De close up lensjes waren ¤ 20.-- per stuk en het filter ¤ 15.--
Volgende op de verlanglijst: een belichtingsmeter, gewoon een eenvoudige en niet al te dure. Waar moet ik op letten en wat zijn goede?
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 05-12-2003 20:29]
Een gebruikte lichtmeter kopen is een optie, maar er kleven wel risico's aan. Je weet immers nooit wat een lichtmeter allemaal heeft meegemaakt. Vooral de modellen met een ouwerwetse naald zijn redelijk kwetsbaar. Die met een lcd-display zijn wat schokbestendiger maar ook gelijk weer een stuk duurder.
Snor voor de aardigheid de websites van o.a. Gossen eens door en stap in de boeiende wereld van de belichtingsmeter.
Wat de gebruikte exemplaren kosten weet ik niet precies, maar wellicht kun je eens op marktplaats of zo gaan zoeken.
Voor een prijsindicatie kun je ook eens naar Abro . Daar vind je de hele rij Sekonic meters.
De aanrader van Ouwesok is in dit rijtje de klassieke L398, een meter die al tientallen jaren door Sekonic geleverd wordt en thans met 160 Euri relatief goedkoop te noemen is.
Je zal zien dat er van Sekonic ook al een eenvoudig metertje voor 50 eurtjes te halen is bij Abro
quote:Ziet er niet snel uit. Je maakt me weer aan het twijfelen. Ik dacht erover volgende week naar Aken te gaan om daar een Danubia lichtmeter voor 50 Euro te halen. Weet je iets meer over de lichtmeters op de Abro-site? Mijn doel voor de lichtmeter is vooral backup tijdens fietsexpeditie's. Ik heb vorig jaar al eens last gehad van een weigerachtige lichtmeter op m'n Praktica. Dus voor de Sïberië-expeditie van volgend jaar wou ik een lichtmeter als reserve meenemen. (Naast twee Prakitca-bodies, 5 lenzen en een Canonet.)
Op zaterdag 6 december 2003 18:40 schreef Ouwesok het volgende:Een gebruikte lichtmeter kopen is een optie, maar er kleven wel risico's aan. Je weet immers nooit wat een lichtmeter allemaal heeft meegemaakt. Vooral de modellen met een ouwerwetse naald zijn redelijk kwetsbaar. Die met een lcd-display zijn wat schokbestendiger maar ook gelijk weer een stuk duurder.
(...)
Voor een prijsindicatie kun je ook eens naar Abro . Daar vind je de hele rij Sekonic meters.
De aanrader van Ouwesok is in dit rijtje de klassieke L398, een meter die al tientallen jaren door Sekonic geleverd wordt en thans met 160 Euri relatief goedkoop te noemen is.
Je zal zien dat er van Sekonic ook al een eenvoudig metertje voor 50 eurtjes te halen is bij Abro
Over 2-e hands gesproken. Ik zag laatst nog een Selenium-cel lichtmeter in Aken liggen voor 25 Euro.
Ivo
Beter is het dan om nu een nieuwe seleniummeter te kopen, dan kun je zeker 25 jaar vooruit (dingen wekken hun eigen stroom op , kun je je batterijen tenminste zinvol inzetten). Zoals bij Abro te zien ben je vanaf zo'n 50 Eur het heertje.
De eerder genoemde L398 van Sekonic is zo ongeveer de fraaiste seleniummeter die nog te koop is.
Voor een tikkie minder heb je overigens ook de Gossen Digisix, een heel klein metertje met LCD'tje. Bekijk 'm eens op hun website, daar staan al zijn collega's overigens ook. Sommige modellen gaan al decennia lang mee zoals de Lunasix3 en de Sixtino. De meeste meters hebben tegenwoordig echter wel een batterijafhankelijkheid.
Ouwesok heeft al sinds jaar en dag een Lunasix F .
Voor de tweeoog-lovers hierzo. Een goeie lichtmeter kost weliswaar een paar slordige centen. Je hebt er echter als tweeogenist voor jaren een betrouwbare partner aan (en waar vind je dat nog tegenwoordig ? )
Ik weet dat mijn grootvader een Sixtomat heeft (met zo'n gouden koordje). Maar die gebruikt ie zelf bij een van zijn 3 (kleur, z/w, dia) stokoude pentax body's met kapotte meter. Dus die mag ik niet hebben, ik kan proberen of oud-ooms (of de rest van OZ '72) er nog eentje hebben liggen.
quote:Je weet ook waar dat OZ voor staat neem ik aan
Op zaterdag 6 december 2003 23:24 schreef Fixers het volgende:
(of de rest van OZ '72)
Voor de kwaliteit van de meter maakt het op zich niet uit of je Selenium, Cadmiumsulfide (CDs) of een Siliciummeter hebt.
Die laatste is eigenlijk het beste bruikbaar wegens snel en geen last van verblinding. Een Si is echter nogal duur.
Met een ouwe lichtmeter is het altijd even uitkijken of ie niet 'lui' geworden is of andere problemen kent. Een lichtmeter met slechts een paar jaar gebruik kan een alternatief zijn, normaliter wordt een lichtmeter met gemak 30 jaar oud .
Beter is echter een nieuwe te kopen, waar je jarenlang mee vooruit kan. Koop in dat geval zoveel lichtmeter als je je kunt veroorloven
quote:De OZ '72 (Ouwe Zakken 1972) is een fotoclubbie waar een deel van mijn famielje lid van is. Mischien welbekend aan de die-hards hier.
Op zaterdag 6 december 2003 23:51 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Je weet ook waar dat OZ voor staat neem ik aan
Voor de kwaliteit van de meter maakt het op zich niet uit of je Selenium, Cadmiumsulfide (CDs) of een Siliciummeter hebt.
Die laatste is eigenlijk het beste bruikbaar wegens snel en geen last van verblinding. Een Si is echter nogal duur.Met een ouwe lichtmeter is het altijd even uitkijken of ie niet 'lui' geworden is of andere problemen kent. Een lichtmeter met slechts een paar jaar gebruik kan een alternatief zijn, normaliter wordt een lichtmeter met gemak 30 jaar oud
.
Beter is echter een nieuwe te kopen, waar je jarenlang mee vooruit kan. Koop in dat geval zoveel lichtmeter als je je kunt veroorloven
Maar wat voor type kan ik het best nemen. Wat is de bruikbare vervanging van de ingebouwde meter die ik al wel ken? (fotografeer meestal buiten, maar moet nog een eigen 'stijl' ontwikkelen.
quote:De Danubia lichtmeter die ik in Aken voor 50 Euro zag was batterijafhankelijk, dus geen selenium. Bij het bekijken van wat seleniumcelmeters zag ik trouwens dat die niet bijster gevoelig waren. bij het controleren van waardes waarbij ik in het verleden heb gefotografeerd (800 ASA, 1/15 en 1.8) was ie al lang buiten zijn bereik. Dan maar een batterijafhankelijke meter
Op zaterdag 6 december 2003 22:46 schreef Ouwesok het volgende:
Tweedehands seleniummeters moet je een beetje mee uitkijken. Vooral als de meter ouder wordt wordt het seleenelementje een tikkie minder betrouwbaar.Beter is het dan om nu een nieuwe seleniummeter te kopen, dan kun je zeker 25 jaar vooruit (dingen wekken hun eigen stroom op
, kun je je batterijen tenminste zinvol inzetten). Zoals bij Abro te zien ben je vanaf zo'n 50 Eur het heertje.
De eerder genoemde L398 van Sekonic is zo ongeveer de fraaiste seleniummeter die nog te koop is.
Voor een tikkie minder heb je overigens ook de Gossen Digisix, een heel klein metertje met LCD'tje. Bekijk 'm eens op hun website, daar staan al zijn collega's overigens ook. Sommige modellen gaan al decennia lang mee zoals de Lunasix3 en de Sixtino. De meeste meters hebben tegenwoordig echter wel een batterijafhankelijkheid.
Ivo
quote:Deels inspiratie geweest voor m'n nick
Op zondag 7 december 2003 00:15 schreef Fixers het volgende:[..]
De OZ '72 (Ouwe Zakken 1972) is een fotoclubbie waar een deel van mijn famielje lid van is. Mischien welbekend aan de die-hards hier.
quote:Helemaal afhankelijk van je budget.
Maar wat voor type kan ik het best nemen. Wat is de bruikbare vervanging van de ingebouwde meter die ik al wel ken? (fotografeer meestal buiten, maar moet nog een eigen 'stijl' ontwikkelen.
Heb je bijvoorbeeld die 160 Eur te verspijkeren, neem dan die L398 van Sekonic. Of je neemt de Digisix van Gossen
Heb je bij wijze van een slordige 225 stuks EUR te verbrassen, denk dan aan een Sixtomat Flash waarmee je zowel daglicht als flitslicht meet.
Koop je een goedkope lichtmeter, dan loop je kans dat je 'eruit groeit' oftewel dat jij meer wilt dan je meter kan bieden,
Koop zo'n ding echter altijd voor de lange termijn, een lichtmeter overleeft elke cameraset en hoe beter je op het ding ingespeeld bent hoe lekkerder je fotografeert .
Als je gaat trekken, is een kleinere lichtmeter handig. Ik heb zelf een Sekonic L358, maar die is voor op straat tijdens de vakantie aan de grote kant. Gossen sixtomat flash is lekker klein en biedt veel waar voor zijn geld. Die andere (digisix) is ook prima. Beide zijn o.m. door Focus goed getest.
Batterij-afhankelijkheid valt wel mee: ze gaan lang mee met de batterij en je hebt toch altijd wel wat plek voor een klein batterijtje (die je overigens ook uit de verpakking kunt halen.. scheelt ruimte ) ...
Geeft gelijk een indicatie van wat een lichtmeter meerdehands kost (nieuw is de Lunasix nogal aan de prijs)
edit: en nog een andere lichtmeter
Zoek de kolommetjes maar eens door op "licht"
Heb dus de Gossen Digisix aangeschaft. Weinig bijzonder maar doet alles wat ik nodig heb (en hij meet de temperatuur!). Lekker klein en dat extra baterijtje dat kan wel in de tas mee (hij gaat namelijk nooit uit).
De verkoopster vond 'm overigens erg schattig.
Beste mensen, het is een lange tijd geweest dat ik hierin heb gepost.
De reden is dat ik sinds enige dagen een heuse 6x6 RolleiFlex te leen heb gekregen, om mee te mogen experimenten op een wintercircus.
Zover ik weet is dat een volledig handmatige camera. Ik wil best de serial geven van het prachtig stukje techniek, als jullie me zeggen welke cijfercode ik moet noemen omdat ik er meerdere erop zie staan.
Wat ik wel kan vertellen is dat het een TLR is met een xenar lens met een lichtsterkte van 2,8. Op de voorzijde is er een M/X schakelaar, met een X-contact, ontspanner en een zelfontspanner. Op de rechterzijde enkel een slinger op 'door de winden' met teller.
Op de linker zijde is de draaiknop* om scherp te stellen met daarin een een kleinere draaiknop om de asa in te stellen van 8 tot maximaal 160 asa. Ook kan ik daarmee de waarden Pan, Col gloeilamp, Col zonnetje en Ortho selecteren. Rondom de draaiknop* kun je aflezen wat kennelijk de scherpte diepte moet zijn. (van 1 t/m oneindig, op het chasis een schaal van 22 t/m 22 met 2,8 als nul punt in het centrum).
Onder de scherpsteller een kleiner draaiknop voor een van de 120 spoel binnenin. Rechtsboven de scherpstellen een draaiknop met de waarden van 1 tot en met 36.
Hier zijn mijn nerderige vragen:
Hoe weet ik zeker dat deze camera wel of geen electroica / batterijtje heeft? Met andere woorden: dat er stiekum geen lichtmeter heeft of zo iets?
Wat is de functie van het instellen van de lichtgevoeligheid?
Wat is het nut van het instellen van de Ortho, Pan, Col. gloeilamp en zonnetje?
Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?
Heeft de M/X schakelaar nog andere bedoeling dan alleen het wel of niet gebruik van een flitser?
Hoezo kan ik net zoals bij de ontspanner (vd sluiter) ook dat 'wipje' omdraaien? (bij de ontsluiter kan ik ermee voorkomen dat ik per ongeluk afdruk)
Wat betekenen de afkortingen(?) bovenop de rand vooraan DBP en DBGM?
Hoe gebruik ik nu precies die 2 lensjes, die ik ook nog kan bewegen als ik door het matglas heen kan kijken? (bij wijze van spreken)
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
Last but not least:
Heeft men ook vooral praktische tips voor mij die hiermee zn eerste schreden in het 6x6-formaat maakt?
Alvast hartelijk dank voor de hulp en ook zalige feestdagen toegewenst...
quote:De meeste Rolleiflexen hebben geen lichtmeter. Lichtmeters zitten alleen in de nieuwere Rolleiflexen zoals de 2,8GX
Op maandag 22 december 2003 22:35 schreef Snailer het volgende:
Hier zijn mijn nerderige vragen:
Hoe weet ik zeker dat deze camera wel of geen electroica / batterijtje heeft? Met andere woorden: dat er stiekum geen lichtmeter heeft of zo iets?
quote:Die instellingen dienen als geheugensteuntje. Ortho en Pan zijn twee vormen van zwartwitfilm waarvan de Ortho alleen nog bij documentfilms voorkomt. Col is voor kleurenfilm, het zonnetje voor daglichtfilm en het lampje voor kunstlichtfilm. Instellen heeft geen invloed op de werking van de camera
Wat is de functie van het instellen van de lichtgevoeligheid?
Wat is het nut van het instellen van de Ortho, Pan, Col. gloeilamp en zonnetje?
quote:Die kan ik zo snel even niet thuisbrengen
Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?
quote:De M stand heeft een voorontsteking van 16,5 milliseconden en dient voor ouwerwetse flitslampen die een aangloeitijd hadden van.....
Heeft de M/X schakelaar nog andere bedoeling dan alleen het wel of niet gebruik van een flitser?
quote:
Hoezo kan ik net zoals bij de ontspanner (vd sluiter) ook dat 'wipje' omdraaien? (bij de ontsluiter kan ik ermee voorkomen dat ik per ongeluk afdruk)
quote:De exacte inhoud van deze afkortingen ken ik niet, maar ze staan je fotografeergenot geenszins in de weg.
Wat betekenen de afkortingen(?) bovenop de rand vooraan DBP en DBGM?
quote:De ene is een loep waardoor je met geopende lichtkap nauwkeurig kunt scherpstellen.
Hoe gebruik ik nu precies die 2 lensjes, die ik ook nog kan bewegen als ik door het matglas heen kan kijken? (bij wijze van spreken)
quote:Even niet bekend (detailfoto ?). Het begrip autowinder bestond in de hoogtijdagen van de Rolleiflex niet. Moet er ook niet aan denken dat je zo'n zware Duitse diesel onderaan je tweeoog hangt
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
quote:Kijkt eens in de topiclist, daar staan er wel een aantal
Last but not least:
Heeft men ook vooral praktische tips voor mij die hiermee zn eerste schreden in het 6x6-formaat maakt?
quote:Graag gedaan, en die feestdagen sla ik me wel doorheen
Alvast hartelijk dank voor de hulp en ook zalige feestdagen toegewenst...
quote:Heeft dat niet te maken met de verschillende statief-schroef maten. Deze waren vroeger namelijk groter. In mijn Rollei is er een versmalring ingedraaid.
Op maandag 22 december 2003 22:35 schreef Snailer het volgende:
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
Ter verduidelijking:
Op de linkerzijde, waarop ook dus de scherpsteldraaiknop is, zit er op de linkerbovenzijde, richting de achterwand, een draaiknop.
Pas als de camera is geopend, kan men deze eruit trekken (niet helemaal) waarmee men het volgeshoten 120-rolletje eruit kan halen.
Deze zelfde knop, kan men bij mijn weten niet worden rondgedraaid.
(daar kwam ik net achter). Wel kan men op die knop drukken. Hiermee 'klikt' men een dunnere metalen ring onder deze knop, met daarop een rode keurige punt, 1 tel verder. Wat dus kennelijk dient als een aanwijzer voor de schaal eronder wat van 1 tot en met 40 gaat, met sprongen van 5. (waarden: 1,5,10,15,20,25,30,35)
Wat is de functie en het nut van deze knop?
Twee nieuwe vrage wat ik heb over deze camera:
Binnen in de ruimte ten behoeve van de opwindspoel, is er een dunne metalen (zilverkleur) spoel te vinden met aan één kant een tandwieltje. (aan de linkerkant van de camera). Wat is daar de functie van?
Op de achterwand zie ik verschillende waarden staan, wat me de indruk geeft dat ik verschillende films kan gebruiken.
(oa 6x6 cm en 24x36 mm). Kunnen er nog meer verschillende types film erin? En hoe gebruik ik eventueel een normaal 36mm filmrolletje?
quote:De gewraakte knop is gewoon een knop die zoals je zelf al aangaf dient om de filmspoel los te kunnen halen.
Op dinsdag 23 december 2003 00:01 schreef Snailer het volgende:
"Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?"Ter verduidelijking:
Op de linkerzijde, waarop ook dus de scherpsteldraaiknop is, zit er op de linkerbovenzijde, richting de achterwand, een draaiknop.
Pas als de camera is geopend, kan men deze eruit trekken (niet helemaal) waarmee men het volgeshoten 120-rolletje eruit kan halen.
Deze zelfde knop, kan men bij mijn weten niet worden rondgedraaid.
(daar kwam ik net achter). Wel kan men op die knop drukken. Hiermee 'klikt' men een dunnere metalen ring onder deze knop, met daarop een rode keurige punt, 1 tel verder. Wat dus kennelijk dient als een aanwijzer voor de schaal eronder wat van 1 tot en met 40 gaat, met sprongen van 5. (waarden: 1,5,10,15,20,25,30,35)
Wat is de functie en het nut van deze knop?
quote:Die rol loopt over de film en drijft de opnameteller aan
Twee nieuwe vrage wat ik heb over deze camera:
Binnen in de ruimte ten behoeve van de opwindspoel, is er een dunne metalen (zilverkleur) spoel te vinden met aan één kant een tandwieltje. (aan de linkerkant van de camera). Wat is daar de functie van?
quote:Bij Rollei ben je een adaptersetje nodig voor het gebruik van kleinbeeldfilm, de Rolleikin. Overigens is de lens geoptimaliseerd voor middenformaat, waardoor de prestaties op kleinbeeld tegen kunnen vallen.
Op de achterwand zie ik verschillende waarden staan, wat me de indruk geeft dat ik verschillende films kan gebruiken.
(oa 6x6 cm en 24x36 mm). Kunnen er nog meer verschillende types film erin? En hoe gebruik ik eventueel een normaal 36mm filmrolletje?
Ter controle en ook als naslag werk voor toekomstige gebruikers: wat is de correcte wijze?
Volle/nieuwe 120-flimrol onder in. Papierstrip tusen de 1e paar rolletjes door, over de 2e heen, over de lens heen, over de 3e rol heen, papier strip dan door de streep van de lege 120-rol heen, en circa 1 keer strak rond draaien voordat de camera dicht gaat?
Wat moet je dan nog doen om ervoor te zorgen de je de 1e foto kunt maken?
Bijkomstige vraag: kun je de film vooruit en/of terugspoelen?
Zo ja, hoe?
Technische vraagje: hoe noem je die metalen rolletjes waar je de film over of doorheen spant?
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 23-12-2003 15:54]
Bij alle andere camera's moet je de film niet tussen geleiders (zo heten die metalen rollen) door leiden, maar over de geleiders leggen. Als ie op de bovenste spoel(de take-up) vastzit, neem je de slinger ter hand en draait voorzichtig en houdt de film in de gaten.
Op een goed moment zie je op de schutstrook een tweetal pijlen. Die zet je tegenover de markeringen die je langs de filmbaan ziet staan (meestal twee rooie stippen)
Vanaf nu is het voor zowel de Rollei met laadautomaat als alle andere tweeogen met slinger hetzelfde verhaal, slingeren tot ie stopt.
Nu maakt het verschil of je een Rollei of Yashica of Seagull hebt of een Mamiya C. Bij die laatste kun je direct fotograferen, bij de andere classics draai je de slinger achteruit en spant op die manier de sluiter.
Transport is dus op een Rollei-achtige een draai naar voren tot aanslag en een draai naar achteren. Mamiya vergt alleen een draai vooruit.
Draai de slinger met beleid, maak er geen krachtsport van.
Terugspoelen doe je niet op een 6*6-camera, alleen maar vooruit draaien. Na opname twaalf kun je ongehinderd doorslingeren tot je de film los voelt komen. De film zit nu op de take-up, en daar kun je hem uithalen en middels het gomstrookje dichtplakken (proef de zoete smaak van de gom het middenformaat).
De onderste spoel is nu leeg en wordt naar boven verhozen en begint een nieuwe carriere als take-up .
Ik kan wel uren doorOH'en over tweeogen
Hoe weet ik of ik dan een laadautomaat hebt?
Wat is uberhaubt een laadautomaat?
By the way: Ik heb een filter met schroefdraad*, lensvatting is bajonet. (*maatje 43mm). Ik kan hem min of meer erop schroeven, maar wil ook niets forceren/kapot maken. Mag en/of kan dit?
Rolleiflexen (en Yashica tweeogen) hebben een bajonetvatting voor filters. Schroeffilters moet je er niet op willen zetten.
Schade aan de bajonetvatting zal niet optreden, die is veel robuuster dan een draadvatting, het filter kan van de excercitie wel schade oplopen.
Op fotograficabeurzen worden nog massa's bajonetfilters en voorzetlenzen verkocht.
Ik zei dat ik dat liever probeerde te vermijden,
omdat denk ik het voor me zelf onnodig moeilijk maakt.
(camera, lichtmeter die een beetje afwijkt, en dan nog een correctie in verband met de flitser).
Of overdrijf ik, en is het makkelijker dan het lijkt?
Anyway, toen ik hem vertelde dat ik een rolleiflex had en als ik ging flitsen het meer dan bedoeld is als een invul-flits, vertelde hij glimlachtend dat dit wel een voordeel was. Omdat ik dan kan flitsen met elke sluitertijd die ik wilde gebruiken. Dit omdat ik als ik het me goed herinner een centraal-sluiter hebt.
Voorts vertelde hij mij een truckje wat ik moest doen als ik gebruikt wilde maken van een (invul-)flits. Helaas ging de meeste info grotendeels m'n andere oor weer uit.
een fenomeen die wijd bekend is
Wie kan mij een lekentaal me vertellen wat ik moet doen als ik gebruik wil maken van een invulfits en een gewone flits, in combinatie met een centraalsluiter, een lichtmeter en een flitser die niet anders doet dan één stomme flits afgeven?
flitser is een: Metz Meccablitz 40 CT1. Ik heb ook een Afgatronic 261B.
Invulflitsen:
Je kunt inderdaad met elke centraalsluiter op elke tijd flitsen .
Invullen gaat bijvoorbeeld als volgt:
Als het werkdiafragma van je automaatstand van je flitser 5,6 is, neem je als werkdiafragma 8 of 11, en meet daar de bijbehorende sluitertijd bij. De flitser doet gewoon op de automaatstand mee en zorgt dat schaduwen in de voorgrond nooit verder dan twee stoppen onder de gemeten waarde zitten. sim-pel .
Hele goeie diensten bewijst de invulflits wanneer je buiten bijvoorbeeld mensen fotografeert in van dat knetterharde licht. Alle slagschaduwen verdijnen als sneeuw voor de zon.
Dit zinnetje begrijp ik niet helemaal:
"werkdiafragma van je automaatstand van je flitser"
Is die ouwe Metz een (half-)automaat?
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 27-12-2003 13:23]
quote:Heeft ie niet een A-stand en zo'n oogje aan de voorkant
Op zaterdag 27 december 2003 13:16 schreef Snailer het volgende:
Wat je me probeert te vertellen is;
als ik aan de hand van het tabeltje op de flitser ivm de afstand naar het onderwerp toe, een diafragma van 5,6 moet gebruiken, ik eigenlijk mijn Rolleiflex op f11 moet instellen? (dus 2 stops hoger?)Dit zinnetje begrijp ik niet helemaal:
"werkdiafragma van je automaatstand van je flitser"Is die ouwe Metz een (half-)automaat?
Mocht ie dat niet hebben, dan kun je ook met het tabelletje werken en een werkdiafragma aanhouden dat een of twee stoppen kleiner is.
De beste manier om het uit te vinden (en uit te vinden of je het praktisch/mooi vind of niet) is door er gewoon een filmpke tegenaan te gooien en het eens te proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |