abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 december 2003 @ 09:09:36 #1
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_15137148
De Nikon D70! Die wordt van mij!!!!

Eindelijk een passend antwoord op de Canon 300D....

FOK!fotograaf donderdag 4 december 2003 @ 10:22:29 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_15138573
ik vind hem zeker mooi..

ook gaaf dat ze gelijk wat lenzen voor de DSLR er bij hebben...

heeft ie eigenlijk een plastic body?

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 4 december 2003 @ 10:57:50 #3
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_15139451
quote:
Op donderdag 4 december 2003 10:22 schreef Xilantof het volgende:
heeft ie eigenlijk een plastic body?
Geen idee. Weet net zoveel als jij. Ik zou zeggen, volg de link in de eerste post en vul je email adres in. Krijg je direkt de laatste info in je mailbox.
pi_15141120
Van de site:
quote:
Nikon bevestigt dat er een nieuwe digitale spiegelreflexcamera in het voorjaar op de markt komt
Na de geruchten die onlangs in de media verschenen, kan Nikon Europe nu bevestigen dat in het voorjaar van 2004 wereldwijd een volledig nieuwe digitale spiegelreflexcamera met verwisselbaar objectief op de markt komt, de D70.

De D70 is een camera die een brede groep klanten zal aanspreken, variërend van beginnelingen tot ervaren fotografieliefhebbers. Hij stelt hen in staat probleemloos de mogelijkheden van digitale technologie toe te voegen aan hun bestaande camerasystemen. Het nieuwe model biedt een uitgebreide reeks van mogelijkheden, gebruikmakend van state-ofthe-art Nikon technologie. Deze camera streeft daarmee de bestaande producten voorbij in de zich steeds verder ontwikkelende markt voor digitale spiegelreflexcameras, door de belangrijkste gebruikskenmerken van een analoge spiegelreflex te combineren met hoogwaardige digitale uitvoer, en dat alles tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs.

De D70 zal in Europa worden verkocht met een uitgebreid scala aan objectieven, waaronder een volledig nieuw, kwalitatief hoogwaardig DX Formaat Nikkor zoomobjectief. Dit objectief biedt brandpuntsafstanden die variëren van groothoek tot tele. De basisprijs van de camera zal rond de 1100 Euro liggen.

Vanaf het moment dat Nikon in 1999 de revolutionaire D1 op de markt bracht, is het bedrijf voortdurend op zoek geweest naar de hoogst mogelijke beeldkwaliteit en prestaties op het gebied van digitale spiegelreflexcameras. In 2001 wist Nikon het bekroonde D1-concept verder te verfijnen door twee nieuwe cameras te introduceren, die beide afgestemd waren op de specifieke behoeften van professionals: de D1X en de D1H. Voor het eerst konden professionele gebruikers nu digitale spiegelreflexcameras gebruiken en daarmee resultaten verkrijgen, vergelijkbaar met die van analoge film. Dit vormde het begin van een nieuw tijdperk in de digitale fotografie.

De D100, die in juni 2002 op de markt verscheen, zorgde voor een herdefinitie van het succesvolle digitale spiegelreflexconcept door te voldoen aan de eisen van semi-professionele en zakelijke gebruikers. Hierdoor werd Nikons reputatie als wereldleider op het gebied van fotografiestandaards opnieuw bevestigd. Ook werd eens te meer het succes van de Nikon F-objectiefvatting en het DX sensorformaat onderstreept.

Samen met de Nikon D-serie spiegelreflexcameras staat de D70 garant voor een probleemloze compatibiliteit met meer dan 40 AF-Nikkor objectieven, waaronder de DX Nikkor reeks. Deze reeks is geoptimaliseerd om een voortreffelijke beeldkwaliteit te realiseren met het volledige scala van Nikon digitale spiegelreflexcameras, waaronder de D1X, de D1H, de D100 en de nieuwe, razendsnelle D2H.

Het Nikon-aanbod omvat momenteel drie DX Nikkor objectieven die uitzonderlijke groothoekmogelijkheden bieden:

Het AF DX Fisheye-Nikkor 10,5 mm f/2,8G ED objectief met een beeldhoek van 180º
Het AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24 mm f/4G IF-ED objectief met een beeldhoek van 99º 61º
Het AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 mm f/2,8G IF-ED objectief met een beeldhoek van 79º 28º50'

Meer gedetailleerde specificaties over de resolutie van de sensor, de opnamesnelheid, de geheugenbuffer en andere nieuwe, baanbrekende mogelijkheden zullen in een later stadium worden bekendgemaakt.

In een reactie op het nieuws zegt Robert Cristina, Product Manager SLR Systems bij Nikon Europe het volgende:

De D70 markeert de volgende stap in Nikons verovering van de markt voor digitale cameras. In 1999 introduceerde Nikon met de grensverleggende D1 de hoogwaardige digitale spiegelreflexcamera. Ondertussen heeft Nikon een productaanbod weten op te bouwen dat inspeelt op de wensen en behoeften van zowel high-end professionals, zakelijke gebruikers als de gewone liefhebbers van fotografie. De D70 biedt de gebruiker door de integratie van het populaire Nikon DX sensorformaat en de Nikon F-objectiefvatting toegang tot het volledige aanbod van Nikon AF objectieven en accessoires. Deze nieuwe camera brengt de sensatie van digitale spiegelreflexfotografie financieel binnen het bereik van iedere fotografieliefhebber.

Eindelijk concurentie voor de 300D. Ik wacht zowiezo nog even, heb pas een 707 gekocht. De eerst full frame sensor in deze prijsklasse is voor mij. Ik denk dat dat over een jaar of 2/3 is.
pi_15145211
Goed dat ie er is! Al was het maar voor de concurrentie... Maar om even op te merken over die speciale nikkor objectieven voor digitale camera's. Ze zijn duur, vergis je niet. Die ze tot nu toe hebben zijn te koop vanaf iets van 800 euro (10mm fish eye), 1150 euro voor de 12-24mm en 1550 voor de 17-55mm. Dat is dus meer dan de body alleen voor de zoomlenzen. Ze hebben ook een nieuwe lens aangekondigd en die zal denk ik wel een stuk goedkoper worden (net als canons 18-55mm). Daarbij denk ik dat het een plastic body gaat worden omdat het geen al te dure camera mag worden. Nou ja ze hebben in ieder geval niet zoon vies kleurtje gekozen als is gebruikt voor de canon 300D .
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_15145825
quote:
Op donderdag 4 december 2003 11:58 schreef Menyo het volgende:
Van de site:
[..]

Eindelijk concurentie voor de 300D. Ik wacht zowiezo nog even, heb pas een 707 gekocht. De eerst full frame sensor in deze prijsklasse is voor mij. Ik denk dat dat over een jaar of 2/3 is.

Ik denk dat ze een hele goei concurrentie hebben als dees een fullframe sensor heeft....maar goed...die kleinere snesor heeft ook zijn voordelen..
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_15145930
Dit voorjaar ???

hmmm....die 300d is al een tijdje uit en in het voorjaar al helemaal...

Canon heeft echt het first-mover voordeel in deze ontzettend gespannen markt. Ik studeer bedrijfseconomie/bedrijfskunde en daarin komen ook dit soort problemen naar voren en Canon heeft voorlopig echt alle kaarten in handen.

Goede naam, groot marktaandeel, first mover advantage, goede distributie/verkrijgbaarheid, aantrekkelijke prijs (i.c.m. first mover een mega-voordeel), spontane naamsbekendheid (als je mensen vraagt noem es een goed digitale camera merk, welke zeggen ze eerst?) en de prijs....die is ontzettend scherp.

Als dit soort dingen is ee ngoede formule voor succes, gegeven de historie.

pi_15146140
quote:
Op donderdag 4 december 2003 14:43 schreef hassanjassan het volgende:
Dit voorjaar ???

hmmm....die 300d is al een tijdje uit en in het voorjaar al helemaal...

Canon heeft echt het first-mover voordeel in deze ontzettend gespannen markt. Ik studeer bedrijfseconomie/bedrijfskunde en daarin komen ook dit soort problemen naar voren en Canon heeft voorlopig echt alle kaarten in handen.

Goede naam, groot marktaandeel, first mover advantage, goede distributie/verkrijgbaarheid, aantrekkelijke prijs (i.c.m. first mover een mega-voordeel), spontane naamsbekendheid (als je mensen vraagt noem es een goed digitale camera merk, welke zeggen ze eerst?) en de prijs....die is ontzettend scherp.

Als dit soort dingen is ee ngoede formule voor succes, gegeven de historie.

Ja
quote:
Op donderdag 4 december 2003 14:40 schreef hassanjassan het volgende:
Ik denk dat ze een hele goei concurrentie hebben als dees een fullframe sensor heeft....maar goed...die kleinere snesor heeft ook zijn voordelen..
Nee

Wat voor voordelen heeft een kleinere sensor dan?

- Meer ruis
- Brandpuntsverlenging

Kan geeneen voordeel noemen.

FOK!fotograaf donderdag 4 december 2003 @ 15:07:51 #9
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_15146657
quote:
Op donderdag 4 december 2003 14:49 schreef Menyo het volgende:

[..]

Ja
[..]

Nee

Wat voor voordelen heeft een kleinere sensor dan?

- Meer ruis
- Brandpuntsverlenging

Kan geeneen voordeel noemen.

bij full frame kan je toch gewone lensen gebruiken zonder afwijking van de genoemde waarde? een 55 mm lens is dan echt een 55 mm lens..
bij kleine sensor wordt die 65 mm (zoiets)

voordeel is dus, dat je geen andere lensen hoeft aan te schaffen..

(toch )

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_15147090
quote:
Op donderdag 4 december 2003 15:07 schreef Xilantof het volgende:

[..]

bij full frame kan je toch gewone lensen gebruiken zonder afwijking van de genoemde waarde? een 55 mm lens is dan echt een 55 mm lens..
bij kleine sensor wordt die 65 mm (zoiets)

voordeel is dus, dat je geen andere lensen hoeft aan te schaffen..

(toch )

Juist, als je een kleinere sensor hebt moet je de waardes van je lens met een X getal vermenigvuldigen. Dit getal is afhankelijk van de camera. Meestal zo rond de 1.5.

Ik zie hier geen voordeel van, het voordeel wat je noemt is met allebei de systemen zo. Feit is wel dat je als stelregel kan zeggen, des te groter de chip, des te minder ruis.

donderdag 4 december 2003 @ 15:34:16 #11
17533 KidPaddle
Kunst is overgewaardeerd.
pi_15147521
quote:
Op donderdag 4 december 2003 15:21 schreef Menyo het volgende:
... Feit is wel dat je als stelregel kan zeggen, des te groter de chip, des te minder ruis.
dit is maar tot op zekere hoogte waar. techniek schrijdt (schreidt?) voort, en ruis wordt steeds minder een probleem, ook voor kleinere sensors. sterker nog, "APS' size sensors gaan sneller "vooruit" dan full-frame, omdat die laatste nog niet eens 100% goed zijn en veel uitval hebben..
http://marcof.net
pi_15147856
quote:
Op donderdag 4 december 2003 15:34 schreef KidPaddle het volgende:

[..]

dit is maar tot op zekere hoogte waar. techniek schrijdt (schreidt?) voort, en ruis wordt steeds minder een probleem, ook voor kleinere sensors. sterker nog, "APS' size sensors gaan sneller "vooruit" dan full-frame, omdat die laatste nog niet eens 100% goed zijn en veel uitval hebben..

Steeds minder, je hebt gelijk dat het niet altijd opgaat, daarom is het ook een stelregel. Maar als je de verhalen van de nieuwe sony leest die zoveel Mpixel op een kleine sensor wilt proppen dat de hoeveelheid ruis ongehoord is voor een cam van die prijs.

Daarnaast hebben de DSLR camera's ook een CMOS sensor in plaats van CCD. Jij weet het waarschijnlijk allemaal wel, (zit jij ook niet op dutchphotozone?) maar voor de andere http://www.dpreview.com/learn/key=sensor

vrijdag 5 december 2003 @ 18:00:17 #13
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_15181145
Voor een kleinere chip zijn de lensen makkelijker te maken, en het aantal lijnenparen per mm kan dan hoger liggen.
Als de brandpunten aangepast zijn, zoals de 12-24 mm van Nikon is de afmeting van de chip toch niet zo belangerijk meer.
Het ruisen van een chip is inderdaad deels de grootte, maar ook de prijs van het beeldelement zelf is daar debet aan.
Een goedkope Sony chip in een consumentencamera kan je toch niet vergelijken met een Sony chip (=D1) in een Nikon.
  vrijdag 5 december 2003 @ 19:50:00 #14
67902 PGR
Fast and safe...
pi_15183951
Ik denk dat de D70 dezelfde sensor zal hebben als de D100.... Dus geen full-frame maar eentje met een 1,5 factor.
pi_15193576
Dit wordt zeker een interessant alternatief voor de 300D.

Ps: de D70 heeft idd een Focal Length Multiplier van 1.5.
En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_15194112
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 07:38 schreef MaartenGrendel het volgende:

...En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.

goed alternatief voor de 300d ?? Als je alleen maar nikon lenzen hebt wel ja....als je nieuw begint met SLR's dan maakt het volgens mij geen kont uit. Canon en Nikon is zo'n discussie als bmw vs. mercedes. allebei z'n voor- en nadelen. Tis maar wat je fijn vind, zeg ik maar.

En dat voordeel is idd waar met een kleinere sensor.

plus dat je je max. lensopening houdt bij een hele grote brandpuntsafstand. Die sigma 70-210 f:2.8 wordt dan mooi een (x1,6 bij 300d) 112-480 f:2.8 ...da's toch een mooi voordeeltje....

Maar goed die wideangle lenzen worden dat echt een poepie duurder...ik zag in de winkel een folder voor een nieuwe wideangle lens speciaal voor digicam slr's. 10-24mm ...ww00000tttt !!!! en dat voor slechts 900 euri <slik>

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 december 2003 @ 10:35:00 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15194205
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 07:38 schreef MaartenGrendel het volgende:

Ps: de D70 heeft idd een Focal Length Multiplier van 1.5.
En een belangrijk voordeel van een kleinere sensor op een DSLR welke ik hier nog niet langs heb zien komen is dat bij het gebruik van cheapo lenzen je de lichtafval en lensfouten aan de randen niet terugziet op de uiteindelijke opname.

Die aan de randen niet, die in het midden worden echter zodanig anderhalf keer vergroot en komen dan ineens weer hinderlijk naar boven. Alles geheel in overeenstemming met de universele wet van behoud van ellende .

Bij een kleiner formaat worden hogere eisen aan de optiek gesteld, zowel voor traditionele als digitale fotografie.
Verliezen worden minder naarmate je meer comprimeert, en daarom zie je zoveel arme professionals met midden- en grootformaatcamera's zeulen. Daarom zijn ook een fink aantal fotografen, waaronder mijzelf, zo dol op zeszes-camera's. Er komt gewoon een mooier plaatje uit.

Die afmetingen zijn ook de reden dat ik het idee digiflex uit mijn hoofd heb gezet totdat de fullsize-sensors een beetje te bekostigen zijn (en dat komt vanzelf zover).
Die fullsize-sensors zijn momenteel zo schreeuwend duur omdat ze zo ontzettend lastig efficiënt te produceren zijn. Wanneer dat eenmaal verbeterd is (en ook dat komt vanzelf zover), dan krijgt de digiflexenmarkt een enorme boost.

Over de marktkansen van de D70 zal het zo zijn dat na de introduktie de verhouding Canon/Nikon niet noemenswaardig gaat afwijken. Qua ervaringen met Canon en Nikon durf ik de stelling aan dat de beide camera's vrijwel gelijkwaardig zijn. De Nikon zal profijt trekken van een half jaar digitale evolutie, Canon zal het met ergonomie en prijs doen. Beide kunnen gebruik maken van hun traditionele marktaandeel.
* Ziet voor deze cam niet veel mensen switchen van Canon naar Nikon

Wat vindt Ouwesok er zelf van ?

Ik vind de D70 er gevaarlijk plastikkerig uitzien. Over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, wel over het verschijnsel dat Nikon bij de laatste produkten steeds uit zijn beloofde introductie- en leverplanning is gelopen (vergelijk de D2H, die maar niet komt). Een en ander zal met de produktiecapaciteit te doen hebben, maar is op dit moment een niet te onderschatten bedreiging.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 6 december 2003 @ 21:19:23 #18
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_15207830
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 10:35 schreef Ouwesok het volgende:
Die aan de randen niet, die in het midden worden echter zodanig anderhalf keer vergroot en komen dan ineens weer hinderlijk naar boven
pi_15208203
Hmmm... Leuk. Zal het zeker in goed in de gaten houden!

Heb nog wel interesse in een digitale spiegelreflex en ben wel Nikon fan

pi_16641190
De D70 is volgensmij een prachtige camera en zeker een goed alternatief voor de 300D (zoals al vele malen eerder genoemd).

Ik ben vooral benieuwd of de body van plastic of magnesium-alu is.

weet iemand dat toevallig? ik kan het nergens vinden.

Bas Gielink
  FOK!fotograaf woensdag 28 januari 2004 @ 08:32:20 #21
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_16648238
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:26 schreef bas_gielink het volgende:
De D70 is volgensmij een prachtige camera en zeker een goed alternatief voor de 300D (zoals al vele malen eerder genoemd).

Ik ben vooral benieuwd of de body van plastic of magnesium-alu is.

weet iemand dat toevallig? ik kan het nergens vinden.

ik heb dat ook nog nergens kunnen vinden
ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik denk plastic...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_16648417
Sensor
6.24 megapixel (total) CCD
6.1 million effective pixels
23.7 x 15.6 mm
Nikon DX format (size)
RGB Color Filter Array
12-bit A/D converter
Image sizes
3008 x 2000 [L] (6.01 million)
2240 x 1488 [M]
1504 x 1000 [S]
File formats
NEF (12-bit lossless compressed RAW)
JPEG (EXIF 2.21)
NEF+JPEG
Color space
Ia (sRGB)
II (Adobe RGB)
IIIa (sRGB - more green for colourful landscapes)
Lens mount
Nikon F mount (with AF coupling & AF contacts)
1.5x field of view crop
Lens compatibility
DX Nikkor : All functions supported
Type G or D AF Nikkor : All functions supported
Micro Nikkor 85 mm F2.8D : All functions supported except autofocus and some exposure modes
Other AF Nikkor*2 : All functions supported except 3D color matrix metering, i-TTL balanced fill-fl ash for digital SLR
AI-P Nikkor : All functions supported except 3D color matrix metering, i-TTL balanced fill-flash for digital SLR, and autofocus
Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
*1 IX Nikkor lenses can not be used
*2 Excluding lenses for F3AF

Autofocus
TTL phase detection
Nikon Multi-CAM900 autofocus module
Detection range: EV -1 to +19 (ISO 100 equivalent, at normal temperature)
Lens servo
Single Servo AF (AF-S)
Continuous Servo AF (AF-C)
Manual focus (M)
AF Area mode
Single Area AF
Dynamic Area AF
Closest Subject Priority Dynamic Area AF
Focus area One of five areas can be selected
Focus lock Focus can be locked by pressing shutter-release button halfway (single-servo AF) or by pressing AE-L/AF-L button
AF Assist White light lamp
Exposure mode
Digital Vari-program
- Auto, Portrait, Landscape, Close up, Sports, Night landscape, Night portrait
Programmed auto (P) with flexible program
Shutter-priority auto (S)
Aperture priority auto (A)
Manual (M)
Metering TTL full-aperture exposure metering system
3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor
Center-weighted: Weight of 75%(8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13-mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame
Spot: Meters 2.3mm circle (about 1% of frame) centered on active focus area
Metering range
EV 0 to 20 (3D color matrix or center-weighted metering)
EV 3 to 20 (spot metering) (ISO 100 equivalent, f/1.4 lens, 20 °C)
Meter coupling CPU coupling
Exposure compen.
+/-5 EV
1/3 or 1/2 EV steps
AE Lock Detected exposure value locked by pressing AE-L/AF-L button
AE Bracketing
2 or 3 frames
+/- 2 EV
1/3 or 1/2 EV steps
Sensitivity
Auto
ISO 200 - 1600
1/3 EV steps
ISO 1600 can be boosted by one or two stops (ISO 3200, 6400 equiv.)
Shutter speed
Combined mechanical and CCD electronic shutter
30 to 1/8000 sec
Steps of 1/3 or 1/2 EV
Flash X-Sync: up to 1/500 sec
Bulb
White balance
Auto (TTL white-balance with 1,005 pixels RGB sensor)
Six manual modes with fine-tuning
Preset white balance
White balance bracketing possible
Image parameters
Sharpening
Tone
Color
Hue
Viewfinder
Optical-type fixed eye-level
Built-in diopter adjustment (-1.6 to +0.5 m-1)
Eyepoint: 18 mm (at -1.0 m-1)
Frame coverage 95% (approx.)
Viewfinder magnification approx. 0.75x with 50mm lens at infinity; -1.0 m-1
Focusing screen: Type B BriteView clear matte screen Mark II with superimposed focus brackets and On-Demand grid lines
LCD monitor
1.8"
118,000 pixel TFT
Flash control
TTL : TTL flash control by 1,005 pixel RGB sensor
o Built-in Speedlight: i-TTL balanced fill-flash or standard i-TTL flash (spot metering or mode dial set to M)
o SB-800 or 600: i-TTL balanced fill-flash or standard i-TTL flash (spot metering)
Auto aperture: Available with SB-800 and 600 with CPU lens
Non-TTL Auto: Available with Speedlights such as SB-800, 80DX, 28DX, 28, 27, and 22s
Range-priority manual available with SB-800
Flash Sync Mode Front-Curtain Sync (normal sync)
Red-Eye Reduction
Red-Eye Reduction with Slow Sync
Slow Sync
Rear-Curtain Sync
Built-in Speedlight Auto flash with auto pop-up
[P], [S], [A], [M]: manual pop-up with button release Auto flash with auto pop-up
Guide number (ISO 200/ISO 100, m): approx. 15/11 (manual full 17/12)
Flash compensation
-3 to +1 EV
1/3 or 1/2 EV steps
Accessory shoe
ISO standard hot-shoe with safety lock
Flash Sync Terminal No
DOF Preview When CPU lens is attached, lens aperture can be stopped down to value selected by user (A and M modes) or value selected by camera (Digital Vari-Program, P, and S modes)
Shooting modes
Single frame shooting (S) mode
Continuous shooting (C) mode: approx. 3 frame per second (up to 12 consecutive shots with JPEG format, 4 shot with RAW format)
Self-timer/remote control mode.
Self-timer 2 to 20 sec
Playback functions
1 frame: Thumbnail (4 or 9 segments)
Magnifying playback
Slide show
Histogram indication
Highlight point display
Auto image rotation
Storage
Compact Flash Type I or II
Microdrive supported
No CF card supplied
Text input Up to 36 characters of alphanumeric text input is available with LCD monitor and multi-selector; stored in Exif header
Playback functions
Single image
4 or 9 thumbnails
Magnified playback
Slide show
Histogram indication
Highlight point display
Video output NTSC or PAL selectable
Remote control ML-L3 wireless remote controller (optional)
Connectivity
USB 1.1
Mass storage / PTP selectable
Video out
DC-IN (optional AC adapter)
Power
Lithium-Ion battery pack EN-EL3
Three CR2 lithium batteries (with supplied MS-D70 battery holder)
AC Adapter EH-5 (optional)
Dimensions 140 x 111 x 78 mm (5.5 x 4.4 x 3.1 in)
Weight (no battery) 595 g (1 lb 5 oz)
Box contents Strap, Body cap, Eyepiece cap, LCD monitor cover, Video cable, USB cable, Rechargeable Li-ion battery EN-EL3, Quick Charger MH-18, Picture Project CD-ROM, MS-D70 CR2 battery holder
Optional accessories Rechargeable Li-ion Battery EN-EL3, Multi Charger MH-19, Quick Charger MH-18, AC Adapter EH-5, Speedlight SB-800/600, Nikon Capture 4 Software, Semi-soft Case CF-D70, Remote Controller ML-L3, CompactFlash Card

(c) www.dpreview.com

pi_16648494
Ik zit al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van een 300D, en daar heb ik dan ook al een bijpassend lenzen-wens-setje bij bedacht:
- de kit-lens (18-55 F3.5-5.6)
- de Canon 50mm F1.8 (goedkoop) of de duurdere F1.4
- de alom geprezen Canon 70-200 F4L

Nu komt binnenkort de Nikon D70 om de hoek kijken. Stel dat ik deze camera en een lenzenset zou willen aanschaffen welke in de buurt komt van de lenzen die ik voor de Canon in gedachte zou hebben, hoe ziet het financiele plaatje er dan uit?

pi_16648669
Hier is meer info te vinden:
http://www.dpreview.com/articles/nikond70/
nou ja nog niet zo heel veel maar dat zal wel komen...
Tevens nieuwe lens 18-70mm f3.5-4.5 AF-S DX
pi_16648709
sorry dubbel gepost

[Dit bericht is gewijzigd door luap op 28-01-2004 09:17]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')