Zander | zaterdag 6 december 2003 @ 15:36 |
![]() ![]() ![]() Dit is het topic voor alle jazzliefhebbers op Fok. Discussies, tips en aanraders over alle albums, muzikanten, stijlen en genres die enige verwantschap met jazz hebben, van dixieland tot avantgarde en fusion, zijn hier van harte welkom. Veel plezier, en hou het gezellig | |
Zander | zaterdag 6 december 2003 @ 15:37 |
Hmm, niet echt een geweldige topictitel. Misschien heeft iemand een betere suggestie? | |
Bioslock | zaterdag 6 december 2003 @ 15:38 |
Ik zweer bij Stephane Grappelli. ![]() | |
Beathoven | zaterdag 6 december 2003 @ 15:39 |
misschien dat "forum" ertussenuit ![]() en "the" | |
mymoodfentje | zaterdag 6 december 2003 @ 15:44 |
john coltrane - my favourite things | |
PogueMahone | zaterdag 6 december 2003 @ 15:46 |
leuk gedaan Zander ![]() | |
aleko | zaterdag 6 december 2003 @ 15:50 |
Miles Davis - Pharao's Dance eigenlijk heel bitches brew wel. en natuurlijk Dave Brubeck met unsquare dance en toch wel take five | |
Zander | zaterdag 6 december 2003 @ 15:52 |
quote:Nou ja, het is een beetje een parodie op de tientallen jazzplaten die allemaal "Live at the Village Vanguard, volume X" of iets dergelijks heten. | |
Beathoven | zaterdag 6 december 2003 @ 15:53 |
Ik zou de complete "Ken Burns Jazz" documentaire nog weleens op DVD willen hebben. Helaas is deze nog onvindbaar in de winkels en op bol.com. Is het uberhaupt te krijgen op DVD? Ik heb namelijk zo'n beetje alle afleveringen gezien behalve de eerste 2 en die zou ik graag nog eens willen zien. Het is een BBC docu, maar de NPS heeft 'm recent nog uitgezonden. quote:dan heb ik niks gezegd ![]() * Beathoven luistert naar Roy Hargrove's Crisol - Una Mas [Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 06-12-2003 15:58] | |
Zander | zaterdag 6 december 2003 @ 15:56 |
quote:Toevallig zag ik hier gisteren iets over staan op de NPS Jazz-site: quote:Wel een prijzige set, maar dan heb je ook wel iets moois. Ik vond het een erg interessante serie, in ieder geval, al is er door jazzfans ook wel veel kritiek op geweest (met name omdat de laatste 20 jaar er in 1 aflevering doorheen werden gestampt). | |
Beathoven | zaterdag 6 december 2003 @ 16:10 |
quote:oei.. dat is inderdaad wat aan de dure kant, maar toch bedankt voor de info. Weet ik iig dat het bestaat en waar ik 'm moet zoeken ![]() quote:mogen ze dat nog eens goedmaken met een 2e serie ![]() ![]() | |
Echoes | zaterdag 6 december 2003 @ 16:32 |
ik ben met gitaarles bezig met standards, dus leer nu een hoop van de jazz geschiedenis. Vond het wel leuk dat je veel namen tijdens de Miles documentairy nu herkent. Maar er valt nog een hoop te leren.. ![]() | |
Scrutinizer | zaterdag 6 december 2003 @ 16:33 |
Ha een deel II, goede titel ![]() * Scrutinizer luistert nu naar Joe Zawinul en is nog steeds heel blij met zijn aankopen van gisteren terugvindpost | |
OProg | zaterdag 6 december 2003 @ 16:35 |
Woei, leuk. Een 2e deel ![]() Ben toevallig net CD 3 van The Complete Bitches Brew sessions aan het draaien. Wat een wereldplaat is dat toch | |
fripper | zaterdag 6 december 2003 @ 23:34 |
quote:Ik heb 'm wel eens bij Fame in Amsterdam zien liggen, en via de website van Fame is hij ook nog te koop. Maar de 319 euro die ze er voor vragen is het echt niet waard . Wel met plezier op de BBC bekeken overigens. Wynton Marsalis is nogal betrokken geweest bij het maken van de serie. Hij is iemand die volgens mij nogal bekend staat om zijn afkeur van vernieuwingen binnen de jazz. Het is wat dat betreft een tegenpool van Miles Davis. Het vertrek van Miles bij Columbia had oa te maken met de rivaliteit tussen Miles en Marsalis. Columbia gaf volgens Miles te veel de voorkeur aan Wynton Marsalis. Dat alles zou een reden kunnen zijn waarom de jazz na 1970 in de serie zo magertjes besproken wordt. [Dit bericht is gewijzigd door fripper op 07-12-2003 02:05] | |
Frida | zaterdag 6 december 2003 @ 23:39 |
4 en 5 maart 2004 staat Jools Holland weer in Nederland. Komen jullie ook? ![]() groet, | |
fripper | zondag 7 december 2003 @ 02:24 |
In het vorige Jazz topic was de naam van Eric Dolphy al eens gevallen. Hij is vooral bekend van het album 'Out to Lunch' . Hoewel hij bijna alles binnen slechts 4 jaar opnam (april 60 tot juni 64), heeft hij toch een groot aantal zeer mooie dingen nagelaten. Er zijn ongeveer 20 solo cd's van hem verkrijgbaar, bovendien zijn er een aantal opnames met Mingus, met Coltrane en ook een met Ornette Coleman. Dolphy speelde altsax, bassklarinet en fluit. Vooral het werk op de bassklarinet vind ik erg mooi; dat komt misschien ook wel een beetje omdat het een instrument is dat erg weinig gebruikt wordt. Er is in 1991 een film over Eric Dolphy gemaakt getiteld 'Eric Dolphy : Last Date'. De film gaat voornamelijk over de concerten die hij in Nederland gaf (begin juni 1964), en de periode daarna tot aan zijn dood op 29 juni 1964. De film is een paar jaar geleden ook (ingekort ?) door de VPRO uitgezonden. Hoewel ik lang niet al zijn opnames ken, zal ik toch een poging doen een min of meer chronologisch overzicht te geven. Verre van compleet overigens ! 1959 : opnames met Chico Hamilton 1960 : Opnames op Prestige ( nu verkrijgbaar op OJC (Original Jazz Classics) als midprice ) Op 21 december 1960 speelt hij bovendien mee op het album Free Jazz van Ornette Coleman, een volledig geimproviseerd album. Hij nam die dag dus 2 albums op, voor 2 verschillende labels ! Vanaf 1960 speelt hij ook in de band van Charlie Mingus. 1961 : Vervolgens weer een aantal solo opnames, voornamelijk live platen. In de periode 61-62 neemt hij een aantal platen op met John Coltrane, oa : Vervolgens weer terug naar Mingus : Uit 1963 zijn weer een aantal solo platen bekend : In 1964 neemt hij zijn bekendste plaat op (op Blue Note) Bij Blue Note speelde zo'n beetje iedereen op elkaars platen mee, Dolphy horen we terug bij oa Andrew Hill : Na de tour blijft Dolphy in Europa achter. Het Mingus nummer 'So Long Eric' is een reactie op Dolphy's vertrek uit de groep. Van zijn laatste solo-periode in Europa zijn 2 opnames bekend : Op 29 juni sterft hij in Berlijn, 36 jaar oud. | |
Zander | zondag 7 december 2003 @ 03:27 |
Top-post, fripper. ![]() Mijn Dolphy-collectie is ook nog verre van compleet, ik heb alleen "Out To Lunch", een Live at the Five Spot-cd en divers werk met Coltrane en Mingus, maar zo te zien valt er nog een hoop moois te verzamelen. | |
Jimbaka | zondag 7 december 2003 @ 03:33 |
Net met de band een funk versie van 'Well you needn't' van Thelenious Monk gespeeld! Leent zich er eigenlijk uitstekend voor! | |
Zander | maandag 8 december 2003 @ 18:30 |
Vandaag ook weer twee nieuwe jazz-cdtjes gekocht: "Money Jungle" van Duke Ellington, Mingus en Max Roach (ik heb eigenlijk nog maar heel weinig Ellington-muziek in de kast staan) en "Maiden Voyage" van Herbie Hancock (had ik ook nog niet ![]()
| |
Zander | maandag 8 december 2003 @ 19:49 |
.. en weet iemand hoe het zit met die Arrow Classic Jazz - zender die onlangs een etherfrequentie heeft gekregen? Volgens het persbericht zouden ze in december beginnen met uitzenden. quote:"Het laatste werk" van Miles Davis. Waarom de rest niet? | |
Summoner | maandag 8 december 2003 @ 19:53 |
Ik zou die Ken Burns docu ook nog wel eens op m'n gemak willen kijken, maar 300+ euro? Nee, bedankt. | |
fripper | maandag 8 december 2003 @ 20:37 |
quote:Waarom de rest niet ? Omdat het doel niet is om leuke muziek uit te zenden, maar het doel is geld verdienen. Beetje het zelfde probleem bij Arrow Classic Rock. Als het te moeilijk wordt dan jaag je de luisteraars weg (denkt men). Dat leidt tot een zender met wel leuke muziek, maar verder niks spannends. Op Arrow hoor je ook steeds de zelfde bands. Geen Captain Beefheart of King Crimson dus. Draaien ze gewoon niet , past niet in het format. | |
fripper | maandag 8 december 2003 @ 20:49 |
op http://www.gmgradio.co.uk/newsarticles/news14.html staat oa : The station, which will be based in The Hague, will launch early next year, and will reach over 10 million adults (around 66% of the population). The licence will come into effect per December 1st. ... | |
Seborik | maandag 8 december 2003 @ 21:25 |
Is er ook een soort site waarop allemaal Nederlandse (eventueel Belgische) jazzconcertdata staan? | |
fripper | maandag 8 december 2003 @ 21:33 |
http://www.northseajazz.nl/agenda.html zoiets ? | |
Seborik | maandag 8 december 2003 @ 21:35 |
Yep, thanks. ![]() | |
Doff | dinsdag 9 december 2003 @ 13:11 |
Iemand hier in het bezit van een of meerdere albums van Mosaic Records? Ik heb er over gelezen en het klinkt heel overtuigend. Ik wilde eigenlijk Grachan Moncur III (001) bestellen, maar dat ging niet (geen mastercard, visa etc.) Is het de moeite waard om er nog eens goed achteraan te gaan? | |
Z | dinsdag 9 december 2003 @ 13:17 |
Kan iemand mij een bepaald album van Jobim aanraden? Het zijn er zoveel, en kan niet echt kiezen. Ik zit zelf aan een verzamelaar van hem te denken nl. Antonio Carlos Jobim's Finest Hour. | |
Doff | dinsdag 9 december 2003 @ 13:20 |
quote:niet aan die verzamelaars beginnen, kijk hier es rond ![]() http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70312081033571950&sql=Bkhpyxdkbjols~C#disc0 | |
Z | dinsdag 9 december 2003 @ 13:52 |
quote:Ik ken de amg, ben ook eigenlijk geen fan van verzamelaars idd. Kan jij me niets aanraden wat jij leuk van hem een goede CD vind? | |
Doff | dinsdag 9 december 2003 @ 18:16 |
Ik heb een cd van em samen met Stan Getz en Joao en Astrud Gilberto heel leuke cd. Verder geen superfan. Maar dit album is zeker wel erg fijn ![]() link: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70312081033571950&sql=Aht66mpsd9f6o | |
MadScientist | woensdag 10 december 2003 @ 02:15 |
Leuke video-interpretatie van John Coltrane's Giant Steps: Link BTW kent iemand Joe Maneri? | |
Zander | woensdag 10 december 2003 @ 09:52 |
quote:Dat was leuk ![]() | |
fripper | woensdag 10 december 2003 @ 15:54 |
quote:Ik heb er niks van, maar zit wel regelmatig even op mosaicrecords.com te kijken. ![]() Ziet er erg mooi uit. Niet te lang over nadenken, want dan zijn ze op. Van een aantal boxjes op dit label vraag ik me overigens af waarom de losse cd's niet weer eens worden uitgegeven door Blue Note. Die Elvin Jones platen zijn de moeite van een heruitgave toch wel waard ? | |
nipeng | woensdag 10 december 2003 @ 20:28 |
Wie kent er Gary Burton en in welke klasse van Jazz valt zijn muziek? | |
Philosocles | donderdag 11 december 2003 @ 01:49 |
quote:Ah, great - speel je ook viool? Kunnen we eens jammen. ![]() Grappelli heeft met de klassieke violist Yehudi Menuhin een plaat met Gershwin nummers opgenomen. Ik d8 eerst, verrek, een klassiek musicus die kan improviseren! Hij klinkt wat matter dan de messcherpe Grappelli, maar 't is melodisch toch sterk. Toen las ik tot mijn teleurstelling dat al zijn solo's voor hem zijn uitgeschreven. Maar toch leuk dat twee musici uit verschillende werelden 'common ground' kunnen vinden. Ik vertraag het vioolspel op die plaat en zet ze een octaaf omlaag met WinAmp (met DJ Helper plugin, handig) om wat licks uit mijn cello te proberen te persen. Mijn instrument heeft weinig voorbeelden dus dat is wel een leuke oplossing. Maar andere instrumenten zijn natuurlijk ook nuttig; Miles is altijd goed en Coleman Hawins is ook wel te behappen (solo van 'Body and Soul' uit 1939 Hoelang zal het trouwens nog duren voor we (naar voorbeeld van de topictitel) online kunnen jammen; écht live @ the Fok!Forum. | |
Zander | donderdag 11 december 2003 @ 07:53 |
quote:Ik heb hem een paar keer live gezien, een keer met band en twee keer in duet met Chick Corea. Maar welke categorie? Hmm.. ik ken eigenlijk alleen die duo-platen met Chick (die zijn wel mooi, trouwens). ![]() | |
Echoes | donderdag 11 december 2003 @ 10:43 |
gave poster dit, denk dat ik'm ga kopen. Lijssie erom ![]() | |
Scrutinizer | donderdag 11 december 2003 @ 11:40 |
quote:Ja, is mooi. The Duke zit echt te genieten ![]() | |
AudreyHepburn | donderdag 11 december 2003 @ 12:30 |
quote: ![]() Waar komt die vandaan, waar is die te koop ? En ik had nog een andere vraag: heeft iemand een url van een leuk online jazz radio station ? Ik zit hier op de universiteit en ik zou wel graag wat jazz willen horen, maar ik ben veel te lui om een cd te gaan halen, dus heeft iemand een leuke tip ? | |
fripper | donderdag 11 december 2003 @ 12:45 |
ik heb nu deze opstaan : http://www.kcsm.org/kcsm-fm.ram en hier staan er nog een paar : | |
Zander | donderdag 11 december 2003 @ 12:51 |
De Modern Jazz-zender van Digitally Imported (http://www.di.fm/) vind ik zelf vaak ook wel aangenaam. In ieder geval voor de ehm.. "wat abstractere" jazzstijlen. ![]() | |
Echoes | donderdag 11 december 2003 @ 13:41 |
zoek op bijna iedere willekeurige postersite naar fitzgerald en dan krijg je deze. http://poster.pagina.nl | |
fripper | donderdag 11 december 2003 @ 15:44 |
In het nieuwe nummer van Aloha staat een leuk stuk over Miles Davis en de Jack Johnson sessies. korte quote : | |
Scrutinizer | donderdag 11 december 2003 @ 16:38 |
quote:Dat was en is een vaak gebruikte manier om een album te maken. De sessies dienen vaak als basis om bepaalde partijen nader te arrangeren. George Duke spreekt daar ook over in de Music Maker | |
Zander | donderdag 11 december 2003 @ 17:01 |
In ieder geval zijn de meeste Miles Davis-platen uit de late jaren 60 en de jaren 70 op die manier in elkaar gezet. In die documentaire vertelde Chick Corea (dacht ik?) dan ook dat ze zelden tot nooit composities van blad afspeelden, maar dat bijna alle muziek uit jamsessies ontstond. Ik vind het soms ook wel jammer dat de edits op sommige platen (bijv. "On the Corner" of "Live at Fillmore East") zo duidelijk te horen zijn. "Live Evil" en "Jack Johnson" vind ik trouwens uitstekende platen, al is een vijf-cd box van die sessies misschien ook wel iets teveel van het goede. | |
Philosocles | donderdag 11 december 2003 @ 17:33 |
quote:Miles was dan ook een meester in het bijeen zoeken van mede-musici - je zou het bijna 'pre-productie' kunnen noemen; zodat na zo'n jamsession geen 'post-productie meer nodig was. Dat was misschien één van zijn grootste talenten; díe musici bijelkaar brengen die zo geestverwant aan hem en elkaar waren dat hij ze niet of nauwelijks hoefde te vertellen wat ze moesten doen. A solid basis for kick-butt stuff... | |
Doff | vrijdag 12 december 2003 @ 12:44 |
quote:Ze zullen heus wel een keer op neiuw worden uitgegeven in een ietwat minder exclusieve versie. Na een aantal jaren (verschilt van land tot land) mag het materiaal namelijk ook door andere platenmaatschappijen worden uitgegeven. Blue Note zal hier lijkt mij niet op gaan wachten. Dat hoop ik niet ieder geval ![]() | |
fripper | vrijdag 12 december 2003 @ 13:05 |
Die box van Grachan Moncur III is momenteel ook de enige manier om One Step Beyond van Jackie McLean aan te schaffen. Ook zo'n plaat waarvan ik op een heruitgave hoop. | |
Doff | vrijdag 12 december 2003 @ 13:11 |
Bol.com zegt dit album nog te kunnen leveren. Lijkt me ook superalbum. Heb trouwens paar dagen geleden ook 'The Jackie Mac Attack Live' besteld, ik ben erg benieuwd. | |
Citroentje | vrijdag 12 december 2003 @ 13:44 |
zat net op ticketservice.nl te kijken: zo 15 feb 2004 Paradiso grote zaal AMSTERDAM GEORGE DUKE za 24 jan 2004 De Oosterpoort GRONINGEN HERBIE HANCOCK & METROPOLE ORKEST | |
fripper | vrijdag 12 december 2003 @ 13:47 |
Bol heeft 'm ook niet op voorraad, en moet 'm bestellen. "levertijd 4-6 weken, Gezien de beperkte beschikbaarheid van dit artikel bij onze leveranciers, kan de termijn worden overschreden " Ik heb wel eens vaker van dit soort items besteld, dat leidt meestal tot niks. De prijs van 29 euro is ook niet leuk , bijna net zo duur als die box van $39 . | |
fripper | vrijdag 12 december 2003 @ 13:51 |
quote:en 25 jan in paradiso. | |
Echoes | vrijdag 12 december 2003 @ 15:51 |
quote:is dat leuk? wat voor muziek is dat? (wat voor soort jazz) | |
Zander | vrijdag 12 december 2003 @ 17:47 |
Ik vind het met Herbie Hancock live altijd maar afwachten wat je voorgeschoteld krijgt. Ik heb 'm inmiddels toch een flink aantal keren gezien, en soms is het erg goed (bijv. het Headhunters-concert op NSJ van een paar jaar terug), en soms staat er ineens een arrienbie-zangeres of Trijntje Oosterhuis de halve avond mee te kwelen. Eerst maar wat meer info inwinnen voordat ik ga. ![]() George Duke heb ik ook 1x gezien, maar toen was 'ie (naar mijn smaak) ook een beetje teveel op de arrenbie-tour, terwijl ook hij toch een aantal uitstekende solo-platen heeft gemaakt. Maar goed, dat was ook op NSJ, in de Statenhal (in mijn vriendenkring beter bekend als de "Statenhel"), dus ik kan me voorstellen dat hij dan ook wat meer poppy materiaal speelt. [Dit bericht is gewijzigd door Zander op 12-12-2003 18:13] | |
Citroentje | vrijdag 12 december 2003 @ 23:55 |
quote:kijk eens aan, dat is beter. Groningen is zo'n eind weg. ![]() | |
Summoner | zaterdag 13 december 2003 @ 00:50 |
Ik lees nu een biografie van Ornette Coleman, tot nu toe m'n favoriete Jazz artiest. Het is echt ongelooflijk wat die man in z'n tienerjaren is aangedaan, simpelweg omdat hij maling had aan bebop conformiteit en graag op aanvankelijk bescheiden wijze mocht improviseren. ![]() | |
Doff | maandag 15 december 2003 @ 16:30 |
quote:Zaterdag per toeval op leuke live opname uit 1993 van Hancock aangelopen, 'Paralell Realities Live...'. Te horen met Dave Holland, Jack DeJohnette en Pat Metheny. De namen zeggen denk ik wel genoeg over het album. Het doet me een beetje denken aan 'Live at the Greek' van Stanley Clarke met Larry Carlton en Billy Cobham ![]() 2 albums die goed laten horen dat live errug kan aangenaam zijn | |
Scrutinizer | maandag 15 december 2003 @ 20:35 |
quote:Ik ken geen van beide albums, maar Holland en Clarke vind ik als bassisten toch wel erg verschillend. Waarin lijken die beide albums dan op elkaar? | |
RjD2 | maandag 15 december 2003 @ 20:41 |
Ik ben een erg grote oldskool Hiphop/Rap fan en heb vandaag in de Jazz bakken iets geweldigs gevonden : Us 3 ![]() Geweldig ![]() bevalt jullie niet echt denk vanwege de rap erin, of toch wel? ik hou ervan iig ![]() | |
Scrutinizer | maandag 15 december 2003 @ 20:47 |
quote:Van Us3 heb ik: *Broadway & 52nd *An Ordinary Day in an Unusual Place *Hand on the Torch Toch wel dus | |
Evariste_Galois | maandag 15 december 2003 @ 20:48 |
Één woord : Django. ![]()
| |
Zander | maandag 15 december 2003 @ 20:48 |
quote:Ik heb ook een cd van Us3 (hun tweede, geloof ik) en ik hou sowieso wel van hiphop met veel jazz-samples en -invloeden. Vaak zijn de originele platen die rappers gesampled hebben ook zeker wel de moeite waard. | |
fripper | maandag 15 december 2003 @ 20:57 |
Us3 ? Yep, ik heb Hand on the Torch Als ik hem draai heb ik steeds zo'n gevoel van ' waar ken ik dit van ?' | |
Zander | maandag 15 december 2003 @ 21:00 |
Ik geloof dat de producers van Us3 onbeperkt toegang hadden tot de Blue Note-catalogus, dus dan heb je wel wat keuze om te samplen. Op die cd die ik heb ('Broadway and 52nd'), spelen trouwens ook 'echte' muzikanten mee. Die "Shades of Blue"-cd van Madlib die een tijdje terug op Blue Note is verschenen vond ik trouwens ook wel erg aardig. | |
RjD2 | maandag 15 december 2003 @ 21:08 |
'Broadway and 52nd' 'Hand on the Torch' vandaag gekocht voor 17,98 | |
fripper | maandag 15 december 2003 @ 21:25 |
Ik heb Hand on the Torch zelfs met bonus cd "the jazz mixes" . Die Madlib heeft zo te zien ook flink in de Blue Note kast zitten graaien , toch ? | |
Zander | maandag 15 december 2003 @ 21:41 |
Ja, er staan een hoop covers van bekend Blue Note-materiaal op: Donald Byrd, Bobbi Humphrey, Horace Silver etc. Maar het is lang niet allemaal gesampeld, veel nummers zijn eerder coverversies met een hiphop-inslag (zonder rap, overigens) en met 'echte instrumenten' (al is Madlib eerlijk gezegd niet echt een virtuoos op de keyboards, maar het klinkt verder wel lekker). Ik zag dat er nu ook weer een verzamelaar op Blue Note is verschenen waar ze juist weer de originele versies op hebben gezet. | |
Evariste_Galois | maandag 15 december 2003 @ 21:42 |
Ok, live Jazz in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Delft, waar moet ik zijn ? ![]() ![]() | |
De-oneven-2 | maandag 15 december 2003 @ 21:54 |
![]() M'n trein had ( uiteraard ) vertraging, dus ben ik van ellende maar even de lokale FRS in gedoken om de aanbiedingen-bak door te neuzen. Dus nee, wilde ik maar zeggen. | |
Philosocles | maandag 15 december 2003 @ 22:05 |
quote:Nou, ook gewoon hier: http://www.northseajazz.nl/agenda.html - 'k wist het ook niet hoor, maar kwestie van topic lezen. ![]() quote:Blue Rondo a la Turk ![]() En wat het nummer Take 5 betreft - ik luisterde dat laatst, waarna ik Piazzolla's Libertango opzette en ging slapen. Het gevolg: ik droomde de Libertango in 5/4 maat! De volgende dag gecheckt en het werkt echt. Ga ik eens op een jamsessie proberen. [Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 15-12-2003 22:09] | |
Beathoven | maandag 15 december 2003 @ 23:27 |
quote:Ik vind take five zoals hij normaal klinkt en niet in de 4 kwarts uitvoering van Tito Puente ( ![]() ![]() Ik droom ook weleens met muziek erbij. Zijn altijd erg mooie composities, maar vaak ben ik ze al weer vergeten als ik wakker ben. | |
Anotsu | maandag 15 december 2003 @ 23:48 |
quote:In Den Haag moet je in o.a. De Pater, Pannonica of Murphy's Law zijn. In Leiden is The Duke wel aardig, maar eigenlijk hoor je in Den Haag meestal betere muziek. Cafe Alto is het enige dat ik weet in Amsterdam, en in Utrecht kom ik bijna nooit... O ja en Delft, het dorp waar ik woon ![]() | |
Beathoven | dinsdag 16 december 2003 @ 13:55 |
kick | |
Thomasumo | dinsdag 16 december 2003 @ 14:08 |
In de CD speler; Keith Jarrett-Music at Night with you supergevoelige, romantische solo plaat van deze pianist, nummers uit oa Porgy and Bess. In de discman; Thelonious Monk - s/t met een glimlach op de fiets luisteren naar Thelonious' gewoonte om mee te praten met de piano (goed luisteren) | |
fripper | dinsdag 16 december 2003 @ 14:21 |
Die Keith Jarrett kan anders ook behoorlijk mee-neuzelen. Doet de muziek niet altijd goed vind ik. | |
Zander | dinsdag 16 december 2003 @ 14:31 |
Ik vind het als amateur-muzikant vaak wel helpen om m'n eigen solos "mee te zingen" als ik aan het improviseren ben. Vind het altijd wel leuk om te zien dat sommige pro's dat ook doen, al hoef ik het inderdaad nou niet echt al te duidelijk op de op de plaat terug te horen, zoals bij Keith Jarrett. Ook wel grappig: zat vanmorgen een cd van Grant Green ('Matador', best een goede plaat met McCoy Tyner en Elvin Jones) in de trein te luisteren, en met hoofdtelefoon kun je vrij duidelijk horen dat de stemmen uit de controleruimte over de intercom per ongeluk ook zijn opgenomen. | |
Philosocles | dinsdag 16 december 2003 @ 14:39 |
quote:Allem8ig ja, Keith is bijna een straf om naar te luisteren.. Als een Keith-solo goed op gang komt, brengt-ie het beste deel om zeep met zijn onuitstaanbare gekreun. ![]() Ze moeten die man voortaan gewoon om de tuin leiden in de studio - een echt-uiziende vleugel waar stiekum een steengoeie digitale piano in verborgen zit - dan hoeft het 'vocale' gedeelte niet eens opgenomen te worden. | |
Thomasumo | dinsdag 16 december 2003 @ 15:50 |
Inderdaad bij Keith is het een straf, bij THelonius zit het echter allemaal net genoeg op de achtergrond. Het tovert iig een glimlach op mijn gezicht. | |
Anotsu | dinsdag 16 december 2003 @ 22:41 |
Sommige gitaristen, zoals George Benson en Kurt Rosenwinkel, maken er juist een kunst van om mee te zingen. Vooral bij George Benson klinkt t gaaf omdat-ie gewoon ontzettend goed kan zingen. | |
OProg | dinsdag 16 december 2003 @ 23:36 |
quote:Nel alt op "The Koln Concert". Daar hoor je hem door heen snuiven en kreunen. Het voegt op dat album wel wat toe imho. Het heeft iets eigens, iets wat het misschien nog wel leuker maakt om naar te luisteren ![]() "Sextant" van Herbie Hancock is trouwens goed zeg | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 12:48 |
quote:Vind persoonlijk dat het helemaal de sfeer bepaald van het album. Geniaal stukje piano. Ben alleen een beetje beurs van deel I...te vaak gehoord. Over achtergrond herrie gesproken: Vorige week net "Live at the Pershing" (full version) van Ahmed Jamal op de kop getikt..Wat een geniaal album ! Heb sindsdien 10 x per dag Poinciana aanstaan en in dat nummer hoor je het personeel op de achtergrond de tafels afruimen en met de borden kletteren...Geweldig knullig, maar niet hinderlijk. | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 12:54 |
quote:Heb laatst Infinity van McCoy Tyner aangeschaft en ik vond het razend tegenvallen..jammer. Heeft iemand andere aanraders ? | |
fripper | woensdag 17 december 2003 @ 12:56 |
Ik ken alleen 'The Real McCoy ' , en dat vind ik een prima plaat. | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 13:01 |
quote:Ga ik dan maar eens beluisteren. Tnx. Nog een andere "heeft er iemand tips"-vraag : | |
Zander | woensdag 17 december 2003 @ 13:06 |
"The Real McCoy" vind ik zelf ook wel goed. Verder heb ik nog "Trident" (met Ron Carter en Elvin Jones): naar mijn smaak ook een uitstekende plaat (op wat incidenteel gepingel op een clavecimbel na, dat had van mij nou weer niet gehoeven) en "McCoy Tyner plays John Coltrane", met pianotrio-versies van Coltrane-nummers. Ik vind deze drie albums in ieder geval allemaal wel goed. "Infinity" ken ik zelf niet. Verder is Grant Green's "Matador" ook wel een sterke plaat (vreemd genoeg is deze pas jaren na opname verschenen), al is dat misschien meer iets voor gitaarjazz-liefhebbers. | |
fripper | woensdag 17 december 2003 @ 13:07 |
Alle andere albums uit 1959 ![]() Dat zijn naast Blues & Roots dus Mingus Ah Um , Mingus Dynasty en Mingus in Wonderland. Maar hij heeft veel meer mooie platen gemaakt ! | |
Zander | woensdag 17 december 2003 @ 13:14 |
Of anders "Pithecantropus Erectus", "The Clown", "Mingus Mingus Mingus Mingus", "Black Saint and the Sinner Lady" of "Let My Children Hear Music". Keuze genoeg, in ieder geval. ![]() | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 13:19 |
Damn...ik ga weer arm het nieuwe jaar in ![]() Recensies volgen spoedig. Andere aanrader voor de heren : Ray Brown- Bass Hit, meer het klassiekere jazz werk, maar erg goed. | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 17 december 2003 @ 13:23 |
Thelonious Monk. Bizar figuur. Laatst hoorde ik hem op tv zo vals als de tievus. Maar het was wel goed. Oja een tip. Houd a u b eens op met cd's kopen. Jazz moet op plaat. Das veel mooier hoor. Als jazz artiesten het op cd hadden gewild hadden ze de cd in de jaen 30 wel uitgevonden hoor | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 13:28 |
quote: ![]() Is al goed hoor. Helaas zijn meeste (goede) platen alleen niet meer verkrijgbaar en zal je het moeten stellen met de "kleinere glimmende" variant. | |
Zander | woensdag 17 december 2003 @ 13:31 |
En originele persingen van klassieke jazz-albums moeten tegenwoordig een aardige duit opbrengen op tweedehands markten, e-bay etc. Vinyl is mooi hoor, daar niet van, maar doe mij dan toch maar liever een goedkoop cd'tje. Hoewel er tegenwoordig wel steeds meer mooie 180 grams vinyl-reissues verschijnen. | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 17 december 2003 @ 13:38 |
Nee zon grote zwarte schijf. lekker dat dingetje van zon oude pick up door het gat van de plaat rammen, naald erop ![]() | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 13:39 |
Oh en niet te vergeten dat de Pick-up niet in mijn binnenzak past en dat vinyl zo rot in mijn autoradio gaat. [Dit bericht is gewijzigd door Bimmel op 17-12-2003 13:43] | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 17 december 2003 @ 13:43 |
Daar zit wel wat in ja ![]() | |
Scrutinizer | woensdag 17 december 2003 @ 13:45 |
quote:Ook leuk voor degenen die van jazzbassisten houden: SuperBass 2 met Ray Brown, John Clayton en Christian McBride. Live opname. Ik neem aan dat er ook een deel 1 van bestaat maar die ben ik nog niet tegengekomen. En of drie contrabassen niet teveel van het goede is? Nee toch niet, ook voor niet-bassisten is hij zeker de moeite van het beluisteren waard. Doordat ze Brown in het midden hebben gemixed, McBride op rechts en Clayton op links zijn de verschillen in stijl heel goed te horen. | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 13:51 |
Oh...shit...ik wou dat ik dit topic nooit had gevonden. Dit gaat me zo onwijs veel geld kosten ![]() Of ik moet gewoon een waslijst aan album's op mijn verlanglijstje zetten en maar hopen dat de Kerstman de "Jazz Center" overvalt. | |
Echoes | woensdag 17 december 2003 @ 13:59 |
Ella Fitzgerald ![]() wat een stem ![]() | |
ondeugend | woensdag 17 december 2003 @ 14:02 |
quote:Ja ! Net als Billie Holiday | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 17 december 2003 @ 14:06 |
Hebben jullie veel verstand van Jazz. Ik ben de naam vergeten van een gast. Piano speeld die. Ik weet wel een nummer van hem. Aint misbehaiving, tenminste dat heeft hij ooit eens gespeeld | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 14:09 |
quote: ![]() | |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 14:10 |
quote:Welke periode hebben we het over ? (Ball park) | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 17 december 2003 @ 14:21 |
jaren 30
| |
Bimmel | woensdag 17 december 2003 @ 14:26 |
quote:Graag gedaan ![]() | |
Philosocles | woensdag 17 december 2003 @ 14:43 |
quote:Ik ben iha. erg gecharmeerd van bassisten die het ..uhh.. 'whoomp-whoomp' niveau ontstijgen en afrekenen met de 'bas-solo' waarin je eigenlijk alleen maar waarneemt dát er een bassolo gespeeld wordt - je hoort wat 'gedoe' in het laag zonder te horen wát. ![]() Wat dat betreft is één van mijn favorieten een nummer uit de film Let's get lost over Chet Baker - ik heb het alleen op een teepje zonder de namen vd. nummers Van NL bodem moet je trouwens het trio van trompettist Eric Vloeimans met cellist Ernst Reijseger (en afwisselend Harmen Fraanje op piano en Anton Goudsmit op gitaar) eens checken. Live gezien in A'dam, 'k denk niet dat er al opnamen van zijn. Vloeimans is IMHO één van de beste jazzmusici van NL. En Reijseger speelt te gek 'bas' op zijn cello, strijkt er ook vet op, speelt akkoorden en trommelt op de klankkast (eigenlijk het enige goeie voorbeeld van mijn eigen instrument dat ik ken). [Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 17-12-2003 15:30] | |
Scrutinizer | woensdag 17 december 2003 @ 16:40 |
quote:In dat geval moet je ook eens luisteren naar Niels-Henning Orsted Pedersen. Dat is denk ik wel één van de meest lyrisch solerende bassisten die ik gehoord heb. Ik heb een cd van Niels Lan Doky (Misty Dawn) waarop hij soleert in een bewerking van een zweeds volksliedje (Ach Värmland Du Sköna), dat is echt onbehoorlijk goed. | |
fripper | donderdag 18 december 2003 @ 00:23 |
quote:Ik zet ook nog even een cd'tje op. en als ik mooie oude hoezen wil zien ga ik hier wel even kijken | |
Theeboon | donderdag 18 december 2003 @ 08:46 |
Weet iemand waarop ik die opname van Charlie Parker kan vinden die Hans Teeuwen in z'n show mee'zingt'? | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 11:10 |
hee coole hoezen :-) thanks voor de link. Hans Teeuwen, ik weet welk stukje je bedoelt maar heb geen idee van welke show dat was. | |
Zander | donderdag 18 december 2003 @ 13:07 |
Iemand hier een beetje bekend met (Rahsaan) Roland Kirk? Ik had vanmorgen "Rip Rig and Panic" in de discman zitten, en dat klinkt zeer aangenaam. Maar wat zijn verder nog aanraders? | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 13:08 |
Ik ben net begonnen me fanatiek o Jazz te storten. Wat wel cool is om te luisteren is naar een stukje Thelonious Monk waar die thuis ana het klooien is op de piano.
en dta het nummer: LISTEN TO A HOME RECORDING OF THELONIOUS MONK TRANSPOSING I'M GETTING SENTIMENTAL OVER YOU. . PART I (WORLD PREMIERE | |
De-oneven-2 | donderdag 18 december 2003 @ 13:16 |
quote:Oeh! Kunstige hoesjes! ![]() | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 13:19 |
Ja mooi he ![]() Ik zag ze en dacht: Ik wil die, en die, en die, en die, en die, en die | |
fripper | donderdag 18 december 2003 @ 13:34 |
quote:Hij is goed die Kirk ! The inflated Tear en Domino behoren ook tot mijn favorieten. Ik heb verder ook oa nog de 4 cd box 'Aces Back to Back' . | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 13:38 |
quote:Fats Domino? ![]() | |
fripper | donderdag 18 december 2003 @ 13:41 |
![]() Domino ! | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 13:43 |
Ik zie niks?
| |
Zander | donderdag 18 december 2003 @ 13:54 |
Bedankt voor de tips, fripper. ![]() Deze week de cd-boer dan maar eens met een bezoekje vereren. Zoals andere mensen al eerder opmerkten zijn dit soort topics goed voor de cd-collectie, maar slecht voor de portemonnee. Op mijn Rip, Rig and Panic-cd staat ook nog een ander Kirk-album, "Now please don't you cry, beautiful Edith". Bij sommige stukken had ik in eerste instantie niet eens door dat Roland Kirk zelf beide blazers tegelijk speelde. | |
Evariste_Galois | donderdag 18 december 2003 @ 13:56 |
Jarno Hoogendijk kan lekker toeteren. ![]() | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 18 december 2003 @ 13:58 |
Heb niet veel verstand van Jazz maar die Domino hoes Komt mij bekend voor. Volgens mij was die laatst op tv. | |
Doff | donderdag 18 december 2003 @ 14:49 |
quote:Kirks Work samen met Jack McDuff (hammondorgel), Kirk zelf is te horen met meerdere saxofoons tegelijk, altijd leuk natuurlijk ![]() album swingt behoorlijk, maar het ligt er niet al te dik bovenop, vrij subtiel. Een echte aanrader, vraag me alleen af of je er gemakkelijk aan komt, ik heb 'em zelf in Concerto (A'dam) gehaald. | |
fripper | donderdag 18 december 2003 @ 23:39 |
Ik het rijtje van beste Kirk albums hoort ook 'We Free kings' wel thuis. 'Prepare Thyself to Deal With a Miracle' is zwaar georkestreerd. 'Rashaan Rashaan' is een live plaat, daar staat oa de medley op waar Maar eigenlijk is alles wat ik ken tot 1973 goed , of op z'n minst bijzonder. Alleen de albums op Warner vanaf 1975 (zoals The Return of the 5000 Lb. Man, Kirkatron) zijn aanmerkelijk minder. Voor hen die Kirk nog niet kennen , hier kun je een paar stukjes luisteren. (en ja, ook hij heeft bij Mingus gespeeld, oa Mingus Oh Yeah ) | |
T-o-m-a-a-t | vrijdag 19 december 2003 @ 08:42 |
Klinkt goed ![]() | |
Theeboon | vrijdag 19 december 2003 @ 10:20 |
Ik hoor 't al, 'The inflated tear' wordt m'n eerst volgende jazz aankoop.. klinkt erg interessant die Roland Kirk ![]() | |
T-o-m-a-a-t | vrijdag 19 december 2003 @ 10:30 |
Die van mij word Thelonious Monk. Alleen wel op plaat he ![]() | |
Echoes | vrijdag 19 december 2003 @ 12:00 |
Ik heb zelf ff een cd'tje samen gesteld. 01 Ella Fitzgerald & Duke Ellington - Howh High The Moon In dat eerste nummer zit een solo van 5 minuten van Ella haar stem alleen. Briljant. Wat een onwijze zangeres is dat toch. Die kan echt alles met haar stem. Laatste nummer is een lekker romantisch zwijmelnummer | |
Doff | vrijdag 19 december 2003 @ 12:02 |
Voor iedereen die van een lekker snelle, sterke, snerpende alt-saxofoon houdt en niet vies is van Hard/Post Bop: The Jackie Mac Attack Live van Jackie McLean, een relatief nieuw (1993) album opgenomen in Nederland, dus die moeten we koesteren ![]() Ook erg lekkere muziek uit min of meer dezelfde categorie: Is iedereen hier bekend met Benny Maupin? Hij speelt allerlei blaasinstrumenten, waaronder de tenor en de sopraansaxofoon. Op de eerste is hij o.a. te horen samen met Chick Corea tijdens de IS Sessions (reissued door Blue Note met de bekende Connoisseur Series). Supergaaf album, alleen niet al te toegankelijk. | |
Beathoven | vrijdag 19 december 2003 @ 16:19 |
quote:Ah, daar hebben ze dus die naam weggejat. The Real McCoy was zo'n dance project in het begin van de jaren '90 * Beathoven zet John Coltrane - Spiral op [Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-12-2003 16:46] | |
Doff | vrijdag 19 december 2003 @ 16:54 |
quote:draai meteen Countdown, supernummer ![]() | |
Zander | vrijdag 19 december 2003 @ 16:55 |
quote:Volgens mij speelt hij ook nog op "Bitches Brew", basklarinet geloof ik. Wel een indrukwekkende cv in ieder geval. ![]() | |
Beathoven | vrijdag 19 december 2003 @ 16:56 |
quote:Gooi 'm er zo ff voor, na Mr. P.C. ![]() | |
Doff | vrijdag 19 december 2003 @ 17:07 |
quote:zeker indrukwekkend, daarom jammer dat hij toch zo onbekend is gebleven, Bitches Brew en Head Hunters zijn nou niet de slechtste albums ![]() Over het algemeen houd ik niet van de klank van een sopraansaxofoon, op een één of andere manier zie ik meteen de krulletjes van Kenny G voor me opdoemen, maar hoe Maupin dit instrument bespeelt op bijv. Head Hunters doet dit beeld behoorlijk veranderen ![]() edit: ik stuit hier op een album van 'em samen met DeJohnette; The DeJohnette Complex, ziet er erg aantrekkelijk uit. Deze combi werkt getuige The IS Sessions prima [Dit bericht is gewijzigd door Doff op 19-12-2003 17:14] | |
Zander | zaterdag 20 december 2003 @ 13:35 |
quote:22 januari is er trouwens een documentaire over Nina Simone bij de NPS. Schrijf 't alvast in je agenda.. ![]() In het algemeen hou ik zelf meer van instrumentale jazz, maar Nina Simone heeft toch wel een hoop mooie dingen op de plaat gezet. Gaat goed met dit topic, trouwens, het loopt lekker vergeleken met deel I. | |
Philosocles | zaterdag 20 december 2003 @ 17:06 |
quote:Haar timbre & timing zijn geweldig. Éen van mijn favorieten: Mood Indigo. Let op het 2e couplet: de drummer gaat tegen de maat in tot-ie ahw. niet meer kan. ![]() Maar ik vind Nina eigenlijk zeer onderschat als pianiste. Wat zo mooi is aan haar (solo) spel is dat ze er duidelijk 'Bachiaans' contrapunt doorheen weeft; dan gaat ze ook op de 1e en 3e tel zitten. Vervolgens klapt ze met een onvervalste blues-feel weer terug op de 2 en de 4. Ik vind sommige van haar solos echt juweeltjes. Maar ze was meer dan dat, check ook I put a spell on you. De meeste versies zijn 'zeikversies' ivm. Screaming Jay Hawkin's origineel, maar Nina's 'zeikversie' mag er wezen. | |
Scrutinizer | zondag 21 december 2003 @ 11:47 |
Die documentaire die ze bij de NPS uitzonden toen ze overleden was vond ik een hele mooie. Het zit er dik in dat ze die in Januari weer uitzenden maar dat zullen we dan wel zien. Fascinerend mens, vol emotie, vol verdriet en woede. Prachtige muziek. Bij sommige nummers, bijv. See-line woman, leek ze als in een trance. Kippenvel ![]() | |
T-o-m-a-a-t | zondag 21 december 2003 @ 19:34 |
Summertime is ook een goed nummer van Simone | |
ondeugend | zondag 21 december 2003 @ 19:41 |
quote:Billie, Ella, Nina, Louis en Glenn ![]() * zichzelf in lange zwarte avondjurk in de armen van een leuke meneer dansen ziet. | |
Beathoven | zondag 21 december 2003 @ 23:04 |
quote:Zal 'm ook nog eens gaan luisteren, ik ben over het algemeen niet zo'n fan van vocalen in jazz maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Vind de Miles Davis versie van deze standaard tot nu toe nog steeds de meest zomerse van allemaal. De Charlie Parker uitvoering doet me b.v. wat meer aan de herfst denken. | |
Zander | maandag 22 december 2003 @ 18:12 |
quote:Heb deze opname vandaag weten te bemachtigen, erg mooi. Zonde dat het kennelijk ook het laatste Dolphy-concert is dat ooit is opgenomen. | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 18:56 |
Ik heb hem zelf helaas nog steeds niet, binnenkort weer eens wat platenwinkels gaan afstruinen. Ik heb wel de opname uit Nederland van een week daarvoor (met de onterechte titel 'Last Date'). Vandaag wel door de postbode voorzien van The complete Africa/Brass Sessions. Met Eric Dolphy naast de saxen ook in de rol van dirigent ... | |
Zander | maandag 22 december 2003 @ 19:21 |
Africa / Brass heb ik ook, mooie cds vind ik dat. ![]() | |
Philosocles | maandag 22 december 2003 @ 19:41 |
Ai - ik doe mezelf kennelijk tekort met mijn gebrek aan Eric Dolphy muziek. Ik heb mij waarschijnlijk onbewust laten leiden door het lezen van Miles Davis' autobiografie. Daarin meldt hij in een interview gezegd te hebben dat 'Dolphy plays as if someone is standing on his toe'. Helaas voor Miles werd die uitspraak pas na maanden in een tijdschrift afgedrukt - toen Dolphy net was overleden; en viel iedereen vervolgens over hem heen vanwege zijn vermeende ongevoeligheid. Maar hij had eigenlijk alleen -terwijl Dolphy nog leefde - eens 'grafisch' gezegd dat-ie dat hoekige spel (grote intervallen) niet zo mooi vond. Nou, weet je wat? Ik ga eens Dolphy luisteren en jullie checken die Miles autobiografie - het was voor mij een uitermate boeiend stuk jazz-geschiedenis. Lees hem trouwens wel in het engels als het ff kan. Anders zit Miles alleen maar te vloeken ipv. coole dingen als motherfucker te zeggen. | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 20:52 |
Ik heb laatst wel de Miles biografie van Eric Carr gelezen. Boeiend werkje ... De autobiografie heb ik nog niet gelezen, deze is inderdaad wel berucht door het ' mooie taalgebruik ' van Miles. | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 21:16 |
Overigens staat Miles Davis niet bepaald alleen in zijn afkeer van Eric Dolphy. Er zijn mensen die het mooi vinden , er zijn mensen die het verschrikkelijk vinden. Een tussenweg kom je zelden tegen. Ach , en 40 jaar later zijn we natuurlijk ook wat meer gewend ![]() | |
Zander | maandag 22 december 2003 @ 21:38 |
Mjah, eigenlijk geldt dat natuurlijk voor hele genres binnen de jazz, en eerlijk gezegd denk ik dat je 'de gemiddelde luisteraar' ook niet erg blij maakt met Miles-platen als "Live Evil' of 'Agartha'. Op de website van Planet Internet loopt al een tijdje zo'n reeks "Jazz voor beginners", en eerlijk gezegd heb ik me behoorlijk gestoord aan sommige artikeltjes daar, zoals les 1: "Het omzeilen van de irritatiefactor". quote:Nou roept 'smooth jazz' bij mij persoonlijk meer irritatie op dan moeilijk gefreak, maar goed.. | |
Beathoven | maandag 22 december 2003 @ 22:02 |
nu jazz? nou ja, het zal wel nieuw zijn | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 22:14 |
Da's wel een mooie onderverdeling ![]() Ik luister voornamelijk naar Hoge irritatiefactor-jazz. Maar waarom de fusion bij de lage irritatiefactor staat snap ik niet . | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 22:45 |
edit : oeps foutje | |
Zander | maandag 22 december 2003 @ 22:48 |
Ze zullen wel fusionbands als Spiro Gyra of de Yellowjackets bedoelen, of zo. Dat ligt wel wat makkelijker in het gehoor dan Mahavishnu Orchestra. Ik moet zeggen dat mijn interesse in jazz eigenlijk gewekt werd door progrock-acts met jazz-invloeden, als Frank Zappa, Soft Machine, de eerste paar King Crimson-platen en ook inderdaad jaren 70 jazzrock en -funk. En een muziekleraar die me een beetje op het goede spoor heeft gezet, dat hielp ook wel. Misschien dat ik me daardoor nooit zo heb laten afschrikken door wat 'minder toegankelijke' klanken. | |
fripper | maandag 22 december 2003 @ 23:02 |
Grappig, het was mij mij precies andersom. Mijn vader draaide vroeger altijd veel jazz. Dus toen ik naar pop/rock muziek ging luisteren kwam ik al snel uit bij muziek die daar enige connectie mee had. Inderdaad King Crimson en Zappa en zo ... | |
PogueMahone | dinsdag 23 december 2003 @ 12:08 |
ik draai jazz dankzij fok ![]() | |
Zander | dinsdag 23 december 2003 @ 13:50 |
quote:Deze heb ik vandaag gekocht bij de Boudisque / Ear & Eye jazzwinkel in Utrecht. Het was zelfs zo'n beetje de enige Roland Kirk - cd die ze daar _wel_ hadden. Zo maar eens ff opzetten. Hoop leuke kerst-aanbiedingen daar, trouwens. Veel Prestige en Blue Note in de uitverkoop, dus als jullie binnenkort in de buurt zijn.. | |
Scrutinizer | dinsdag 23 december 2003 @ 14:33 |
quote:Goede tip, is toch al één van m'n vaste zaken voor jazz. Eerst bij Boudisque om vervolgens ook nog even een stukje verderop bij Plato de kelder in te duiken. Welke albums van Sun Ra zou jij aanbevelen? [Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 23-12-2003 14:35] | |
Zander | dinsdag 23 december 2003 @ 14:50 |
![]() ![]() ![]() ![]() Van de Sun Ra-albums die ik heb zijn mijn favorieten de 2-op-1 cds "Angels and demons at play / Nubians of Plutopia, "Sun Ra Visits Planet Earth / Interstellar Low Ways", "Fate in a Pleasant Mood / When Sun Comes Out" . "Space is the Place" is ook een classic. (het studioalbum dat zo heet, niet de filmsoundtrack, hoewel die ook best okee is). "The Singles Collection" is ook erg leuk, maar daar staat echt van alles op: jazz, doo-wop, blues, etc. De meeste van deze albums zijn z'n wat vroegere werk uit de jaren 50/60. Die Sun Ra-catalogus is echt een onoverzichtelijke jungle, dus ik ken ook maar een fractie van alles wat er te krijgen is, maar in ieder geval kan ik bovenstaande platen allemaal wel aanraden. [Dit bericht is gewijzigd door Zander op 23-12-2003 14:52] | |
Scrutinizer | dinsdag 23 december 2003 @ 15:01 |
Tnx Zander, ik zal tussen Kerst en nieuwjaar eens op zoek gaan. Ik heb hem twee keer live gezien, indrukwekkend, een lust voor het oor en het oog. Ik heb alleen maar een oud en versleten teepie van 'm: 'Hours After'. | |
Vork | dinsdag 23 december 2003 @ 18:18 |
quote:Hoe ben je eigenlijk via de bovenstaande progrockacts o.a. de jazz-kant ingerold, welke artiesten, wat sluit er een beetje op aan? Ik heb zelf best een hoop muziek (steeds meer ook) met jazz-invloeden, maar de stap naar Jazz heb ik eigenlijk nooit gemaakt. er is zoveel, ik weet niet waar ik moet beginnen, het is eigenlijk net een beetje als Klassiek, alhoewel klassiek voor mij een hele hoge ontoegankelijkheidsfactor (veel hoger als bij Jazz) heeft om een of andere reden. Wat zijn dan de onvermijdelijke aanraders? | |
saladz | dinsdag 23 december 2003 @ 20:14 |
Terje Rypdal/Miroslav Vitous/Jack DeJohnette (ecm) Brian Blade Fellowship - 'Red River Revel' Medeski, Mirtin & Wood - Combustication The Sorts - Contemporary Music .... vind ik mooi!
| |
Scrutinizer | dinsdag 23 december 2003 @ 20:21 |
quote:Yeah! "Shackman"[1996] en vooral "Uninvisible"[2002] zijn ook erg goed! | |
Zander | dinsdag 23 december 2003 @ 22:53 |
quote: Ik herken dit zelf ook zeker wel, ik ben ook nog steeds bezig om een beetje grip te krijgen op alle 'grote' namen en 'belangrijke' platen binnen de jazz. Ik vind het ook altijd moeilijk om andere mensen zomaar iets aan te raden, want smaken verschillen, natuurlijk. Maar ik denk, aangezien ik jouw ook smaak wel een beetje ken, dat je met Miles Davis' jaren 70-fusionwerk een erg aardige introductie te pakken hebt, en helemaal als je al vertrouwd bent met Zappa en Soft Machine. Zo is het bij mij in ieder geval gegaan. "Bitches Brew" en In a silent way zijn min of meer essentiele titels, maar een wat minder bekende Miles Davis-cd die naar mijn smaak ook een erg goed overzicht geeft van zijn 'elektrische' periode, is Panthalassa, waarin een aantal jaren 70 Miles-klassiekers (imo) smaakvol opnieuw gemixed zijn, waardoor het wat moderner en frisser klinkt, maar dan zonder de originelen geweld aan te doen. Puristen hebben het niet zo op deze schijf, maar zelf heb ik er wel een aantal Miles Davis-fans mee weten te maken. Niet te verwarren met de cd 'Panthalassa: the remixes", die heel wat minder eerbiedig met het originele materiaal omgaat. En sommige puristen vinden 'elektrische jazz' sowieso al niks of in ieder geval niet 'echt', maar daar reken ik mezelf dus niet toe. Vanaf dit punt kun je twee kanten op: veel 'bekende' namen uit de jazz van de afgelopen 40/50 jaar (o.a. Herbie Hancock, Chick Corea, John McLaughlin of Joe Zawinul, maar eerder ook bijv. John Coltrane en Cannonball Adderley) werden in eerste instantie bekend in de band van Miles Davis en begonnen vervolgens hun eigen groepen of ensembles. Als je meer de modernere jazzrock / fusion-kant op wil, dan zijn bands als Weather Report, Mahavishnu Orchestra, Return to Forever en het jaren 70-werk van Herbie Hancock met de Headhunters min of meer 'verplichte' kost. Al moet ik zeggen dat de kwaliteit van die albums naar mijn smaak ook vaak wisselend is, dus de Allmusic Guide raadplegen voordat je iets koopt, dat kan zeker geen kwaad. Ik ben het niet altijd met de waarderingen daar eens, maar over het geheel genomen kun je zo de essentiele platen er wel uitpikken. Ga je iets meer terug in de tijd, zeg maar vanaf halverwege de jaren 50 tot halverwege de jaren 60, dan kom je weer uit bij grootheden als John Coltrane, Charles Mingus, Sonny Rollins, Ornette Coleman, Thelonious Monk etc, al waren veel van deze namen jaren later ook nog steeds actief. In ieder geval wordt "Kind of Blue" van Miles Davis ook als een "verplichte" klassieker beschouwd, en verder staan er in dit topic en deel I ook nog een flink aantal album-tips. En zodra je daar weer een beetje grip op hebt, dan kun je je weer in nog 'oudere' stijlen gaan verdiepen, maar eerlijk gezegd schort het bij mij zelf ook een beetje aan gedegen kennis van de jazz van voor 1950. Het hangt denk ik ook van je voorkeur voor bepaalde instrumenten af: ik hou bijvoorbeeld veel van gitaarjazz (bijv. Wes Montgomery of Grant Green) en pianotrio's (bijv. Bill Evans Trio of Oscar Peterson), terwijl andere mensen juist misschien meer op bezettingen met veel blazers gericht zijn. Je moet, denk ik, ook een beetje voor jezelf uitzoeken welke klanken en bezettingen je het meeste aanspreken. Van vocale jazz weet ik bijv. weer vrij weinig, omdat dat toch wat minder mijn 'ding' is. In ieder geval is de Allmusic Guide ook hier weer een handig hulpmiddel. Hmm, het is, vrees ik, een beetje een verwarrend ipv verhelderend verhaal geworden, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. En natuurlijk mogen andere mensen (graag!) het nog verder aanvullen. Titels van jazzplaten die ik zelf verder goed vind, en natuurlijk nog de tips van anderen, kun je verder nog terugvinden in dit topic en in deel I. Hopelijk helpt het iig een beetje. | |
Summoner | dinsdag 23 december 2003 @ 23:06 |
Mooie post, Zander. ![]() Ik ben zelf als prille jazz-liefhebber nu voornamelijk bezig met Coltrane en Coleman. Ik heb niet een soort 'guide' gevolgd om bekend te raken met jazz, in plaats van (verstandig) eerst de temperatuur van het water te voelen met m'n tenen en van daaruit maar zien hoe verder te gaan, heb ik, met kleding nog aan, een blinde duik in het diepe genomen door meteen met de vrij zware free jazz periode van Coleman te beginnen. In eerste instantie schrok ik daar erg voor terug, maar het wende wel en ik ontwikkelde er een 'speciaal oor' voor. Van daaruit was luisteren naar minder hektische jazz een stuk gemakkelijker. Achteraf gezien had ik echter beter zo'n 'guide' kunnen volgen, volgens mij krijg je dan ook een beter begrip voor de reacties die de ontwikkelingen van de jazz bij mensen van die tijd losmaakten. | |
Summoner | dinsdag 23 december 2003 @ 23:08 |
Maar ik moet zeggen dat ik het jazz genre nog steeds behoorlijk intimiderend vind, met al die stijlen en uitgebreide discografieën. ![]() Ik denk dat het wel scheelt als je zelf muzikant bent en wat kennis hebt van de theorie, de meeste jazz reviews die ik lees kan ik dan nog wel volgen, maar ik zou zelf nooit zo'n soort recensie kunnen schrijven omdat ik niet met muzikantenoren naar zo'n plaat luister. | |
T-o-m-a-a-t | dinsdag 23 december 2003 @ 23:35 |
- even terzijde - Kennen jullie het gedicht van Jules Deelder "Jazz is" quote: | |
Zander | dinsdag 23 december 2003 @ 23:40 |
Dat zou best eens kunnen, hoewel dat ook weer per instrument verschilt: ik hoor zelf sneller het verschil tussen een geweldige of 'gewoon' een goede gitarist of pianist, dan bij een saxofonist of trompettist, omdat ik wat meer verstand heb van die instrumenten en daarom ook beter onder woorden kan brengen wat (voor mij) het verschil maakt. Veel luisterplezier in jazz gaat (voor mij) ook zitten in de manier waarop een bepaalde muzikant een 'jazzstandard' interpreteert. Als je een beetje bekend bent met de accoordenschema's van (ik noem maar iets) "Summertime", "So What" of "Giant Steps", dan is het ook juist weer interessant om te zien hoe verschillende muzikanten dat schema weer hun eigen invulling geven. Aan de andere kant moet ik mezelf soms ook wel weer dwingen om niet al te analytisch te luisteren en gewoon van de muziek te genieten, maar dat 'probleem' heb ik met alle muziek die ik luister, niet alleen met jazz. Wat betreft de omvangrijke discografieen: ik probeer wel zo veel mogelijk albums op 'bekende' platenlabels te kopen en 'vage' uitgaves een beetje te vermijden. Op de een of andere manier zijn van veel opnames de auteursrechten raar verdeeld, waardoor je dezelfde opnames vaak ook onder letterlijk tientallen verschillende titels aantreft, en vaak is de geluidskwaliteit dan ook vrij dubieus. Aan de andere kant zijn sommige goede opnames weer alleen maar op obscure labels te krijgen, dus dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Zow, ik zit wel lekker op de praatstoel, vanavond | |
Evariste_Galois | dinsdag 23 december 2003 @ 23:49 |
quote:Ja, dat ken ik. ![]() quote:Briljant. ![]() | |
Zander | dinsdag 23 december 2003 @ 23:49 |
quote:Ja, gaaf. Ik ben ook een keer naar een theatervoorstelling van Deelder geweest, en toen speelde hij in de pauze met z'n jazzcombo. Zelf zat 'ie achter de drumkit, en in z'n bundels met korte verhalen schrijft hij ook regelmatig over jazz. Hij heeft trouwens ook een mooi kort verhaal over zijn ontmoeting met Jimi Hendrix geschreven (al weet ik niet of het nou feit of fictie is, maar wel leuk om te lezen). Gave vent. Ik geloof dat er niet zo lang geleden ook twee jazz- verzamelcds zijn uitgekomen die door hem zijn samengesteld. Schijnen de moeite waard te zijn, maar ik heb ze zelf nog niet gehoord. Hij is wel duidelijk een kenner en liefhebber. | |
Summoner | dinsdag 23 december 2003 @ 23:50 |
Inderdaad Zander, ik probeer me nu voornamelijk op de Blue Note en Atlantic releases te richten, als ik daar een beetje in gevorderd ben kan ik m'n horizon wel wat verbreden. ![]() | |
Philosocles | woensdag 24 december 2003 @ 19:24 |
quote:Ah, Trio Me Reet. ![]() | |
JedaiNait | woensdag 24 december 2003 @ 22:40 |
Ik ben een beetje Jazz muziek aan het uit proberen, ik heb al wat van Miles Davis, Dave Brubeck en Oscar Peterson. Hebben jullie nog tips voor de Jazz-newbie? | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 24 december 2003 @ 22:43 |
Check dit: Jules Deelder praat over Jazz. Geweldig mooi. | |
Doff | woensdag 24 december 2003 @ 22:54 |
quote:en hoe vind je 'em? | |
Vork | woensdag 24 december 2003 @ 23:06 |
Dankjewel voor deze hele grote informatie post Zander. HEt grappige is dat deze post vol staat met allemaal bekende namen, waarbij ik bij demeeste namen nog weinig tot niets heb gehoord, of wel nummers ken maar geen idee had dat dat bij die artiest hoorde. Toevallig heb ik Weather Report en Mahavishnu Orchestra in de te-downloaden-wachtrij staan, waarvan ik van de laatst genoemde al enkele bijzonder goed in de smaak vallende dingen heb gehoord. Ik denk sowieso dan ik wel aan de Coltrane en de Miles Davis moet gaan geloven, maar dat kan niet afgedaan worden als een schande. Het wordt een mooie kerst, maar niet voor m'n computer, die gaat het zwaar krijgen | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 24 december 2003 @ 23:12 |
Pssst Vork Vergeet je Thelonious Monk niet!! En nog iets Je kan beter kopen weet je wel. Op zon mooie grammafoon plaat Downloaden is vies | |
Vork | woensdag 24 december 2003 @ 23:19 |
quote:Helemaal mee eens, maar als ik alles waar ik nu wil luisteren, wil ontdekken en wil horen zou moeten gaan kopen dan heb ik het slaris van een AH topman nodig en helaas ik moet het nu doen met een stagevergoeding dus dan wordt het downloaden, downloaden downloaden en bij de eerstvolgende gelegenheid dat ik geld heb komt de denkbeeldige nog-aan-te-schaffen lijst weer tevoorschijn die ervoor zorgt dat ik altijd over mijn te besteden budget heen ga omdat ik zo nodig weer niet kan kiezen. En dan te bedenken dat ik sinds vandaag nu ook de perfecte locatie heb gevonden voor al die wazige electronica die anders nooit te vinden valt. Ooit komt het goed Ps. Ik heb geen speler voor die mooie grammafoon platen, dus aanschaffen is een beetje zinloos. | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 24 december 2003 @ 23:22 |
En dat te bedenken dat ik geen eens stagevergoeding krijg :-) Das de romantiek he. Toch voorelkaar krijgen om die platen te kopen. | |
Vork | woensdag 24 december 2003 @ 23:24 |
Ja, maar er is meer dan Jazz. Al is het tamelijk gewaagd om zulke dingen te gaan lopen roepen in een Jazz-topic ![]() | |
T-o-m-a-a-t | woensdag 24 december 2003 @ 23:27 |
Er zijn dingen en er is Jazz | |
fripper | donderdag 25 december 2003 @ 00:32 |
quote:Ik luister ook voornamelijk naar jaar Jazz uit de jaren 50 en 60. Ik heb wel wat uit de jaren daarvoor, ik heb me daarbij voornamelijk laten leiden door wat over het algemeen worden beschouwd als belangrijke opnames. Wat er nu aan opnames uit de vroege periode beschikbaar is, is behoorlijk gelimiteerd door de technische mogelijkheden. Jazz is ontstaan rond 1900, maar pas in 1917 zijn de eerste 78 toeren opnames van jazz gemaakt door de Original Dixieland Jazz Band. Van de eerste 20 jaar zijn bijna geen opnames. Door de gebrekkige opnamestudio's uit die tijd was het niet goed mogelijk om drums op te nemen, dus meestal werden de drums bij een plaatopname vervangen door bijvoorbeeld een banjo. Daar kwam bij dat een 78 toeren plaat maar ongeveer 3 1/2 minuut muziek kon bevatten, dus van langere nummers zijn geen opnames. Die 3 1/2 minuut zou een standaard maat blijven tot rond 1950. Veel van die oude opnames zijn tientallen keren opnieuw uitgegeven, dus cd-titels moet je maar als voobeeld zien. Er zijn vaak meer cd's met de zelfde opnames. Veel van de opnames uit de jaren 20 vallen onder de 'New Orleans Jazz' Op deze opnames spelen oa King Oliver ( cornet en sax ) , Johnny Dodds ( clarinet ) en Louis Armstrong ( cornet ). Daarna ging Louis Armstrong solo, als je iets koopt aan jaren 20 jazz moet je hier beginnen. Een andere belangrijke naam uit deze periode is pianist Jelly Roll Morton. In de periode 1928 tot 1945 valt de muziek voornamelijk onder de noemer Swing of Big Band. Begin jaren 40 onstaat de bebop muziek. Door een staking bij de amerikaanse platenmaatschappijen, die enige jaren duurde, zijn er helaas uit de begintijd vrijwel geen opnames. Andere bekende bebop opnames uit de periode 1944-1950 zijn van Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Max Roach en Bud Powell : Ook de meeste Verve opnames van Charlie Parker zijn zeer behoorlijk. Na 1950 ontstaan oa de Hard bop en de cool jazz. Bovendien zijn er dan lp's , waardoor er ook langere opnames gemaakt worden. En dan zijn we weer ongeveer bij het verhaal van Zander terug ... [Dit bericht is gewijzigd door fripper op 25-12-2003 10:00] | |
T-o-m-a-a-t | donderdag 25 december 2003 @ 00:37 |
Cool verhaal. Ik ben nog nie zover. Als we een topic over rock n roll hebben ben ik aan de beurt ![]() | |
OProg | donderdag 25 december 2003 @ 00:39 |
quote: ![]() ![]() ![]() Mooit stuk Zander Ik zal hier ook maar eens neerplanten hoe ik er toe kwam. Wie mijn posts wel eens tegenkomt zal het niet verbazen dat ik uit de wereld van de Progessieve Rock kom en dus bands als King Crimson, oude Genesis, Yes, Dream Theater en noem maar op adoreer. Via het Genesis-spoor kwam ik bij Brand X uit, maarja, daar liep het min of meer dood en hoe kwam ik verder? Op een gegeven moment was er een Hackett-CD uit Japan (live) met de prachtige sticker waarop oa stond "ex-members from ... Weather Report". De oorzaak was Chester Tompson. Naja, ik was al een beetje jazzy door Frank Zappa, Hatfield en Soft Machine onder andere, dus toch maar proberen. Ik kwam "Mysterious Traveler" tegen in digipack en mede door de mooie verpakking meegenomen. Beviel wel, ondanks het wennen aan de muziek. Daarna Heavy Weather meegenomen en die beviel al prima natuurlijk. Door diverse links met bands kwam ik onder andere bij Return to Forever en Keith Jarret. Via die weg was de zijstraat naar Miles Davis een voor de hand liggende afslag. Ik had eerder al een keer zitten luisteren naar "Kind of Blue" maar dat beviel niet en viel zwaar, het was te anders dan waar ik normaal naar luisterde, mede door de ritmesectie. Deze keer "Biches Brew" meegenomen en daar viel het kwartje al redelijk snel. Door die weg kwam ik bij Mahavishnu Orchestra, Coltrane en noem maar op. Wat Summo zegt herken ik wel. Ik heb inmiddels wel van Davis een goed overzicht, maar dat komt mede doordat er maar een paar labels in het spel zijn (Columbia natuurlijk), bij andere artiesten is het moeilijker imho, maar ik kom er wel | |
Seborik | donderdag 25 december 2003 @ 01:07 |
Ik ben met jazz in aanraking gekomen door het luisteren naar radio 4 en het kijken van muziekdocumentaires op bijvoorbeeld Nederland 3 en programma's als Reiziger in de Muziek. Heb me er toen nooit echt in verdiept zoals met klassieke muziek en ben het nu langzaam aan het uitbreiden. Af en toe een paar cd'tjes kopen, voornamelijk de bekende titels die hier op het forum voorbijkomen en aan de hand van John Zorn en vanaf hem met personen met wie hij gewerkt heeft. Een web dat in het midden begint en zich steeds verder uitbreidt. Op het moment spreekt dat soort werk me meer aan, maar op z'n tijd kan ik ook erg genieten van John Coltrane en Miles Davis van wie klassiekers als Giant Steps (Coltrane), Blue Train (Coltrane), My Favorite Things (Coltrane) en Kind of Blue (Davis) ook hier in de kast liggen. Maar ook cd's van Herbie Hancock, Dave Brubeck, Michel Petrucianni en Bill Evans (het meeste op aanraden van Zander) zijn hier terug te vinden. Echt veel is het nog niet, maar dat komt vanzelf wel. | |
Beathoven | donderdag 25 december 2003 @ 12:18 |
quote:uitstekende post! Dit zou eigenlijk de openingspost van het volgende jazztopic moeten worden | |
fripper | zaterdag 27 december 2003 @ 16:32 |
Een dagje Amsterdam kan best leuk zijn :quote:Deze gevonden ![]() quote:En vandaag ook de autobiografie van Miles gekocht. En welke Eric Dolphy cd gaat het worden , Philosocles ?? | |
Zander | zondag 28 december 2003 @ 02:41 |
quote:Ja, ik vind het een erg genietbare cd, al vind ik de composities op zich niet zo enorm bijzonder. Op "Rip Rig and Panic" steken de meeste composities echt ingenieus in elkaar, terwijl de meeste nummers op deze cd gewoon 'standaard' blues-schema'tjes zijn. Maar het klinkt allemaal lekker en er wordt goed gespeeld, dus ik ben wel blij met deze aanschaf. ![]() Hulde aan fripper voor zijn informatieve post over de beginjaren van de jazz. | |
Philosocles | zondag 28 december 2003 @ 03:01 |
quote:Ik geloof Far Cry om er 'in te komen'. Het zou kunnen dat de les 'Jazz voor beginners' uit een post van Zander van toepassing is ivm. het omzeilen van de irritatiefactor in het begin. ![]() Ik kwam erbij omdat de eerste google hit op Eric Dolphy 2 solo's van die plaat gaf en die bevallen wel. Inclusief transcripties trouwens. Deze pagina geeft me het idee dat het inderdaad wel een goeie is om mee te beginnen. | |
Echoes | zondag 28 december 2003 @ 11:19 |
ik heb nu Diana Krall - Live in Paris cd'tje. Had'm al op DVD gehuurd een keertje. Absoluut de moeite waard. Heerlijke rustige zwoele jazz. ontzettend lekkere stem heeft ze ![]() | |
fripper | zondag 28 december 2003 @ 12:58 |
Ik heb net even een stukje geluisterd van mevrouw Krall, die kan inderdaad wel zingen. Zelf kom ik met de vocale jazz nog niet veel verder dan Frank Sinatra, Louis Armstrong en Billie Holiday. | |
Mahavishnu | maandag 29 december 2003 @ 14:51 |
Iedereen moet verplicht John Coltrane's versie van My Favorite Things van Newport '63 horen (17:24, met Roy Haynes op drums) en wel nu! ![]() | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 16:12 |
Deze vraag komt uit het Coltrane-topic, maar is misschien hier wat meer op zijn plaats:quote:Ik weet het zelf eigenlijk ook niet goed. Heeft iemand aanraders? Zoals al eerder hier aan bod is geweest, is Ken Burns' documentaire iig ook op DVD te koop, al hangt daar (helaas) wel een stevig prijskaartje aan. Deze DVD lijkt mij bijv. wel wat. | |
Echoes | maandag 29 december 2003 @ 16:44 |
Diana Krall - Live in Paris DVD..absolute aanrader! (mooie meid ook | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 17:25 |
Gisteren trouwens een erg goede cd van iemand geleend: "The Funkiest Band You've Never Heard" van Catalyst, een vrij obscure fusionband uit de jaren 70. De titel is een beetje misleidend, want het is niet echt funk, maar jazzrock die enigszins te vergelijken is met de eerste paar Weather Report - albums. Ik was er in ieder geval erg aangenaam door verrast. ![]() Een andere goede cd die ik recent heb aangeschaft in dit genre is "The Placebo Sessions" van de Belgische toetsenist Marc Moulin. Ook opnames uit de jaren 70, ik vind het een zelf beetje lijken op Soft Machine circa Third en Fourth, maar dan met wat meer funk-invloeden en vette drums. Er is zelfs beeldmateriaal van deze gasten bewaard gebleven. Surf naar http://www.allphon.com/ en klik op nieuws.. [Dit bericht is gewijzigd door Zander op 29-12-2003 17:38] | |
Scrutinizer | maandag 29 december 2003 @ 17:40 |
quote:Niet zo obscuur hoor, het was toch de band rond Odeon Pope? Met Alphonso Johnson op basgitaar. Ik heb vandaag de nieuwe van George Duke gekocht. Moest er wel even over nadenken, het is een nogal wisselvallig/stuurloos album. Het nummer "Ten Mile Jog" heeft me over de streep getrokken, daarin laat Christian McBride even horen dat hij ook op een basgitaar lekker uit de voeten kan. | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 20:46 |
Nou ja, ik had het nog niet eerder gehoord (maar dat zegt niks, natuurlijk) en in het cd-boekje en de Allmusic Guide doen ze alsof het om een of andere langverloren schat gaat. Misschien is dat een beetje hype, maar het zijn zeker goede cds. ![]() Christian McBride is trouwens ook als electrisch bassist te horen op The Philadelphia Experiment, ook wel een aardige cd (waar heel toevallig ook twee Catalyst-covers op staan. | |
Doff | maandag 29 december 2003 @ 22:31 |
Ik zit Allmusic.com een beetje af te stuimen en loop tegen de een na de andere mooi voorkanten van albums (hoe noem je zoiets ![]() Sfeervolle, veelzeggende zwartwitplaten die al een reden opzich vormen om het album te kopen Ik heb via bol.com wel Grand Max van Charles Tolliver kunnen bestellen. Ik ken hem niet goed, maar zijn verschijning op een album van Jackie McLean (Jacknife) heeft me doen overtuigen. Ik ben benieuwd! [Dit bericht is gewijzigd door Doff op 29-12-2003 23:20] | |
teknomist | maandag 29 december 2003 @ 22:33 |
Ik kick op mysterieuze jazzfunk met fluiten en zware xylofoon-geluiden zoals Amon Tobin en DJ Food (Ninjatune) die ook wel eens gebruikt. Weet jullie binnen deze stijl goede albums? | |
Doff | maandag 29 december 2003 @ 23:09 |
quote:Als dit de enige eis zou zijn zou ik denken aan Headhunters van Herbie Hancock ![]() Klinkt jazz-funk niet al snel eerder licht dan heel zwaar? | |
teknomist | maandag 29 december 2003 @ 23:12 |
quote:Misschien moet ik het woordje 'funk' weglaten. HH is niet echt wat ik bedoel. Luister maar eens naar DJ Food en je snapt wat ik bedoel. Het klinkt als donkere jazz en komt dicht in de buurt van de soundtrack van bijvoorbeeld "Dirty Harry" | |
Doff | maandag 29 december 2003 @ 23:23 |
quote:Ik ken DJ Food en de soundtrack van Dirty Harry niet (al is me dat denk ik wel duidelijk ![]() | |
teknomist | maandag 29 december 2003 @ 23:35 |
Foei! ![]() [Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 29-12-2003 23:57] | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 23:38 |
Pff, 64 mb.. it better be worth it. ![]() | |
teknomist | maandag 29 december 2003 @ 23:46 |
quote:--- [Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 29-12-2003 23:57] | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 23:54 |
Okee, done. ![]() | |
fripper | maandag 29 december 2003 @ 23:58 |
quote:Ik had er nooit van gehoord, maar de filmpjes waren inderdaad leuk . Moeilijk voor te stellen dat Marc Moulin later in Telex heeft gespeeld. Da's toch wel erg quote:Ik heb helemaal geen jazz op dvd. Als je op zoek bent naar oudere jazz (jaren 60) kom je vooral veel documentaires tegen. Da's dus vaak veel geklets en te weinig muziek. Vaak is er ook gewoon geen beeldmateriaal. Van Charlie Parker bijvoorbeeld zijn twee stukjes film van ongeveer een minuut bekend. Een van de twee heeft zelfs ook nog geluid. Via internet zijn wel Amerikaans dvd's te koop, die mischien interessanter zijn. Maar dan loop je weer tegen regiokodes en zo aan. | |
Zander | maandag 29 december 2003 @ 23:59 |
Het eerste nummer herken ik niet, maar het nummer dat begint op 17:30 is "Shh/Peaceful" van Miles Davis, staat op "In a silent way". Die kun je alvast op je lijst zetten. ![]() Oh wacht, het is nu alweer in iets anders overgegaan... hmm, deze mix zit wel goed in elkaar dan. | |
teknomist | dinsdag 30 december 2003 @ 00:04 |
quote:Een geniale mix van een deephouse-God ![]() Maar een nummer dat rond 30:00 begint... hoe moet ik dat nu classificeren? Openingsnummer btw ook. | |
teknomist | dinsdag 30 december 2003 @ 00:21 |
Die donkere mysterieuze jazz. Is daar geen naam voor? ![]() ![]() | |
Zander | dinsdag 30 december 2003 @ 00:40 |
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies, ik vind sommige stukken ook wel een beetje 'easy listening'-achtig klinken (wat ik niet negatief bedoel, overigens), omdat er niet echt prominente drums in voorkomen. Maar echt een naam weet ik er ook niet aan te geven, meestal komen dit soort tracks als losse nummers voor op albums die wat diverser zijn. Zit er trouwens wel met plezier naar te luisteren, dus sorry dat ik je ook niet beter kan helpen. | |
Theeboon | dinsdag 30 december 2003 @ 00:57 |
Die bitches brew sessies en andere 'moeilijke' fusionplaten etc. komen mij als beginnende jazz luisteraar nog over als erg uit de lucht gegrepen, jam-achtig... niet echt een coherent geheel, klopt dat? ![]() | |
fripper | dinsdag 30 december 2003 @ 01:10 |
Bitches Brew en veel andere Miles Davis platen van rond 1970 zijn inderdaad gebaseerd op 'eindeloze' studio-jams , die later door producer Teo Macero met veel knip- en plakwerk tot lp's zijn omgezet. De medemuzikanten van Miles wisten vaak van te voren ook niet wat er van ze verwacht werd. Dus ik kan me wel voorstellen dat je dat gevoel hebt. | |
fripper | dinsdag 30 december 2003 @ 09:20 |
Ik heb 2 cd's van Pharoah Sanders , Karma en Jewels of Thought ( alletwee uit 1969 ) . Zijn er hier mensen die meer van hem kennen en bepaalde albums kunnen aanraden ( of juist afraden ) ? edit : sinds vandaag ook in het bezit van Deaf Dumb Blind [Dit bericht is gewijzigd door fripper op 30-12-2003 16:56] | |
Mahavishnu | dinsdag 30 december 2003 @ 11:28 |
Nog een aanrader: The Shape of Jazz to Come van Ornette Coleman uit 1959. Ornette Coleman's muziek heeft de reputatie moeilijk te zijn maar dat valt (bij deze plaat) heel erg mee. | |
Zander | dinsdag 30 december 2003 @ 21:53 |
Ik ben geen kenner van Pharoah Sanders' solo-werk (en ik moet eerlijk zeggen dat zijn spel op sommige Coltrane-platen mij ook een beetje afschrikt om zijn solo-catalogus eens dieper uit te spitten), maar ik hoorde laatst een opname van een live-concert uit 1994 waarin hij een geweldige versie speelde van John Coltrane's "Ole". Die hele show was erg goed, trouwens, weet alleen niet of het van een cd afkwam of alleen een radiouitzending was. Verder vind ik zijn spel op Alice Coltrane's "Journey in Satchidananda" (sp?) ook wel erg aangenaam. Die Coleman-plaat is inderdaad ook zeker de moeite waard, en inderdaad niet eens zo ontoegankelijk als je het vergelijkt met bijv. de lp "Free Jazz". | |
Summoner | dinsdag 30 december 2003 @ 22:01 |
quote:Ah, deze heb ik vandaag nog beluisterd. Coleman is zonder meer een van m'n favoriete Jazz artiesten, en ook waar ik het meest van heb. Andere Coleman titels die erg de moeite waard zijn, zijn "This is Our Music" (een van de andere vroege klassiekers), "Free Jazz" natuurlijk, de twee "At the Golden Circle" albums (free jazz door het Coleman trio op z'n best, en magistraal gebruik van viool door de man zelf), "Science Fiction" (een briljant album met erg veel verschillende texturen, als een muzikale dierentuin) en "Tone Dialing" (uit z'n jazz-funk fusion periode met Prime Time). ![]() | |
fripper | dinsdag 30 december 2003 @ 22:41 |
quote:Ik kan zo snel geen live cd vinden met Ole, dus dat zal waarschijnlijk alleen een radio-opname zijn. Er is wel een live cd uit 92 ( Crescent with Love ). Daarop speelt hij oa een aantal stukken van Coltrane. Volgens allmusic is dit inderdaad meer in de stijl van het oude Coltrane werk. Klink wel als een leuke cd om eens achteraan te gaan. quote:Ik heb nog nooit naar iets van Alice C geluisterd, dus dit zou een mooie zijn om mee te beginnen . Als je ooit nog eens luisteren naar Sanders begin dan bij Karma. Hierop staat het 32 minuten durende "The Creator Has a Master Plan" , wat later nog opgenomen is door King Crimson | |
corc | woensdag 31 december 2003 @ 00:42 |
quote:Komende zaterdag goede jazz in de wijnhaven te Delft: mr. Luca. Misschien ook wel iets voor de kruithuis muziekmeet... | |
Zander | donderdag 1 januari 2004 @ 18:12 |
En ook alle jazzliefhebbers natuurlijk een gelukkig nieuwjaar toegewenst. ![]() | |
fripper | donderdag 1 januari 2004 @ 20:30 |
Mag ik me daar geheel bij aansluiten ; beste wensen voor 2004 !![]() | |
Summoner | donderdag 1 januari 2004 @ 21:31 |
Een jazzy nieuwjaar met veel nuttige improvisaties gewenst! ![]() | |
Echoes | donderdag 1 januari 2004 @ 22:57 |
als het ff mee zit heb ik binnenkort dit op LP ![]() 1. ELLA & LOUIS (Verve 2352 070) | |
Philosocles | donderdag 1 januari 2004 @ 23:02 |
quote:Nou, speel hier dan maar een solootje over als het echt in de stemming (no pun intended) moet zijn: quote:Ik ga inderdaad maar es ff oefenen (was immers één van m'n goede voornemens) - hoewel voor mij vanavond 'All of me' op het program staat. ![]() | |
fripper | vrijdag 2 januari 2004 @ 00:06 |
Rare jongens die Belgen. The Complete Jack Johnson Sessions van Miles Davis liggen nog geen 3 maanden in de winkel, en in Antwerpen vond ik hem al in de uitverkoopbakken. Voor ongeveer de helft van de normale prijs kon ik hem niet laten liggen. Ik heb alles pas een keer gehoord (ruim 6 uur muziek) , maar ik ben er best positief over.Ik begin de indruk te krijgen dat het juist de toevoegingen van Macero platen als Big Fun af en toe wat moeilijk luisterbaar maken. Het is wel eens prettig om deze muziek te horen zonder de post-productie van Teo Marcero. | |
Mister_Slide | vrijdag 2 januari 2004 @ 12:56 |
Ik ga vanavond naar het nieuwjaarsconcert in het BIMhuis ![]() | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:10 |
leuk forum [Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 16:57] | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:19 |
Bezoek het onze ook eens: http://www.jazzforum.be [Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 18:06] | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:29 |
quote:prachtalbums! andere aanraders van Duke Ellington: Complete recordings with Ben Webster & Jimmie Blanton | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:32 |
quote:voor België: veel plezier! | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:35 |
quote:heel funky jazz. Duke speelde bij o.m. Cannonbal Adderly en Frank Zappa. [Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 16:38] | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:38 |
quote:o.a. Art Blakey / A night at Birdland vol. 1 / Blue note | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:40 |
quote:McCoy Tyner / The real McCoy / Blue note | |
fripper | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:41 |
Misschien moet je dit even lezen ?? Prachtige nieuwe Muziek FAQ! Updated: 28/12/2003 | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:47 |
quote:Jouw informatie klopt niet. Die cd werd in 1991 in de Hnita jazzclub in Heist o/d Berg in België opgenomen. | |
ernie09 | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:47 |
gaat er nog iemand naar Herbie Hancock in Paradiso de 25e? | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:51 |
quote:Far Cry met trompettist Booker Little is een ideale introductie. Check hierna naar 'Out to lunch'. | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:53 |
quote:Daar kan ik inkomen. Bitches Brew bevat veel free jazz invloeden en is niet echt een goede introductie tot jazz. Probeer 'in a silent way' van Miles Davis. | |
tomb | vrijdag 2 januari 2004 @ 16:56 |
quote:Ik heb de url uit mijn profiel gehaald. | |
Mister_Slide | vrijdag 2 januari 2004 @ 17:33 |
tomb, kan je niet al je reacties in 1 post doen? | |
ullie | vrijdag 2 januari 2004 @ 18:25 |
Ha vandaag op m'n werk Wynton Marsalis live at the vilage vanguard aangeschaft. Voor 5 euro kon ik die niet laten staan al mist cd 1... | |
fripper | vrijdag 2 januari 2004 @ 18:37 |
Dan blijven er nog 6 cd's over. Heb je goed gedaan lijkt mij. | |
Echoes | vrijdag 2 januari 2004 @ 21:37 |
zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen aan een versie van Loverman? Ik ben bezig met gitaarles met het nummer. Het is een jazz standaard van Davis/Ramirez/Sherman. Ik heb een meespeel versie, maar ik zoek er nog eentje voor het thema. Kazaa vind niets ![]() hoop dat iemand mij kan helpen.. | |
fripper | vrijdag 2 januari 2004 @ 21:45 |
Het nummer heet Lover man ( met spatie ) Misschien helpt dat ? | |
Echoes | vrijdag 2 januari 2004 @ 21:51 |
geweldig je bent een held! Boven mijn boekje staat gewoon loverman aan elkaar namelijk. Mijn gitaarleraar vond het al zo vreemd dat ik niets kon vinden want het is een vrij bekende standaard volgens hem thnx!! *erg blij* | |
fripper | vrijdag 2 januari 2004 @ 21:52 |
Graag gedaan ![]() | |
Anotsu | vrijdag 2 januari 2004 @ 23:11 |
quote:Ken je de bandleden? Of ben je er toevallig een... ![]() De gitarist is een vage bekende van me. Goede band, al een tijdje niet live gezien. | |
corc | vrijdag 2 januari 2004 @ 23:33 |
quote:Nee, ik ben geen bandlid, was het maar zo'n feest. Die gitarist (Philip Ross) is een studiegenoot van me, maar ik ken ze niet. Ik heb ze al 'ns op het IO-Festival gezien, en in de Dizzy - R'dam. Helaas hoorde ik vandaag dat het optreden gecancelled is vanwege persoonlijke omstandigheden. edit: ik heb je profiel gecheckt en gezien dat jij dan dus ook een studiegenoot van me bent. | |
Zander | zaterdag 3 januari 2004 @ 01:29 |
quote:Teo Macero zelf denkt er anders over: quote:http://www.guardian.co.uk/arts/fridayreview/story/0,12102,1064093,00.html Klinkt wel een beetje zuur, allemaal. Het lijkt me zelf wel een mooie set, moet ik zeggen. | |
fripper | zaterdag 3 januari 2004 @ 01:37 |
Die reactie van Macero lijkt mij inderdaad wat overdreven. Dit is gewoon een andere kijk op de muziek. Net zo als bijvoorbeeld Panthalassa een andere kijk op deze muziek is. Het is gewoon leuk om te proberen te begrijpen hoe deze muziek tot stand is gekomen. Ik denk dat dat uiteindelijk leidt tot meer begrip van de oorspronkelijke lp's . | |
Seborik | zaterdag 3 januari 2004 @ 01:50 |
Is hier iemand bekend met Wadada Leo Smith en is'ie goed? | |
fripper | zaterdag 3 januari 2004 @ 02:08 |
Geen idee. Ik zag dat hij ook mee doet op The Unknown Masada ? Die heb je vast wel. | |
Seborik | zaterdag 3 januari 2004 @ 02:23 |
Yep, hij heeft ook eigen cd's die van Allmusic erg hoge punten krijgen. ![]() | |
fripper | zaterdag 3 januari 2004 @ 17:22 |
Hier is meer info te vinden over Wadada Leo Smith. De linkjes naar de soundclips doen het bij mij niet , maar er staan wel een paar kleine stukjes video . | |
Echoes | zaterdag 3 januari 2004 @ 19:11 |
quote:25 euro (exclusief reserveringskosten nog) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
fripper | zaterdag 3 januari 2004 @ 19:26 |
quote:Dat is om het metropole-orkest te kunnen betalen dat ik liever ook niet wil horen. Ik laat het ook maar even voorbij gaan ...... | |
Zander | zaterdag 3 januari 2004 @ 19:28 |
Ach, Herbie staat traditiegetrouw dit jaar vast ook wel weer op North Sea Jazz. Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren wel een aantal goede optredens van hem gezien heb daar, al is het altijd even afwachten met wat voor bezetting + repertoire hij komt. | |
PogueMahone | zaterdag 3 januari 2004 @ 19:39 |
de jazz-topics lopen lekker ![]() | |
fripper | zaterdag 3 januari 2004 @ 19:50 |
Binnen een maandje al weer (bijna) vol ![]() | |
Seborik | zaterdag 3 januari 2004 @ 20:28 |
quote:Bedankt, Fripper. ![]() |