SaintOfKillers | zondag 7 december 2003 @ 14:50 |
Ik dacht dat deze film toch wel z'n eigen topic verdient. Citizen Kane is een film uit 1941 van en met Orson Welles die in veel lijstjes wordt geciteerd als zijnde één van de beste films aller tijden. Op de IMDB top 250 staat hij 9e. Het verhaal handelt over het leven en de dood van Charles Foster Kane, een mediamagnaat. De film begint met de dood van Kane, die op z'n sterfbed het woord "Rosebud" zegt om daarna z'n laatste adem uit te blazen. Een reporter gaat op zoek naar de betekenis van het woord en ontmoet verschillende mensen die Kane gekend hebben. Zo wordt het levensverhaal van Kane in flashbacks verteld. Charles Kane zou gebaseerd zijn op William Randolph Hearst en er zijn inderdaad veel parallellen. Hearst zelf probeerde de film tegen te houden, maar is daar (gelukkig) niet in geslaagd. Deze film is en blijft een monument in de filmgeschiedenis. Op vrijwel alle vlakken was hij innoverend, zowel qua camerastandpunten, manier van vertellen, symbolisme en zelfs special effects. Sommige critici van deze film zeggen dat hij saai is, maar daar ben ik het niet mee eens, de film heeft wel degelijk een sterk verhaal. Het gaat over meer dan de letterlijke betekenis van "Rosebud", maar ook over de diepere betekenis. Het is een verhaal van een man die liefde en respect zoekt (zowel van vrouwen, lezers als kiezers) maar het zelf niet kan geven aan anderen en eigenlijk nooit gelukkig is. Ook indrukwekkend is dat Orson Welles instaat voor de productie, de regie, het script (gedeeltelijk) en dan ook nog eens de hoofdrol speelt en dit alles op 25-jarige leeftijd. De film heeft zeker een bepaalde mystiek. Zo wordt de persoon Kane nooit echt doorgrond, op het einde van de film weet je nog niet wie hij is. Het is een puzzel waarvan je slechts een paar stukken hebt. Zo zou Kane ook voor Welles kunnen staan, een man die zelf altijd wel iets mysterieus blijft hebben. Ik kan niet zeggen of het de beste film aller tijden is. Dat hangt af van persoonlijke smaak en dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken. Ik vind ook niet dat er noodzakelijk één film de beste hoeft te zijn. Wat ik wel kan zeggen is dat elke zichzelf respecterende filmliefhebber deze film toch één keer moet gezien hebben en dat de meerderheid er zeker geen spijt van zal hebben. [ Bericht 3% gewijzigd door SaintOfKillers op 09-04-2006 23:28:51 ] | |
Duiveltja | zondag 7 december 2003 @ 14:55 |
Verwant topique | |
kinky_queen | zondag 7 december 2003 @ 15:39 |
Vond het een kutfilm, maar technisch gezien z'n tijd ver vooruit | |
TrenTs | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:12 |
Ik heb hem net gezien en met alle respect: ik vond hem tegenvallen. Ik had vanwege de heisa er omheen wel wat meer verwacht. Het zal voor die tijd (dooddoener) inderdaad wel innovatief geweest zijn maar dan nog blijf ik het wat minder vinden. | |
Fabulousbakerboy | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:19 |
Nog immer een prachtige film in mijn ogen! ![]() Maar nog steeds prefereer ik 'Le Proces' (1962 meen ik), ook een film van Welles met Perkins in de hoofdrol. Citizen Kane heb ik op dvd en trek ik eens in de zoveel tijd nog uit de kast. Blijft goed! | |
Gorro | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:24 |
De eerste keer dat ik hem zag (anderhalf jaar geleden) was er ook maar gematigd positief over. De verwachtingen rondom "de grootste film allertijden" zijn natuurlijk altijd hooggespannen. Ik heb hem echter tijdens de kerstvakantie nogmaals bekeken, terwijl ik in de tussentijd wat meer films gezien heb van voor en uit die tijd en dan valt zeker wel op hoe innovatief de film is en hoe vooruitstrevend en snap ik waarom deze film al 50 jaar lang als beste film uit de bus komt rollen bij de poll die Sight & Sound elke 10 jaar onder filmcritici en regisseurs houdt. Mijn persoonlijke favoriet zal het nooit worden, want het verhaal an sich, los van alle technische bombast en verhaaltechnische foefjes (zoals de flashbacks/flashforwards), spreekt me niet zo erg aan en doet vrij weinig met me. Ik ga hem overigens maandag in de bios bekijken | |
Fabulousbakerboy | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:33 |
Cool zeg, op het grote scherm. Ik denk toch wel dat Citizen Kane een zekere emotionele lading heeft. Zodra je erachter komt wat het woordje 'Rosebud' nu werkelijk betekent, weet je welke dingen er echt toe doen in het leven van een mens. En dat is niet macht, aanzien, geld of een geheel imperium. | |
SKMbeat | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:44 |
quote:spoiler: Je bedoelt Rosebud=naam van zijn slee die als metafoor wordt gebruikt voor zijn onbekommerde jeugd? Vond het trouwens een erg goede film, maar ondanks het feit dat ik zeer veel films heb gezien, ook de 'golden oldies' kon ik het vernieuwende van de film er niet uit distillleren. Zou me dan moeten specialiseren in de film van voor de jaren ' 50 en ik moet toch nog wat moderne films zien. | |
Gorro | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:57 |
quote:Vernieuwende aspecten van de film waren in elk geval deze punten: - Het was één van de eerste films die decors met plafonds gebruikte. Dit was nodig vanwege de lage camerastandpunten die Welles gebruikte om C.F. Kane in beeld te brengen. Moet je maar eens op letten. Shots van C.F. Kane zijn vanuit een laag standpunt geschoten om zijn macht aan te geven. Zijn medespelers zijn vaak van een hogere camerastandpunt te zien. - Het gebruik van flashbacks was redelijk nieuw voor de film. In elk geval in Le Jour se Lève van Marcel Carné wordt het gebruikt, maar Welles nam het nog een stapje verder. Het verhaal wordt absoluut niet chronologisch verteld. Het springt van het ene tijdstip op de tijdlijn naar het andere. Bijvoorbeeld de flashback waarin het verhaal van zijn huwelijk verteld wordt. Dat gebeurt in één minuut. Een flashback naar het begin van het huwelijk, dan binnen die flashback een flashforward naar een paar jaar later en dat twee of drie keer herhaald en dan gaan we weer terug naar het heden, naar de man die het verhaal van het huwelijk verteld. Voor ons is dat nu gewoon, we zien dat zo vaak in films, maar toen moet dat voor de mensen enorm ingewikkeld geweest zijn. - Er is een scene waarin Kane een feest houdt (waarom ben ik even vergeten), maar in elk geval met die band en danseressen. Dat is opgenomen in een decor met plafond. Normaal zou je alle omgevingsgeluiden opnemen met microfoons die naar beneden hingen vanuit het dak van de studio. Deze zouden dan tog buiten beeld vallen. Dat kon nu niet. Ook wou Welles niet dat alles later gedubbed zou worden. Dus ontwikkelde hij, samen met een technicus een aantal microfoon die hij in het decor kon stoppen, zodat die synchroon alle geluiden kon opnemen. | |
TrenTs | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:59 |
quote:spoiler: of het feit dat hij op dat moment te horen kreeg dat hij weg zou zijn bij z'n ouders Ach ik denk dat je aan rosebod heel erg veel betenissen toe kan kennen... spoiler: net als met die sneeuwbol... dan zegt hij het ook en die houdt hij ook vast op z'n sterfbed. Dat zou het 'verlaten van een vertrouwde omgeving wel rechtvaardigen. | |
SKMbeat | zondag 25 januari 2004 @ 00:04 |
