quote:Lekker tijdige reactie, maar goed..........hier dus ook ´n AD lezer. Ben even het oud papier ingedoken en de boeken die ik zo snel terug kan halen, heten
Op maandag 1 december 2003 20:40 schreef lizardtattoo het volgende:
In de zaterdagbijlage van het Algemeen Dagblad stond een kort stukje over een kookboek voor beginners dat dus wel alle stappen beschrijft inclusief water-in-de-pan, warmtebron aan, deksel op de pan, deksel schuin op de pan, pannelappen pakken, schaal klaarzetten etc etc.Ik ben vergeten hoe het heet (en die AD las ik in het café dus ik heb hem zelf niet) maar misschien heeft iemand die bijlage nog. Dat boekje kan jou misschien helpen het koken beter onder de knie te krijgen.
-Kijk & Kook geschreven door Jonah Freud en Herman Geurts, 19, 95 Euro. Een kookgids waarin voor de duidelijkheid alle ingredienten en alle handelingen staan afgebeeld. Is geschreven voor mensen met een verstandelijke handicap, dyslectici en analfabeten.
- Jammie - Een jong kookboek eveneens geschreven door Jonah Freud en Herman Geurts, eveneens 19,95 Euro. Een kookboek voor mensen tussen de 12 en 20 jaar die geen ervaring heeft met koken. Hoe handzaam dit boek is, zul je zelf even moeten bekijken.
Succes in ieder geval!!
En allemaal voor 1 persoon idd. Eerst maar eens voor mijzelf leren zorgen
[Dit bericht is gewijzigd door Oxymoron op 05-12-2003 15:57]
quote:Kerrisaus (Geel)
Op vrijdag 5 december 2003 15:14 schreef Oxymoron het volgende:
Nou dan geef ik even een paar dingen op die ik erg lekker vind:
- rijst met kip en zo'n soort saus (ik hoop dat iemand deze omschrijving begrijpt)
Ik noem maar wat suggesties
quote:Met Tomatensaus??
- spagetti (daarvoor heb ik nu al één recept)
quote:Met een biefstukje??
- gebakken aardappels met groente
quote:Nee hoor.
Is dit een goed begin? Of noem ik nu meteen weer de allermoeilijkste gerechten op
quote:Das makkelijk; als jij dat lekker vindt kun je dat overal bij eten.
Oja, appelmoes vind ik heerlijk, dus ook gerechten waar je dat bij kunt eten zijn welkom!
Ik ga mn best doen...
quote:Wat het eigelijk dus is met jou. Is het feit dat als er iets opeens anders is. Dat je dan van slag bent. En niet denkt van oke. Ontbijtkoek is op. Dan maar een boterham. Nee jij raakt in "paniek"
Op vrijdag 5 december 2003 10:56 schreef Oxymoron het volgende:verhaal
Het zelfde als je Computer. Als die kapot gaat is het niet zo dat je gaat lezen of TV kijken. Nee je MOET computeren. Want dat was de bedoeling en NIET anders.
Leuk dat je ook zegt dat niemand met je mee mag naar je kamer. Omdat je anders van slag bent. Opeens staan er 2 tassen dan 1. Er moet nog een plakje afgesneden worden IPV 1. En dat is nooit zo dus nu ook niet. En als het opeens zo is. Dan kan jij niet over schakelen naar 2 plakjes ipv 1. Nee jij doet altijd 1. En dus nu ook!
Met dat bellen met je vader. Stel dat hij niet thuis is een keer onverwachts. Wat natuurlijk kan. Wat dan? Dan ben je ook meteen van slag?
Wat ik dus eigelijk begrijp is dat je alles vast en zeker wil hebben. Je wil nooit voor een verrasing komen te staan. Het moet zoals ALTIJD gaan. En niet anders.
Het zal dus heel erg wennen geweest moeten zijn toen je opeens op je zelf ging wonen. Want dat is toch een hele grote verrandering in je leven. Of was dat ook allemaal tot in de puntjes uit gedacht.
Is het nou ook zo erg dat je BV geen kat als huisdier kan nemen. Omdat die nog wel eens wat willen slopen? En onverwachts willen overgeven. Om maar iets simpels te noemen?
Als ik heel eerlijk moet zijn lijkt het mij personelijk heel moeilijk om met iemand zoals jou samen te moeten leven. Want dat zal niet gemakkelijk zijn. Niet dat jij er iets aan kan doen. Ik ben ook benieuwd hoe dat ooit gaat lopen.
Bedankt voor je verhaal. Ik leer hier echt veel over
Leuk om te weten dit.
quote:Die bedoelde ik!
Op vrijdag 5 december 2003 12:45 schreef Moots het volgende:-Kijk & Kook geschreven door Jonah Freud en Herman Geurts, 19, 95 Euro. Een kookgids waarin voor de duidelijkheid alle ingredienten en alle handelingen staan afgebeeld. Is geschreven voor mensen met een verstandelijke handicap, dyslectici en analfabeten.
quote:
- Jammie - Een jong kookboek eveneens geschreven door Jonah Freud en Herman Geurts, eveneens 19,95 Euro. Een kookboek voor mensen tussen de 12 en 20 jaar die geen ervaring heeft met koken.
Maar die klinkt ook best goed.
Dank je wel voor het opzoeken!
Benodigheden:
400 gram spaghetti
100 gram paddestoelen
scheutje witte wijn
50 gram parmzaanse kaas
20 centiliter slagroom (niet de slagroom ui een bus maar die je zelf moet kloppen)
halve ui
olijf olie
25 gram roomboter
zout
peper.
1 Hak halve ui heel fijn met een mes en doe het in een schaaltje
2Weeg 400 gram paddestoelen af uit je bakje.
3Snij de paddestoelen fijn en doe ze in een schaaltje.
4Zet het vuur aan en zet de koekepan op het vuur doe er een scheutje olijfolie in.
5Als de olijfolie heet is doe je de kleingesneden ui erin en laat je bakken tot hij glazig is.
6Ontkurk de wijnfles.
7Doe een scheutje wijn bij de glazig gebakken uien (als ze nog in de pan zitten)
8Laat het even inkoken
9Als het ingekookt is voeg je de fijngesneden paddestoelen erbij.
10Laat het even garen.
11Weeg 20 centiliter slagroom af.
12 Voeg de 20 centiliter slagroom toe aan de uien en de paddestoelen toe.
13Laat het indikken
14Als het ingedikt is voeg je de 25 gram roomboter toe en de 50 gram parmezaanse toe.
15 Zet het vuur uit.
16Zet een andere pan op het gasfornuis zo een waarmee je spaghetti kookt.
17 Doe er tot ongeveer 3/4 aan water in.
18Zet het vuur aan en laat het water koken
19Als het water kookt doe je er de spaghetti in.
20Kijk hoe lang de spaghetti moet koken. Dit staat achterop de spaghetti verpakking.
21Zet die tijd op de kookwekker
22Als de tijd verstreken is proef je of de spaghetti goed is.
23 Zo ja giet de spaghetti af in een (dus het water er uit laten lopen)
Zo nee laat het nog 2 minuten koken.
24Wanneer de spaghetti is afgegoten warm je de saus nog even op door het gas aan te zetten.
25Na 2 a 3 minuten is de saus goed.
26Doe de spaghettie in een schaal en doe saus erbij.
27 schep het op een bord en ga eten.
Voila zo goed.
Wil een andere fokker controleren of dit goed is.
Dit is het echte recept:
Ingrediënten:
--------------------------------------------------------------------------------
400 gr spaghetti - 100 gr paddestoelen naar keuze - scheutje witte wijn - 50 gr parmezaanse kaas - 20 cc slagroom - 1/2 ui (olijf)olie - 25 gr roomboter - zout - peper.
--------------------------------------------------------------------------------
bereiding:
Bak de fijn gehakte ui in de olie glazig, blus het geheel af met een scheutje witte wijn. En laat het nog even inkoken, voeg de klein gesneden paddestoelen toe, even garen, de room toevoegen en laten indikken. Voeg hieraan de parmezaanse kaas en roomboter toe.
Spaghetti met Tomatensaus voor 2 persoon: Simpel maar lekker.
Benodigdheden:
Koekenpan of Wok (Een wok is het makkelijkste maar als je geen wok hebt kan het ook in een koekenpan, 26 cm of groter)
Kookpan
Vergiet
Houten spatel
Vork
Spaghetti Tang
Opscheplepel
Kookwekker
Panlappen of ovenhandschoenen
2 Borden
Bewaarbakjes
Huishoudfolie
Ingrediënten:
250 gram gehakt.
1 Pot Heinz Spagheroni tomatensaus (Kijk zelf welke smaak je lekker vindt bv. Bolognese of Piccante)
1 Zakje panklare Italiaanse roerbakgroenten (400 gram)
1 pak Spagettie ( 500 gram)
1 Zakje geraspte kaas
Verder als je moet je aanschaffen als je het nog niet in huis hebt:
1 pakje bakboter (Blue band)
Zout
Peper
Huishoudfolie
Olijf of zonnebloemolie.
Acties:
1: Vul de kookpan ongeveer tot halverwege met kraanwater.
2: Zet de kookpan op het fornuis.
3: Zet het fornuis aan en zet de warmtebron op 3/4 open
4: Zet de Wok of koekenpan op het fornuis.
5: Doe een klontje boter in de koekenpan of wok.
6: Leg de rest van de boter in de koelkast.
7: Zet het fornuis aan en zet de warmtebron op 1/2 open
8: Haal het plastic van het gehakt af
9: Leg het gehakt in de wok of koekenpan als de boter gesmolten is.
10: Gooi de verpakking van het gehakt in de prullenbak.
11: Rul het gehakt met de houtenspatel (Maak het gehakt heel klein)
12: Wacht totdat het gehakt nergens meer rood is.
13: Maak het zakje met Italiaanse roerbakgroenten open.
14: Doe het zakje Italiaanse roerbakgroenten bij het gehakt in de Wok.
15: Gooi het zakje in de prullenbak
16: Meng het gehakt en de groenten rustig door elkaar.
17: Laat het gehakt samen met de groenten op het vuur staan. Af en toe roeren met de spatel.
18: Wacht totdat het water in de kookpan kookt. ( Water borrelt hevig)
19: Pak het pak met de spaghetti.
20: Doe ongeveer de helft van de spaghetti in de kookpan.
21: Doe de rest van de spaghetti in het pak en leg deze in een keukenkastje voor de volgende keer.
22: De spaghetti zal er waarschijnlijk aan de bovenkant bovenuit steken. Dit is niet erg. Over een halve minuut is de onderkant al wat slapper en kun je met een vork voorzichtig de rest van de spaghetti onder het water duwen.
23: Doe een scheutje olie bij de spaghetti in de kookpan.
24: Zet de kookwekker op 10 minuten. (LET OP WAT DE VERPAKKING VAN DE SPAGETTI ZEGT EN HOU JE HIERAAN, gemiddeld zal dit 10 minuten zijn)
25: Pak de pot met tomatensaus
26: Haal de deksel eraf en gooi deze weg.
27: Doe de inhoud van de pot bij het gehakt en de groenten.
28: Zet de pot bij het glasafval.
29: Roer met de spatel voorzichtig het gehakt, de groenten en de tomatensaus door elkaar.
30: Blijf bij de pannen staan. Zodra de saus in de wok begint te pruttelen kun je het vuur daaronder wat lager zetten. (bv. Op nog 1/4 van de stand)
31: Roer af en toe met de spatel door de saus.
32: Roer af en toe met de vork door de spaghetti heen.
33: Wacht totdat de kookwekker afgaat.
34: Zet het vergiet in de gootsteen.
35: Draai het gas onder de pan met spaghetti uit.
36: Pak de panlappen of doe de ovenhandschoenen aan.
37: Pak de pan van het fornuis.
38: Giet de inhoud van de kookpan in het vergiet. Zet de pan bij de afwas.
39: Laat de spaghetti in het vergiet uit lekken.
40: Pak 2 borden.
41: Zet de borden op het aanrecht.
42: Verdeel de spaghetti over de borden met de spaghettitang.
40: Doe het gas onder de pan met de saus uit.
41: Pak de opscheplepel
42: Schep de saus uit de pan over de spaghetti heen.
43: De verhouding spaghetti en saus kun je zelf bepalen. Doe wat jezelf lekker vind.
44: Doe wat eventueel over is van de spagettie en de saus in aparte bakjes en laat deze tijdens het eten afkoelen.
45: Zet de pan van de saus bij de afwas.
46: Pak het zakje met geraspte kaas en maak het voorzichtig open.
47: Strooi de kaas over de saus heen. (zoveel jezelf lekker vind)
48: Leg de rest van de kaas in de koelkast.
49: SMAKELIJK ETEN
50: Doe een stuk huishoudfolie over de bakjes met overgebleven eten. (DIt kun je dan eventueel een andere keer in de magnetron opwarmen.)
51: Afwassen..
Succes!.
quote:Lijkt me prima, alleen één dingetje is onduidelijk:
Op vrijdag 5 december 2003 17:03 schreef glremme het volgende:Wil een andere fokker controleren of dit goed is.
Benodigheden:
100 gram paddestoelen
2 Weeg 400 gram paddestoelen af uit je bakje.
quote:heb een heel klein beetje gerommeld, mn excuus
Op vrijdag 5 december 2003 17:03 schreef glremme het volgende:
Owke ik zal je een recept geven voor spaghetti met paddestoelen.Benodigheden:
400 gram spaghetti
100 gram paddestoelen
scheutje witte wijn
50 gram parmzaanse kaas
20 centiliter slagroom (niet de slagroom uit een bus maar die je zelf moet kloppen)
halve ui
olijf olie
25 gram roomboter
zout
peper.1 Hak halve ui heel fijn met een mes en doe het in een schaaltje
2Weeg 400 gram paddestoelen af uit je bakje.
3Snij de paddestoelen fijn en doe ze in een schaaltje.
4Zet het vuur aan
zet de koekepan op het vuur
doe er een scheutje olijfolie in.
5Als de olijfolie heet is doe je de kleingesneden ui erin
laat de ui bakken tot hij er glazig uitziet
pak de wijnfles
pak een kurkentrekker
6Ontkurk de wijnfles.
7Doe een scheutje wijn bij de glazig gebakken uien (als ze nog in de pan zitten)
8Laat het even inkoken
9(Als het ingekookt is) voeg je de fijngesneden paddestoelen erbij.
10Laat het even garen.
11Weeg 20 centiliter slagroom af.
12 Voeg de 20 centiliter slagroom toe aan de uien en de paddestoelen toe.
13Laat het indikken
14Als het ingedikt is voeg je de 25 gram roomboter toe
voeg 50 gram parmezaanse kaas toe.
15 Zet het vuur uit.
16Zet een andere pan op het gasfornuis zo een waarmee je spaghetti kookt.
17 Doe er tot ongeveer 3/4 aan water in.
18Zet het vuur aan
zet de pan op het vuur
laat het water koken
19Als het water kookt doe je er de spaghetti in.
20Kijk hoe lang de spaghetti moet koken. Dit staat achterop de spaghetti verpakking.
21Zet die tijd op de kookwekker
22Als de tijd verstreken is proef je of de spaghetti goed is.
23 Zo ja giet de spaghetti af in een vergiet (dus het water er uit laten lopen)
Zo nee laat het nog 2 minuten koken.
24Wanneer de spaghetti is afgegoten warm je de saus nog even op door het gas aan te zetten.
25Na 2 a 3 minuten is de saus goed.
26Doe de spaghettie in een schaal en doe saus erbij.
27 schep het op een bord en ga eten.
Voila zo goed.
Wil een andere fokker controleren of dit goed is.
Dit is het echte recept:
Ingrediënten:--------------------------------------------------------------------------------
400 gr spaghetti - 100 gr paddestoelen naar keuze - scheutje witte wijn - 50 gr parmezaanse kaas - 20 cc slagroom - 1/2 ui (olijf)olie - 25 gr roomboter - zout - peper.
bereiding:--------------------------------------------------------------------------------
Bak de fijn gehakte ui in de olie glazig, blus het geheel af met een scheutje witte wijn. En laat het nog even inkoken, voeg de klein gesneden paddestoelen toe, even garen, de room toevoegen en laten indikken. Voeg hieraan de parmezaanse kaas en roomboter toe.
quote:Ontopic: kipperagout?
Op vrijdag 5 december 2003 15:51 schreef Chielus het volgende:[..]
Kerrisaus (Geel)
Pittige saus (Rood)
Satesaus (Bruin)
Offtopic: Ik volg dit topic al een tijdje en wat is dit toch een leuk, gezellig, lief en nuttig topic
Zo zouden toch alle topics moeten zijn, echt geweldig dat het sow kan.
Omdat ik zelf geen tijd heb en helemaal nooit kook en het ook niet kan, kan ik niet zoveel inbrengen maar blijf het toch volgen vanwege de hoge "liefheids"-graad van dit topic
Ik heb nog twee boekentips voor mensen die meer willen weten over hoe het leven gaat met autisme:
1. Van een andere planeet: autisme van binnen uit.
Dominique Dumortier, 2002, Antwerpen Amsterdam : Houtekiet,
ISBN: 90-5240-659-6
Dit is een boek geschreven door een meisje dat autistisch is. Ik vond het een heel mooi en verhelderend boek.
2. De dinoman en het muziekmeisje : leven met autistische kinderen Ginette Wieken, 2003, Amsterdam : Nieuwezijds
ISBN: 90-5712-177-8
In dit boek schrijft een moeder over haar twee kinderen. Het is een vrij heftig verhaal, haar kinderen hebben echt enorme gedragsproblemen. Maar ook mooi om te lezen dat ze ondanks alles ontzettend van haar kinderen houdt.
Zo...ga weer Fok!ken ! Succes met het koken !
quote:Print dit topic uit voor later
Op zaterdag 6 december 2003 19:06 schreef DigiJasper het volgende:
Ik heb ook Autisme (In de vorm van PDD-Nos.)
Ik hoop dat koken voor mij er een beetje makkelijk aan toe gaat later..
En de TS is een dag niet meer geweest
Zal haar PC kapot zijn. Hoop het niet. Want ze geeft al aan dat ze dan helemaal van slag zou zijn. En dat zou niet leuk zijn voor haar
En ik wil weten wat ze van m,n eerdere reactie vond
quote:klopt
Op vrijdag 5 december 2003 16:48 schreef ook_gek het volgende:
Ontbijtkoek is op. Dan maar een boterham. Nee jij raakt in "paniek"
quote:klopt ook
Het zelfde als je Computer. Want dat was de bedoeling en NIET anders.
quote:Ja, dat heb je mooi omschreven. Maar als bijv iemand even een paar dagen van tevoren zegt dat ie langs wil komen van zolaat tot zolaat is het oké hoor. Als ie maar wel optijd weggaat en komt
Leuk dat je ook zegt dat niemand met je mee mag naar je kamer. Omdat je anders van slag bent.
quote:Ja, dat komt wel eens voor. Nou, ik heb dat altijd wel ingecalculeerd hoor. In dit specifieke geval duurt mijn verwarring maar kort. Omdat ik weet wie er op kan nemen ipv mijn vader: mijn moeder of broertje.
Met dat bellen met je vader. Stel dat hij niet thuis is een keer onverwachts. Wat natuurlijk kan. Wat dan? Dan ben je ook meteen van slag?
quote:Tja als ik het zo lees klinkt het dramatischer dan het is voor mij. Het mag best wel een keer anders gaan. Maar.. tja ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Dan werkt het gewoon niet. Alles gaat dan zo stroef en moeizaam. Voor mijn part zijn twee achtereenvolgdende weken allebei heel anders. Maar wel gepland anders. Hmz
Wat ik dus eigelijk begrijp is dat je alles vast en zeker wil hebben. Je wil nooit voor een verrasing komen te staan. Het moet zoals ALTIJD gaan. En niet anders.
quote:Vreemd genoeg ging dat heel makkelijk. Vantevoren had ik alle punten waarop het vast zou kunnen lopen bedacht en het ging prima! Maar ik heb na mijn havo-examen eerst een jaar in een woongroep gewoond (ivm vorige studie) en dat was een soort fase tussen alleen en nog met anderen. Nu heb ik echt weinig problemen hoor, omdat ik alles zelf kan bepalen. Dan kan ik ook niemand irriteren
Het zal dus heel erg wennen geweest moeten zijn toen je opeens op je zelf ging wonen.
quote:Nee, een kat als huisdier lijkt me erg leuk!
Is het nou ook zo erg dat je BV geen kat als huisdier kan nemen.
quote:Tja dat is ook betrekkelijk he. Ik heb het laatst met mijn begeleiders over mijn 'toekomst' gehad. Als alles goed gaat kan ik gewoon op mijzelf blijven wonen, op kamers dus. Omdat nu alles nog te overzien is, blijf ik dat ook lekker doen. Maar mijn toekomstige woonsituatie zal toch begeleid wonen zijn, het beste met andere mensen met autisme. Vind ik helemaal niet erg hoor. Dus of het moeilijk is om met mij samen te leven? Tja daar kan ik geen antwoord op geven.
Als ik heel eerlijk moet zijn lijkt het mij personelijk heel moeilijk om met iemand zoals jou samen te moeten leven.
Tot de volgende keer!
quote:Heeej bedankt voor je antwoord. Ik leer echt veel bij op deze manier
Op zondag 7 december 2003 21:10 schreef Oxymoron het volgende:
Weer een heel lang vehaal
Alleen heb ik nu niet echt vragen maar
Alles is nu wel duidelijk.
Wel jammer eigelijk
quote:Nou, dat heb ik dus net gemaakt. En opgegeten. Heerlijk!
Op vrijdag 5 december 2003 07:39 schreef femmeChantal het volgende:
Hmmm, spaghetti dus...
Oké, receptje voor oxymoron![]()
Spaghetti met spinaziesaus
*die nu heel blij is
quote:Ja wel jammer. Maar als je al genoeg geleerd hebt is het oké hoor. Het was me een waar genoegen, ook_gek. Dat meen ik echt. Bedankt voor de originele vragen.
Op maandag 8 december 2003 17:08 schreef ook_gek het volgende:
Alleen heb ik nu niet echt vragen maar
Alles is nu wel duidelijk.
Wel jammer eigelijk![]()
En voor alle anderen: ik zou het leuk vinden als er nog meer recept-ideeën worden gepost. Ik heb de smaak te pakken.
P.S. mijn begeleiders zullen ervan opkijken dat ik al twee keer een 'normaal' gerecht zelf heb bereid zonder een voedselvergiftiging, een brand, een ramp of een zenuwinzinking te veroorzaken bij mijzelf of anderen.
quote:Wat dat betreft zou ik ook een begeleider moeten hebben. Want ik mag niet meer thuis koken
Op maandag 8 december 2003 19:07 schreef Oxymoron het volgende:
P.S. mijn begeleiders zullen ervan opkijken dat ik al twee keer een 'normaal' gerecht zelf heb bereid zonder een voedselvergiftiging, een brand, een ramp of een zenuwinzinking te veroorzaken bij mijzelf of anderen.
Is namelijk niet goed gegaan
En tjha. Ik heb echt geen vragen meer hoor
Nu spreek ik je nooit meer
quote:Ik vind het ook een heel leuke topic
Op maandag 8 december 2003 23:49 schreef watcherbb5 het volgende:
Wat een geweldig topic is dit. Meestal lees ik hier een hoop onzin, en worden er een hoop verwijten over en weer gemaakt. Maar dit vind ik hartverwarmend. Oxymoron, heel veel succes met de kookcursus en met school etc. Ik heb dit met veel interesse gelezen omdat ik ook een kind met autisme heb. En de rest: leuk dat jullie interesse tonen in een medemens en geweldig dat jullie hem helpen met recepten.
Maar nu heb ik geen vragen meer
Dus spreek ik haar niet meer
Ben benieuwd of het koken weer gelukt is
En wat haar omgeving er van zegt.
quote:
Op maandag 8 december 2003 19:02 schreef Oxymoron het volgende:[..]
Nou, dat heb ik dus net gemaakt. En opgegeten. Heerlijk!
En gelukt!
[tenminste, ik hoop dat het zo smaakte als de bedoeling was!]*die nu heel blij is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |