Vandaag waren mijn ouders op een begrafenis van een oudere meneer, waar een paar kinderen (kleintjes, maar ook van 16) "Mijn opa, mijn opa, mijn opa" gingen zingen op het podium voor die man. Tussen de stemmige verhalen door. Dat viel zo ontzettend uit de toon. De gasten op de begrafenis keken elkaar hulpeloos aan van, wat moeten we hier nou weer mee?
Mijn broertje was pas op een begrafenis waar de dominee een woordje had gedaan bij het graf. Daarna kwam de begrafenisondernemer aan het woord, die ging uitleggen dat er straks in de aula koffie was, dat daar ook koek bij geserveerd werd, en dat er ook suikervrije koek aanwezig zou zijn voor de mensen die door hun dieet eventueel geen suiker mochten gebruiken.
Ik was een tijdje geleden op een begrafenis, waar we in de aula door de vriend van het overleden meisje getrakteerd werden op een vreselijk ordinair liedje van Rene Froger "Nobody else can do the things you do". Ik zat daar met kromme tenen in de aula en ik kon natuurlijk niet weglopen, ik moest het geduldig helemaal uitzitten, net als de honderden zwijgende mensen om me heen, vreselijk was dat.
Een verhaal, wat ik zelf niet heb meegemaakt, maar waar ik wel van schrok, was dat de mensen bij het graf stonden toen opeens iemands mobiele telefoon ging. Dus wat doet die gast? Drukt hem vol schaamte zo snel mogelijk uit... niks hoor, hij loopt even weg bij de mensen en pakt ijskoud zijn telefoon op!
Stom natuurlijk, maar daar denk je niet aan als je nooit zo'n ding op zak hebt. Was natuurlijk weer iemand die zijn wachtwoord vergeten was.
quote:
Op donderdag 20 november 2003 20:01 schreef dahei het volgende:
Ik zat gisteren te lezen dat iemand met een motor was gecrashed en dat hij zo slecht eruitzag dat ze hem maar in een kist hadden gegooid met zijn kleren nog aan. Daar zat ook nog een mobieltje in bleek later... Deze ging af tijdens de begravenis, resultaat: een rinkelende kist met allemaal rouwende mensen eromheen!
quote:Het heeft zelfs op de Frontpage gestaan: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35030
Op donderdag 20 november 2003 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
dit geloof ik gewoon niet.
quote:Idd
Mijn opa zag er ook heel slecht uit, maar die konden ze nog zo opmaken dat hij er normaal uitzag. Maar ze halen altijd alle ringen enz enz weg, en doen mooie kleren aan.
quote:http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35030
quote:Dit heb ik een tijdje terug nog meegemaakt. Ik kon gewoon volgen dat van iemand in de kerk, tijdens de dienst de telefoon 2x overging en daarna ving ik zelfs flarden van het gesprek op... "Hallo...", "bij een begrafenis..." enzo.
Op donderdag 20 november 2003 19:52 schreef sushi-nori het volgende:
Een verhaal, wat ik zelf niet heb meegemaakt, maar waar ik wel van schrok, was dat de mensen bij het graf stonden toen opeens iemands mobiele telefoon ging. Dus wat doet die gast? Drukt hem vol schaamte zo snel mogelijk uit... niks hoor, hij loopt even weg bij de mensen en pakt ijskoud zijn telefoon op!
quote:
Op donderdag 20 november 2003 20:07 schreef 2meter3 het volgende:[..]
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35030
quote:Dat is bizar zeg.
Ik zat gisteren te lezen dat iemand met een motor was gecrashed en dat hij zo slecht eruitzag dat ze hem maar in een kist hadden gegooid met zijn kleren nog aan. Daar zat ook nog een mobieltje in bleek later... Deze ging af tijdens de begravenis, resultaat: een rinkelende kist met allemaal rouwende mensen eromheen!
quote:Op zich wel ja, maar dit was het zoontje van één of ander ver familielid, ik denk niet dat iemand dat joch gemist zou hebben als ze hem thuis hadden gelaten.
Op donderdag 20 november 2003 21:11 schreef miss_dynastie het volgende:
Tja, persoonlijk vind ik een kind op een begrafenis niet ongepast: ook kinderen horen bij het leven!
quote:dit vind ik juist wel mooi
Soms doen mensen vreselijke dingen op begrafenissen.Vandaag waren mijn ouders op een begrafenis van een oudere meneer, waar een paar kinderen (kleintjes, maar ook van 16) "Mijn opa, mijn opa, mijn opa" gingen zingen op het podium voor die man. Tussen de stemmige verhalen door. Dat viel zo ontzettend uit de toon. De gasten op de begrafenis keken elkaar hulpeloos aan van, wat moeten we hier nou weer mee?
waarom moeten er alleen maar droevige liedjes worden gedraaid en trieste toespraken worden gehouden.
quote:Daar had ik dus ook ernstige moeite mee laatst. Ook in de weken voor mijn moeder's overlijden kwamen er allemaal mensen op bezoek, allemaal even ingehouden en bedrukt. Ik werd echt gek van die voortdurende bedompte stemming! En mijn vader en zusjes volgens mij ook, kijk die andere mensen komen eventjes op bezoek of even naar de begrafenis en gaan dan hun gewone leven weer in, dan kun je het wel even opbrengen om zo bedrukt te doen. Maar als je al weken in zo'n stemming zit.....echt, gek werd ik ervan! Gelukkig maakten mijn vader en zusjes af en toe wel komische relativerende opmerkingen. En mijn vriendinnen. Alle anderen waren afgrijselijk ernstig, ik ga al mijn vrienden verbieden om zo te zijn als ik begraven word, gatverdamme zeg!
Op donderdag 20 november 2003 22:02 schreef WebVoice het volgende:
Waarom mogen er geen "leuke" genantie dingen gebeuren en moet alles op een begravenis zo triest en stil zijn
quote:Ik vind een open kist sowieso verschrikkelijk.
quote:Dat vind ik juist 'mooi'!. De een laat het leven en dan ander staat te trappelen om te beginnen. Doet je beseffen wat de belangrijke dingen in het leven zijn.
Op donderdag 20 november 2003 20:04 schreef Mini_rulez het volgende:
Het enige wat ik meegemaakt heb, was een jochie van een jaar of twee dat nogal luidruchtig door de toespraken bij een crematie heen ging zitten praten. Op gegeven moment hebben de mensen van het crematorium hem zelfs mee naar buiten moeten nemen. Zulke kleine kinderen neem je toch ook niet mee daarnaartoe als je ze niet stil kunt houden.
[Dit bericht is gewijzigd door Catwoman1986 op 20-11-2003 22:33]
quote:Dat zal best, maar het is niet erg respectvol om er door heen te gaan zitten blèren als daar een pastoor een heel diepzinnig verhaal staat te houden.
Op donderdag 20 november 2003 22:33 schreef BarBaar het volgende:[..]
Dat vind ik juist 'mooi'!. De een laat het leven en dan ander staat te trappelen om te beginnen. Doet je beseffen wat de belangrijke dingen in het leven zijn.
quote:Ja idd... ik heb een keer een documentaire gezien over Richi Backfire... de zanger van een Limburgse band die een paar jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd. Die band maakte keiharde muziek en dat draaide ze ook in de kerk. Het is geen begrafenismuziek maar een beter nummer KON gewoon niet.
Op donderdag 20 november 2003 22:33 schreef Catwoman1986 het volgende:
Toen een vriendin van me overleed werd er op de begrafenis Because the night van Jan Wayne gedraaid. Dat is misschien wel geen begrafenismuziek, maar zij vond het een mooi nummer, dus wat maakt het dan uit of het wel of niet toepasselijk is.
Maar we gaan offtopic
quote:Idd, begravenissen gaan over afscheid nemen, nergens anders over. Toon respect voor de overledene.
Op donderdag 20 november 2003 22:40 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Dat zal best, maar het is niet erg respectvol om er door heen te gaan zitten blèren als daar een pastoor een heel diepzinnig verhaal staat te houden.
quote:En respect houdt in geforceerd ernstig doen en geen enkele ruimte laten voor een grapje of een blerend kind (dat doen kinderen onder de twee nu eenmaal) tussendoor?
Op donderdag 20 november 2003 22:48 schreef QyRoZ het volgende:
Idd, begravenissen gaan over afscheid nemen, nergens anders over. Toon respect voor de overledene.
en de muziek.... het ligt er helemaal aan wie de muziek heeft gekozen... heeft de overledene het gekozen dan kan het juist heel mooi zijn, omdat het iets van hem/haar was. maar als het door bijvoorbeeld ouders word gekozen omdat ze dachten dat diegene ervan hield is het totaal niet mooi.
maar problemen hou je altijd bij een begravenis.... en nee het is niet leuk als een telefoon afgaat.... maar wat ik dan nog het toppunt vind is als iemand binnen komt tijdens de koffietafel, omdat hij te laat is (ook al kan je hier ook niets aan doen)
quote:Moah, vind ik een beetje overdreven... Begravenissen zijn om gedag te zeggen.. En daar mag een kind (dat alles nog niet helemaal begrijpt) zeker bijzij. Graag zelfs, anders wordt het helemaal zo'n dooie (oeps!) boel
Op donderdag 20 november 2003 22:48 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Idd, begravenissen gaan over afscheid nemen, nergens anders over. Toon respect voor de overledene.
quote:Dat jochie kende die overleden man niet eens, laat staan dat hij begreep wat er aan de hand was of wat een crematie inhoudt. Hij was er alleen bij omdat z'n moeder hem nergens kon dumpen.
Op donderdag 20 november 2003 22:54 schreef BarBaar het volgende:[..]
Moah, vind ik een beetje overdreven... Begravenissen zijn om gedag te zeggen.. En daar mag een kind (dat alles nog niet helemaal begrijpt) zeker bijzij. Graag zelfs, anders wordt het helemaal zo'n dooie (oeps!) boel
quote:Waarom zou afscheid nemen met (een vleugje) plezier respectloos zijn ?
Op donderdag 20 november 2003 22:48 schreef QyRoZ het volgende:[..]
quote:Nou en? Zijn moeder voelde de behoefte om afscheid te komen nemen, dat is haar van harte gegund, wat mij betreft. Met kind, als zij dat wil. En kinderen bleren weleens.
Op donderdag 20 november 2003 22:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat jochie kende die overleden man niet eens, laat staan dat hij begreep wat er aan de hand was of wat een crematie inhoudt. Hij was er alleen bij omdat z'n moeder hem nergens kon dumpen.
quote:Wel eens? Of door de hele dienst heen?
Op donderdag 20 november 2003 23:02 schreef thaleia het volgende:[..]
Nou en? Zijn moeder voelde de behoefte om afscheid te komen nemen, dat is haar van harte gegund, wat mij betreft. Met kind, als zij dat wil. En kinderen bleren weleens.
Kijk jij mensen er ook op aan als hun maag rommelt?
[Dit bericht is gewijzigd door Mini_rulez op 20-11-2003 23:10]
Maar om het feit dat een klein kind huilt, een mobiel afgaat of iemand moet niezen respectloos te noemen vind ik uitermate respectloos
hij was 94 geworden en die gast zei tot 3 keer toe dattie 96 jaar oud was toen hij stierf...
niet supergenant maar wel beetje stom
quote:Dat had ik dus ook, al deed mijn moeder net zo hard mee! Waar ik wilde genieten van onze laatste momenten samen, deed mijn moeder alsof ie al dood en begraven was (en janken, ook bij hem in de buurt
Op donderdag 20 november 2003 22:13 schreef thaleia het volgende:[..]
Daar had ik dus ook ernstige moeite mee laatst. Ook in de weken voor mijn moeder's overlijden kwamen er allemaal mensen op bezoek, allemaal even ingehouden en bedrukt.
quote:gelukkig worden mensen die verongelukt zijn niet zomaar in een kist gegooid (
quote:Als die kinderen daar nou behoefte aan hadden om op die manier afscheid te nemen van iemand, wie ben jij dan om daar over te oordelen. Ook al hadden ze wat van K3 gezongen, als dat de manier voor hun is om afscheid te nemen is dat toch goed?
Soms doen mensen vreselijke dingen op begrafenissen.Vandaag waren mijn ouders op een begrafenis van een oudere meneer, waar een paar kinderen (kleintjes, maar ook van 16) "Mijn opa, mijn opa, mijn opa" gingen zingen op het podium voor die man. Tussen de stemmige verhalen door. Dat viel zo ontzettend uit de toon. De gasten op de begrafenis keken elkaar hulpeloos aan van, wat moeten we hier nou weer mee?
Mijn broertje was pas op een begrafenis waar de dominee een woordje had gedaan bij het graf. Daarna kwam de begrafenisondernemer aan het woord, die ging uitleggen dat er straks in de aula koffie was, dat daar ook koek bij geserveerd werd, en dat er ook suikervrije koek aanwezig zou zijn voor de mensen die door hun dieet eventueel geen suiker mochten gebruiken.
Ik was een tijdje geleden op een begrafenis, waar we in de aula door de vriend van het overleden meisje getrakteerd werden op een vreselijk ordinair liedje van Rene Froger "Nobody else can do the things you do". Ik zat daar met kromme tenen in de aula en ik kon natuurlijk niet weglopen, ik moest het geduldig helemaal uitzitten, net als de honderden zwijgende mensen om me heen, vreselijk was dat.
Tja vermelding maken van koffie en thee gebeuren hoort er nu eenmaal bij.. Het moment is natuurlijk ook nooit goed..
Wat maakt het nou uit dat er een voor jou vreselijk ordinair liedje wordt gedraaid op een begrafenis/crematie. Misschien vondt de overledene het wel een ontzettend mooi liedje, ik ga ook niet verwachten dat er death metal of industrial wordt gedraaid op de begrafenis van een ander omdat ik het leuk vindt..
Ben het met je eens dat mobiele telefoons gewoon uit moeten worden gezet tijdens zo'n plechtigheid, is enorm storend! Mocht het echt belangrijk zijn dan kan zo'n telefoon ook wel op de trilstand..
Was toen allemaal mensen dingen gingen voordragen over hem enzo...en ineens keiharde muziek...had iemand per ongeluk een knopje omgeschakeld
Iedereen schrok enzo...was best lullig maarja
Ik vond dat heel ontroerend om te zien, erg mooi. Totaal niet storend ook.
quote:Helemaal mee eens!
Op donderdag 20 november 2003 23:22 schreef BlackOrchid het volgende:
Als die kinderen daar nou behoefte aan hadden om op die manier afscheid te nemen van iemand, wie ben jij dan om daar over te oordelen. Ook al hadden ze wat van K3 gezongen, als dat de manier voor hun is om afscheid te nemen is dat toch goed?
<knip>
Wat maakt het nou uit dat er een voor jou vreselijk ordinair liedje wordt gedraaid op een begrafenis/crematie. Misschien vondt de overledene het wel een ontzettend mooi liedje, ik ga ook niet verwachten dat er death metal of industrial wordt gedraaid op de begrafenis van een ander omdat ik het leuk vindt..
quote:Dat is niet gênant
Op donderdag 20 november 2003 21:59 schreef melonovy het volgende:
Toen mijn oma overleed zat mijn neefje bij zijn moeder op schoot en plaste in zijn broek, net tijdens een stil moment hoorde je de straal kletteren op de houten vloer...
het is juist wel garpig
het schept toch een bepaalde
sfeer
De pastoor die tijdens de begrafenis van m'n overgrootoma begint te zeiken over het feit dat er altijd zo weinig mensen naar de kerk komen en dat de donaties erg tegenvallen. Kanker op man, dat willen we niet horen
Als ik dood ben wil ik helemaal NIKS met de kerk van doen hebben, ik hoef geen pedopastoor die mij begraaft/cremeert.
quote:Mijn moeder schopte diegene die met sensatie-verdriet kwamen (Familieleden of bekenden die in geen 10 jaar waren geweest) gewoon buiten. Die kwamen echt niet om hem een hart onder de riem te steken ofzo. Pure sensatie.
Op donderdag 20 november 2003 23:11 schreef miss_dynastie het volgende:[..]
Dat had ik dus ook, al deed mijn moeder net zo hard mee! Waar ik wilde genieten van onze laatste momenten samen, deed mijn moeder alsof ie al dood en begraven was (en janken, ook bij hem in de buurt
)
Doet me meteen denken aan een genante/grappige gebeurtenis tijdens de begrafenis. De kist was net de kerk ingereden. De pastoor kwam binnen en de misdienaars, en daarna kwam de kapelaan ook nog. die man wil het altaar opstappen, struikelde hij waarschijnlijk over z'n jurk. BOTS! Voor het beeld van de heilige maagd gaat ie gestrekt! Ondanks de hele situatie en verdriet moest ik wel lachen.
Ik kan me eigenlijk geen genante dingen herinneren van uitvaartdiensten, alleen dingen die fout gingen.
Mijn opa is begraven maar tijdens het laten zakken van de kist stopte dat zak-ding er voor de helft mee, toen hing de kist dus op zijn kant in het gat
Iets wat wel grappig was, mijn dochter deed haar sokken en schoenen uit tijdens de uitvaart van haar broertje. Nou moet ik er bij zeggen dat ze dat alleen doet als ze zich ergens op haar gemak voelt. De uitvaart is dus helemaal in onze sfeer geregeld, zo goed zelfs dat zij zich er "prettig" bij voelde.
Verder niet zulke lompe dingen meegemaakt.
Onder meer omdat priesters steeds vaker om een eenduidig beleid vragen en er steeds meer spanning ontstaat tussen de persoonlijke wensen van de nabestaanden en de liturgie heeft het bisdom Den Bosch de regels rond uitvaartdiensten duidelijk geformuleerd en schriftelijk vastgelegd. Die brochure is donderdag gepresenteerd.
"Ook een uitvaartdienst is een eredienst voor God. Sommige dingen passen daar nu eenmaal niet in", zegt bisschop Hurkmans in een toelichting.
Mijn opa was zoek Ze konden hem niet meer vinden, bleek dat een ander hem richting koeling had gezet en er dus een vreemde kerel in het kamertje stond waar mijn opa hoorde te zijn.
mijn oma ging dood ik was nog erg jong.....
toen gingen we in limo's daarheen!
toen haddik et met die chauffeur over die limo's enzo...
HEB IK GEWOON HET LEF om te zeggen... ja.. zo in een limo is et ook veel leuker.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |