Peking is een interessante stad met veel culturele bezienswaardigheden. Je er wordt regelmatig aangesproken door "art-students" die je graag meenemen naar de galerie waar ze voor werken. Deze jongelui, die perfekt engels spreken, leven van de commissie die ze krijgen bij de verkoop van een schilderij of op de thee die ze met je drinken.
Pas op voor de kinderen die voor je gaan staan, op hun knielen vallen en een soort van smeek beweging maken, niet lang daarna zullen ze je been in een houdgreep hebben en pas weer loslaten nadat je ze wat geld geeft. Meestal staat verderop een oudere vrouw waar ze het geld moeten afgeven. Het schijnt dat de kinderen ontvoerd zijn van het platteland om dit werk te doen.
Het weer was kouder dan ik verwacht had in Peking. Begin november wordt het snel kouder, in oktober is het nog 10-15 graden en begin november vriest het al, dit met de droge lucht in Peking maakt dat het koud aanvoelt. Gelukkig kan je op de Silkmarket kleding kopen, veel outdoorkleding van bekende merken zoals North Face. Een jas kost zo'n 150 Yuan, ongeveer 12 euro.
In de kleinere hotels, 2/3 sterren, gaat de verwarming pas 15 november aan, dus dat is even afzien!
Xian viel me tegen, de stad zelf doet me niet zo veel en het terraccota leger is aardig maar maakte ook niet zoveel indruk.
Shanghai lijkt erg op Hong Kong, veel moderne gebouwen en relatief veel luxe, je kan goed zien dat het verder in ontwikkeling is dan veel andere gedeeltes van China.
Mijn hotel lag in een drukke winkels straat die loop van de Bund, Nanjing Donglu, 's Avonds wordt je er aangesproken door meisjes, die vragen of je samen met hen een "feestje" wilt bouwen. Eerst moet je dan ergens wat met ze gaan drinken.
Ik heb dit niet uitgeprobeerd, achteraf hoorde ik dat ze na het bestellen van dure drankjes opeens verdwijnen en jou met de rekening van een paar honderd dollar achterlaten.
Voor foto's zie:
http://home.wanadoo.nl/youdo/
leuke foto's trouwens!!
quote:Hoe smaken kunnen verschillen ! Ik vond Xian juist geweldig, de oude moslimwijk met nauwe straatjes en overal bedrijvigheid op straat. En dan het Terracottaleger vond ik helemaal fantastisch, de grote zaal vooral en van de hoogtepunten van mijn reis door China (indrukwekkender dan grote muur en verboden stad bijv.)
Op zondag 23 november 2003 14:48 schreef twiekert het volgende:
Xian viel me tegen, de stad zelf doet me niet zo veel en het terraccota leger is aardig maar maakte ook niet zoveel indruk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |