abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:02:34 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1026858
In het NRC een interessant stuk over deze materie. Professor Rolf Loeber gaf vanuit Amerika leiding aan een omvangrijk onderzoek naar ernstige jeugdcriminaliteit in Nederland. Over het raadsel van de toename van criminaliteit.

http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/992433491584.html

quote:
Vraag: Maar is het niet belangrijker om te weten hoe crimineel gedrag wordt veroorzaakt? Dan weet je ook waaraan je geld kunt besteden.

,,Het is absoluut even belangrijk. Maar de beste evaluatie-studies laten dan ook zien dat een programma werkt omdát het iets verandert. En dat `iets', dat kan dan heel goed een oorzaak van criminaliteit zijn.''

In het rapport worden wel tal van factoren genoemd die van invloed kunnen zijn. Dat varieert: een moeilijk temperament hebben, hyperactief of van het mannelijk geslacht zijn; een rokende moeder of een depressieve moeder hebben. Grillige opvoedingsgewoontes van de ouders kunnen van invloed zijn, maar ook ouders die altijd zwaar straffen zijn een risicofactor. De risico's buiten het gezin zijn ook talrijk: geweld op televisie, wonen in een achterstandsbuurt, een slechte school, bijvoorbeeld.

Vraag: In Nederland is het de laatste tijd weer de vraag of etniciteit ook een rol speelt.

,,Ah, de Marokkaanse jongens van jullie politiechef Vogelzang. Ik denk dat het averechts werkt om een groep zo te identificeren. Vergeet niet dat 40 procent van de jongens die in Nederland opgesloten zitten, nog altijd Nederlands zijn. Verhoogde criminaliteit zie je ook alleen in bepáálde minderheidsgroepen. Marokkanen horen daarbij en Antillianen ook. Maar de criminaliteitscijfers van hindoestanen bijvoorbeeld, zijn juist lager dan die van Nederlanders.

Vraag: Is het dan een risicofactor, Marokkaan te zijn?
,,Nee, niet dat op zichzelf. Wel zie je dat Marokkanen vaker in sociaal-economische achterstandssituaties leven waar veel risicofactoren aanwezig zijn. Heel belangrijk is de vraag of in een wijk al normen en waarden aanwezig zijn. Zoniet, dan zal dat een slechte invloed hebben op allochtonen én autochtonen.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:22:08 #2
10188 links234
pi_1027026
Ik had eigenlijk wel wat reacties verwacht.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:24:13 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1027041
Ik vind het wel een okee stuk, beter dan dat hyperventilerende anti-allochtoon gereutel wat je de laatste tijd zo vaak hoort. Kwestie van objectief, onbevooroordeeld naar de wereld kijken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:26:58 #4
10188 links234
pi_1027064
Grappig trouwens dat de criminaliteitscijfers van hindoestanen lager zijn dan die van nederlanders.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:28:58 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1027074
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:26 schreef links234 het volgende:
Grappig trouwens dat de criminaliteitscijfers van hindoestanen lager zijn dan die van nederlanders.
Hindoeïsme hè? Hogere religie.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:31:19 #6
10090 waspman
life is sweet
pi_1027086
quote:
Vergeet niet dat 40 procent van de jongens die in Nederland opgesloten zitten, nog altijd Nederlands zijn.
ik vind dit een beetje vreemde zin.. zo van: 'nee het is allemaal niet zo erg, kijk maar: nog steeds 40% van de gevangenen is Nederlands'...

Hij doet net alsof 40% nog best veel is, maar het is natuurlijk heel erg weinig...

maarja, misschien lees ik het wel verkeerd

pi_1027092
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:28 schreef Ringo het volgende:
Hindoeïsme hè? Hogere religie.
Erhm, FYI, de meeste Hindoestanen zijn Moslim
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:33:40 #8
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_1027102
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:31 schreef waspman het volgende:

[..]

ik vind dit een beetje vreemde zin.. zo van: 'nee het is allemaal niet zo erg, kijk maar: nog steeds 40% van de gevangenen is Nederlands'...

Hij doet net alsof 40% nog best veel is, maar het is natuurlijk heel erg weinig...

maarja, misschien lees ik het wel verkeerd

ik vind 40% niet zo weinig eigenlijk...
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:34:37 #9
10188 links234
pi_1027112
quote:

misschien lees ik het wel verkeerd

Ik denk het wel. Jij bent uiteraard niet zo slim als die professor.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:35:40 #10
10090 waspman
life is sweet
pi_1027121
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:34 schreef links234 het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Jij bent uiteraard niet zo slim als die professor.

ok, dus hij vond het ook verontrustend dat slechts 40% van de gevangenen Nederlands is??
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:36:08 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_1027124
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:02 schreef links234 het volgende:
Vraag: Is het dan een risicofactor, Marokkaan te zijn?
,,Nee, niet dat op zichzelf. Wel zie je dat Marokkanen vaker in sociaal-economische achterstandssituaties leven waar veel risicofactoren aanwezig zijn. Heel belangrijk is de vraag of in een wijk al normen en waarden aanwezig zijn. Zoniet, dan zal dat een slechte invloed hebben op allochtonen én autochtonen.
Die wijken zijn onstaan omdat er onder invloed van de gezinshereniging veel te veel allochtonen ineens naar Nederland zijn gekomen. Daar is indertijd al voor gewaarschuwd, en we weten wie de politiek verantwoordelijke waren, maar er is niets mee gedaan.

In de jaren 80 heeft de politiek de zaak lekker door laten sudderen, af en toe opgeschrikt door een verkiezingswinst van de Centrum Partij in zo een achterstandswijk.

Dat er onder achterstandswijk bewoners veel meer criminalitiet voorkomt dan onder andere bevolkingsgroepen, daarvoor hoef je maar terug te kijken naar de periode van vóór de allochtonen instroom. Toen kwamen uit die wijken ook meer criminelen (autochtoon)

De vraag is echter hoe dit opgelost kan worden. Hoe stop je de verloedering van die wijken???

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:36:51 #12
10188 links234
pi_1027131
quote:
Als 40% van iets weinig is, dan is 60% van iets niet vreselijk veel meer.

Dan begrijp ik al je post over al die criminele allochtonen niet zo, eigenlijk.

woensdag 13 juni 2001 @ 17:39:03 #13
10090 waspman
life is sweet
pi_1027153
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:36 schreef links234 het volgende:

[..]

ja het verschil tussen 40 en 60 is misschien niet groot... maar die 60% komt slechts uit een klein percentage van de mensen die in Nederland wonen... die 40% komt van de rest....

dus een hele kleine minderheid zorgt voor meer gevangen dan de meerderheid, snappie??

pi_1027163
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:36 schreef links234 het volgende:

[..]

40% van de gevangenen is van een bevolkingsgroep van 14 miljoen.
60% van de gevangenen is van een bevolkingsgroep van 2 miljoen.

Ongeveer dan. Maar in ieder geval is het verschil redelijk groot dus. Maar dat is niets nieuws.

O+. Ripley. O+.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:41:15 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1027171
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:39 schreef waspman het volgende:
dus een hele kleine minderheid zorgt voor meer gevangen dan de meerderheid, snappie??
En als je het artikel goed had gelezen, had je nu geweten dat ondanks misleidende cijfers, criminaliteit niet zo heel veel met afkomst te maken heeft, maar dat er andere, veel belangrijkere factoren in het spel zijn.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:42:27 #16
10188 links234
pi_1027174
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:35 schreef waspman het volgende:

[..]

ok, dus hij vond het ook verontrustend dat slechts 40% van de gevangenen Nederlands is??

Nou, aangezien 40% nederlands is, is de rest dus verdeeld over niet nederlanders/allochtonen.

Dat betekent dat je misschien wel kunt zeggen dat bijvoorbeeld Antillianen de helft uitmaken van de gevangenisbevolking, maar dan houdt dat in dat de overgebleven 10% verdeeld moet worden over andere nationaliteiten (engelsen, marokkanen, turken, etc).

Wat je dus zou kunnen concluderen is dat door die 40% de groep nederlanders dus de grootste groep is.

woensdag 13 juni 2001 @ 17:43:11 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_1027179
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:26 schreef links234 het volgende:
Misschien is het hindoïsme een vriendelijkere godsdienst dan de Islam of het christelijke geloof ?.

Laten we alle moslims en christenen omvormen tot aanhangers van het hindoe geloof.

woensdag 13 juni 2001 @ 17:45:48 #18
10188 links234
pi_1027190
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:43 schreef R@b het volgende:

[..]

Misschien is het hindoïsme een vriendelijkere godsdienst dan de Islam of het christelijke geloof ?.

Laten we alle moslims en christenen omvormen tot aanhangers van het hindoe geloof.

Vergeet de politieagenten dan geen tulbanden te geven.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:46:35 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1027197
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:43 schreef R@b het volgende:
Het is wel een erg tolerant geloof, ja. Maar ja wat wil je, met 1000en godheden die in weet-ik-veel hoeveel gedaantes vereerd worden. Dan kijk je niet op een geloofje meer of minder.

Maar goed, ook hindoes voeren oorlogen, en niet zo'n weinig ook. De mens is overal hetzelfde.

woensdag 13 juni 2001 @ 17:46:42 #20
10090 waspman
life is sweet
pi_1027199
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:42 schreef links234 het volgende:

[..]

Nou, aangezien 40% nederlands is, is de rest dus verdeeld over niet nederlanders/allochtonen.

Dat betekent dat je misschien wel kunt zeggen dat bijvoorbeeld Antillianen de helft uitmaken van de gevangenisbevolking, maar dan houdt dat in dat de overgebleven 10% verdeeld moet worden over andere nationaliteiten (engelsen, marokkanen, turken, etc).

Wat je dus zou kunnen concluderen is dat door die 40% de groep nederlanders dus de grootste groep is.

daarin heb je gelijk... maar de Nederlanders zijn uiteraard ook (met grote afstand gelukkig nog) de grootste groep die in Nederland woont

en ik vind het beter om de gevangenen op te delen in Nederlanders en Niet-Nederlands... we zijn tenslotte nog altijd in Nederland..

pi_1027207
quote:

Wat frappanter is... 60% van de criminelen komen dus uit minderheidsgroeperingen.

Hmm, 15 miljoen Nederlanders.. laten er daarvan (ik neem het even heel ruim) 3 miljoen (al dan niet gekleurd) allochtoon zijn.

Trek zelf je conclusies (of niet)

woensdag 13 juni 2001 @ 17:48:30 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_1027209
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:42 schreef links234 het volgende:

Marokkanen vormen de grootste allochtonen groep. Relatief gezien helemaal.

Absoluut gezien vormen autochtone Nederlanders de grootste groep.

Nog beter is om de gevangenen onder te verdelen in junks en niet-junks. Dan pas blijkt hoeveel mensen er vanwege een drugsprobleem gevangen zitten.

woensdag 13 juni 2001 @ 17:49:29 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1027222
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:46 schreef waspman het volgende:
en ik vind het beter om de gevangenen op te delen in Nederlanders en Niet-Nederlands... we zijn tenslotte nog altijd in Nederland..
Ik vind het beter om inwoners van Nederland op te delen in crimineel en niet-crimineel.
pi_1027224
Hoeveel hindoes zouden er in Nederland wonen?
O+. Ripley. O+.
  woensdag 13 juni 2001 @ 17:50:19 #25
10188 links234
pi_1027228
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 17:46 schreef waspman het volgende:

[..]

daarin heb je gelijk... maar de Nederlanders zijn uiteraard ook (met groote afstand gelukkig nog) de grootste groep die in Nederland woont

1. Nederlanders zijn ook de rijkste groep.

2. Hoezo? Je wilt toch zo gedetailleerd mogelijke cijfers krijgen. Anders kun je de scheidslijn wel heel arbitrair gaan leggen: Inwoners van het westelijk halfrond zijn minder crimineel dan die van het oostelijk. Ja, zo lust ik ze ook wel.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')