een schuldenaar heeft 2 part-time banen bij verschillende werkgevers. wat is in dat geval de haalbaarheid van loonbeslag voor de schuldeiser? geldt de limiet tot 90% van de belastingvrije voet voor het totaal van die inkomsten, of moet deze limiet bij beide werkgevers gehandhaafd worden?
Wat ik mij kan herinneren van het nakijken laatst houd degene die last heeft van dat beslag maar 90% over van de bijstandsnorm, plus een beetje. Indien dit inkomen verdiend wordt bij twee werkgevers dan wordt naar verhouding van het loon bij alletwee beslag gelegd (heb jij 600 en 400 euro netto, terwijl je maar 500 beslag vrij hebt, dan hou je van elk de helft over, dan ligt er dus 300 beslag op het loon van de werkgever van 600, en 200 beslag op de werkgever van 400)
Als ik het goed begrijp zeg je hier dus dat de schuldeiser bij 1 persoon tweemaal beslag mag leggen. Dit mag naar mijn idee niet.
De schuldeiser telt de inkomsten uit beide banen bij elkaar op, en legt dan beslag bij een van de werkgevers, dus niet bij allebei.
Voor het berekenen van de beslagvrije voet neemt hij 90% van de bijstandsnorm voor alleenstaanden, alleenstaande ouders of gezinnen (afhankelijk van de leefsituatie), en vermeerdert dit met de aanvullende ziekenfondspremie en een klein gedeelte van de woonlasten. Het gedeelte van het inkomen dat boven dit bedrag uitstijgt is vatbaar voor beslag, de rest niet.
Maar nogmaals: er wordt maar bij 1 werkgever beslag gelegd.
quote:je hebt het goed begrepen, wat mij bijstond was inderdaad dat wanneer je meer dan 1 werkgever had het beslag naar ratio van inkomen bij beide werkgevers kwam te liggen. Maar ik zal het nakijken, wil het weten nu ook
Op donderdag 27 november 2003 11:38 schreef Trinity77 het volgende:
Als ik het goed begrijp zeg je hier dus dat de schuldeiser bij 1 persoon tweemaal beslag mag leggen. Dit mag naar mijn idee niet.
De schuldeiser telt de inkomsten uit beide banen bij elkaar op, en legt dan beslag bij een van de werkgevers, dus niet bij allebei.
Voor het berekenen van de beslagvrije voet neemt hij 90% van de bijstandsnorm voor alleenstaanden, alleenstaande ouders of gezinnen (afhankelijk van de leefsituatie), en vermeerdert dit met de aanvullende ziekenfondspremie en een klein gedeelte van de woonlasten. Het gedeelte van het inkomen dat boven dit bedrag uitstijgt is vatbaar voor beslag, de rest niet.
Maar nogmaals: er wordt maar bij 1 werkgever beslag gelegd.
[Dit bericht is gewijzigd door frederik op 27-11-2003 21:02]
quote:anders ik wel
Op donderdag 27 november 2003 21:00 schreef frederik het volgende:[..]
je hebt het goed begrepen, wat mij bijstond was inderdaad dat wanneer je meer dan 1 werkgever had het beslag naar ratio van inkomen bij beide werkgevers kwam te liggen. Maar ik zal het nakijken, wil het weten nu ook
Loonbeslag kan dus wel degelijk op meerdere werkgevers rusten, en de beslagvrije voet wordt naar ratio van de betalingen verdeeld.
edit: het citaat betreft onderdeel 2 uit dat artikel
quote:Hier kan ik je niet mee van dienst zijn, ik weet het ook niet.De schuldenaar zelf is misschien de eerste om het aan te vragen (maar of die het braaf opgeeft is een tweede vraag), de belasting zal het ook wel weten (tenzij het zwart werk is). Dan is de vraag alleen of de belastingdienst die info ook geeft, al dan niet aan een deurwaarder.
Op donderdag 27 november 2003 21:13 schreef Alicey het volgende:[..]
anders ik wel
in welke registers is overigens te vinden waar een schuldenaar werkt?
quote:ik neem toch aan dat deurwaarders het of kunnen opsporen, of de nodige dwangmiddelen hebben om er achter te komen. ben benieuwd of iemand het weet
Op donderdag 27 november 2003 21:32 schreef frederik het volgende:[..]
Hier kan ik je niet mee van dienst zijn, ik weet het ook niet.De schuldenaar zelf is misschien de eerste om het aan te vragen (maar of die het braaf opgeeft is een tweede vraag), de belasting zal het ook wel weten (tenzij het zwart werk is). Dan is de vraag alleen of de belastingdienst die info ook geeft, al dan niet aan een deurwaarder.
De schuldenaar moet dus opgeven aan de deurwaarder welke inkomsten die heeft, en vermoed de deurwaarder dat er nog meer verdient wordt dan kan die de betalers zelf aanschrijven voor inlichtingen. Bij zijn onderzoek kan die gebruik maken van het sofinummer waarmee de schuldenaar bekend staat bij instanties
quote:kan een deurwaarder dit echter ook verifieren bij bijvoorbeeld de fiscus? in het bijzondere geval waarin de betalers trachten te frauderen, is er neem ik aan wel een regeling waarmee een deurwaarder dit kan controleren?
Op donderdag 27 november 2003 22:04 schreef frederik het volgende:De schuldenaar moet dus opgeven aan de deurwaarder welke inkomsten die heeft, en vermoed de deurwaarder dat er nog meer verdient wordt dan kan die de betalers zelf aanschrijven voor inlichtingen. Bij zijn onderzoek kan die gebruik maken van het sofinummer waarmee de schuldenaar bekend staat bij instanties
quote:Puur als gok, geen onderbouwing, maar als er bv zwart opgepast wordt als oppas vader of moeder, welke instantie weet dan dat je voor dat oppassen een lapje van 10 euro in de handen hebt gekregen van die lieve buurman/buurvrouw (of nog leuker, dat je een beloning anders dan geld hebt gehad). Dit soort fraude opsporen is denk ik meer het toevallig tegenkomen van aanwijzingen van die fraude
Op donderdag 27 november 2003 22:12 schreef Alicey het volgende:[..]
kan een deurwaarder dit echter ook verifieren bij bijvoorbeeld de fiscus? in het bijzondere geval waarin de betalers trachten te frauderen, is er neem ik aan wel een regeling waarmee een deurwaarder dit kan controleren?
Het is mogelijk meerdere beslagen te leggen. Het gaat hierbij niet alleen om loonbeslagen maar ook om bankbeslagen en beslagen op al jouw crediteuren. De hoogte van de som die jij overhoudt is 90% van de uitkering waar je recht op hebt, dit heet beslag vrije voet.
Het verstrekken van de juiste inkomens gegevens door jou van jou (en je partner) levert je geld op. De deurwaarder halveert meestal de beslagvrije voet omdat jij hem bedrogen hebt, als je er over gelogen hebt.
Regelingen treffen zijn altijd beter dan beslagen!
quote:beslagen op crediteuren. ze gaan dus zelf alles betalen voor me?
Op donderdag 25 december 2003 09:26 schreef snabbi het volgende:Het is mogelijk meerdere beslagen te leggen. Het gaat hierbij niet alleen om loonbeslagen maar ook om bankbeslagen en beslagen op al jouw crediteuren.
quote:Zeer zeker. Het is echter handig te weten wat er kan gebeuren wanneer het treffen van een regeling om wat voor reden dan ook mislukt
Regelingen treffen zijn altijd beter dan beslagen!
Nothing is safe
quote:als ze zelf gaan opdraaien voor de incasso-kosten bij dubieuze debiteuren is het mij best
Op vrijdag 26 december 2003 11:01 schreef snabbi het volgende:
mja uhm wat ik bedoel is dus op je debiteuren. Stel je hebt een bedrijf en je hebt goederen geleverd aan een ander bedrijf maar je hebt nog geen gelden ontvangen. De deurwaarder kan beslag leggen bij dit andere bedrijf voor de nog openstaande tegoeden.Nothing is safe
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |