Aangezien ik dan iedere dag 150 km moet rijden wil ik een auto kopen, en dankzij mijn jaren lang sparen kan ik meteen een auto kopen van 7 a 8 duizend euro (kan wel meer, maar wil ik eigenlijk niet). Nu wil ik heel graag een Honda Civic Coupe (> 1996) op gas hebben. Maar volgens mijn ouders kan ik beter een diesel (golf ) kopen omdat gas meer nadelen heeft.
Maar omdat honda geen diesels heeft, wil ik dus een gas. Wat zijn nou de voordelen van gas en diesel, wat is goedkoper, en wat gaat langer mee??
Zuinig,veel minder onderhoud,Wegenbelasting.
Gas:
Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.
quote:Een diesel is in de wegenbelasting aanmerkelijk duurder dan benzine. G3 is nauwelijks duurder dan benzine en dus goedkoper dan diesel.
Op zondag 30 november 2003 19:25 schreef Allenamenzijnbezet het volgende:
Diesel:Zuinig,veel minder onderhoud,Wegenbelasting.
Gas:
Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.
En over kilometrage beginnen lijkt me niet slim, zowel diesel als G3 koop je niet om 'm voor je deur te laten staan, daar wil je veel kilometers mee maken.
Voordeel van G3 is dat je voor 20 euro je tank weer vol hebt.
quote:onderhoud -> ja helaas, das waar, en ik weet dat je koppen eerder krom zijn door gas
Op zondag 30 november 2003 19:25 schreef Allenamenzijnbezet het volgende:
Gas:Meer onderhoud,niet probleem vrij,Tankstations,meer belasting(hoewel dat met een G3 tegen over een diesel wel meevalt).
Veel km gelopen 2e hands.
quote:maar daar staat tegenover dat G3 meer neemt, een diesel rijdt je makkelijk 1 op 17, G3 1 op 10 ofzo (hij neemt toch meer dan benzine ofniet ??, want deze civic neemt 1 op 13 volgens autotrader)
Op zondag 30 november 2003 19:29 schreef Light het volgende:[..]
Voordeel van G3 is dat je voor 20 euro je tank weer vol hebt.
Een wagen op gas heeft na 2 ton toch een stuk meer versleten als 1 op diesel.
Ik als koper zou dan liever de diesel nemen die tegenwoordeig met gemak 4 ton op de teller kan hebben dan 1 op gas.
quote:Da's waar, diesel is zuiniger, LPG iets minder zuinig dan benzine. Je kunt natuurlijk altijd vragen naar het netto volume van een LPG tank (die tanks mogen tot 80% gevuld worden, netto volume is dus hoeveel erin mag) om een inschatting te kunnen maken hoevaak je moet tanken per week.
Op zondag 30 november 2003 19:34 schreef ConQuestador het volgende:[..]
maar daar staat tegenover dat G3 meer neemt, een diesel rijdt je makkelijk 1 op 17, G3 1 op 10 ofzo (hij neemt toch meer dan benzine ofniet ??, want deze civic neemt 1 op 13 volgens autotrader)
M'n broer rijdt LPG en die moest een koprevisie laten uitvoeren ( bij een tellerstand van 230.000 km) en nieuwe kleppen hebben omdat de oude helemaal verrot waren. Bij de verbranding van LPG komt meer warmte vrij en dat zorgt voor meer slijtage.
Het is een beetje kiezen tussen hogere rijkosten bij diesel of hogere onderhoudskosten bij LPG.
[Dit bericht is gewijzigd door Jeroen17 op 30-11-2003 19:48]
als ik geen LPG auto wil, dan kan ik geen civic coupe nemen, die ik nou net zo graag wil.
Dus als de kosten ONGEVEER gelijk zijn zal ik toch voor een civic kiezen... ook al is die over een jaar meer in waarde geminderd dan een diesel.
En ja, kromme koppen, ik weet het, maar dat is een risico dat je loopt (en niet bij diesel dus)
heb zelf een nissan primera gehad op lpg, dat ding had 240.000km weg toen ik hem verkocht. motorisch niks mee aan de hand, liep alsof ie net uit de fabriek kwam.
ik had een verbuik van 1 op 10 met lpg en op benzine ook 1 op 10 dus dat maakte niks uit.
dus als jij voor die honda wil gaan, laat lpg je absoluut NIET tegenhouden
Ga gerust eens in diverse soorten auto's rijden, en "proef" het verschil.
Een Honda op gas zou ik niet doen.
quote:waarom moet je mijn dromen weer in deugen schoppen
Op zondag 30 november 2003 20:52 schreef Herr.Flick het volgende:
Honda op LPG zou ik niet doen, de cilinderkop heeft te zachte klepzittingen voor gas.Het gevolg is dan: verbrande kleppen.
Dit is geen goedkope reparatie.
Diesel,tja, daar moet je van houden.Persoonlijk ben ik een diesel liefhebber.Ga eens proefrijden in een dieselauto die in je prijsklasse zit,bevalt dit niet,dat is diesel gewoonweg nix voor jouw.
Diesel heeft wel veeeel voordelen tov gas,van kofferruimte tot betrouwbaarheid.Ga gerust eens in diverse soorten auto's rijden, en "proef" het verschil.
Een Honda op gas zou ik niet doen.
maar verbrande kleppen ???? dat houdt in dat je om de 100.000 nieuwe kleppen kan nemen ofzo ?? en niet goedkoop, waar moet ik dan aan denken ? 1000 euro, of nog meer ???
Sommige motoren kunnen echter beter km-ers draaien op lpg dan andere. Van Volvo is bijvoorbeeld bekend dat de motoren op gas nauwelijks problemen geven. Maar ik weet nie hoe honda motoren op gas zijn. Zijn an sich natuurlijk hele goeie betrouwbare motoren die Honda bouwt...
[Dit bericht is gewijzigd door FunnyName op 02-12-2003 13:35]
quote:Nergens staan vaste waarden voor er zijn mensen die rijden 275 dkm op lpg zonder buitengewone problemen/kosten. Maar als je safe wilt zitten zit je met een diesel gewoon beter. Maar om lpg nu de grond in te boren......
Op dinsdag 2 december 2003 13:31 schreef thadude het volgende:
lpg is wel leuk maar zo tegen de 200.000 km (kan iets meer zijn) dan moet je gewoon de hele zooi vervangen.. je kunt het beste een diesel kopen als je wat langer plezier wil hebben van je auto.. (zonder hoge onderhoudskosten)
quote:Ik kan begrijpen dat je helemaal weg bent van die auto. Maar laat je niet verleiden door de looks. Op den duur ga je dat vergeten als je alleen nog maar kosten hebt......
Op zondag 30 november 2003 19:24 schreef ConQuestador het volgende:
[afbeelding]aaarghhhh hebbe hebbe hebbe
quote:ik zeg niet dat het niet kan.. zoveel km's rijden met een lpg bak.. het is gewoon niet aan te raden.. vraag maar aan een willekeurige monteur... de onderhoudskosten van een diesel liggen gewoon lager..
Op dinsdag 2 december 2003 13:34 schreef Klaasklapschaats het volgende:[..]
Nergens staan vaste waarden voor er zijn mensen die rijden 275 dkm op lpg zonder buitengewone problemen/kosten. Maar als je safe wilt zitten zit je met een diesel gewoon beter. Maar om lpg nu de grond in te boren......
alleen kromme koppen en lekke koppakking ???
dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)
quote:Hangt er vanaf waar bij wie en wat kun je zelf.
Op dinsdag 2 december 2003 19:08 schreef ConQuestador het volgende:
maar wat zijn dan de kosten als het "mis" gaatalleen kromme koppen en lekke koppakking ???
dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)
quote:1000+ euro....
Op dinsdag 2 december 2003 19:08 schreef ConQuestador het volgende:
maar wat zijn dan de kosten als het "mis" gaatalleen kromme koppen en lekke koppakking ???
dat is toch met 1000 euro wel betaald of niet (en dat vind ik acceptabele kosten)
Nieuwe kleppen,nieuwe klepzittingen,kop reinigen,vlakken(vaak)nieuwe klepgeleiders,koppakkingset,kopbouten,olie,koelvloeistof,filters....
En dan nog het arbeidsloon....
En dan praten we maar niet verder over evt. ooit nog een verdampertje!
Mijn ervaring,boven de 150.000 km niet kopen,bij 200.000 km VERKOPEN.
Op benzine GEEN probleem,alleen op gas.
quote:volgens mij heb jij slechte ervaringen met lpg auto's ofniet soms
Op woensdag 3 december 2003 01:41 schreef Herr.Flick het volgende:[..]
1000+ euro....
Nieuwe kleppen,nieuwe klepzittingen,kop reinigen,vlakken(vaak)nieuwe klepgeleiders,koppakkingset,kopbouten,olie,koelvloeistof,filters....
En dan nog het arbeidsloon....
En dan praten we maar niet verder over evt. ooit nog een verdampertje!
Mijn ervaring,boven de 150.000 km niet kopen,bij 200.000 km VERKOPEN.Op benzine GEEN probleem,alleen op gas.
auto's van tegenwoordig kunnen makkelijk 2,5 ton draaien op lpg.
of je moet een ford of renault ofzo kopen dan wordt het moeilijker.
Als je een willekeurige automonteur de mening vraagt over LPG/G3 dan zegt die: "op gas moet je koken, niet rijden".
Maar er zijn natuurlijk ook vele succes-stories. M'n schoonpa heeft met een Galant 2.0 uit 1990 de 3 ton gehaald op old-style LPG. Toen was ie motorisch nog prima in orde, iemand anders zag echter de geparkerde auto over 't hoofd wat het afschrijvings-proces wat versnelde .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |