FOK!forum / Muziek / Verschillende maatsoorten in een song
Stoelpootvrijdag 21 november 2003 @ 23:36
Heb jij ook soms dat je de tempo van een liedje niet kan volgen en toch mooi vindt?

ik bedoel eigenlijk niet de tempo, maar meer het aantal tellen in een maat:

One van Metallica bijvoorbeeld. In dat nummer gebruiken ze verschillende maatsoorten. Van 4 tellen wordt het opeens weer 3 tellen, enzovoort.

Ik kan het niet beter uitleggen, maar best wel moeilijk te volgen soms om zo'n liedje zelf te zingen/spelen.

herken je dit en heb je dat ook met andere songs?

[Dit bericht is gewijzigd door Stoelpoot op 21-11-2003 23:44]

Wezlivrijdag 21 november 2003 @ 23:42
'Under A Glass Moon' van Dream Theater
wauzsvrijdag 21 november 2003 @ 23:42
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:36 schreef Stoelpoot het volgende:
Heb jij ook soms dat je de tempo van een liedje niet kan volgen en toch mooi vindt?

ik bedoel eigenlijk niet de tempo, maar meer het aantal tellen in een maat:

One van Metallica bijvoorbeeld. In dat nummer gebruiken ze verschillende maattellen. Van 4 tellen wordt het opeens weer 3 tellen, enzovoort.

Ik kan het niet beter uitleggen, maar best wel moeilijk te volgen soms om zo'n liedje zelf te zingen/spelen.

herken je dit en heb je dat ook met andere songs?


Maatsoort heet dat.. en als je one van metallica al moeilijk vind moet je Le sacre du printemps eens bekijken..
Swami_Twelvinchalamivrijdag 21 november 2003 @ 23:43
Ik had het vanmiddag met een liedje van Stevie Wonder, wat ik probeerde mee te drummen....even denken wat de titel ook alweer was.
d4rkl1ghtvrijdag 21 november 2003 @ 23:46
Meshuggah is ook leuk in dat geval

Hoe dan ook ik ga niet lopen tellen. Gewoon spelen. Als je het een paar keer speelt heb je dat slagje ook wel te pakken.

Beathovenvrijdag 21 november 2003 @ 23:47
Dat nummer van metallica zal wel van 4/4 overgaan in 6/4, dat zijn zo'n beetje de meest gebruikte maatsoorten in Rock.
Stoelpootvrijdag 21 november 2003 @ 23:47
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:42 schreef wauzs het volgende:

[..]

Maatsoort heet dat.. en als je one van metallica al moeilijk vind moet je Le sacre du printemps eens bekijken..


tja, nu je het zegt, klinkt dat best wel alsof t al eeuwen bestaat.
Stoelpootvrijdag 21 november 2003 @ 23:50
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:47 schreef Beathoven het volgende:
Dat nummer van metallica zal wel van 4/4 overgaan in 6/4, dat zijn zo'n beetje de meest gebruikte maatsoorten in Rock.
Ik ben het meest verbaasd over Rockmuziek. Die (langharige) jongens spelen zo hard dat je wel eens denkt of ze wel bijhouden met de muziek
Vooral de drummer
Tijnvrijdag 21 november 2003 @ 23:52
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:50 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

Ik ben het meest verbaasd over Rockmuziek. Die (langharige) jongens spelen zo hard dat je wel eens denkt of ze wel bijhouden met de muziek
Vooral de drummer


Wat bedoel je nou
AFireInsidevrijdag 21 november 2003 @ 23:55
bij Dream Theater heb je heel veel rare maatsoorten, maar ik vind t meestal niet eens leuk meer. Tis vaak vooral 'kijk hoe moeilijke dingen ik kan spelen.'
Rapunzel van Dave Matthews Band heeft een rare maatsoort maar klinkt heel lekker (ook leuk om te drummen ).
Verder is Seven Days van Sting wel gaaf, 5/8 maat, maar de hi-hat van de drums loopt door op de kwart (dus herhaalt het patroontje zich elke 2 maten).
Ook bij de meeste nummers van Tool heb je veel aparte maatsoorten, ook heel vet
Stoelpootvrijdag 21 november 2003 @ 23:55
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou


sorry, ik bedoelde hardrockbands algemeen, die verschrikkelijk snel spelen
Tijnvrijdag 21 november 2003 @ 23:57
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:55 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

sorry, ik bedoelde hardrockbands algemeen, die verschrikkelijk snel spelen


Oh zo. Nou dat valt voor een muzikant wel mee hoor, je ervaart muziek heel anders als je het zelf speelt en helemaal als je het zelf hebt geschreven. Je ziet dan over het algemeen meer of andere verbanden waardoor het lang niet zo complex of snel is als het klinkt.

En oefening baart nog altijd kunst

Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:04
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Oh zo. Nou dat valt voor een muzikant wel mee hoor, je ervaart muziek heel anders als je het zelf speelt en helemaal als je het zelf hebt geschreven. Je ziet dan over het algemeen meer of andere verbanden waardoor het lang niet zo complex of snel is als het klinkt.

En oefening baart nog altijd kunst


ja, tuurlijk, maar als bands zulke liedjes voor zo lange tijd niet hebben gespeeld, vind ik nog wel knap dat ze het weer helemaal kunnen spellen zoals het origineel (soms dan).
Yokozunazaterdag 22 november 2003 @ 00:05
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:42 schreef Wezli het volgende:
'Under A Glass Moon' van Dream Theater
Zoveel songs van Dream Theater.
quote:
Oh zo. Nou dat valt voor een muzikant wel mee hoor, je ervaart muziek heel anders als je het zelf speelt en helemaal als je het zelf hebt geschreven. Je ziet dan over het algemeen meer of andere verbanden waardoor het lang niet zo complex of snel is als het klinkt.
Precies, je eigen creatie onthoudt je altijd makkelijker.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 22-11-2003 00:11]

Tijnzaterdag 22 november 2003 @ 00:05
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:04 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

ja, tuurlijk, maar als bands zulke liedjes voor zo lange tijd niet hebben gespeeld, vind ik nog wel knap dat ze het weer helemaal kunnen spellen zoals het origineel (soms dan).


Ik denk niet dat veel bands iets uitvoeren zonder het van te voren eerst even flink doorgenomen te hebben hoor
Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:05
en soms improviseren ze wat tijdens zo'n instrumentale gedeelte van de song. Das pas coole muziek
Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:08
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:05 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk niet dat veel bands iets uitvoeren zonder het van te voren eerst even flink doorgenomen te hebben hoor


tuurlijk de repetities,
maar ik zie toch wel eens een nummer die een band speelt, waarbij ze zeggen dat ze zo lang niet hebben gespeeld en geen repetities hebben gedaan ervoor, en dan spelen ze toch geweldig goed.

oja, die band was Radiohead geloof ik

Shivozaterdag 22 november 2003 @ 00:09
Dat de naam Meshuggah (*gaap*) nog niet gevallen is.

Ik zit trouwens even over One na te denken, maar is dat (zo even uit mijn hoofd hoor) niet helemaal 6/8?

[Dit bericht is gewijzigd door Shivo op 22-11-2003 00:10]

Tijnzaterdag 22 november 2003 @ 00:10
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:09 schreef Shivo het volgende:
Dat de naam Meshuggah (*gaap*) nog niet gevallen is.
Uhuh
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 23:46 schreef d4rkl1ght het volgende:
Meshuggah is ook leuk in dat geval
Yokozunazaterdag 22 november 2003 @ 00:11
quote:
ja, tuurlijk, maar als bands zulke liedjes voor zo lange tijd niet hebben gespeeld, vind ik nog wel knap dat ze het weer helemaal kunnen spellen zoals het origineel (soms dan).
Mwoa, ik zat in een cover bandje. Na een half jaar kwamen we weer samen om een keertje op een tennisvereniging-jubileum te spelen, we hadden samen 1x geoefend en kenden al het oude werk weer.

Als je nummers met een band vaak samen speelt onthoudt je ze ook veel langer. Het is ook uit onderzoek gebleven dat je informatie die je bijv. 3 dagen elke dag leert veeel langer kunt onthouden dan dat je alles gewoon 1x leert tot je het kent.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 22-11-2003 00:13]

Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:11
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:09 schreef Shivo het volgende:
Dat de naam Meshuggah (*gaap*) nog niet gevallen is.

Ik zit trouwens even over One na te denken, maar is dat (zo even uit mijn hoofd hoor) niet helemaal 6/8?


Zie? jij kan dat nummer ook niet meer volgen welk maatsoort het eigenlijk is

[Dit bericht is gewijzigd door Stoelpoot op 22-11-2003 00:12]

Shivozaterdag 22 november 2003 @ 00:12
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:10 schreef Tijn het volgende:

[..]

Uhuh
[..]


You are right, I am not worthy.
Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:17
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:04 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

ja, tuurlijk, maar als bands zulke liedjes voor zo lange tijd niet hebben gespeeld, vind ik nog wel knap dat ze het weer helemaal kunnen spellen zoals het origineel (soms dan).


marja, als je zo muziekaal bent, vind je daar niks knaps aan
Tijnzaterdag 22 november 2003 @ 00:25
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:17 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

marja, als je zo muziekaal bent, vind je daar niks knaps aan


Dat is ook de natuurlijke spanning tussen een uitvoerend kunstenaar en het publiek.
Beathovenzaterdag 22 november 2003 @ 00:35
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:09 schreef Shivo het volgende:
Dat de naam Meshuggah (*gaap*) nog niet gevallen is.

Ik zit trouwens even over One na te denken, maar is dat (zo even uit mijn hoofd hoor) niet helemaal 6/8?


klopt

intro is 2x 4/4 + 2/4 (de breaks), dan volgen..

4/4, 3/4, 2/4, 3/4, 2,4, 3/4, 2/4, 6/4, 3/4, 2/4, 3/4, 2/4, 6/4, 3/4, 6/4, 3/4 en het eindigt met 4/4

ff overgetikt uit het notatievenster van Cakewalk Pro

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 22-11-2003 00:38]

Tijnzaterdag 22 november 2003 @ 00:38
Wisten jullie trouwens dat de westerse cultuur de enige is die muziek koppelt aan een tel-systeem?
Beathovenzaterdag 22 november 2003 @ 00:39
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:38 schreef Tijn het volgende:
Wisten jullie trouwens dat de westerse cultuur de enige is die muziek koppelt aan een tel-systeem?
omdat ze in afrika nog geen papier uitgevonden hebben

afrikaanse ritmestructuren zijn trouwens erg afwijkend, ik weet zo ook niet of die zich wel in een bepaalde notatie laten opschrijven. Zal het toch nog eens uitzoeken hoe dat precies zit.

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 22-11-2003 00:40]

Tijnzaterdag 22 november 2003 @ 00:40
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

omdat ze in afrika nog geen papier uitgevonden hebben


Neuh, omdat ze gewoon weten en voelen waar de beat zit en wanneer ze in moeten vallen.

En omdat het niet zoveel uitmaakt als ze het de ene dag een tikkie anders spelen dan de andere dag

Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 00:50
The Police is ook best een goede voorbeeld.

Drummer Stewart Copeland speelt de bassdrum gewoon 4/4 terwijl hij op de snaredrum willekeurige tempo maakt, let maar eens op het nr. Walking on the moon. Zo cool

[Dit bericht is gewijzigd door Stoelpoot op 22-11-2003 19:19]

Zanderzaterdag 22 november 2003 @ 11:21
Frank Zappa heeft veel composities waarbij verschillende maatsoorten elkaar afwisselen in rap tempo. Af en toe vind ik het wel grappig om ze als oefening uit te schrijven in notenschrift, maar er zitten echt een paar moeilijke stukken tussen... Vraag me ook af hoeveel tijd er in is gaan zitten om die nummers aan de band te leren, sommige stukken zijn echt verdomd lastig om uit je hoofd te leren.
Scrutinizerzaterdag 22 november 2003 @ 11:37
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 11:21 schreef Zander het volgende:
Frank Zappa heeft veel composities waarbij verschillende maatsoorten elkaar afwisselen in rap tempo. Af en toe vind ik het wel grappig om ze als oefening uit te schrijven in notenschrift, maar er zitten echt een paar moeilijke stukken tussen... Vraag me ook af hoeveel tijd er in is gaan zitten om die nummers aan de band te leren, sommige stukken zijn echt verdomd lastig om uit je hoofd te leren.
Tja ik heb een tijdje bas gespeeld bij een Zappa coverband, gelukkig kende ik de nummers al vrij goed, zo goed als uit mijn hoofd. Dat is ook de enige manier om ze te spelen, de partituren zijn echt te erg.
Lambiekjezaterdag 22 november 2003 @ 11:55
Hier wat Genesis songs.

For lovers of time signatures, "Dance on a Volcano" and the bridge of "Mad Man Moon" are in 7/8, while the keyboard solo in "Robbery Assault & Battery" is in a near-uncountable 13/8. .

Jan035zaterdag 22 november 2003 @ 13:20
Ga eens Dillinger Escape Plan luisteren... als je het over vreemde maatsoorten hebt...
Threep2zaterdag 22 november 2003 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:50 schreef Stoelpoot het volgende:
The Police is ook best een goede voorbeeld.

Drummer Stewart Copeland speelt de bassdrum gewoon 1/4 terwijl hij op de snaredrum willekeurige tempo maakt, let maar eens op het nr. Walking on the moon. Zo cool


Huh, die moet je me toch eens uitleggen hoor.
De basdrum zit altijd op de tegentijd (buiten het refrein) en de snaredrum daar speelt hij gewoon zelf de echos in triolen.
Heeft niks met verschillende maatsoorten te maken.
Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 19:15
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 17:10 schreef Threep2 het volgende:

[..]

Huh, die moet je me toch eens uitleggen hoor.
De basdrum zit altijd op de tegentijd (buiten het refrein) en de snaredrum daar speelt hij gewoon zelf de echos in triolen.
Heeft niks met verschillende maatsoorten te maken.


blijkbaar heb je paar nummers van The Police niet gehoord.
Zanderzaterdag 22 november 2003 @ 19:16
'Walking on the moon' is volgens mij ook helemaal in een 'gewone' 4/4-maat. Niet echt een voorbeeld van 'verschillende maatsoorten in een song'.
Stoelpootzaterdag 22 november 2003 @ 19:21
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 19:16 schreef Zander het volgende:
'Walking on the moon' is volgens mij ook helemaal in een 'gewone' 4/4-maat. Niet echt een voorbeeld van 'verschillende maatsoorten in een song'.
nee klopt, maar andere nummers wel
Beathovenzaterdag 22 november 2003 @ 21:30
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 11:21 schreef Zander het volgende:
Frank Zappa heeft veel composities waarbij verschillende maatsoorten elkaar afwisselen in rap tempo. Af en toe vind ik het wel grappig om ze als oefening uit te schrijven in notenschrift, maar er zitten echt een paar moeilijke stukken tussen... Vraag me ook af hoeveel tijd er in is gaan zitten om die nummers aan de band te leren, sommige stukken zijn echt verdomd lastig om uit je hoofd te leren.
The black page ken ik van 'm, 1 met en 1 zonder melodie(achtig iets). Heeft wel wat van oosterse muziek.
Scrutinizerzaterdag 22 november 2003 @ 22:52
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 21:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

The black page ken ik van 'm, 1 met en 1 zonder melodie(achtig iets). Heeft wel wat van oosterse muziek.


Daar zijn twee versies van, dat klopt. De ene is volgens mij een compositie voor solo-slagwerk, uiteraard uitgevoerd door Terry Bozzio. De andere is, volgens Zappa zelf, een voor een groter publiek makkelijker te verteren versie. Van die drumversie heb ik eens de partituur gezien, dat is niet gering. Septolen, ik had er nooit van gehoord maar het bestaat.

Het goede van Zappa vind ik dat je lang niet altijd direct in de gaten hebt dat het ritmisch zo complex is. Verder is zijn afkondiging van een Nederlands concert wmb legendarisch. "Your the greatest bunch of assholes I ever met. I'll never play in Holland again. Goodnight!"

Toetzaterdag 22 november 2003 @ 22:58
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 22:52 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]
Septolen, ik had er nooit van gehoord maar het bestaat.


Ach, in shredmetal komen dat soort afwijkende groeperingen ontzettend vaak voor, maar bij die snelheid merk je dat niet eens. Ik weet niet hoe het zit met met die septolen die Bozzio speelt Maar als je een 7/8 maat goed kunt laten klinken, zul je een septool op normaal tempo ook goed kunnen laten klinken. Het idee is hetzelfde.

De term septool heb ik er overigens nog nooit voor gebruikt, maar ik ga er maar vanuit dat het inderdaad de juiste term ervoor is.

quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:40 schreef Tijn het volgende:

[..]

Neuh, omdat ze gewoon weten en voelen waar de beat zit en wanneer ze in moeten vallen.


Dat kan elke westerling die verder niets van muziektheorie afweet ook. Hoewel, elke...
Scrutinizerzaterdag 22 november 2003 @ 23:05
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 22:58 schreef Toet het volgende:

Ik weet niet hoe het zit met met die septolen die Bozzio speelt


Oordeel zelf: http://studwww.ugent.be/~asohier/black.mid

Dit is de 'makkelijke' versie

Toetzaterdag 22 november 2003 @ 23:17
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 23:05 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Oordeel zelf: http://studwww.ugent.be/~asohier/black.mid

Dit is de 'makkelijke' versie


Kun je zeggen in welke maat/maten in dit midi-bestand de septolen zitten? Anders moet ik zo zoeken

Echt extreem raar klinkt het overigens niet als ik zo luister.

Scrutinizerzaterdag 22 november 2003 @ 23:22
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 23:17 schreef Toet het volgende:

[..]

Kun je zeggen in welke maat/maten in dit midi-bestand de septolen zitten? Anders moet ik zo zoeken

Echt extreem raar klinkt het overigens niet als ik zo luister.


quote:
Op zaterdag 22 november 2003 22:52 schreef Scrutinizer het volgende:

Het goede van Zappa vind ik dat je lang niet altijd direct in de gaten hebt dat het ritmisch zo complex is.


Maw, zonder partituur kan ik ze ook niet terug vinden

maar weer eens off-topic: De persoon in jouw avatar is familie van me, aangetrouwd weliswaar, maar toch

Toetzaterdag 22 november 2003 @ 23:25
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 23:22 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]


[..]

Maw, zonder partituur kan ik ze ook niet terug vinden


Maarja, dat is inderdaad de kunst, hoe gebruik je dat soort ritmische eenheden zonder dat het als een zooi gaat klinken.

Beathovenzaterdag 22 november 2003 @ 23:37
quote:
Frank Zappa, rock and roll iconoclast and composer wrote The Black Page around 1976-1977. Zappa was well known for putting very difficult written out sheet music in front of his rock band members. Terry Bozzio, the drummer at this time was reading everything down with minimal mistakes. Zappa decided to compose a written out drum solo of incredible difficulty to see if he could stump Bozzio. Bozzio was given and hour to learn it. When Zappa returned after the hour, Bozzio proceeded to perform The Black Page up to tempo, note perfect! Zappa then created The Black Page No.1: The Hard Version. This was the same drum solo with a unison melody from various instruments including metal and mallet percussion. Eventually there were other more rock oriented versions of the Black Page melody, including the disco-like Black Page No.2: The Easy Teenage New York Version and The Black Page New Age Version.
http://www.xs4all.nl/~marcz/Slwcomp.html
Moduszaterdag 22 november 2003 @ 23:39
Dream Theater - The dance of eternity

Ook de band UK heeft leuke dingetjes, eerst met Bill Bruford, later met Bozzio.

Steel_Ratzaterdag 22 november 2003 @ 23:45
MXPX - Do your feet hurt

die gaat zo: 4/4, 6/8 (bridge), 4/4, 6,8 (slot)

Scrutinizerzaterdag 22 november 2003 @ 23:45
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 23:37 schreef Beathoven het volgende:

[Frank Zappa, rock and roll iconoclast and composer wrote The Black Page around 1976-1977. Zappa was well known for putting very difficult written out sheet music in front of his rock band members. Terry Bozzio, the drummer at this time was reading everything down with minimal mistakes. Zappa decided to compose a written out drum solo of incredible difficulty to see if he could stump Bozzio. Bozzio was given and hour to learn it. When Zappa returned after the hour, Bozzio proceeded to perform The Black Page up to tempo, note perfect! ]
http://www.xs4all.nl/~marcz/Slwcomp.html


quote:
De "Black Page" schreef Zappa in de jaren zeventig, nadat orkest leden klaagden over de vele noten die Zappa op de notenbalken plaatste. "Op een dag komt hij nog eens met een 'Black Page' aan", zo klaagden zij. Zappa's drummer, Terry Bozzio had drie weken nodig om het stuk volgens Zappa's hoge normen goed te spelen.
bron: http://www.meridianartsensemble.com/reviews_dutch.htm
Beathovenzaterdag 22 november 2003 @ 23:50
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 23:45 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]


[..]

bron: http://www.meridianartsensemble.com/reviews_dutch.htm


ik was er niet bij, dus ik kan je niet vertellen welke bron gelijk heeft
_Etter_zondag 23 november 2003 @ 00:20
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 22:58 schreef Toet het volgende:

[..]

Ach, in shredmetal komen dat soort afwijkende groeperingen ontzettend vaak voor, maar bij die snelheid merk je dat niet eens. Ik weet niet hoe het zit met met die septolen die Bozzio speelt Maar als je een 7/8 maat goed kunt laten klinken, zul je een septool op normaal tempo ook goed kunnen laten klinken. Het idee is hetzelfde.


lang niet zo erg in de metal als in dat nummer van zappa, of jij moet nu met een tech metal band aankomen die ik nog niet ken
Threep2zondag 23 november 2003 @ 01:15
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 19:15 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

blijkbaar heb je paar nummers van The Police niet gehoord.


Ehm, 'k heb alles van The Police, dus lijkt me sterk ...
Jij verwart gewoon verschillende maatsoorten in 1 song met verschillende ritmes in 1 maatsoort.
Zanderzondag 23 november 2003 @ 11:46
Ik heb de bladmuziek van The Black Page hier liggen, zal eens kijken of ik 'm deze week ter leering ende vermaeck onder de scanner kan leggen.

Tot die tijd staat hier, voor de liefhebbers, een interessant artikel over polyritmiek door Steve Vai. Redelijk ingewikkelde materie, maar dit soort verdelingen kom je erg veel in de muziek van FZ tegen: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html

Toetzondag 23 november 2003 @ 14:21
quote:
Op zondag 23 november 2003 00:20 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

lang niet zo erg in de metal als in dat nummer van zappa, of jij moet nu met een tech metal band aankomen die ik nog niet ken


"Ontzettend vaak" is misschien een overstatement, maar bij de shredders als Michael Angelo wil je in een snelle run nog wel eens een septool of een quintool ofzo (dat woord verzin ik nu) aantreffen. Maar bij dit Zappa-stuk speelt het echt een rol voor het ritme, bij de shredders worden er gewoon zoveel mogelijk noten in een kleine ruimte gepropt, zodat het helemaal niet afwijkend klinkt.
Stoelpootzondag 23 november 2003 @ 16:43
quote:
Op zondag 23 november 2003 01:15 schreef Threep2 het volgende:

[..]

Ehm, 'k heb alles van The Police, dus lijkt me sterk ...
Jij verwart gewoon verschillende maatsoorten in 1 song met verschillende ritmes in 1 maatsoort.


dat bedoelde ik dus eigenlijk,
Tijnzondag 23 november 2003 @ 16:46
quote:
Op zondag 23 november 2003 14:21 schreef Toet het volgende:

[..]

een quintool ofzo (dat woord verzin ik nu)


5 noten die 1 tel in beslag nemen noem je idd een kwintool en dat schrijf je zo
Tijnzondag 23 november 2003 @ 16:47
quote:
Op zondag 23 november 2003 11:46 schreef Zander het volgende:

Tot die tijd staat hier, voor de liefhebbers, een interessant artikel over polyritmiek door Steve Vai. Redelijk ingewikkelde materie, maar dit soort verdelingen kom je erg veel in de muziek van FZ tegen: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html


Ik volg op dit moment vakken op school over polyritmiek, maar tziet er wel uit als een pittig stuk. Eens kijken of ik me ertoe kan zetten het door te nemen
Summonerzondag 23 november 2003 @ 17:31
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 13:20 schreef Jan035 het volgende:
Ga eens Dillinger Escape Plan luisteren... als je het over vreemde maatsoorten hebt...
Precies. En luister dan gelijk ook Cryptopsy.
_Etter_zondag 23 november 2003 @ 17:53
quote:
Op zondag 23 november 2003 17:31 schreef Summoner het volgende:

[..]

Precies. En luister dan gelijk ook Cryptopsy.


of spiral architect of theory in practice
Summonerzondag 23 november 2003 @ 17:58
quote:
Op zondag 23 november 2003 17:53 schreef _Etter_ het volgende:
of spiral architect of theory in practice
Inderdaad, en met al die mathcore en mathgrind bands kun je ook wel pagina's vullen.
Toetzondag 23 november 2003 @ 18:14
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:47 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik volg op dit moment vakken op school over polyritmiek, maar tziet er wel uit als een pittig stuk. Eens kijken of ik me ertoe kan zetten het door te nemen


Tijnzondag 23 november 2003 @ 18:20
quote:
Op zondag 23 november 2003 18:14 schreef Toet het volgende:

[..]

[afbeelding]


Dat soort bizarre dingen krijg je altijd als je polyritmische stukken gaat schrijven alsof het 1 partij is.

Normale mensen doen dat dan ook niet

roer-eizondag 23 november 2003 @ 20:06
venetian snares maakt electronische muziek in o.a. 13/8
volgens mij