abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15428800
ben ik alweer.
Heb voor mezelf een layout gemaakt om uiteindelijk mijn scriptdingetjes in te planten, zoals: VB, VB.NET, ASP, HTML/JS en CSS.
't is geen site om vele bezoekers te trekken, maar als ik wat voor een andere fokker oid maak dan moet ik elke keer wat in elkaar kloppen, dat doe ik dan nu wat gestructureerder.
Op dit moment is alleen de layout zo'n beetje wat ik wil, maar daar moet ook nog wat aan geschaafd worden.
De verdere info:
  • Het geheel is opgebouwd uit layers.
  • Het is gemaakt met Ultraedit, plaatjes via google(icons) en gemaakt met photoshop
  • D'r komt een databaseje achter te hangen, met CMS en de mogelijkheid om reacties/vragen onder artikelen en code sniplets te hangen.
  • De indeling van de content (en de content) slaat nog nergens op, daar ga ik nog mee schuiven. Ook met dingen als margins en padding moet ik nog wat klooien.
  • Tijd besteed, een uurtje of 3.
  • De links:
    Mainpage: http://www28.brinkster.com/kennisbank/soptools/
    Een artikel sample: http://www28.brinkster.com/kennisbank/soptools/default2.asp

maandag 15 december 2003 @ 20:56:21 #127
    67318 RoelvanderLek
    Schiet mij maar lek!
    pi_15438613
    De site die onder mijn beheer staat,
    laar maat weten wat je ervan vind

[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 15-12-2003 21:22]

maandag 15 december 2003 @ 21:16:05 #128
    46794 Berkery
    Fat bastard
    pi_15439378
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 14:57 schreef sop het volgende:
    De links:
    Ik vind de opzet wel mooi, maar het lettertype mag van mij een tikkie groter, 10px leest hier niet echt prettig.

In je CSS lees ik dit een keer of wat :

code:
    font-family: Tahoma, Helvetica, sans-serif;
    Dat kan volgens mij wel wat economischer, alleen bij body bijvoorbeeld.
    No Dukes of Hazzard in the classroom
      maandag 15 december 2003 @ 21:17:44 #129
    42782 QuietGuy
    opscheppende pats-nerd
    pi_15439438
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 20:56 schreef RoelvanderLek het volgende:
    *spam*

De site die onder mijn beheer staat,
    laar maat weten wat je ervan vind

Je hebt hier geen flikker zelf ontworpen, standaard template, alleen wat linkjes zelf toegevoegd...

[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 15-12-2003 21:22]

pi_15440586
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 14:57 schreef sop het volgende:
    De links:
    Doe je snel binnen 3 uur.

Het ziet er netjes uit, ook de source.

Nog wat grafisch punten:

- Maak je menu buttons als images, dan vallen ze ook meer op. Nu is het menu een beetje zoeken (beetje maar).
    - Die 10px is misschien iets te klein
    - In de rechter container moet je nog wat dingen aanpassen. Je padding-left moet je even instellen en een beetje uniform krijgen. Dat je bijv. die hr laat zitten maar gewoon gelijk daaronder de header (Search) doet, zonder de lijn
    - Boven bij 'welkom ....' mag ook wel wat meer ruimte (vind ik dan tenminste)
    - Ik krijg het idee dat je top header (menu plus always the right tool...)een paar pixels groter is dan die twee daaronder, kijk maar eens naar het verschil aan de rechterkant

Nu ik je source nog eens bekijk, vind ik het een beetje overdone. Volgens mij was het voordeel van layers dat je geen tabellen meer hoeft te gebruiken maar jij mixt ze. Je doet het wel op een decente manier, maar is het niet handiger om het met layers te doen? Daardoor wordt de source ook veel overzichtelijker (niet dat dat uitmaakt omdat je een CMS maakt, maar toch)

Verder ben ik natuurlijk heel erg benieuwd naar de content

pi_15440804
    quote:
    Op maandag 8 december 2003 04:42 schreef Savatage het volgende:
    http://cmd.hro.nl/student/0761419

Site voor school...

Had graag wat feedback erop gehad..

Ik heb een A-waardering gehad op school...
    Mijn dag kan niet meer stuk

Maar feedback is nogsteeds welkom

maandag 15 december 2003 @ 22:01:32 #132
    42782 QuietGuy
    opscheppende pats-nerd
    pi_15441053
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 21:54 schreef Savatage het volgende:
    [..]

Ok, hier wat feedback
    Ik vind het absoluut slecht dat hij zich verplaatst en resized naar het, blijkbare, formaat van mijn scherm. Ik werk zelf met meerdere schermen, hij springt zo maar over van de een naar de ander en stelt de boel anders in.
    code:
    <!--
    self.moveTo(0,0);
    self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);
    //-->

wordt niet echt gewaardeerd door de gemiddelde surfer.
    Heel netjes dat je overal de doctype hebt gedeclareerd, behalve die van je frameset. Misschien overbodig, maar wel stuk netter.

Het effect bij het openen van een pagina, enorm mooi, alleen duurt lang op sommige tragere machines..

De javascript: history.back()-link is ook niet echt nuttig gebruikt. Ga terug naar...?

Verder enorm strak design, duidelijk op 800x600 geoptimaliseerd. Alleen misschien net iets te veel effectjes

maandag 15 december 2003 @ 22:13:21 #133
    14806 CrashOne
    100% compliant
    pi_15441485
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 21:54 schreef Savatage het volgende:

[..]

Waar heeft je docent dan naar gekeken, alleen vormgeving?
    Technisch kan er nl erg veel verbeterd worden:

Er kan nl heel wat veel beter:
    -Een frameset in een frameset in een frameset? -> totaal overbodig
    -Meerdere overbodige scripts -> MM scripts
    -meerder script tags -> kan in 1 tag
    -font tag -> daar hebben we p en span voor
    -fout gebruik css -> <span class="kop"> of <strong> of <h*>
    -tabellen en framesets voor layout -> gebruik hiervoor css
    -IE only scripts: - FILTER: progid:DXImageTransform.Microsoft.Pixelate() - menu

Kortom: verdiep je in css, kan je veel voordeel uithalen!

Succes!

pi_15442440
    Thnx voor de feedback

De site is pas versie 0.1, hij word in de loop van de opleiding verbeterd en uitgebreidt.
    Er waren ook een aantal dingen waar ie aan moest voldoen. Zo moest het BV html zijn, dus geen php. Flash was ook niet toegestaan (muv een kleine animatie zonder functie)
    Daarbij hoefde de site momenteel slecht op ons eigen systeem te werken... IE dus... Bij een volgende versie ga ik dat script er iig uit halen.

Wat bedoel je trouwens met dat foute CSS gebruik? ik heb met dreamweaver n css-sheet aangemaakt, en die styles gebruikt in mn html... wat is er fout volgens jou?
    Maybe nog wat tips voor n 2e versie?

[Dit bericht is gewijzigd door Savatage op 15-12-2003 22:43]

maandag 15 december 2003 @ 23:10:32 #135
    14806 CrashOne
    100% compliant
    pi_15443298
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 22:42 schreef Savatage het volgende:
    Thnx voor de feedback

De site is pas versie 0.1, hij word in de loop van de opleiding verbeterd en uitgebreidt.
    Er waren ook een aantal dingen waar ie aan moest voldoen. Zo moest het BV html zijn, dus geen php. Flash was ook niet toegestaan (muv een kleine animatie zonder functie)
    Daarbij hoefde de site momenteel slecht op ons eigen systeem te werken... IE dus... Bij een volgende versie ga ik dat script er iig uit halen.

Wat bedoel je trouwens met dat foute CSS gebruik? ik heb met dreamweaver n css-sheet aangemaakt, en die styles gebruikt in mn html... wat is er fout volgens jou?
    Maybe nog wat tips voor n 2e versie?

CSS is bedoelt om opmaak van content te scheiden, html dus voor de content en css voor de opmaak. Tevens is het handig als je de elementen die (x)html je bieden (div, span, p, h*, strong) gebruikt waar voor ze bedoelt zijn. Tevens zijn er een hoop elementen die je beter niet kan gebruiken omdat ze iets zeggen over de layout (font, b, i, center).

Ik zelf ben er ook net mee bezig en probeer alles op een zo net mogelijke manier te doen. Begin nu meer van css te begrijpen en de redenen waarom bepaalde dingen beter en/of netter zijn.

Iig succes!

zie tennis link in mijn sig, nog niet helemaal netjes, dan met je naar een site als die van Anne van Kesteren gaan, das een mooi voorbeeld. Best te bekijken met Mozilla of Firebird!

pi_15448397
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 21:48 schreef ELTino het volgende:
    Nu ik je source nog eens bekijk, vind ik het een beetje overdone. Volgens mij was het voordeel van layers dat je geen tabellen meer hoeft te gebruiken maar jij mixt ze. Je doet het wel op een decente manier, maar is het niet handiger om het met layers te doen? Daardoor wordt de source ook veel overzichtelijker (niet dat dat uitmaakt omdat je een CMS maakt, maar toch)
    Ik gebruik nu alleen tabellen om imho tabelvormige dingen weer te geven. Ik gebruik ze iig niet voor de layout.

Bij de andere punten heb je helemaal gelijk, maar die had ik ook al aangegeven

pi_15487335
    Ik heb mijn tijdelijke nieuws-site weer wat completer gemaakt. Iemand nog ideeen??

Nieuwstracker.nl

Nieuwstracker.nl - De No.1 nieuwsportal van Nederland
    pi_15519011
    http://www.allaboutinternet.nl/zon/

http://www.amsterdamonline.nl/siberg/

beide sites van een dag werk

Maar ik hoop dat et een 'beetje' profi oogt

't gaat me te snel, als adsl..
      donderdag 18 december 2003 @ 18:53:17 #139
    14806 CrashOne
    100% compliant
    pi_15520506
    quote:
    Op donderdag 18 december 2003 17:44 schreef TriuMpH het volgende:
    http://www.allaboutinternet.nl/zon/

http://www.amsterdamonline.nl/siberg/

beide sites van een dag werk

Maar ik hoop dat et een 'beetje' profi oogt

-Probeer elementen te gebruiken waarvoor zij bedoeld zijn,
    dus:tabellen voor tabulaire data; p voor stukken tekst, etc;
    -probeer (i)frames te vermijden
    -js includen;
    -doctype;
    -charset;
    -script moet een type="text/javascript" bevatten;
    -tevens staan er nog wat a tags open;

Succes!

pi_15521141
    vroeg ik om een w3.org check ?

nah

ik vraag meer: layout / design ?

waarom iframes vermijden ?

't gaat me te snel, als adsl..
    pi_15522607
    quote:
    Op donderdag 18 december 2003 19:19 schreef TriuMpH het volgende:

nah

Vraag dan niks. Als je jouw post terug leest vraag je ook niks. Dus niet mieten, had je het er maar bij moeten zetten... Het is trouwens verdomd handige info die hij je geeft, jij hebt namelijk als 'profi' bouwer geen correcte HTML geschreven.

Ik ga dan ook vrolijk zeiken over je source. Het is nogal een mess en je gebruikt tabellen voor layout

Ga eens leren hoe je met div's moet werken. Op die manier is het handiger aan te passen en veel overzichtelijker... Af en toe zie ik ook wat <!-- bijv. om een image heen. Is natuurlijk overbodige troep, dus maak je source eens schoon. Ik mis trouwens ook een DTD.

Nu nog wat grafische dingen (omdat je er zo om vraagt)

Die eerste ziet er om een of andere reden nogal amateuristisch uit. Het kan het logo zijn waarin een soort comic sans is gebruikt maar ook de kleuren. De kleuren passen niet lekker bij elkaar en je gebruikt er ook teveel. Zo zie ik oranje (logo), paars (achtergrond frame), donkerblauw (buttons), lichtgeel (achtergrond rechter frame), andere kleur oranje bij 'welkom bij'. Iets teveel kleuren. Hou het bijv. bij dat oranje uit het logo en een contrastkleur maar mix ze niet zoveel.

Nu ik hem eens beter bekijk weet ik wat het zo amateuristisch maakt (je hoopt dat het 'profi' is in je post). Het is die soort bevel rond die frame's. Die zijn zo verschrikkelijk passé en staan zo verschrikkelijk slecht. Probeer die eens weg te halen en kijk eens hoe het dan is. Je zal zien dat het dan nogal vlak is en probeer dat dan te veranderen.

De tweede. Ik draai 1280x1024 en ik heb alleen een kleine site linksboven in het hoekje. De rest is leeg. Verder is het nogal rood-wit en zou je bijv. donkerblauw als steunkleur kunnen gebruiken. Verder is het nogal een simpele site (niet qua inhoud maar qua vormgeving). Hij valt trouwens qua balans ook naar rechts omdat daar het logo en de content staat en links alleen maar wat partner-logo's en een headertje.

Zo genoeg?

donderdag 18 december 2003 @ 20:39:53 #142
    14806 CrashOne
    100% compliant
    pi_15523217
    quote:
    Op donderdag 18 december 2003 19:19 schreef TriuMpH het volgende:

nah

Je wilt 'profi' over komen, dus ik neem aan dat je dan ook technisch nette en correcte code af wilt leveren?
      donderdag 18 december 2003 @ 23:53:04 #143
    62944 STFU
    Blain (NTCE Chaingunner)
    pi_15529295
    quote:
    Op donderdag 18 december 2003 18:53 schreef CrashOne het volgende:

[..]

-Probeer elementen te gebruiken waarvoor zij bedoeld zijn,
    dus:tabellen voor tabulaire data; p voor stukken tekst, etc;
    -probeer (i)frames te vermijden
    -js includen;
    -doctype;
    -charset;
    -script moet een type="text/javascript" bevatten;
    -tevens staan er nog wat a tags open;

Succes!

Zelf gebruik ik wel tabellen om een pagina in weer te geven.
    Ik begrijp uit meerdere reacties dat dit niet de correcte manier is, ik begreep wel dat je CSS+layers moet gebruiken.
    Kan je me hier meer uitleg over geven?

Ik zelf ben begonnen met een inline frame te gebruiken en ben vervolgens over gegaan op tabellen voor de layout.

bvd

Hank Evans: Well fuck my ozone.
    Hank Evans: Hey, Ringworm! Yeah I'm talking to you, you toxic waste of life. You gonna pick up that butt or do I have to glue it to my shoe and stick it up your big pimply a-hole.
    pi_15530186
    Triumph:

Ik sluit me aan bij elTino en CrashOne, alleen ik hou het wel bij een check ter grootte van de aanbiedingspost.

[deze regel is om hem even lang te maken]

[deze ook]

pi_15535404
    Ik heb 2 vragen:
  • Wat maakt het uit of je je website-layout in tabellen doet ?
  • Waarom zou je Iframes moeten vermijden ?
  • 't gaat me te snel, als adsl..
    pi_15536554
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:02 schreef TriuMpH het volgende:
    Ik heb 2 vragen:

• Het maakt niks uit. Echter: als je je site in layers maakt is het wijzigen van je layout een stuk eenvoudiger. Je kunt de layout dan (theoretisch) helemaal in CSS aanpassen, inclusief dus de plaatsing van je menu's e.d.
    IFrames heb ik op zich geen problemen mee, zoekmachines kunnen er echter weinig mee, en gebruikers kunnen niet of moeilijk een URL van een pagina doorgeven aan andere mensen. Geef je de URL van het IFrame door, dan mis je de rest van de site.
    Als het je alleen om het scrollen gaat, dan zou je eens kunnen kijken naar de overflow functie van een div.
    pi_15570075
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:02 schreef TriuMpH het volgende:
    Ik heb 2 vragen:

• Tabellen zijn origineel bedoeld (door de schrijvers van HTML) om gegevens te ordenen. Ze zijn toen in de loop der jaren steeds meer misbruikt voor layout, waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn.

Daarom zijn de mogelijkheden heel beperkt. Positionering is alleen mogelijk met kunstgrepen als tabellen in tabellen. Daar moet je dan de cellen apart definiëren en is het vaak onduidelijk wat het effect van handelingen zijn.

Layers (CSS) daarentegen zijn juíst bedoelt voor vormgeving. Zo is positionering erg makkelijk en overzichtelijk. Ook vormgeving van layers. zoals borders etc. zijn goed geregeld. Doordat een pagina opgebouwd uit layers (zie dit) is het erg duidelijk wat nou wat doet. Het is ook makkelijk met het wijzigen van vormgeving van pagina's, omdat je met het aanpassen van 1 css'je gelijk al je pagina's op een goede manier aanpast, iets wat je met tabellen per pagina moet doen.

Het enige nadeel aan werken met layers is dat geen enkele WYSIWYG editor er goed mee om kan gaan. Zo heeft GoLive wel ondersteuning ervoor, maar niet op een handige manier. Frontpage doet er helemaal niets (nauwelijks tenminste) aan en van DreamWeaver is de gebruiksvriendelijkheid qua layers ook niet erg hoog. Op zich is dit geen probleem, want het zijn nu voornamelijk de iets 'betere' developers die layers gebruiken. Zij maken de site meestal handigmatig en UltraEdit, HomeSite, Kladblok etc. en daar is die missende ondersteuning geen probleem..

zondag 21 december 2003 @ 10:15:46 #148
    38305 iemoe
    ~Cruising Voodoo Doll~
    pi_15574546
    quote:
    Op woensdag 17 december 2003 17:01 schreef The_Comeback-kid het volgende:
    Ik heb mijn tijdelijke nieuws-site weer wat completer gemaakt. Iemand nog ideeen??

Nieuwstracker.nl

ik krijg een beetje rsi in m'n nek van je site, ik zou het qua breedte wat kleiner maken (en centreren). mensen op een nog grotere monitor (hier 19"@ 1280x960) gaan echt niet blij zijn.

en er staat een

code:
    &nbsp
    als tekst voor Zoekt automatisch in 49 nieuwsbronnen elke 5 minuten.

maar verder erg mooi hoor, lekkere rustige kleuren en erg goed leesbaar,

- roomijs met stukjes melkchocolade is lekker!
    pi_15574700
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2003 18:32 schreef ELTino het volgende:
    layerslayerslayers
    Hoe zit het met de positionering van de layers in verschillende browsers? Het was (of is) altijd zo dat netscape en IE verschillende interpretatie hadden van de absolute/relative position van layers. En om dan je site voor elke browser goed te krijgen is niet echt onderhoudbaar.

Is dit tegenwoordig opgelost?

Ik bedoel, bekijk dit forum maar eens in verschillende browsers.

pi_15575460
    ik ben bezig met verschillende 'skins' te maken voor mijn site.
    www.wistudat.net

ik was niet zo tevreden over de layout en vandaar dat ik een ander design wou.
    Het idee is nu om bij ieder bezoek de bezoeker een random skin voor te schotelen. De bezoeker is uiteraard in staat zelf een ander skin te kiezen.. en ervoor te kiezen om deze vast te zetten.

commentaar op de skins?
    www.wistudat.net/index_plane.php
    www.wistudat.net/index_karafaan.php
    www.wistudat.net/index_space.php
    www.wistudat.net/index_medisch.php
    www.wistudat.net/index_natuur.php

hier ben ik het geheel aan het testen:
    www.wistudat.net/index_test.php

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar: