Niet dat ik niet genoeg creativiteit heb, maar er kan zoveel. Ik weet dus vaak niet waar ik moet beginnen. Ik maak pop-muziek. Ik werk altijd vanuit de singer/songwriter traditie. Ik schrijf dus eerst een nummer en ga hem dan opnemen (demo) en daarna ga ik hem uitwerken.
Ik vindt het vaak moeilijk omdat nadat ik een demo heb opgenomen (vaak met een simpele drum,piano, acoustische gitaar en bas) ik dus eigenlijk niet weet hoe ik hem verder uit moet werken. Ik heb wel een hoop id-en van wat ik wil maar het is moeilijk ze tot een geheel te maken.
Zijn er mensen die ook pop/rock muziek schrijven/produceren en mij wat tips en adviezen kunnen geven? Hoe pakken jullie dat aan? Als er iemand die professioneel producer is.... ik kan wel wat hulp gebruiken
Je zou bijvoorbeeld je demo op de computer zetten en met een eenvoudig proggie er allerlei geluidjes achter kunnen zetten om het op te vrolijken, en als je daar een btje mee hebt geknutseld zou je het kunnen opnemen.
proggie om te mixen = OtsDJ. Leuk proggie, je kunt zelfs mixen enzow.
iig veel plezier en suc6
quote:Alles staat al in de computer. Ik neem het op via mic, dat direct via geluidskaart in de computer gaat.
Op maandag 24 november 2003 20:56 schreef Tuxz het volgende:
Nou als je het hebt opgenomen zou eventueel ook kunnen beginnen met samplen. Geen id hoe je het opneemt? In studio, met microfoon thuis, computer oid?Je zou bijvoorbeeld je demo op de computer zetten en met een eenvoudig proggie er allerlei geluidjes achter kunnen zetten om het op te vrolijken, en als je daar een btje mee hebt geknutseld zou je het kunnen opnemen.
proggie om te mixen = OtsDJ. Leuk proggie, je kunt zelfs mixen enzow.
iig veel plezier en suc6
Ik snap wat je bedoelt, en dat soort dingen doe ik ook al. Wat ik meer bedoel is produceren op een "hoog" nivo. Dus echt zelf arrangeren en instrumenten erachter zetten. Ook muzikanten stukken in laten spelen etc.
Even voor de duidelijkheid. Het soort muziek wat ik zelf graag luister is Nelly Furtado, Linda Perry, Guns N Roses, Coldplay, Starsailor, Pink, Placebo, Madonna en Aerosmith. En dat is ook een beetje de richting die ik uit wil....
quote:Euh?? Weet je wat produceren is? En weet je wat popmuziek is?
Op maandag 24 november 2003 20:57 schreef Nepalist het volgende:
Hoe kun je popmuziek produceren??????
quote:Nee, ik weet niet wat popmuziek is. Kun je mij vertellen wat dat volgens jouw inhoud? Is in mijn ogen nogal een groot begrip.
Op maandag 24 november 2003 21:02 schreef OutKast het volgende:[..]
Euh?? Weet je wat produceren is? En weet je wat popmuziek is?
quote:Populaire muziek. Dus. Ik neem aan dat jezelf ook wel snapt wat ik bedoel, of hoe zou jij de door mij hierboven genoemde muzieksoorten willen noemen dan?
Op maandag 24 november 2003 21:05 schreef Nepalist het volgende:[..]
Nee, ik weet niet wat popmuziek is. Kun je mij vertellen wat dat volgens jouw inhoud? Is in mijn ogen nogal een groot begrip.
quote:Je zegt het zelf al, het zijn verschillende muzieksoorten. Succes!
Op maandag 24 november 2003 21:10 schreef OutKast het volgende:[..]
Populaire muziek. Dus. Ik neem aan dat jezelf ook wel snapt wat ik bedoel, of hoe zou jij de door mij hierboven genoemde muzieksoorten willen noemen dan?
quote:Wat ben jij een irritant figuur. Ik vraag hier om hulp van mensen met ervaring.
Op maandag 24 november 2003 21:17 schreef Nepalist het volgende:[..]
Je zegt het zelf al, het zijn verschillende muzieksoorten. Succes!
Als jijzelf muziek had gemaakt had je geweten dat popmuziek op een bepaalde manier wordt gemaakt. Het is een overkoepelende naam voor verschillende stijlen muziek maar allemaal met vergelijkbare instrumenten en manieren van opbouw. Dus het wordt op manieren gemaakt die vergelijkbaar zijn.
Dus doordat ik popmuziek maak, weten mensen die het ook maken dat ze mij daarin kunnen adviseren. Mensen die gabber maken kunnen mij denk ik geen advies geven.
quote:-edit: gelieve normaal te reageren.-
Op maandag 24 november 2003 21:21 schreef OutKast het volgende:[..]
Wat ben jij een irritant figuur. Ik vraag hier om hulp van mensen met ervaring.
Als jijzelf muziek had gemaakt had je geweten dat popmuziek op een bepaalde manier wordt gemaakt. Het is een overkoepelende naam voor verschillende stijlen muziek maar allemaal met vergelijkbare instrumenten en manieren van opbouw. Dus het wordt op manieren gemaakt die vergelijkbaar zijn.
Dus doordat ik popmuziek maak, weten mensen die het ook maken dat ze mij daarin kunnen adviseren. Mensen die gabber maken kunnen mij denk ik geen advies geven.
ik vroeg me alleen af hoe iemand popmuziek kan produceren. Zijn toch verschillende muzieksoorten...??? Vergelijkbare instrumenten en opbouw??? Dat is wel het geval als je alle denkbare instrumenten bezit.
Popmuziek van een amateur.....dan geef ik mijn producties nog eerder kans
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 25-11-2003 00:41]
Wat voor ideeen zijn dat dan? Waar loop je tegenaan van "dat zou ik wel willen, maar ik weet niet hoe" ofzo. En hoe komt het dan? Heb je de spullen niet, heb je de kennis niet, heb je de skills niet? Vertel eens wat meer of laat eens wat horen, want dit is wel erg vaag
quote:Wat probeer je nou te bewijzen jongen? Dat je iets beter weet dan mij? Dat je beter bent dan mij? Dat je hoger in rang staat dan mij? Wat je nu doet is territorial pissing. Laten zien wie de baas is.
Op maandag 24 november 2003 23:01 schreef Nepalist het volgende:[..]
Popmuziek van een amateur.....dan geef ik mijn producties nog eerder kans
Laat eens wat van je producties horen dan. Ben nu wel benieuwd.
quote:Waar ik tegen aan loop is niet zozeer dat het erg kaal klinkt, maar nog te algemeen. Ik zoek een manier om het geluid wat ik in mijn hoofd heb te vertalen naar de muziek. Ik heb nu tracks en dat klinkt best oke, maar nog te standaard qua productie.
Op dinsdag 25 november 2003 08:53 schreef Tijn het volgende:
Je zegt dat je een idee kunt uitwerken tot een vrij kale demo. Daarna heb je nog wel ideeen, maar weet je niet hoe je het aan moet pakken. Right?Wat voor ideeen zijn dat dan? Waar loop je tegenaan van "dat zou ik wel willen, maar ik weet niet hoe" ofzo. En hoe komt het dan? Heb je de spullen niet, heb je de kennis niet, heb je de skills niet? Vertel eens wat meer of laat eens wat horen, want dit is wel erg vaag
Ik werk met acoustische gitaar en piano. Die wil ik er graag in houden, maar daarnaast maak ik ook geprogrammeerde beats, wat ik ook goed erin vindt klinken. Daarna ga ik vaak op zoek naar geluiden (vaak synth) voor opvulling qua melodieen. Dan gaat het ook mis omdat het allemaal te extreem wordt. Het past er niet meer in. Maar als ik naar bv Nelly Furtado of Pink luister hoor ik dat daar ook veel electronische dingen inzitten en dat gaat wel goed.
Wat ik dus wil weten is hoe ik dat beter kan benaderen, zodat ik niet verdrink in de mogelijkheden. Ik heb genoeg id-en maar ben niet zo bekend met een goede aanpak om te beginnen.
Voor jezelf de mogelijkheden ook een beetje afbakenen kan goed werken. Maak grenzen voor jezelf en hou je eraan. Bv zeggen "voor deze track ga ik alleen deze geluiden gebruiken" of "voor deze track ga ik niet meer dan x sporen inzetten" etc helpt om wat creatiever bezig te zijn met wat je hebt ipv te verdrinken in al je spullen, geluiden en mogelijkheden.
Maar dit soort vragen beantwoord je denk ik toch voornamelijk door gewoon veel te maken, veel te luisteren, veel op je bek te gaan en gewoon veel te doen. Een vraag als "hoe speel ik een C-akkoord?" kun je vrij direct beantwoorden, maar een vraag als "hoe maak ik muziek?" kun je eigenlijk alleen zelf tot een goed einde brengen Dus ga aan de gang en dan wordt die vertaalslag maken van idee naar productie waarschijnlijk ook steeds makkelijker.
quote:Bedankt voor je (enige) serieuze reactie. Ik snap wat je bedoelt en ik maak ook al veel en experimenteer veel, maar gisteravond was ik bezig, en het nummer zelf is echt goed, maar ik had geen id wat voor productie er goed bij pastte. En dat heb ik dus wel vaker. Het kan op zoveel manieren goed worden uitgevoerd, dat ik vaak niet weet waar te beginnen.
Op dinsdag 25 november 2003 09:59 schreef Tijn het volgende:
In popliedjes als die van Pink zijn het vaak maar 1 of 2 geluiden die echt een beetje 'raar' zijn. Dat gaat ook wel goed, een extreem geluid hoeft je productie niet te verkloten, ook als het er niet zo goed in past, maar er moet niet teveel op meezeulen. Ik bedoel, je moet niet verder bouwen op je extreme geluiden, je moet je oog op je totaal houden. Bovendien hoef je producties niet tot de nok toe vol te bouwen met lagen en geluiden, als je een beat hebt, een gitaar, een piano en 1 wat vreemdere synth-sound met eventueel nog een dekentje (klassiek gezien een pad, wat strings of een orgel ofzo, maar er zijn ook andere dragende geluiden) die je originele akkoordenprogressie volgt of je melodie accentueert ben je met de zang er nog bovenop eigenlijk al een heel eind.Voor jezelf de mogelijkheden ook een beetje afbakenen kan goed werken. Maak grenzen voor jezelf en hou je eraan. Bv zeggen "voor deze track ga ik alleen deze geluiden gebruiken" of "voor deze track ga ik niet meer dan 8 sporen inzetten" etc helpt om wat creatiever bezig te zijn met wat je hebt ipv te verdrinken in al je spullen, geluiden en mogelijkheden.
Maar dit soort vragen beantwoord je denk ik toch voornamelijk door gewoon veel te maken, veel te luisteren, veel op je bek te gaan en gewoon veel te doen. Een vraag als "hoe speel ik een C-akkoord?" kun je vrij direct beantwoorden, maar een vraag als "hoe maak ik muziek?" kun je eigenlijk alleen zelf tot een goed einde brengen
Dus ga aan de gang en dan wordt die vertaalslag maken van idee naar productie waarschijnlijk ook steeds makkelijker.
Produceer/schrijf jijzelf ook muziek?
quote:Ik doe een poging tot
Op dinsdag 25 november 2003 10:02 schreef OutKast het volgende:[..]
Produceer/schrijf jijzelf ook muziek?
quote:Waarom doe je een nummer niet gewoon eens bijvoorbeeld 4 keer? Verzin je van te voren 4 productiemethoden en ga je het 4 keer op verschillende manieren uitwerken.
Op dinsdag 25 november 2003 10:02 schreef OutKast het volgende:[..]
Bedankt voor je (enige) serieuze reactie. Ik snap wat je bedoelt en ik maak ook al veel en experimenteer veel, maar gisteravond was ik bezig, en het nummer zelf is echt goed, maar ik had geen id wat voor productie er goed bij pastte. En dat heb ik dus wel vaker. Het kan op zoveel manieren goed worden uitgevoerd, dat ik vaak niet weet waar te beginnen.
Kom je er waarschijnlijk achter dat de beste versie elementen uit alle 4 je tracks bevat en als je dat combineert in een 5e en laatste versie, heb je denk ik het beste resultaat
Of het is volledig kut en dan begin je gewoon overnieuw met een vers idee. Je moet er niet tegenaan hikken, je moet iets bedenken en het uitvoeren. Vallen en opstaan, dan word je er ook steeds sneller en beter in
quote:Wat voor muziek? En heb je iets online staan?
Op dinsdag 25 november 2003 10:04 schreef Tijn het volgende:[..]
Ik doe een poging tot
Een goed voorbeeld van een opbouw is 'the rising' van bruce springsteen. Dit is natuurlijk wel een heerlijke cliche opbouw, maar je krijgt wel een goed beeld van wat er nu werkleijk omgaat in de productie!
quote:Ik heb even The rising geluisterd en het zit idd goed in elkaar. En het is een goed nummer
Op dinsdag 25 november 2003 10:28 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik doe ook pogingen tot productie, en wat ik wel fijn vind is dat er opbouw in een nr zit. je begint dus met een heel kaal begin en elk nieuw sukje gooi je er een extra noot bij in je riff of een extra instrument, waarbij het geheel heel opbouwend en vol wordt. Als het te druk wordt in je ogen kun je behalve dingen te elimineren ook ze op een heel laag volume (HEEL laag) op de achtergrond laten doorgaan, dat kan mits goed gedaan onbewust door de luisteraar worden opgenomen.Een goed voorbeeld van een opbouw is 'the rising' van bruce springsteen. Dit is natuurlijk wel een heerlijke cliche opbouw, maar je krijgt wel een goed beeld van wat er nu werkleijk omgaat in de productie!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |