abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15048427
Stel je wil een pijpje maken, om uit te roken dus.
Welke materialen moet je dan absoluut *niet* gebruiken? Aluminium(folie) schijnt dus ontzettend slecht voor je te zijn, ze schijnen schadelijke dampen te genereren waar je alzheimer symptomen van zou kunnen krijgen, in hoeverre klopt dat? En welke metalen/andere materialen zijn nog meer schadelijk/giftig bij verhitting? Dat een PVC buis niet goed is begrijp ik wel, maar is bijv iets als koper veilig?

Ik kreeg hierover een vraag vanaf mijn website en ben er niet zeker van. Voordat ik verkeerde adviezen ga geven, check ik het ff. Anders gaan er misschien doden vallen!

Unox, the worst operating system.
  zondag 30 november 2003 @ 22:56:59 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_15048550
Zou je daar, door de ontzettend goede warmtegeleiding, uberhaubt wel metaal voor willen gebruiken?
pi_15048565
ik zou met koper ook uitkijken, kans op brandwonden (geleiding van warmte is nogal goed)
  zondag 30 november 2003 @ 23:00:50 #4
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_15048653
Kwik schijnt afgeraden te worden.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_15048701
quote:
Op zondag 30 november 2003 22:56 schreef Slarioux het volgende:
Zou je daar, door de ontzettend goede warmtegeleiding, uberhaubt wel metaal voor willen gebruiken?
Wel als het voor een waterpijp is. Met de koeling zit het dan wel snor.
En het gaat alleen om de bowl, de pijpekop dus, de rest kan van een ander materiaal zijn. Maar de vlam wordt in de pijpekop gehouden dus die moet hittebestendig zijn.
  zondag 30 november 2003 @ 23:03:26 #6
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_15048730
Goud zal wel werken
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
  zondag 30 november 2003 @ 23:04:47 #7
58135 DirtyCutFreak
Requiem for a Dream
pi_15048789
quote:
Op zondag 30 november 2003 22:52 schreef Schorpioen het volgende:
Welke materialen moet je dan absoluut *niet* gebruiken? Aluminium(folie) schijnt dus ontzettend slecht voor je te zijn, ze schijnen schadelijke dampen te genereren waar je alzheimer symptomen van zou kunnen krijgen, in hoeverre klopt dat? En welke metalen/andere materialen zijn nog meer schadelijk/giftig bij verhitting? Dat een PVC buis niet goed is begrijp ik wel, maar is bijv iets als koper veilig?
Roken is zobiezo al slecht! zo fuck it! gewoon die shit gebruiken
  zondag 30 november 2003 @ 23:06:57 #8
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_15048848
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:00 schreef Oosthoek het volgende:
Kwik schijnt afgeraden te worden.
Dat houd je inderdaad niet echt lang vol
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_15048856
Messing misschien?
pi_15048914
Koper zou voor mij wel een optie zijn, ik heb hier nog een koperen trompetmondstuk, dat zou erg geschikt zijn!
Maar koper zou dus afgezien van de warmteontwikkeling geen probleem zijn? En iemand die weet hoe het precies met aluminium zit? Je kan nl eenvoudig van een colablikje een provisorische pijp maken... als dat schadelijk is dan zet ik daar een waarschuwing over op de site...
pi_15049023
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:09 schreef Schorpioen het volgende:
Koper zou voor mij wel een optie zijn, ik heb hier nog een koperen trompetmondstuk, dat zou erg geschikt zijn!
Maar koper zou dus afgezien van de warmteontwikkeling geen probleem zijn? En iemand die weet hoe het precies met aluminium zit? Je kan nl eenvoudig van een colablikje een provisorische pijp maken... als dat schadelijk is dan zet ik daar een waarschuwing over op de site...
Om schadelijke stoffen van een colablikje binnen te krijgen moet je die wel heel erg heet stoken, dat gaat niet lukken...
pi_15049393
quote:
Op zondag 30 november 2003 22:52 schreef Schorpioen het volgende:

Ik kreeg hierover een vraag vanaf mijn website en ben er niet zeker van. Voordat ik verkeerde adviezen ga geven, check ik het ff. Anders gaan er misschien doden vallen!

Het lijkt mij dat edelmetalen zoals goud en platinum geen gevaar vormen, daar zij niet kunnen reageren met wat dan ook.
pi_15049435
quote:
Op zondag 30 november 2003 22:57 schreef frederik het volgende:
(geleiding van warmte is nogal goed)
Dat is een eigenschap van alle metalen, waarde frederik.
pi_15049593
ik zou in iedergeval ook geen zink gebruiken of legeringen hiermee
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  maandag 1 december 2003 @ 07:07:21 #15
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_15052564
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:09 schreef Schorpioen het volgende:
Pas je op voor de plastic coating die een blikje heeft ter bescherming van het metaal tegen het zuur in de cola?
pi_15052641
edelmetalen zijn inert en reageren dus zoals Mariel zegt op niets.

Ik heb zonder moeite de volgende metalen gelast:

- alu daat blijft altijd in mooie bolletjes oxide zitten lijkt het wel
- plaatstaal/constructiestaal

Koper kun je gewoon smelten zolang je de oxide maar niet opeet

Free people own guns! Slaves do not!
pi_15052665
Magnesium schijnt wel behoorlijk schadelijk te zijn....
pi_15053939
Tja, als je veilig wil spelen, en het proper wil houden is gewoon stom roestvast staal een makkelijke en veilige optie.Gewoon staal gaat oxideren enzo, en da's gewoon geen zicht.
Wat betreft de warmtegeleiding, RVS is daarin ook wat minder goed, dus daar is het ook handig in.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_15054121
Aluminium, koper, messing en staal zijn allemaal betrekkelijk veilig. Eventuele schadelijke dampen die er vanaf komen zijn alleen van toepassing als je (in grote hoeveelheden) gaat lassen of smelten. Zelfs magnesium gaat wel aangezien je in een pijp lang niet de ontstekingstemperatuur haalt.

Simpel gezegd zijn alleen de zachte (niet-edel) metalen zoals lood en zink af te raden. Maar goed, mensen die loden (water)pijpjes maken, sorry hoor: Darwin.

Overigens kun je gewoon een hasjpijpje kopen en die uit elkaar schoeven, dan heb je meteen een prachtig kommetje en mondstuk.

Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_15057149
Een waterpijp he? Natrium gebruiken?
pi_15062543
Ga naar de sigarenboer en koop een gewone tabakspijp. Metaal geleidt zo goed dat je je lippen meteen brand als je een trekje neemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')