abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 november 2003 @ 19:01:35 #1
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15041694
Ik moet volgend jaar afstuderen, en zoals het er nu naar uitziet gaat dat in groningen gebeuren.

Aangezien ik dan iedere dag 150 km moet rijden wil ik een auto kopen, en dankzij mijn jaren lang sparen kan ik meteen een auto kopen van 7 a 8 duizend euro (kan wel meer, maar wil ik eigenlijk niet). Nu wil ik heel graag een Honda Civic Coupe (> 1996) op gas hebben. Maar volgens mijn ouders kan ik beter een diesel (golf ) kopen omdat gas meer nadelen heeft.

Maar omdat honda geen diesels heeft, wil ik dus een gas. Wat zijn nou de voordelen van gas en diesel, wat is goedkoper, en wat gaat langer mee??

pi_15042008
nou, hier hebben we zelf de beschikking over 3 auto's met LPG verzinkt in de wielkuip. Voordeel is goedkoop tanken, en als de gastank leeg is rij je gewoon op bezine verder ook handig voor in het buitenland (waar helaas vaker moeilijk een gas installatie te vinden is zoals in duitsland, in nederland overigens bijna overal te vinden)
voordeel van LPG is dat je dus makkelijk 1600km aflegt zonder te tanken (benzine en LPG samen, dat gebruik ik voor als ik naar polen ofzow ga)
-> volg m'n trend, dan ben je pas een echte vent
  zondag 30 november 2003 @ 19:24:36 #3
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15042193

aaarghhhh hebbe hebbe hebbe

pi_15042209
Diesel:

Zuinig,veel minder onderhoud,Wegenbelasting.

Gas:

Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.

Voor de een is het benzine,voor mij is het adrinaline.
pi_15042324
quote:
Op zondag 30 november 2003 19:25 schreef Allenamenzijnbezet het volgende:
Diesel:

Zuinig,veel minder onderhoud,Wegenbelasting.

Gas:

Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.


Een diesel is in de wegenbelasting aanmerkelijk duurder dan benzine. G3 is nauwelijks duurder dan benzine en dus goedkoper dan diesel.

En over kilometrage beginnen lijkt me niet slim, zowel diesel als G3 koop je niet om 'm voor je deur te laten staan, daar wil je veel kilometers mee maken.

Voordeel van G3 is dat je voor 20 euro je tank weer vol hebt.

  zondag 30 november 2003 @ 19:31:44 #6
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15042382
quote:
Op zondag 30 november 2003 19:25 schreef Allenamenzijnbezet het volgende:
Gas:

Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.


onderhoud -> ja helaas, das waar, en ik weet dat je koppen eerder krom zijn door gas
tankstations -> er is hier een in 't dorp, dus als ik hier gewoon tank is er nix aan de hand
belasting -> is 10 euro per 3 maand meer dan benzine
kilometers -> die op foto heeft 110.000 dat valt mee, bovendien hebben diesels ook vaak veel kilometers gereden
  zondag 30 november 2003 @ 19:34:13 #7
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15042442
quote:
Op zondag 30 november 2003 19:29 schreef Light het volgende:

[..]
Voordeel van G3 is dat je voor 20 euro je tank weer vol hebt.


maar daar staat tegenover dat G3 meer neemt, een diesel rijdt je makkelijk 1 op 17, G3 1 op 10 ofzo (hij neemt toch meer dan benzine ofniet ??, want deze civic neemt 1 op 13 volgens autotrader)
pi_15042628
Je moet ook ff kijken "Wat krijg ik er voor terug als ik hem verkoop"

Een wagen op gas heeft na 2 ton toch een stuk meer versleten als 1 op diesel.

Ik als koper zou dan liever de diesel nemen die tegenwoordeig met gemak 4 ton op de teller kan hebben dan 1 op gas.

Voor de een is het benzine,voor mij is het adrinaline.
pi_15042698
quote:
Op zondag 30 november 2003 19:34 schreef ConQuestador het volgende:

[..]

maar daar staat tegenover dat G3 meer neemt, een diesel rijdt je makkelijk 1 op 17, G3 1 op 10 ofzo (hij neemt toch meer dan benzine ofniet ??, want deze civic neemt 1 op 13 volgens autotrader)


Da's waar, diesel is zuiniger, LPG iets minder zuinig dan benzine. Je kunt natuurlijk altijd vragen naar het netto volume van een LPG tank (die tanks mogen tot 80% gevuld worden, netto volume is dus hoeveel erin mag) om een inschatting te kunnen maken hoevaak je moet tanken per week.
pi_15042722
Bij LPG kan je voor hoge onderhoudskosten komen staan na een aantal kilometers.

M'n broer rijdt LPG en die moest een koprevisie laten uitvoeren ( bij een tellerstand van 230.000 km) en nieuwe kleppen hebben omdat de oude helemaal verrot waren. Bij de verbranding van LPG komt meer warmte vrij en dat zorgt voor meer slijtage.

Het is een beetje kiezen tussen hogere rijkosten bij diesel of hogere onderhoudskosten bij LPG.

[Dit bericht is gewijzigd door Jeroen17 op 30-11-2003 19:48]

  zondag 30 november 2003 @ 19:58:04 #11
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15043030
en waar ik natuurlijk ook erg aan denk is:

als ik geen LPG auto wil, dan kan ik geen civic coupe nemen, die ik nou net zo graag wil.

Dus als de kosten ONGEVEER gelijk zijn zal ik toch voor een civic kiezen... ook al is die over een jaar meer in waarde geminderd dan een diesel.

En ja, kromme koppen, ik weet het, maar dat is een risico dat je loopt (en niet bij diesel dus)

  zondag 30 november 2003 @ 20:37:02 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_15044063
ach, mijn ervaringen met lpg zijn uitsluitend positief moet ik zeggen.
zorg ervoor dat je een auto hebt die bekend staat om probleemloze werking op lpg (dus NIKS frans oid) en die honda kan dat goed hebben.

heb zelf een nissan primera gehad op lpg, dat ding had 240.000km weg toen ik hem verkocht. motorisch niks mee aan de hand, liep alsof ie net uit de fabriek kwam.
ik had een verbuik van 1 op 10 met lpg en op benzine ook 1 op 10 dus dat maakte niks uit.

dus als jij voor die honda wil gaan, laat lpg je absoluut NIET tegenhouden

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 30 november 2003 @ 20:52:28 #13
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_15044584
Honda op LPG zou ik niet doen, de cilinderkop heeft te zachte klepzittingen voor gas.Het gevolg is dan: verbrande kleppen.
Dit is geen goedkope reparatie.
Diesel,tja, daar moet je van houden.Persoonlijk ben ik een diesel liefhebber.Ga eens proefrijden in een dieselauto die in je prijsklasse zit,bevalt dit niet,dat is diesel gewoonweg nix voor jouw.
Diesel heeft wel veeeel voordelen tov gas,van kofferruimte tot betrouwbaarheid.

Ga gerust eens in diverse soorten auto's rijden, en "proef" het verschil.
Een Honda op gas zou ik niet doen.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  dinsdag 2 december 2003 @ 13:16:43 #14
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15086826
quote:
Op zondag 30 november 2003 20:52 schreef Herr.Flick het volgende:
Honda op LPG zou ik niet doen, de cilinderkop heeft te zachte klepzittingen voor gas.Het gevolg is dan: verbrande kleppen.
Dit is geen goedkope reparatie.
Diesel,tja, daar moet je van houden.Persoonlijk ben ik een diesel liefhebber.Ga eens proefrijden in een dieselauto die in je prijsklasse zit,bevalt dit niet,dat is diesel gewoonweg nix voor jouw.
Diesel heeft wel veeeel voordelen tov gas,van kofferruimte tot betrouwbaarheid.

Ga gerust eens in diverse soorten auto's rijden, en "proef" het verschil.
Een Honda op gas zou ik niet doen.


waarom moet je mijn dromen weer in deugen schoppen

maar verbrande kleppen ???? dat houdt in dat je om de 100.000 nieuwe kleppen kan nemen ofzo ?? en niet goedkoop, waar moet ik dan aan denken ? 1000 euro, of nog meer ???

pi_15087050
Als je met beleid in een auto op gas rijdt hoeft dit geen probleem te vormen. Ik wil nu een tdi kopen omdat ik diesel wel prettig vind rijden en mijn vertrouwen toch iets minder is in lpg. Maar voornaamste reden voor mij om niet lpg te nemen is de Xtra tank die toch ergens zijn ruimte opslokt.

Sommige motoren kunnen echter beter km-ers draaien op lpg dan andere. Van Volvo is bijvoorbeeld bekend dat de motoren op gas nauwelijks problemen geven. Maar ik weet nie hoe honda motoren op gas zijn. Zijn an sich natuurlijk hele goeie betrouwbare motoren die Honda bouwt...

pi_15087199
Waarom neem je niet BV een Seat Ibiza van voor 2000. Een 110 pk TDi wel te verstaan. Dat rijdt prima (lekker vlot), goedkoop en gaat dankzij de VAG motor lekker lang mee.
ideetje

autotrader VB

[Dit bericht is gewijzigd door FunnyName op 02-12-2003 13:35]

pi_15087258
lpg is wel leuk maar zo tegen de 200.000 km (kan iets meer zijn) dan moet je gewoon de hele zooi vervangen.. je kunt het beste een diesel kopen als je wat langer plezier wil hebben van je auto.. (zonder hoge onderhoudskosten)
pi_15087340
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 13:31 schreef thadude het volgende:
lpg is wel leuk maar zo tegen de 200.000 km (kan iets meer zijn) dan moet je gewoon de hele zooi vervangen.. je kunt het beste een diesel kopen als je wat langer plezier wil hebben van je auto.. (zonder hoge onderhoudskosten)
Nergens staan vaste waarden voor er zijn mensen die rijden 275 dkm op lpg zonder buitengewone problemen/kosten. Maar als je safe wilt zitten zit je met een diesel gewoon beter. Maar om lpg nu de grond in te boren......
pi_15087378
quote:
Op zondag 30 november 2003 19:24 schreef ConQuestador het volgende:
[afbeelding]

aaarghhhh hebbe hebbe hebbe


Ik kan begrijpen dat je helemaal weg bent van die auto. Maar laat je niet verleiden door de looks. Op den duur ga je dat vergeten als je alleen nog maar kosten hebt......
pi_15087495
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 13:34 schreef Klaasklapschaats het volgende:

[..]

Nergens staan vaste waarden voor er zijn mensen die rijden 275 dkm op lpg zonder buitengewone problemen/kosten. Maar als je safe wilt zitten zit je met een diesel gewoon beter. Maar om lpg nu de grond in te boren......


ik zeg niet dat het niet kan.. zoveel km's rijden met een lpg bak.. het is gewoon niet aan te raden.. vraag maar aan een willekeurige monteur... de onderhoudskosten van een diesel liggen gewoon lager..
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:08:02 #21
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_15097102
maar wat zijn dan de kosten als het "mis" gaat

alleen kromme koppen en lekke koppakking ???

dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)

pi_15103503
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:08 schreef ConQuestador het volgende:
maar wat zijn dan de kosten als het "mis" gaat

alleen kromme koppen en lekke koppakking ???

dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)


Hangt er vanaf waar bij wie en wat kun je zelf.
Die prijzen lopen heel erg uit 1. Bovendien weet je nooit wat er allemaal stuk gaat.
  woensdag 3 december 2003 @ 01:41:27 #23
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_15106544
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:08 schreef ConQuestador het volgende:
maar wat zijn dan de kosten als het "mis" gaat

alleen kromme koppen en lekke koppakking ???

dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)


1000+ euro....

Nieuwe kleppen,nieuwe klepzittingen,kop reinigen,vlakken(vaak)nieuwe klepgeleiders,koppakkingset,kopbouten,olie,koelvloeistof,filters....

En dan nog het arbeidsloon....

En dan praten we maar niet verder over evt. ooit nog een verdampertje!
Mijn ervaring,boven de 150.000 km niet kopen,bij 200.000 km VERKOPEN.

Op benzine GEEN probleem,alleen op gas.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_15107814
quote:
Op woensdag 3 december 2003 01:41 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

1000+ euro....

Nieuwe kleppen,nieuwe klepzittingen,kop reinigen,vlakken(vaak)nieuwe klepgeleiders,koppakkingset,kopbouten,olie,koelvloeistof,filters....

En dan nog het arbeidsloon....

En dan praten we maar niet verder over evt. ooit nog een verdampertje!
Mijn ervaring,boven de 150.000 km niet kopen,bij 200.000 km VERKOPEN.

Op benzine GEEN probleem,alleen op gas.


volgens mij heb jij slechte ervaringen met lpg auto's ofniet soms

auto's van tegenwoordig kunnen makkelijk 2,5 ton draaien op lpg.
of je moet een ford of renault ofzo kopen dan wordt het moeilijker.

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_15108470
Moeilijk, ik zit ook met dezelfde vraag. Ik rij momenteel zo'n 20-25duizend km per jaar omdat ik nu nog carpool, maar ik moet er rekening mee houden dat dat richting 30duizend km kan gaan als dat carpoolen ooit wegvalt. Een leuke benzine-auto is dan een beetje dief van m'n eigen portomonee zijn. Het is nu al aan de dure kant met m'n Galant V6 op benzine, terwijl ik daar toch zon 1:10-12 mee haal.

Als je een willekeurige automonteur de mening vraagt over LPG/G3 dan zegt die: "op gas moet je koken, niet rijden".

Maar er zijn natuurlijk ook vele succes-stories. M'n schoonpa heeft met een Galant 2.0 uit 1990 de 3 ton gehaald op old-style LPG. Toen was ie motorisch nog prima in orde, iemand anders zag echter de geparkerde auto over 't hoofd wat het afschrijvings-proces wat versnelde .

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')