abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15106249
quote:
ROTTERDAM, 2 DEC. Jort Kelder is de nieuwe held.

Voor Bont voor Dieren (tegen bonthandel, 30.000 donateurs) deelde hij begin september een hotelbed met actrice Georgina Verbaan: protest tegen oprukkend bont in de mode. Rond dierendag gaf hij voor Wakker Dier (tegen bio-industrie, 23.000 donateurs) les op middelbare scholen over wantoestanden in de moderne vlees- en zuivelproductie.

En over twee weken zal hij opnieuw all over zijn. Dat hoopt althans Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood (10.000 donateurs, tegen de bio-industrie). Eet geen dierenleed heet de campagne die 15 december begint, gericht op 15- tot 35-jarigen, en bedoeld om op 'positieve' wijze tot ander gedrag te verleiden. ,,De boodschap is dat elk stapje helpt, van het boycotten van foie gras tot en met vaker vegetarisch eten'', zegt Baaij.

Zo ontwikkelt zich, op verre afstand van het radicale dierenactivisme, het antwoord van de legale dierenclubs op de rechts-conservatieve trend die sinds Fortuyn zichtbaar werd in de maatschappij. Nadat bijna alle grote organisaties in de jaren negentig een sluimerend links actieprofiel verkozen, wordt nu de bocht gemaakt. Lieke Keller, directeur van Bont voor Dieren: ,,Jort Kelder presenteert zich als Groen Rechts. Voor ons een zeer interessant rolmodel.''

Het tekent de grilligheid van de dierenstrijd. Officieel heet het bij alle organisaties dat dierenactivisme links noch rechts is. Maar de meeste clubs zijn puur campagneorganisaties, zonder subsidie, en moeten dus zo nauw mogelijk aansluiten bij de geest van de tijd: wie daarin faalt, ploft in elkaar.

Toch is de huidige dierenstrijd onderdeel van een historische ontwikkeling, zegt Bernd Timmerman. Hij is historicus en socioloog, werkte tien jaar bij de Dierenbescherming, en doet een promotieonderzoek naar dierenactivisme als sociale beweging.

NRC
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_15106258
Doet me ergens aan denken dat bed leggen
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_15106509
quote:
,,De boodschap is dat elk stapje helpt, van het boycotten van foie gras tot en met vaker vegetarisch eten''
Foie gras is een delicatesse die toch maar weinig mensen zich kunnen veroorloven, en ik heb geen snijtanden gekregen om gras te malen. Dag mijnheer Baaij.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')