quote:Volgens mij te vergelijken met het effect wat Tarantino-films op onze generatie had als het gaat om a-chronologische films? | |
TrenTs | zondag 25 januari 2004 @ 00:16 |
Orson Welles doet me trouwens heel sterk aan iemand denken van tijd tot tijd... | |
SaintOfKillers | zondag 25 januari 2004 @ 00:20 |
Er zitten naar het schijnt meer special effects in Citizen Kane dan in Star Wars. Niet gezien? Dat wil dan waarschijnlijk zeggen dat het heel goed gedaan is. ![]() Ik vind ook de make-up opvallend goed. Kane wordt ouder en wanneer hij 60 is, ziet hij er niet uit als iemand van 25 met een hoop smurrie op z'n gezicht (wat bij veel hedendaags films nog steeds het geval is) De veelvuldige aanwezigheids van lage plafonds zorgen ook nog eens voor een bijkomend beklemmend gevoel. Er zitten veel heel slimme scènes in. Op een bepaald moment zie je Kane staan met op de achtergrond een gewoon-uitziend raam. Maar terwijl hij er naar toe gaat, valt op dat het een enorm groot raam is, waardoor hij weer heel klein wordt. Ook is er een mooie scène waar de camera doorheen een dakraam gaat. | |
TrenTs | zondag 25 januari 2004 @ 00:22 |
quote:Ik zou zo geen scenes kunnen bedenken. quote:Zou best wel eens kunnen komen door het zwart/wit beeld, daardoor verlies je een hoop. | |
Tom_Tom- | zondag 26 december 2004 @ 23:35 |
Hij was vanmorgen op TV en ik heb 'm gekeken. Ondanks dat ik wist dat hij over het algemeen wordt gezien als de beste film aller tijden had ik toch geen hoge verwachtingen. Er zijn wel meer grote klassiekers die ik niet goed vind, namelijk. Schindler's List bijvoorbeeld vond ik niets. Ik wist ook niet van tevoren waar het verhaal over ging, dus daar had ik ook geen verwachtingen over. Dus, de film gekeken. Nou weet ik weinig over de innovatieve waarde van de film, dus daar kan ik ook moeilijk een oordeel over vellen. Maar de film vond ik zeer zeker de moeite waard, 2 uur lang boeiend en erg mooi gefilmd. Het begon erg mysterieus met dat kasteel. Ik dacht even dat het een horrorfilm zou worden. Maar nee, toch niet. ![]() Het acteerwerk vond ik ook prima. Soms kijk ik wel eens oude films (:7.) en dan vind ik vaak dat het acteerwerk een beetje te is. Maar daar had ik bij Citizen Kane helemaal geen last van. Dus dat is ook tof. Dus een tijdloze film, daar kan ik wel in meegaan. Ik vond 'm in ieder geval erg goed. | |
Jed1Gam | maandag 27 december 2004 @ 00:42 |
Heb m vandaag ook weer gezien op BBC, blijft een goede film. Rosebud ![]() | |
Tom_Tom- | maandag 27 december 2004 @ 14:13 |
De doorgewinterde Citizen Kane-fan zal The Union Forever van The White Stripes ook wel kunnen waarderen. It can't be love for there is no true love It can't be love for there is no true love Sure I'm C.F.K. [Charles Foster Kane-Citizen Kane] but you gotta love me the cost no man can say but you gotta love me Well I'm sorry but I'm not interested in gold mines, oil wells, shipping or real estate what would I liked to have been? everything you hate cause It can't be love for there is no true love It can't be love for there is no true love There is a man a certain man and for the poor you may be sure that he'll do all he can who is this one? who's favourite son? just by his action has the traction magnets on the run who likes to smoke enjoys a joke and wouldn't get a bit upset if he were really broke with wealth and fame he's still the same I'll bet you five you're not alive If you don't know his name You said the union forever You said the union forever You cried the union forever but that was untrue girl cause It can't be love for there is no true love It can't be love for there is no true love Van het album White Blood Cells. |