quote:Dat vind ik ook, er zijn maar weinig restaurants die vego-voer koken! Overigens vind ik veel vego's heel pro-vego. Op een manier van "stop nu met vlees eten, want het is slecht". Alsof wel vlees eten geen keuze is ofzo... Het is vaak net als een voetbal wedstrijd... pro en contra en dan best extreem! Waarom?
Op dinsdag 15 oktober 2002 16:18 schreef mr_FOK het volgende:
Zohee, nooit geweten dat er zoveel mede-fokkers vegetarier zijn.Waar ik me alleen aan erger zijn die standaardreacties van mensen als je het vertelt. "Jamaar waarom ben je dan vegetarier?" En dan vraagt werkelijk IEDEREEN of ik dan wel vis eet (nee, is toch ook een beest en als ik ergens een hekel aan heb is het wel vis), en of ik wel kaas eet en eieren enzo. (Nee jongens dat is een veganist! )
En dan heb je altijd wel van die figuren die dan in discussie gaan: "Maar je draagt toch ook leren schoenen."
Vind het toch een groot verschil om iets te dragen of het op te eten. Moet er gewoon niet aan denken dat ik de binnenkant van een dood beest opeet.
Bovendien is het gezonder. Op een verkoudheid na ben ik ook nooit ziek. Vegetariers hebben 40% minder kans op kanker en geen kans op besmetting met BSE, salmonella, varkenspest etc.
Ik ben het al zo'n 15 jaar en het bevalt me prima. Wat de rest doet interesseert me niet. Ik eet het gewoon niet. Jammer dat er nog veel restaurants zijn die te weinig vegetarische producten hebben, maar de supermarkt om de hoek (AH) heeft steeds meer groenteburgers, broccoli-roomburgers, spinazie-kaasschijven, groentekroketten etc. Echt heerlijk.
Overigens vind ik het toch wel raar dat je het vel van dode dieren draagt en het niet eet, maar goed dat is een keuze die je maakt... en eieren (eten van nieuw leven) en melk (eten van voedsel van iemand anders) vind ik ook zoiets... het is alleemaal "tegen-natuurlijk" verkregen en somehow toch zielig, of niet?
so no offence!
quote:Ben zelf niet zo'n milieufreak hoor. Maakt mij geen moer uit dat er zoveel dieren worden geslacht want die zijn toch voor dat doel gefokt. Maar wat dat eerste betreft: Iets van een dood dier dragen vind ik wel iets anders dan het opeten. En eieren kunnen alleen nieuw leven bevatten als ze bevrucht zijn. En ach, wat is tegenwoordig nog wel natuurlijk?
Op dinsdag 15 oktober 2002 16:24 schreef zerosignal het volgende:[..]
Overigens vind ik het toch wel raar dat je het vel van dode dieren draagt en het niet eet, maar goed dat is een keuze die je maakt... en eieren (eten van nieuw leven) en melk (eten van voedsel van iemand anders) vind ik ook zoiets... het is alleemaal "tegen-natuurlijk" verkregen en somehow toch zielig, of niet?
so no offence!
quote:Dus je vind alleen het idee van ee ndood die vies!?
Op dinsdag 15 oktober 2002 16:40 schreef mr_FOK het volgende:
Ben zelf niet zo'n milieufreak hoor. Maakt mij geen moer uit dat er zoveel dieren worden geslacht want die zijn toch voor dat doel gefokt. Maar wat dat eerste betreft: Iets van een dood dier dragen vind ik wel iets anders dan het opeten. En eieren kunnen alleen nieuw leven bevatten als ze bevrucht zijn. En ach, wat is tegenwoordig nog wel natuurlijk?
Maar daarin zit ook het hypocriete van veel vleeseters: Alleen als je niet kan zien dat het van een dood beest is eten ze het. En dan weer geen paardenvlees of konijnenvlees want dat is zielig. En zelf een beest slachten om het op te eten kunnen ze vaak al helemaal niet.
quote:Dat slaat nergerns op! Jij maakt je eigen schoenen ook niet en melkt een koe ook niet! Tegenwoordig hebben we slagers (en boerderijen en fabrieken) die dat voor je doen, dus dat is een onzinnge reden!
Op dinsdag 15 oktober 2002 17:02 schreef mr_FOK het volgende:
Hoe het klaargemaakt is maakt mij niet uit. Het zit tussen mijn oren want ik weet gewoon wat het is. En ik lust het ook niet.Maar daarin zit ook het hypocriete van veel vleeseters: Alleen als je niet kan zien dat het van een dood beest is eten ze het. En dan weer geen paardenvlees of konijnenvlees want dat is zielig. En zelf een beest slachten om het op te eten kunnen ze vaak al helemaal niet.
Ik eet ook wel paardjes hoor!
Wil ook best hond proberen... doet me niet zo veel...
quote:mwah ik snap het aan de ene kant wel. De mensen tegenwoordig kennen het vlees alleen maar in de kant en klare pakjes bij de AH, bij wijze van spreken. Ze eten het wel, maar willen er absoluut niet aan denken dat dat lapje vlees ook ooit een levend diertje was. Dat is tamelijk hypocriet, ik denk ook dat als je besluit vlees te eten niet moet ontkennen waar het vlees vandaan komt en dus inderdaad ook in staat moet zijn om het beest uit de wei (of bio-industrie hok) te halen en het te slachten. Het is tamelijk hypocriet om het 'oh zo erg' te vinden als je de levende variant ziet, maar ondertussen wel lekker gehaktballetjes zit te eten.
Op dinsdag 15 oktober 2002 18:50 schreef zerosignal het volgende:
Dat slaat nergerns op! Jij maakt je eigen schoenen ook niet en melkt een koe ook niet! Tegenwoordig hebben we slagers (en boerderijen en fabrieken) die dat voor je doen, dus dat is een onzinnge reden!
quote:Mjah, dat is onze ontwikkeling... ik neem aan dat er ook niet over nagedacht wordt dat het vel gestript wordt van het oh zo lieve diertje... leer is net zo cruel als vlees... dusse!
Op dinsdag 15 oktober 2002 19:53 schreef TearSong het volgende:
mwah ik snap het aan de ene kant wel. De mensen tegenwoordig kennen het vlees alleen maar in de kant en klare pakjes bij de AH, bij wijze van spreken. Ze eten het wel, maar willen er absoluut niet aan denken dat dat lapje vlees ook ooit een levend diertje was. Dat is tamelijk hypocriet, ik denk ook dat als je besluit vlees te eten niet moet ontkennen waar het vlees vandaan komt en dus inderdaad ook in staat moet zijn om het beest uit de wei (of bio-industrie hok) te halen en het te slachten. Het is tamelijk hypocriet om het 'oh zo erg' te vinden als je de levende variant ziet, maar ondertussen wel lekker gehaktballetjes zit te eten.
quote:Nee, de mens is van origine omnivoor!!! Een herbivoor heeft nl een darmkanaal wat vele malen langer is , net als dat een carnivoor een darmstelsel heeft wat vele malen korter is dan het onze.
Op zondag 13 oktober 2002 23:58 schreef killingcupid het volgende:
De mens was gewoon herbivoor hoor, kijk naar ons darmkanaal. Dat is zo lang omdat planten moeten rotten alvorens ze verteerd kunnen worden. Een carnivoor heeft een darmstelsel dat vele malen korter is.
<KNIP>
quote:Euhh ik denk dat je hier eik als veganist zijnde bedoeld, want jij eet neem ik aan wel eieren en drinkt ook melk.
Op dinsdag 15 oktober 2002 16:18 schreef mr_FOK het volgende:<KNIP>
Bovendien is het gezonder. Op een verkoudheid na ben ik ook nooit ziek. Vegetariers hebben 40% minder kans op kanker en
geen kans op besmetting met BSE, salmonella, varkenspest etc.<KNIP>
quote:mwah niet helemaal vind ik dan weer. Een speklapje dat binnen 5 minuten wordt opgepeuzeld of een paar leren schoenen waar je misschien dan weer 3 jaar mee doet, dan heb ik het gevoel dat het leer weer beter en langer benut wordt dan het vlees. Maar goed een ander ziet dat misschien niet zo...en er zijn ook zat mensen die geen vlees eten EN geen leer dragen...
Op dinsdag 15 oktober 2002 20:05 schreef zerosignal het volgende:
Mjah, dat is onze ontwikkeling... ik neem aan dat er ook niet over nagedacht wordt dat het vel gestript wordt van het oh zo lieve diertje... leer is net zo cruel als vlees... dusse!
quote:Ja hoor tuurlijk... weet je hoe lang ik kan eten van die koe waar jij een riem, jas en schoenen van hebt!?
Op dinsdag 15 oktober 2002 20:54 schreef TearSong het volgende:
mwah niet helemaal vind ik dan weer. Een speklapje dat binnen 5 minuten wordt opgepeuzeld of een paar leren schoenen waar je misschien dan weer 3 jaar mee doet, dan heb ik het gevoel dat het leer weer beter en langer benut wordt dan het vlees. Maar goed een ander ziet dat misschien niet zo...en er zijn ook zat mensen die geen vlees eten EN geen leer dragen...
quote:als je een goede grote diepvries hebt waarschijnlijk lang. Maar goed, waarom neem jij automatisch aan dat ik leer gebruik eigenlijk?
Op dinsdag 15 oktober 2002 20:56 schreef zerosignal het volgende:[..]
Ja hoor tuurlijk... weet je hoe lang ik kan eten van die koe waar jij een riem, jas en schoenen van hebt!?
quote:figurative speaking!
Op dinsdag 15 oktober 2002 20:59 schreef TearSong het volgende:
als je een goede grote diepvries hebt waarschijnlijk lang. Maar goed, waarom neem jij automatisch aan dat ik leer gebruik eigenlijk?
quote:Goed, in jouw wereldje zijn die mensen er misschien niet, maar ik ken zat mensen die niet willen weten hoe een koe of een varken geslacht wordt want dan hoeven ze het even niet meer. En er zijn zat mensen die geen paarden eten omdat dat zielig is. DAT is hypocriet. DAAR heb ik het over. Als je dat ontkent of ontkent dat die mensen er zijn is dat een resultaat van je eigen tekortkomingen. Maar haal daarmee dan aub niet het niveau van de discussie naar beneden.
Op dinsdag 15 oktober 2002 18:50 schreef zerosignal het volgende:[..]
Dat slaat nergerns op! Jij maakt je eigen schoenen ook niet en melkt een koe ook niet! Tegenwoordig hebben we slagers (en boerderijen en fabrieken) die dat voor je doen, dus dat is een onzinnge reden!
Ik eet ook wel paardjes hoor!
Wil ook best hond proberen... doet me niet zo veel...
quote:het klopt niet dat je geen kans hebt op BSE en salmonella.
Bovendien is het gezonder. Op een verkoudheid na ben ik ook nooit ziek. Vegetariers hebben 40% minder kans op kanker en
geen kans op besmetting met BSE, salmonella, varkenspest etc.
Ik ben overigens wel vegetarier, maar eet wel jam ed, ook al weet ik dat daarin ook 'dier' verwerkt is. En dan wel het gedeelte van 'dier' waarvoor het 'dier' dood moet.
quote:Dat staat er ook niet: ik zei dat het vlees besmet kan zijn.
Op donderdag 17 oktober 2002 19:03 schreef akkien het volgende:[..]
het klopt niet dat je geen kans hebt op BSE en salmonella.
quote:Gelatine wordt idd gemaakt van afval van de vleesverwerking zoals huid haren en botten. In engels drop zit gelatine maar naar mijn weten heeft hier nooit iemand CFJ van gehad. Wel van het eten van vlees.
BSE zit nl oa in de beenderen. En de ziekte van creutzfeld jacob die krigj je dus door voedsel te eten waarin wat van deze beenderen verwerkt is. Dit zit oa in engelse drop en in gelatine (zit oa in jam).
Salmonella kun ej nog steeds krijgen door het eten van eieren, en ik geloof niet dat er ooit een mens ziek is geworden door de varkenspest.
En als varkenspest niet schadelijk is voor de mens, waarom zijn die biggen dan geruimd?
quote:omdat er anders binnen te kortste tijd geen varkentjes meer over zijn????
Op donderdag 17 oktober 2002 19:14 schreef mr_FOK het volgende:En als varkenspest niet schadelijk is voor de mens, waarom zijn die biggen dan geruimd?
quote:Klopt, was in de war met ander vlees dat toen uit de schappen is gehaald.
Op donderdag 17 oktober 2002 20:09 schreef akkien het volgende:[..]
omdat er anders binnen te kortste tijd geen varkentjes meer over zijn????
Ik kan me voorstellen dat dat irritant is maar bedenk je wel dat je ook de hele dag wordt doodgegooid met reclames voor vlees of vis en dat haast iedereen waar je mee praat met dezelfde domme opmerkingen komt ("sja, als IK het niet opeet doet iemand anders het wel", "die beesten worden er toch voor gefokt?", etc.). Het opdringen van een mening is natuurlijk altijd fout en vooral erg irritant. Mensen die nooit nadenken over de consequenties van hun acties echter ook. Ik wed dat haast niemand weet hoe de vleesindustrie precies in elkaar zit en dat weinig mensen de moeite nemen het ook eens vanuit het standpunt van een vegetariër te bekijken (vraag eens wat foldertjes op bij Peta ofzo).
Maar wat nog belangrijker is; perfectie bestaat niet! Als veganist draag je geen leer/wol/zijde, eet je geen honing, kaas en eieren, drink je geen melk, etc. etc. MAAR je loopt nog steeds op het trottoir (daar zitten botten in verwerkt), stapt vast wel eens op een torretje, etc. Je kunt dus niet alles uitsluiten maar je doet in ieder geval je best zo consequent mogelijk te zijn. Wanneer iemand geen vlees eet maar wel vis is dat natuurlijk een makkelijk slachtoffer ("Maar een vis is toch ook een dier?") maar die persoon heeft tenminste wel nagedacht over zijn/haar consumptiepatroon en al een zekere stap ondernomen om zijn/haar 'fouten' (dat is natuurlijk persoonlijk) te verbeteren. Dat feit op zich vind ik al het respect van anderen waard.
quote:
Op zaterdag 19 oktober 2002 00:45 schreef killingcupid een heel erg waar en verstandig verhaal...
Wat ik vooral zie in dit topiczijn 2 ploegen die behoorlijk recht tegenover elkaar staan en weinig verder komen dan "jullie zijn dom bezig, wij niet!" maar dan met andere woorden. Waarbij het wel opvalt dat de groep vegetariers/veganisten een stuk opener houding heeft dan de vleeseters. De vegetariers beargumenteren, terwijl de vleeseters niet veel verder komen dan de meest onzinnige rotzooi à la "het kan ons lekker toch niet schelen en we doen toch wat we zelf willen en we kunnen ons niet verontschuldigen want we zien niet helemaal hoe we doen door het bord voor onze kop" (met welgemeende excuses voor het generaliseren, tuurlijk zijn niet alle vleeseters slecht enzo). Maar dat staat een goede discussie aardig in de weg.
en nog even een irritatie eruit gooien:
vegetariers: gebruiken niets van dood dier, eten dus geen vlees, geen vis, geen dierlijke vetten, geen gewone kaas, geen gelatine. Ook gebruiken ze geen leer ect.Iemand die een van deze dingen wel gebruikt is geen rechtschapen vegetarier volgens de zin van het woord!!!!
veganisten: gebruiken niets dat afkomt van dieren, dus zij schrappen hetzelfde als vegetariers, maar gebruiken ook geen eieren, melkprodukten, wol, of iets waar dit in verwerkt zit!
Het draait er allemaal om -denk ik- dat je voor jezelf kunt verantwoorden dat en waarom je iets wel of niet eet. En dan niet te makkelijk van "ja, tuurlijk" maar echt dat je erachter staat en een weloverwogen keuze hebt gemaakt! Dat je dan op zoek gaat naar wat achtergronden om je keuze te motiveren en te weten waar je het over hebt lijkt me niet meer dan logisch.
Ik vraag me af hoe het zou zijn als de samenleving andersom was, dat het 90% van de mensen vegetarisch/veganistisch zouden leven. Zouden alle vleeseters hier dan ook ineens de weloverwogen stap maken om toch vlees te gaan eten? -ik denk het niet...
quote:Dat heeft dan ook weer een naam, er zijn tig verschillende soorten vegetariërs namelijk. De meesten eten alleen geen beest, veel mensen dragen dan ook nog eens het liefst zo min mogelijk leer, maar de kaas zonder dierlijk stremsel, gelatine, sommige koekjes etc. is voor velen gewoon te moeilijk. Voor mij ook, wat dus betekend dat heel veel afvalt (ik ben een echte kaas-eter, dus daar doe ik mezelf niet echt een plezier mee). Dan ben je nogwel vegetariër, alleen een bepaalde vorm ervan. Zo heb je ook nog een hoop gradaties die tussen vegetarisme en veganisme in zitten.
Op zaterdag 19 oktober 2002 10:21 schreef Nyame het volgende:
en nog even een irritatie eruit gooien:
vegetariers: gebruiken niets van dood dier, eten dus geen vlees, geen vis, geen dierlijke vetten, geen gewone kaas, geen gelatine. Ook gebruiken ze geen leer ect.Iemand die een van deze dingen wel gebruikt is geen rechtschapen vegetarier volgens de zin van het woord!!!!
Ik heb ooit eens een mooi overzicht daarvan gezien van al die verschillende varianten met benamingen en mogelijke motieven.. en dat was best uitgebreid.
Dit heeft domweg met het feit te maken dat het niet consumeren van bepaalde dierlijke producten idd volledig de keuze is van de consument zelf, en dus ook in welke vorm en samenstelling.
quote:Ja, je hebt helemaal gelijk, de ene mens is de andere niet en ook de ene vegetarier de andere niet, wat de een wel uitsluit is voor de ander geen probleem en andersom. Ik gebruik gewoon de defenitie die gegeven is door de nederlandse vegetariers bond... Dat er voor de verschillende vormen verschillende namen zijn neem ik graag van je aan, maar eerlijk is eerlijk, er zijn zo enorm veel mensen die zichzelf vegetarier noemen en die term gewoon niet waard zijn! (eten wel kip want dat is zo lekker, eten wel vis want dat is geen vlees, eten wel alle bijprodukten want dat is restafval, of eten gewoon biefstuk in een restaurant "want er is niets anders" ect.) Vandaar dat ik die term zo stel, ik wil verder niemand voor zijn schenen schoppen hoor!
Op zaterdag 19 oktober 2002 10:49 schreef Vork het volgende:[..]
Dat heeft dan ook weer een naam, er zijn tig verschillende soorten vegetariërs namelijk.
Mocht je ooit die lijst weer tegenkomen met alle verschillende benamingen dan hou ik me van harte aanbevolen!
Zelf ben ik namelijk van mening dat het nogal vreemd is om te zeggen dat je dieren niet mag doden om op te eten maar planten wèl.
Alle respect voor mensen die hiervan overtuigd zijn, maar ik kan mijzelf er niet in vinden, ik vind namelijk niet dat er zoveel verschil is tussen het planten en dierenrijk... feitelijk hebben wij die scheiding zelf verzonnen. (en is het bovendien een erg vage scheiding)
quote:Mensen die wel vis eten zijn er vaak van overtuigd dat een vis een goed en vrij leven heeft kunnen genieten voordat het op het bord terecht komt. Opzich zit daar nog een redelijke gedachte achter. Voor mij is vis niet anders dan welk ander soort vlees, dat valt onder de categorie 'dier, beest' of wat dan ook en dus eet ik het niet (wat niet vaak begrepen wordt, aangezien sommige mensen echt het idee hebben dat vis iets totaaaal anders is dan bijv. een koe, behalve dat het anders smaakt).
Op zaterdag 19 oktober 2002 11:09 schreef Nyame het volgende:
maar eerlijk is eerlijk, er zijn zo enorm veel mensen die zichzelf vegetarier noemen en die term gewoon niet waard zijn! (eten wel kip want dat is zo lekker, eten wel vis want dat is geen vlees, eten wel alle bijprodukten want dat is restafval, of eten gewoon biefstuk in een restaurant "want er is niets anders" ect.) Vandaar dat ik die term zo stel, ik wil verder niemand voor zijn schenen schoppen hoor!
Nee ik erger me soms ook wel eens aan die mensen, tenminste als ze zichzelf dan nog eens overtuigd vegetariër noemen. Da's gewoon bepaalde dingen niet lusten. Vegetariërs passen hun voedselpatroon erop aan, gaan anders eten en anders met hun etne om, wil of kun je dat niet, dan is het idee erachter nog niet echt duidelijk.
Ook tijdens de varkenspest en de gekke koeienziekte, waren er een hele hoop mensen die tijdelijk geen vlees meer aten, ook hinderlijk want de vervangende sojaproducten, waren nog wel eens nietmeer te krijgen.. laast staan de kant-en-klaarmaaltijden zonder vlees. 'Albert Heyn vegetariërs' noemde we deze mensen
quote:Dat van die mensen die wel vis eten: ik snap niet dat ze dan niet gewoon zeggen "ik eet geen vlees", want verder gaat het dan niet. Maar ik blijf erbij, alleen het laten staan van vlees maakt je geen vegetarier! Dit soort dingen mensen (waarvan ik dus NIET aan hun goede bedoelingen twijfel) maken het de die-hard vegetarier toch lastiger hoor, het is al een stuk moeilijker om serieus genomen te worden als je zegt dat je vegetarier bent! Maar het laten staan van vlees is al een zeer goed begin, alle beetjes helpen en ik waardeer het dan ook zondermeer, maar heb er toch veel moeite mee als ze zich wel vegetarier noemen. Maar ja, dat heb ik ook met dingen als dierlijk vet ect; een vegetarier eet bv geen macaroni waar gehakt doorheen zit, maar waarom is het dan geen probleem als er door een ander gerecht wel het vet zit van hetzelfde dier?! Ik snap dat het moeilijk is alles in de gaten te houden en dood dier zoveel mogelijk te mijden. Als je ziet waar overal dood dier in verwerkt zit wordt je gewoon een beetje droevig... Maar ook hier geldt dat ik het waardeer wat de mensen wèl laten! En ieder trekt ergens een grens, maar ja, ik kan er niet helemaal bij (en waarschijnlijk heb ik daarom mijn grens een stukje verder getrokken).
Op zaterdag 19 oktober 2002 11:17 schreef Vork het volgende:
-knip-
Dat er ten tijde van de gekke koeienziekte en de varkenspest ineens een hoop mensen AH-vegetarier (leuke term!
) werden vond ik ook ergens heel hypocriet, en inderdaad lastig want de schappen waren steeds behoorlijk leeg. Aan de andere kant was ik heel blij dat mensen nu toch de soja eens gingen proberen, dat haalt al een hoop van het "vreemde" weg en er zullen best mensen geweest zijn die het erg vonden meevallen en de vervangers nu nog regelmatig op hun menu zetten. Maar ja, het is allemaal zo dubbel, zo jammer ook dat er eerst een ramp als een erge ziekte met verregaande gevolgen moet zijn voordat mensen eens verder kijken dan hun neus lang is!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |