Indian | maandag 1 december 2003 @ 09:45 |
Ik ben laatst met gitaarles bezig geweest met het volgende akkoord (bb7) : E Welke fingersetting gebruiken jullie bij dit akkoord? | |
Joe Gain | maandag 1 december 2003 @ 09:53 |
Ik zou mijn wijsvinger gebruiken om als barre alle 6 fretjes af te dekken en dan middelvinger op de 7 | |
servowire | maandag 1 december 2003 @ 09:54 |
E B 6 (pink) G 7 (ring) D 6 (middel) A E 6 (wijs) neem aan dat je de A en E mute? | |
Joachim | maandag 1 december 2003 @ 09:55 |
E B 6 => ringvinger G 7 => pink D 6 => middelvinger A E 6 => wijsvinger of gewoon een vinger helemaal over de 6e fred en dan met je ringvinger ofzo nog even de die g 7 doen. Maar even kijken wat je makkelijkst en mooist vind klinken | |
Indian | maandag 1 december 2003 @ 09:59 |
bedankt allen. ik deed hem idd ook wel met barre. ik ga vanavond wel weer een beetje proberen. | |
Echoes | dinsdag 2 december 2003 @ 21:49 |
lache, jazz akkoorden ![]() Bb7 (dominant) e x zoals iemand al zei is dit de juiste manier | |
Baleog | dinsdag 2 december 2003 @ 23:47 |
als je slim bent pak je wél die barré, maar zorg je gewoon dat die A in je kootje ligt, dan is die automatisch gedempt. dan speel je die andere snaar gewoon met je wijsvinger. Einfach! ![]() | |
Gitarist | dinsdag 2 december 2003 @ 23:50 |
Dit is idd de jazzversie van het akkoord... als de vingerzetting te moeilijk is, pak je de ouderwetse (een barree in 6, met daarnaast een E7 vormpje zeg maar) | |
Toet | dinsdag 2 december 2003 @ 23:56 |
Waarom sla je de A-snaar niet gewoon ook aan? Gewoon barré dus: --- Of de hoge E-snaar er ook bij: -6- Of afhankelijk van de context misschien de veel voor de handliggendere vingerzetting op de eerste fret: -1- | |
Toet | dinsdag 2 december 2003 @ 23:59 |
quote:Leg uit ![]() | |
Gitarist | woensdag 3 december 2003 @ 00:06 |
quote:Eeehmm nou moet je geen moeilijke vragen gaan stellen! ![]() Ik geloof dat je die zo speelt, omdat je er dan ook gemakkelijk een #/b 9, #11 of b13 akkoord van kan maken. Je kan die pink dan makkelijker gebruiken dan bij een barree | |
Zander | woensdag 3 december 2003 @ 01:05 |
Inderdaad, en sowieso wil je in jazz meestal geen voicings met veel overbodige noten gebruiken. De barreversie bevat twee keer een reine kwint (op de A- en op de B-snaar), en wanneer je met andere muzikanten speelt zit je elkaar daarmee een beetje 'in de weg'. In principe kun je de kwint in een accoord _altijd_ weglaten, tenzij expliciet wordt aangegeven dat deze verhoogd (#5) of verlaagd (b5) wordt. Daarom kun je beter niet de barreversie gebruiken, want die klinkt veel te 'vet' en bevat ook de 'overbodige' reine kwint. Als je met een bassist samenspeelt, dan kun je de grondtoon op de lage E-snaar zelfs ook nog weglaten. Je zou een Bb7 zelfs nog zo kunnen spelen: E x Zo speel je de grondtoon, terts en septime en laat je alle kwinten weg. Het klinkt vrij minimaal, maar dit is al genoeg om een Bb7 te spelen. En je houdt zo nog een vinger over om er bijv. een 9-accoord van te maken. [Dit bericht is gewijzigd door Zander op 03-12-2003 01:49] | |
Toet | woensdag 3 december 2003 @ 11:11 |
quote: quote:Ah, zit dat zo ![]() | |
Indian | woensdag 3 december 2003 @ 11:27 |
ik speel hem inderdaad niet meer barre. Is hander omdat ik er af en toe een loopje doorheen gooi. Ik gebruik dit akkoord overigens ook voor jazzmuziek zoals al opgemerkt werd. (freddy freeloader van miles davis). |