abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14886160
Een paar dagen geleden zag ik een programma op National Geographic over bolbliksems. Daardoor dacht ik er weer ineens aan. Ik heb er zelf ook een keertje eentje gezien (denk ik).

Het is al weer een hele tijd geleden, ik was ongeveer 13-14. We stonden met een caravan 's avonds op een dagcamping, Rottemeren (Rotterdam). Er is daar een meer met een klein strandje, en een behoorlijk groot grasveld met daaromheen bomen. Het was al donker buiten, en het was flink aan het onweren. Ik zat heel de tijd door het raampje naar buiten te kijken.
Opeens zag ik een bol van licht snel horizontaal door de lucht schieten. Het ging heel erg snel, maar ik kon nog nét zien dat het een bol was. En zo snel als ie kwam, was ie weer verdwenen. Ik schat dat ie ongeveer boven het water was, maximaal zo'n 50 meter van me vandaan, op een hoogte niet meer dan 15 meter.
Ondanks dat dit al lang geleden is, is het me toch al die tijd heel helder bijgebleven. Ik wist op dat moment nog niet van het bestaan van bolbliksems af, dus ik snapte er niks van. Pas een tijd later had ik er wat over gezien op TV. Ze schijnen vaak voor te komen. Zo las ik net, dat de KNMI bij élke flinke onweersbui wel een aantal meldingen van bolbliksems krijgt.
Dus vraag ik me af, wie van jullie hebben ook wel eens een bolbliksem gezien?

pi_14886377
pi_14886500
Mooie foto, hoe kom je eraan? Wat zijn die rode bollen onder de bliksemstraal?

Die bol die ik zag, zat echter niet 'vast' aan een bliksemstraal, volgens mijn waarneming.

pi_14886511
Ik heb wel Frits Bolkestein een keertje gezien.
Wittgenstein
pi_14886558
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:44 schreef Maichel het volgende:
[afbeelding]
Google, ik kon verders ook geen foto's vinden...
pi_14886654
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:48 schreef smash789 het volgende:
Mooie foto, hoe kom je eraan? Wat zijn die rode bollen onder de bliksemstraal?

Die bol die ik zag, zat echter niet 'vast' aan een bliksemstraal, volgens mijn waarneming.

Google inderdaad Die rode stippen komen naar mijn weten alleen op een foto als die vochtig is geweest.
pi_14886676
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:54 schreef Maichel het volgende:

[..]

Google inderdaad Die rode stippen komen naar mijn weten alleen op een foto als die vochtig is geweest.

Ik denk dat het UFO's zijn.
Wittgenstein
pi_14886693
me schoonmoeder heeft er een keertje een in huis gehad, die een paar seconden over de vloer heen ging...

ik weet niet of het waar is hoor, ik vind het trouwens ook maar een raar wijf

(met d'r slappe hangtieten )

"Pap, ik ben homofiel........"
"nu niet jongen, ik heb hoofdpijn........."
pi_14886704
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:50 schreef WebForce het volgende:

[..]

Google, ik kon verders ook geen foto's vinden...

De foto komt van http://www.knmi.nl/voorl/nader/images/blikseminslag.jpg
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 24 november 2003 @ 13:56:25 #10
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_14886719
niet gezien, maar der is er bij onze overburen jaren terug wel een bolbliksem ingeslagen, bijna 3 straten alle tv's/pc's/etc. kaduuk
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
  maandag 24 november 2003 @ 13:56:33 #11
74055 Leiram
Gediplomeerd moraalridder.
pi_14886725
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad bij onweer ook vaak UFO's. Is bliksem niet gewoon een bijverschijnsel als er een UFO langsvliegt, door de wrijvingskracht bij hoge snelheden?
Schaap in wolfsklederen - Zwak en geslacht.[br]Let me watch over you.
pi_14886794
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef Koekepan het volgende:

[..]

spoiler:
Als jij eens oprot uit dit topic
pi_14886876
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:48 schreef smash789 het volgende:
Wat zijn die rode bollen onder de bliksemstraal?
Suggereerd:

Lensflares
Plasmabollen waar de bliksem door heen zal gaan
Een ander foto verschijnsel
ufo's

en zo zijn er tal van zinnige en onzinnige dingen te bedenken.

www.splinteronline.com Nederlandse Progressieve Rock Band. Worden in diverse internationale reviews vergeleken met Yes, Spock's Beard, Flowerkings. Check them out!
pi_14886932
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:59 schreef Maichel het volgende:

[..]

spoiler:

Als jij eens oprot uit dit topic

spoiler:
Deze topic.
Wittgenstein
pi_14887100
quote:
Op maandag 24 november 2003 14:05 schreef Koekepan het volgende:

[..]

spoiler:

Deze topic.

spoiler:
ontopic?
www.splinteronline.com Nederlandse Progressieve Rock Band. Worden in diverse internationale reviews vergeleken met Yes, Spock's Beard, Flowerkings. Check them out!
pi_14887582
Noem de naam 'Salvador Dalí' in mijn bijzijn en je zal een bolbliksem zien ontstaan.
pi_14887846
quote:
Op maandag 24 november 2003 14:29 schreef Gellius het volgende:
Noem de naam 'Salvador Dalí' in mijn bijzijn en je zal een bolbliksem zien ontstaan.
Hij meent het mensen. Voordat ik de laatste lettergreep van de onschuldige opmerking "Ik zag laatst nog een prachtige dahli-a." goed en wel uitgesproken had, had ik reeds een vuistafdruk rond mijn linkeroog staan.
Wittgenstein
pi_14888030
Waarvoor nogmaals mijn tederste excuses, Koekepan. Hier, een goedmakertje:

.

maandag 24 november 2003 @ 14:56:47 #19
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_14888400
Het verschijnsel van de bolbliksem is begin 2000 voor het eerst verklaard door onderzoekers van de universiteit van Canterbury in Nieuw-Zeeland. Een bolbliksem ontstaat tijdens zwaar onweer. Hij vertoont zich als een lichte bol met een doorsnede van 10 tot 30 cm. Hij kan 2 tot 50 seconden (gemiddeld 15 seconden) door de lucht zweven en zelfs op de grond stuiteren. Zijn kleur is meestal geelachtig, maar andere kleuren komen ook voor. De maximale lichtsterkte komt overeen met die van een gloeilamp van 100 watt. Het einde van een bolbliksem komt òf met een explosie òf hij dooft uit als een nachtkaars.

Een bolbliksem ontstaat tijdens onweer door blikseminslag in de grond. Een voorwaarde is dat zich op de plaats van inslag bodemmateriaal bevindt waarin de verhouding koolstofsilicium ongeveer twee op een is. Tevens moet de temperatuur op die plaats boven 1000 °C bedragen. In de hitte ontstaan minuscule deeltjes van zuiver silicium (Si), siliciumoxide (SiO) en siliciumcarbide (SiC). Deze slechts enkele nanometer grote deeltjes vormen uiterst fijne netwerken van draden die tot 5 cm lang kunnen worden. Door oxidatie loopt de temperatuur in het netwerk hoog (tot ca. 2700 °C) op, waardoor het gaat gloeien. Hoe lager de begintemperatuur was, hoe langer de bolbliksem in stand blijft

Een enkele maal valt een bliksemontlading uiteen in een aantal lichtende stukjes, zodat het geheel de indruk maakt van een snoer met lichtende kralen (parelsnoerbliksem). Ook dit verschijnsel, dat uitsluitend schijnt voor te komen tijdens zware neerslag, is nog niet afdoende verklaard.

pi_15661964
whahaha dat rode licht is de zendmast drol...zoals onder de foto staat beschreven, UFO's
pi_15672739
Roteert de bal om zijn as ? Waarom ontstaat er eigenlijk een bal ?

Het kwarts (siliciumdioxide/ een grondstof die in de natuur in ruime mate voorkomt) in de grond wordt getroffen door de bliksem.

Hoe kan er dan een bol ontstaan uit het kwarts in de grond nadat het door de bliksem is getroffen

Smelten de siliciumdeeltjes zich samen tot een bal in een bepaalde toestand ?

Het eventueel exploderen zal wel te maken hebben met eventueel aanwezige elementen uit de grond die in het proces explosief worden ?

pi_15672876
Ik heb het in de zomer gezien, best wel eng eigenlijk. .
De lucht was behoorlijk donker en toen opeens een erg grote bollen flits.....Daarna gelijk een enorme knal. Een enorme knal. .
Hoi.
pi_15673893
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:37 schreef smash789 het volgende:
[..]
m'n moeder heeft wel eens verteld dat ze er vroeger toen ze nog klein was eentje heeft gezien. Vloog door het ene raam naar binnen en door het andere naar buiten....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')