abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15772704
6x6 zwart/wit is lekker betaalbaar als je zelf in de doka rommelt.
Maar ik schrok me dood toen ik mijn eerste 6x6 kleurenfilm bij de plaatselijke fotoboer wilde laten afwerken. De prijs bedoel ik dus.
Alleen vakprints meneer, en dat kost wat.

Maar wat blijkt, ik kan mijn 120 kleur-rolfilm gewoon bij het KRUITVAT laten printen. (afdrukcentrale CEWE color)
Kost nix ekstra! en kwaliteit is redelijk.

Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 december 2003 @ 19:26:18 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15773080
quote:
Op zondag 28 december 2003 19:13 schreef ventje5haar het volgende:
6x6 zwart/wit is lekker betaalbaar als je zelf in de doka rommelt.
Maar ik schrok me dood toen ik mijn eerste 6x6 kleurenfilm bij de plaatselijke fotoboer wilde laten afwerken. De prijs bedoel ik dus.
Alleen vakprints meneer, en dat kost wat.

Maar wat blijkt, ik kan mijn 120 kleur-rolfilm gewoon bij het KRUITVAT laten printen. (afdrukcentrale CEWE color)
Kost nix ekstra! en kwaliteit is redelijk.

En als je het bij de HEMA doet worden ze nog mooi afgedrukt ook.

't Is overigens larie dat van 120 alleen vakprints kunnen worden gemaakt via de fotoboer. Waarschijnlijk heeft ie een gunstig account bij zijn vaklab waardoor ie voor consumerprijs inkoopt en voor vakprijs verkoopt. Snel geld bestaat gelukkig niet tot nauwelijks in de fotobranche

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 28 december 2003 @ 20:53:25 #53
35485 rique
with Canon, I can
pi_15775942
quote:
Op zondag 28 december 2003 19:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

't Is overigens larie dat van 120 alleen vakprints kunnen worden gemaakt via de fotoboer. Waarschijnlijk heeft ie een gunstig account bij zijn vaklab waardoor ie voor consumerprijs inkoopt en voor vakprijs verkoopt. Snel geld bestaat gelukkig niet tot nauwelijks in de fotobranche

Is inderdaad larie, Kodak (voorheen Waddinxveen, nu Oostende) biedt gewoon een consumentenafdrukprogramma aan voor 120. Dit kan ik mijn klanten gewoon verkopen, vakprints komen bij ons nauwelijks voor, klanten die dat willen gaan meestal direct naar FiFo.

De beschuldiging van zwendel zoals geuit door Ouwesok vind ik wat ver gaan maar het is inderdaad waar dat 120 gewoon afgewerkt kan worden zonder een vaklab.

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 december 2003 @ 21:38:51 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15777494
quote:
Op zondag 28 december 2003 20:53 schreef rique het volgende:

[..]

De beschuldiging van zwendel zoals geuit door Ouwesok vind ik wat ver gaan maar het is inderdaad waar dat 120 gewoon afgewerkt kan worden zonder een vaklab.

Is geen beschuldiging van zwendel, ik geef alleen aan dat datgene wat door een enkele fotoboer verkocht wordt tegen juwelierstarieven gewoon ingekocht wordt voor bijna niks. Uiteindelijk schiet een fotoboer daar niks mee op, een zeszesser is doorgaans goed thuis in het wereldje waardoor de fotoboer in kwestie meestal weer een klant waar ie nog jaren plezier van had kunnen hebben verspeelt door één keer flink geld te willen verdienen.

Overigens geldt dat het verschil tussen vak- en consumerprints bij 6*6 niet zo ontzettend groot is. Als je een beetje vlieguren met een 6*6-camera hebt, en je filmmateriaal een beetje leert kennen produceer je zulke goeie negatieven dat een printer bijna niet anders kan afdrukken dan goed. Vandaar dat zelfs CeWe er moeite voor moet doen om het te verprutsen .

pi_15778620
Even voor de wat minder ervaren zeszessers. Wat zijn gangbare tarieven voor ontwikkelen van z/w en kleur en wat kosten afdrukken op de gangbare fomaten per stuk. Kan een hoop geld schelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 december 2003 @ 22:18:16 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15778690
quote:
Op zondag 28 december 2003 22:15 schreef Fixers het volgende:
Even voor de wat minder ervaren zeszessers. Wat zijn gangbare tarieven voor ontwikkelen van z/w en kleur en wat kosten afdrukken op de gangbare fomaten per stuk. Kan een hoop geld schelen.
In principe hetzelfde als voor kleinbeeld. Alleen diafilmontwikkeling is een tikkie duurder, daar ontkom je niet aan vakontwikkeling (maar dan heb je ook wat )
pi_15825291
Ik heb nu ondertussen iets van 8 120-rolfilms volgeschoten. (z/w,dia,neg). Hiervan zijn 2 films gepusht. Waar kan ik het beste in m-limburg naar toe gaan om ze te laten ontwikkelen en contactafdrukken te krijgen? Daarnaast zit ik te overwegen om ze eventueel gelijk in te laten scannen. -de onkosten krijg ik in dit geval vergoed, dus ik hoef niet echt op de kleintjes te letten nu. --> kwaliteit-.
pi_15827429
Even op de Rollei website rond gekeken en daar blijkt dat ze nog steeds twee oogs rolleiflexen maken. Ik dacht dat ze daar in de loop der jaren wel mee gestopt waren, na de doorbraak van kleinbeeld en de introductie van nieuwe (gedempte) spiegelmechanieken.

Het huidige model, ze gaan nog steeds door met seriele jaar productie, is de Rolleifelx 2,8 FX. Zoals te zien wel een tikkie moderner maar het oude princiepe nog steeds trouw. Zo eentje mogen ze best wel in mijn handen stoppen.

pi_15827993
Overigens kan een vakprint wel degelijk mooier uitpakken dan een HEMA-print op dun papier.
the world is ours
  dinsdag 30 december 2003 @ 16:09:54 #60
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_15828340
Dit raspaardje is ook weer nieuw leven ingeblazen

De wide 4.0FW met de super-angulon 50/4

[Dit bericht is gewijzigd door fotoloog op 30-12-2003 16:15]

Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 17:03:17 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15830132
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 16:09 schreef fotoloog het volgende:
Dit raspaardje is ook weer nieuw leven ingeblazen
[afbeelding]

De wide 4.0FW met de super-angulon 50/4

pi_15831077
Die bestond toch al een tijdje?
the world is ours
  dinsdag 30 december 2003 @ 17:37:13 #63
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_15831229
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 17:32 schreef boozeroony het volgende:
http://www.rollei-usa.com/MF_TLR_wide.htm
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 17:46:15 #64
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15831551
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 17:32 schreef boozeroony het volgende:
Hij is ooit door Rollei ingezet als tegenoffensief op de Hasselblads en in mindere mate de Mamiya C-serie, die allebei het voordeel op de Rolleiflex hadden dat je de lens kon wisselen.

Het antwoord van Rollei bestond destijds uit de tele Rolleiflex en dus een versie met een groothoek.

Beide modellen brachten het niet tot enorme verkoopsuccessen, de televersie nog iets meer dan de groothoek.

De Rolleiflex Tele had een Sonnar 135mm als optiekje, die als nadeel had dat je voor een fatsoenlijk portretje al aan de voorzetlenzen vastzat. Ter vergelijk: mijn Mamiya C330 maakt zonder hulpmiddelen close-upjes van de ogen van het slachtoffer .
De combinatie van camera's werd destijds al te prijzig om als alternatief voor Hasselblad te kunnen dienen.
Van de twee is de Tele het meest verkocht. De oorspronkelijke groothoekversie is behoorlijk zeldzaam en waardevol in verzamelkringen.

Die op het plaatje van fotoloog is echter een volledig nieuwe (kijk voor de grap maar eens naar de drie contacten in de flitsschoen). Voor meer info gaan we met zijn allen maar eens de site van de scheppers . Vanaf dit punt even doorklikken richting de middenformaatcamera's en je komt hem vanzelf tegen.

* Vreemde uitdrogingsverschijnselen in de hoek van de speekselklieren krijgt

Even de specs doorgelezen.....

pi_15832280
Ja, okee - maar sinds augustus, dat noem ik toch 'een tijdje'.

Ondergetekende heeft overigens naast een Zeiss-Ikon Contina 1a en een Voigtländer meetzoeker een lampflitser inclusief lampjes van iemand geërfd. Eens proberen met mijn 'Mat :-)

the world is ours
pi_15832334
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 17:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ter vergelijk: mijn Mamiya C330 maakt zonder hulpmiddelen close-upjes van de ogen van het slachtoffer .

Zeg Ouwesok, hoeveel middenformaat-machines heb jij eigenlijk? Geef eens een lijstje...?
the world is ours
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 18:26:19 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15832724
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 18:12 schreef boozeroony het volgende:

[..]

Zeg Ouwesok, hoeveel middenformaat-machines heb jij eigenlijk? Geef eens een lijstje...?

Veiligheidsgordels om....
Yashica D
Yashica Mat
Yashica 24
die drie in kader van verzamel, maar er wordt ook nog wel mee gefotografeerd, gewoon omdat het zo leuk is.

Kiev60 met 50/80/120/180(vooral die laatste is )
Kiev88 met 30 ~ /45/120/250
en m'n favotuigje:
De Mamiya C330 met 80/135/180

Achteraf is het nog een kwestie van geluk geweest dat mijn ogen naast elkaar en niet onder elkaar staan

Omdat ik de laatste tijd wat weinig tijd voor de donkere kamer heb maken de middenformaatdingetjes momenteel niet overdreven veel vlieguren. Dat gaat komend voorjaar veranderen, in de eerste plaats wordt er dan gewoon tijd voor de donkere kamer gemaakt.
In de tweede plaats komt dan de Epson 4870-scanner in de winkel waarmee midden- en grootformaat gescand kan worden

Zeg ik daar grootformaat....ik heb ook nog een Cambo SC2, wordt dus genieten

Misschien komend voorjaar eens een tweeoogmeet op poten zetten (met als werktitel 'The Battle of the Twins' )

pi_15834650
Is het niet zo dat mamiya de c serie ook nog steeds produceert. Ik heb laatst zoiets op het web gelezen. Bij mamiya kan ik het zo niet vinden op de site. Ik zou namelijk best wel een nieuwe willen. Of andes is een grote beurt voor mijn cord, ik zag laatst dat de sluiterlamellen beetje vuil zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 30-12-2003 19:37]

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 19:45:55 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15834955
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 19:36 schreef Fixers het volgende:
Is het niet zo dat mamiya de c serie ook nog steeds produceert. Ik heb laatst zoiets op het web gelezen. Bij mamiya kan ik het zo niet vinden op de site. Ik zou namelijk best wel een nieuwe willen. Of andes is een grote beurt voor mijn cord, ik zag laatst dat de sluiterlamellen beetje vuil zijn.
Mamiya bouwt de C-serie helaas niet meer (of ze moeten achter mijn rug om weer begonnen zijn, een kleine blik op www.mamiya.com leert dat zulks niet het geval is).
De camera's zijn echter wat de Fransman noemt 'built like a tank' en als je een goed exemplaar te pakken hebt kun je in principe jaren vooruit. Ik heb de mijne inmiddels achttien (18) jaar en hij loopt nog net zo soepel als toen ik hem kocht (toen was ie met een jaar of zes net lekker ingelopen.. .)
pi_15837854
Het gevaar van een dubbele vraag, je krijgt maar één antwoord. Maarre een grote (schoonmaak)beurt voor een rollei, is dat zelf te doen? Ik heb wel zelf de bovenkant eraf gehaald om het matglas en de spiegels schoon te kunnen maken.

Maar het openen van het objectief/sluitermechanisme kan dat. Of moet je zoeits aan een vakman overlaten?

En nieuwe matglazen (vooral heldere) zijn er nog te koop die passen in de oude rollei's? Ik heb ze wel gezien voor de moderne middenformaat.

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 21:31:36 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15838624
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:06 schreef Fixers het volgende:
Het gevaar van een dubbele vraag, je krijgt maar één antwoord. Maarre een grote (schoonmaak)beurt voor een rollei, is dat zelf te doen? Ik heb wel zelf de bovenkant eraf gehaald om het matglas en de spiegels schoon te kunnen maken.

Maar het openen van het objectief/sluitermechanisme kan dat. Of moet je zoeits aan een vakman overlaten?

En nieuwe matglazen (vooral heldere) zijn er nog te koop die passen in de oude rollei's? Ik heb ze wel gezien voor de moderne middenformaat.

Ik ben niet bekend met de ingewanden van een Rolleiflex/cord.

Wel heb ik destijds mijn YashicaD gekocht met een ongelofeloos gore spiegel en dito matglas.
De hele zoekerkap kon middels vier schroefjes gelicht worden waarna de spiegel kon worden gereinigd, het matglas een goeie schoonmaakbeurt onderging en de algehele binnenkant ontdaan werd van het nodige stof. Daarna was de zoeker van de D weer als nieuw .

Over het demonteren van sluiters lenzen en diafragma's kan ik kort zijn: Niet Doen . Uit elkaar gaat nog wel

Als de sluiter naar behoren functioneert moet je je geen zorgen maken over hoe de lamellen eruit zien.

Mocht je toch tot revisie willen overgaan, er is in Nederland een bedrijfje dat zich speciaal op Rollei richt. Ik ben momenteel voor je aan het zoekeren . Ouwesok is de beroerdste niet maar het scheelt niet veel

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 21:39:31 #72
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15838872
En gevonden .

De vraag over het matglas is dus gelijk beantwoord, .Goedkoop .

Slurf die hele site gewoon eens door, al was het alleen maar uit kwijloverwegingen.

pi_15839045
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:39 schreef Ouwesok het volgende:
En gevonden .

De vraag over het matglas is dus gelijk beantwoord, .Goedkoop .

Slurf die hele site gewoon eens door, al was het alleen maar uit kwijloverwegingen.

Ehm heel fijn en bedankt enzo. Maarre is dit een speurtocht. Of heeft OuweSok in zijn almachtige fotowijsheid de link vergeten te vermelden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 december 2003 @ 21:50:42 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15839241
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:45 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ehm heel fijn en bedankt enzo. Maarre is dit een speurtocht. Of heeft OuweSok in zijn almachtige fotowijsheid de link vergeten te vermelden.

Deze dus

wordt al oud

pi_15869780
Helaas, ik dacht dat de sluiter van mijn rolei nog prima werkte maar bij de langere sluiterijden hapert de compur-rapid toch een beetje. Tijd dus voor een servicebeurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')