Speculaties gaan dat de zon een zuster ster heeft, genaamd Nemesis, die door haar gravitale krachten er voor zorgt dat eens in de 26 miljoen jaar de kometengordel "Oort" in ons melkweg beroert, zodat ons zonnestelsel belaagd wordt met een regen van kometen. Vandaar de opvallende interval van +/- 26 mln jaar van het uitsterven van diersoorten (zoals ook de dinosauriers +/- 65 mln jaar geleden).
Er wordt ook gespeculeerd dat Nemesis voor de merwaardige omloop baan van Pluto zorgt etcetra.
Voor wie geinteresseerd is:
http://muller.lbl.gov/pages/lbl-nem.htm
http://muller.lbl.gov/papers/Lunar_impacts_Nemesis.pdf
http://muller.lbl.gov/pages/nemch1.htm
Misschien dat iemand nog meer van deze theorie af weet? Ik vind het in ieder geval best interessant, daar ik er nog nooit van gehoord heb!
[Dit bericht is gewijzigd door chocolatemoeze op 22-11-2003 14:33]
Ik vind het wel een goede theorie. Maar echt veel meer weet ik er niet over.
quote:Die astroiden gordel die jij bedoelt is een ring die deel is van ons zonnestelsel. De aarde die gaat er eens in de zoveel tijd door heen ja, maar daar tref je veelal alleen objecten aan die niet veel groter zijn dan 1-2 km. De grootste wordt geschat op +/- 25 km, terwijl het object dat de krater van Shiva veroorzaakte ongeveer 40 km in doorsnee moest zijn. Die krater is namelijk echt "huge", 600 bij 400 km! (2-3 keer groter dan die van Chicxulub).
Op zaterdag 22 november 2003 13:07 schreef SoNoS het volgende:
Ik had altijd begrepen dat het zonnestelsel om de 26 miljoen jaar door een enorme astroide gordel gaat. Dit gebeurt omdat het zonnestelsel draait in het sterrestelsel waar we deel van uitmaken.
Grotere astroiden worden er naar schatting niet verwacht in ons zonnestelsel, omdat astroiden bestaan uit een accumulatie van stof, een grotere astroide zou door zijn verhouding massa(en gravitatie)/omwenteling uit elkaar vallen.
De kans dat zo een NEO (Near Earth Object) van die orde van grootte ook daadwerkelijk de aarde raakt met zo'n vaste regelmaat is vrijwel nihil dan.
Daardoor wordt in ieder geval eerder aan kometen gedacht.
http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/nemesis_010320-1.html
quote:Klopt ja, maar das niet de astroide gordel die ik bedoel.
Op zaterdag 22 november 2003 13:17 schreef chocolatemoeze het volgende:[..]
Die astroiden gordel die jij bedoelt is een ring die deel is van ons zonnestelsel. De aarde die gaat er eens in de zoveel tijd door heen ja, maar daar tref je veelal alleen objecten aan die niet veel groter zijn dan 1-2 km. De grootste wordt geschat op +/- 25 km, terwijl het object dat de krater van Shiva veroorzaakte ongeveer 40 km in doorsnee moest zijn. Die krater is namelijk echt "huge", 600 bij 400 km! (2-3 keer groter dan die van Chicxulub).
Grotere astroiden worden er naar schatting niet verwacht in ons zonnestelsel, omdat astroiden bestaan uit een accumulatie van stof, een grotere astroide zou door zijn verhouding massa(en gravitatie)/omwenteling uit elkaar vallen.
De kans dat zo een NEO (Near Earth Object) van die orde van grootte ook daadwerkelijk de aarde raakt met zo'n vaste regelmaat is vrijwel nihil dan.
Daardoor wordt in ieder geval eerder aan kometen gedacht.
De gordel die ik bedoel, is een keer in een special geweest van Discorvery. Het blijkt dat tijdens de draaien van het sterrenstelsel, de zonnestelsel om de 26 miljoen jaar door een gedeelte van het sterrenstelsel gaat, waar erg veel grote astroide zitten.
De astroiden die net buiten het zonnenstelsel zitten, blijven daar zitten vanwege de aantrekkingskracht van de zon. Af en toe suizen een paar stenen naar de zon, omdat ze wel eens aangetrokken worden door jupiter.
quote:iets dergelijks heb ik ook gezien op een docu op Belgie volgens mij. Was met Sam Neill, die vent uit Jurassic Park. Daar ging het ook over het regelmatige patroon van ons zonnestelsel, binnen het melkwegstelsel. Om de zoveeltijd draaien we richting de kern van het melkwegstelsel, waar mogelijk ook een zwart gat zit. Dit zal mogelijk impact hebben op de verhoudingen binnen ons zonnestelsel en dus evt. ook kometen op een andere baan sturen, ook naar de aarde.
Op zaterdag 22 november 2003 13:37 schreef SoNoS het volgende:Klopt ja, maar das niet de astroide gordel die ik bedoel.
De gordel die ik bedoel, is een keer in een special geweest van Discorvery. Het blijkt dat tijdens de draaien van het sterrenstelsel, de zonnestelsel om de 26 miljoen jaar door een gedeelte van het sterrenstelsel gaat, waar erg veel grote astroide zitten.
De astroiden die net buiten het zonnenstelsel zitten, blijven daar zitten vanwege de aantrekkingskracht van de zon. Af en toe suizen een paar stenen naar de zon, omdat ze wel eens aangetrokken worden door jupiter.
quote:Idd ja, dat is ook een mogelijke theorie. Alleen gaat het zonnestelsel niet met een periode van 26 mln jaar door een arm van de spiraal heen.
Op zaterdag 22 november 2003 13:37 schreef SoNoS het volgende:[..]
Klopt ja, maar das niet de astroide gordel die ik bedoel.
quote:thx!
Op zaterdag 22 november 2003 13:49 schreef GizartFRL het volgende:
Topictitel aangepast.
alstu.
quote:Die bedoel ik ja, das die serie met die geinige special effects ja.
Op zaterdag 22 november 2003 13:48 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
iets dergelijks heb ik ook gezien op een docu op Belgie volgens mij. Was met Sam Neill, die vent uit Jurassic Park. Daar ging het ook over het regelmatige patroon van ons zonnestelsel, binnen het melkwegstelsel. Om de zoveeltijd draaien we richting de kern van het melkwegstelsel, waar mogelijk ook een zwart gat zit. Dit zal mogelijk impact hebben op de verhoudingen binnen ons zonnestelsel en dus evt. ook kometen op een andere baan sturen, ook naar de aarde.
quote:Bron
Een alternatief dat door veel astronomen meteen naar het fabeltjesrijk wordt verwezen is 'Nemesis', een theoretische begeleider van de zon. Deze dubbelster zou volgens een klein groepje onderzoekers in een sterk elliptische baan om de zon bewegen. Wanneer Nemesis iedere 20 tot 30 miljoen jaar de Oortwolk kruist zou dit een verklaring zijn voor de periodieke komeetbombardementen van het zonnestelsel.
samen met planet X en dergelijke theorien zijn dit verklaringen voor de astroiden die uit de Oortwolk lijken te worden geslingerd zonder duidelijke aanleiding..
quote:Hehe, toevallig!
Op zaterdag 22 november 2003 14:36 schreef nikao het volgende:
heb dit toevallig nog onderzocht gister.. omdat ik het als een feitje op mijn site wou zetten..
quote:Het blijft inderdaad een speculatie, maar het verwerpen van een logische inferentie is misschien nog wel dommer dan het trekken van een onwaarschijnlijke inferentie
maar als je ernaar gaat zoeken.. komt het er al snel op neer dat dit een theorie was in de jaren 80.. maar dat die niet echt waarschijnlijk is dat het zo is.
[..]samen met planet X en dergelijke theorien zijn dit verklaringen voor de astroiden die uit de Oortwolk lijken te worden geslingerd zonder duidelijke aanleiding..
Men kan namelijk vooralsnog niet uitsluiten dat dit model niet klopt, rekeninghoudend met de aanwijzingen die gevonden zijn m.b.t. het uitsterven en kraters gevonden op aarde, en vooral op de maan.
quote:klopt.. ze zoeken dus inderdaad nog een verklaring voor het feit dat die Oortwolk blijkbaar af en toe flink verstoord wordt..
Op zaterdag 22 november 2003 14:45 schreef chocolatemoeze het volgende:Men kan namelijk vooralsnog niet uitsluiten dat dit model niet klopt, rekeninghoudend met de aanwijzingen die gevonden zijn m.b.t. het uitsterven en kraters gevonden op aarde, en vooral op de maan.
quote:cool, thx! Heb de plaatjes ervan toegevoegd in de openingspost.
Op zaterdag 22 november 2003 13:20 schreef WimP het volgende:
Ahh ik heb een linkje gevonden, volgens mij heb ik dit artikel gelezen destijds:http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/nemesis_010320-1.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |