Nu moet ik als afsluitende opdracht voor dit vak een groot onderzoek uitvoeren. Wat ik gedaan heb met mijn groepje. Tot zo ver ging het goed. Afgelopen dinsdag heb ik mezelf een muisarm geklikt terwijl ik alle resultaten invoerde in de computer, met behulp van het geweldige statistiekverwerkingsprogramma SPSS. Tot zo ver ging het goed, zelfs mijn arm is er nog niet afgevallen.
En toen kwam de analyse. Mijn groepje bestaat uit 5 personen, inclusief mezelf. 4 meisjes, en 1 jongen. De jongen heeft problemen thuis en is er nooit. Meisje 1's vriendje heeft het uitgemaakt en zij is er nooit. Meisje 2's buik is aan het wegrotten, dus die zit telkens bij de dokter en zij is er nooit. Meisje 3 is een dominante corpsbal die iedereen afbekt met haar ideeën, is er altijd en doet alles. En ik. Ik probeer er wel altijd te zijn, wat resulteert in door mijn Groepsdominatrix uit mijn bed gebeld worden na welgeteld 5 uur slaap omdat ik een ander essay moest afmaken.
Nu moeten we al mijn keurig ingetikte data analyseren, en dat wil dus niet. We zijn allemaal te stom om dat te doen. SPSS is een uitvinding van de duivel, en het is onmogelijk voor een professor om tijdens een practicum om 30 huh en heh roepende studenten allemaal te helpen, dus wordt SPSS heel brak uitgelegd zodat hij het ook nog overleeft. We hebben een boekje met oefeningen in SPSS, waarmee we zouden moeten leren met dat programma te werken. In de praktijk komt dat neer op een A4tje waar op staat: "klik nu hier." en dan "klik daar.", maar we leren nooit WAAROM er daar geklikt moet worden. Met andere woorden, nu we zelf moeten verzinnen waar er geklikt moet worden, hebben we geen idee, omdat we niet op een blaadje hebben staan waar er geklikt moet worden. En aangezien de professor er 5 van deze grroepjes heeft die allemaal met ditzelfde probleem hebben, en hij er bij alle 5 bij moet zitten om ze te vertellen waar ze moeten klikken, aangezien we dat nooit geleerd hebben om zelfstandig te doen, komt geen van de groepjes echt uit de verf, omdat niemand weet hoe SPSS werkt.
En ik ben doodop nu. Ik moet nog 3 essays schrijven voor andere vakken, een van 3000 woorden voor maandag, een van 600 woorden voor maandag, en een van 3000 woorden voor volgende week. Een examen waarvoor ik een half boek van 4 centimeter dik moet kennen op donderdag, en een examen waarvoor ik een net zo dik boek moet kennen op volgende week donderdag, en dan dus komende woensdag de presentatie van dit project. Ik slaap amper meer, ik moet godverdomme naar huis om Sinterklaas te vieren, ik voel me nu al een paar dagen alsof ik elk willekeurig moment kan gaan huilen, ik eet drie keer per dag, maar ik heb altijd honger, maar als ik aan tafel zit lust ik niks meer, ik heb al een week hoofdpijn, en ik kan het gewoon niet meer aan.
[agressie]
Ik word helemaal geschift van mijn groepje, van het project, van die godvergeten kankerschijtwerkdruk. En diegenen die zeiken dat Nederlandse studenten niets anders hoeven te doen dan op hun gat zitten, bier zuipen en af en toe een 5,5 halen voor een tentamen, kom maar hier heen en je kan in een rolstoel het gebouw uit. [/diepgaande agressie.]
En volgens mij gaat die professor mij ook slaan als ik hem nog 1 x aankijk, want ik heb hem net een ongeluk laten schrikken door midden in een help-sessie brullend in huilen uit te barsten. En mijn groepje wil ik nu het liefste collectief droppen in een Vietnamees oerwoud. Of in Drenthe ofzo. Ieg ver van hier.
Maarja, daar heb je nu niets aan.
Over de werking van het programma zijn genoeg boeken in de bieb te vinden dus dat is ook het probleem niet.
Wat voor onderzoek heb je eigenlijk gedaan.
En wat wil je met de data bereiken/bewijzen, misschien dat ik wat tips voor je heb.
Crappy webcam, maar die kat heeft net mijn hele pesthumeur goedgemaakt. .
Succes met je Methods. Als het niet lukt met SPSS, kun je Simon misschien om hulp vragen. Die is zo'n beetje de redder in nood bij ons in de klas omdat hij alles snapt en de rest niet.
quote:Ik heb besloten om nu ipv morgenmiddag naar mijn ouders te gaan, en lekker ver weg van alle ellende daar alle essays en alles te doen, en dan zondag met frisse tegenzin te gaan SPSS'en.
Op vrijdag 5 december 2003 13:55 schreef Mini_rulez het volgende:
Campuskatten zijn liev...Succes met je Methods.
Als het niet lukt met SPSS, kun je Simon misschien om hulp vragen. Die is zo'n beetje de redder in nood bij ons in de klas omdat hij alles snapt en de rest niet.
* AudreyHepburn wil deze kat echt adopteren.
Enig idee hoe die katten hier komen of van wie ze zijn?
quote:Eentje is van College Hall.
Op vrijdag 5 december 2003 14:12 schreef Mini_rulez het volgende:
Goed plan... Thuis is het een stuk rustiger dan hier op campus.
Zou ik ook doen, als ik hier geen surprise te maken had.Enig idee hoe die katten hier komen of van wie ze zijn?
Mijn prof kunstgeschiedenis zei woensdag: "College Hall moet niet zeiken over huisdieren, ze hebben d'r zelf een."
quote:Opzich zou het niet zo erg zijn, als het gewoon wat duidelijker was. Maar nu valt het gewoon niet zelf te doen, omdat we altijd gewerkt hebben met voorgekauwde zooi.
Op vrijdag 5 december 2003 14:15 schreef Ierepier het volgende:
SPSS is inderdaad gemaakt door de duivel.
Ik heb mijn statistiek gehaald met veel pijn, moeite en nog meer van dan soort ellende.
Succes ermee, en besef dat zo ongeveer alle eerstejaars studenten dit hebben:)
quote:Ja, er ligt inderdaad altijd een rode kat op een stoel in het kantoor van Femke v/d Geest. Daar had Sinterklaas het vandaag nog over in de Dining Hall...
Op vrijdag 5 december 2003 14:58 schreef AudreyHepburn het volgende:[..]
Eentje is van College Hall.
.
Mijn prof kunstgeschiedenis zei woensdag: "College Hall moet niet zeiken over huisdieren, ze hebben d'r zelf een."
ik had overigens hetzelfde probleem met SPSS als wat jij hebt (en hetzelfde probleem met "in groepjes werken") Maar het probleem zit er vooral in dat (tenminste dat was bij mij zo) dat je te weinig van statistiek weet ... Dus als je weet wat je wil berekenen dan is het niet zo moeilijk meer. Ik werk overigens bijna niet met de statistische kant van SPSS maar meer met de 'data manipulatie' kant. En daar vertellen ze je op school ook niks van. Wat wel handig zou zijn want dat maakt SPSS een stuk logischer.
In iedere geval voordat je aan de slag gaat even goed bedenken wat je moet berekenen, dan bij 'help' of ' http://pages.infinit.net/rlevesqu/ ' even checken hoe het moet, vervolgens uitvoeren en een belangrijke raad; zet alles in een syntax!!!!! dan kan je het nog een keer uitvoeren namelijk!
Succes!
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 15:04 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Ja, er ligt inderdaad altijd een rode kat op een stoel in het kantoor van Femke v/d Geest. Daar had Sinterklaas het vandaag nog over in de Dining Hall...
Anyway, ik heb dadelijk guest lecture dus mag ik ook even klagen?
quote:Ik ga er donderdag met frisse ellende tegenaan. Nu moet ik met mijn halve boekenkast in het Ooschten desch Landsch zien te komen. Hopelijk breek ik mijn rug niet. En als ik mijn rug breek hoef ik ieg niks met SPSS te doen.
Op vrijdag 5 december 2003 15:06 schreef Z het volgende:SPSS
ik had overigens hetzelfde probleem met SPSS als wat jij hebt (en hetzelfde probleem met "in groepjes werken") Maar het probleem zit er vooral in dat (tenminste dat was bij mij zo) dat je te weinig van statistiek weet ... Dus als je weet wat je wil berekenen dan is het niet zo moeilijk meer. Ik werk overigens bijna niet met de statistische kant van SPSS maar meer met de 'data manipulatie' kant. En daar vertellen ze je op school ook niks van. Wat wel handig zou zijn want dat maakt SPSS een stuk logischer.
In iedere geval voordat je aan de slag gaat even goed bedenken wat je moet berekenen, dan bij 'help' of ' http://pages.infinit.net/rlevesqu/ ' even checken hoe het moet, vervolgens uitvoeren en een belangrijke raad; zet alles in een syntax!!!!! dan kan je het nog een keer uitvoeren namelijk!
Succes!
.
!
* MrWilliams dacht altijd dat audreyhepburn meer een practisch ingestelde meid was en dus wel naar het hoger onderwijs zou gaan ipv de uni.
je frustratie verbaasd me dan ook niet.
Een tip: in SPSS zit een handige helpfunctie: als je bij een onderwerp op "Show me how" klikt, dan krijg je een leerzame korte powerpoint-presentatie te zien over het onderwerp / de toets naar keuze, vaak met een simpel maar duidelijk voorbeeldje. Zo kom je al een heel eind.
Verder schijn ik er ook nog een beetje verstand van te hebben, dus als je er voor donderdag echt niet uitkomt, dan kun je me wel mailen of zo.
quote:Flikker op.
Op zondag 7 december 2003 15:05 schreef Heronymus het volgende:
Lieve Audrey, zou je je topic niet willen openen met een dergelijk vloekwoord? Dank je.
quote:Wat is dat nou weer voor belachelijke opmerking ? Alsof ik te achterlijk ben voor de universiteit. En nee, HBO over my cold dead body. Daar zou ik me pas doodergeren. Al die stomme scholieren die een beetje studentje spelen en over huiswerk praten en o-zo-trots zijn op hun OV. En waar "studeer" je dan ? In Zwolle, Leeuwarden of Middelburg. Nou, oe-hoe-hoe.
Op zondag 7 december 2003 14:40 schreef MrWilliams het volgende:* MrWilliams dacht altijd dat audreyhepburn meer een practisch ingestelde meid was en dus wel naar het hoger onderwijs zou gaan ipv de uni.
je frustratie verbaasd me dan ook niet.
Sorry HBO'ers, diep in mijn hart hou ik wel van jullie, maar nu ben ik even heel chaggerijnig en gepikeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |