abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:10:01 #251
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_20494198
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:58 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Thnx!
Hallo
Ik dacht laat ik even zwaaien naar een ouwe bekende
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:31:51 #252
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_20494625
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:10 schreef ook_gek het volgende:
Ik dacht laat ik even zwaaien naar een ouwe bekende
hoi!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_20509760
Makkelijke bonensalade:

nodig ingredienten:
2 blikjes witte reuzenbonen (merk bonduelle)
1 bosje lenteuitjes
1 grote rode ui
1 bosje bladselderij
1 bosje peterselie
3 eieren
olijfolie
cayennepeper
paprikapoeder
zout
water

nodig materiaal
1 schaal
1 zeef
1 kookpan
1 keukenmes
1 snijplank
1 lepel
1 theelepel

Doen:

- pak de pan en doe 'm half vol met water
- pak de eieren en doe ze in de pan
- zet de pan op hoog vuur tot het water kookt
- zet het vuur laag en laat 8 minuten koken
- zet het vuur uit en haal met de lepel de eiren uit het vuur
- hou de eieren onder de kraan om af te koelen leg ze opzij

- pak de blikken bonen en maak ze open (er zit een lipje aan dus je hebt geen blikopener nodig)
- pak de zeef en giet de blikken erin leeg onder een lopende kraan.
- spoel de bonen goed af
- gooi de bonen in de schaal

- pak de snijplank en het mes
- pak de lenteuitjes.
- snij de worteltjes van de uitjes af en gooi ze weg
- snij de rest van de ui in dunne ringetjes tot halverwege het groen, gooi de rest van het groen weg
- gooi de u iringetjes bij de bonen

- pak de rode ui
- schil de ui en snij de oven en onderkant eraf en gooi die weg
- snij de rest van de ui in halve, dunne ringen (eerst door de helft over de lengte en dan in ringen)
- gooi de ui bij de bonen

- pak de eiren
- pel de eieren en gooi de schalen weg
- snij de eieren in kleine stukjes
- gooi de eieren bij de bonen

- neem de selderij
- snij de helft van de selderij klein en gooi bij de bonen, de rest kan terug de koelkast in.
- neem de peterselie
- snij de helft van de peterselie fijn en gooi bij de bonen, de rest kan de koelkast in

- pak de theelepel en de caennepeper
- doe de theelpel half vol met cayene peper en doe bij de bonen
- pak de paprika
- doe de theelepel hafvol met paprika en doe bij de bonen
- pak het zout
- doe de theelepel kwartvol met zout en doe bij de bonen

- pak de lepel
- schep de salade goed door zodat ie goed gemengd is

- pak de olijfolie
- doe twee lepels oliefolie bij de salade
- roer nog eens goed door

KLAAR!
pi_20511561
Klinkt goed dat ga ik ook een keer maken!
Mooi dat er weer recepten gepost worden in dit topic.
Er waren nog wel een paar waar ook ik naar uit zat te kijken.. (roti anyone?)
pi_20519088
Volgens mij heb ik geen last van autisme.. maar hiernaar ben ik dus ook op zoek.. een kook plattegrond..

Vandaar dus deze tvp..
  woensdag 1 september 2004 @ 22:58:33 #256
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_21695560
Even een update: ik zit me een beetje te vervelen en ben dit topic maar weer eens aan het doorbladeren. Heel leuk al die recepten en die reacties .
De komende dagen ga ik alles uitprinten, want aanstaande zaterdag verhuis ik naar een instelling omdat ik niet meer op mijzelf kan wonen. Hopelijk kan het leven daar wat beter gaan.
Wanneer ik kok-vragen heb, zal ik ze hier posten.

FOK!- Er is altijd wel iemand die een antwoord heeft!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  woensdag 1 september 2004 @ 23:04:10 #257
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21695708
sterkte met het verhuizen
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_21695948
Wat een stap, Oxymoron, ik hoop dat het je daar bevalt.

Veel succes, en blijf maar mooi posten.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 2 september 2004 @ 10:27:08 #259
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_21701572
Sterkte met verhuizen Oxy en ik hoop dat je het daar naar zin zult hebben en je ook op culinair gebied weer lekker aan de slag kunt daar.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_21875973
Oxy, ik moest aan je denken toen ik op deze link zat te lezen.

http://www.cookingforengineers.com

Het is echt wat voor jou!
Een soort "koken voor nerds" (ik bedoel het aardig ben zelf nerd )
Veel uitgebreide uitleg, veel foto's, niet beschreven op de gewone cryptische en superbeknopte manier van veel kookboeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door sushi-nori op 13-09-2004 01:06:02 ]
pi_22454152
Ik ken ook een soort kookboek (eigenlijk kookmap) die waarschijnlijk erg geschikt voor je is.

Mijn moeder werkte vroeger in de gehandicaptenzorg. Ze werkte met verstandelijk gehandicapten die op zichzelf woonden, maar die niet alles zelf konden regelen. Daarvoor had ze deze kookmap.

Er staan super gedetailleerd, met foto's, heel veel gerechten in. Wel basisgerechten hoor, niet hele ingewikkelde bijzondere gerechten, maar toch.

De map heet "Wij koken zo". Ik zal thuis even kijken wie het geschreven heeft enzo.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:17:40 #262
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_22455395
Alvast bedankt, Gutnre.

Inmiddels ben ik een maand geleden verhuist naar een instelling. Koken, dat leer ik nu ook, door elke week verplicht te koken voor mijn groep van 6 mensen. Wel onder begeleiding hoor, anders maak ik er een bende van.
Het leven valt me erg zwaar, en mede door de verhuizing naar de instelling heb ik voor mijzelf bevestigd dat ik in het dagelijks leven erg belemmerd wordt door mijn autisme. Dat is moeilijk om mee om te gaan, die bekentenis, voor jezelf, uit noodzaak. Toch probeer ik mensen ook op FOK! te helpen, zie ook een topic in de Ouders-serie.

Oxy.
pi_22456472
Hartstikke knap van je, om toch naar die groep te gaan. Zoiets toegeven lijkt me vreselijk moeilijk. Ik hoop dat je het toch naar je zin hebt daar.
Ik zal aanstaande zondag meer informatie plaatsen over dat kookboek, dan ben ik weer thuis.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:51:22 #264
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22456481
ik hou van mensen die durfen te koken,

en nu voor 6 man ik vindt het knap van je
zou volgens mij best bij jullie een keer willen koken samen met jullie, ik durf te weden namelijk dat je ook een 3 gangen diner neer kan zetten
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 00:47:06 #265
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22503977
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:17 schreef Oxymoron het volgende:
Alvast bedankt, Gutnre.

Inmiddels ben ik een maand geleden verhuist naar een instelling. Koken, dat leer ik nu ook, door elke week verplicht te koken voor mijn groep van 6 mensen. Wel onder begeleiding hoor, anders maak ik er een bende van.
Het leven valt me erg zwaar, en mede door de verhuizing naar de instelling heb ik voor mijzelf bevestigd dat ik in het dagelijks leven erg belemmerd wordt door mijn autisme. Dat is moeilijk om mee om te gaan, die bekentenis, voor jezelf, uit noodzaak. Toch probeer ik mensen ook op FOK! te helpen, zie ook een topic in de Ouders-serie.

Oxy.
Ik plaats even een verkapte tvp. Ik heb misschien nog wel wat aardigs voor recepten voor 6 personen, omdat ik zelf ook vaak voor 4-8 personen kook. Aangezien ik ingenieur ben lees: een sociaal geaccepteerde autist en vele jaren professionele keukenervaring heb, kan ik je ook wel voorzien in een paar aardige ideeen.

Dus: Wat wil je graag bereiden voor je collega's? Geef je idee wat je wil maken Liefst geen 14-sterren 27-gangen diner en ik zal er (proberen) een 1-2-3 recept van te maken. Met een sigaartje na:
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22505559
oxy, studeer je wel nog steeds of niet meer?
pi_22538411
Ik heb gekeken, maar we hebben die map weggegooid, helaas....

Mijn moeder zal kjiken of iemand van haar oude werk die map misschien nog heeft.
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:37:41 #268
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_23129502
Even een update: ik heb inmiddels redelijk leren koken, maar wel met begeleiding constant aanwezig. Ze vinden het nog te ''link'' om me alleen te laten. Dat is het ook wel.
En ja ik studeer (nog) wel. Ga binnenkort overstappen naar een andere opleiding die mij wat meer kan begeleiden. Kortom: het gaat echt op-en-af, vaker niet goed dan wel, maar dat is het leven. Ik eet in elk geval weer regelmatig.
pi_23129659
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:37 schreef Oxymoron het volgende:
Even een update: ik heb inmiddels redelijk leren koken, maar wel met begeleiding constant aanwezig. Ze vinden het nog te ''link'' om me alleen te laten. Dat is het ook wel.
En ja ik studeer (nog) wel. Ga binnenkort overstappen naar een andere opleiding die mij wat meer kan begeleiden. Kortom: het gaat echt op-en-af, vaker niet goed dan wel, maar dat is het leven. Ik eet in elk geval weer regelmatig.

Dit klinkt goed . Heel veel succes dan alvast met de nieuwe opleiding
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23136014
welke nieuwe opleiding ga je doen, oxy?
  zondag 7 november 2004 @ 23:47:17 #271
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23154766
tvp, zéér leuk topic! Mocht je ooit wat specifieke recepten nodig hebben dan geef maar een gil!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23154778
tvp'tje uit interesse in Oxy's opleiding!
pi_25069674
Ergens stond een link naar deze topic en hij is wel ernstig verouderd, maar ik heb stiekem toch een heel simpel en lekker lauwwarm pastarecept.. Het is officieel voor vier personen, maar met twee hou je niet heel veel over.

Koop:
500g rijpe pomodori (ovale, lekkerdere tomaten)
1 basilicumplantje of verse basilicum in een zakje (1 grote handvol nodig)
115 gram ricotta of ricotta salata (gezouten gedroogde ricotta in delicatessenwinkel)
knoflook (1 teen nodig)
Als je het lekker vindt: geschaafde Pecorino (soort kaas, ik vind het nooit nodig)
Ook zout, peper en olijfolie (liefst extra vergine) moet erin, maar dat heb je vast in huis

Kookbenodigdheden:
pan met water voor pasta
vergiet
snijplank
scherp mes
knoflookpers
kom waar alles in past
deksel of folie voor afdekken kom
lepel

Voorbereiden, minstens een uur voor het eten:
Doe 5 eetlepels olijfolie in de kom.

Schil de knoflook en pers deze boven de kom.

Scheur een handvol basilicumblaadjes allemaal in 2 of 3 stukjes, komt niet zo nauw. Gooi ze in de schaal.

Snij op de snijplank de pomodori doormidden. Verwijder het kroontje en gooi dat weg. Snijd de pomodori in grove stukken en verwijder, als je niet van soppig houdt, de kern en pitjes. Gooi de pomodori in de schaal.

Heb je ricotta salata, snijd deze dan in blokjes. Gooi in de schaal. Gewone ricotta kan er zo uit het bakje bij.

Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe.

Roer alles met de lepel goed door elkaar. Dek de schaal af met folie of deksel en laat 1 tot 2 uur op kamertemperatuur staan.

Vlak voor je wil gaan eten kook je pasta naar keuze volgens de eerder beschreven aanwijzingen (staat al eerder in dit topic...). Giet de pasta af en meng ze door de andere ingrediënten die je eerder in de schaal hebt gedaan. Serveer eventueel de geschaafde Pecorino erbij.

Weinig kookwerk, weinig kans om iets te laten verbranden en toch superlekker.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 14 februari 2005 @ 13:30:09 #274
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25085438
Erg grote kick idd, daarbij heeft ze daar niks aan, ze heeft echt aanwijzingen nodig als pak de snijplank, leg het neer, pak het mes, snij het vlees, etc
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_26329421
Vreselijk jammer dat dit topic al zo oud is, maar ik wilde zelf toch ook even posten, omdat ik mezelf hier in herken Hoewel ik het er zelf niet mee eens ben, ben ik een jaar geleden gediagnosticeerd met Asperger. Het klinkt misschien raar dat ik het niet met de diagnose eens ben, maar ik vind dat de lijst met kenmerken die wordt toegeschreven aan mensen met Asperger niet voldoende overeenkomt met mijn persoon.

Toch moet ik zeggen dat ik mezelf best goed in de TS kan herkennen Ik kan best koken, maar ik laat rustig een pollepel verblakeren of saus aanbranden (een keer, nooit weer: sindsdien hou ik mij bij aardappelen, groenten, vlees ) en door recepten in kookboeken word ik helemaal moedeloos, omdat de beschrijving inderdaad te summier is. Dus: ik wil de TS bedanken voor dit initiatief en alle posters voor de recepten en dergelijke: het wordt namelijk tijd dat ik zelf ook weer wat vaker ga koken Ik woon op een studentenkamer in een unit van 15 personen, zonder speciale begeleiding (heb ik ook niet nodig, vind ik). Ik kook alleen vrijwel nooit (en als ik kook, dan is dat voor mijn vriend en ik) en mijn ganggenoten klagen over mijn gebrek aan initiatief, dus het wordt tijd dat ik daar eens wat aan ga veranderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')