daar woedde iets te ver overtrokken door bepaalde users () en waren een heleboel problemen niet nodig geweest.. maar goed, de rust lijkt inmiddels weer wedergekeerd te zijn
  Donald Duck held maandag 8 december 2003 @ 17:14:31 #41
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_15251439
Een paar maanden geleden was het wel fun trouwens op dat forum. Iemand had ontdekt hoe je elke post, ook van anderen, kon wijzigen. De hel brak los op het forum, complete anarchie. Omdat er niks tegen gedaan kon worden werd het forum maar offline gehaald. Een of ander modje daar dreigde met de politie en dat die de 'hackers' wel zouden opsporen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 8 december 2003 @ 17:44:59 #42
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15252352
quote:
Op maandag 8 december 2003 17:14 schreef __Saviour__ het volgende:
Een paar maanden geleden was het wel fun trouwens op dat forum. Iemand had ontdekt hoe je elke post, ook van anderen, kon wijzigen. De hel brak los op het forum, complete anarchie. Omdat er niks tegen gedaan kon worden werd het forum maar offline gehaald. Een of ander modje daar dreigde met de politie en dat die de 'hackers' wel zouden opsporen
Er is daar idd aardig wat afgevochten de afgelopen maanden

Meeste was uiteindelijk een beetje overtrokken en voornamelijk gebaseerd op persoonlijke vetes.. het gehele zooitje was dan ook gericht op zo'n 3 mensen waar iedereen iets tegen scheen te hebben en die moesten dan maar weg aangezien ze er niks van bakte

het vervelende was uiteindelijk wel dat dingen als het editten etc. die eigenlijk al opgelost waren opeens weer uit de kast werden getrokken om elkaar het leven zuur te maken, je kwam ook wel eens op andere fora threads tegen waarin een moderator die weinig te maken had met dat forum, totaal van alle kanten werden aangevallen, het enigzins directe banbeleid dat daarop werd ingevoerd verbeterde de situatie nou niet bepaald, en toen besloot iemand maar om de stekker even uit te trekken

naja, na het met veel tamtam oprichten van zo'n twee schaduw fora, waar alle mensen die het er niet mee eens waren dan maar heen konden en na een tijdje weer terugkwamen, koelde iedereen weer af en besloten ze maar weer vriendjes te worden

Op dit ogenblik blijkt iedereen weer liev tegen elkaar te doen.. maar een nieuwe rel is zo gemaakt

maandag 8 december 2003 @ 19:05:48 #43
18911 trekpop
Zusje van Tjeerd
pi_15254367
quote:

Het is duidelijk dat je als niet-lid een blad krijgt met veel reclame, want ik ben wel lid en er zit niet veel reclame in, en de reclame die er wel in zit is relevant meestal en niet irritant.
hou je rustig, rustig, rustig.... hou je rustig, kalm en stil.
pi_15254455
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:07 schreef Strolie75 het volgende:
Wat hij zegt, .
-
  maandag 8 december 2003 @ 19:08:55 #45
28169 Johnson_Lopez
30 maakt je buurt weer prettig
pi_15254466
Was Mortal Marcel maar weer terug, dat was de goeie ouwe tijd van de PU
80 maakt je buurt weer prachtig
  maandag 8 december 2003 @ 19:10:24 #46
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_15254511
quote:
Op maandag 8 december 2003 15:07 schreef Strolie75 het volgende:
"the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
pi_15255096
Als jochie/puber vond ik het altijd een leuk blad. (in het sega md/snes tijdperk)
  maandag 8 december 2003 @ 19:31:13 #48
42858 Stormblast
Executeerd u mij.
pi_15255153
Damn ik lees de PU al sinds m,n 17de niet meer, ik ben nou 22.
kortom puberblad.
Turn My Eyes From This World, This Dying Place Is So Absurd.
pi_15260053
quote:
Op maandag 8 december 2003 19:08 schreef Johnson_Lopez het volgende:
Was Mortal Marcel maar weer terug, dat was de goeie ouwe tijd van de PU
Lol, daar hebben ze bij het 5-jarig bestaan nog een interview mee gedaan
pi_15260369
quote:

Het enige mooie aan dit blad is is dat het zo goedkoop is !
De reclame zuigt inderdaad, veel inhoud heeft het ook weer niet echt, en toen ze het hadden over een restyling en ik dacht nou es kijken wat het volgende word, nou ik merkte echt geen enkele restyling behalve andere namen voor gedeeltes en andere kleurtjes

Realgamer, dat was een blad naar mijn hard
Ik heb maar 1 blad van hun niet (zijn ong. 12 van... stierf een vroege dood )

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')