[Dit bericht is gewijzigd door PatrickM op 18-11-2003 19:02]
quote:Ik dacht dat dat ook het beste was ja.
Op dinsdag 18 november 2003 19:03 schreef BladE-l----- het volgende:
Ik laat meestal 4 nieuwe zetten, maar ik dacht dat de nieuwe banden op de aangedreven wielen moeten.
De veiligste oplossing is om de nieuwe banden op de aangedreven wielen te monteren. De voorwielen dus.
Met andere woorden ligt het eraan wat je wilt : Veilig (nieuwe banden voor, achter niets doen mits nog goed) óf economisch (nieuwe banden achter. achterbanden naar voor mits goed)
Met achterwielaandrijving hetzelfde, maar met de achterbanden
[Dit bericht is gewijzigd door JaZekerZ op 18-11-2003 19:08]
simpel toch? Het is nog beter als je gewoon 4 nieuwe banden neemt
quote:Nee, dat is dus niet waar.
Op dinsdag 18 november 2003 19:08 schreef Flamey het volgende:
idd, voorwielaandrijving > nieuwe banden voor
achterwielaandrijving> nieuwe banden achtersimpel toch? Het is nog beter als je gewoon 4 nieuwe banden neemt
{/typo]
quote:Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Geplaatst door charon op dinsdag 18 november 2003 19:11
--------------------------------------------------------------------------------knip
--------------------------------------------------------------------------------
Nee, dat is dus niet waar.
Het lijkt onlogisch, maar nieuwe banden gaan het best achter.
Als de voorwielen grip verliezen, is dit nog te corrigeren.
Als de achterwielen grip verliezen, breekt de auto aui, en ben je weg.
quote:Paar jaar geleden maakte Schumacher zo'n mooie pirouette bij 250 km/u. Reed uit zijn eigen rook verder .. zoiets dus
Op dinsdag 18 november 2003 19:13 schreef JaZekerZ het volgende:[..]
Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Als je auto achter uitbreekt en je bent meteen weg, zegt dat iets over jou als chauffeur
quote:Dit is exact wat mijn collega bij de slipcursus te horen kreeg. Het klinkt onlogisch in eerste instantie, ik heb ook altijd voor vervangen. Maar dit is een feit, waar veel mensen kennelijk gen weet van hebben.
Op dinsdag 18 november 2003 19:11 schreef charon het volgende:
Nee, dat is dus niet waar.
Het lijkt onlogisch, maar nieuwe banden gaan het best achter.
Als de voorwielen grip verliezen, is dit nog te corrigeren.
Als de achterwielen grip verliezen, breekt de auto uit, en ben je weg.
Meer onderbouwing is van harte welkom.
Raar maar waar.
quote:Er staat 'ben JE weg', er staat niet 'ben IK weg' .....
Op dinsdag 18 november 2003 19:13 schreef JaZekerZ het volgende:[..]
Het ligt er dus gewoon aan wat je wilt..
Als je auto achter uitbreekt en je bent meteen weg, zegt dat iets over jou als chauffeur
quote:Dus het beste is om je voorbanden weg te flikkeren, je achterbanden naar voren toe, en achterop de nieuwe banden.
Op dinsdag 18 november 2003 19:33 schreef Loki1981 het volgende:
meestal monteren ze de nieuwe banden aan de voorkant omdat deze het meeste slijten door stuurbeweging (en meestal aandrijving) maar de veiligheid worden de beste banden ook wel eens van achter gemonteerd.
dit is voor de veiligheid omdat een auto die aan de voorkant gaat slippen makkelijker is te corrigeren dan een auto die aan de achterkant uitbreekt.
Of gewoon 4 nieuwe banden, de gangbare maten kosten toch geen drol.
quote:ik zou de voorbanden alleen wegflikkeren als ze versleten zijn......maar voor de rest...ja
Op dinsdag 18 november 2003 20:40 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Dus het beste is om je voorbanden weg te flikkeren, je achterbanden naar voren toe, en achterop de nieuwe banden.
Of gewoon 4 nieuwe banden, de gangbare maten kosten toch geen drol.
en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen
quote:Achterslip opvangen kan niet iedereen (je slipt, stuurt andere kant op, slipt andersom, weer terugsturen, tot je achterstevoren staat).
Op woensdag 19 november 2003 19:20 schreef jozef444 het volgende:
waarom ben je weg als je achterkant uitbreekt, wat bij mij altijd nog is geleerd is dat overstuur (dus de achterkant breekt uit) nog op te vangen is (wat ook zo is je moet alleen tegensturen) maar als je voor geen grip hebt dan ga je in onderstuur en dit is niet meer te compenseren. Onderstuur is dus erger als overstuur.en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen
Als je voorwielen wegslippen, dan hoef je alleen maar iets minder in te sturen en je hebt weer grip.
Daar is die gladde bocht baan voor bij een slipcursus. Je voorwielen glijden weg omdat je teveel instuurt met een te hoge snelheid, dus moet je wat terugsturen en je kan weer verder.
Volgens mij
Oversteer and Understeer
Fortunately, a well designed car does not suddenly break into a skid. As the tyre approach their traction limits, they tend to slip sideways across the road. The angle between the tyres actual path and its natural path is called its slip angle. This gives the driver advance warning that the front/rear of the car is in danger of breaking loose and starting a skid.
If the rear tyres approach their traction limit more rapidly than the front, then the effect is for the rear of the car to steer a wider path than the front wheels. This rotates the car more than the driver intended and, if nothing is done, leads to the car turning a smaller radius corner. When this occurs the car is said to oversteer.
If the front tyre approach the traction limit more rapidly, the effect is that the front of the car takes a wider radius curve than the driver intended. The car is said to understeer.
Understeer is safer than oversteer. If the car understeers, and no correction is made the result is a wider corner than intended, but the car remains stable. If the car oversteers, the turn made has smaller radius than intended. The smaller radius produces higher cornering forces bring the required traction even closer to the limit of the rear wheels, and thus causing even more oversteer. The situation becomes worse until the rear wheels lose grip completely; the car spins and all directional control is lost.
Breekt hij voor uit, is dit gewoon op te vangen door het gas los te laten.
Beste banden achter geeft dus minder kans op achteruit breken (daar moet je wel heel wat voor doen bij normale omstandigheden maar goed).
Wat op de slipcursus verteld word heb ik nu op openbare weg mogen meemaken. Voorkant is te corrigeren achterkant doe je weinig tegen. Monteer dus het beste rubber achter. Maar natuurlijk moet je nooit op banden bezuinigen zorg gewoon voor 4 goeie banden.
Dikke eikel die ik ben heb ik ook te lang met te gladde achterbanden doorgereden met de huidige weersomstandigheden kan dit gewoon niet meer ! Ik weet nu wat er kan gebeuren en ben blij dat ik m weg kon sturen van betonblokken anders had ik de achteras in de kofferbak kunne gooien......En de rest van de wagen op de auto-ambulance.
quote:als je bij onderstuur je gas los laat krijg je vanzelf weer grip maar als je je gas los laat bij overstuur sta je meteen achterstevoren.
Op woensdag 19 november 2003 19:20 schreef jozef444 het volgende:
waarom ben je weg als je achterkant uitbreekt, wat bij mij altijd nog is geleerd is dat overstuur (dus de achterkant breekt uit) nog op te vangen is (wat ook zo is je moet alleen tegensturen) maar als je voor geen grip hebt dan ga je in onderstuur en dit is niet meer te compenseren. Onderstuur is dus erger als overstuur.en om op t hele banden cliche terug te komen volgens mij ligt t er maar net aan welke "expert" je hebt gehoord om te geloven wat je moet doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |