abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14736630
Wat ik me afvraag, ik heb laatst ergens gelezen dat je nieuwe banden altijd het beste achter kunt monteren. Dus heb je nieuwe banden voor nodig, dan haal je je achterbanden naar voren en plaats je nieuwe achter. Een collega van me beaamt het, hij heeft het op een slipcursus gehoord. Is er iemand bekend met de reden hiervan ? Ik kan er geen logica aan vastknopen, wie wel ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_14736662
De banden achter moeten altijd het meeste grip hebben heb ik altijd begrepen
pi_14736703
voorbanden geven de richting aan de auto, de achterbanden geven het spoor aan wat de auto moet volgen. Daarom moesten nieuwe banden achter. Zoiets was het. Een leraar autotechniek van een MTS heeft het ooit eens verteld aan mij.

[Dit bericht is gewijzigd door PatrickM op 18-11-2003 19:02]

pi_14736750
Ik laat meestal 4 nieuwe zetten, maar ik dacht dat de nieuwe banden op de aangedreven wielen moeten.
pi_14736825
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:03 schreef BladE-l----- het volgende:
Ik laat meestal 4 nieuwe zetten, maar ik dacht dat de nieuwe banden op de aangedreven wielen moeten.
Ik dacht dat dat ook het beste was ja.
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:08:01 #6
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_14736877
Banden voor slijten _met voorwiel aandrijving_ het snelst.
De achterbanden zijn dan meestal nog goed genoeg om voor te plaatsen, en de nieuwe kunnen dan achter.
Dit is een efficiënte oplossing.

De veiligste oplossing is om de nieuwe banden op de aangedreven wielen te monteren. De voorwielen dus.

Met andere woorden ligt het eraan wat je wilt : Veilig (nieuwe banden voor, achter niets doen mits nog goed) óf economisch (nieuwe banden achter. achterbanden naar voor mits goed)

Met achterwielaandrijving hetzelfde, maar met de achterbanden

[Dit bericht is gewijzigd door JaZekerZ op 18-11-2003 19:08]

pi_14736890
idd, voorwielaandrijving > nieuwe banden voor
achterwielaandrijving> nieuwe banden achter

simpel toch? Het is nog beter als je gewoon 4 nieuwe banden neemt

pi_14736958
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:08 schreef Flamey het volgende:
idd, voorwielaandrijving > nieuwe banden voor
achterwielaandrijving> nieuwe banden achter

simpel toch? Het is nog beter als je gewoon 4 nieuwe banden neemt


Nee, dat is dus niet waar.
Het lijkt onlogisch, maar nieuwe banden gaan het best achter.
Als de voorwielen grip verliezen, is dit nog te corrigeren.
Als de achterwielen grip verliezen, breekt de auto uit, en ben je weg.

{/typo]

How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:13:47 #9
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_14737008
quote:
Geplaatst door charon op dinsdag 18 november 2003 19:11
--------------------------------------------------------------------------------

knip

--------------------------------------------------------------------------------

Nee, dat is dus niet waar.
Het lijkt onlogisch, maar nieuwe banden gaan het best achter.
Als de voorwielen grip verliezen, is dit nog te corrigeren.
Als de achterwielen grip verliezen, breekt de auto aui, en ben je weg.


Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Als je auto achter uitbreekt en je bent meteen weg, zegt dat iets over jou als chauffeur
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:16:30 #10
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14737059
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:13 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Als je auto achter uitbreekt en je bent meteen weg, zegt dat iets over jou als chauffeur


Paar jaar geleden maakte Schumacher zo'n mooie pirouette bij 250 km/u. Reed uit zijn eigen rook verder .. zoiets dus
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:19:07 #11
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_14737133
lol bij 250 km/u.....

en ik maar denken dat we het hier niet over een F1 auto hadden

pi_14737169
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:11 schreef charon het volgende:
Nee, dat is dus niet waar.
Het lijkt onlogisch, maar nieuwe banden gaan het best achter.
Als de voorwielen grip verliezen, is dit nog te corrigeren.
Als de achterwielen grip verliezen, breekt de auto uit, en ben je weg.
Dit is exact wat mijn collega bij de slipcursus te horen kreeg. Het klinkt onlogisch in eerste instantie, ik heb ook altijd voor vervangen. Maar dit is een feit, waar veel mensen kennelijk gen weet van hebben.

Meer onderbouwing is van harte welkom.

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_14737356
Klopt, klinkt zeer onlogisch, maar je kunt inderdaad het beste je nieuwe banden achter leggen, omdat de grip daar het belangrijkste is.

Raar maar waar.

pi_14737503
meestal monteren ze de nieuwe banden aan de voorkant omdat deze het meeste slijten door stuurbeweging (en meestal aandrijving) maar de veiligheid worden de beste banden ook wel eens van achter gemonteerd.
dit is voor de veiligheid omdat een auto die aan de voorkant gaat slippen makkelijker is te corrigeren dan een auto die aan de achterkant uitbreekt.
pi_14739246
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:13 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Als je auto achter uitbreekt en je bent meteen weg, zegt dat iets over jou als chauffeur


Er staat 'ben JE weg', er staat niet 'ben IK weg' .....
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_14739381
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:33 schreef Loki1981 het volgende:
meestal monteren ze de nieuwe banden aan de voorkant omdat deze het meeste slijten door stuurbeweging (en meestal aandrijving) maar de veiligheid worden de beste banden ook wel eens van achter gemonteerd.
dit is voor de veiligheid omdat een auto die aan de voorkant gaat slippen makkelijker is te corrigeren dan een auto die aan de achterkant uitbreekt.
Dus het beste is om je voorbanden weg te flikkeren, je achterbanden naar voren toe, en achterop de nieuwe banden.

Of gewoon 4 nieuwe banden, de gangbare maten kosten toch geen drol.

pi_14766697
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 20:40 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Dus het beste is om je voorbanden weg te flikkeren, je achterbanden naar voren toe, en achterop de nieuwe banden.

Of gewoon 4 nieuwe banden, de gangbare maten kosten toch geen drol.


ik zou de voorbanden alleen wegflikkeren als ze versleten zijn......maar voor de rest...ja
  woensdag 19 november 2003 @ 19:20:32 #18
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_14766884
waarom ben je weg als je achterkant uitbreekt, wat bij mij altijd nog is geleerd is dat overstuur (dus de achterkant breekt uit) nog op te vangen is (wat ook zo is je moet alleen tegensturen) maar als je voor geen grip hebt dan ga je in onderstuur en dit is niet meer te compenseren. Onderstuur is dus erger als overstuur.

en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen

[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_14767400
Ik snap het ook niet, in het geval van een voorwielaandrijver sleurt de achterkant toch gewoon achter de voorwielen aan? Terwijl als je voor grip verliest doorglijd in de richting waar je in ging op het moment dat je grip verliest (meestal rechtdoor).
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_14767659
er was laatst een ander topic hier, en daar ging het ook over voor of achter nieuwe banden. En ik zei dat achter de beste banden moest hebben...... maar bijna niemand wou het geloven, terwijl nu bijna iedereen het zegt
pi_14767691
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:20 schreef jozef444 het volgende:
waarom ben je weg als je achterkant uitbreekt, wat bij mij altijd nog is geleerd is dat overstuur (dus de achterkant breekt uit) nog op te vangen is (wat ook zo is je moet alleen tegensturen) maar als je voor geen grip hebt dan ga je in onderstuur en dit is niet meer te compenseren. Onderstuur is dus erger als overstuur.

en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen


Achterslip opvangen kan niet iedereen (je slipt, stuurt andere kant op, slipt andersom, weer terugsturen, tot je achterstevoren staat).

Als je voorwielen wegslippen, dan hoef je alleen maar iets minder in te sturen en je hebt weer grip.
Daar is die gladde bocht baan voor bij een slipcursus. Je voorwielen glijden weg omdat je teveel instuurt met een te hoge snelheid, dus moet je wat terugsturen en je kan weer verder.

Volgens mij

pi_14767819
van http://www.dur.ac.uk/r.g.bower/PoM/pom/node31.html

Oversteer and Understeer
Fortunately, a well designed car does not suddenly break into a skid. As the tyre approach their traction limits, they tend to slip sideways across the road. The angle between the tyres actual path and its natural path is called its slip angle. This gives the driver advance warning that the front/rear of the car is in danger of breaking loose and starting a skid.

If the rear tyres approach their traction limit more rapidly than the front, then the effect is for the rear of the car to steer a wider path than the front wheels. This rotates the car more than the driver intended and, if nothing is done, leads to the car turning a smaller radius corner. When this occurs the car is said to oversteer.

If the front tyre approach the traction limit more rapidly, the effect is that the front of the car takes a wider radius curve than the driver intended. The car is said to understeer.

Understeer is safer than oversteer. If the car understeers, and no correction is made the result is a wider corner than intended, but the car remains stable. If the car oversteers, the turn made has smaller radius than intended. The smaller radius produces higher cornering forces bring the required traction even closer to the limit of the rear wheels, and thus causing even more oversteer. The situation becomes worse until the rear wheels lose grip completely; the car spins and all directional control is lost.

  woensdag 19 november 2003 @ 19:55:07 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_14767862
Bij een voorwiel aandrijver (meeste auto's) is achteruit breken gevaarlijker omdat dit moeilijker te corrigeren is. Je moet namelijk tegensturen zodat die weer recht komt.

Breekt hij voor uit, is dit gewoon op te vangen door het gas los te laten.
Beste banden achter geeft dus minder kans op achteruit breken (daar moet je wel heel wat voor doen bij normale omstandigheden maar goed).

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_14767943
Geen woord meer aan vuil te maken;
Heb het zaterdag meegemaakt. 360 graden gedraaid achterkant brak uit en dan doe je nix meer. Gister ff paar nieuwe banden gemonteerd.

Wat op de slipcursus verteld word heb ik nu op openbare weg mogen meemaken. Voorkant is te corrigeren achterkant doe je weinig tegen. Monteer dus het beste rubber achter. Maar natuurlijk moet je nooit op banden bezuinigen zorg gewoon voor 4 goeie banden.

Dikke eikel die ik ben heb ik ook te lang met te gladde achterbanden doorgereden met de huidige weersomstandigheden kan dit gewoon niet meer ! Ik weet nu wat er kan gebeuren en ben blij dat ik m weg kon sturen van betonblokken anders had ik de achteras in de kofferbak kunne gooien......En de rest van de wagen op de auto-ambulance.

pi_14797460
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:20 schreef jozef444 het volgende:
waarom ben je weg als je achterkant uitbreekt, wat bij mij altijd nog is geleerd is dat overstuur (dus de achterkant breekt uit) nog op te vangen is (wat ook zo is je moet alleen tegensturen) maar als je voor geen grip hebt dan ga je in onderstuur en dit is niet meer te compenseren. Onderstuur is dus erger als overstuur.

en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen


als je bij onderstuur je gas los laat krijg je vanzelf weer grip maar als je je gas los laat bij overstuur sta je meteen achterstevoren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')