quote:Wat ik gehoord en gelezen heb is dat je stance in principe niet uitmaakt voor fake rijden, dat het wat meer oefening nodig heeft kan goed, maar je zou in principe net zo goed fake kunnen rijden 15/0 ( nu blij?) als 25/10.
Op woensdag 10 december 2003 20:56 schreef Komakie het volgende:[..]
Zit wat in maar de set-back hoeft bij de meeste freeride-boards niet zo veel verschil te maken. Mijn board staat bijvoorbeeld niet met een set-back. Ik heb gewoon me bindingen allebei in het midden staan. Je kunt zelf bepalen of je een set-back doet omdat je op verschillende plekken je binding erop kunt monteren.
Maar je merkt het volgens mij ook bijna niet met faky rijden.Je stance maakt volgens mij meer uit (ook natuurlijk afhankelijk van je hoeveelheid set-back). Omdat je met een meer "carve"-stance volgens mij minder stabiel in je board saat omdat je verder moet indraaien als je faky gaat rijden.
Maar goed nog niet nooit geprobeerd.
Ik neem aan dat je als je je freeride skillz aan het testen ben ook niet 50% fakie rijdt,
als je echt als freestyler in het funpark aan het dollen bent en alsmaar wisselt, kan je beter gewoon duckstance nemen dan.
No offence btw XL, maar als je me al snapte moet je niet moeilijk doen over me notatie.
Me bindingen stonden in het midden, ik heb ze nu net wat meer wide gezet, ik had het nu pas eens opgemeten en het bleek dat er maar 36 cm tussen mijn bindingen zat ![]()
Als ik verschillende sites mag geloven, en me knieholte + me voeten als ik ze normaal neer zet, is dat veel te weinig voor perfecte stabiliteit
quote:Pas na het Goofy-verhaal van Sjors begon bij mij te dagen dat je het wel eens omgedraaid kon hebben. In eerste instantie snapte ik je hele stance niet. Ik neem je ook helemaal niks kwalijk hoor, maar zoals je zelf ook al aangaf... het moet er wel allemaal Stylish uitzien... zelfs de stance-notatie dus
Op woensdag 10 december 2003 21:59 schreef Thermo het volgende:[..]
No offence btw XL, maar als je me al snapte moet je niet moeilijk doen over me notatie.
quote:haha ik heb op de leraaropleiding 1 dag iemand gezien die zijn bindingen zo had gezet dat hij met z'n tenen naar binnen stond.
Op woensdag 10 december 2003 22:45 schreef XL het volgende:[..]
Pas na het Goofy-verhaal van Sjors begon bij mij te dagen dat je het wel eens omgedraaid kon hebben. In eerste instantie snapte ik je hele stance niet. Ik neem je ook helemaal niks kwalijk hoor, maar zoals je zelf ook al aangaf... het moet er wel allemaal Stylish uitzien... zelfs de stance-notatie dus
Daar draag ik graag een steentje aan bij. Als je het negatief opvat, mijn excuses zo was het niet bedoeld.
Maar dat begreep ie ook niet helemaal. Die gozer is ook finaal gezakt voor het examen. Kweenie wat ie daar deed maar hij kon het echt niet.
Btw over dat faky rijden, tuurlijk kun je het wel leren met een carve-stance maar het lijkt me toch minder makkelijk. Je staat niet voor nix met je voeten naar voren
quote:Hahahahahahaha, op de lerarenopleiding nog wel!? Hahahahahaha, hij zou per ongeluk eens door het examen heen komen en je zou per ongeluk maar eens les krijgen van zo'n mafketel...
Op woensdag 10 december 2003 23:37 schreef Komakie het volgende:[..]
haha ik heb op de leraaropleiding 1 dag iemand gezien die zijn bindingen zo had gezet dat hij met z'n tenen naar binnen stond.
quote:Misschien leuk voor slangenmensen op zoek naar iets nieuws, maar wat je zegt, je voeten staan niet voor niets naar voren
Btw over dat faky rijden, tuurlijk kun je het wel leren met een carve-stance maar het lijkt me toch minder makkelijk. Je staat niet voor nix met je voeten naar voren
Leuk voor in de volgende SSX ![]()
ik nam aan dat, dat was om in de poeder je gewicht meer naar achter te verplaatsen. waardoor je minder druk op je achterste been hoeft te zetten, dan wanneer je geen setback hebt.
quote:Enige nut wat ik kan bedenken is toch het tegengaan van sneeuw happen van je board off-piste, freestylers verliezen er een deel van hun balans mee, voor op de piste maakt het niet zo veel verschil, maybe dat je alleen je bochten in het begin wat minder afmaak omdat je weer wat meer gewicht op je achterkant voelt? Maar dat zal wel gewoon wennen zijn.
Op donderdag 11 december 2003 08:45 schreef DarkChylde het volgende:
k, snap nou wat de set-back is.
maar heeft dat nog nut/voordeel om een setback on-piste te hebben?ik nam aan dat, dat was om in de poeder je gewicht meer naar achter te verplaatsen. waardoor je minder druk op je achterste been hoeft te zetten, dan wanneer je geen setback hebt.
Maar Thermo, jij bleef voortaan toch uit de buurt van diepe sneeuw hadden we afgesproken nietwaar
quote:Met een Setback verkort je de tail van je board. Deze wordt hierdoor stijver, het gevolg daarvan is dat je aggresievere bochten kan maken op de piste. Daarnaast heb je inderdaad off-piste een voordeel, je neus zal minder snel sneeuw happen. Je simuleert dus een langer board, nadelig is dat het inzetten van bochten lastiger is met een setback (hier heb ik niet zoveel last van, mede doordat ik een relatief kort board heb).
Op donderdag 11 december 2003 09:26 schreef 360sjors het volgende:
Wat DarkChlyde en Thermo zeggen klopt wel denk ik, setback heeft alleen maar met gewichtsverdeling te maken, maarja, dat is eigenlijk bij alles met snowboarden wel zoNatuurkundig gezien is bijvoorbeeld een tailslide eenvoudiger zijn met setback (afstand-kracht, hefboomeffect, zwaartepunt, er zijn vast nog wel een paar principes te bedenken
). Noseslides worden echter weer lastiger... En het is idd. makkelijker om zo door de poeder te gaan (echte all mountain boards hebben een relatief lange, brede neus; "drijfvermogen") en het voorkomt zoals gezegd "happertjes"
.
Maar Thermo, jij bleef voortaan toch uit de buurt van diepe sneeuw hadden we afgesproken nietwaar
In tegenstelling tot wat Sjors zegt gaat juist de noseroll door het dak met een setback. Je komt veel hoger doordat je neus langer is. Een tailslide is daarentegen veel moeilijker, op het moment dat je neus loskomt sta hang je al zover achterover dat het board onder je doorglijdt en val je achterover. Beerke heeft mij hier in Landgraaf mee zien spelen, daar hebben we meerdere malen hartelijk om gelachen. Zelf heb ik een Setback van bijna 3 cm, dat schijnt veel te zijn. Je meet de setback door ter hoogte van het breedste punt van je neus vanaf het midden van je board naar het midden van je voorste binding te meten. Hetzelfde doe je vanaf je tail naar je achterste binding, beide getallen trek je van elkaar af.
Afstand voor - afstand achter = setback
Let op dat je setback nooit negatief is!
quote:Ik had het over slides he, dat is wat anders dan een noseroll, dus heb je het ook niet over tegenstellingen enzo
Op donderdag 11 december 2003 09:46 schreef XL het volgende:[..]
In tegenstelling tot wat Sjors zegt gaat juist de noseroll door het dak met een setback. Je komt veel hoger doordat je neus langer is. Een tailslide is daarentegen veel moeilijker, op het moment dat je neus loskomt sta hang je al zover achterover dat het board onder je doorglijdt en val je achterover.
quote:Klopt, sorry.
Op donderdag 11 december 2003 10:10 schreef 360sjors het volgende:[..]
Ik had het over slides he, dat is wat anders dan een noseroll, dus heb je het ook niet over tegenstellingen enzo
Uiteraard kom je hoger met een langere neus (maar je moet er ook meer voor doen). Wat betreft de moeilijkere tailslide, dat is een kwestie van balans.. ik zei ook alleen dat het qua kracht eenvoudiger was!
quote:Wtf bedoel je met een nose en tailslide... noseroll ken ik wel, moet ik ook eens gaan oefenen denk ik, is wel stylisch
Op donderdag 11 december 2003 10:39 schreef XL het volgende:Voor mij persoonlijk is trouwens kracht het probleem niet bij nose- en tailslides. Bij mijn noseslide kan ik probleemloos zoveel kracht zetten dat mijn neus in de sneeuw ligt en bij de tailslide kan ik probleemloos zoveel kracht zetten dat mijn achterwerk de sneeuw op zoekt. Juist die kwestie van balans is het probleem. Al is het gedoseerd omgaan met beide krachten natuurlijk de sleutel naar succes. Persoonlijk vind ik noseslide makkelijker dan tailslide. Al gebruik ik beide in principe nooit en ben ik in beide niet goed.
Maar wat houdt een nose/tailslide in dan?
quote:Iets wat je vroeger ook vast wel deed op je fietsje
Op donderdag 11 december 2003 10:46 schreef NoComment het volgende:
Maar wat houdt een nose/tailslide in dan?
Tailslide (of Tail Ride volgens het snowboard woordenboek bij Blue-tomato) is dus het glijden op alleen de achterkant van je board door je gewichte ver naar achteren te hangen en alleen op je tail te balanceren. De nose van het board komt dan helemaal lost van de grond.
Noseslide kun je dan wel raden denk ik
Moet maar eens gaan oefenen dan, even wachten Val Tho', ik wil aan het einde van de week tail/nose slide en noseroll kunnen
Niet dat het me gaat lukken, maar ja, 'het begint met ambitie' als we de abn amro reclame mogen geloven ![]()
Owja, en ik wil leren landen na een jump... en dan goed leren landen dus normaal blijven staan ipv veel te veel op me achterste been...
quote:Don't talk, just try to keep up mkay?
Op donderdag 11 december 2003 09:26 schreef 360sjors het volgende:Maar Thermo, jij bleef voortaan toch uit de buurt van diepe sneeuw hadden we afgesproken nietwaar
quote:Ik heb het daar soms nog best moeilijk mee, maar dat kan ook voor mijn gevoel zijn. Vooral als ik een noseslide doe heb ik het idee dat de achterkant verder omhoog moet kunnen!
Op donderdag 11 december 2003 10:39 schreef XL het volgende:
Bij mijn noseslide kan ik probleemloos zoveel kracht zetten dat mijn neus in de sneeuw ligt en bij de tailslide kan ik probleemloos zoveel kracht zetten dat mijn achterwerk de sneeuw op zoekt.
Ik bedacht me net dat dat overigens best met de stance te maken zou kunnen hebben, het lijkt me makkelijker om een beetje voor- of achterover (carvestance) te hangen terwijl je je ene been intrekt en je andere "stijf" houdt dan "zijwaarts" (zoals bij duckstance of een kleine hoek). Zal het eens testen als ik een dagje ga indooren -voor het eerst met mijn eigen plank-.
Wat ook kan is dat ik het vaak te geleidelijk (of zal ik het smooth noemen
) wil doen, dat is natuurlijk lastiger dan ineens je gewicht vol 1 kant op gooien
quote:Bring it on
Op donderdag 11 december 2003 11:05 schreef Thermo het volgende:[..]
Don't talk, just try to keep up mkay?
quote:Jij bent echt helemaal beurs als je terugkomt dude
Op donderdag 11 december 2003 11:02 schreef NoComment het volgende:2e week boarden: verlanglijstje:
springen landen noseroll tailslide noseslide
quote:Oh, het moet kunnen hoor, zeker die laatste 3 had ik na 2 weken ook redelijk onder de knie, springen ook wel (kleine kickertjes), maar ja, landen, wat zal ik daar eens over zeggen..... AU!
Op donderdag 11 december 2003 11:23 schreef 360sjors het volgende:Op donderdag 11 december 2003 11:02 schreef NoComment het volgende:
2e week boarden: verlanglijstje:
# springen
# landen
# noseroll
# tailslide
# noseslideJij bent echt helemaal beurs als je terugkomt dude What's next, rodeo?
Eerste echte sprong: Leraar neemt ons mee een stukje off-piste, stevig hellinkje. Hij wijst naar beneden. "Daar is een klein heuveltje, daar gaan jullie over heen springen!". Hij doet het voor, uiteraard met een backflip, de showoff. Enfin, ik kom daar aanzetten, is dat 'heuveltje' toch dik een meter hoog, Paniek! Springen ging wel, landen was wat minder
quote:Die
Op donderdag 11 december 2003 11:19 schreef 360sjors het volgende:[..]
Ik heb het daar soms nog best moeilijk mee, maar dat kan ook voor mijn gevoel zijn. Vooral als ik een noseslide doe heb ik het idee dat de achterkant verder omhoog moet kunnen!
Ik bedacht me net dat dat overigens best met de stance te maken zou kunnen hebben, het lijkt me makkelijker om een beetje voor- of achterover (carvestance) te hangen terwijl je je ene been intrekt en je andere "stijf" houdt dan "zijwaarts" (zoals bij duckstance of een kleine hoek). Zal het eens testen als ik een dagje ga indooren -voor het eerst met mijn eigen plank-.
Wat ook kan is dat ik het vaak te geleidelijk (of zal ik het smooth noemen
) wil doen, dat is natuurlijk lastiger dan ineens je gewicht vol 1 kant op gooien
Overigens kan ik in mijn redelijke carve-stance op mijn plank niet met 1 been stijf de voor of achterkant optrekken. Daarvoor is het board te stijf of sta ik niet wijd genoeg.
De enige foto die ik zo snel via google kan vinden, maar deze noseroll is dus echt gewoon niet cool ![]()
Ik heb je trouwens nog nooit zien noserollen bedenk ik me nu net, het is best al even geleden dat we samen hebben geboard! Die foto is inderdaad erg cool, en ik weet wel dat Beerke erg vette rolls doet (daar straalt Brute Kracht vanaf
)
Deze winter maar eens een uurtje actiefoto's gaan maken
quote:* XL is trots
Op donderdag 11 december 2003 12:35 schreef 360sjors het volgende:
[afbeelding]De enige foto die ik zo snel via google kan vinden, maar deze noseroll is dus echt gewoon niet cool
Ik heb je trouwens nog nooit zien noserollen bedenk ik me nu net, het is best al even geleden dat we samen hebben geboard! Die foto is inderdaad erg cool, en ik weet wel dat Beerke erg vette rolls doet (daar straalt Brute Kracht vanaf
)
Deze winter maar eens een uurtje actiefoto's gaan maken
De postfrequentie in dit topic wordt wel hoog, alsof je kan zien dat ik al kerstvakantie heb en het koud is buiten
quote:Beurs? welnee
Op donderdag 11 december 2003 11:23 schreef 360sjors het volgende:Jij bent echt helemaal beurs als je terugkomt dude
What's next, rodeo?
Bovendien heb ik toch het idee dat je nog iets meer durft als je weet je je je polsen niet zomaar kunt breken ![]()
Oja, en ik wil styletips!
quote:Met beurs bedoelt ie ook dat je lichaam waarschijnlijk aan een jaar vakantie toe is
Op donderdag 11 december 2003 13:19 schreef NoComment het volgende:[..]
Beurs? welnee
Als ik ergens op terecht kom zijn het wel me polsen, weet dat het niet goed is maar met polsbeschermers kom je dan al een heel eind...
Bovendien heb ik toch het idee dat je nog iets meer durft als je weet je je je polsen niet zomaar kunt breken
* Thermo net terug van fitness
Flink lopen squaten
Goed voor et boarden :p
Ik ben benieuwd of 4x per week fitness mijn conditie bij het boarden ook flink goed doet, het zijn toch deels andere spieren etc, maargoed ik zal het wel zien.
Ik zit er alleen over te twijfelen of ik verder ga met jumps oefenen, me rug is er toch niet helemaal voor gemaakt...
*twijfel*
quote:Niet vallen
Op donderdag 11 december 2003 13:19 schreef NoComment het volgende:
quote:Nouja, ik zit nu nog op stage, je ziet het postaantal van mijn kant vanzelf wel afnemen zodra ik wederom een vrij man ben
Op donderdag 11 december 2003 13:16 schreef XL het volgende:
De postfrequentie in dit topic wordt wel hoog, alsof je kan zien dat ik al kerstvakantie heb en het koud is buiten
quote:4* per week, dude, pas jij nog wel normaal door een deur
Op donderdag 11 december 2003 13:50 schreef Thermo het volgende:
Met beurs bedoelt ie ook dat je lichaam waarschijnlijk aan een jaar vakantie toe is* Thermo net terug van fitness
Flink lopen squaten
Goed voor et boarden :p
Ik ben benieuwd of 4x per week fitness mijn conditie bij het boarden ook flink goed doet, het zijn toch deels andere spieren etc, maargoed ik zal het wel zien.
Ik zit er alleen over te twijfelen of ik verder ga met jumps oefenen, me rug is er toch niet helemaal voor gemaakt...
*twijfel*
En wat je rug betreft... Ik heb nog nooit last van mijn rug gehad na een dagje springen, maar je hoort vaak dat het komt doordat je te grote sprongen landt op te vlakke stukken (bijvoorbeeld op de tafel van een grote jump).
In Den Haag kwam een werkneemster het speciaal tegen me vertellen, toen had ik de Big Jump een paar keer gedaan en haalde ik het einde net niet, dus had ik een landing op de tafel.. Ietsje harder (verder) en je landing is dan opeens veel beter (schuin vlak, de neerwaartse kracht is dan kleiner)! Ik heb die jump overigens de keren dat ik daarna daar was nooit meer gehaald, materiaal was nog slechter dan toen vermoed ik..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |