Zal even kijken of ik het hier kan krijgen.
quote:in 74 stonden ze in de finale van het wk denk dat je dan 76 of 72 bedoelt
Op woensdag 19 november 2003 10:48 schreef SCH het volgende:
Prachtig overzichtje in de Volkskrant vanochtend van wedstrijden van Oranje die er om gingen in het verleden en wel goed afliepen. Ik wist bv. niet dat ze er bijna niet bij waren geweest in '74.Zal even kijken of ik het hier kan krijgen.
quote:Nee - ze hadden zich bijna niet gekwalificeerd voor dat WK dus, dat wist ik niet.
Op woensdag 19 november 2003 10:49 schreef erikh het volgende:[..]
in 74 stonden ze in de finale van het wk denk dat je dan 76 of 72 bedoelt
quote:Sorry, verkeerd gelezen, heb het woordje bijna helemaal over het hoofd gezien
Op woensdag 19 november 2003 10:51 schreef SCH het volgende:[..]
Nee - ze hadden zich bijna niet gekwalificeerd voor dat WK dus, dat wist ik niet.
quote:Ik heb het ook gelezen
Prachtig overzichtje in de Volkskrant vanochtend van wedstrijden van Oranje die er om gingen in het verleden en wel goed afliepen. Ik wist bv. niet dat ze er bijna niet bij waren geweest in '74.Zal even kijken of ik het hier kan krijgen.
Jammer alleen dat de laatste wedstrijd waar het om ging die werd gewonnen al weer 10 jaar geleden is
O Flower of Scotland,
When will we see your like again
That fought and died for
Your wee bit hill and glen.
And stood against him,
Proud Edward's army,
And sent him homeward
Tae think again.
The hills are bare now,
And autumn leaves lie thick and still
O'er land that is lost now,
Which those so dearly held
That stood against him,
Proud Edward's army
And sent him homeward
Tae think again.
Those days are past now
And in the past they must remain
But we can still rise now
And be the nation again!
That stood against him
Proud Edward's army
And sent him homeward
Tae think again.
O Flower of Scotland,
When will we see your like again
That fought and died for
Your wee bit hill and glen.
And stood against him,
Proud Edward's army,
And sent him homeward
Tae think again.
quote:Dus we worden kampioen!!
Op woensdag 19 november 2003 10:52 schreef erikh het volgende:[..]
Sorry, verkeerd gelezen, heb het woordje bijna helemaal over het hoofd gezien
. LAten we hopen dat ze nu dan ook de finale halen. In 86 misten ze het wk, in 88 wonnen ze het EK dus het kan raar lopen
code:Zo gauw de wedstrijd vraagt om v. Hooijdionk hem inbrengen voor 1 van de twee spitsenVan de Sar Cocu
Reiziger Bouma
Ooijer
vd Meijsje Sneijder Overmars
Van der Vaart
v. Nistelrooij Makaay
ideale plaatje:
code:ofVan de Sar Cocu
Stam HoflandV. Bommel
Sneijder Van der Vaart Robben
Makaay
v. Nistelrooij
code:Westerveld Heitinga Stam Hofland Bosschaart
Cocu
Sneijder V. Bommel Van der VaartMakaay
v. Nistelrooij
quote:
quote:
Wonderbaarlijke ontsnappingen uit de Oranje-historie
AMSTERDAM - Schotland heeft het Nederlands elftal in het nauw gedreven, maar Oranje kán een (fortuinlijke) ploeg met veerkracht zijn, zoals diverse oud-bondscoaches zullen beamen. Vijf wonderbaarlijke onsnappingen:1. 18 november 1973: Nederland - België 0-0.
Vergeten detail: in het Olympisch Stadion wordt gespeeld op een autoloze zondag. Eén punt heeft Oranje nodig om het WK te bereiken. België moet winnen.
In de slotfase klapt de Nederlandse buitenspelval te laat dicht, na een pass van Paul van Himst, en scoort Jan Verheyen. Op advies van zijn grensrechter keurt scheidsrechter Kazakov het doelpunt af.
Onterecht, zo wijzen tv-beelden uit. Verheyen, jaren later: 'Het was wel goed zo. Anders had de wereld in Duitsland in 1974 nooit van het Nederlands elftal kunnen genieten.'
Nog een mooi detail: op de terugweg naar Brussel drinken de Belgen champagne in huize Verheyen, in Hoogstraten.
2. 21 november 1979: Oost-Duitsland - Nederland 2-3.
Jan Zwartkruis is bondscoach en Oranje moet winnen voor plaatsing voor het EK van 1980 in Italië. In het huiveringwekkende decor van het Zentral-stadion in Leipzig - 90 duizend toeschouwers - nemen de Oost-Duitsers een 2-0 voorsprong.
Oók vervelend: Tscheu la Ling wordt het veld uitgestuurd, in de eerste helft al als hij zijn tegenstander Weise knock-out probeert te slaan.
Zijn laconieke commentaar: 'Hij kneep in mijn rug en toen gaf ik hem een beuk.'
Het Nederlandse tiental scoort drie maal. Frans Thijssen, Kees Kist en René van de Kerkhof zorgen voor een weergaloze ontsnapping van een ploeg die door iedereen, óók voor de wedstrijd, al was afgeschreven.
3. 12 oktober 1983: Ierland - Nederland 2-3.
In Dalymount Park in Dublin wordt Oranje voor rust op een 2-0 achterstand gezet door een geroutineerde tegenstander. Met een aanvaller (Bud Brocken) voor een verdediger (Adri van Tiggelen) stelt de ploeg binnen een kwartier orde op zaken.
Gullit (twee maal) en Van Basten zijn de doelpuntenmakers, hun generatiegenoten Vanenburg en Koeman de dirigenten. Het EK (1984, Frankrijk) wordt desondanks gemist, maar een Europees kampioen (1988) is geboren.
4. 18 juni 1988: Nederland - Ierland 1-0.
Uitschakeling is nabij, in West-Duitsland op het EK, als bondscoach Rinus Michels een extra aanvaller het veld instuurt: Wim Kieft. Tot de 82ste minuut houden de Ieren stand in het Parkstadion in Gelsenkirchen.
Dan: mislukt schot Ronald Koeman, een afleidingsmanoeuvre van Marco van Basten (in buitenspelpositie) en een kopbal van Kieft. Dankzij hem krijgt Van Basten, zijn grootste concurrent, de kans uit te groeien tot een icoon.
5. 13 oktober 1993: Nederland - Engeland 2-0.
The Great Escape: Ronald Koeman baant voor Nederland de weg naar het WK in Amerika. Met dank aan de Duitse scheidsrechter Assenmacher.
In de 57ste minuut brengt Koeman in de Kuip de doorgebroken Engelse aanvoerder Platt ten val. Penalty én rode kaart, denken de Engelsen, maar Assenmacher kent een vrije trap toe en geeft Koeman slechts een gele kaart. Vijf minuten later scoort Koeman, bij zijn tweede poging (1-0), en is Engeland verslagen.
Oók legendarisch omdat Koeman de vrije trap om onduidelijke redenen over mocht nemen. En natuurlijk vanwege de reactie van de Engelse manager Graham Taylor. Zijn 'Do I not like that', na het doelpunt opgevangen door een tv-ploeg, wordt in Engeland een klassiek sportcitaat.
http://www.volkskrant.nl/sport/1069224888812.html
quote:Hooijdonk moet er vanaf de 1ste minuut in, maar inderdaad Dick zal eerst kneusje Nistelrode wel een uur laten prutsen en als het dan te laat is komt Hooijdonk er pas in. Wat heb ik toch een bloedhekel aan dit elftal + coach.
Op woensdag 19 november 2003 11:14 schreef sqlsmurft het volgende:
Zo gauw de wedstrijd vraagt om v. Hooijdionk hem inbrengen voor 1 van de twee spitsen
Robben is voor mij geen verbetering van Overmars. Hij voert zijn schwalbes misschien wat beter uit maar Overmars vraagt tenminste na een schwalbe niet om een gele kaart voor de tegenstander.
quote:Thanx ouwe reus
Op woensdag 19 november 2003 11:17 schreef Kozzmic het volgende:
Prachtig lijstje zeg - zou ik graag gevisualiseerd half uurtje bij Studio Sport van zien
quote:Ik vond de laatste 10 minuten de combinatie Makaay - Nistelrooij erg veelbelovend. Ik houd liever het breekijzer achter de hand. Denk dat bundesBerti toch met een schuin oog Van Hooijdonk in de gaten houdt en zich daar zenuwachtig over maakt.
Op woensdag 19 november 2003 11:18 schreef Zweetbek het volgende:[..]
Hooijdonk moet er vanaf de 1ste minuut in, maar inderdaad Dick zal eerst kneusje Nistelrode wel een uur laten prutsen en als het dan te laat is komt Hooijdonk er pas in. Wat heb ik toch een bloedhekel aan dit elftal + coach.
quote:Maar net zo goed als er wonderbaarlijke ontsnappingen waren is het dubbeltje ook verschillende malen de andere kant op gevallen... Spanje - Malta in 1983, Nederland - België in 1985 bijvoorbeeld.
Op woensdag 19 november 2003 11:19 schreef SCH het volgende:[..]
Thanx ouwe reus
Prachtig lijstje zeg - zou ik graag gevisualiseerd half uurtje bij Studio Sport van zien
Bij het lijstje van wonderbaarlijke ontsnappingen mag trouwens ook nog wel Nederland - Cyprus uit 1987 staan. Hoewel dat geen 'voetbalontsnapping' was. Door een ontplofte vuurwerkbom in de 3e minuut van de wedstrijd dreigde de UEFA de 8-0 overwinning om te zetten in een 3-0 nederlaag. Waardoor Nederland uitgeschakeld zou zijn voor het EK88. De beslissing werd echter overspelen zonder publiek, Nederland won met 4-0 en werd een zomer later Europees kampioen.
Qua voetbal hoort eigenlijk Schotland - Nederland in de eerste ronde op het WK in Argentinië er nog bij. Nederland stond 3-1 achter, Schotland had nog één doelpunt nodig, Nederland scoorde 3-2 en kwam uiteindelijk in de finale.
Eén van de weinige keren dat Nederland zich met groot gemak plaatste was voor het WK van 1990, zelfs met tegenstander Duitsland in de groep. Dat WK werd echter een totale deceptie, slecht spel in de eerste ronde (3 maal een gelijkspel), gevolgd door een nederlaag en uitschakeling tegen Duitsland.
quote:Nou ik vond Nistelrode-Makaay ook veelbelovend maar dan voor de Schotten. Ze bakten er helemaal , maar dan ook helemaal helemaal niks van. En waarom zou Vogts zich zenuwachtig maken om een speler die op de bank zit?
Op woensdag 19 november 2003 11:24 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
Ik vond de laatste 10 minuten de combinatie Makaay - Nistelrooij erg veelbelovend. Ik houd liever het breekijzer achter de hand. Denk dat bundesBerti toch met een schuin oog Van Hooijdonk in de gaten houdt en zich daar zenuwachtig over maakt.
Nee, ik hoop dat de Schotten snel scoren en dat Oranje 90 minuten lang wordt uitgefloten.
quote:Lol, die wedstrijd kan ik mij nog goed herinneren. Knap staaltje.
Zijn laconieke commentaar: 'Hij kneep in mijn rug en toen gaf ik hem een beuk.'
V Hooijdonk in de basis lijkt me een goed plan. Zal de schotse verdedigers toch wat huiveriger maken bij het uitvoeren van tackles.
quote:Als ik het me goed herinner (en ja, ik ben ook oud genoeg om die wedstrijd gezien te hebben) kreeg niet alleen La Ling een rode kaart maar ook een Oostduitser. Juist door de ruimte die ontstond doordat het 10 tegen 10 was en niet 11 tegen 11 kwam het Nederlandse spel beter tot zijn recht en greep Oranje zijn kans.
Op woensdag 19 november 2003 11:30 schreef Sniper het volgende:[..]
Lol, die wedstrijd kan ik mij nog goed herinneren. Knap staaltje.
quote:De enige keer dat Ruud gevaarlijk werd was toen Makaay hem in stelling bracht. Voor het type spelers dat beiden zijn hebben ze in 10 minuten meer voor elkaar gekregen dan de voorgaande combinaties de laatste 3 westrijden. Ben het dus volledig met je oneens. Ze moeten alleen niet naast elkaar spelen maar Makaay moet rechts achter Ruud die voorin een vrije rol moet krijgen. Kan het vanaf de linkerkant knap gevaarlijk worden. Wij zijn namelijk het enige land dat 7 linkspoten zou kunnen opstellen, twee superspitsen die met elk lichaamsdeel kunnen scoren, een 2-benige keeper en Jaap Stam. Kortom we moeten het niet van de rechterkant hebben.
Zweetbek:Nou ik vond Nistelrode-Makaay ook veelbelovend maar dan voor de Schotten. Ze bakten er helemaal , maar dan ook helemaal helemaal niks van.
quote:Uhm misschien omdat ie dan ingebracht kan worden waarna er op zeker een aanpassing van de tegenstander vereist is
Zweetbek:
En waarom zou Vogts zich zenuwachtig maken om een speler die op de bank zit?
quote:Kees Rijvers ja - kaarten bij de buren
Op woensdag 19 november 2003 11:35 schreef Sniper het volgende:
Zat de Oranje bondscoach toen niet lekker thuis te klaverjassen ofzo?
quote:Dit moet een vrouw zijn.
Op woensdag 19 november 2003 11:38 schreef MauriceVD het volgende:
Met hoeveel moeten we nou winnen vanavond dan? Met 2 punten verschil?
2 punten verschil.
quote:Ze moeten niks, maar als ze doorwillen moeten ze idd met twee punten verschil winnen.
Op woensdag 19 november 2003 11:40 schreef MauriceVD het volgende:
Jah! Dat jullie allemaal zo ontzettende voetbalfreaks zijn hoeft nog niet te zeggen dat ik dat ben! Ik vraag het gewoon, je kunt er ook normaal op reageren of niet!
Of we kunnen ook met 1-0 winnen en die Schotten dat me de pingels inpakken.
quote:Ik vond dat zjroentje het nog erg netjes bracht....
Op woensdag 19 november 2003 11:40 schreef MauriceVD het volgende:
Jah! Dat jullie allemaal zo ontzettende voetbalfreaks zijn hoeft nog niet te zeggen dat ik dat ben! Ik vraag het gewoon, je kunt er ook normaal op reageren of niet!
* ongesteld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |