zijn er nog bassisten die goede ervaringen hebben met andere effecten/pre-amps die het geluid subtiel rauw maken maar niet echt storend "verstoren" ?!
oh, by the way... de muziek die ik speel schommelt een beetje tussen de rock/metal/hardcore.
Ik ben wel zeer tevreden over mijn Hartke, maar het ligt een beetje aan je equalization hoe vet het geluid is wat je eruit haalt.
Als je effecten neemt, neem dan een gitaar effectenbak, die zijn over het algemeen wat beter dan bass effecten
Maar op sommige basversterkers kun je toch ook een vervorming instellen? Dat merk met die groene letters geloof ik (ben naam ff kwijt
(tja ik drum zelf dus....)
quote:wat je bedoelt is (T)race Elliot ?! moet zeggen dat ik daar nog nooit over heb gespeeld. maar qua cleane sound die ik uit de HARTKE haal ben ik redelijk tevreden. wordt alleen op den duur wat saai...
Op dinsdag 25 november 2003 13:06 schreef basset het volgende:
Ik zou zeggen, koop gewoon een goede versterker en een bas met de juiste elementen. Als je dan toch ooit wil gaan vervormen, doe het dan met het mengpaneel.Maar op sommige basversterkers kun je toch ook een vervorming instellen? Dat merk met die groene letters geloof ik (ben naam ff kwijt
(tja ik drum zelf dus....)
quote:Waarschijnlijk bedoelt hij inderdaad Trace Elliot, maar dat is nou juist een volledig cleane versterker die alleen maar vervormd als je hem echt heel hard zet.(en dan wil je in het geval van mijn AH250 Top niet in dezelfde ruimte als je installatie verkeren) Het frequentiebereik rond de 1k is bij de basgitaar altijd belangrijk/problematisch. Bij mij vrijwel helemaal dicht, de 'truuk' om een goed slapgeluid te krijgen. Om je bas wat meer te laten scheuren kun je de 'Gain' verder open draaien dan strikt noodzakelijk, zo overstuur je je voorversterker
Op dinsdag 25 november 2003 13:16 schreef humidity het volgende:[..]
wat je bedoelt is (T)race Elliot ?! moet zeggen dat ik daar nog nooit over heb gespeeld. maar qua cleane sound die ik uit de HARTKE haal ben ik redelijk tevreden. wordt alleen op den duur wat saai...
quote:Ik bedoelde idd Trace Elliot
Op dinsdag 25 november 2003 13:27 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Waarschijnlijk bedoelt hij inderdaad Trace Elliot, maar dat is nou juist een volledig cleane versterker die alleen maar vervormd als je hem echt heel hard zet.(en dan wil je in het geval van mijn AH250 Top niet in dezelfde ruimte als je installatie verkeren) Het frequentiebereik rond de 1k is bij de basgitaar altijd belangrijk/problematisch. Bij mij vrijwel helemaal dicht, de 'truuk' om een goed slapgeluid te krijgen. Om je bas wat meer te laten scheuren kun je de 'Gain' verder open draaien dan strikt noodzakelijk, zo overstuur je je voorversterker
Ik dacht echt dat daar een mooi knopje opzat die dat kon regelen?
Maar goed, ik blijf er bij dat een combo versterker/bas het beste verschil kan maken. In mn oude band heeft onze bassist toen ook wel eens een effect op zijn bas gezet en als drummer irriteerde ik mij daar mateloos aan . De gitaar, maakt er al zo'n zooitje van. Laat de bas gewoon lekker de bas! Strak, simpel en HARD!
quote:Nee, dat is de middle-cut pre-shape waarmee je snel kunt overschakelen van een breed helder basgeluid naar een in de mid-range afgekapte fabrieksinstelling die meer geschikt is voor het slappen. Heeft niets met vervorming te maken.
Op dinsdag 25 november 2003 13:51 schreef basset het volgende:[..]
Ik bedoelde idd Trace Elliot
Ik dacht echt dat daar een mooi knopje opzat die dat kon regelen?
quote:yep.
Op dinsdag 25 november 2003 13:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Je hebt ook Hartke speakers?
quote:Met die speakers blijf je altijd clean vermoed ik. Zelfs met gebruik van effectpedalen gaat dat niet 'grommen'. Wél een leuk setje trouwens.
Op dinsdag 25 november 2003 13:57 schreef humidity het volgende:[..]
yep.
410XL en 115TP
quote:wat is jouw ervaring dan met welke speakers? waar heb jij de beste "grom" in kunnen ontdekken? uiteindelijk wil ik namelijk eindigen op het geluid wat ik echt wil. nu kan ik het niet betalen, maar misschien over een paar maanden wel...
Op dinsdag 25 november 2003 14:02 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Met die speakers blijf je altijd clean vermoed ik. Zelfs met gebruik van effectpedalen gaat dat niet 'grommen'. Wél een leuk setje trouwens.
tot nu toe goeie tips, maar ik zoek dus ook een beetje variate. lichte effecten, lichte oversturing, lichte distortion misschien. als het maar licht is ik wil in elk geval voornamelijk een cleane naklank hebben... das gewoon lekker
Mijn overige ervaringen heb je waarschijnlijk vrij weinig aan, aangezien ik beschik over een actieve Alembic basgitaar. Die heeft legio mogelijkheden tot vervorming dmv de Q-switch waardoor de toonregeling hele subtiele veranderingen ondergaat. Hard aanslaan alleen op een Alembic zou jou waarschijnlijk al een eind dichterbij je gewenste geluid krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de breaks van John Entwhistle van The Who, die zijn behoorlijk goor.
Ik heb ooit eens over een Fender Bassman gespeeld met de originele 4X12" (hippie)baskast erbij, dat was echt smullen. Helaas past dat niet in mijn auto
quote:I think so too.
Op dinsdag 25 november 2003 14:57 schreef humidity het volgende:
grootste bottleneck in de installatie is op dit moment het draadloos ding.
Is die hartke top stereo? (bi-amping noemen ze dat geloof ik in geval van backline-versterking) In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen het ene kanaal clean te laten en het andere middels een effect te vervormen
quote:ik heb de mono bak van HARTKE. de bi amp bak heeft overiggens niet twee losse inputs, maar wel een ingebouwde crossover. moet je dus wel weer meer of zwaardere cabs aan hangen, dus dat schiet niet op. kan dat b.v. wel met die POD doen. dan kan ik b.v. clean via de D.I. naar de P.A. laten gaan en "dirty" naar de amp. kan dan alleen niet de cleane partij op podium horen, maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Op dinsdag 25 november 2003 15:05 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
I think so too.
Is die hartke top stereo? (bi-amping noemen ze dat geloof ik in geval van backline-versterking) In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen het ene kanaal clean te laten en het andere middels een effect te vervormen
quote:nou... nee... zo'n goede klant ben ik daar nou ook weer niet. ik hed daar alleen mijn eerste beginners setje gehaald. ben toen nog een klein beetje getilt ook nog, maar goed. hoort er bij. ik heb al mijn nieuwste shit in duitsland gehaald bij musik produktiv... scheelt vaak meerdere 100-en pleuro's voor dezelfde shit. en anders zou ik wel naar paul's bass matters gaan. die zit ook in nijmegen. nu ik het zo typ, is dat misschien niet eens zo'n slecht idee. ik denk dat ik gewoon effe bij paul langs ga droppen. kijken wat hij mij kan vertellen...
Op dinsdag 25 november 2003 15:23 schreef Scrutinizer het volgende:
Misschien kun je van Eygenhuijsen, zo heet die zaak in Nijmegen toch, een keertje een POD meekrijgen om het eens te proberen. Zo te horen/lezen ben je daar al een goede klant
Ik heb er zelf ook ooit eentje gekocht (terwijl ik drummer ben) met het idee ooit eens te gaan lessen. Tja, woonde toen nog thuis en 400 gulden voor een actieve bas was relatief weinig.
Had(en heb) er ook de ballen verstand van. Kocht ik zo'n houtkleurige ibanez met een zwarte plaat, waar ze de passieve elementen af hadden gesloopt en er actieve elementen van (ik dacht) CMG op hebben gezet.
