quote:Ik snap het probleem niet, is het nu zo verwerpelijk dat bedrijven in hun reclames aandacht schenken aan inwoners van Nederland die er niet als een volbloed Hollander uitzien? Een opmerking als "Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten" toont ook aan dat de bezwaarmakers niet echt weten waartegen ze protesteren, op zich is er natuurlijk niets mis mee als een Hollandse winkelketen halal-rookworsten zou verkopen, zolang het een uitbreiding op het assortiment is. Zo is het ook met de reclames.
'Moslims zijn toch ook gewoon klanten?'
Allochtoon rukt op in reclameIn steeds meer advertenties verschijnen allochtonen. Een slimme ontwikkeling, zeggen deskundigen. Maar het roept ook negatieve reacties op. Vorige week werd een Hema-affiche met een moslimmeisje erop besmeurd.
Niets geks aan, je zag ze vorige week overal op straat. Een vrouw met een trui. En een hoofddoek. Het bijzondere is echter dat deze dame poseerde op een affiche van de Hema. En dat zie je niet vaak.
Bij de Hema in Rotterdam vindt niemand het affiche een probleem. Pas wanneer je mensen erop attent maakt, realiseren ze zich dat het gebruik van een model met een hoofddoek bijzonder is. ,,Ja, eigenlijk zie je dat niet zo vaak'', zegt mevrouw Tynaars, die al bijna 50 jaar winkelt bij de gewoonste winkel van Nederland. ,,Maar ja, je ziet overal hoofddoeken, dus waarom niet in de reclame.'' Selimiye en Shaïda, zelf hoofddoekdragend, zien op het eerste gezicht ook niets vreemds. ,,Een hoofddoek! Nu je het zegt! Goed dat de Hema dat doet. Maar ik kwam hier toch al en ik blijf hier ook komen. Niet door zo'n advertentie, maar doordat ze betaalbare artikelen hebben.''
De allochtoon in reclames en advertenties rukt op, zegt Jorge Cuartas, directeur van Foquz Etnomarketing, een bureau dat is gespecialiseerd in marketing gericht op allochtonen. ,,Dat de Hema heeft gekozen voor een model met een hoofddoek, noemt de marketeer 'slim' en eigenlijk ook 'heel logisch'. ,,Stel jezelf de vraag: wie komen er in je winkel? Dát zijn de mensen die je moet aanspreken in je advertenties. Moslims komen ook in de Hema, dús gebruikt de Hema ze.''
Lenie Goudsmit van de Hema denkt er net zo over. ,,We zijn een winkel voor iedereen, we adverteren zelfs met de slogan 'Altijd jezelf'. Dat wij regelmatig gebruik maken van modellen met een andere afkomst is dan ook geen toeval. Onlangs adverteerden we zelfs met een kindje met Down-syndroom. We willen er maar mee aangeven: we zijn er écht voor iedereen.''
Hetzelfde geldt voor Ben. De aanbieder van mobiele telefonie, tegenwoordig T-mobile, adverteerde enkele jaren geleden ook met vrouwen met hoofddoeken. Volgens woordvoerster Lisselotte Stuut een bewust keuze. ,,Wij wilden er mee laten zien dat iedereen onze klant kan worden. Niet alleen vrouwen met hoofddoeken, maar ook oude omaatjes. Of het effect heeft gehad, valt niet te zeggen, maar klanten hadden wel altijd het gevoel bij ons zeer welkom te zijn.'' Volgens Cuartas zien steeds meer bedrijven in dat allochtonen een interessante doelgroep zijn. De verklaring hiervoor is puur demografisch, zegt hij: ,,Er zijn er simpelweg steeds meer. En een groot aantal van hen is jong en woont nog thuis. Die hebben dus relatief veel geld. En dat wordt steeds meer doordat tweede-generatie migranten hoger zijn opgeleid dan hun ouders en meer gaan verdienen. Allochtonen hadden vorig jaar in totaal 14 miljard euro te besteden. Twee jaar daarvoor was dat nog maar 12,7 miljard, een stijging dus van ruim 10 procent.''
Toch roepen de reclame-uitingen ook weerstand op. Vorige week werd in Barendrecht het Hema-affiche met met de moslima erop besmeurd. En ook de Rotterdamse NieuwRechts-voorzitter Michiel Smit ageert tegen het hoofddoek-affiche. In een brief aan de Hema schrijft hij onder meer: 'Waar is dat nu voor nodig? Vele mensen, ook klanten bij de Hema, nemen hier aanstoot aan. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich gaan aanpassen aan Turken of Marokkanen. Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten.'
Cuartas van Foquz Etnomarketing zegt dat bedrijven die gebruik gaan maken van allochtonen, inderdaad goed moeten weten waar ze aan beginnen. ,,Het zou best kunnen dat je ook klanten verliest. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je er meer wint. Als je maar geloofwaardig bent. De Hema is dat, die maken al langer gebruik van mensen van allerlei afkomsten.''
De gewoonste winkel van Nederland zelf aarzelt ook geen moment over de ingeslagen weg. Goudsmit: ,,Ach, laten er een paar mensen zijn die nu niet meer bij ons komen, dat moet dan maar. Zulke mensen moet je lekker in hun eigen sop laten gaarkoken.'' En de halal rookworsten? ,,Wees niet bang. Het recept van onze rookworsten blijft zoals het is.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1070518496117.html
De 'gewraakte' HEMA-reclame:
quote:Je had gelezen: "'De moslim' rukt in de reclame"
Op vrijdag 5 december 2003 13:53 schreef thumper het volgende:
- edit : sorry, had het woordje 'op' niet gelezen in de topictitel -
quote:ha-ha-ha
Op vrijdag 5 december 2003 13:53 schreef thumper het volgende:
- edit : sorry, had het woordje 'op' niet gelezen in de topictitel -
quote:Ja, maar niet in ons mooie Nederlands
Op vrijdag 5 december 2003 13:54 schreef Tokay het volgende:
En dan die Turk met mobieltje terecht helemaal verbaasd het verhaal aan zijn vriend vertelt...
[ontopic]
Ik zie geen enkel bezwaar tegen dit soort reclames. Mensen die daar een overname van onze cultuur in bespeuren hebben echt last van een minderwaardigheidscomplex of weten niet waar ze het over hebben.
Wij hebben een grote diversiteit aan inwoners in Nederland. Het zou een slechte zaak zijn als we alleen maar blanken in reclames zouden gebruiken. Als we willen dat mensen integreren (schijnt een issue te zijn) dan moet je ze vooral op voorhand uitsluiten, als minderwaardig beschouwen of als 'de vijand' afficheren, zeg...
V.
quote:Het was wachten op de eerste die weer gaat roepen dat het een symbool voor onderdrukking is...
Op vrijdag 5 december 2003 14:05 schreef ODF het volgende:
Opmerkelijk dat de HEMA zich schaart achter het idee wat de hoofddoek uitdraagt, namelijk het onderdrukken van de vrouw.
Maar ja, tegenwoordig moet alles kunnen toch.
Ik moet je gelijk geven, die reclame was nog beter gelukt als hij het gewoon in het Nederlands had verteld. Voor mijn part met een vet accent, maar idd wel in onze mooie taal.
2. Als extreme groeperingen (of blije neo-nazi wannabees) die posters willen besmeuren, moet ze dat ook zelf weten. Het bewijst alleen weer het intelligentieniveau van die kneuzenkermis.
Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.
quote:Die halve zool heeft echt niks beters te doen dan een beetje onzin uitkramen he?
En ook de Rotterdamse NieuwRechts-voorzitter Michiel Smit ageert tegen het hoofddoek-affiche. In een brief aan de Hema schrijft hij onder meer: 'Waar is dat nu voor nodig? Vele mensen, ook klanten bij de Hema, nemen hier aanstoot aan. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich gaan aanpassen aan Turken of Marokkanen. Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten.'
Ik vind het niet meer dan logisch dat reclames zich richten op de steeds groter wordende groep allochtonen, en dus ook moslims. Reclames richten zich nou eenmaal op grote groepen mensen die de bedrijven als klanten willen aantrekken/behouden.
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:00 schreef Salvad0R het volgende:[..]
ha-ha-ha
wat ben jij grappig
ras kneus.
Ik begrijp trouwens de ophef niet... Er zijn ook al een aantal jaren reclames te zien met Aziatische, Surinaamse/Antiliaanse en Afrikaanse mannen & vrouwen, dus waarom is de arabische medemens opeens zo opzienbarend?
quote:Goh, er was laatst een moslima die er een hele andere gedachte bij had, bij het dragen van de hoofddoek. Hm, wie nu te geloven...
Op vrijdag 5 december 2003 14:05 schreef ODF het volgende:
Opmerkelijk dat de HEMA zich schaart achter het idee wat de hoofddoek uitdraagt, namelijk het onderdrukken van de vrouw.
quote:En dat is het ook, ik weet niet waar jij je ogen nog meer voor sluit. Jij loopt waarschijnlijk ook door als er iemand op straat in elkaar getrapt word.
Het was wachten op de eerste die weer gaat roepen dat het een symbool voor onderdrukking is...
Nu is het nog allemaal eng en nieuw, over 20 jaar zien we het dagelijks op de televisie.
quote:Opgerot is netjes dan. Ga lekker bij die domme yanks wonen dan. Trouwens of ze daar geen problemen hebben met minder en meerderheden. PS ga niet in canada wonen.
Op vrijdag 5 december 2003 14:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.
[Dit bericht is gewijzigd door Megumi op 05-12-2003 14:12]
quote:Omdat bij een toenemend aantal Nederlanders het hart een keer overslaat bij het horen van het woord Moslim of een woord in die trant.
Op vrijdag 5 december 2003 14:08 schreef thumper het volgende:[..]
geen commentaarIk begrijp trouwens de ophef niet... Er zijn ook al een aantal jaren reclames te zien met Aziatische, Surinaamse/Antiliaanse en Afrikaanse mannen & vrouwen, dus waarom is de arabische medemens opeens zo opzienbarend?
Dat is pas erg en dat is het punt waar eens aandacht aan besteed moet worden. Waarom zijn mensen toch zo bang voor Moslims?
quote:Precies ik ga toch ook niet met een theedoek op me hoofd rondlopen, ben wel goed maar niet gek.
Op vrijdag 5 december 2003 14:10 schreef ODF het volgende:[..]
Het gebruiken van allochtonen in de reclame vind ik geen enkel probleem, maar zo'n hoofddoek heeft een te negatieve bijsmaak in mijn optiek.
IEEEEEEEEEEEEKS.
quote:En uit onderzoek blijkt dat Nederlanders die in het buitenland wonen zich net zo weinig aanpassen als buitenlanders hier en toch kunnen we niet ophouden te zeuren.
Op vrijdag 5 december 2003 14:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |