FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Even voorstellen: Volvo V50
Ballebekdonderdag 4 december 2003 @ 13:18
Volvo onthult vandaag op de Bologna Motor Show de V50 sportwagon, de opvolger van de V40. De nieuwe auto komt in het voorjaar op de markt.

Dik twee maanden na de lancering van de nieuwe S40 volgt nu dus de V50, die Volvo aanduidt met ?sportswagon?. De V50 is technisch gezien gelijk aan de S40 en zal in dezelfde Volvo-fabriek in het Belgische Gent worden gebouwd. Lengte, breedte, hoogte van de V50 is respectievelijk 4,51, 1,77 en 1,45 m. De lengte is daarmee 46 mm langer dan de S40, terwijl de V50 54 mm breder en 27 mm hoger is dan zijn voorganger de V40. De wielbasis van 2,64 is 78 mm langer dan die van de V40.
Volvo stelt dat met het laatste de kreukelzone bij zijwaartse aanrijdingen groter is, terwijl ook de kreukelzone aan de voorkant groter is door de compactere bouw van de componenten aan de motor. De carrosserie van de V50 is 34 % stijver dan die van de V40.

In ons land zal de V50 net als zijn grotere broers standaard worden geleverd met DSTC, Dynamic Stability and Traction Control, ABS en EBA, Electronic Brake Assitance. Tot het standaardpakket behoort verder de elektronische secretaresse IDIS, terwijl in de loop van 2004 de V50 kan worden uitgerust met Keyless Drive. Hiermee worden de portieren zonder sleutel geopend of gesloten en wordt bovendien de motor zonder sleutel gestart. Daartoe heeft de bestuurder een PAD (Passive Authorisation Device), waarin functies die normaal in een afstandsbediening zijn verwerkt, worden geļntegreerd, zoals alarmverlichting en follow-me-home-verlichting. Het systeem biedt in bedreigende situaties snel toegang tot de auto.

De V50 wordt net als de S40 aanvankelijk leverbaar met de 2.4-liter vijfcilinders met 140 en 170 pk en als T5 met 220 pk, die later in 2004 kan worden geleverd met vierwielaandrijving. Bij de marktintroductie is de V50 ook leverbaar met de nieuwe viercilinder common-rail diesel met 136 pk. In het najaar volgt de 1.8 benzinemotor met 125 pk. Net als in de S40 is de T5 gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en worden de 2.4-motorvarianten geleverd met een vijfbak, of als optie met de automatische transmissie die Volvo ook in de grotere modellen gebruikt.
Is de hoofdruimte voor achterpassagiers die langer zijn dan circa 1,75 m onder de aflopende daklijn van de S40 beperkt, onder het lange dak van de V50 sportswagon is die ruimte uiteraard beter. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt voor een volledig vlakke laadvloer. Ook de rugleuning van de passagiersstoel kan horizontaal worden
neergeklapt.

De laadruimte van de  V50 heeft een inhoud van  417 liter. Door het neerklappen van de rugleuningen is hij uitbreidbaar tot 717 liter, terwijl de maximale inhoud 1307 l bedraagt als alles plat wordt gelegd. Dit lijkt kleiner dan in de huidige V40, maar dat is niet zo, want deze maten zijn volgens een nieuwe ISO-norm gemeten, terwijl acht jaar geleden voor de V40 nog de oude norm gold. De laadruimte van de V50 is nu ook beter toegankelijk omdat er geen opstaand randje meer is en er geen bulten van wielkasten in de weg zitten.

FLipKickdonderdag 4 december 2003 @ 13:20
Mmhhh... wel een lelijke wagen zeg (die lijn van de ramen, die kromming, totaal niet volvo...)
Twickelpics.nldonderdag 4 december 2003 @ 13:21
Zeker een mooie auto!! vind de voorkant alleen redelijk wat weg hebben van de V70 maar voor de rest leuk dingetje!! Weet je ook wat hij zal gaan kosten?
PeuRacdonderdag 4 december 2003 @ 13:21
* gaat pappie foto's mailen, ;et adres van Volvo dealer
Ballebekdonderdag 4 december 2003 @ 13:23
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:21 schreef Twickelpics.nl het volgende:
Zeker een mooie auto!! vind de voorkant alleen redelijk wat weg hebben van de V70 maar voor de rest leuk dingetje!! Weet je ook wat hij zal gaan kosten?
Ik schat in dat ie ¤ 1250,- meer gaat kosten dan de S40.

Ofwel:

T5 : ¤ 37.650,-
2.0D : ¤ 31.750,-

rbmandonderdag 4 december 2003 @ 13:23
Zeker puike bak !
rbmandonderdag 4 december 2003 @ 13:24
Voorkant van een wat kleinere V70 en de achterkant afgeleid van de XC90
coffee7donderdag 4 december 2003 @ 13:25
Verschrikkelijk mooi wagentje!! ben ook zeer nieuwschierig naar de prijs.
PeuRacdonderdag 4 december 2003 @ 13:26
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:23 schreef Ballebek het volgende:

[..]

Ik schat in dat ie ¤ 1250,- meer gaat kosten dan de S40.

Ofwel:

T5 : ¤ 37.650,-
2.0D : ¤ 31.750,-


Komt ie ook met D5 motor? of wordt de 2.0D vervangen door een D4?

Ach t wordt toch geen diesel, hij is alleen best wel duur denk niet dat ze dat zo leuk vinden bij m'n pa op t werk

Edit - dikke typo

[Dit bericht is gewijzigd door PeuRac op 04-12-2003 13:27]

thetruthdonderdag 4 december 2003 @ 13:26
Mooie auto, wij hebben binnenkort een V40
Ballebekdonderdag 4 december 2003 @ 13:27
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:26 schreef thetruth het volgende:
Mooie auto, wij hebben binnenkort een V40
Die heb ik nu
-Muse-donderdag 4 december 2003 @ 13:28
mooie wagen! Ik vindt wel dat hij aan de voorkant iets weg heeft van de neiuwe bmw 5-serie en de achterkant heeft iets weg van de skoda octavia...
WaSTeiLdonderdag 4 december 2003 @ 13:28
Je ziet ondertussen steeds meer een meer dat het een Ford dochter is.. Vooral aan de achterkant vind ik het flinke Mondeo trekken hebben...

De voorkant is echt super!!! Ik vind alleen de zijkant een beetje jammer. De V70 heeft een bolling in de deur vanaf de onderkant van de ruit en die mis ik een beetje....

DIJKdonderdag 4 december 2003 @ 13:29
skon wagen... Maar een 1.8 ...
pdxnet96donderdag 4 december 2003 @ 13:29
Peugeot 307sw

Ik melde het al in een eerder topic, of op de frontpage..

De auto merken onderling doen aan ontwerp ruil..

De nieuwe astra lijkt op een golf en de nieuwe golf op een 307.

zoiets

Ballebekdonderdag 4 december 2003 @ 13:30
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:28 schreef -Muse- het volgende:
mooie wagen! Ik vindt wel dat hij aan de voorkant iets weg heeft van de neiuwe bmw 5-serie en de achterkant heeft iets weg van de skoda octavia...
Zoals bekend; designers van verschillende merken gaan regelmatig op de koffie bij de concurentie.
Als ik kijk naar de zijvoorkant van mijn huidige V40 lijkt ie op de vorige BMW 3 serie.
De nieuwe S40 lijkt aan de zijvoorkant op de nieuwe BMW 3 serie.
PeuRacdonderdag 4 december 2003 @ 13:31
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:28 schreef -Muse- het volgende:
mooie wagen! Ik vindt wel dat hij aan de voorkant iets weg heeft van de neiuwe bmw 5-serie en de achterkant heeft iets weg van de skoda octavia...
Dacht dat ik die octavia achterkant me inbeelde, vind em daar ook best op lijken, is niet erg, is ook een mooie auto.
Whatdonderdag 4 december 2003 @ 13:32
Ik hoop voor de toekomstige berijder dat die plek wat ruimer is geworden t.o.v. de V40.

[Dit bericht is gewijzigd door What op 04-12-2003 13:32]

Xtreemdonderdag 4 december 2003 @ 13:32
zeer mooi, alleen ik kan het niet laten, ik vind die achterlichten (en ook die van de XC90 NIET mooi.... sterker nog, ronduit lelijk

maar dat is maar een detail

WaSTeiLdonderdag 4 december 2003 @ 13:34
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:29 schreef DIJK het volgende:
skon wagen... Maar een 1.8 ...
Er staat dat hij uitkomt met een 2.4 en later ook met een 1.8 met 125 pk. Dat moet genoeg zijn aangezien de huidige V40 met een 1.8 motor met 122 pk een topsnelheid heeft van 195 km/h en acceleert van 0-100 km/h in 11,5 s....

Daarnaast weegt de huidige V40 1295 kilo en zal de V50 niet veel meer wegen... Moet genoeg zijn dus...

PeuRacdonderdag 4 december 2003 @ 13:35
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:32 schreef Xtreem het volgende:
zeer mooi, alleen ik kan het niet laten, ik vind die achterlichten (en ook die van de XC90 NIET mooi.... sterker nog, ronduit lelijk

maar dat is maar een detail


Ik vind de achterkant juist mooi, de voorkant vind ik minder, te veel eenheids worst met de S60 en S80, het probeem wat BMW ook had.
DIJKdonderdag 4 december 2003 @ 13:38
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:34 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Er staat dat hij uitkomt met een 2.4 en later ook met een 1.8 met 125 pk. Dat moet genoeg zijn aangezien de huidige V40 met een 1.8 motor met 122 pk een topsnelheid heeft van 195 km/h en acceleert van 0-100 km/h in 11,5 s....

Daarnaast weegt de huidige V40 1295 kilo en zal de V50 niet veel meer wegen... Moet genoeg zijn dus...


T zal best ruim voldoende zijn, maar ik vind t niks. Die 2.4 5cilinder is wel gewoon een schitterend blok, alleen jammer dat ze em geluidstechnisch een beetje verpest hebben om em nog fatsoenlijk in de breedte in de S40 te krijgen. Dat zal met de V50 ook wel zo zijn.
Steve-Odonderdag 4 december 2003 @ 13:39
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:20 schreef FLipKick het volgende:
Mmhhh... wel een lelijke wagen zeg (die lijn van de ramen, die kromming, totaal niet volvo...)
Wel is een s80 gezien
of een v70
WaSTeiLdonderdag 4 december 2003 @ 13:45
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:39 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Wel is een s80 gezien
of een v70


Het enige verschil in mijn ogen is die bolling onder de ramen die ontbreekt.. Verder is het idd totaal in de stijl van de andere series....
thetruthdonderdag 4 december 2003 @ 13:56
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:27 schreef Ballebek het volgende:

[..]

Die heb ik nu


bouwjaar 2000 met navigatiesysteem en alle opties?
jozef444donderdag 4 december 2003 @ 14:06
ik vin m erg mooi, hij past binnen de huidige volvo lijn, maar t zou leuk zijn als de oude tijden van de vierkante auto's weer zouden herlen , maar dat zal wel niet gebeuren nu alles op cw waardes zit enzo
PeuRacdonderdag 4 december 2003 @ 14:09
quote:
Op donderdag 4 december 2003 14:06 schreef jozef444 het volgende:
ik vin m erg mooi, hij past binnen de huidige volvo lijn, maar t zou leuk zijn als de oude tijden van de vierkante auto's weer zouden herlen , maar dat zal wel niet gebeuren nu alles op cw waardes zit enzo
ouwe lul
Ballebekdonderdag 4 december 2003 @ 23:36
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:56 schreef thetruth het volgende:

[..]

bouwjaar 2000 met navigatiesysteem en alle opties?


Ja, uit 2000 en alle opties, alleen de navigatie was niet echt vuist compatible
Ofwel; er zit nu een cheap ass Sony Radio / CD in maar op me volgende komt ook weer alles
Fredericvrijdag 5 december 2003 @ 19:14
Mooooooie auto!!! En dan nog Made in Belgium...! Zou ik wel willen!
ROGvrijdag 5 december 2003 @ 19:48
Komt er een X versie van?
Mooi wagentje verder, bovenste foto is wel mooier dan de laatste, die daklijn, ramen enzo doen erg dertien in een dozijn aan (afgezien van de XC90 kont!).
Liggiezaterdag 6 december 2003 @ 01:00
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 19:48 schreef ROG het volgende:
Komt er een X versie van?
Mooi wagentje verder, bovenste foto is wel mooier dan de laatste, die daklijn, ramen enzo doen erg dertien in een dozijn aan (afgezien van de XC90 kont!).
Er wordt in ieder geval wel gewerkt aan een concept XC50.
SvenThaManzaterdag 6 december 2003 @ 03:12
Mooie wagen, maar toch zie ik liever een V70 of een 240.

Kan iemand mij, zonder UTFS, google.com enz. te roepen, mij vertellen WTF

quote:
Tot het standaardpakket behoort verder de elektronische secretaresse IDIS.
inhoudt?
DIJKzaterdag 6 december 2003 @ 10:35
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 03:12 schreef SvenThaMan het volgende:
Mooie wagen, maar toch zie ik liever een V70 of een 240.

Kan iemand mij, zonder UTFS, google.com enz. te roepen, mij vertellen WTF
[..]

inhoudt?


Mjah die houdt telefoontjes tegen als je druk bezig bent. Dan zegt ie van meneer/mevrouw heeft t nu te druk met rijden dus kan u niet te woord staan. Of iets in die trant.
jwstoopzaterdag 6 december 2003 @ 11:04
Ff wat grote pics