ook gaaf dat ze gelijk wat lenzen voor de DSLR er bij hebben...
heeft ie eigenlijk een plastic body?
quote:Geen idee. Weet net zoveel als jij. Ik zou zeggen, volg de link in de eerste post en vul je email adres in. Krijg je direkt de laatste info in je mailbox.
Op donderdag 4 december 2003 10:22 schreef Xilantof het volgende:
heeft ie eigenlijk een plastic body?
quote:Eindelijk concurentie voor de 300D. Ik wacht zowiezo nog even, heb pas een 707 gekocht. De eerst full frame sensor in deze prijsklasse is voor mij. Ik denk dat dat over een jaar of 2/3 is.
Nikon bevestigt dat er een nieuwe digitale spiegelreflexcamera in het voorjaar op de markt komt
Na de geruchten die onlangs in de media verschenen, kan Nikon Europe nu bevestigen dat in het voorjaar van 2004 wereldwijd een volledig nieuwe digitale spiegelreflexcamera met verwisselbaar objectief op de markt komt, de D70.De D70 is een camera die een brede groep klanten zal aanspreken, variërend van beginnelingen tot ervaren fotografieliefhebbers. Hij stelt hen in staat probleemloos de mogelijkheden van digitale technologie toe te voegen aan hun bestaande camerasystemen. Het nieuwe model biedt een uitgebreide reeks van mogelijkheden, gebruikmakend van state-ofthe-art Nikon technologie. Deze camera streeft daarmee de bestaande producten voorbij in de zich steeds verder ontwikkelende markt voor digitale spiegelreflexcameras, door de belangrijkste gebruikskenmerken van een analoge spiegelreflex te combineren met hoogwaardige digitale uitvoer, en dat alles tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs.
De D70 zal in Europa worden verkocht met een uitgebreid scala aan objectieven, waaronder een volledig nieuw, kwalitatief hoogwaardig DX Formaat Nikkor zoomobjectief. Dit objectief biedt brandpuntsafstanden die variëren van groothoek tot tele. De basisprijs van de camera zal rond de 1100 Euro liggen.
Vanaf het moment dat Nikon in 1999 de revolutionaire D1 op de markt bracht, is het bedrijf voortdurend op zoek geweest naar de hoogst mogelijke beeldkwaliteit en prestaties op het gebied van digitale spiegelreflexcameras. In 2001 wist Nikon het bekroonde D1-concept verder te verfijnen door twee nieuwe cameras te introduceren, die beide afgestemd waren op de specifieke behoeften van professionals: de D1X en de D1H. Voor het eerst konden professionele gebruikers nu digitale spiegelreflexcameras gebruiken en daarmee resultaten verkrijgen, vergelijkbaar met die van analoge film. Dit vormde het begin van een nieuw tijdperk in de digitale fotografie.
De D100, die in juni 2002 op de markt verscheen, zorgde voor een herdefinitie van het succesvolle digitale spiegelreflexconcept door te voldoen aan de eisen van semi-professionele en zakelijke gebruikers. Hierdoor werd Nikons reputatie als wereldleider op het gebied van fotografiestandaards opnieuw bevestigd. Ook werd eens te meer het succes van de Nikon F-objectiefvatting en het DX sensorformaat onderstreept.
Samen met de Nikon D-serie spiegelreflexcameras staat de D70 garant voor een probleemloze compatibiliteit met meer dan 40 AF-Nikkor objectieven, waaronder de DX Nikkor reeks. Deze reeks is geoptimaliseerd om een voortreffelijke beeldkwaliteit te realiseren met het volledige scala van Nikon digitale spiegelreflexcameras, waaronder de D1X, de D1H, de D100 en de nieuwe, razendsnelle D2H.
Het Nikon-aanbod omvat momenteel drie DX Nikkor objectieven die uitzonderlijke groothoekmogelijkheden bieden:
Het AF DX Fisheye-Nikkor 10,5 mm f/2,8G ED objectief met een beeldhoek van 180º
Het AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24 mm f/4G IF-ED objectief met een beeldhoek van 99º 61º
Het AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 mm f/2,8G IF-ED objectief met een beeldhoek van 79º 28º50'Meer gedetailleerde specificaties over de resolutie van de sensor, de opnamesnelheid, de geheugenbuffer en andere nieuwe, baanbrekende mogelijkheden zullen in een later stadium worden bekendgemaakt.
In een reactie op het nieuws zegt Robert Cristina, Product Manager SLR Systems bij Nikon Europe het volgende:
De D70 markeert de volgende stap in Nikons verovering van de markt voor digitale cameras. In 1999 introduceerde Nikon met de grensverleggende D1 de hoogwaardige digitale spiegelreflexcamera. Ondertussen heeft Nikon een productaanbod weten op te bouwen dat inspeelt op de wensen en behoeften van zowel high-end professionals, zakelijke gebruikers als de gewone liefhebbers van fotografie. De D70 biedt de gebruiker door de integratie van het populaire Nikon DX sensorformaat en de Nikon F-objectiefvatting toegang tot het volledige aanbod van Nikon AF objectieven en accessoires. Deze nieuwe camera brengt de sensatie van digitale spiegelreflexfotografie financieel binnen het bereik van iedere fotografieliefhebber.
quote:Ik denk dat ze een hele goei concurrentie hebben als dees een fullframe sensor heeft....maar goed...die kleinere snesor heeft ook zijn voordelen..
Op donderdag 4 december 2003 11:58 schreef Menyo het volgende:
Van de site:
[..]Eindelijk concurentie voor de 300D. Ik wacht zowiezo nog even, heb pas een 707 gekocht. De eerst full frame sensor in deze prijsklasse is voor mij. Ik denk dat dat over een jaar of 2/3 is.
hmmm....die 300d is al een tijdje uit en in het voorjaar al helemaal...
Canon heeft echt het first-mover voordeel in deze ontzettend gespannen markt. Ik studeer bedrijfseconomie/bedrijfskunde en daarin komen ook dit soort problemen naar voren en Canon heeft voorlopig echt alle kaarten in handen.
Goede naam, groot marktaandeel, first mover advantage, goede distributie/verkrijgbaarheid, aantrekkelijke prijs (i.c.m. first mover een mega-voordeel), spontane naamsbekendheid (als je mensen vraagt noem es een goed digitale camera merk, welke zeggen ze eerst?) en de prijs....die is ontzettend scherp.
Als dit soort dingen is ee ngoede formule voor succes, gegeven de historie.
quote:Ja
Op donderdag 4 december 2003 14:43 schreef hassanjassan het volgende:
Dit voorjaar ???
hmmm....die 300d is al een tijdje uit en in het voorjaar al helemaal...Canon heeft echt het first-mover voordeel in deze ontzettend gespannen markt. Ik studeer bedrijfseconomie/bedrijfskunde en daarin komen ook dit soort problemen naar voren en Canon heeft voorlopig echt alle kaarten in handen.
Goede naam, groot marktaandeel, first mover advantage, goede distributie/verkrijgbaarheid, aantrekkelijke prijs (i.c.m. first mover een mega-voordeel), spontane naamsbekendheid (als je mensen vraagt noem es een goed digitale camera merk, welke zeggen ze eerst?) en de prijs....die is ontzettend scherp.
Als dit soort dingen is ee ngoede formule voor succes, gegeven de historie.
quote:Nee
Op donderdag 4 december 2003 14:40 schreef hassanjassan het volgende:
Ik denk dat ze een hele goei concurrentie hebben als dees een fullframe sensor heeft....maar goed...die kleinere snesor heeft ook zijn voordelen..
Wat voor voordelen heeft een kleinere sensor dan?
- Meer ruis
- Brandpuntsverlenging
Kan geeneen voordeel noemen.
quote:bij full frame kan je toch gewone lensen gebruiken zonder afwijking van de genoemde waarde? een 55 mm lens is dan echt een 55 mm lens..
Op donderdag 4 december 2003 14:49 schreef Menyo het volgende:[..]
Ja
[..]Nee
Wat voor voordelen heeft een kleinere sensor dan?
- Meer ruis
- BrandpuntsverlengingKan geeneen voordeel noemen.
voordeel is dus, dat je geen andere lensen hoeft aan te schaffen..
(toch
)
quote:Juist, als je een kleinere sensor hebt moet je de waardes van je lens met een X getal vermenigvuldigen. Dit getal is afhankelijk van de camera. Meestal zo rond de 1.5.
Op donderdag 4 december 2003 15:07 schreef Xilantof het volgende:[..]
bij full frame kan je toch gewone lensen gebruiken zonder afwijking van de genoemde waarde? een 55 mm lens is dan echt een 55 mm lens..
bij kleine sensor wordt die 65 mm (zoiets)voordeel is dus, dat je geen andere lensen hoeft aan te schaffen..
(toch
![]()
![]()
)
Ik zie hier geen voordeel van, het voordeel wat je noemt is met allebei de systemen zo. Feit is wel dat je als stelregel kan zeggen, des te groter de chip, des te minder ruis.
quote:dit is maar tot op zekere hoogte waar. techniek schrijdt (schreidt?) voort, en ruis wordt steeds minder een probleem, ook voor kleinere sensors. sterker nog, "APS' size sensors gaan sneller "vooruit" dan full-frame, omdat die laatste nog niet eens 100% goed zijn en veel uitval hebben..
Op donderdag 4 december 2003 15:21 schreef Menyo het volgende:
... Feit is wel dat je als stelregel kan zeggen, des te groter de chip, des te minder ruis.
quote:Steeds minder, je hebt gelijk dat het niet altijd opgaat, daarom is het ook een stelregel. Maar als je de verhalen van de nieuwe sony leest die zoveel Mpixel op een kleine sensor wilt proppen dat de hoeveelheid ruis ongehoord is voor een cam van die prijs.
Op donderdag 4 december 2003 15:34 schreef KidPaddle het volgende:[..]
dit is maar tot op zekere hoogte waar. techniek schrijdt (schreidt?) voort, en ruis wordt steeds minder een probleem, ook voor kleinere sensors. sterker nog, "APS' size sensors gaan sneller "vooruit" dan full-frame, omdat die laatste nog niet eens 100% goed zijn en veel uitval hebben..
Daarnaast hebben de DSLR camera's ook een CMOS sensor in plaats van CCD. Jij weet het waarschijnlijk allemaal wel, (zit jij ook niet op dutchphotozone?) maar voor de andere http://www.dpreview.com/learn/key=sensor
Ps: de D70 heeft idd een Focal Length Multiplier van 1.5.
En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.
quote:goed alternatief voor de 300d ?? Als je alleen maar nikon lenzen hebt wel ja....als je nieuw begint met SLR's dan maakt het volgens mij geen kont uit. Canon en Nikon is zo'n discussie als bmw vs. mercedes. allebei z'n voor- en nadelen. Tis maar wat je fijn vind, zeg ik maar.
Op zaterdag 6 december 2003 07:38 schreef MaartenGrendel het volgende:
Dit wordt zeker een interessant alternatief voor de 300D....En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.
En dat voordeel is idd waar met een kleinere sensor.
plus dat je je max. lensopening houdt bij een hele grote brandpuntsafstand. Die sigma 70-210 f:2.8 wordt dan mooi een (x1,6 bij 300d) 112-480 f:2.8 ...da's toch een mooi voordeeltje....
Maar goed die wideangle lenzen worden dat echt een poepie duurder...ik zag in de winkel een folder voor een nieuwe wideangle lens speciaal voor digicam slr's. 10-24mm ...ww00000tttt !!!! en dat voor slechts 900 euri <slik>
quote:Die aan de randen niet, die in het midden worden echter zodanig anderhalf keer vergroot en komen dan ineens weer hinderlijk naar boven. Alles geheel in overeenstemming met de universele wet van behoud van ellende
Op zaterdag 6 december 2003 07:38 schreef MaartenGrendel het volgende:
Dit wordt zeker een interessant alternatief voor de 300D.Ps: de D70 heeft idd een Focal Length Multiplier van 1.5.
En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.
Bij een kleiner formaat worden hogere eisen aan de optiek gesteld, zowel voor traditionele als digitale fotografie.
Verliezen worden minder naarmate je meer comprimeert, en daarom zie je zoveel arme professionals met midden- en grootformaatcamera's zeulen. Daarom zijn ook een fink aantal fotografen, waaronder mijzelf, zo dol op zeszes-camera's. Er komt gewoon een mooier plaatje uit.
Die afmetingen zijn ook de reden dat ik het idee digiflex uit mijn hoofd heb gezet totdat de fullsize-sensors een beetje te bekostigen zijn (en dat komt vanzelf zover).
Die fullsize-sensors zijn momenteel zo schreeuwend duur omdat ze zo ontzettend lastig efficiënt te produceren zijn. Wanneer dat eenmaal verbeterd is (en ook dat komt vanzelf zover), dan krijgt de digiflexenmarkt een enorme boost.
Over de marktkansen van de D70 zal het zo zijn dat na de introduktie de verhouding Canon/Nikon niet noemenswaardig gaat afwijken. Qua ervaringen met Canon en Nikon durf ik de stelling aan dat de beide camera's vrijwel gelijkwaardig zijn. De Nikon zal profijt trekken van een half jaar digitale evolutie, Canon zal het met ergonomie en prijs doen. Beide kunnen gebruik maken van hun traditionele marktaandeel.
* Ziet voor deze cam niet veel mensen switchen van Canon naar Nikon
Wat vindt Ouwesok er zelf van ?
Ik vind de D70 er gevaarlijk plastikkerig uitzien. Over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, wel over het verschijnsel dat Nikon bij de laatste produkten steeds uit zijn beloofde introductie- en leverplanning is gelopen (vergelijk de D2H, die maar niet komt). Een en ander zal met de produktiecapaciteit te doen hebben, maar is op dit moment een niet te onderschatten bedreiging.
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 10:35 schreef Ouwesok het volgende:
Die aan de randen niet, die in het midden worden echter zodanig anderhalf keer vergroot en komen dan ineens weer hinderlijk naar boven
Heb nog wel interesse in een digitale spiegelreflex en ben wel Nikon fan
Ik ben vooral benieuwd of de body van plastic of magnesium-alu is.
weet iemand dat toevallig? ik kan het nergens vinden.
quote:ik heb dat ook nog nergens kunnen vinden
Op dinsdag 27 januari 2004 22:26 schreef bas_gielink het volgende:
De D70 is volgensmij een prachtige camera en zeker een goed alternatief voor de 300D (zoals al vele malen eerder genoemd).Ik ben vooral benieuwd of de body van plastic of magnesium-alu is.
weet iemand dat toevallig? ik kan het nergens vinden.
(c) www.dpreview.com
Nu komt binnenkort de Nikon D70 om de hoek kijken. Stel dat ik deze camera en een lenzenset zou willen aanschaffen welke in de buurt komt van de lenzen die ik voor de Canon in gedachte zou hebben, hoe ziet het financiele plaatje er dan uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |