FOK!forum / Muziek / Fingersetting akkoord bb7
Indianmaandag 1 december 2003 @ 09:45
Ik ben laatst met gitaarles bezig geweest met het volgende akkoord (bb7) :

E
B 6
G 7
D 6
A
E 6

Welke fingersetting gebruiken jullie bij dit akkoord?
Ik heb nu al 3 mensen een andere fingersetting zien gebruiken.

Joe Gainmaandag 1 december 2003 @ 09:53
Ik zou mijn wijsvinger gebruiken om als barre alle 6 fretjes af te dekken en dan middelvinger op de 7
servowiremaandag 1 december 2003 @ 09:54
E
B 6 (pink)
G 7 (ring)
D 6 (middel)
A
E 6 (wijs)

neem aan dat je de A en E mute?
dan zou ik het zo doen ^^^

Joachimmaandag 1 december 2003 @ 09:55
E
B 6 => ringvinger
G 7 => pink
D 6 => middelvinger
A
E 6 => wijsvinger

of gewoon een vinger helemaal over de 6e fred en dan met je ringvinger ofzo nog even de die g 7 doen. Maar even kijken wat je makkelijkst en mooist vind klinken

Indianmaandag 1 december 2003 @ 09:59
bedankt allen.
ik deed hem idd ook wel met barre.
ik ga vanavond wel weer een beetje proberen.
Echoesdinsdag 2 december 2003 @ 21:49
lache, jazz akkoorden Dit is wel een pittige

Bb7 (dominant)

e x
B 6 ring
G 7 pink
D 6 middel
A x
E 6 wijs

zoals iemand al zei is dit de juiste manier Geen barre dus!
Let er op dat je die A snaar dempt met je wijsvinger of middelvinger.

Baleogdinsdag 2 december 2003 @ 23:47
als je slim bent pak je wél die barré, maar zorg je gewoon dat die A in je kootje ligt, dan is die automatisch gedempt. dan speel je die andere snaar gewoon met je wijsvinger. Einfach!
Gitaristdinsdag 2 december 2003 @ 23:50
Dit is idd de jazzversie van het akkoord... als de vingerzetting te moeilijk is, pak je de ouderwetse (een barree in 6, met daarnaast een E7 vormpje zeg maar)
Toetdinsdag 2 december 2003 @ 23:56
Waarom sla je de A-snaar niet gewoon ook aan? Gewoon barré dus:

---
-6-
-7-
-6-
-8-
-6-

Of de hoge E-snaar er ook bij:

-6-
-6-
-7-
-6-
-8-
-6-

Of afhankelijk van de context misschien de veel voor de handliggendere vingerzetting op de eerste fret:

-1-
-3-
-1-
-3-
-1-
---

Toetdinsdag 2 december 2003 @ 23:59
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 23:50 schreef Gitarist het volgende:
Dit is idd de jazzversie van het akkoord...
Leg uit
Gitaristwoensdag 3 december 2003 @ 00:06
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 23:59 schreef Toet het volgende:

[..]

Leg uit


Eeehmm nou moet je geen moeilijke vragen gaan stellen!

Ik geloof dat je die zo speelt, omdat je er dan ook gemakkelijk een #/b 9, #11 of b13 akkoord van kan maken. Je kan die pink dan makkelijker gebruiken dan bij een barree

Zanderwoensdag 3 december 2003 @ 01:05
Inderdaad, en sowieso wil je in jazz meestal geen voicings met veel overbodige noten gebruiken. De barreversie bevat twee keer een reine kwint (op de A- en op de B-snaar), en wanneer je met andere muzikanten speelt zit je elkaar daarmee een beetje 'in de weg'. In principe kun je de kwint in een accoord _altijd_ weglaten, tenzij expliciet wordt aangegeven dat deze verhoogd (#5) of verlaagd (b5) wordt.

Daarom kun je beter niet de barreversie gebruiken, want die klinkt veel te 'vet' en bevat ook de 'overbodige' reine kwint. Als je met een bassist samenspeelt, dan kun je de grondtoon op de lage E-snaar zelfs ook nog weglaten.

Je zou een Bb7 zelfs nog zo kunnen spelen:

E x
B x
G 7
D 6
A x
E 6

Zo speel je de grondtoon, terts en septime en laat je alle kwinten weg. Het klinkt vrij minimaal, maar dit is al genoeg om een Bb7 te spelen. En je houdt zo nog een vinger over om er bijv. een 9-accoord van te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 03-12-2003 01:49]

Toetwoensdag 3 december 2003 @ 11:11
quote:
Op woensdag 3 december 2003 00:06 schreef Gitarist het volgende:
Eeehmm nou moet je geen moeilijke vragen gaan stellen!

Ik geloof dat je die zo speelt, omdat je er dan ook gemakkelijk een #/b 9, #11 of b13 akkoord van kan maken. Je kan die pink dan makkelijker gebruiken dan bij een barree


quote:
Op woensdag 3 december 2003 01:05 schreef Zander het volgende:
...
Ah, zit dat zo
Indianwoensdag 3 december 2003 @ 11:27
ik speel hem inderdaad niet meer barre.
Is hander omdat ik er af en toe een loopje doorheen gooi.
Ik gebruik dit akkoord overigens ook voor jazzmuziek zoals al opgemerkt werd. (freddy freeloader van miles davis).