Het is al weer een hele tijd geleden, ik was ongeveer 13-14. We stonden met een caravan 's avonds op een dagcamping, Rottemeren (Rotterdam). Er is daar een meer met een klein strandje, en een behoorlijk groot grasveld met daaromheen bomen. Het was al donker buiten, en het was flink aan het onweren. Ik zat heel de tijd door het raampje naar buiten te kijken.
Opeens zag ik een bol van licht snel horizontaal door de lucht schieten. Het ging heel erg snel, maar ik kon nog nét zien dat het een bol was. En zo snel als ie kwam, was ie weer verdwenen. Ik schat dat ie ongeveer boven het water was, maximaal zo'n 50 meter van me vandaan, op een hoogte niet meer dan 15 meter.
Ondanks dat dit al lang geleden is, is het me toch al die tijd heel helder bijgebleven. Ik wist op dat moment nog niet van het bestaan van bolbliksems af, dus ik snapte er niks van. Pas een tijd later had ik er wat over gezien op TV. Ze schijnen vaak voor te komen. Zo las ik net, dat de KNMI bij élke flinke onweersbui wel een aantal meldingen van bolbliksems krijgt.
Dus vraag ik me af, wie van jullie hebben ook wel eens een bolbliksem gezien?
Die bol die ik zag, zat echter niet 'vast' aan een bliksemstraal, volgens mijn waarneming.
quote:Google, ik kon verders ook geen foto's vinden...
Op maandag 24 november 2003 13:44 schreef Maichel het volgende:
[afbeelding]
quote:Google inderdaad
Op maandag 24 november 2003 13:48 schreef smash789 het volgende:
Mooie foto, hoe kom je eraan? Wat zijn die rode bollen onder de bliksemstraal?Die bol die ik zag, zat echter niet 'vast' aan een bliksemstraal, volgens mijn waarneming.
quote:Ik denk dat het UFO's zijn.
Op maandag 24 november 2003 13:54 schreef Maichel het volgende:[..]
Google inderdaad
Die rode stippen komen naar mijn weten alleen op een foto als die vochtig is geweest.
ik weet niet of het waar is hoor, ik vind het trouwens ook maar een raar wijf
(met d'r slappe hangtieten )
quote:De foto komt van http://www.knmi.nl/voorl/nader/images/blikseminslag.jpg
Op maandag 24 november 2003 13:50 schreef WebForce het volgende:[..]
Google, ik kon verders ook geen foto's vinden...
quote:Ik zie inderdaad bij onweer ook vaak UFO's. Is bliksem niet gewoon een bijverschijnsel als er een UFO langsvliegt, door de wrijvingskracht bij hoge snelheden?
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik denk dat het UFO's zijn.
quote:spoiler:
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik denk dat het UFO's zijn.
quote:Suggereerd:
Op maandag 24 november 2003 13:48 schreef smash789 het volgende:
Wat zijn die rode bollen onder de bliksemstraal?
Lensflares
Plasmabollen waar de bliksem door heen zal gaan
Een ander foto verschijnsel
ufo's
en zo zijn er tal van zinnige en onzinnige dingen te bedenken.
Op maandag 24 november 2003 13:59 schreef Maichel het volgende:[..]
spoiler:
Als jij eens oprot uit dit topic
Op maandag 24 november 2003 14:05 schreef Koekepan het volgende:[..]
spoiler:
Deze topic.
quote:Hij meent het mensen. Voordat ik de laatste lettergreep van de onschuldige opmerking "Ik zag laatst nog een prachtige dahli-a." goed en wel uitgesproken had, had ik reeds een vuistafdruk rond mijn linkeroog staan.
Op maandag 24 november 2003 14:29 schreef Gellius het volgende:
Noem de naam 'Salvador Dalí' in mijn bijzijn en je zal een bolbliksem zien ontstaan.
Een bolbliksem ontstaat tijdens onweer door blikseminslag in de grond. Een voorwaarde is dat zich op de plaats van inslag bodemmateriaal bevindt waarin de verhouding koolstofsilicium ongeveer twee op een is. Tevens moet de temperatuur op die plaats boven 1000 °C bedragen. In de hitte ontstaan minuscule deeltjes van zuiver silicium (Si), siliciumoxide (SiO) en siliciumcarbide (SiC). Deze slechts enkele nanometer grote deeltjes vormen uiterst fijne netwerken van draden die tot 5 cm lang kunnen worden. Door oxidatie loopt de temperatuur in het netwerk hoog (tot ca. 2700 °C) op, waardoor het gaat gloeien. Hoe lager de begintemperatuur was, hoe langer de bolbliksem in stand blijft
Een enkele maal valt een bliksemontlading uiteen in een aantal lichtende stukjes, zodat het geheel de indruk maakt van een snoer met lichtende kralen (parelsnoerbliksem). Ook dit verschijnsel, dat uitsluitend schijnt voor te komen tijdens zware neerslag, is nog niet afdoende verklaard.
Het kwarts (siliciumdioxide/ een grondstof die in de natuur in ruime mate voorkomt) in de grond wordt getroffen door de bliksem.
Hoe kan er dan een bol ontstaan uit het kwarts in de grond nadat het door de bliksem is getroffen
Smelten de siliciumdeeltjes zich samen tot een bal in een bepaalde toestand ?
Het eventueel exploderen zal wel te maken hebben met eventueel aanwezige elementen uit de grond die in het proces explosief worden ?
quote:m'n moeder heeft wel eens verteld dat ze er vroeger toen ze nog klein was eentje heeft gezien. Vloog door het ene raam naar binnen en door het andere naar buiten....
Op maandag 24 november 2003 13:37 schreef smash789 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |