abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 oktober 2002 @ 15:42:58 #101
17061 mvt
blame Canada
pi_6364161
quote:
Op zaterdag 19 oktober 2002 00:45 schreef killingcupid het volgende:
Wat een slappe argumenten allemaal. Vegetarisme is voor veel mensen een keuze die ze gemaakt hebben uit idealisme en daar maak je dus indirect een statement mee. 'Ik eet geen vlees/vis omdat...'
Eeh, vergeet niet dat als je wel vlees eet dit ook een bewuste keuze kan zijn. Ik eet vlees omdat ik dit lekker vind , voor de variatie en vanwege het feit dat het past in onze menselijke achtergrond.
quote:
Ik wed dat haast niemand weet hoe de vleesindustrie precies in elkaar zit en dat weinig mensen de moeite nemen het ook eens vanuit het standpunt van een vegetariër te bekijken (vraag eens wat foldertjes op bij Peta ofzo).
Ik snap best dat sommige mensen een hekel hebben aan de manier waarop dieren mishandeld worden door de industrie. Dat je, deels daarom als protest tegen deze industrie besluit geen vlees meer te eten, voor die mensen heb ik alle lof.

Aan de andere kant kan je je niet voorstellen wat er allemaal met ons andere deel van ons voedssel gebeurt. (de planten)
Mijn menigng : alle lof voor iedereen die vegetarier is en er echt als idealisme hier voor kiest (en niet een "af-en-toe-vegetarier is), maar ik vind het voor mezelf een te grote stap om vlees af te zweren en het zo'n groot deel van onze aard uitmaakt dat je jezelf verloochend.

Ik vraag me trouwens af of er ook mensen zijn die alleen vlees eten van dieren die ze zelf gefokt hebben, etc en zelf geslacht.

We were to understand there would be pie and punch?
  maandag 21 oktober 2002 @ 03:50:06 #102
26891 killingcupid
are you loathsome tonight?
pi_6387133
Je zegt in je verhaaltje dat het stoppen met het eten van vlees een te grote stap voor je is, dus ergens ben je niet bewust omnivoor. Het afschuiven op de menselijke natuurlijkheid (bestaat die eigenlijk nog wel?) vind ik persoonlijk nogal zwak.

Ik ben niet alleen vegetariër omdat er dieren mishandeld worden (wat ik overigens verschrikkelijk vind) maar ook omdat ik een kritische blik t.o.v. mijn eigen consumptiepatroon heb. Zo eet ik bijvoorbeeld ook niet bij MacDonald's/Burger King, etc. Helemaal consequent kan ik hier ook niet in zijn (ik tank ook weleens >>> shell, etc.) maar ik ben er in ieder geval mee bezig.
Wat mij het meest stoort is dat we kennelijk denken dat we het recht hebben dieren te fokken onder erbarmelijke omstandigheden omdat WIJ zo nodig een stukje vlees op ons bord willen. Hebben wij dat stuk vlees nodig? Kunnen wij zomaar bepalen wat we doen met deze wereld? Noemen we dit soort omstandigheden niet 'slavernij' of zelfs 'genocide' wanneer ze betrekking hebben op mensen?
Wie heeft ons dat recht gegeven? Is het feit dat wij ratio hebben niet juist bedoeld om zuinig en ethisch om te springen met onze leefomgeving?
Een eskimo die een ijsbeer vangt en slacht doet dat uit pure noodzaak. Dat is wat anders dan naar de AH lopen om 2 ons gesneden ham te halen voor op je boterham.

Dat jij vlees eet moet je zelf weten en daar kijk ik je als persoon niet op aan maar als je je ECHT bewust bent van je consumptiegedrag zou je het gewoon niet doen. En mensen die glashard kunnen zeggen dat het ze geen reet kan schelen waar het vlees vandaan komt zolang zij het maar op hun bord krijgen, zijn in mijn ogen harteloos en HET schoolvoorbeeld van menselijke devolutie.

we will become silhouettes.
pi_6387141
ik ben het, sinds maart '01, en het gaat nog altijd goed... neem tegenwoordig niet echt meer vervangingsmiddelen, maar let wel redelijk goed op m'n gezondheid....

ik ben het omdat ik het recht op leven van dieren niet veel lager inzie dan dat recht voor de mens, en omdat ik er van overtuigd ben dat een mens net zo goed zonder vlees een gezond leven kan leiden.... ook omdat het volgens mij ook voor jezelf gezonder is.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  maandag 21 oktober 2002 @ 09:58:45 #104
38278 Deempie
billeschuiver
pi_6388362
foutje

[Dit bericht is gewijzigd door Deempie op 21-10-2002 10:11]

wheee
  maandag 21 oktober 2002 @ 16:06:44 #105
27589 Mortischa
Oh behave...
pi_6393868
ik ben vegetarier ben trouwens nou wel benieuwd hoeveel vegetariers nederland heeft en over de hele wereld!
...what's the point of living.. if you don't have a dick?
pi_6395096
Ik ben vrijwel vegatarisch. Nee niet vanwege geloofsovertuiging. Ook niet omdat ik het zielig vind of dat het er zo ranzig uit ziet.

Het smaakt gewoon voor geen meter!

En daarnaast vind ik het ook een ranzig idee en toch wel een beetje zielig

Kip is het enige wat ik wel eet. En vis..

maandag 21 oktober 2002 @ 19:24:51 #107
26891 killingcupid
are you loathsome tonight?
pi_6397147
quote:
Op maandag 21 oktober 2002 17:10 schreef Phynny het volgende:
Ik ben vrijwel vegatarisch. Nee niet vanwege geloofsovertuiging. Ook niet omdat ik het zielig vind of dat het er zo ranzig uit ziet.

Het smaakt gewoon voor geen meter!

En daarnaast vind ik het ook een ranzig idee en toch wel een beetje zielig

Kip is het enige wat ik wel eet. En vis..

Dat noem ik niet 'vrijwel vegetarisch'. Je eet kip (vlees) en vis, dus je bent about as far from veggie as you can get.
we will become silhouettes.
pi_6686551
Ik mis toch in het hele verhaal 1 ding (serieus): de godsdienst.

Er lopen op Fok! best een aantal gelovige vleeseters rond, maar in ieder godsdienstig boek staat dat je respectvol om moet gaan met de schepping. Tuurlijk weet ik wel dat er ergens schijnt te staan dat een mens "hoger" is dan een dier, maar er staat goed in dat je respect dient te hebben voor de schepping! Hoe kan een gelovige dat dan rijmen met de Bio-industrie?
Kopen jullie alleen scharrelvlees enzo?

Mij komt het altijd wat hypocriet over als iemand zegt in de bijbel te geloven en zoveel mogelijk naar de wil van god of allah of boeddha of weet ik veel wie nog meer te willen leven en dan intussen zijn stukje bioindustrievlees weg zit te kanen.

Iemand een serieuze reaktie hierop? Ik ben er oprecht benieuwd naar!

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_6691444
Heeft er al ooit iemand, net als ik, een lullige situatie in een restaurant meegemaakt/veroorzaakt?
Ik zat eens in een duur restaurant en had daar gezegd dat ik vegetariër ben. Dus die mensen hielden daar rekening mee, zeiden ze. Na een uurtje kregen we ons eten en bleken ze niet te weten dat ik geen vis eet. Ze hadden een prachtig geheel gemaakt. Met courgette en aubergine in plaats van de biefstuk die de rest van mijn gezin kreeg. En een sausje eroverheen.. MAAR: ze hadden de hele boel afgemaakt met inktvis-slierten. Die lijken een beetje op die dropveters, maar dan smaken ze ontzéttend vies. Alles op dat bord was met die smaak en geur 'besmet'
Ik heb het niet opgegeten

Ik voelde me zo lullig, hadden ze zich in die keuken zo staan uitsloven...

Mon 'en!
  vrijdag 8 november 2002 @ 13:19:32 #110
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_6695050
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 09:31 schreef bloempjuh het volgende:
Heeft er al ooit iemand, net als ik, een lullige situatie in een restaurant meegemaakt/veroorzaakt?
Ik "beoordeel" restaurants al jaren op hun creativiteit mbt vegetarisch eten. Ook toen ik nog thuis woonde en vlees MOEST eten bestelde ik in een restaurant iets vegetarisch. Ik vind dat het een aardig beeld geeft van de creativiteit van de kok.

Ik heb een keer toen we met een afdelingsuitje naar een restaurant gingen meegemaakt dat ze geen vegetarische schotel hadden. Ze wilden dan wel even de balletjes uit de soep vissen
Voor het hoofdgerecht konden ze niet meer dan een blaadje sla en een gebakken ei verzinnen. Ik heb toen maar wat frietjes van de rest gebietst om niet van de honger om te komen. Frietjes en salade waren namelijk bijgerechten, en die kon je niet bestellen als hoofdgerecht.

Echt heel fijn dat de collega die alles organiseerde even navraag had gedaan...

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen die WEL een leuk alternatief op de kaart hebben, en dat gebeurt ook steeds meer! Blijkbaar is de groep vegetariers nu zo groot geworden dat het een interessante doelgroep wordt, waar best wat meer aandacht aan geschonken kan worden.

[Dit bericht is gewijzigd door lizardtattoo op 08-11-2002 13:24]

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_6695159
Ik ben een mens. Ik ben een superieur dier aan de top van de voedselketen. Daarom gebruik ik die status ook. De natuur is trouwens ook eten of gegeten worden. Punt.

En ik eet lekker m'n biefstukje vanavond.

vrijdag 8 november 2002 @ 14:35:41 #112
37680 Lady_J
Carpe Noctum!
pi_6697010
Ik ben al 5 jaar vergetarïer en dat bevalt me meer dan goed!

Ben ermee begonnen omdat ik de manier waarop met de dieren werd omgesprongen belachelijk vind maar nu vind ik vlees gewoon smerig.

Om te zien is het al heel erg vies en als je niet meer aan de smaak van dood dier gewend bent smaakt het echt verschrikkelijk.

Alleen met veel saus of kruiden is vlees enigsinds smakelijk maar dan nog vind ik de geur al genoeg om af te haken.

Daarnaast vind ik het idee van rottend vlees in mijn maag en darmen erg smerig.

In Vino Veritas
pi_6706185
Ik ben ook vegetarier, eerst uit gezondheidsoverwegingen maar nu kan ik echt geen vlees of vis meer eten. Ik vind het een smerig idee om een dood dier in mijn mond te stoppen.
Het spettert en knettert, vonken achter ogen. Verloren aan magie, zwevend over regenbogen.
pi_6708574
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 13:23 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Ik ben een mens. Ik ben een superieur dier aan de top van de voedselketen. Daarom gebruik ik die status ook. De natuur is trouwens ook eten of gegeten worden. Punt.

En ik eet lekker m'n biefstukje vanavond.

En, al de moeite genomen om een beetje verder te lezen in dit topic? Vast niet, dan had je wel gezien dat we proberen echt een dicussie aan te zwengelen en daarop is jouw post nou niet wat je noemt een goede bijdrage.

Restaurantperikelen:
Ik heb eens een etentje gehad met het werk in een 4-sterrenrestaurant. Een buffet hadden we, maar geen nood, er was doorgegeven dat er een veganist mee zou komen dus daar hadden ze wel wat voor gemaakt. Een schotel dus met allemaal soorten kaas en feta. (voor de duidelijkheid: in een restaurant geef ik als ik vantevoren boek altijd door dat ik veganist ben, terwijl ik dus alleen vegetarier ben... Dit om geen risico te lopen met dingen als kaas enzo...)

Ik heb de schotel braaf afgegeven aan het buffet en gezegd dat ik hun moeite wel waardeerde, maar dit niet kon eten. Het enige dat ze me nog te bieden hadden was witte rijst en fruit! Oke, ik ben de moeilijkste niet, dus toch wel wat gegeten, leuke avond gehad totdat ik tot mijn verbazing een rekening van 70 gulden kreeg!
Nooit betaald overigens...

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
  zaterdag 9 november 2002 @ 06:05:31 #115
23377 Bier-Broeder-R
Ik zeg maar wat...............
pi_6708593
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 05:46 schreef Nyame het volgende:

[..]

Heel verhaal

Mag ik jou vragen waarom je vegetariër bent geworden/bent?
Een ondertitel is niet belangrijk... | http://www.neger.tk Nu met nieuwe neger!
pi_6708644
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 06:05 schreef Bier-Broeder-R het volgende:

[..]

Mag ik jou vragen waarom je vegetariër bent geworden/bent?

Jahoor,
Omdat ik het niet meer kon verantwoorden voor mezelf, maar ik WILDE het ook niet meer per se kunnen verantwoorden. Ik kreeg steeds meer het idee dat ik verkeerd bezig was en zag geen stukje vlees meer liggen maar een dier, een volwaardig (!) wezen dat moest leven, lijden en sterven voor MIJN plezierbeleving! Want laten we wel wezen, dat is smaak...
Toen dacht ik nog heel even dat het weer een of andere bevlieging was, maar het ging me echt tegen staan, en ben ik vegetarisch gaan eten.
Voor mij zijn er pas nadat ik me er meer in ben gaan verdiepen meer redenen bijgekomen, zoals de economische kant ect. In beginsel gaat het mij echter nog steeds om dierwelzijn en de misplaatste arrogantie van de mens om daar maar mee te willen doen wat hem zint. Of dat nuttig is of niet. Ik vind echt niet dat je een dier kunt slachten voor je eigen genot, is zielig voor het dier. Nou is het in de huidige leefomstandigheden van de dieren een zegen voor ze als ze van het leven en lijden af zijn, maar dat is iets dat al helemaal te triest voor woorden is!

Wat wil je nog meer weten?

pi_6711478
Ik ben geen vegetarier.
Geen vlees en vis eten, maar wel zuivelprodukten vind ik erg inconsequent. Als veganist vallen er wel erg veel lekkere dingen af.
Dus eet ik wel vlees, maar niet veel.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_6714068
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 14:42 schreef SuperRembo het volgende:
Ik ben geen vegetarier.
Geen vlees en vis eten, maar wel zuivelprodukten vind ik erg inconsequent. Als veganist vallen er wel erg veel lekkere dingen af.
Dus eet ik wel vlees, maar niet veel.
van zuivelprodukten gaan de dieren iig niet dood! Das al een heel belangrijk punt. En onbevruchte eieren liggen daar anders ook maar te liggen. Daar zal heus geen kuikentje uitkomen, is dus ook niet iets levends te noemen.

Ergens ben ik het wel met je eens, want voor zuivelprodukten wordt de hormoonhuishouding van de dieren flink in de war geschopt, niet bepaald diervriendelijk te noemen... Maar iets doen (vegetarier worden) is allicht beter dan niets doen en iig een duidelijk teken.

Ik ben overigens op blz.1 al gestopt met lezen (op deze laatste post dus na), omdat ik echt kwaad word van de domme reacties die ik zag. Maar gelukkig zijn zo ongeveer al mijn motivaties om vegetarier te worden ook al aan de orde gekomen, dus tegenwicht genoeg. Hoef ik het niet meer te doen.

Anyway, voor de statistieken in het topic: ik ben dus ook vegetarier, al 8 jaar en gezonder than ever. Ik hoef niet extra op mijn eten te letten. Bovendien is het veel lekkerder. Je eet bewuster en daarmee gevarieerder. Daar hoef ik niet op te letten, het gaat vanzelf. Mensen die zeggen dat vlees te lekker is, hebben nog nooit een goede (=normale!) vegetarische maaltijd op!

'n dag nie gekankâhd is 'n dag nie geleif
pi_6714493
mijn mening:

we zijn dan wel "EIGENLIJK" herbivoren qua tanden ofzo

maar vlees hebben we ook nodig, "ZIELIG VOOR DE DIEREN" net of dat de boeren laat stoppen met slachten..
dan kan je het beter OPETEN dan STERVEN ze NIET VOOR NIX

pi_6714983
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 18:28 schreef TrashNSk8 het volgende:

[..]

van zuivelprodukten gaan de dieren iig niet dood! Das al een heel belangrijk punt. En onbevruchte eieren liggen daar anders ook maar te liggen. Daar zal heus geen kuikentje uitkomen, is dus ook niet iets levends te noemen.

Ergens ben ik het wel met je eens, want voor zuivelprodukten wordt de hormoonhuishouding van de dieren flink in de war geschopt, niet bepaald diervriendelijk te noemen... Maar iets doen (vegetarier worden) is allicht beter dan niets doen en iig een duidelijk teken.

Als de productie van een legkip of melkkoe afneemt gaat ie ook naar de slacht.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_6717416
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 19:27 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Als de productie van een legkip of melkkoe afneemt gaat ie ook naar de slacht.

bij sommigen idd wel. Gelukkig zijn er ook nog veeboeren die wel hart voor hun dieren hebben (hoe vreemd dat ook klinkt als je kan handelen met die beesten).
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 18:57 schreef Raz0r81 het volgende:
mijn mening:

maar vlees hebben we ook nodig, "ZIELIG VOOR DE DIEREN" net of dat de boeren laat stoppen met slachten..
dan kan je het beter OPETEN dan STERVEN ze NIET VOOR NIX

als er geen afzetmarkt is, zullen de dieren niet geslacht worden. Slachten kost geld dat ze wel terug moeten kunnen verdienen. En zo wel, zullen er iig minder gefokt worden, waardoor er meer leefruimte voor die beesten ontstaat. Er is sowieso een flink overschot in onze veestapel (met alle gevolgen van dien - mest, leefomstandigheden etc.), die verkleinen is al een doel op zich, waar je als vegetarier aan mee kan helpen.

En vlees heb je absoluut niet nodig. Het is niet eens gezond. Die paar vitamines die erin zitten die je goed kan gebruiken, kan je ook wel uit andere dingen halen, zonder al te veel extra moeite.

zaterdag 9 november 2002 @ 22:28:16 #122
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_6717599
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 18:57 schreef Raz0r81 het volgende:
mijn mening:

Qua gebit zijn we omnivoren... zoals het varken. Kortom ons gebit is ervoor gemaakt alles wat dood is te kunnen vermalen.
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  zaterdag 9 november 2002 @ 22:38:11 #123
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_6717732
quote:
Op donderdag 7 november 2002 22:51 schreef Nyame het volgende:
Ik mis toch in het hele verhaal 1 ding (serieus): de godsdienst.

Er lopen op Fok! best een aantal gelovige vleeseters rond, maar in ieder godsdienstig boek staat dat je respectvol om moet gaan met de schepping. Tuurlijk weet ik wel dat er ergens schijnt te staan dat een mens "hoger" is dan een dier, maar er staat goed in dat je respect dient te hebben voor de schepping! Hoe kan een gelovige dat dan rijmen met de Bio-industrie?
Kopen jullie alleen scharrelvlees enzo?

Mij komt het altijd wat hypocriet over als iemand zegt in de bijbel te geloven en zoveel mogelijk naar de wil van god of allah of boeddha of weet ik veel wie nog meer te willen leven en dan intussen zijn stukje bioindustrievlees weg zit te kanen.

Iemand een serieuze reaktie hierop? Ik ben er oprecht benieuwd naar!

26 Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht."
27 God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen.

ok, ik ben niet echt gelovig ofzo, maar dit moet toch je verhaaltje aardig ontkrachten.

pi_6718425
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 22:38 schreef Ultrawuft het volgende:

[..]

26 Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht."
27 God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen.

ok, ik ben niet echt gelovig ofzo, maar dit moet toch je verhaaltje aardig ontkrachten.

Hoezo? Staat daar dat je die beesten dan ook maar op moet eten?? Volgens mij niet... Knap als je dat eruit haalt. Er staat overigens wel letterlijk in de bijbel dat je geen vlees mag eten, maar waar precies weet ik niet. En het wordt in diezelfde bijbel door sommige personages wel gedaan, dus redelijk tegenstrijdig. Maar what else is new als we het over godsdienst hebben...
pi_6721646
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 22:38 schreef Ultrawuft het volgende:

[..]

Om het even heel erg eens te zijn met trashn8k (ofzoiets): waar staat er dan iets dat "mijn verhaaltje" ontkracht?
Is heersen hetzelfde als mishandelen/slachten/eten? -voor mij hoeft heersen niet per sé verkeerd te zijn. Heersen betkent zoiets als de baas zijn, en een goede baas heeft respect, zorgt dat degene waarover hij heerst het goed heeft.
Wbt. puntje 27: Wat heeft dat er precies mee te maken? God heeft toch ook niet een bioindustriestal in zijn achtertuintje? (sorry, ik bedoel het echt niet respectloos, ik weet het alleen niet goed anders uit te drukken) dus waarom mensen wel?

Daarnaast heb ik eens in een boek over veganistisch eten gelezen dat Jezus veganist was... Of dat ook zo was weet ik niet hoor, maar het leek me wel even de moeite van het vermelden waard. Het boek heette: met liefde voor al dat leeft.

Ontkracht heb je mijn verhaaltje niet, maar doe gerust nog een poging. Ik ben serieus benieuwd naar alle kanten, dus óók naar de stukken die alles ontkrachten!

Is er echt geen gelovige (of iemand die er wel goed een mening over kan geven) op Fok?
Die berichtjes van "ik ben een mens dus ik eet vlees" heb ik intussen nou wel gezien, en echt bijdragen aan de discussie doen ze niet omdat ze te nietszeggend zijn.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')