Gaan er nog mensen naar Saus?
quote:
Saus: een geweldig stel gastmuzikanten!
Over een paar maanden is het zover: op 9 februari start in de Schouwburg in Cuijck Rowwen Hèze's nieuwe theatertour: 'Saus' oftewel 'Welcome to the Saus'. Een voorstelling die je zeker niet mag missen!
De voorbereidingen voor Saus zijn in volle gang. Op twee plaatsen in Limburg wordt al weken stevig geoefend. Ook de kaartverkoop gaat hard. Al heel wat theaters zijn uitverkocht. In onze Agenda kun je lezen waar je nog voor plaatsen terecht kunt.
Gastmuzikanten
Rowwen Hèze laat zich in Saus begeleiden door een 6-tal uitstekende gastmuzikanten. We stellen hen even aan je voor.
Hub Boesten: trompet, trombone, tuba.
Hub Boesten (alias Whoepy) komt uit een behoorlijk muzikale familie. Zijn overgrootvader was hoofd der school in Nuth en dirigent van de plaatselijke harmonie.Wat dit betreft kan hij Rowwen Hèze’s drummer Martîn Rongen dus een hand geven: zijn opa was hoofdonderwijzer en een van de oprichters van een plaatselijke fanfare, die van America. Hub kreeg zijn opleiding aan het conservatorium in Maastricht, en heeft daarna zijn muzikale sporen meer dan verdiend. Zo stond ie aan de basis van de eerste Limburgse Jazzrockformatie ‘Jazzirama’. Verder speelde hij onder andere op het North Sea Jazz Festival en met Rowwen Hèze in de Heineken Music Hall en bepaalde hij mede de klankkleur van Rowwen Hèze’s alom geprezen cd Rodus & Lucius. Hub, die overigens niet alleen blaast, maar ook een behoorlijk potje kan bassen, geeft leiding aan de Big Band Boesten, is daarnaast is een veelgevraagd studiomuzikant en, al zo’n dertig jaar, muziekdocent bij het Centrum voor de Kunsten in Roermond.
Mo ‘Jones: piano, hammond, mondharp, backings en percussie
Mo, die van jongs af aan een veelheid aan instrumenten bespeelt, is frontman van Mo ‘Jones. Deze band bracht in de afgelopen jaren een paar opvallende platen uit. Dat de titel van hun nieuwste plaat ‘Middle Aged Angry Man’ (een echt rock-album) niet uit de lucht komt vallen, bewees Mo in de door L1 uitgezonden dialectsoap ‘De Hemelpaort’ (waarin diverse Mo ‘Jones nummers en als titelsong ‘Blaad an de Palm’ van Rowwen Hèze) weer eens met verve. Eerder speelde hij onder andere met zijn band op Pinkpop, op het North Sea Jazzfestival en in het voorprogramma van Level 42. Net als de rest van zijn band paart Mo veelzijdigheid aan puurheid en rauwe energie. Voor Rowwen Hèze zeker geen onbekende eigenschappen. ‘En Mo, wat wordt het in Saus?’. Mo: ‘Wat improviseren op hammond, een tapijtje leggen onder een solo, een beetje spanning opbouwen, dat soort werk. Hammond is perfecte lijm om songs nog sterker te maken. Nee, dat komt helemaal goed. Trouwens: let ook op mijn cajunvest!’
Emil Szarkowicz: viool, klarinet, saxofoon
Multi-instrumentalist Emil Szarkowicz werd geboren in Polen. Als baby kwam hij naar Nederland, maar zijn Poolse roots heeft ie nooit losgelaten. Ook hem is de muziek met de paplepel ingegoten. Emil volgde een klassieke vioolopleiding, en studeerde daarnaast klarinet en saxofoon. Hij maakt deel uit van de formatie Juicy Lucy ( ‘rock, soul en fun(k)’) en van ‘nog tweehonderd andere muziekgezelschappen’. Ook dirigeert hij een jeugdorkest en onlangs trok ie voor het L1-tv programma ‘De tent van Emil’ met een circustent door Limburg op zoek naar jong muzikaal talent. Als lid van het duo ‘Holland en Polland’ontpopte deze duizendpoot zich bovendien als een impulsief theaterbeest. Eén ding is zeker: met hem in ons midden gaan we ons in de voorstelling Saus niet vervelen!
Linda Smeets: achtergrondzang, saxofoon en piano
Linda Smeets (‘passie voor soul, jazz en pop’) wilde van kindsafaan zingen. Op haar twaalfde won ze de Limburgse finale van het Vara-kindersongfestival en op haar zestiende het Benelux songfestival voor scholieren. Daarna volgden optredens voor radio en TV, waaronder een in Goede Tijden Slechte Tijden. Na haar middelbare school studeerde Linda Lichte Muziek Zang aan het conservatorium in Utrecht, waar ze zich tevens bekwaamde op de alt-saxofoon. Zo nodig kan ze dus Rowwen Hèze niet alleen met haar grote stembereik, maar ook op de saxofoon ondersteunen. Linda weet wat theater is: ze speelde onder andere in de productie She Got Game 3 van Leoni Jansen. En omdat ze regelmatig optreedt met grote orkesten is ook de fanfarekant van Los Limbos haar meer dan vertrouwd.
Kortom: ook bij deze muzikant zijn alle ingrediënten present om met veel enthousiasme van Saus een waar feest te gaan maken.
Pieter Vermeulen: steelgitaar en diverse andere snaarinstrumenten
Hij studeerde jazzgitaar aan het conservatorium in Hilversum bij Wim Overgaauw, geeft les aan de muziekschool in Heerlen, maar zijn Grote Liefde is de muziek van Ry Cooder. Via diens album Chicken Skin Music leerde hij ook Flaco Jimenez kennen. Vandaar dat Pieter Vermeulen, veelgevraagd sessie- en studiomuzikant, die onder andere met Volumia en The Crox speelde, Rowwen Hèze’s Saustour helemaal ziet zitten. Begrijpelijk: van Cooder-songs als ‘Goodnight Irene’ en ‘He’ll have to go’, naar Rowwen Hèze’s ‘De Moan’, dat is eigenlijk een stapje van niks. ‘Fantastisch om in de Rowwen Hèze-show al mijn Cooder-instrumenten, zoals pedalsteel, lapsteel en banjo te kunnen gebruiken, en wellicht de Bajo Sexto. En erg leuk om in de komende tour ook een deel van de Volumia-crew weer eens te ontmoeten’, aldus Pieter.
Simone Cox: achtergrondzang, percussie
Haar eerste vriendje zong, zij was zeventien, en dus ging ook Simone Cox zingen. Ze maakte deel uit van de nodige coverbandjes (waaronder Split Image, Forza en Go to the Max ). Tegenwoordig combineert ze haar baan als docent beeldende vorming met zingen in allerlei gelegenheidsformaties. Het bedrijfsfeesten en bruiloften en partijen-circuit is haar niet onbekend. Tren, Rowwen Hèze’s accordeonist, gezien zijn verleden ook vertrouwd met dat circuit, vroeg haar voor de backing vocals bij de opnames van Rodus & Lucius. En van het een komt het ander: de komende maanden neemt Simone een tijdje vrij om met Rowwen Hèze de landelijke theaters te verkennen. En ze heeft er zin in: ’leuk om bij de uitvoering van Rowwen Hèze’s liedjes ook zelf allerlei ideeën aan te kunnen dragen en ik ben benieuwd hoe op de bühne van al die schouwburgen het professionele geluid gaat klinken’.