Batterij aan de buitenkant geplact (later nog zelf een compartimentje in gemaakt ) Ik weet niet welk type dat was. Hij ligt al jaren op zolder inmiddels. Zou hem weer eens op moeten pakken denk ik.
quote:Is wel een geil basje wat je daar hebt... voor mij wordt het ook weer eens tijd voor iets nieuws, en ik heb de BTB ook al een paar keer goed bekeken. nu speel ik al weer ruim 3 jaar op dezelfde bas. heb ik heel goedkoop 2e hands op de kop kunnen tikken
Op dinsdag 25 november 2003 21:51 schreef _Etter_ het volgende:
ik heb bij feedback toen ik 2 weken geleden me nieuwe bass haalde (ibanez btb405) op eentje gespeeld die wel vet klonk. Weet alleen niet meer welk merk maar het is splinternieuw spul. Het is een combo en de kleur was een soort blauw achtig. De prijs was 1300 euro en ze hadden ook nog een kleiner broertje met een spieker (die andere had er 2) voor 999 euro. Daar zat in ieder geval wel een goed geluid in (kon natuurlijk ook liggen aan me super bas!), weet iemand toevallig het merk?
Maar goed... voorlopig eerst de amp oppeppen, volgend jaar misschien een nieuwe bas. (om maar gelijk brutaal te doen... wat mot zo'n basje nou opbrengen?)
quote:oh, en die amp waar je het over had, kan dat een ashdown combo zijn geweest???
Op dinsdag 25 november 2003 21:51 schreef _Etter_ het volgende:
ik heb bij feedback toen ik 2 weken geleden me nieuwe bass haalde (ibanez btb405) op eentje gespeeld die wel vet klonk. Weet alleen niet meer welk merk maar het is splinternieuw spul. Het is een combo en de kleur was een soort blauw achtig. De prijs was 1300 euro en ze hadden ook nog een kleiner broertje met een spieker (die andere had er 2) voor 999 euro. Daar zat in ieder geval wel een goed geluid in (kon natuurlijk ook liggen aan me super bas!), weet iemand toevallig het merk?
quote:Ik niet, moet er niet aan denken ook
Op woensdag 26 november 2003 09:33 schreef basset het volgende:
He wat leuk! Iedereen heeft een Ibanez!
quote:ja! die versterker klonk erg lekker.
Op woensdag 26 november 2003 10:33 schreef humidity het volgende:[..]
oh, en die amp waar je het over had, kan dat een ashdown combo zijn geweest???
[afbeelding]
Me bas koste zo'n 600 euro. Best een mooie prijs vond ik zelf! En de blauwe variant heb ik ook gezien en op gespeeld maar die is zo erg licht blauw dat het gewoon pijn aan je ogen doet
oh en die btb is best wel zwaar, dus daar moet je wel van houden.
quote:hetzelfde hier, 9 jaar gitaar maar bas is veel leuker, veel meer klankkleur en lekker zwaar geluid. En je kan tenminste 100 stylen spelen want overal zit wel een bas is
Op woensdag 26 november 2003 19:30 schreef DaFunk het volgende:
Een tijdje geleden toch ook maar de overstap gemaakt van gitaar naar bas, en ik moet zeggen: bevalt me prima!. Van de week ook eindelijk eens een serieuze versterker gekocht, Hartke HA-3500, nu nog opzoek naar een (betaalbaar) cabinetje. Zat zelf te denken aan VX410 van Hartke aangezien die wel betaalbaar zijn, alu cones zijn met toch iets te duur. Iemand ervaring met die combi??
Maar nu het hier toch over (bas)gitaren gaat, wat is er met het gitaarforum van gitaarnet gebeurd? Surfde daar regelmatig langs, was veel informatie te vinden, maar sinds enkele weken (maanden?) is er een zogenaamde 'tijdelijke' storing?!
quote:ik heb die vx410 wel beluisterd destijds, en voordat ik ze had gehoord was het mijn eerste keuze, maar.... die alu cones klinken echt 10x zo vet. ik zou zeggen ga gewoon een keer luisteren. je moet er wel rekening mee houden dat die hartke top berekend is op een belasting van 4ohm. dwz. je moet óf 1x 4 ohm kast aansluiten óf 2x 8 ohm kasten... de 410vx is 8 ohm, dus...
Op woensdag 26 november 2003 19:30 schreef DaFunk het volgende:
Een tijdje geleden toch ook maar de overstap gemaakt van gitaar naar bas, en ik moet zeggen: bevalt me prima!. Van de week ook eindelijk eens een serieuze versterker gekocht, Hartke HA-3500, nu nog opzoek naar een (betaalbaar) cabinetje. Zat zelf te denken aan VX410 van Hartke aangezien die wel betaalbaar zijn, alu cones zijn met toch iets te duur. Iemand ervaring met die combi??
Zelf speel ik op een Yamaha BBN5 5snarig, heerlijk basje, doorlopende hals. En daarmee rag ik op een Behringer 60 watt, (en dat is HAAARD voor thuis ) Ben op het moment erg tevreden met mijn sound
Ben nu eigelijk aan het sparen voor een 4 snarige, een Dean Edge pro! Echt, ze hangen bij Feedback, dat is pas geluid man, moet je echt gehoord hebben!
quote:een dean edge pro heb ik mee gespeeld en daar zat ik ook nog tussen te twijfelen, maar uiteindelijk toch voor die btb gegaan. Toch net een beter basje voor dat geld
Op donderdag 27 november 2003 15:20 schreef Nyles het volgende:Ben nu eigelijk aan het sparen voor een 4 snarige, een Dean Edge pro! Echt, ze hangen bij Feedback, dat is pas geluid man, moet je echt gehoord hebben!
quote:Speel zelf op het goedkopere broertje, namelijk de Dean edge 4. Leuk beginnersbasje, zeker voor die prijs.
Op donderdag 27 november 2003 15:20 schreef Nyles het volgende:
Ben nu eigelijk aan het sparen voor een 4 snarige, een Dean Edge pro! Echt, ze hangen bij Feedback, dat is pas geluid man, moet je echt gehoord hebben!
quote:Huh BTB? Welk type is dat ? Foto, specs?
Op donderdag 27 november 2003 18:53 schreef _Etter_ het volgende:[..]
een dean edge pro heb ik mee gespeeld en daar zat ik ook nog tussen te twijfelen, maar uiteindelijk toch voor die btb gegaan. Toch net een beter basje voor dat geld
quote:kijk is naar de link hieronder zou ik zeggen
Op vrijdag 28 november 2003 09:03 schreef Nyles het volgende:[..]
Huh BTB? Welk type is dat ? Foto, specs?
quote:Zo zie je maar, zoveel bassisten, zoveel voorkeuren. Warwick is ongetwijfeld een kwalitatief goed gebouwde bas, maar ik vind hem een saai en ongekleurd geluid hebben en had, toen ik hem probeerde, het gevoel dat ik iets doods in handen had.
Op donderdag 27 november 2003 15:20 schreef Nyles het volgende:
Geluid van je bas zit heeeel veel in je bas zelf, waar ikzelf heel erg fan van ben is Warwick!
Mijn droom is ook altijd nog de Warwick Thumb 5
[afbeelding]
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 12:00 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Zo zie je maar, zoveel bassisten, zoveel voorkeuren. Warwick is ongetwijfeld een kwalitatief goed gebouwde bas, maar ik vind hem een saai en ongekleurd geluid hebben en had, toen ik hem probeerde, het gevoel dat ik iets doods in handen had.
Same
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 12:00 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Zo zie je maar, zoveel bassisten, zoveel voorkeuren. Warwick is ongetwijfeld een kwalitatief goed gebouwde bas, maar ik vind hem een saai en ongekleurd geluid hebben en had, toen ik hem probeerde, het gevoel dat ik iets doods in handen had.
quote:Het was een bas van een collega-bassist, 4-snarige Thumb volgens mij. Hij was er blij mee dus heb ik mijn oordeel maar voor me gehouden. Het is gewoon niet mijn ding, die wengé toets, de ongelakte hals. Zegt niets over de kwaliteit, er zijn meer hele goede bassen die ik nóóit zou willen hebben. Tobias bijvoorbeeld, prachtige basgitaren die echt geweldig spelen, maar ontzettend karakterloos imho.
Op vrijdag 28 november 2003 13:24 schreef Nyles het volgende:[..]
Waar heb je deze bespeeld dan?
Kan zijn dat je op een Streamer heb gespeeld, das namelijk idd DE kut serie van Warwick![]()
quote:zelfde verhaal hier. De eerste keer dat ik een bas in handen had raakte ik gefascineerd door die dikke snaren en dat vette geluid.
Op woensdag 26 november 2003 20:29 schreef _Etter_ het volgende:[..]
hetzelfde hier, 9 jaar gitaar maar bas is veel leuker, veel meer klankkleur en lekker zwaar geluid. En je kan tenminste 100 stylen spelen want overal zit wel een bas is
quote:Hehe idd, klopt ik pakte laatst eens zo'n OLP van 1700 euro
Op vrijdag 28 november 2003 14:36 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Het was een bas van een collega-bassist, 4-snarige Thumb volgens mij. Hij was er blij mee dus heb ik mijn oordeel maar voor me gehouden. Het is gewoon niet mijn ding, die wengé toets, de ongelakte hals. Zegt niets over de kwaliteit, er zijn meer hele goede bassen die ik nóóit zou willen hebben. Tobias bijvoorbeeld, prachtige basgitaren die echt geweldig spelen, maar ontzettend karakterloos imho.
Idd het ligt erg aan je eigen stijl, je soort muziek, voor ieders wat!
quote:Precies, ik kan me voorstellen dat er ook bassisten zijn die gruwen van mijn Alembic, dat is namelijk niet bepaald een doorsnee-instrument, niet qua geluid en niet qua bespeelbaarheid.
Op vrijdag 28 november 2003 15:29 schreef Nyles het volgende:[..]
Hehe idd, klopt ik pakte laatst eens zo'n OLP van 1700 euro
kllinkt nergens naar
vind ik dan.
Idd het ligt erg aan je eigen stijl, je soort muziek, voor ieders wat!
Heeft er iemand nou echt ervaring met een effect op een bas?
Dan hebbik het natuurlijk niet over een distortion op je bas, want dat is echt UBER fout!
Ik doel dan ook op effecten die je geluid zelf, vanaf je standaard geluid dus, een stuk helderder maakt! Dus uuuh een heel klein beejte chorus misschien?
Zelf hebbik een limiter van Boss d'r tussen zitten, wat de hoge tonen goed hoorbaar maakt. Dit gebruik ik eigelijk omdat ik veel pop en slap werk gebruik, en dan kan dat nog wel eens heel goed van pas komen!
quote:je had ook een goeie bas kunnen kopen, dan kan je het op de bas zelf regelen
Op vrijdag 28 november 2003 15:50 schreef Nyles het volgende:Zelf hebbik een limiter van Boss d'r tussen zitten, wat de hoge tonen goed hoorbaar maakt. Dit gebruik ik eigelijk omdat ik veel pop en slap werk gebruik, en dan kan dat nog wel eens heel goed van pas komen!
ik zal is me gt-5 meenemen en dan op me bas zetten, kijken wat die daar mee doet
quote:Een chorus wil ik ook nog wel eens gebruiken, alleen tijdens solo's of intro's. Een limiter of compressor gebruik ik nooit, zit gelukkig ook niet op mijn amp. Slappen is 1000Hz dicht, heb je geen limiter meer nodig. Een goed werkende octaver, zoals ooit (vroegah) Pearl maakte, staat nog wel op het verlanglijstje.
Op vrijdag 28 november 2003 15:50 schreef Nyles het volgende:Heeft er iemand nou echt ervaring met een effect op een bas?
Dan hebbik het natuurlijk niet over een distortion op je bas, want dat is echt UBER fout!
Ik doel dan ook op effecten die je geluid zelf, vanaf je standaard geluid dus, een stuk helderder maakt! Dus uuuh een heel klein beejte chorus misschien?
quote:Ik denk niet dat ik graag met zo'n duur instrument zou spelen. Dan zou ik veel te bang zijn dat er een krasje op zou komen...
Op vrijdag 28 november 2003 15:31 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Precies, ik kan me voorstellen dat er ook bassisten zijn die gruwen van mijn Alembic, dat is namelijk niet bepaald een doorsnee-instrument, niet qua geluid en niet qua bespeelbaarheid.
quote:De eerste buts zat er al na een paar maandjes in, met dank aan één of andere oetlul van de band die mij ingehuurd had. Na de pauze kwam ik terug op het podium en lag er een muziekstander tegen mijn basje aan, die waarschijnlijk met flink wat kracht in aanraking was gekomen met de bas. Natuurlijk wist niemand van iets. Ik was daar, op zijn zachtst gezegd, niet blij mee. De pauze heeft heel lang geduurd!
Op vrijdag 28 november 2003 18:44 schreef Dirrrrk het volgende:[..]
Ik denk niet dat ik graag met zo'n duur instrument zou spelen. Dan zou ik veel te bang zijn dat er een krasje op zou komen...
Zijn zowat kunstwerken als je al dat mooie exotische hout ziet
quote:Ibanez
Op woensdag 26 november 2003 09:33 schreef basset het volgende:
He wat leuk! Iedereen heeft een Ibanez!
Music Man! Of Alembic! Dan zit je al op de helft van een vet geluid. Of een oude Fender (eentje die nog van ECHT hout is gemaakt) maar die zijn nogal duur .
Niet om te patsen hoor, maar dit is mijn bas, en die klinkt zelfs over de meest goedkope versterkers nog goed. Goed hout, goede elementen en goede electronica in de bas doet het hem.
Ik heb er een Ampeg B-1 versterker bij, 150Watt met buizen in de voorversterker en mosfets als eind. Met een Hartke Transporter 4x10" baskast erbij. Helaas niet zo veel geluidsdruk, maar mijn rug is er wel blij mee .
Ik heb er ook een Boss ME-8B multi-effect bij, maar ik gebruik daar eigenlijk alleen de equaliser van en soms de compressor, en natuurlijk het stemapparaat.
Clean klinkt mijn bas toch telkens weer het lekkerst, dus de conclusie is dat de basgitaar het hem doet en dat effecten alleen maar een slecht basgeluid kunnen camoufleren.
Luister eens naar Faith No More, de CD 'The Real Thing'. Dat is allemaal zonder effecten gespeeld, gewoon basgitaar en een versterker met twee kanalen waarvan eentje helemaal clean is en de andere in de overdrive is opgeschroefd.
Edit:
De bas is een Music Man Sabre uit 1978. Echt, vanaf het moment dat ik die bas in mijn handen had was ik er verliefd op. Actieve electronica en twee van die vette humbuckers die je op allerlei manieren kunt schakelen, mega veelzijdig. Alleen weegt 'ie nogal wat kilo'tjes .
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 03-02-2004 23:04]
quote:Kijk, ik ben dus niet de enige die die mening heeft
Op vrijdag 28 november 2003 12:00 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik wil aan mijn vorige verhaal nog toevoegen dat 'Dé basgitaar sound' toch wel heel erg persoonlijk is.
quote:Butsen? Hehehe, mijn basgitaar zat al onder de butsen toen ik hem kocht. Hij was al 16 jaar oud toen ik hem kocht en volgens mij al 3e of 4e hands. Hij is in ieder geval van iemand geweest die van grote riemgespen hield. Vind ik niet erg, doet niks af aan het geluid.
Op vrijdag 28 november 2003 18:56 schreef Scrutinizer het volgende:
De eerste buts zat er al na een paar maandjes in, met dank aan één of andere oetlul van de band die mij ingehuurd had.
Hij is wel een keer met de hals op een randje gevallen en toen zat er een richel in de hals . Maar gelukkig was die nog recht. Erger is dat ik hem opnieuw heb laten fretten en dat die lul er een lichtere kleur lak op heeft gedaan, nu is de hals twee kleurig. En nog door een goede gitaarbouwer gedaan ook hoor, Dick Dijkman. Maar ach, de klank is er niet slechter van geworden en daar gaat het om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |