abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15173617
quote:
'Moslims zijn toch ook gewoon klanten?'
Allochtoon rukt op in reclame

In steeds meer advertenties verschijnen allochtonen. Een slimme ontwikkeling, zeggen deskundigen. Maar het roept ook negatieve reacties op. Vorige week werd een Hema-affiche met een moslimmeisje erop besmeurd.

Niets geks aan, je zag ze vorige week overal op straat. Een vrouw met een trui. En een hoofddoek. Het bijzondere is echter dat deze dame poseerde op een affiche van de Hema. En dat zie je niet vaak.

Bij de Hema in Rotterdam vindt niemand het affiche een probleem. Pas wanneer je mensen erop attent maakt, realiseren ze zich dat het gebruik van een model met een hoofddoek bijzonder is. ,,Ja, eigenlijk zie je dat niet zo vaak'', zegt mevrouw Tynaars, die al bijna 50 jaar winkelt bij de gewoonste winkel van Nederland. ,,Maar ja, je ziet overal hoofddoeken, dus waarom niet in de reclame.'' Selimiye en Shaïda, zelf hoofddoekdragend, zien op het eerste gezicht ook niets vreemds. ,,Een hoofddoek! Nu je het zegt! Goed dat de Hema dat doet. Maar ik kwam hier toch al en ik blijf hier ook komen. Niet door zo'n advertentie, maar doordat ze betaalbare artikelen hebben.''

De allochtoon in reclames en advertenties rukt op, zegt Jorge Cuartas, directeur van Foquz Etnomarketing, een bureau dat is gespecialiseerd in marketing gericht op allochtonen. ,,Dat de Hema heeft gekozen voor een model met een hoofddoek, noemt de marketeer 'slim' en eigenlijk ook 'heel logisch'. ,,Stel jezelf de vraag: wie komen er in je winkel? Dát zijn de mensen die je moet aanspreken in je advertenties. Moslims komen ook in de Hema, dús gebruikt de Hema ze.''

Lenie Goudsmit van de Hema denkt er net zo over. ,,We zijn een winkel voor iedereen, we adverteren zelfs met de slogan 'Altijd jezelf'. Dat wij regelmatig gebruik maken van modellen met een andere afkomst is dan ook geen toeval. Onlangs adverteerden we zelfs met een kindje met Down-syndroom. We willen er maar mee aangeven: we zijn er écht voor iedereen.''

Hetzelfde geldt voor Ben. De aanbieder van mobiele telefonie, tegenwoordig T-mobile, adverteerde enkele jaren geleden ook met vrouwen met hoofddoeken. Volgens woordvoerster Lisselotte Stuut een bewust keuze. ,,Wij wilden er mee laten zien dat iedereen onze klant kan worden. Niet alleen vrouwen met hoofddoeken, maar ook oude omaatjes. Of het effect heeft gehad, valt niet te zeggen, maar klanten hadden wel altijd het gevoel bij ons zeer welkom te zijn.'' Volgens Cuartas zien steeds meer bedrijven in dat allochtonen een interessante doelgroep zijn. De verklaring hiervoor is puur demografisch, zegt hij: ,,Er zijn er simpelweg steeds meer. En een groot aantal van hen is jong en woont nog thuis. Die hebben dus relatief veel geld. En dat wordt steeds meer doordat tweede-generatie migranten hoger zijn opgeleid dan hun ouders en meer gaan verdienen. Allochtonen hadden vorig jaar in totaal 14 miljard euro te besteden. Twee jaar daarvoor was dat nog maar 12,7 miljard, een stijging dus van ruim 10 procent.''

Toch roepen de reclame-uitingen ook weerstand op. Vorige week werd in Barendrecht het Hema-affiche met met de moslima erop besmeurd. En ook de Rotterdamse NieuwRechts-voorzitter Michiel Smit ageert tegen het hoofddoek-affiche. In een brief aan de Hema schrijft hij onder meer: 'Waar is dat nu voor nodig? Vele mensen, ook klanten bij de Hema, nemen hier aanstoot aan. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich gaan aanpassen aan Turken of Marokkanen. Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten.'

Cuartas van Foquz Etnomarketing zegt dat bedrijven die gebruik gaan maken van allochtonen, inderdaad goed moeten weten waar ze aan beginnen. ,,Het zou best kunnen dat je ook klanten verliest. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je er meer wint. Als je maar geloofwaardig bent. De Hema is dat, die maken al langer gebruik van mensen van allerlei afkomsten.''

De gewoonste winkel van Nederland zelf aarzelt ook geen moment over de ingeslagen weg. Goudsmit: ,,Ach, laten er een paar mensen zijn die nu niet meer bij ons komen, dat moet dan maar. Zulke mensen moet je lekker in hun eigen sop laten gaarkoken.'' En de halal rookworsten? ,,Wees niet bang. Het recept van onze rookworsten blijft zoals het is.''

http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1070518496117.html


Ik snap het probleem niet, is het nu zo verwerpelijk dat bedrijven in hun reclames aandacht schenken aan inwoners van Nederland die er niet als een volbloed Hollander uitzien? Een opmerking als "Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten" toont ook aan dat de bezwaarmakers niet echt weten waartegen ze protesteren, op zich is er natuurlijk niets mis mee als een Hollandse winkelketen halal-rookworsten zou verkopen, zolang het een uitbreiding op het assortiment is. Zo is het ook met de reclames.

De 'gewraakte' HEMA-reclame:

  vrijdag 5 december 2003 @ 13:53:34 #2
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_15173706
- edit : sorry, had het woordje 'op' niet gelezen in de topictitel -
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 5 december 2003 @ 13:54:06 #3
71048 Tokay
makes your day!
pi_15173731
Moet altijd wel lachen om die dropreclame, dat dat grietje van de stomerij dat dropje uit die broekzak pulkt en 'm in haar mond stopt.
En dan die Turk met mobieltje terecht helemaal verbaasd het verhaal aan zijn vriend vertelt...
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_15173855
whahahah viel me ook op vorige week.
wel leuk om te zien
  vrijdag 5 december 2003 @ 13:58:01 #5
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_15173875
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 13:53 schreef thumper het volgende:
- edit : sorry, had het woordje 'op' niet gelezen in de topictitel -
Je had gelezen: "'De moslim' rukt in de reclame"
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_15173951
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 13:53 schreef thumper het volgende:
- edit : sorry, had het woordje 'op' niet gelezen in de topictitel -
ha-ha-ha
wat ben jij grappig
ras kneus.
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:02:44 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_15174008
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 13:54 schreef Tokay het volgende:
En dan die Turk met mobieltje terecht helemaal verbaasd het verhaal aan zijn vriend vertelt...
Ja, maar niet in ons mooie Nederlands

[ontopic]
Ik zie geen enkel bezwaar tegen dit soort reclames. Mensen die daar een overname van onze cultuur in bespeuren hebben echt last van een minderwaardigheidscomplex of weten niet waar ze het over hebben.

Wij hebben een grote diversiteit aan inwoners in Nederland. Het zou een slechte zaak zijn als we alleen maar blanken in reclames zouden gebruiken. Als we willen dat mensen integreren (schijnt een issue te zijn) dan moet je ze vooral op voorhand uitsluiten, als minderwaardig beschouwen of als 'de vijand' afficheren, zeg...

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_15174040
Typisch ook een 'turkentrui' op die foto. Sorry hoor, maar het ziet er niet uit.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2003 @ 14:04:36 #9
18921 freud
Who's John Galt?
pi_15174057
Ik vind het niet vreemd hoor. Moslims zijn een steeds groter wordend doelgroep voor adverteerders, dus is het logisch dat er wat gerichter reclame wordt gevoerd. Een beetje hetzelfde beeld met zwarte mensen in reclames, is nu ook heel gewoon.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_15174073
Opmerkelijk dat de HEMA zich schaart achter het idee wat de hoofddoek uitdraagt, namelijk het onderdrukken van de vrouw.
Maar ja, tegenwoordig moet alles kunnen toch.
pi_15174091
Ze pikken onze reclameborden in!
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2003 @ 14:06:32 #12
18921 freud
Who's John Galt?
pi_15174110
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:05 schreef ODF het volgende:
Opmerkelijk dat de HEMA zich schaart achter het idee wat de hoofddoek uitdraagt, namelijk het onderdrukken van de vrouw.
Maar ja, tegenwoordig moet alles kunnen toch.
Het was wachten op de eerste die weer gaat roepen dat het een symbool voor onderdrukking is...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:06:44 #13
71048 Tokay
makes your day!
pi_15174119
@ Verbal

Ik moet je gelijk geven, die reclame was nog beter gelukt als hij het gewoon in het Nederlands had verteld. Voor mijn part met een vet accent, maar idd wel in onze mooie taal.

"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_15174128
1 Lekker boeiend wat voor nationaliteit degene op de posters heeft. Mogen Turken / Marokanen / Duitsers / Chinezen niet bij de Hema winkelen dan ?

2. Als extreme groeperingen (of blije neo-nazi wannabees) die posters willen besmeuren, moet ze dat ook zelf weten. Het bewijst alleen weer het intelligentieniveau van die kneuzenkermis.

RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP
pi_15174138
Tsja, ze proberen op die manier een reactie van de consument uit te lokken. Die reactie kan zijn dat ze een klant winnen, maar ook dat ze er één kwijtraken. Persoonlijk kan ik me vinden in zowel de raectie van Smit als in die van de Hema zelf. Ik ben ook een beetje huiverig in het "nederlanders die zich aanpassen aan moslims" maar om nou te zeggen dat ik nu niet meer naar de Hema zou gaan.....

Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.

ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:08:06 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_15174172
quote:
En ook de Rotterdamse NieuwRechts-voorzitter Michiel Smit ageert tegen het hoofddoek-affiche. In een brief aan de Hema schrijft hij onder meer: 'Waar is dat nu voor nodig? Vele mensen, ook klanten bij de Hema, nemen hier aanstoot aan. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich gaan aanpassen aan Turken of Marokkanen. Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten.'
Die halve zool heeft echt niks beters te doen dan een beetje onzin uitkramen he?

Ik vind het niet meer dan logisch dat reclames zich richten op de steeds groter wordende groep allochtonen, en dus ook moslims. Reclames richten zich nou eenmaal op grote groepen mensen die de bedrijven als klanten willen aantrekken/behouden.

Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:08:49 #17
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_15174191
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:00 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

ha-ha-ha
wat ben jij grappig
ras kneus.



geen commentaar

Ik begrijp trouwens de ophef niet... Er zijn ook al een aantal jaren reclames te zien met Aziatische, Surinaamse/Antiliaanse en Afrikaanse mannen & vrouwen, dus waarom is de arabische medemens opeens zo opzienbarend?

volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:09:26 #18
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_15174216
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:05 schreef ODF het volgende:
Opmerkelijk dat de HEMA zich schaart achter het idee wat de hoofddoek uitdraagt, namelijk het onderdrukken van de vrouw.
Goh, er was laatst een moslima die er een hele andere gedachte bij had, bij het dragen van de hoofddoek. Hm, wie nu te geloven...
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_15174244
quote:
Het was wachten op de eerste die weer gaat roepen dat het een symbool voor onderdrukking is...
En dat is het ook, ik weet niet waar jij je ogen nog meer voor sluit. Jij loopt waarschijnlijk ook door als er iemand op straat in elkaar getrapt word.
Het gebruiken van allochtonen in de reclame vind ik geen enkel probleem, maar zo'n hoofddoek heeft een te negatieve bijsmaak in mijn optiek.
pi_15174318
Men word letterlijk klaargestoomt voor de komende 20 jaar.

Nu is het nog allemaal eng en nieuw, over 20 jaar zien we het dagelijks op de televisie.

  vrijdag 5 december 2003 @ 14:12:14 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_15174325
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.
Opgerot is netjes dan. Ga lekker bij die domme yanks wonen dan. Trouwens of ze daar geen problemen hebben met minder en meerderheden. PS ga niet in canada wonen.

[Dit bericht is gewijzigd door Megumi op 05-12-2003 14:12]

Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidġ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:12:43 #22
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15174343
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:08 schreef thumper het volgende:

[..]


geen commentaar

Ik begrijp trouwens de ophef niet... Er zijn ook al een aantal jaren reclames te zien met Aziatische, Surinaamse/Antiliaanse en Afrikaanse mannen & vrouwen, dus waarom is de arabische medemens opeens zo opzienbarend?


Omdat bij een toenemend aantal Nederlanders het hart een keer overslaat bij het horen van het woord Moslim of een woord in die trant.

Dat is pas erg en dat is het punt waar eens aandacht aan besteed moet worden. Waarom zijn mensen toch zo bang voor Moslims?

Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_15174369
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:10 schreef ODF het volgende:

[..]

Het gebruiken van allochtonen in de reclame vind ik geen enkel probleem, maar zo'n hoofddoek heeft een te negatieve bijsmaak in mijn optiek.


Precies ik ga toch ook niet met een theedoek op me hoofd rondlopen, ben wel goed maar niet gek.
pi_15174392
! OH NEE EEN MOSLIM! !

IEEEEEEEEEEEEKS.

Ik was in zekere zin best een sfeerbepalende user. Ooit. Ergens is het echter misgegaan.
  vrijdag 5 december 2003 @ 14:14:32 #25
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15174398
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 14:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik emigreer binnenkort gewoon naar canada, amerika of australië, zoals de tendens onder hoogopgeleiden en rijkeren is. Daar hebben ze ook geen hema's.
En uit onderzoek blijkt dat Nederlanders die in het buitenland wonen zich net zo weinig aanpassen als buitenlanders hier en toch kunnen we niet ophouden te zeuren.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')