quote:Laat ik hier nog benadrukken dat de betrokken Duitse soldaten pas op het laatste moment wisten dat ook Nederland onder de voet gelopen zou moeten worden. Op Frankrijk waren ze natuurlijk mentaal voorbereid in de voorgaande maanden, Nederland zagen ze simpelweg niet als echte vijand.
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef afzuiginrichting het volgende:
- Het "broedervolk" gevoel: Duitse soldaten was verteld dat de gemiddelde Nederlander aan de Duitse kant stond en Nederland alleen vanwege de kolonien niet openbaar positie tegen de Britten kon kiezen. Dit idee was niet geheel ongegrond: zie Nederlandse propagandaposter beneden. De Nederlandse regering koos nooit openbaar positie voor de geallieerden tot de inval. Ze geloofden dus dat ze niet op Nederlanders zouden hoeven schieten. Dat viel dus zwaar tegen.
quote:ga lekker in onz lopen blaten ofzo
Op maandag 24 november 2003 19:09 schreef pro_jeex het volgende:
Als Duitsland, Nederland binnenvalt, heet Dick ineens Schwanz.
de luchtmacht 0wnt de luftwaffe
quote:De eerste tankbestelling was in Tsjechoslowakije en is in 1938 naar de Duitsers gegaan. Wat hier op stapel stond is in 1940 naar de Duitsers gegaan. Daarna bestelden we tanks in de VS voor de twee divisies in Nederlands-Indie. De VS weigerden exportlicenties tot Pearl Harbour en de verovering van Java. Toen waren we onze laatste divisies toch kwijt en hebben we ze maar aan de geallieerden gegeven.
Op maandag 24 november 2003 11:40 schreef Witchfynder het volgende:
En daarnaast; Nederland had een leuke hoeveelheid wapens in bestelling staan, maar die zouden pas later dat jaar of zelfs in 1941 geleverd worden. Dus als de Duitsers laten gekomen waren zouden ze een stuk meer moeite gehad hebben.
Die Duitsers hebben echt enorm geprofiteerd van de volle orderboeken in de landen die ze bezetten. ![]()
200 Fokker G1's en we hadden ze op hun donder gegeven.

quote:
Op maandag 24 november 2003 21:31 schreef sp3c het volgende:
0wja
quote:geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
Op zaterdag 22 november 2003 13:13 schreef Georges het volgende:
zou het dan weer een kleine week duren voordat Nederland ingenomen is? Even buiten beschouwing latende of/hoe andere landen reageren.Gezien de jaarlijkse bezuinigingen vraag ik me wel eens af of ons leger nog wat voorstelt.
quote:Dat is toch wat ik al veel eerder suggereerde toen ik schreef: Het is nogal onwaarschijnlijk dat de ene helft van het Nederlands-Duitse Legerkorps de andere helft bij verrassing kan aanvallen.
Op maandag 24 november 2003 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
Maar je hebt gelijk: We zitten nu weer meer in een soort extreme versie van de WWI tijd met onze alliantie: 1 NAVO-lid begint zomaar een oorlog, en de anderen zitten vanzelf met de shit omdat ze militair geen eigen koers meer kunnen varen. Het zou verboden moeten worden.
quote:Geloof niet dat je mijn vraag begrijpt. Het gaat mij sec om de sterkte van het Nederlandse leger.
Op maandag 24 november 2003 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
quote:die kan je niet beoordelen met een vergelijking tot een geheel ander soort oorlog.
Op maandag 24 november 2003 22:02 schreef Georges het volgende:[..]
Geloof niet dat je mijn vraag begrijpt. Het gaat mij sec om de sterkte van het Nederlandse leger.
quote:"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
Op maandag 24 november 2003 22:29 schreef Pietverdriet het volgende:
die kan je niet beoordelen met een vergelijking tot een geheel ander soort oorlog.
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
quote:Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
Op zaterdag 22 november 2003 19:35 schreef Georges het volgende:[..]
Is er eigenlijk veel verschil in materieel? Nederland heeft bijvoorbeeld F-16's en Leopard 2 tanks, wat kunnen de Duitsers daar tegenover zetten?(naast het numerieke overwicht)
quote:die mig's waren anders snel schroot toen ze de Nederlandse luchtmacht tegenkwamen boven bosnie in "99
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
quote:Ok, klopt allemaal, ff anders omschrijven dan.
Op dinsdag 25 november 2003 00:03 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
Al het Nederlandse materieel en alle troepen zijn gevechtsklaar binnen de landsgrenzen.
Als er Nederlandse troepen gelegerd zijn in Seedorf of waar dan ook over de landsgrenzen, is Nederland niet op volle oorlogsterkte als het gaat om het tegenhouden van een invasie.
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Krauts
quote:die staan tegenwoordig in Polen, ze hebben alleen nog Tornado's en er beginnen eindelijk eurofighters uit de fabriek te rollen
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
quote:Nou ja snel niet, maar de F-16's bleken wel superieur te zijn. Bij de F-16's gaat alles automatisch waar bij de Migs veel knopjes ingedrukt moeten worden. Toch bleken ze gelijkwaardige tegenstanders vanelkaar met allebei de pro's en cons.
Op dinsdag 25 november 2003 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
die mig's waren anders snel schroot toen ze de Nederlandse luchtmacht tegenkwamen boven bosnie in "99
Waar de Migs 2 sterke motoren hebben, goeie stabiliteit bij langzame snelheid en hun 'helmet-mounted sight system ', moeten de F-16's het doen van de avionics.
quote:Ze zijn geleased, dus Duitsland kan ze nog wel terugkrijgen, maar dat ff terzijde.
Op dinsdag 25 november 2003 19:30 schreef sp3c het volgende:[..]
die staan tegenwoordig in Polen, ze hebben alleen nog Tornado's en er beginnen eindelijk eurofighters uit de fabriek te rollen
quote:mjah das waar maar dat zie ik niet gebeuren, kunnen ze het beter bij hun Tornado's houden.
Op dinsdag 25 november 2003 21:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Nou ja snel niet, maar de F-16's bleken wel superieur te zijn. Bij de F-16's gaat alles automatisch waar bij de Migs veel knopjes ingedrukt moeten worden. Toch bleken ze gelijkwaardige tegenstanders vanelkaar met allebei de pro's en cons.
Waar de Migs 2 sterke motoren hebben, goeie stabiliteit bij langzame snelheid en hun 'helmet-mounted sight system ', moeten de F-16's het doen van de avionics.
[..]Ze zijn geleased, dus Duitsland kan ze nog wel terugkrijgen, maar dat ff terzijde.
Zo goed is de Mig29 helemaal niet gebleken in het luchtgevecht tegen een gelijkwaardig toestel (SU27, F16) in de praktijk, ik weet niet waar het door komt want op papier zouden ze toch kansen moeten hebben.
quote:
Bij dezelfde F16 als waarmee hij 24 maart van dat jaar zijn overwinning behaalde, het toestel met registratienummer J063, gaat overste Tankink voor het eerst uitgebreid in op het gevecht. We kregen die middag om twee uur onze briefing, al wisten we toen nog niet zeker dat de oorlog ook daadwerkelijk zou beginnen. Er zou geen gevaar te duchten zijn van MiGs, werd ons nog meegedeeld...
Dat pakte ´s avonds anders uit. Peter Tankink, toen nog majoor en deel uitmakend van 322 squadron, kreeg opdracht met drie andere Nederlandse F16´s een zogenoemde ´sweep mission´ uit te voeren. Het kwartet moest voor de Britse, Amerikaanse en Canadese bommenwerpers uit, de lucht schonen van vijandelijke jets. Die, volgens diverse militaire inlichtingendiensten, niet de lucht in zouden gaan.
Tankink: Boven Macedonië hebben we in het stikdonker getankt, daarna zijn we landinwaarts gevlogen, Kosovo binnen. Dertig kilometer noordelijk van Pristina zouden we wachten tot de bommenwerpers hun bommen op doelen bij de hoofdstad hadden gedropt en begonnen waren aan de terugreis richting Italië. We hingen in de ´wachtkamer´ toen Awacs meldde dat noordelijk van ons drie MiG 29´s waren opgestegen. Dan gaat je hart sneller kloppen. Ik vloog als nummer drie in de formatie, nummer 1 pikte zestig seconden na de Awacs-melding een doel op. Toen begon het elektronische ondervragen om uit te vinden of we daadwerkelijk met een Serviër te maken hadden. Er moest absolute zekerheid zijn.
Het duurde lang om die te verkrijgen. In combinatie met de informatiestroom die het hoog vliegende Awacs-toestel verzamelde, verstreken vierenhalve minuut voordat duidelijk was dat er een Servische MiG op de loer lag.
De piloot kwam voor ons langs vliegen, vertelt Tankink. Het was onmiddellijk duidelijk dat hij richting Nis wilde, om daar de NAVO-bommenwerpers te onderscheppen. Later hoorde ik dat ze op een soort zelfmoordmissie waren gestuurd. ´Go out and hunt´. Zoveel mogelijk schade aan NAVO-vliegtuigen toebrengen, zo luidde hun opdracht. Ieder van die vliegers zou als een held worden binnengehaald als hij een van onze toestellen wist neer te schieten. Dan zou de propagandamachine de Balkan over gaan.Maar het liep anders. De MiG, uitgerust met Alamo-raketten die een reikwijdte van vijftien kilometer hebben, dook weg achter een heuvelrug. De piloot liet zijn toestel zo laag zakken dat de radar van de F16´s hem niet zag. De eerste twee Nederlandse straaljagers vlogen vijf kilometer voor de nummers drie en vier uit, die een verdedigende linie vormden.
Tankink: Eigenlijk zou nummer 1 de eerste schietkans krijgen, maar hij moest, mét nummer twee, omdraaien omdat hun radar niets opving. Wij vlogen hoger, en toen onze twee collega´s passeerden, kreeg ik een ´clearing´. Het was de eerste keer dat door een niet-Amerikaan een Amraam, een Advanced Medium Range Air to Air Missile, in oorlogstijd werd afgeschoten.
Want Tankink drukte op de knop. Hij wist dat het een volle seconde zou duren voor de ontsteking de raketmotor zou activeren, maar door de adrenaline leek die seconde wel een halve minuut. Ik dacht dat er iets mis was, weet hij nog goed. Ik keek naar mijn linkervleugel en dacht ´waarom verlaat dat ding niet de rails?´ In het verleden had ik wel sidewinders afgevuurd, die na een halve seconde loskomen van het vliegtuig. Toen ging de Amraam en ik keek vol in de vuurbal van de raketmotor en was voor even verblind... De computer telt tot de explosie en toen de meter 0 aangaf, tuurde ik in de goede richting; ik had mijn toestel inmiddels omgedraaid. Er was een flits te zien, maar ik had de indruk dat de 500.000 euro kostende raket op de grond was ingeslagen. Acht seconden later zag ik rood opgloeiende vliegtuigdelen naar beneden vallen. Ik wist onmiddellijk dat het om een MIG 29 ging. Het gaf een goed gevoel, alles had gefunctioneerd.
Veel tijd om van de overwinning te genieten was er niet, want Tankink en zijn drie collega´s moesten nog twintig minuten boven Kosovo blijven. En in die tijd vuurde de Servische luchtverdediging een reeks SAM 6-luchtdoelraketten op de Nederlanders af.
Een van die SAM´s schoot tussen onze toestellen door omhoog, de raket ging op nummer twee af. Die ontweek, waarna de radar van het projectiel nummer vier opzocht... Met chaff en onze elektronische storingspod hebben we de SAM moe gemaakt. Ontwijkende manoeuvres uitgevoerd tot de brandstof van de raket op was en hij terugviel naar de aarde. In één nacht hebben we toen zo´n beetje alles van de moderne oorlogsvoering in de lucht meegemaakt. Schieten en beschoten worden. Met een positief eindresultaat.
Na een missie van ruim drieënhalf uur keerden de Nederlandse toestellen terug op de Zuid-Italiaanse basis Amendola, waar de wapenmonteurs onmiddellijk zagen dat er een Amraam was afgevuurd. Er was wat onwennigheid bij de mannen op de grond. Moesten ze Tankink feliciteren met zijn ´kill´, de eerste van de Koninklijke Luchtmacht sinds de politionele acties in Indonesië, of niet?
Overste Tankink: Als dit elke avond zo gaat, worden het zware tijden, dacht ik nog. Op dat moment wist ik niet dat de Serviër de crash had overleefd. Later, in juni van dat jaar, lazen we heldenverhalen op internet. De piloot had de NAVO misleid. Weliswaar was hij neergeschoten, maar zijn schietstoel had gewerkt. Ik was blij voor de vlieger. Maar ook als de man was gesneuveld, had mij dat niet in het klooster doen belanden... Dan was het ook goed geweest. Later las ik in een krant dat ik bij terugkomst in Nederland een psycholoog toegewezen zou krijgen. Voor mentale opvang. Absolute onzin. Ik had mijn werk gedaan, niets meer en niets minder. Ik heb ook geen enkele moeite erover te praten.Raketaanval op ´MIG-killer´ Peter Tankink
De ´MIG-kill heeft weinig invloed gehad op zijn loopbaan, ook zonder het neerschieten van de MiG 29 (NAVO-codenaam Fulcrum) zou Tankink commandant van 323 squadron zijn geworden. Hij was in 1993 een van de eerste vliegers die de voorloper van de huidige Top Gun-wapeninstructeurscursus volgde.
Nacht vliegen
Het belang van nachtvliegen werd toen al snel duidelijk, vertelt de overste. Daarom is onze aanwezigheid hier in Noorwegen zo belangrijk, in moderne oorlogvoering worden operaties vooral ´s nachts uitgevoerd en dat kunnen de aanstaande instructeurs hier beter leren dan waar ook in Europa. Er is ruimte, er is de Atlantische Oceaan, er zijn weinig bewoners. De jongens die hier straks afstuderen, kunnen hun luchtmachtcollega´s veel leren. Van de 200 Nederlandse F16-vliegers hebben er 25 de cursus gevolgd. Inderdaad, the best of the best!
De ervaringen van Tankink zijn in het studieprogramma opgenomen. Niet alleen de wijze waarop de MiG naar beneden werd gehaald, maar ook eerdere bombardementsmissies boven Bosnië en latere aanvallen op olietanks en bruggen in Kosovo. In totaal vloog Peter Tankink ruim 20 maanden vanaf bases in Villafranca en Amendola oorlogsvluchten naar voormalig Joegoslavië.
Daarbij werd hij diverse keren aangevallen door hittezoekende en infrarode raketten.
Zo herinner ik mij nog goed een vlucht in 1995 boven Sarajevo, vertelt hij. Mijn wingman en ik zaten tegen het wolkendek aan, toen er een hittezoekende Sam-7 raket op ons afkwam. Als een schroevendraaier zagen we hem naderen. Door flares af te werpen werd het projectiel afgeleid en konden we uiteindelijk wegkomen. Het zijn de krenten uit de pap die we tijdens deze cursus aan de vliegers leren. En die verspreiden hun kennis vervolgens door de hele luchtmacht. Deze instructeurs beslissen mee als een nieuw wapensysteem wordt aangeschaft. Tijdens oorlogsmissies, zoals ook onlangs in Afghanistan, is de eerste avond altijd een wapeninstructeur van de partij. Hij bepaalt bijvoorbeeld hoe je een grot het beste kunt bestoken. Met ´domme´ bommen, met lasergestuurde explosieven, vanaf welke hoogte gedropt en uit welke richting.Eén van de bijzondere gevolgen van zijn luchtoverwinning boven Kosovo was dat Tankink met een aantal generaals werd ontvangen door prins Bernhard. De prins, zelf voormalig jachtvlieger tijdens de Tweede Wereldoorlog, wilde precies weten hoe het incident met de MiG was verlopen. We hebben als oorlogsvliegers onder elkaar gesproken, vertelt Tankink. Over Spitfires en F16´s, over Duitsland toen en Kosovo daarna. Heel bijzonder.
Telegraaf
quote:Mooi verhaal, dat uit de Telegraaf. F-16's zijn bij lange na nog niet afgeschreven lijkt me.
Op woensdag 26 november 2003 09:31 schreef sp3c het volgende:[..]
mjah das waar maar dat zie ik niet gebeuren, kunnen ze het beter bij hun Tornado's houden.
Zo goed is de Mig29 helemaal niet gebleken in het luchtgevecht tegen een gelijkwaardig toestel (SU27, F16) in de praktijk, ik weet niet waar het door komt want op papier zouden ze toch kansen moeten hebben.
[..]
quote:dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
Op woensdag 26 november 2003 19:24 schreef Georges het volgende:[..]
Mooi verhaal, dat uit de Telegraaf. F-16's zijn bij lange na nog niet afgeschreven lijkt me.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
quote:Wat wil je hiermee zeggen? Dat de Serven in slecht verkerende staat Mig's hadden?
Op woensdag 26 november 2003 20:47 schreef Pumatje het volgende:[..]
dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
quote:Heel simpel: de Duitse invasie van de rest van Europa loopt dan onherstelbare schade op. En wel om de volgende redenen:
Op dinsdag 25 november 2003 00:03 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
1. Het Duitse jachtvliegtuig is de F-4F Phantom-II ICE. Een toestel dat absoluut geen match is voor de F-16AM waar de NL luchtmacht mee vliegt. In de tijd dat een Phantom een circel vliegt vliegt een F16 er twee - om de Phantom. BVR zijn ze niet vergelijkbaar: de AMRAAMs van de F-16 zijn vele malen beter dan de raketten van de Phantom. De MiG-29 is sinds dit najaar uit dienst en verkocht naar Polen, en de Eurofighter is er nog niet.
2. De Tornado's van de Luftwaffe en Marineflieger zijn nog het gevaarlijkst. Ze kunnen belachelijk hard, en belachelijk laag - tegelijk. Maar dat is tevens hun probleem: boven het vlakke Nederland vallen ze altijd op, terwil ze gebouwd zijn om bescherming te genieten van het terrein waar ze over vliegen (terrain-masking).
3. De Nederlandse vliegers zijn defensief, en vliegen dus altijd op korte afstand van hun vliegbases. Dat verkort de reactie tijd aanmerkelijk. Hang de KDC-10 tankers in een orbit boven de Noordzee bij IJmuiden, en ze hebt een wel heel korte reactietijd.
4. De Duitsers hebben geen tankers. Dat betekent dat ze voor iedere refuel terug moeten naar hun vliegbases.
5. De duitsers zullen enorme verliezen te incasseren krijgen op hun luchttransportvloot (C-160 en CH-53). Naast de F-16s hebben we twee squadrons met geleide wapens (Patriot), die samen de gehele Randstad en een flink deel daarbuiten kunnen beveiligen. De Duitsers hebben die ook, maar je kunt ze alleen defensief inzetten, dus in de Heimat. In de echte 1940
oorlog verloren de Duitsers hier zoveel transport vliegtuigen dat ze de invasie van Engeland moesten uit- en uiteindelijk afstellen.
6. Wij hebben 30 apaches, de Duitsers kunnen daar alleen Bolkows tegenover stellen. Daarvan hebben ze er wel veel, maar elke boer met een hooivork kan die dingen laten crashen, als ze maar laag genoeg vliegen. Apaches zijn dodelijk voor elke tank/howitzer die ze tegenkomen, en een tank kan daar eigenlijk niets tegenover stellen. Bovendien is het nederlandse landschap, met name de Betuwe en de laaggelegen delen, niet geschikt voor tank operaties (te drassig). Dat betekent dat landstrijdkrachten het zonder zware ondersteuning moeten doen.
quote:Welke gedeelde transport vliegtuigen? We zitten in een pool met de Belgen en Noren voor het gebruik van luchttransport capaciteit. Dat is een efficiency maatregel, om te voorkomen dat er meerdere vluchten halfvol naar een gebied gaan, terwijl één vlucht al genoeg is. Voor binnenlandse operatien is de NL transportvloot meer dan voldoende. We delen niets met de duitsers, al is er wel een overeenkomst om in voorkomende gevallen transport capaciteit bij elkaar te lenen.
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
quote:Mochten ze willen. Afgezien van buddy-stores hebben de duitsers geen AAR capaciteit, en wij wel. Dus de vraag zou andersom moeten zijn.
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
quote:Die deal is afgeblazen. En zelfs als hij WEL door was gegaan dan waren ze Nederlands eigendom geworden. Daar hebben ze dus niets meer over te zeggen.
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
quote:Aangezien het niet van vandaag op morgen oorlog is, mag je aannemen dat in TTW (Times of Tension and War) NL troepen uit het land van de agressor (Duitsland had al meerdere landen aan het 1000jarige Rijk toegevoegd voor het Nederland aanviel) zijn teruggetrokken. Tegelijkertijd zouden de Duitsers uit Budel zijn vertrokken, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen qua legering.
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
Samenvattend kun je stellen dat met de huidige legers Duitsland zich behoorlijk op de kop zou krabben om Nederland binnen te vallen, de kosten van de overwinning zouden te groot zijn. Nederland zou nog wel te overwinnen zijn, maar de verliezen op zijn best dermate groot dat de Duitsers daarna geen kant meer op kunnen, en op zijn slechtst (voor Duitsland dan
) zulke zware verliezen zouden lijden dat ze zich nauwelijks meer kunnen verdedigen tegen tegenaanvallen van de geallieerden.
Edit: ik vergeet nog wat:
1. Nederland is theoretisch eigenaar van een AWACS plus bemanningen op de vliegbasis Geilenkirchen. De duitsers van twee of drie. In de praktijk zullen die allemaal uit Duitsland zijn teruggetrokken, en geïntegreerd bij de Amerikaanse Luchtmacht en/of de Britse.
2.De Britse en Amerikaanse troepen in Duitsland heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten.
[Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 26-11-2003 23:53]
nl heeft geloof ik 75000 manschappen dienende voor volk en vaderland, duitsland 300000, dat is al een overmacht van 1op 4 in ons nadeel.
dat is nog enigzins te overzien, want van wat ik ervan begrepen heb is ons beroepsleger, ondanks dat zowat heel nederland denkt dat het een stel doetjes zijn,niet voor de poes en uitermate professioneel. Zo professioneel dat we wereldwijd in hoog aanzien staan wat betreft de kwaliteit van onze troepen.KCT en luchtmobiele brigade, de mariniers en hun bbe horen tot de besten ter wereld. Het duitse leger daarintegen schijnt qua motivatie niet veel te zijn. DIt is dus enigzins vergelijkbaar met 1940, mei toen de whermacht (ook ultra professioneel gemotiveerd en meestal in zwaar in de minderheid (zo erg in de minderheid dat er voor elke duitse soldaat minstens 6 geallieerden/bolsjewieken moesten sneuvelen, en dan nog noemden we de betrefende veldslag verloren voor de duitsers. Anyway. wat betreft beroepsleger zouden we het in eerste instantie, met veel mazzel en hele goede tactieken nog kunnen redden. Maar 2 professionele legers tegenover elkaar roeien elkaar meestal ook binnen no time professioneel uit en dan gaat het op het niet professionele kanonnevoer aankomen. Elke gezonde jongenman tussen de 15 en 49 volgens het cia world factbook. Tegen de tijd dat die aan weerszijden opgeroepen gaan worden is het meer 1 op 1 wat betreft doden en gewonden. en dan zijn we zwaaar de klos, want, NL heeft ongeveer 3 en een half miljoen in tijd van oorlog oproepbare mannen, de duitsers maar liefst 17 miljoen. Idd ze kunnen een leger bij elkaar harken dat groter is dan de hele bevolking van NL bij elkaar.
bovenstaande gaat er vanuit dat er al een tijd oplopende spanningen zijn en dat beide legers al naar elkaar turen via de vizieren van hun geweren. Als we zonder waarschuwing zouden worden aangevallen, en dus niet klaar voor ze zijn, dan vrees ik dat voordat we doorhebben dat de duitsers weer deze kant op komen, ze al in scheveningen aan het strand staan.Van oost naar west Nl is letterlijk binnen no time overbrugd. Als er ineens een paar duitse tankbrigades over de grens heen komen walsen zijn we nooit op tijd met mobiliseren en het organiseren van een verdediging, of iets wat er ook maar op lijkt. In 1940 waren we ondanks dat de geschiedenisboekjes ons leren dat Hitler zonder oorlogsverklaring binnenviel wel degelijk voorbereid op een duitse invasie, en daarom heeft het "nog" 5 dagen geduurt voordat ze ons hadden overmeesterd (en vergeet niet dat "onze jongens" ook als bezetenen terugvochten, ondanks verouderde uitrusting en de binnen no-time overbrugde grebbe-linie)
quote:mwah in Eritrea legden de allernieuwste migs het ook bij bosjes af tegen Ethiopische SU27 Flankers
Op woensdag 26 november 2003 20:47 schreef Pumatje het volgende:[..]
dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
en dat komt toch echt niet door de 'koe' die erin zit want er is zelfs een geval van een vrouwelijke Ethiopische pilote (SU27) die 1 op 1 ging met haar Russische instructeur ( (aan Eritrese zijde in een mig29) en hem nog neer wist te schieten met haar boordkannon ook ... was de eerste vrouwelijke kill in een luchtgevecht ooit voor zover ik weet.
de Mig29 is gewoon rotzooi, ze storten ook regelmatig zonder reden neer zelfs bij de Israeli Airforce dus dat kan echt niet aan achterstallig onderhoud liggen
quote:Hebben ze weinig aan gehad dan aangezien de servische piloot ze doorkreeg voordat ze er wat mee konden doen (hij dook weg).
Op woensdag 26 november 2003 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus die F16's hebben het voordeel gehad omdat er een AWACS vloog
quote:Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
Op donderdag 27 november 2003 09:45 schreef sp3c het volgende:[..]
de Mig29 is gewoon rotzooi, ze storten ook regelmatig zonder reden neer zelfs bij de Israeli Airforce dus dat kan echt niet aan achterstallig onderhoud liggen
[..]
quote:Dat doen ze om te oefenen en ze te tweaken, ze maken geen deel uit van de standaard gevechtvliegtuig eenheden.
Op donderdag 27 november 2003 17:28 schreef RonaldV het volgende:
Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
quote:Joh, weer wat geleerd. Maar hoe komen ze eraan? Zijn ze afgepakt van vijanden of gewoon gekocht van de russen of een van de GOS-leden?
Op donderdag 27 november 2003 19:58 schreef BAZZA het volgende:[..]
Dat doen ze om te oefenen en ze te tweaken, ze maken geen deel uit van de standaard gevechtvliegtuig eenheden.
quote:ze doen upgrades voor landen als burgarije en roemenië en alle piloten krijgen hun initiële straaljager vliegtraining in de mig-29 (in India)
Op donderdag 27 november 2003 17:28 schreef RonaldV het volgende:[..]
Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
als dat ding echt zo goed was dan waren er wel een paar ingedeelt bij de operationele squadrons waar wel F16's en F15's (en tot voor kort zelfs nog de Phantom F4) vliegen
quote:heeft weinig nut aangezien de leopard 2 ook onderwater gewoon door blijft rijden.
Op donderdag 27 november 2003 17:31 schreef Varr het volgende:
Als het erop aankomt laten ze gewoon ff het halve land onder water lopen! Nederland waterland!
trouwens als de Duitsers wat willen maken moeten ze snel komen voordat die Noorse NASAMS batterijen binnen zijn want dan hebben ze iig nog iets aan hun numerieke overwicht in de lucht, niet veel want A. Nederlandse piloten hebben meer ervaring B. Nederlandse toestellen zijn gewoon beter & C. Nederlandse toestellen kunnen door een verdedigende rol en air to air refuelling capaciteit langer in de lucht blijven, je overwicht helpt namelijk niet zo bar veel als je toestellen bij bosjes vanaf de grond uit de lucht worden geschoten
.

het ding schiet AMRAAM raketten net als de meeste westerse toestellen, leuke piloot die daar rondjes omheen draait met een Tornado mk4
quote:Er is nog altijd geen order voor NASAMS, net zomin als die er was voor de Crotale 10jaar geleden. De enige raketten die we op dit moment hebben zijn Patriots en Stingers. Of we ooit NASAMS gaan kopen is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig, gelet op de bezuinigingen.
Op vrijdag 28 november 2003 09:55 schreef sp3c het volgende:[..]
trouwens als de Duitsers wat willen maken moeten ze snel komen voordat die Noorse NASAMS batterijen binnen zijn want dan hebben ze iig nog iets aan hun numerieke overwicht in de lucht, niet veel want A. Nederlandse piloten hebben meer ervaring B. Nederlandse toestellen zijn gewoon beter & C. Nederlandse toestellen kunnen door een verdedigende rol en air to air refuelling capaciteit langer in de lucht blijven, je overwicht helpt namelijk niet zo bar veel als je toestellen bij bosjes vanaf de grond uit de lucht worden geschoten.
het ding schiet AMRAAM raketten net als de meeste westerse toestellen, leuke piloot die daar rondjes omheen draait met een Tornado mk4
En de Duitsers vliegen met het equivalent van de Tornado GR.1A, niet van de GR.4. Daarnaast hebben ze ook nog de ECR.
Waar haal jij je feiten vandaan? Je roept nogal eens met grote stelligheid dingen die niet 100% kloppen...
quote:Israelische piloten krijgen hun training in Israel. Na de propellor fase gaan ze naar de Tzukit (Magister), en van daar in de jetopleiding, onder andere op de Kfir. Van daar gaan ze door naar de overige jets: F-4, F-16 en F-15. AFAIK worden alleen trainingen gedaan in Turkije, vergelijkbaar met onze tochten naar Goose Bay, Cold Lake en de VS. Waar haal jij vandaan dat ze in India hun opleiding krijgen?
Op vrijdag 28 november 2003 09:45 schreef sp3c het volgende:[..]
ze doen upgrades voor landen als burgarije en roemenië en alle piloten krijgen hun initiële straaljager vliegtraining in de mig-29 (in India)
quote:Als dat ding echt zo slecht was, dan was de Luftwaffe ze in 95 al kwijt geweest. In plaats daarvan zijn ze (wegens bezuinigingen) eind dit jaar pas overgedaan aan de Polen.
als dat ding echt zo goed was dan waren er wel een paar ingedeelt bij de operationele squadrons waar wel F16's en F15's (en tot voor kort zelfs nog de Phantom F4) vliegen
quote:insider info
Op vrijdag 28 november 2003 12:06 schreef RonaldV het volgende:[..]
Er is nog altijd geen order voor NASAMS, net zomin als die er was voor de Crotale 10jaar geleden. De enige raketten die we op dit moment hebben zijn Patriots en Stingers. Of we ooit NASAMS gaan kopen is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig, gelet op de bezuinigingen.
En de Duitsers vliegen met het equivalent van de Tornado GR.1A, niet van de GR.4. Daarnaast hebben ze ook nog de ECR.
Waar haal jij je feiten vandaan? Je roept nogal eens met grote stelligheid dingen die niet 100% kloppen...
het ding wordt geruild met de pzh2000 die dit kabinet heeft wegbezuinigd
quote:is altijd zo geweest maar misschien is dat afgeschaft door het hoge aantal crashes met de rusische toestellen dat weet ik eigenlijk niet zeker
Op vrijdag 28 november 2003 12:12 schreef RonaldV het volgende:[..]
Israelische piloten krijgen hun training in Israel. Na de propellor fase gaan ze naar de Tzukit (Magister), en van daar in de jetopleiding, onder andere op de Kfir. Van daar gaan ze door naar de overige jets: F-4, F-16 en F-15. AFAIK worden alleen trainingen gedaan in Turkije, vergelijkbaar met onze tochten naar Goose Bay, Cold Lake en de VS. Waar haal jij vandaan dat ze in India hun opleiding krijgen?
quote:voor zover ik weet wilden de Duitsers geen jachtvliegtuigen verkopen totdat de eerste Eurofighters uit de fabriek kwamen rollen daarom hebben ze ook zolang doorgevlogen met de phantom (als die nog niet weg is zullen ze die ook wel wegdoen binnen niet afzienbare tijd).
[..]Als dat ding echt zo slecht was, dan was de Luftwaffe ze in 95 al kwijt geweest. In plaats daarvan zijn ze (wegens bezuinigingen) eind dit jaar pas overgedaan aan de Polen.
En de Israelis vliegen nog altijd op de Phantom-II
De eerste Eurofighters beginnen nu binnen te druppelen en dus is de eurofighter weg
quote:Begin jaren 90 had ik insider info dat we Crotale zouden krijgen. De deal was al rond: we zouden Hawks inleveren en met wat bijbetalen zouden ze het jaar erop al instromen. Het moest alleen nog even door het kabinet. Inmiddels zijn de Hawks buiten dienst, en is er geen vervanger.
Op vrijdag 28 november 2003 12:18 schreef sp3c het volgende:[..]
insider info
het ding wordt geruild met de pzh2000 die dit kabinet heeft wegbezuinigd
Insider info doe ik dus niks mee. *MIJN* insider info zegt dat er geen prio voor is, net als voor het overnemen van Duitse Patriot Systemen. De bezuinigingen komen eerst, en alles moet daarvoor wijken. Zelfs 6 gloednieuwe Apaches.
Pas als er contracten getekend zijn krijgen we NASAMS.
PS: wat is een PZH2000? ![]()
La ma... Artillerie, dus landmacht.
quote:da's waar maar er komt zowieso een samenwerkingsverband op dit gebied met Noorwegen (zou er al moeten zijn) en er gaan stukken 17 pzh2000 naar Noorwegen tenzij de bezuinigingen terugworden gedraaid zou wel een goede zaak zijn want die dingen zijn de beste in hun soort ter wereld (net als de Apache overigens die zie ik ook liever niet gaan) en ze zijn nog geeneens binnen.
Op vrijdag 28 november 2003 12:46 schreef RonaldV het volgende:[..]
Begin jaren 90 had ik insider info dat we Crotale zouden krijgen. De deal was al rond: we zouden Hawks inleveren en met wat bijbetalen zouden ze het jaar erop al instromen. Het moest alleen nog even door het kabinet. Inmiddels zijn de Hawks buiten dienst, en is er geen vervanger.
Insider info doe ik dus niks mee. *MIJN* insider info zegt dat er geen prio voor is, net als voor het overnemen van Duitse Patriot Systemen. De bezuinigingen komen eerst, en alles moet daarvoor wijken. Zelfs 6 gloednieuwe Apaches.
Pas als er contracten getekend zijn krijgen we NASAMS.PS: wat is een PZH2000?
La ma... Artillerie, dus landmacht.
maar je mag er wel van uit gaan dat Nasams er komt gezien de ontwikkelingen de laatste tijd, Nederland (althans de politiek) wordt banger en banger voor vliegtuigkapingen en 11 september'achtige taferelen, of dit terecht is wil ik ff in het midden laten (vind van niet), en er wordt steeds meer aandacht besteed aan de (raket)verdediging van het luchtruim op mobiele basis de eerste stap is al gezet met het uitfaseren van de prtl wat fondsen vrij moet maken voor een nieuw luchtdoelsysteem.
er komen waarschijnlijk ook Fenneks met Stingers om evt naast belangrijke gebouwen te plaatsen in geval van nood of met de troepen mee te gaan naar uitzendingsgebieden om die te beveiligen tegen hoog vliegende vijanden
quote:ja das waar ja
Op vrijdag 28 november 2003 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Duitse luftwaffe vliegt nog altijd met Phantom, zoals te zien was toen die gek in frankfurt dreigde met zijn vliegtuigje een gebouw in te vliegen. De onderscheppingsjagers die daar vlogen waren Phantoms
maja zoals gezegd die zullen er binnen niet al te lange tijd wel uitgaan en vervangen worden door Typhoons. Krijgen we eindelijk weer is wat interessante luchtgevechten tijdens Frisian Flag
quote:Je hebt mij overtuigd dat je er verstand van hebt. Het Nederlandse leger voldoet dus tenminste tov. Duitsland aan zijn defensieve doelstelling: sterk genoeg zijn om een aanval op Nederland een slecht strategisch idee te maken.
Op woensdag 26 november 2003 23:47 schreef RonaldV het volgende:
Samenvattend kun je stellen dat met de huidige legers Duitsland zich behoorlijk op de kop zou krabben om Nederland binnen te vallen, de kosten van de overwinning zouden te groot zijn. Nederland zou nog wel te overwinnen zijn, maar de verliezen op zijn best dermate groot dat de Duitsers daarna geen kant meer op kunnen, en op zijn slechtst (voor Duitsland dan) zulke zware verliezen zouden lijden dat ze zich nauwelijks meer kunnen verdedigen tegen tegenaanvallen van de geallieerden.
Veel mensen roepen altijd dat Nederland zo klein is dat het toch geen zin heeft je te verdedigen. Dat is een beetje een WWI kijk: soldaten tegen elkaar wegstrepen totdat er 1 verliest. Dat is juist de filosofie die er voor zorgde dat sommige landen in 1940 zonder slag of stoot capituleerden, en Duitsland sterker uit de aanval lieten komen.
Belangrijker is volgens mij dat Nederland sterk genoeg moet zijn om een aanval geen strategische winst op te laten leveren voor een aggressor. In 1940 gaf Nederland vooraf de foute signalen af aan Duitsland, maar was na de inval - ondanks de kansloze situatie voor Nederland alleen - gelukkig wel bereid zijn huid duur genoeg te verkopen om de Duitsers serieuze schade (aan de luchttransportvloot) voor hun strategische positie toe te brengen. De juiste beslissing.
Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
quote:Ja, de 75.000 man NLe leger verliest tegen 6.000.000 man supergemotiveerde Wehrmacht en Waffen SS-ers.
Op vrijdag 28 november 2003 13:11 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nog 'leuker' is om je af te vragen hoe het zou gaan als de huidige NL leger opeens tegenover het Duitse zou staan van 1940...Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
Alleen zijn Stukas geen partij voor F16-s natuurlijk
.
En de Tiger ook niet voor de Leopard 2, maar dan nog, het enorme numerieke overwicht, de superieure tactieken, de enorme fanatiekheid zou het NLe leger uitroeien...maar wel met heeeel veel schade aan de Duitsers dan.
quote:Shiiit.
Op vrijdag 28 november 2003 13:19 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ja, de 75.000 man NLe leger verliest tegen 6.000.000 man supergemotiveerde Wehrmacht en Waffen SS-ers.
.
Alleen zijn Stukas geen partij voor F16-s natuurlijk
.
En de Tiger ook niet voor de Leopard 2, maar dan nog, het enorme numerieke overwicht, de superieure tactieken, de enorme fanatiekheid zou het NLe leger uitroeien...maar wel met heeeel veel schade aan de Duitsers dan.
En als het complete NL leger nu eens teruggezonden wordt naar 1940, als Duitsland al huis houdt in de andere Europese landen? Dus dan nog de invasiemacht verwacht van een gedeelte van het totale Nazi-leger?
quote:niet te vergelijken
Op vrijdag 28 november 2003 13:11 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nog 'leuker' is om je af te vragen hoe het zou gaan als de huidige NL leger opeens tegenover het Duitse zou staan van 1940...Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
gewoon alle leopards aan de grens stationeren en zelfs als ze alle tracks eraf weten te blazen (zodat ze niet meer kunnen rijden) kunnen ze er verder nog steeds geen gaten in schieten dus blijven die dingen daar gewoon staan vuren.
de klu schakelt in een uur de hele luftwaffe (uit 1940) uit zonder verliezen en gooit in de tussentijd wat clusterbommen op de volgepakte wegen tussen duitsland en de randstad en klaar is kees
of gewoon de marine het ijsselmeer opvaren ... dan is het snel gebeurt want ze zullen toch langs utrecht of de afsluitdijk moeten om aanvallen in de flanken te voorkomen ![]()
er zit zo'n technologisch verschil tussen nu en 60 jaar geleden dat dat niet te vergelijken is ... 1 Amerikaans vliegdekschip van de Nimitzklasse zou de gehele japanse vloot tot zinken moeten kunnen brengen zonder ook maar manschappen te verliezen.
quote:Ik weet het niet. Het numerieke overwicht is TE groot.
Op vrijdag 28 november 2003 13:48 schreef sp3c het volgende:[..]
niet te vergelijken
gewoon alle leopards aan de grens stationeren en zelfs als ze alle tracks eraf weten te blazen (zodat ze niet meer kunnen rijden) kunnen ze er verder nog steeds geen gaten in schieten dus blijven die dingen daar gewoon staan vuren.
de klu schakelt in een uur de hele luftwaffe (uit 1940) uit zonder verliezen en gooit in de tussentijd wat clusterbommen op de volgepakte wegen tussen duitsland en de randstad en klaar is kees
of gewoon de marine het ijsselmeer opvaren ... dan is het snel gebeurt want ze zullen toch langs utrecht of de afsluitdijk moeten om aanvallen in de flanken te voorkomen
er zit zo'n technologisch verschil tussen nu en 60 jaar geleden dat dat niet te vergelijken is ... 1 Amerikaans vliegdekschip van de Nimitzklasse zou de gehele japanse vloot tot zinken moeten kunnen brengen zonder ook maar manschappen te verliezen.
Dat hebben we in Barbarossa gezien: de Duitsers waren superieur bewapend en getraind en van superieure wapens voorzien ten opzichte vd russen maar toch wonnen de Russen door simpelweg numeriek overwicht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |