quote:Nieuwsbericht is afkomstig van http://www.tweakers.net/nieuws/29731
Muziekindustrie: minder nummers per cd
Door Steve Lersberghe - woensdag 19 november 2003 - 15:53 - Bron: Ars Technica - Submitter: T.T.
Ars Technica meldt ons dat de muziekindustrie het aantal nummers per cd wil reduceren. Op dit ogenblik is het vaak zo dat een artiest of band een cd uitbrengt die bestaat uit één of twee hit(s) en die voor de rest gevuld is met minder goed materiaal. Om tegen te gaan dat artiesten bijna altijd de mogelijkheid benutten om hun cd vol te persen met 80 minuten muziek, wil de platenindustrie dus minder nummers per cd. Het grootste voordeel is dat de productiekosten en de royalties voor de artiesten verminderen, waardoor potentiële kopers uiteraard minder diep in de buidel zullen moeten tasten om een cd te kopen. Een aantal artiesten, waaronder Ben Folds en Bruce Springsteen, heeft reeds succesvol geëxperimenteerd met kortere albums:
The article mentions that Ben Folds have been experimenting with alternative recording schedules by releasing several extended play records with some success. Shorter albums, more often, may end up being the new mantra...but like I said above, only if they are priced accordingly. The article also uses Bruce Springsteen's "Born to Run" as an example of a classic album that only had 8 songs. But a shorter album doesn't necessarily mean it will be a higher quality one, or a longer album should be a lesser quality one
Ik heb eigenlijk vaak het gevoel dat een cd te kort duurt, maar zal dan ook wel niet voor alle genres gelden. Misschien een maatregel welke vooral betrekking gaat hebben op de cd's die goed scoren in de top40.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 19-11-2003 19:14]
quote:Op zich heb je wel gelijk, maar als het voor de artiesten commercieel aantrekkelijker is, tja, dan is het een ander verhaal lijkt me.
Op woensdag 19 november 2003 19:14 schreef Zander het volgende:
Wat een flauwekul weer. Maar twee hits op een cd die echt de moeite waard zijn? Misschien op een cd van Britney Spears of zo, ja, maar niet op de cds die ik in het algemeen koop. Een artiest moet gewoon zelf bepalen hoe lang een cd duurt, en niet de platenmaatschappij die wel even zal bepalen dat een cd maximaal maar veertig minuten mag duren.
quote:idd en het achterliggende verhaal is natuurlijk dat ze er toch net zoveel geld voor zullen vragen, belachelijk!
Wat een flauwekul weer. Maar twee hits op een cd die echt de moeite waard zijn? Misschien op een cd van Britney Spears of zo, ja, maar niet op de cds die ik in het algemeen koop. Een artiest moet gewoon zelf bepalen hoe lang een cd duurt, en niet de platenmaatschappij die wel even zal bepalen dat een cd maximaal maar veertig minuten mag duren.
Waarom? Misschien op die CD's van sommige artiesten, maar fans vinden gewoon alle nummers goed, er zijn dan wel mindere, maar daarvoor heb je toch iets van een "skip" knop?
ok. word de prijs per cd ook minder of hoe zit dat?
want daar moeten ze juist aan werken!
Ik weet neit hoor maar als ik al een heel album koop kan het dan misschien betekenen dat ik de cd gewoon goed vind. Ik koop niet een complete cd als er maar 2 nummers op staan die ik leuk vind.
Is dit wel nieuw, er zijn toch al langer mini cds van maar 11 euro?
quote:Maar die zijn eigenlijk altijd met nieuw materiaal of materiaal dat niet op een cd staat. Nu gaat de 'mini-cd' de echte cd dus vervangen in bepaalde gevallen.
Op woensdag 19 november 2003 19:21 schreef Djaser het volgende:
Nu ik het nog een keertje beter lees:Is dit wel nieuw, er zijn toch al langer mini cds van maar 11 euro?
"de platenindustrie wil" neem ik over het algemeen toch al niet serieus...
[legaalmodus]sapperdeflap...nog minder dan 12 nummers op een CD, daar wordt het echt niet aantrekkelijker van...[/legaalmodus]
quote:Aha, het gaat om kwantiteit ipv kwaliteit bij jou.
Op woensdag 19 november 2003 19:26 schreef Beathoven het volgende:
Ik hoop dat er een grote roze sticker op de voorkant van dit type CD's komt zodat ik er met een grote boog omheen kan lopen.
quote:Kwaliteit en kwantiteit kunnen ook hand in hand gaan, ligt eraan met welk soort muzikant je te maken hebt
Op woensdag 19 november 2003 19:28 schreef Furby het volgende:[..]
Aha, het gaat om kwantiteit ipv kwaliteit bij jou.
quote:En voor maximaal resultaat natuurlijk beide cd's los verkopen.
Op woensdag 19 november 2003 19:33 schreef MuadDib het volgende:
Helemaal ruk: Je album zo oprekken dat 'ie 85 minuten of zo duurt, er een dubbelcd van maken en hopsa: Kassa!
quote:Ja, die weer kleiner moeten worden wat dus 3 cd's opleverd.
Op woensdag 19 november 2003 19:35 schreef Litpho het volgende:En voor maximaal resultaat natuurlijk beide cd's los verkopen.
ofzo
quote:Op een goed album horen alle tracks erbij, daar ga je niet in lopen knippen. Als je alleen hits wilt kun je net zo goed losse singletjes gaan kopen.
Op woensdag 19 november 2003 19:28 schreef Furby het volgende:[..]
Aha, het gaat om kwantiteit ipv kwaliteit bij jou.
Wat iemand al eerder zei, ik heb et idee het verminderen van lengte van de cd niet evenredig gaat verlopen met de prijsdaling van zo'n nieuw soort album, kortom je word waarschijnlijk voor nog meer afgezet.
En tot slot vind ik het eigenlijk ook helemaal niet nodig ook, ik heb totaal geen moeite met de huidige lengte van cd's, tenzij er natuurlijk artiesten zijn die het dan maar een beetje afraffelen, maar dan moet je daar de fout zoeken, en niet bij de lengte van de cd's
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:45 schreef BlackSheep het volgende:
Als ze daarop al gedeeltelijk die stap van kortere albums gaan baseren, dan vind ik dat toch een beetje kortzichtig. Want misschien is dat bij een groot aantal artiesten zo,
Gezien vanuit de platenmaatschappij is dat DUS een heel goede reden.
quote:Ja, idd, en maar doen alsof ze het voor de mensen doen he,
Op woensdag 19 november 2003 19:49 schreef Furby het volgende:[..]
Gezien vanuit de platenmaatschappij is dat DUS een heel goede reden.
quote:En als je dan wat nummers tekort komt dan neem je iets gewoon 2 keer op en noem je versie 2 don't cry alt. lyrics.
Op woensdag 19 november 2003 19:35 schreef Litpho het volgende:[..]
En voor maximaal resultaat natuurlijk beide cd's los verkopen.
1 cd per 2 jaar
aantal nummers: 12
prijs: 18 euro
Toekomtige scenario:
1 cd per 1 jaar
aantal nummers: 6
prijs: 11 euro
Dus uiteindelijk ben je als muziekliefhebbers straks meer kwijt dan voorheen.
quote:Tsjah, met Britney misschien.
Op woensdag 19 november 2003 22:55 schreef Summoner het volgende:Dus uiteindelijk ben je als muziekliefhebbers straks meer kwijt dan voorheen.
Wie/wat zijn in godsnaam "de muziekindustrie" en "de platenmaatchappijen" ?
quote:Kapitalistisch uitschot waar wij niks mee te maken willen hebben.
Op woensdag 19 november 2003 23:04 schreef OProg het volgende:
Wie/wat zijn in godsnaam "de muziekindustrie" en "de platenmaatchappijen" ?
Die muziek mensen hebben echt geeen ideee van waar ze mee bezig zijn volgens mij
(Jaja, 'k weet het, beetje kromme redenering, maar ben sarcastisch aan het doen, hehe )
quote:Staan op een Britney Spears cd uberhaupt ooit nummers die de moeite waard zijn?
Tis denk ik heel erg verschillend per artiest. Op bijvoorbeeld A Rush Of Blood van Coldplay (ik neem deze maar omdat dat ongeveer mn meest recente echt goeie cd is die ik gekocht heb) staan 11 nummers, in mijn ogen allemaal echt steengoed! Hangt gewoon van de artiest af.
Maar ik geloof wel idd dat dit bij het merendeel van de tegenwoordige artiesten anders is.
Dan nog is t verbieden om er maar een paar nummers op te gooien onzin. Dan brengen die atrtiesten gewoon vaker kortere albums uit die net zo waardeloos zijn als hun lange albums nu
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |